PROTOKÓŁ NR XX/12 Z SESJI RADY GMINY


P R O T O K Ó Ł   XX/12
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 25 października 2012 roku
 
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
Radni nieobecni:
-  Danuta Węgierska,
-  Jerzy Szczęsny.
 
W Sesji udział wzięli:
  • Radni Rady Gminy wg listy obecności,
  • Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
  • Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
  • Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
  • Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny,
  • Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.
  • Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej,
  • Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS,
  • Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski,
  • Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
  • Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej,
  • Uczniowie Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej wraz z opiekunami Panią Anną Łosińską i Panem Markiem Schmidt,
  • Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o przesunięcie punktu 9 porządku obrad w miejsce punktu 7 i przesunięcie punktu 11 w miejsce punktu 8.
 
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła zaproponowane zmiany.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
 
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Projekt uchwały w sprawie nadania Statutu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej.
  7. Projekt uchwały w sprawie aktualności Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na obszarze Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  8. Dyskusja nad wnioskiem w sprawie wykupu terenu po wysypisku śmieci w Boluminie.
  9. Dyskusja na temat wniosków w sprawie wykupu wynajmowanych lokali mieszkalnych.
  10. Dyskusja nad wnioskiem w sprawie zaliczenia drogi wewnętrznej dz. Nr 67 w miejscowości Janowo do kategorii dróg publicznych gminnych.
  11. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu „Dąbrowa Centrum” w Dąbrowie Chełmińskiej.
  12. Projekt uchwały w sprawie podziału Gminy na okręgi wyborcze.
  13. Projekt uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013 rok.
  14. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości.
  15. Dyskusja na temat poziomu ceny skupu żyta dla celów podatku rolnego na rok 2013.
  16. Dyskusja na temat stawki opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
  17. Dyskusja na temat wysokości opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
  18. Informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy za pierwsze półrocze 2012 roku
  19. Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
  20. Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Cekcyn.
  21. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012.
  22. Przyjęcie informacji z prac Komisji Rady Gminy za okres międzysesyjny.
  23. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  24. Zakończenie obrad.
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji.
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Marka Kuśmierek na Sekretarza obrad. Radny Kuśmierek wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XIX Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XIX Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.

a) Radny Szymon Dunal zwrócił się o podanie szczegółowych informacji na temat spotkania z przedstawicielami Policji.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że ze struktury organizacyjnej znikną niektóre posterunki, ale tylko w nazwie, ponieważ te wszystkie punkty będą nadal prowadzone. Przedmiotowe zmiany zostaną wprowadzone we wszystkich gminach z dniem 1.04.2013 r.
 
b) Radny Ryszard Kaczor zapytał, jakie decyzje zapadły na spotkaniu ze stowarzyszeniem w Janowie?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że  na początku września br. zawiązało się stowarzyszenie, które przejęło cały majątek kółka rolniczego. Obecnie trwają prace związane z doprecyzowaniem umowy z GOKiS regulującej kwestie korzystania ze świetlicy wiejskiej. Dodał, że przedstawi zapisy porozumienia po jego podpisaniu.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski nie podnoszono żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nadania Statutu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ przedstawił i omówił zaproponowane zmiany do statutu.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX.177.2012 w sprawie nadania Statutu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.7.  W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie aktualności Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na obszarze Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Teresa Łabaj – inspektor do spraw zagospodarowania przestrzennego celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały. Dodała, że wszyscy wnioskodawcy zostaną pisemnie poinformowani o planowanych terminach przystąpienia do zmian w planach zagospodarowania przestrzennego.
Radny Ryszard Kaczor przypomniał, że Rada gminy zaczęła opracowywać plan miejscowości Wałdowo Królewskie, który został oddalony ze względu na brak wyznaczenia przebiegu linii wysokiego napięcia.
Teresa Łabaj – inspektor do spraw zagospodarowania przestrzennego wyjaśniła, że w załączniku są tylko wnioski indywidualne. Z uwagi na to, że planowana linia energetyczna blokowała obszar, bo wymagane jest utworzenie strefy ochronnej, wyłączonej spod zabudowy wstrzymano prace związane z opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego dla przedmiotowego terenu. Uchwała mówi, że należy przystąpić do zmiany studium, będzie nowy okres do składania wniosków i na nowo zostanie określone, gdzie nastąpią zmiany planów. Obecnie wpisanie Wałdowa Królewskiego do w/w analizy jest bezcelowe. Podejmowanie uchwały podczas, gdy obszar przebiegu linii nie jest ostatecznie ustalony mija się z celem.
Radny Ryszard Kaczor wyjaśnił, iż chodzi o to, by sprawa nie poszła w zapomnienie.
Teresa Łabaj – inspektor do spraw zagospodarowania przestrzennego poinformowała, że nic nie stoi na przeszkodzie, by Wójt czy Rada Gminy wystąpiła z wnioskiem informującym o chęci przystąpienia do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych wniosków w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX.178.2012 w sprawie aktualności Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na obszarze Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
Wnioskująca o przekwalifikowanie posiadanego gruntu na działkę pod zabudowę mieszkaniową zwróciła się o przedstawienie informacji na temat sposobu załatwienia jej wniosku.
Teresa Łabaj – inspektor do spraw zagospodarowania przestrzennego w odpowiedzi poinformowała, iż to, że powstały tereny letniskowe wynikało z wcześniejszego wniosku Pani Bogdanowicz. Obecnie złożyła wniosek o przekształcenie terenu na działki budowlane. Dodała, że zmianę w planie przewiduje się w 2017 r.
Wnioskująca przypomniała, że wybudowane przez nią budynki zostały najpierw potraktowane jako samowola budowlana, zapłaciła karę i obecnie teren jest przeznaczony jako działka i zabudowa letniskowa. Poinformowała, że poniosła nakłady na wodociąg itp., dlatego złożyła wniosek o przekwalifikowanie.
Dodała, że nie wie, jak to jest, że wszystkie działki dookoła są budowlane, a jej pozostała jako letniskowa.
Teresa Łabaj – inspektor do spraw zagospodarowania przestrzennego wyjaśniła, że w poprzednich latach rozpatrywano indywidualne wnioski, ale po zmianie przepisów plany zagospodarowania wykonuje się wyłącznie dla większych obszarów. Wnioskująca wybudowała budynki letniskowe jako samowolę budowlaną w celu zalegalizowania tej samowoli konieczne było stworzenie planu zagospodarowania przestrzennego i przeznaczenie terenu na cele rekreacyjne.
Wnioskująca wyjaśniła, iż nie kwalifikowała tego stanu ze względu na brak wiedzy. Nie wiedziała o wyłożeniu planu, ponieważ na stałe mieszka w Bydgoszczy. Dodała, iż gdyby wiedziała złożyłaby odpowiedni wniosek. Zapytała, czy w obecnym stanie prawnym może postawić na omawianym terenie budynek mieszkalny?
Teresa Łabaj – inspektor do spraw zagospodarowania przestrzennego wyjaśniła, że o tym będzie decydował Starosta.
Wnioskująca poinformowała, że czuje się pokrzywdzona z tego względu, że działki sąsiednie mają inny status. Jako jedna z niewielu jest podłączona do wodociągu.
Teresa Łabaj – inspektor do spraw zagospodarowania przestrzennego wyjaśniła, że nie ma możliwości prawnej uchylenia planu zagospodarowania.
Wójt Gminy zauważył, że trzeba pamiętać o ważnym zapisie, że terminy przystąpienia do zmian w planach zagospodarowania przestrzennego mogą ulec zmianie. Dodał, że Rada Gminy będzie podchodziła indywidualnie do poszczególnych spraw. Większość nowych planów jest przewidziana po roku 2015, a zmiany w planie są dla Gminy kosztowne.
 
ad.8. W dyskusji nad wnioskiem w sprawie wykupu terenu po wysypisku śmieci w Boluminie głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił informacje na temat zakresu i kosztów rekultywacji omawianego terenu. Dodał, że wnioskujący o wykup ma świadomość, że trzeba będzie ponieść nakłady na rekultywację. Jeżeli będzie zgoda, odbędzie się przetarg nieograniczony. Poinformował, że w przeciągu kilku lat wpływały inne wnioski o nabycie lub dzierżawę w/w gruntu.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę, że podczas przygotowywania w/w gruntu do sprzedaży należy opracować odpowiednią ekspertyzę planu, żeby nie okazało się, że odpowiednie służby prawne wystąpią do Gminy z roszczeniami na zabezpieczenie kosztów ochrony środowiska, bo np. nabywca nie będzie wywiązywał się z nałożonych zadań. Należy to odpowiednio obwarować.
Wójt Gminy poinformował, iż może zadeklarować, że gdy będzie przygotowywany projekt uchwały, zostanie do niego załączona ekspertyza i projekt umowy.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy wnioskodawca ma sposób na zagospodarowanie przedmiotowej działki.
Wnioskujący o przeznaczenie do sprzedaży w/w nieruchomości wyjaśnił, że to jest daleka przyszłość. Jeśli się nie zmieni prawo związane z elektrowniami wiatrowymi, teren będzie przeznaczony pod elektrownie wiatrowe, cała procedura uzyskania pozwolenia jest długotrwała, więc to plan przyszłościowy.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie dla w/w wniosku.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że w chwili obecnej nie zostanie podjęta uchwała, a stanowisko, w którym planuje się zbycie przedmiotowego terenu. Przewodniczący poddał pod głosowanie propozycję planu zbycia terenu po wysypisku śmieci w Boluminie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie  przyjęła plan przeznaczenia do sprzedaży terenu po wysypisku śmieci w Boluminie.
 
ad.9. W dyskusji na temat wniosków w sprawie wykupu wynajmowanych lokali mieszkalnych głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę i dodał, że Urząd Gminy zadał sobie wiele trudu i wystąpił do wszystkich zainteresowanych z zapytaniem, czy chcą wykupić zajmowane lokale. Wszyscy są zainteresowani wykupem. Wystąpiono również do instytucji o opinię w tej sprawie. Większość zaopiniowała negatywnie propozycję przeznaczenia do sprzedaży lokali znajdujących się w budynkach dydaktycznych i użyteczności publicznej. Dodał, że w chwili obecnej trwa dyskusja, nie zostanie podjęta uchwała w tej sprawie.
Radny Błażej Stankiewicz zwrócił uwagę na opis w tabeli, gdzie Rada Sołecka w Gzinie wydała negatywną opinię dla propozycji sprzedaży lokalu komunalnego, nie znając warunków sprzedaży. Jeśli te warunki będą zadowalały Radę i kupujących, wówczas te opinie mogą być pozytywne. Od Urzędu Gminy zależy jak zostaną sformułowane umowy sprzedaży i wówczas te opinie mogą być inne. Dodał, iż nie należy sugerować się w/w opiniami.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące opinie Komisji dla w/w wniosków:
Komisja Rewizyjna oraz Komisja Budżetu, Rolnictwa i Ochrony Środowiska negatywnie zaopiniowały w/w wniosek w sprawie sprzedaży lokali komunalnych znajdujących się w budynkach dydaktycznych i użyteczności publicznej.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych negatywnie zaopiniowała w/w wnioski, ale nie jednogłośnie.
Radny Błażej Stankiewicz poinformował, iż jest za tym, by umożliwić lokatorom wykup zajmowanych lokali. Zwrócił uwagę pozytywną opinię Dyrektora Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej. Wskazał, że można skonstruować umowę w taki sposób, żeby obecni lokatorzy partycypowali w kosztach remontów. Nie można pomijać ludzi, którzy mieszkając po 20-30 lat w przypadku zmiany przepisów zostaną zmuszeni do opuszczenia zajmowanych lokali.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż nie wyobraża sobie sytuacji, żeby tych lokatorów wyrzucić.
Radny Błażej Stankiewicz zauważył, że Rada Sołecka Ostromecko napisała, że nie dość, że nie sprzedawać mieszkań, to jeszcze proponuje, by je przejąć.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że w takiej sytuacji musiałaby zapewnić mieszkania zastępcze.
Wójt Gminy poinformował, że nie trzeba wpisywać żadnych warunków, bo to zawierają przepisy, problemem jest brak wspólnot mieszkaniowych. W jednym przypadku zawiązała się jest wspólnota, w pozostałych całych budynkach sprzedanych przez Gminę tych wspólnot nie ma.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę, iż jest to temat już dyskutowany w zakresie ostatniego wniosku, który omawiano na poprzedniej Sesji Rady Gminy. Jest to temat dość burzliwy. Gdyby nastąpiła preferencja sprzedaży bo są osoby, które mieszkają krótko i pracują, czyli mają mały staż pracy a są tacy, którzy ten staż mają duży. Niektórzy zajmując komunalne mieszkania traktują je jak własne i partycypują bardzo dużym nakładem, inni idą czasami na skróty. Wskazał na kwestie prawa budowlanego, gdzie w przypadku części wspólnych jest trudność w wyegzekwowaniu niedoskonałości w instalacjach elektrycznych, przewodach kominowych itp. Zastanawiał się, jak partycypować, gdy jest ta część wspólna i co w sytuacji, gdy ktoś nie będzie chciał partycypować. Temat jest o tyle trudny, bo osoby, które złożyły wnioski chciałyby nabyć zajmowane lokale, a Rada i Urząd Gminy patrzą na sprawę pod kątem zagrożeń, co powoduje, że ciężko jest podjąć jednoznaczną decyzję.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że dziś uchwała nie jest podejmowana, jest tylko wstępna decyzja, która może się zmienić. Poddał pod głosowanie przyjęcie stanowiska, by na dzień dzisiejszy nie sprzedawać lokali komunalnych znajdujących się w budynkach dydaktycznych i użyteczności publicznej.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dziesięciu głosach „za”, jednym „przeciwnym” i dwóch „wstrzymujących” postanowiła nie sprzedawać na chwilę obecną lokali komunalnych znajdujących się w budynkach dydaktycznych i użyteczności publicznej.
 
ad.10. W dyskusji nad wnioskiem  w sprawie zaliczenia drogi wewnętrznej dz. Nr 67 w miejscowości Janowo do kategorii dróg publicznych gminnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę. Poinformował, że wnioskujący zrozumiał problemy techniczne działki w Janowie i zwrócił się z wnioskiem o poparcie jego pisma do Nadleśnictwa dotyczącego zamiany gruntów, co umożliwi utworzenie dostępu jego nieruchomości do drogi publicznej. Właściciel działki 10/2 poinformował, iż nie widzi problemu, by oddać fragment swojej nieruchomości pod drogę.
Nie należy zaliczać działki nr 67 w Janowie do kategorii dróg gminnych.
Poinformował, iż wystosuje pismo popierające propozycję wnioskodawcy.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w propozycji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w propozycję poparcia wniosku do Nadleśnictwa Toruń oraz nie zaliczania działki nr 67 w Janowie do kategorii dróg publicznych.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie postanowiła udzielić poparcia wniosku do Nadleśnictwa Toruń oraz nie zaliczania działki nr 67 w Janowie do kategorii dróg publicznych.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu „Dąbrowa Centrum” w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „Za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX.179.2012 w sprawie przystąpienia do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu „Dąbrowa Centrum” w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie podziału Gminy na okręgi wyborcze głos zabrali:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały prosząc o wykreślenie par. 5, gdyż Komisarz Wyborczy uznał, że nie jest on zasadny. Pozostałe paragrafy otrzymują kolejne numery.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał  w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX.180.2012 w sprawie podziału Gminy na okręgi wyborcze.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:05 ogłosił 15 min przerwy.
 
W tym momencie uczniowie wraz z opiekunami opuścili salę obrad.
 
O godzinie 10:25 wznowiono obrady po przerwie. Radny Dawid Pałczyński nie wrócił na salę obrad. Aktualny stan Rady – dwanaście osób.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013 rok głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX.181.2012 w sprawie programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2013, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX.182.2012 w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.15. W dyskusji na temat poziomu ceny skupu żyta dla celów podatku rolnego na rok 2013 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił propozycję obniżenia ceny skupu żyta do poziomu obowiązującego obecnie.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że w chwili obecnej Rada Gminy zajmie tylko stanowisko, natomiast odpowiedni projekt uchwały zostanie przedstawiony na najbliższej Sesji. Przewodniczący poddał pod głosowanie propozycję obniżenia ceny skupu żyta do stawki obecnie obowiązującej.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła propozycję obniżenia ceny skupu żyta do stawki obecnie obowiązującej.
 
ad.16. W dyskusji na temat stawki opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił i uzasadnił proponowane stawki ceny wody i ścieków.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna nie zajęła stanowiska, ale skłania się do ustalenia ceny wody na poziomie 3,10 – 3,20 zł/1m3.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska nie zajęła stanowiska w sprawie.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przychyliła się do propozycji ustalenia ceny wody na poziomie 3,10 zł/1m3, ceny ścieków odprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych na poziomie 5,50 zł/1m3 oraz ceny ścieków odprowadzanych do punktu zlewnego w Nowym Dworze w wysokości 6,60 zł/1m3.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie stanowisko Komisji Oświaty, jako najdalej idące.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i jednym „wstrzymującym” przyjęła stawki cen wody i ścieków wypracowane przez Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych.
 
ad.17. W dyskusji na temat wysokości opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
 
W tym momencie Radny Dawid Pałczyński wrócił na salę obrad. Aktualny stan rady – trzynaście osób.
 
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił kwestie opłat za przedszkola i przedstawił stawki obowiązujące w gminach ościennych. Poinformował, iż proponuje utrzymanie obecnej stawki w związku z koniecznością wprowadzenia od przyszłego roku opłat za śmieci.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w propozycji.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję Wójta Gminy, by nie podnosić opłaty za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w propozycję Wójta Gminy dotyczącą pozostawienia stawek opłaty za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska na obecnym poziomie.
 
ad. 18. W dyskusji na temat informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za pierwsze półrocze 2012 roku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w informację.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za pierwsze półrocze 2012 roku.
Wójt Gminy poinformował o sugestii Komisji Rewizyjnej dotyczącej kosztów zakupu oleju opałowego przez szkoły. Wyjaśnił, iż obserwujemy sytuację, gdzie niektóre szkoły wnioskują o dodatkowe środki na zakup opału, w związku, z czym w pierwszej połowie listopada odbędzie się spotkanie Komisji z Dyrektorami Zespołów Szkół w tej sprawie i w przyszłym roku w budżecie będą wyszczególnione kwoty na opał. Zaprosił radnych chętnych do uczestniczenia w tym spotkaniu.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy za pierwsze półrocze 2012 roku, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.19. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji rady Gminy:
Komisja Rewizyjna po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego uznała skargę za bezzasadną.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych po długich rozważaniach uznała przedmiotową skargę za bezzasadną
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska nie zajęła stanowiska w sprawie, skupiła się na kwestiach merytorycznych.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały, uznający skargę za bezzasadną i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr XX.183.2012 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.20. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Cekcyn głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX.176.2012 w sprawie w sprawie udzielenia pomocy finansowej gminie Cekcyn, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.21. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „Za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX.175.2012 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.22. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Przewodniczący Rady Gminy – z upoważnienia Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformował, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie,  podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia Komisji omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym jedno posiedzenie, podczas którego zajmowała się tematyką Sesji Rady Gminy.
 
ad.24. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
 
a) Wójt Gminy przedstawił informacje na temat spotkania z przewoźnikami. Poinformował, iż potwierdziło się, że PKS Toruń wypowiedział umowę, ponieważ  przeważyły względy ekonomiczne. Jest wręcz niechęć ze strony bydgoskiej, która uniemożliwia, toruńskim autobusom wjazd na dworzec w godzinach rannych. Przedstawiciele toruńskiego przewoźnika prowadzą rozmowy z przedstawicielami władz Zarządu Dróg, żeby zlokalizować przystanek w okolicach „Torbydu”.
 
b) Radny Krzysztof Paliński zapytał, czy na kujawsko – pomorską akademię sołtysów do Kotomierza jest planowany wspólny wyjazd oraz czy odbędzie się spotkanie z sołtysami w kwestii odśnieżania?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że Gmina nie organizuje wspólnego wyjazdu. W sprawie odśnieżania jest przewidziane spotkanie dla Sołtysów. Dodał, że nic się w tej kwestii nie zmieniło.
 
c) Radny Szymon Dunal zwrócił się z prośbą o wystąpienie do władz Ruch o usunięcie nieczynnego kiosku przy ul. Bydgoskiej w Dąbrowie Chełmińskiej.
Wójt Gminy poinformował, że wystąpi ponownie w tej sprawie. Dodał, że na razie jest informacja o możliwości wynajęcia w/w obiektu.
 
d) Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że w informacji na temat przygotowania szkół do nowego roku szkolnego napisano, że szkoły są przygotowane, a miesiąc później Wójt otrzymuje wnioski o dofinansowanie zakupu opału. Zdaniem radnego należy ponownie przeanalizować w/w informacje.
 
ad.25. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 10:50 zamknął XX Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych - inspektor (25 października 2012)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (22 listopada 2012, 11:59:36)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 827