Protokóły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
PROTOKÓŁ NR 30/13 KOMISJI BUDŻETU, ROLNICTWA, BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA
P R O T O K Ó Ł NR 30/13
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 17 września 2013 roku.
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 17 września 2013 roku.
Posiedzeniu przewodniczył Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności,
- Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
- Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- Józef Hentrich – członek Komisji Oświaty,
Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, Przewodniczący Rady Gminy.
Porządek posiedzenia:
a) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2013.
b) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik, Wójta Gminy oraz uchwałą nr 7/I/2013 Składu Orzekającego nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 10 września 2013 roku w sprawie wydania opinii o przedłożonej przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2013 roku po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2013 r. wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej.
c) Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację Wójta Gminy z działań podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
d) Informacja na temat przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego:
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że mówi się o niżu demograficznym i spowodowanych nim zwolnieniach nauczycieli. Radny zapytał, jak ta kwestia wygląda na terenie naszej Gminy.
Wójt Gminy wyjaśnił, że na terenie Gminy nie ma drastycznego spadku liczby dzieci, ale nauczyciele mają mniej godzin.
Józef Hentrich – członek Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w Gminie nie grozi zwalnianie nauczycieli, ponieważ już wcześniej dyrektorzy regulowali to w taki sposób, że nauczyciele mieli więcej godzin ponadwymiarowych i w chwili obecnej można je zmniejszyć. Stanowi to pewną ochronę, ale z jednej strony wielu nauczycieli po studiach nie ma pracy, jednak z drugiej jest to ochrona obecnych przed zwolnieniem.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w informacje.
e) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację na temat wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum.
f) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Dąbrowa Chełmińska w roku szkolnym 2012/2013.
g) Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację z działalności GOKiS za pierwsze półrocze 2013 r.
h) Zmiany w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia poinformowała, że Wojewoda po 8 miesiącach od uchwalenia w/w regulaminu napisała, że opisano go zbyt szeroko, ponieważ zawiera zapisy określone w innych ustawach. To powielanie zostało zakwestionowane. Do merytorycznych spraw uwag nie wniesiono. Zastanawiała się nad pisaniem nowego regulaminu, jednak Wojewoda Kujawsko–Pomorski pismem nr WNK.IV.101.53.2013 z dnia 5 września 2013 r. zwróciła się o przedstawienie propozycji zmian do ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zmianami). W związku z planowanymi zmianami przedmiotowej ustawy wstrzymano prace nad zmianą Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy.
Sekretarz przedstawiła zaproponowane zmiany do przedmiotowej ustawy:
1) w celu zmniejszenia zakresu obsługi mieszkańców przez gminę, windykację za odpady należy zlecić urzędom skarbowym;
2) zróżnicowanie kar z tytułu nie osiągnięcia poziomów recyklingu na obszary miejskie i wiejskie ze względu na niższe dochody gmin;
3) w ustawie należy zapisać wprost możliwość zastosowania ulg, np. „ze względu na wielodzietność”;
4) umożliwienie składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi najemcy, dzierżawcy, użytkownikowi, każdemu współwłaścicielowi prowadzącemu oddzielne gospodarstwo domowe (za wyjątkiem spółdzielni mieszkaniowych), co ułatwi ściągalność należności za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych;
5) wprowadzenie zapisu, by w przypadku zmiany stawki opłaty za odpady nie było konieczności składania ponownych deklaracji;
6) wprowadzenie zapisu, że w przypadku zmiany sposobu gospodarowania odpadami komunalnymi deklarację należy złożyć na co najmniej 7 dni przed miesiącem, w którym ma nastąpić zmiana i w takiej sytuacji opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana;
7) w przypadku niedopełnienia obowiązku złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - organ wystawia decyzję naliczającą stosując stawkę jak za odpady niesegregowane;
8) wprowadzić zapis umożliwiający dokonanie przypisu należności na cały rok budżetowy.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawioną propozycję.
i) Projekt uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej:
Andrzej Barczyński – członek Komisji zauważył, że Komisja Rewizyjna przeprowadzi postępowanie wyjaśniające, które wykaże, że „w papierach wszystko gra”, ale problem rodziny pozostanie. Zwrócił uwagę, że od roku funkcjonuje asystent rodziny. Zapytał, dlaczego osoba sprawująca tę funkcję nie pomaga tej rodzinie?
Wójt Gminy wyjaśnił, że Skarżąca nie wyraża zgody na pomoc asystenta, nie chce żadnej pomocy.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zaproponował, by podjąć decyzję dopiero po przedstawieniu sprawy przez Kierownik GOPS.
Przewodniczący Komisji zauważył, że Komisja Rewizyjna powinna zbadać sprawę i poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
j) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod garaż.
k) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dąbrowa Chełmińska.
l) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie obwiesz-czenia o sprostowaniu błędów w uchwale nr XIX.169.2012 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 13 września 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodaro-wania przestrzennego obszaru w obrębie ewidencyjnym Ostromecko, gmina Dąbrowa Chełmińska - "Przy Lesie Mariańskim".
m) W dyskusji na temat wniosku w sprawie sprzedaży lokali komunalnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił szczegółowe informacje na temat lokali proponowanych do sprzedaży oraz poinformował o złym stanie technicznym budynku, w którym w/w lokale się znajdują. Dodał, że w pierwszej kolejności należy zapowiedz dalszej dewastacji budynku i wykonać niezbędny remont. Zaproponował zastosowanie 90% bonifikaty.
Komisja w wyniku dyskusji przy trzech głosach „za” i jednym „wstrzymującym” wyraziła zgodę na sprzedaż w/w lokali przy ul. Rzemieślniczej w Dąbrowie Chełmińskiej pod warunkiem wykonania niezbędnego remontu budynku (polegającego na zabezpieczeniu dachu).
Wójt Gminy omówił wniosek w sprawie cofnięcia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego przy ul. Bydgoskiej w Ostromecku. Dodał, że pozostałe dwa mieszkania w w/w budynku pozostaną mieszkaniami komunalnymi, ponieważ ich najemcy nie wyrazili woli wykupu.
Komisja w wyniku dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała propozycję cofnięcia zgody na zbycie w/w lokalu.
n) Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt Strategii Rozwoju Gminy.
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołów z poprzednich posiedzeń. Ko-misja jednogłośnie przyjęła w/w protokoły.
ad.3. W punkcie „sprawy różne” podnoszono następujące kwestie:
a) Sekretarz Gminy przypomniała, że w 2009 r. Województwo Kujawsko - Pomorskie przystępowało do projektu pod nazwą „przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu” Odpisano, że Gmina może do takiego projektu przystąpić pod warunkiem, że będzie on nieodpłatny. Po jakimś czasie przysłano informację o kosztach, które były zbyt wysokie, w związku z czym Gmina odstąpiła od w/w projektu, który zakładał wyposażenie w sprzęt komputerowy piętnastu rodzin. Dodała, że wkład finansowy, jaki miała ponieść Gmina przewyższał koszty zakupu takiego sprzętu.
Przedstawiła informacje o nowym projekcie, który znów zakłada 15 kompletów komputerowych. Otrzymała informację, że szacunkowe koszty po stronie Gminy to około 50 000 zł, ale nie ma szczegółowych informacji na temat ubezpieczenia sprzętu itp. Zaproponowała przeprowadzenie akcji zebrania niepotrzebnego, ale działającego sprzętu i oddania go potrzebującym.
Na tym posiedzenie zakończono.
Porządek posiedzenia:
- Zaopiniowanie materiałów na XXX Sesję Rady Gminy.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
- Sprawy różne.
a) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2013.
b) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik, Wójta Gminy oraz uchwałą nr 7/I/2013 Składu Orzekającego nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 10 września 2013 roku w sprawie wydania opinii o przedłożonej przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2013 roku po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2013 r. wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej.
c) Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację Wójta Gminy z działań podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
d) Informacja na temat przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego:
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że mówi się o niżu demograficznym i spowodowanych nim zwolnieniach nauczycieli. Radny zapytał, jak ta kwestia wygląda na terenie naszej Gminy.
Wójt Gminy wyjaśnił, że na terenie Gminy nie ma drastycznego spadku liczby dzieci, ale nauczyciele mają mniej godzin.
Józef Hentrich – członek Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w Gminie nie grozi zwalnianie nauczycieli, ponieważ już wcześniej dyrektorzy regulowali to w taki sposób, że nauczyciele mieli więcej godzin ponadwymiarowych i w chwili obecnej można je zmniejszyć. Stanowi to pewną ochronę, ale z jednej strony wielu nauczycieli po studiach nie ma pracy, jednak z drugiej jest to ochrona obecnych przed zwolnieniem.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w informacje.
e) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację na temat wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum.
f) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Dąbrowa Chełmińska w roku szkolnym 2012/2013.
g) Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację z działalności GOKiS za pierwsze półrocze 2013 r.
h) Zmiany w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia poinformowała, że Wojewoda po 8 miesiącach od uchwalenia w/w regulaminu napisała, że opisano go zbyt szeroko, ponieważ zawiera zapisy określone w innych ustawach. To powielanie zostało zakwestionowane. Do merytorycznych spraw uwag nie wniesiono. Zastanawiała się nad pisaniem nowego regulaminu, jednak Wojewoda Kujawsko–Pomorski pismem nr WNK.IV.101.53.2013 z dnia 5 września 2013 r. zwróciła się o przedstawienie propozycji zmian do ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zmianami). W związku z planowanymi zmianami przedmiotowej ustawy wstrzymano prace nad zmianą Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy.
Sekretarz przedstawiła zaproponowane zmiany do przedmiotowej ustawy:
1) w celu zmniejszenia zakresu obsługi mieszkańców przez gminę, windykację za odpady należy zlecić urzędom skarbowym;
2) zróżnicowanie kar z tytułu nie osiągnięcia poziomów recyklingu na obszary miejskie i wiejskie ze względu na niższe dochody gmin;
3) w ustawie należy zapisać wprost możliwość zastosowania ulg, np. „ze względu na wielodzietność”;
4) umożliwienie składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi najemcy, dzierżawcy, użytkownikowi, każdemu współwłaścicielowi prowadzącemu oddzielne gospodarstwo domowe (za wyjątkiem spółdzielni mieszkaniowych), co ułatwi ściągalność należności za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych;
5) wprowadzenie zapisu, by w przypadku zmiany stawki opłaty za odpady nie było konieczności składania ponownych deklaracji;
6) wprowadzenie zapisu, że w przypadku zmiany sposobu gospodarowania odpadami komunalnymi deklarację należy złożyć na co najmniej 7 dni przed miesiącem, w którym ma nastąpić zmiana i w takiej sytuacji opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana;
7) w przypadku niedopełnienia obowiązku złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - organ wystawia decyzję naliczającą stosując stawkę jak za odpady niesegregowane;
8) wprowadzić zapis umożliwiający dokonanie przypisu należności na cały rok budżetowy.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawioną propozycję.
i) Projekt uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej:
Andrzej Barczyński – członek Komisji zauważył, że Komisja Rewizyjna przeprowadzi postępowanie wyjaśniające, które wykaże, że „w papierach wszystko gra”, ale problem rodziny pozostanie. Zwrócił uwagę, że od roku funkcjonuje asystent rodziny. Zapytał, dlaczego osoba sprawująca tę funkcję nie pomaga tej rodzinie?
Wójt Gminy wyjaśnił, że Skarżąca nie wyraża zgody na pomoc asystenta, nie chce żadnej pomocy.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zaproponował, by podjąć decyzję dopiero po przedstawieniu sprawy przez Kierownik GOPS.
Przewodniczący Komisji zauważył, że Komisja Rewizyjna powinna zbadać sprawę i poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
j) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod garaż.
k) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dąbrowa Chełmińska.
l) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie obwiesz-czenia o sprostowaniu błędów w uchwale nr XIX.169.2012 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 13 września 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodaro-wania przestrzennego obszaru w obrębie ewidencyjnym Ostromecko, gmina Dąbrowa Chełmińska - "Przy Lesie Mariańskim".
m) W dyskusji na temat wniosku w sprawie sprzedaży lokali komunalnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił szczegółowe informacje na temat lokali proponowanych do sprzedaży oraz poinformował o złym stanie technicznym budynku, w którym w/w lokale się znajdują. Dodał, że w pierwszej kolejności należy zapowiedz dalszej dewastacji budynku i wykonać niezbędny remont. Zaproponował zastosowanie 90% bonifikaty.
Komisja w wyniku dyskusji przy trzech głosach „za” i jednym „wstrzymującym” wyraziła zgodę na sprzedaż w/w lokali przy ul. Rzemieślniczej w Dąbrowie Chełmińskiej pod warunkiem wykonania niezbędnego remontu budynku (polegającego na zabezpieczeniu dachu).
Wójt Gminy omówił wniosek w sprawie cofnięcia zgody na sprzedaż lokalu mieszkalnego przy ul. Bydgoskiej w Ostromecku. Dodał, że pozostałe dwa mieszkania w w/w budynku pozostaną mieszkaniami komunalnymi, ponieważ ich najemcy nie wyrazili woli wykupu.
Komisja w wyniku dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała propozycję cofnięcia zgody na zbycie w/w lokalu.
n) Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt Strategii Rozwoju Gminy.
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołów z poprzednich posiedzeń. Ko-misja jednogłośnie przyjęła w/w protokoły.
ad.3. W punkcie „sprawy różne” podnoszono następujące kwestie:
a) Sekretarz Gminy przypomniała, że w 2009 r. Województwo Kujawsko - Pomorskie przystępowało do projektu pod nazwą „przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu” Odpisano, że Gmina może do takiego projektu przystąpić pod warunkiem, że będzie on nieodpłatny. Po jakimś czasie przysłano informację o kosztach, które były zbyt wysokie, w związku z czym Gmina odstąpiła od w/w projektu, który zakładał wyposażenie w sprzęt komputerowy piętnastu rodzin. Dodała, że wkład finansowy, jaki miała ponieść Gmina przewyższał koszty zakupu takiego sprzętu.
Przedstawiła informacje o nowym projekcie, który znów zakłada 15 kompletów komputerowych. Otrzymała informację, że szacunkowe koszty po stronie Gminy to około 50 000 zł, ale nie ma szczegółowych informacji na temat ubezpieczenia sprzętu itp. Zaproponowała przeprowadzenie akcji zebrania niepotrzebnego, ale działającego sprzętu i oddania go potrzebującym.
Na tym posiedzenie zakończono.
metryczka
Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych (17 września 2013)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (31 października 2013, 12:13:13)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 990