PROTOKÓŁ NR 6/11 KOMISJI REWIZYJNEJ


P R O T O K Ó Ł   NR  6/11
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 20 maja 2011 roku.
 
Posiedzeniu przewodniczył Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
-        członkowie Komisji wg listy obecności,
-        mgr inż. Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
-        mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-        mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.
 
Porządek posiedzenia:
  1. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2010.
  2. Sprawy różne.
 
ad.1. Komisja Rewizyjna po dokonaniu  analizy sprawozdania  z wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska, informacji o stanie mienia komunalnego, sprawozdania finansowego Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2010 rok oraz po zapoznaniu się z opinią wyrażoną w Uchwale Nr 8/S/2011 Składu Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia
15 kwietnia 2011 r.  p o z y t y w n i e   zaopiniować przedłożone przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska  sprawozdanie  z wykonania budżetu gminy za rok 2010 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego oraz sprawozdanie finansowe i nie widząc przeszkód formalno – prawnych postanowiła wystąpić z wnioskiem do Przewodniczącego Rady Gminy o udzielenie Wójtowi Gminy a b s o l u t o r i u m   za rok  2010.
Komisja następująco uzasadniła swój wniosek:
W trakcie oceny przedstawionego przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2010 rok, informacji o stanie mienia komunalnego i sprawozdania finansowego gminy za 2010 rok – stwierdzono:
 
  1. Planowane dochody na rok 2010 w wysokości 23 925 605,00 zł, wykonano w wysokości 23 853 250,77 zł, co stanowi 99,7 %. Największy udział w dochodach stanowią dochody własne -9 019 265,14 zł (37,8 %), subwencja ogólna - 8 268 703,00 zł (34,7 %) oraz dotacje celowe - 5 703 590,95 % (23,9 %).Dochody majątkowe wykonano w wysokości 2 890 991,89 zł, co stanowi 12,1 % wykonanych dochodów.  
  2. Na planowane wydatki w wysokości 26 547 090,00 zł  wydatkowano kwotę 25 265 861,86 zł, co stanowi 99,2 %. Niepokojącym jest fakt, że  (od kilku lat) największy udział w wydatkach stanowią wydatki ponoszone na oświatę - 8 608 916,21 zł, co stanowi aż 34,1 % budżetu gminy. Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie gminy kwotę 6 588 033,00 zł co stanowiło 24,8 % planowanych wydatków. Wydatki inwestycyjne wykonano w wysokości 5 968 096,07 zł, t.j. 90,6 %. Zadowalającym jest fakt, że planowany deficyt na 2010 r. w wysokości 4 479 385,00 zł został zmniejszony do kwoty 2 621 485,00 zł. 
  3. Budżet Gminy zamknął się w roku 2010 wynikiem ujemnym w wysokości 1 412 611,09 zł.
  4. Planowane przychody w wysokości 3 570 755,00 zł wykonano w wysokości 4 157 541,41 zł, w tym:
    - wolne środki w wysokości 1 487 856,41  zł,
    - spłaty udzielonych z budżetu gminy pożyczek w wysokości 48 200 zł,
    - zaciągnięte kredyty i pożyczki w wysokości 2 621 485,00 zł (pożyczki z WFOŚiGW w   Toruniu w wysokości 1 221 485,00 zł i kredyt bankowy w wysokości 1 400 000,00 zł).
    - planowane rozchody w wysokości 949 270,00 zł wykonano w 100 % i dotyczą one spłat wcześniej zaciągniętych pożyczek z WFOŚiGW oraz kredytu w PKO Bydgoszcz w wysokości 901 070,00 zł oraz spłat udzielonych pożyczek z budżetu Gminy             w wysokości 48 200 zł. 
  5. Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2010 roku wynoszą 4 651 827,00 zł (są to zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów – 1 600 000 zł i pożyczek                   z WFOŚiGW  w Toruniu – 3 051 827,00 zł).
    Zobowiązania długoterminowe stanowią 19,4 % planowanych dochodów budżetu gminy i nie przekraczają wielkości określonych w art.170 ust.1 ustawy o finansach publicznych. Spłaty zobowiązań i odsetek od zobowiązań wyniosły w 2010 r. kwotę 965 425,09 zł, co stanowi 4,0 % w relacji do zrealizowanych dochodów. Spłaty nie przekraczają więc wielkości określonych w art. 169 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
    Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że na przestrzeni ostatnich lat Wójt dokonuje starań  aby wygospodarować w budżecie wolne środki, które są źródłem finansowania spłat  kredytów i pożyczek. 
  6. Na dzień 31 grudnia 2010 roku występują zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług w wysokości 309,95 zł i dotyczą wydatków w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej. Od nieterminowo uregulowanego zobowiązania nie zapłacono odsetek, ale trzeba dołożyć wszelkich starań aby takie sytuacje nie powtarzały się w przyszłości.
  7. Zaległości w opłatach i podatkach wynoszą 203 540,35 zł (rok 2009 - 275 499,41 zł; rok 2008 - 168 123,73 zł), w tym:  zaległości z tytułu opłat za wodę i ścieki to kwota 84 154,41 zł (41,3 % zaległości ogółem). Należy podjąć zdecydowane działania, które doprowadzą do zmniejszenia zaległości w opłatach za wodę i ścieki. 
  8. Wykonanie budżetu sprawdzono na podstawie złożonego przez Wójta Gminy sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2010 oraz sprawozdań budżetowych za 2010 r.: Rb-NDS  o nadwyżce/deficycie, sprawozdania Rb-PDP z wykonania dochodów podatkowych, sprawozdania Rb-28S z wykonania wydatków                        i sprawozdania Rb-27S z wykonania dochodów.
  9. Realizacja  wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie   najkorzystniejszej dla gminy oferty oraz zgodnie z przyjętym planem.
  10. Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
  11. Nie lokowano wolnych środków w innych bankach niż bank obsługujący gminę. 
  12. Komisja zapoznała się także z informacją o stanie mienia komunalnego gminy za okres od  1 listopada 2009 r. do dnia na 31 grudnia 2010 r. Stwierdza się, że informacja została sporządzona zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych i nie wnosi się zastrzeżeń. 
  13. Dokonano analizy sprawozdania finansowego gminy Dabrowa Chełmińska za 2010 rok, tj. bilansu z wykonania budżetu gminy, łącznego bilansu jednostki budżetowej, łącznego rachunku zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) oraz łącznego zestawienia  zmian w funduszu jednostki. Bilans z wykonania budżetu gminy zamyka się kwotą: po stronie aktywów  - 2 310 160,48 zł, po stronie pasywów kwotą - 2 310 160,48 zł. W bilansie prawidłowo wykazano deficyt budżetu za 2010 rok (zgodny ze sprawozdaniem Rb -NDS) oraz zobowiązania długoterminowe gminy.       Z bilansu wynika, że gmina otrzymała w 2010 r. umorzenie pożyczki w wysokości 97 473,00 zł  (pozycja II.2 Pasywa), oraz utworzono rezerwę na niewygasające wydatki w wysokości 29 830,16 zł.( pozycja III.2 Pasywa).     
Zdaniem Komisji Rewizyjnej powyższe wnioski dają podstawę do udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska za wykonanie budżetu gminy za rok 2010.
 
ad.2. W punkcie „spray różne” omawiano następujące kwestie:
 
a)      Komisja dyskutowała na temat realizacji funduszu sołeckiego.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, iż nie może być tak, że sołtys podpisuje karty drogowe In blanco – potwierdza wykonanie usługi, a potem okazuje się że jest kilka tysięcy złotych przekroczenia. Poinformował, że Gmina nie będzie pokrywała takich wydatków.
 
b)      Komisja omawiała kwestie stanu dróg na terenie gminy i ścieżek pieszo – rowerowych Linie – Dąbrowa Chełmińska.
 
 
Na tym posiedzenie zakończono.
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska - Wadych - inspektor (20 maja 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (21 czerwca 2011, 11:20:38)

Ostatnia zmiana: mgr Dorota Kraska-Wadych (20 września 2011, 10:25:46)
Zmieniono: DODANIE NAZWY KOMISJI

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1505