PROTOKÓŁ Z XXIII SESJI RADY GMINY


P R O T O K Ó Ł   XXIII/12
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 29 grudnia 2012 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 10:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
Radni nieobecni:

Błażej Stankiewicz;
Jerzy Szczęsny.
 
W Sesji udział wzięli:
-          Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-          Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-          Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny,
-          Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.
-          Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej,
-          Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS,
-          Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-          Władysław Sobociński – radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
-          Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że do porządku obrad wprowadzono nowe punkty.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w ciągu ostatnich kilku dni wpłynęły do Rady Gminy skargi, na których rozpatrzenie jest ograniczony termin.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że na omówienie tych tematów można było wykorzystać czas na wspólnym posiedzeniu Komisji.
Wójt Gminy wyjaśnił, że przedmiotowe sprawy nie będą rozpatrywane na obecnej Sesji, ale zgodnie z przepisami trzeba zobowiązać Komisję Rewizyjną do podjęcia prac. Wyjaśnił, że przed kolejną Sesją Komisje na swoich posiedzeniach będą się zajmowały przedmiotowymi sprawami.

Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Projekt uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  7. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012.
  8. Projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024.
  9. Uchwalenie budżetu gminy na rok 2013:
    a) wystąpienie Wójta Gminy w sprawie projektu budżetu;
    b) odczytanie projektu uchwały budżetowej;
    c) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej;
    d) odczytanie opinii Komisji właściwej ds. budżetu;
    e) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej;
    f) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
  10. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2023.
  11. Projekt uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania anonimowego pisma grupy nauczycieli byłych i obecnych dotyczącego działalności Dyrektora Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej
  12. Projekt uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania zasadności anonimowego pisma grupy radnych na działalność Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska
  13. Projekt uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania skargi na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej.
  14. Przyjęcie sprawozdań z prac Rady i Komisji Rady Gminy za rok 2012.
  15. Przyjęcie planu pracy Rady Gminy na rok 2013.
  16. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  17. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji.
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Mieczysława Siewerta na Sekretarza obrad. Radny Siewert wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XXII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXII Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski nie podnoszono następujące kwestie:
a) Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę, że podczas omawiania projektu budżetu Gminy na rok 2013 Rada Gminy będzie głosowała również wydatki dla OSP, ale budżet na poszczególne jednostki zostanie podzielony wewnętrznie. Poinformował, iż otrzymał materiały dot. wydatków jednostek OSP Wałdowo Królewskie i Gzin, o które wnioskował na posiedzeniu Komisji. Postawił wniosek, by zobowiązać prezesa OSP Gzin o przybycie na kolejną Sesję możliwie w obecności członków Zarządu Oddziału Gminnego. Byłoby dobrze gdyby Komendanci pozostałych jednostek mogli uczestniczyć w tej Sesji, ponieważ ma do nich pytania.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że na najbliższą Sesję zostaną zaproszeni wszyscy prezesi jednostek OSP.
 
b) Radny Krzysztof Paliński zaproponował, by w  planie pracy Rady Gminy ująć temat nadania nazw ulic w miejscowości Nowy Dwór oraz w nawiązaniu do Sesji Rady z dnia 21 czerwca 2012 r. gdzie była dyskusja na temat powołania wicedyrektorów w szkołach poinformował, iż nie znalazł w planie pracy punktu dotyczącego powołania wicedyrektorów.
Przewodniczący Rady Gminy  zaproponował omówienie w/w wniosków w odpowiednim punkcie porządku obrad.
 
c) Radny Ryszard Kaczor poinformował, iż może udowodnić, że następnego dnia, po dniu, w którym zebrała się Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska została przekazana informacja OSP Wałdowo Królewskie dotycząca planowanych wydatków jednostki w 2013 roku.
Radny Krzysztof Paliński wyjaśnił, iż wie, że dokument opracowany przez OSP Wałdowo Królewskie wpłynął bardzo wcześnie, ale drugi dokument wpłynął późno i został napisany niestarannie. Wyjaśnił, że późno otrzymał oba dokumenty, ponieważ nie uczestniczył w posiedzeniu swojej komisji.
 
ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę na kwestię zbierania i utylizacji zużytych baterii.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za”  - jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII.203.2012 w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr XXIII.199.2012 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu  radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII.200.2012 w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.9. W dyskusji na temat projektu budżetu gminy na rok 2013 głos zabrali:
 
a) Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił projekt budżetu oraz przedstawił propozycje autopoprawek do projektu budżetu gminy na rok 2013.
 
b) Przewodniczący Rady Gminy odczytał:
 
- Uchwałę nr 9/P/2012Składu Orzekającego nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 5 grudnia 2012 roku w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok;
- Uchwałę nr 6/Dpr/2012 Składu Orzekającego nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 5 grudnia 2012 roku w sprawie:  opinii o możliwości sfinansowania planowanego deficytu przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok;
- Uchwałę nr 9/WPF/2012 Składu Orzekającego nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 5 grudnia 2012 roku w sprawie  opinii o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
c) Radny Roman Zieliński - Przewodniczący Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przedstawił pozytywną opinię Komisji dla projektu budżetu Gminy na rok 2013 odnoszącą się do wniosków pozostałych Komisji Rady Gminy, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

d) W dyskusji nad projektem budżetu głos zabrali:
Wójt Gminy poinformował, że w dalszym ciągu główny nacisk kładziony jest na infrastrukturę wodno – kanalizacyjną. W przyszłym zostanie rozpoczęta budowa kanalizacji w centrum Dąbrowy Chełmińskiej. Zwrócił uwagę na brak możliwości posiłkowania się środkami z funduszy unijnych, ponieważ kończy się okres programowania.
Pozostałe środki są to drobniejsze inwestycje na tzw. małe projekty. Trzy już wykonano, dwa pozostały do realizacji w przyszłym roku. Cena wody jest już ceną docelową, zbliżyliśmy się do wyrównania wydatków i dochodów. Kwota za ścieki pozwoli nie zwiększać ceny tak drastycznie w latach przyszłych. Udało się nie podnosić podatków, a nawet obniżyć podatek od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Zwrócił się o przyjęcie zaproponowanego budżetu wraz z zaproponowanymi autopoprawkami, które nie zmieniają kwoty dochodów i wydatków.
 
e) Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały budżetowej uwzględniający autopoprawki.
 
f) Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na rok 2013.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XXIII.201.2012 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska na rok 2013, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2023 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych -  głosowaniu jawnym, przy trzynastu głosach „za”- jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIII.202.2012 w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2023, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:50 ogłosił 10 min. przerwy.
O godzinie 11:05 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady Gminy – trzynaście osób.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania anonimowego pisma grupy nauczycieli byłych i obecnych dotyczącego działalności Dyrektora Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały oraz odczytał pismo. Wyjaśnił, że generalnie nie rozpatruje anonimów, ale pismo skierowano do Kuratorium, które następnie skierowało je do Rady Gminy.
Poinformował, iż nie chciałby aby Rada Gminy na dzisiejszej Sesji omawiała przedmiotowy temat, a podjęła uchwałę, dopiero po wypracowaniu stanowiska przez Komisję Rewizyjną.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zaproponował, by Komisja dokonała analizy podnoszonych zarzutów w terminie do dnia 18 stycznia 2013 r.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym przeciwnym podjęła uchwałę nr XXIII.204.2012 w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania anonimowego pisma grupy nauczycieli byłych i obecnych dotyczącego działalności Dyrektora Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania zasadności anonimowego pisma grupy radnych na działalność Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy omówił w/w projekt uchwały oraz odczytał przedmiotowe pismo.
Wójt Gminy dopowiedział, że prawdopodobnie chodzi tu o dowożenie dzieci z Małej Kępy, gdzie gimbus nie jest w stanie dojechać. Rodzina od września nie puszczała dzieci do szkoły, ponieważ nie miała możliwości dowozu i uważała, że punkt zbiórki dzieci przy stacji paliw w Strzyżawie jest dla nich zbyt odległy, stąd powstała konieczność dowozu.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, iż jest zszokowany brakiem odwagi, ponieważ radny ma prawo do zgłaszania uwag. Myśli, że ludzie, którzy weszli w struktury organów gminy są na tyle dorośli, by nie stosować takich rozwiązań i wiedzą, że anonimy są zwykle wrzucane do kosza. W przypadku grona nauczycieli też został rzucony kamień, ale nauczyciele mogą obawiać się o pracę dlatego napisali anonim. Rozumie ich, bo mogą stracić pracę, ale czy radny może zostać pozbawiony mandatu? Doszliśmy trochę do absurdu, bo nawet jeżeli sprawy są niewygodne radni spotykają się na posiedzeniach Komisji i Sesjach, gdzie różne poglądy padały łącznie z brakiem kurtuazji. Stwierdził, że czuje się dziwnie.
Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny poinformowała, iż zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego jest instytucja skarg, która określa, że powinny one być zaadresowane i podpisane i wówczas uruchamia się cały tok postępowania, natomiast anonimy nie powinny być w ogóle rozpatrywane, bo może ktoś z mieszkańców mógł się pod tym pismem podpisać jako grupa radnych. Nie występują tutaj żadne terminy regulowane przez Kpa, ale należy pochylić się nad problemem.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zaproponował, by Komisja  dokonała analizy podnoszonych zarzutów w terminie do dnia 18 stycznia 2013 r.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że nikogo z radnych nie podejrzewa o napisanie przedmiotowego pisma. W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym przeciwnym podjęła uchwałę nr XXIII.205.2012 r. w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania zasadności anonimowego pisma grupy radnych na działalność Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania skargi na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy omówił w/w projekt uchwały. Dodał, że to pismo nosi znamiona skargi.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zaproponował, by Komisja  dokonała analizy podnoszonych zarzutów w terminie do dnia 18 stycznia 2013 r.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym przeciwnym podjęła uchwałę nr XXIII.206.2012 r. w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania skargi na działalność Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił informację o pracach Rady Gminy w roku 2012 i w związku z brakiem głosów w poddał pod głosowanie w/w informację.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za„ – jednogłośnie  przyjęła informację o pracach Rady Gminy w roku 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili sprawozdania z prac Komisji za rok 2012, które stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdania.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdania z prac Komisji Rady Gminy za rok 2012. 
 
ad.15. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt planu pracy Rady Gminy na rok 2013, dodając, że jest on otwarty i w trakcie roku tematyka Sesji może zostać wzbogacona. Przedmiotowy plan będzie mógł być uzupełniany na bieżąco o dodatkowe plany i problemy, które przyniesie życie.
Zaproponował, by dopisać do planu pracy propozycje zgłoszone przez radnego Palińskiego.
Radny Krzysztof Paliński zaproponował, żeby temat nadania nazw ulic w miejscowości Nowy Dwór omawiać na Sesji przewidzianej w listopadzie.
Wójt Gminy zaproponował, by do planu pracy wpisać ogólny temat: „Nadanie nazw ulic w Gminie Dąbrowa Chełmińska”, ponieważ istnieje więcej miejscowości, których przedmiotowy temat będzie dotyczył.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie plan pracy rady Gminy na rok 2013 uwzględniający zaproponowane poprawki.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła plan pracy na rok 2013, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.16. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
 
a) Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS zwróciła się z prośbą, by do następnej Sesji Rady Sołeckie złożyły propozycje przyłączenia się i partycypowaniu w kosztach organizacji Gminnego Dnia Dziecka. Przypomniała o zgłaszaniu imprez, by stworzyć gminny harmonogram imprez na terenie gminy.
 
b) Wójt Gminy złożył obecnym życzenia Noworoczne i dokonał podsumowania roku 2012.
 
ad.17.Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 11:30 zamknął XXIII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska składając obecnym życzenia świąteczne.
 

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych - inspektor (29 grudnia 2012)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (29 stycznia 2013, 16:34:39)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 913