PROTOKÓŁ Z XXVIII SESJI RADY GMINY

P R O T O K Ó Ł   XXVIII/2013
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 29 maja 2013 r.
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 15:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
Radny nieobecny:
Błażej Stankiewicz.
 
W Sesji udział wzięli:
-          Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-          Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-          Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny,
-          Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-          Radni - Przedstawiciele Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej,
-          Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  5. Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  6. Projekt uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałej.
  7. Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Bydgoskiemu.
  8. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok.
  9. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  10. Zakończenie obrad.
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji.
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radną Danutę Węgierską na Sekretarza obrad. Radna Węgierska wyraziła zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XXVII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXVII Sesji. 
 
ad.4. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski nie podnoszono żadnych kwestii.
 
ad.5. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały i przedstawił informacje na temat uzyskanych kwot z przetargu oraz środków, które gmina będzie posiadała na realizację w/w zadania. Przedstawił informacje na temat stawek przyjętych przez gminy ościenne i miasto Bydgoszcz. Poinformował, że gmina Osielsko ogłosiła przetarg na okres pół roku przy stawkach 5 zł od osoby za odpady segregowane  i 10 zł od osoby za odpady niesegregowane. Jest sygnał, że w/w stawki nie wystarczą na pokrycie kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami.  Dodał, iż namawia do zmiany stawek i nie powtarzania przetargu. Zaproponował przyjęcie następujących stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
10 zł od osoby za odpady segregowane
16 zł od osoby za odpady niesegregowane.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że w wypowiedzi Wójta pojawiła się informacja, że w gminie Osielsko w zupełnie inny sposób zaproponowano przetarg. Zapytała, czy nie byłoby lepiej w taki sam sposób przeprowadzić przetarg w naszej gminie? Czy w przypadku ustalenia przetargu na gotowość nie byłoby takiego kłopotu i czy nie byłby to korzystniejszy przetarg dla naszej gminy?
Wójt Gminy odpowiedział, że w Osielsku to się nie sprawdziło, ale nie jest w stanie w chwili obecnej odpowiedzieć na to pytanie. Konkretne wnioski będzie można wyciągać po upływie roku od wprowadzenia nowego systemu. Dodał, że podczas ustalania pierwszych propozycji stawek opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wszyscy byli przekonani, że właściciel nieruchomości sam wyposaży się w pojemnik, dopiero pod koniec lutego br. ukazał się przepis mówiący o tym, że w te koszty można wliczyć również pojemnik. Zwrócił uwagę na konieczność utrzymania punktu selektywnej zbiórki odpadów, akcje zbierania odpadów wielkogabarytowych, elektrycznych i inne koszty, które mogą zostać pokryte wyłącznie z wpływów opłaty za gospodarowanie odpadami. Wyjaśnił, że w kwestii pytań dotyczących metody i ilości odpadów nie jest w stanie odpowiedzieć. Dodał, iż w jego odczuciu do tego systemu mogą trafić frakcje popiołu, kamienie itp.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, dlaczego w gminie Dobrcz uzyskano niższy niż w naszej gminie wynik po przetargowy? Zdaniem radnego firmy najpierw zapoznały się z realiami danej gminy, a później dopasowują ceny.
Wójt Gminy potwierdził, że specyfika gmin Dobrcz i Dąbrowa Chełmińska jest podobna. Gmina Dobrcz liczy około 3000 mieszkańców więcej niż Dąbrowa Chełmińska. Dodał, że po upływie roku funkcjonowania systemu zostaną opracowane  statystyki i będzie można dyskutować. Podkreślił, że nie ma możliwości przesuwania środków z innych źródeł, windykację ma prowadzić wójt, a wiadomo, że nie wszyscy będą płacić.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że cały ten system nie jest zdrowy, gmina nie powinna mieć nic wspólnego ze śmieciami, powinna jedynie administrować i powodować, by ten porządek był.
Radna Danuta Węgierska przypomniała, iż Wójt wspomniał, że w Poznaniu odbył się konwent wójtów, którego jednym z tematów było wystąpienie z propozycją, by nie ponawiać deklaracji w przypadku zmian stawek, może powinni protestować w sprawie całej ustawy.
Zdaniem radnej wójtowie powinni uwagi, że taka ustawa jest niewłaściwa przekazywać dalej.
Wójt Gminy wskazał, że duże samorządy skupiły się tylko na tym, by ich zakłady komunalne mogły startować w przetargach. Dodał, że dotychczas nikt nie mówił o zmianach systemu, dopiero teraz, gdy zaczyna „gonić” termin.
Radny Krzysztof Paliński wskazał, iż tu są zagrożenia, o których mówiono. Wskazał, iż na pewno nie będzie pełnej płynności płatniczej od beneficjentów, którzy mają wieloosobowe rodziny. Wskazał na dużą wątpliwość w tych wyliczeniach. Zwrócił uwagę, że w przypadku, gdy osoby, które w poprzednich deklaracjach zadeklarowały, że nie będą segregowały śmieci, a w obecnych zmienią zdanie i zadeklarują segregację, wówczas gminie zabraknie środków finansowych na pokrycie koszów gospodarki odpadami.
Zauważył, że do tego trzeba dodać koszty obsługi. Nie wiadomo, jak zareaguje nasze społeczeństwo, gdy dowie się, że zmieniono stawki. Dodał, iż nie wie, jak wybrnąć z tej sytuacji.
Wójt Gminy zauważył, że zwyżka zawsze będzie powodowała jakieś reperkusje. Zwrócił uwagę, iż nigdy ostatecznie nie będzie wiadomo, ile gmina zbierze pieniędzy, ponieważ ustawodawca zezwala na zmiany deklaracji i sposobu zbierania odpadów. Nie można tego negować, czy przemilczeć.
Radny Szymon Dunal wskazał, że w przetargu startowały trzy firmy. W jego wyniku została wybrana najkorzystniejsza oferta, a my teraz dostosowujemy stawkę pod wykonawcę. Czy w tej sytuacji pozostałe firmy, które wzięły udział w przetargu nie będą w jakiś sposób poszkodowane?
Wójt Gminy wyjaśnił, że nastąpiło otwarcie ofert, ale najkorzystniejsza oferta nie została jeszcze wybrana. Na chwilę obecną jeszcze żaden z wykonawców nie wie, czy wygrał przetarg.
Sekretarz Gminy poinformowała, że nie wszystkie osoby posiadające wielodzietne rodziny i mieszkające w budynkach komunalnych zadeklarowały segregację odpadów.
Wójt Gminy poinformował, że przed rozstrzygnięciem oferty podaje się kwotę, jaką zamawiający chciał przeznaczyć na realizację zadania, ale zamawiający może znaleźć dodatkowe środki przed rozstrzygnięciem przetargu.
Radny Krzysztof Paliński zapytał, czy może być kwota umowna pomiędzy stronami?
Wójt Gminy przedstawił wyjaśnienia. Dodał, że w tym przypadku nie ma możliwości zapytania: „jak on to przeliczył”.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały zawierający propozycje Wójta Gminy ustalenia stawek za gospodarowanie odpadami w kwocie 10 i 16 zł od osoby i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i jednym „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr XXVIII.247.2013 w sprawie w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałej głos zabrali:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła kolejno wszystkie punkty i zasady wypełniania deklaracji.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że w obecnej deklaracji wpisuje się tylko liczbę osób zamieszkujących nieruchomość, nie podając ich danych osobowych. Co w sytuacji, gdy w deklaracji ktoś wpisze, że jego nieruchomość zamieszkują cztery osoby, a w rzeczywistości okaże się, że jest ich sześć? W jaki sposób Wójt Gminy będzie dokonywał weryfikacji deklaracji?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że na tym etapie nie jest w stanie sprawdzić liczby osób zamieszkujących daną nieruchomość, ale później będzie to kontrolował pracownik z policją.
Radny Krzysztof Paliński zauważył, że wcześniejsze deklaracje stanowią jakąś bazę danych, zawierały wiele szczegółów w zakresie danych osobowych.
Sekretarz Gminy wyjaśniła, że wcześniejsze deklaracje zostaną zniszczone.
Wójt Gminy podkreślił, że w ciągu 14 dni będzie trzeba trafić do 2100 punktów. Dodał, że poprzednie deklaracje ze względu na przepisy będą musiały być przez jakiś czas przechowywane, ale będą znajdowały się w osobnych segregatorach.
Radny Andrzej Barczyński wskazał, że w punkcie 5 pouczenia widnieje informacja, że osoby pełnoletnie odpowiadają solidarnie za zaległości. Wskazał iż może zaistnieć sytuacja, że ktoś nie będzie płacił, ale ma dziecko w wieku 19 lat, które się uczy i nie posiada dochodów. Czy gmina w takiej może podać w/w dziecko do rejestru windykacji?
Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – Radca Prawny poinformowała, iż nie ma obawy, bo gmina wystawia tytuł wykonawczy na osobę, która podała swoje dane w deklaracji. Prawnik przedstawiła szczegółowe informacje dotyczące dochodzenia roszczeń i trybu egzekucyjnego. Jeżeli będzie to osoba samotna, wówczas dorosłe pracujące dzieci zamieszkujące nieruchomość będą odpowiadać za dług.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVIII.248.2013 w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Bydgoskiemu głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVIII.246.2013 w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej na opłaty z tytułu użytkowania gruntów pod ścieżki rowerowe, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXVIII. 245.2013 w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.9. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
 
Radny Krzysztof Paliński zwrócił się o przedstawienie informacji dotyczących wyjazdu studyjnego do Nadleśnictwa Przedborów dotyczącego budowy linii wysokiego napięcia.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że w dniu wczorajszym w obecności 13 osób wyjechał do Wielkopolski celem zobaczenia przebiegu linii wysokiego napięcia przez tereny leśne. Zwrócił uwagę, iż dużo zależy od osób, które stoją na czele nadleśnictwa. Linia nie spowodowała uszkodzenia lasu, nie było do tej pory żadnych sygnałów o przepięciach itp.
Przedstawiciele Nadleśnictwa Przedborów poinformowali, że u nich najważniejsi byli ludzie. Podkreślił, że po wejściu do lasu tej linii nie widać.  Pomimo rozproszonej zabudowy próbowano wyznaczyć przebieg linii głównie przez tereny leśne.
Dodał, że Lasy Państwowe otrzymują pieniądze za wydzierżawienie terenu pod w/w linię energetyczną. Poinformował, iż na następnej Sesji Rady Gminy przedstawi nową propozycję przebiegu przedmiotowej linii.
Wskazał, że kwestia przejścia przez Wałdowo Królewskie i Bolumin jest nie do obronienia. Władze Nadleśnictwa Toruń nie chcą się zgodzić, by w/w linia energetyczna przebiegała przez tereny leśne. Sprawa jest w trakcie uzgadniania.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy mieszkańcy Wałdowa Królewskiego i Bolumina zostali poinformowani o tym nowym przebiegu w/w linii energetycznej?
Radny Andrzej Barczyński – Sołtys Sołectwa Bolumin w odpowiedzi poinformował, iż powiedziano mu o forowaniu przez PSE nowej trasy linii energetycznej zbliżającej się do Bolumina. Po ostatnim spotkaniu, które odbyło się w Urzędzie Gminy zaprosił wszystkich zainteresowanych i poinformował ich o dwóch możliwościach. Uzgodniono, że pewnie nie będzie aplauzu dla żadnej propozycji.
Przekazał Wójtowi Gminy negatywną opinię zainteresowanych mieszkańców.
Wójt Gminy dodał, że wybrano najnowszą koncepcję.
Radny Ryszard Kaczor – Sołtys Sołectwa Wałdowo Królewskie poinformował, że każdą wersję przebiegu linii energetycznej konsultuje mieszkańcami. Dodał, iż oczekuje na jakiś dokument, który będzie mógł potwierdzić, wówczas zorganizuje spotkanie konsultacyjne w świetlicy wiejskiej.
Radna Danuta Węgierska przypomniała, że na początku mówiono, że niczego nie da się zrobić, a okazało się, że na części północnej udało się poprowadzić w/w linię przez tereny leśne. Zastanawiała się, że może uda się wynegocjować, by w Boluminie i Wałdowie Królewskim w/w linia również przebiegała przez lasy.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, iż brał udział w wielu spotkaniach dotyczących projektowania przebiegu linii wysokiego napięcia przez tereny Gminy, jednak nie mógł wziąć udziału we wczorajszym wyjeździe. Zauważył, że działania zmierzają w lepszym kierunku niż się zaczęły. Wyraził słowa uznania w kierunku Wójta Gminy, ponieważ bardzo się napracował. Zrobił dużo więcej, niż wielu na jego miejscu by zrobiło. Dodał, iż bardzo serdecznie dziękuje Wójtowi bez względu na to, jak sprawa się zakończy.
Radny Ryszard Kaczor zauważył, że na pewno jeżeli będzie taka możliwość wszyscy będą się starali obronić pomysł poprowadzenia w/w linii przez tereny leśne, ale Nadleśniczy Nadleśnictwa Toruń poinformował, że teren, na którym proponujemy przebieg linii jest maskotką ich lasów, na co Nadleśniczy z Wielkopolski zaśmiał się zwracając uwagę, że przecież linia przebiega ponad drzewami.
 
ad.10. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 16:33 zamknął XXVIII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych (29 maja 2013)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (3 lipca 2013, 15:12:10)

Ostatnia zmiana: Dorota Kraska-Wadych (31 października 2013, 10:29:01)
Zmieniono: wyjustowanie tekstu

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 961