Protokóły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
PROTOKÓŁ NR 31/13 KOMISJI REWIZYJNEJ
P R O T O K Ó Ł NR 31/13
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 7 i 13 maja 2013 roku.
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 7 i 13 maja 2013 roku.
Posiedzeniu przewodniczył Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności,
- Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
- Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.
Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2011.
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3. Sprawy różne.
ad.1. Komisja Rewizyjna po dokonaniu analizy sprawozdania z wykonania budżetu Gminy
informacji
o stanie mienia komunalnego, sprawozdania finansowego Gminy Dąbrowa Chełmińska
za 2012 rok oraz po zapoznaniu się z opinią wyrażoną w Uchwale Nr 9/S/2013 Składu Orzekającego Nr 2
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia
5
kwietnia 2013 r. p o z y t y w n i e
zaopiniować przedłożone przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdanie
z wykonania budżetu gminy za rok 2012 wraz z informacją o stanie mienia
komunalnego oraz sprawozdanie finansowe i nie widząc przeszkód formalno –
prawnych wnioskuje o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium za rok 2012.
Komisja następująco uzasadniła swój wniosek:
Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniach 7 i 13 maja 2013 roku kierując się kryteriami: legalności, rzetelności, gospodarności i celowości oraz tym, czy Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska przestrzegał dyscypliny finansów publicznych rozpatrzyła sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska za 2012. Ponadto Komisja Rewizyjna zapoznała się z innymi sprawozdaniami jednostkowymi w zakresie budżetu jednostki samorządu terytorialnego (sprawozdania „Rb”) oraz wnioskami wynikającymi z analizy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska za pierwsze półrocze 2012 roku, a także wysłuchała wyjaśnień Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska, Skarbnika Gminy i pracowników Urzędu Gminy.
Komisja Rewizyjna Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska stwierdziła, co następuje:
Budżet na 2012 r. uchwalono uchwałą nr XIV/106/11 z dnia 29 grudnia 2011 r. w wysokości:
Dochody – 23 654 026,00, w tym:
- dochody bieżące w kwocie 21 216 229,00 zł
- dochody majątkowe w kwocie 2 437 797,00 zł
Wydatki – 26 654 026,00 zł, w tym:
1) wydatki bieżące w wysokości 20 889 706,00, w tym:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 10 713 246,00 zł,
- dotacje w wysokości 901 365,00 zł,
- wydatki na obsługę długu w wysokości 185 000,00 zł,
2)wydatki majątkowe w wysokości 5 764 320,00 zł
3)deficyt budżetowy 3 000 000,00 zł.
Budżet po zmianach na dzień 31 grudnia 2012 r. wynosi:
Dochody – 23 281 501,00 zł, w tym:
- dochody bieżące w kwocie 22 652 045,00 zł
- dochody majątkowe 629 456,00 zł
Wydatki - 26 762 263,00 zł, w tym:
1) Wydatki bieżące w wysokości 22 069 111,00 zł, w tym:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w wysokości 10 685 016 zł
- dotacje w wysokości 957 583,00 zł
- wydatki na obsługę długu w wysokości 165 000,00 zł
2) wydatki majątkowe w wysokości 4 693 152,00 zł
3) deficyt budżetowy 3 480 762,00 zł
pokryty z zaciągniętych pożyczek długoterminowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w wysokości 1 959 380,00 zł, kredytu bankowego w kwocie 781 000,00 zł i pożyczki z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków unijnych w kwocie 740 382,00 zł.
W trakcie roku budżetowego Rada Gminy na wniosek Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska dokonała zmian w budżecie dziesięcioma uchwałami organu stanowiącego.
Zmian w budżecie dokonywał również Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska dwudziestoma zarządzeniami. Zmiany polegały na zwiększaniu dochodów i wydatków związanych z otrzymanymi decyzjami oraz przeniesień wydatków między rozdziałami i paragrafami zgodnie z upoważnieniem zawartym w paragrafie 12 uchwały nr XIV/106/11 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 29 grudnia 2011 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska na rok 2012.
Komisja Rewizyjna stwierdza, że zgodnie z art. 267 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska za rok 2012 zostało sporządzone w szczegółowości nie mniejszej niż uchwała budżetowa z dnia 29 grudnia 2011 r.
Planowane dochody (po zmianach) na rok 2012 w wysokości 23 281 501,00 zł wykonano w wysokości 23 289 492,82 zł, co stanowi 100 %. Dochody bieżące wykonano w kwocie 22 685 143,51 zł, tj. 100,1% planu, natomiast dochody majątkowe wykonano w wysokości 604 349,31 zł, co stanowi 96,00 % planu.
Największy udział w dochodach stanowią dochody własne – 42,2%, subwencje 40,6% oraz dotacje celowe – 16,2%.
Pomimo zrealizowanych zadań, na które planowano pozyskanie środków z budżetu Unii Europejskiej i złożeniu wniosków w 2012 r. Gmina nie otrzymała wnioskowanych dotacji w kwocie 49 450,00 zł. (bardzo długie terminy rozpatrywania wniosków przez Urząd Marszałkowski w Toruniu).
Planowane i wykonane dochody ogółem oraz w zakresie dochodów bieżących i majątkowych zgodne są ze sprawozdaniem Rb-NDS i Rb-27S na dzień 31 grudnia 2012 r.
Wykonanie dochodów w wysokości 100% wynika m. in. z dokonanej w trakcie roku korekty planu, np. przyjęty w uchwale budżetowej plan (ustalony przez Ministra Finansów) w zakresie udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 4 233 029,00 zł zmniejszono o kwotę 282 115,00 zł, a dochody z tytułu sprzedaży mienia zmniejszono o kwotę 730 743,00 zł.
Komisja Rewizyjna zauważyła, że gdyby zaplanowane dochody zostały zrealizowane, otrzymane środki pozwoliłyby na realizację kolejnych planowanych zadań inwestycyjnych (np. budowa kanalizacji sanitarnej, remonty i budowa dróg).
Komisja zwróciła uwagę na fakt zakończonych ze skutkiem negatywnym przetargów na sprzedaż części budynku po mleczarni w Dąbrowie Chełmińskiej i zasugerowała, by budynek sprzedać w całości wraz z częścią mieszkalną.
Planowane wydatki w wysokości 26 762 263,00 zł wykonano w wysokości 24 973 869,73 zł, tj. 93,3%. Wydatki majątkowe wykonano w kwocie 3 746 356,99 zł,
tj. 79,8%. Wydatki bieżące wykonano w kwocie 21 227 512,74 zł, tj. 96,2%.
Komisja Rewizyjna dokonała analizy materiałów źródłowych, z których wynika, że wydatki budżetu gminy realizowane były zgodnie z przyjętym planem, po uprzednim ich zaangażowaniu.
Na podstawie dokonanej kontroli sprawozdania Rb-28S nie stwierdzono przekroczenia wydatków w poszczególnych rozdziałach i paragrafach.
Na dzień 31 grudnia 2012 r. gmina nie posiada zobowiązań wymagalnych, a pozostałe zobowiązania wynoszą 967 725,38 zł. Główną pozycją wśród zobowiązań jest naliczone dodatkowe wynagrodzenie roczne wraz z pochodnymi dla pracowników samorządowych.
W sprawozdaniu w prawidłowej wysokości wykazano również wydatki poniesione w ramach realizacji funduszu sołeckiego w kwocie 247 014,07 zł.
Również w sprawozdaniu Rb-NDS w prawidłowych wysokościach wykazano planowane i wykonane wydatki.
Komisja Rewizyjna poddała szczegółowej kontroli wydatki poniesione w ramach funduszu sołeckiego realizowane przez sołectwa: Dąbrowa Chełmińska, Ostromecko i Czarże (rozliczenie i faktury).
Stwierdzono, że wydatki dokonywane były zgodnie ze złożonymi wnioskami i w ramach przyjętych wielkości ustalonych w załączniku nr 12 do uchwały budżetowej.
Dokonano wizji terenowej zadania pod nazwą zagospodarowanie miejsca wypoczynku i rekreacji w miejscowości Dąbrowa Chełmińska realizowanego z udziałem środków unijnych i budżetu gminy oraz udziału sołectwa Dąbrowa Chełmińska w kwocie 15 000,00 zł.
Komisja dokonała kontroli wydatków poniesionych na ochronę przeciwpożarową, przekazywanych z budżetu gminy w formie dotacji celowych w wysokości 91 760,00 zł.
W wyniku dokonanych czynności kontrolnych stwierdzono, że dotacje przekazywane były w terminach określonych w zawartych umowach, a poniesione wydatki przeznaczono na działalność przeciwpożarową (zgodnie z zawartymi umowami).
Realizacja wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie najkorzystniejszej cenowo dla gminy oferty oraz zgodnie z przyjętym planem.
Zaplanowane w roku 2012 zadania inwestycyjne zostały zrealizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem i zakresem wynikającym z zawartych umów, a niższe wykonanie wynika z oszczędności poprzetargowych i odzyskanego podatku VAT od inwestycji związanych ze sprzedażą opodatkowaną.
Z przyjętej w budżecie rezerwy budżetowej w wysokości 189 059,00 zł, w tym rezerwa ogólna 139 079,00 zł i rezerwa celowa 49 980,00 zł, przekazano na wydatki z rezerwy ogólnej kwotę 29 500,00 zł.
W 2012 r. na terenie gminy nie wystąpiły klęski żywiołowe, wobec czego nie wydatkowano kwoty rezerwy celowej.
Budżet gminy za 2012 zamknięto deficytem w wysokości 1 684 376,91 zł na planowane 3 480 762,00 zł (prawidłowo wykazano w sprawozdaniu Rb-NDS).
Komisja Rewizyjna analizując przychody i rozchody finansowe opisane w sprawozdaniu potwierdza, że przychody z tytułu planowanych pożyczek i kredytów wykonano w 100%, przychody z nadwyżki z lat ubiegłych wykonano w 100%, natomiast przychody z innych źródeł (wolne środki) wykonano w wysokości 215,2%.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że w załączniku do budżetu „przychody i rozchody” oraz w sprawozdaniu Rb-NDS wiersz D17 po stronie planu przyjęto kwotę 499 890,00 zł, tj. środki przeznaczone na spłaty zaciągniętych wcześniej zobowiązań.
Planowane rozchody budżetu wykonano w 100%.
Zobowiązania gminy na dzień 31 grudnia 2012 r. z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wynoszą 6 083 615,00 zł, w tym z tytułu kredytów 2 016 988,00 zł, a z tytułu pożyczek 4 066 627,00 zł.
Wykazane zobowiązania zgodne są ze sprawozdaniem Rb-Z na dzień 31.12.2012 r.
Zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek stanowią 26,12%.
W 2012 roku spłacono kredyty i pożyczki w wysokości 592 371,00 zł oraz odsetki w wysokości 158 402,81 zł (ogółem 750 773,81 zł), co stanowi 3,22% zrealizowanych dochodów.
Zdaniem Komisji Rewizyjnej najistotniejsze są wskaźniki zadłużenia, które nie przekraczają 15% i 60%, tj. określonych w ustawie o finansach publicznych (z 2005 r.).
Komisja Rewizyjna szczegółowo zapoznała się z danymi dotyczącymi skutków udzielonych ulg, umorzeń i odroczeń i stwierdziła, że utracone dochody gminy na skutek obniżonych stawek podatków, udzielonych ulg i wydanych decyzji wynoszą 1 856 880,90 zł, co stanowi 7,97% ogółu wykonanych dochodów.
Największe skutki dla budżetu wynikają z obniżenia górnych stawek podatków, które wynoszą 1 566 464,00 zł, a wynikają z podejmowanych przez Radę Gminy uchwał.
Komisja poddała także analizie zaległości wykazane w sprawozdaniach Rb-27S, które wynoszą 703 778,31 zł, tj. 3,02% wykonania dochodów.
Największe zaległości występują w rozdziale 85212 i dotyczą wypłacanych świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wynoszą 282 527,94 zł oraz w opłatach za wodę tj. 171 695,01 zł, z czego osoby fizyczne zalegają na kwotę 60 055,43 zł i osoby prawne 111 639,58 zł. W wyniku podejmowanych działań w miesiącu lutym 2013 r. na zaległości wpłacono kwotę 95 616,60 zł.
Stwierdzono, że dochody z tytułu podatków wykazano w prawidłowych wysokościach w sprawozdaniu Rb-PDP.
Ze sprawozdania z wykonania budżetu i złożonego oświadczenia przez Wójta i Skarbnika Gminy wynika, że w 2012 roku gmina nie udzieliła poręczeń i gwarancji.
Komisja Rewizyjna sprawdziła stan środków na rachunkach bankowych i stwierdziła, że jest on zgodny z danymi wykazanymi w sprawozdaniu Rb-ST.
Komisja Rewizyjna dokonała kontroli stanu mienia komunalnego gminy Dąbrowa Chełmińska na dzień 31 grudnia 2012 r. wykazanego w załączniku nr 13 do wykonania budżetu gminy i stwierdziła, że jest zgodny z ewidencją księgową.
Stwierdza się, że informacja została sporządzona zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych i nie wnosi do niej zastrzeżeń.
Uzyskane informacje od Wójta i Skarbnika Gminy potwierdzają, że gmina nie lokowała wolnych środków na rachunkach bankowych w innych bankach, niż bank obsługujący gminę.
W 2012 r. Wójt Gminy nie udzielił pożyczek.
W roku 2012 Rada Gminy nie podejmowała uchwał w sprawie wydatków niewygasających.
Komisja Rewizyjna dokonała szczegółowej analizy załączonych do sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdań z wykonania planu finansowego przez samorządowe instytucje kultury za 2012 rok, tj.:
- Gminną Bibliotekę Publiczno – Szkolną w Dąbrowie Chełmińskiej,
- Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej.
Na podstawie przedłożonych sprawozdań Komisja Rewizyjna stwierdziła, że w/w instytucje w swoich sprawozdaniach wyczerpująco udokumentowały realizację planów finansowych w 2012 r.
Wszystkie jednostki zamknęły rok dodatnim wynikiem finansowym, które przeznaczono na zwiększenie funduszu jednostek.
Zobowiązania regulowane były terminowo, a zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Przedłożone materiały sprawozdawcze są kompletne oraz zgodne z obowiązującymi przepisami.
W związku z powyższym Komisja Rewizyjna pozytywnie oceniła sprawozdanie samorządowych instytucji kultury oraz Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej za rok 2012.
Dokonano analizy sprawozdania finansowego gminy Dabrowa Chełmińska za 2012 rok, tj. bilansu z wykonania budżetu gminy, łącznego bilansu jednostki budżetowej, łącznego rachunku zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) oraz łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostki.
Bilans z wykonania budżetu gminy po stronie aktywów i pasywów wykazuje kwotę 3 722 438,25 zł, co jest zgodne z ewidencją księgową organu.
Wnioski Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska wynikające z analizy sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy, sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań finansowych za 2012 rok:
1. Dokonuje się pozytywnej oceny wykonania planowanych dochodów i wydatków budżetu.
2. Stwierdza się, że Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu kierował się zasadami celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
3. Pozytywnie ocenia się zachowanie wymaganych wskaźników dotyczących spłat i zadłużenia zaciągniętych zobowiązań, które nie przekraczają ustawowo określonych wartości.
4. Wykazane dane w sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy oraz w sprawozdaniach finansowych gminy są zgodne z ewidencją księgową prowadzoną w jednostce.
Zdaniem Komisji Rewizyjnej powyższa analiza daje podstawę do wyrażenia pozytywnej opinii realizacji budżetu gminy za rok 2012 i wystąpienie do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska.
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołu z poprzednich posiedzeń. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokoły.
ad.3. W punkcie „sprawy różne” podnoszono następujące kwestie:
a) Komisja zapoznała się ze skargą na działalność Wójta Gminy złożoną przez Pana Wiesława Kiszczak w dniu 24 kwietnia 2013 r. do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Bydgoszczy przekazanego przez w/w Organ w dniu 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu: 6 maja 2013 r.) oraz wysłuchała wyjaśnień Wójta Gminy oraz Inspektora ds. ochrony Środowiska na temat podejmowanych działań w przedmiotowej sprawie.
W wyniku dyskusji Komisja postanowiła odbyć wizytację w terenie oraz spotkać się z osobami zainteresowanymi.
b)Skarbnik Gminy omówiła projekty uchwał w sprawie zmian w budżecie gminy na 2013 rok oraz w sprawie zaciągnięcia kredytu i pożyczki.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przedstawione przez Skarbnik Gminy projekty uchwał.
Na tym posiedzenie zakończono.
metryczka
Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych (13 maja 2013)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (8 lipca 2013, 09:57:12)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1069