PROTOKÓŁ NR XXXVIII/10


P R O T O KÓ Ł   NR   XXXVIII/10
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 17 września 2010 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
Radni nieobecni:
-        Robert Borek;
-        Anna Kubas - Fałczyk,
-        Błażej Stankiewicz.
 
W Sesji udział wzięli:
  • Radni Rady Gminy wg listy obecności,
  • mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
  • mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
  • mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
  • mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
  • mgr Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – Radca Prawny,
  • inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
  • Jerzy Mączko – Prezes Przedsiębiorstwa Wodociągowo – Kanalizacyjnego Aglomeracji Bydgoskiej,
  • Stanisław Buś - Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku,
  • Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż Komisja chciałaby, aby do porządku obrad włączono wniosek o utworzenie gminnego zakładu komunalnego.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że ten punkt może być omawiany w punkcie dotyczącym kwestii infrastruktury wodno-kanalizacyjnej.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że nie ma wiedzy na temat podstaw prawnych i zasad funkcjonowania takiego przedsiębiorstwa, w związku z czym nie będzie miał wiedzy niezbędnej do głosowania.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnej Juchcińskiej.
 
Za przyjęciem w/w wniosku do porządku obrad głosowało sześciu radnych, przeciw – pięciu, wstrzymujących się – jeden.
Rada Gminy przyjęła w/w punkt do porządku obrad.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji, stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Informacja o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu bydgoskiego.
  7. Dyskusja nad koncepcjami rozwoju infrastruktury wodociągowo – kanalizacyjnej.
  8. Dyskusja nad wnioskiem w sprawie utworzenia zakładu komunalnego.
  9. Sprawozdanie z działalności świetlic wiejskich.
  10. Rozpatrzenie wniosku Dyrektora Zespołu Szkół w Ostromecku w sprawie rozbudowy szkoły.
  11. Projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
  12. Projekt uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  13. Dyskusja nad propozycją przystąpienia do Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o.
  14. Ustalenie wysokości wskaźników do budżetu gminy na 2011 rok.
  15. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010.
  16. Informacja na temat prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
  17. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
  18. Zakończenie obrad:
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Jana Palmowskiego na Sekretarza obrad. Radny Palmowski wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3 Do protokółu z XXXVII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXXVII Sesji.
 
Ad.4. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, dwunastoma głosami „za” – jednogłośnie i bez uwag przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.5. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski” podnoszono następujące kwestie:
a)      Radna Danuta Węgierska zwróciła się o przedstawienie informacji na temat postępu prac związanych z przebudową ul. Bydgoskiej w Ostromecku.
b)     Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o przedstawienie informacji na temat możliwości pomocy dla osób poszkodowanych w powodzi. Przypomniał, iż wystosowano prośbę o zredagowanie pisma.
c)      Radny Arnold Drążyk zwrócił się do Stanisława Busia – Przewodniczącego Rady Powiatu Bydgoskiego, który obiecał wyjaśnić sprawę funduszu poręczeń kredytowych, jaki działa na terenie powiatu.
 
ad.6. W dyskusji na temat informacji o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu bydgoskiego głos zabrali:
Inspektor  Sanitarny przedstawił informacje na temat stanu sanitarnego w Gminie dodając, że w ubiegłym roku doszło do zbiorowego zatrucia pracowników zakładu rybnego, a w lipcu br. bez zezwolenia nastąpił rozruch stacji uzdatniania wody, w związku z czym nastąpiło pogorszenie jakości wody. Inspektor sanitarny wydał warunkową decyzję, a producent wody prowadził na bieżąco monitoring. W sierpniu jakość wody się ustabilizowała. Wniesiono uwagi do stanu jakości wody, z których trzy punkty zostały zrealizowane, czwarty jest przewidziany do realizacji do roku 2011. Pobrane próbki wody w Gzinie wykazały dosyć dobre wyniki.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że wyniki badań wody w Gzinie są dobre, nigdzie nie ma żadnych przekroczeń.
Inspektor Sanitarny potwierdził wypowiedź wójta Gminy.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, co spowodowało zatrucie pracowników?              
Inspektor Sanitarny wyjaśnił, że zatrucie spowodował zły proces dezynfekcji bieżących ciągów produkcyjnych.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację o stanie bezpieczeństwa sanitarnego powiatu bydgoskiego, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
Wójt Gminy zwrócił się do inspektora o przekazanie podziękowań dla Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego za pomoc, której udzielił Gminie podczas kryzysu.
 
ad.7. W dyskusji nad koncepcjami rozwoju infrastruktury wodociągowo – kanalizacyjnej głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że ponieważ na poprzedniej Sesji Rady Gminy powstał pat w głosowaniu, w związku z czym Rada przystępuje ponownie do dyskusji w tej sprawie.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, jak by wyglądała sytuacja finansowa na dzień dzisiejszy w przypadku, gdyby spółka się rozwiązała?
Jerzy Mączko - Prezes Zarządu P W-K AB Sp. z o.o. w Bydgoszczy poinformował, że na dzień dzisiejszy Spółka nie jest zadłużona i na bieżąco reguluje wszelkie zobowiązania finansowe. Została obciążona kosztami przygotowania projektu, w związku z czym pojawiła się strata na kapitale. Będzie to przedmiotem zgromadzenia wspólników. Zwrócił uwagę na koszty przygotowania dokumentacji, koszty notarialne i koszt rejestracji spółki - to koszty na poziomie 240 000 zł.
Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo stwierdził, że sprawa nie jest pilna, do wyborów pozostały tylko dwa miesiące. Zaproponował, by decyzję w tej sprawie zostawić nowym władzom. Dodał, że jak mu wiadomo Wójt przejdzie do Spółki, w związku z czym zabierze kapitał gminny w postaci sieci wodociągowej. Przedstawił informacje na temat funkcjonowania poprzedniej spółki wodociągowej.
Wójt Gminy oświadczył, że nie przechodzi do pracy w spółce aglomeracyjnej. Przypomniał, że w poprzedniej spółce Gmina posiadała 49% udziałów. Dwadzieścia lat temu rzeczywiście popełnił błąd myśląc, że prywatny kapitał lepiej poprowadzi spółkę. Gmina posiadała 49% udziałów, żeby oddać w prywatne ręce dobre zarządzanie tą spółką. Jednak właściciel nie potrafił nią właściwie zarządzać i Gmina rozwiązała ten problem. Zaproponował, by nie mylić cen wody i cen ścieków.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że zapewne dużo osób ma dylemat czy przystąpić do spółki ze względu na ceny. Zapytał, czy Wójt przygotował rzeczywiste ceny wody i ścieków.
Wójt Gminy wyjaśnił, że jeżeli chodzi o realne ceny wody, jeszcze ich nie policzono, ale są już wyliczone realne ceny zrzutu ścieków. Po zestawieniu rzeczywistych kosztów ponoszonych na oczyszczanie ścieków i doliczeniu kosztów amortyzacji oraz kosztów dwóch pracowników (zwrócił uwagę, że w Gminie jak dotąd nie liczy się kosztów amortyzacji), realny koszt jednego metra sześciennego ścieków zamyka się kwotą 11,50 zł/1m3. Dziś cena jednego metra sześciennego ścieków kształtuje się na poziomie 4 zł/1m3, która nie pokrywa rzeczywistych kosztów. Dodał, że Spółka proponuje na rok przyszły z cenę 11,60 zł/1m3.
W 2014 proponuje się cenę 24 zł/1m3 - to są koszty poniesionych inwestycji i spłat odsetek od kredytów.
Przypomniał, że to są koszty szacunkowe i w jego przekonaniu realnie powinny być niższe. Dodał, że nie ma możliwości by w/w taryfy były wyższe.
Wskazał, że podwyższonej ceny ścieków żaden z mieszkańców gminy nie udźwignie, ale zawsze była mowa o tym, że taryfa jest przedstawiana Radzie Gminy do akceptacji i to Rada ma na te ceny zasadniczy wpływ.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że cena ścieków powinna wynosić 11 zł/1m3. Zwróciła się o wyjaśnienie pewnej manipulacji, ponieważ została już wykonana część inwestycji kanalizacyjnej, która nie ma związku z podłączeniami, część odbiorców z tego nie korzysta, a my już liczymy koszty. Dodała, że amortyzację liczy się tylko w podziale na mieszkańców podłączonych. Jeżeli wszyscy będą podłączeni do sieci, amortyzacja będzie niższa.
Proponuje się dwa warianty, ale na skorzystanie ze środków zewnętrznych Gmina ma niewielkie szanse, natomiast jeśli miałaby korzystać z kredytów, czy będzie się to odbywało poprzez spółkę, czy własnymi środkami, nie ma to większego znaczenia. Zdaniem radnej, jeśli kwestiami wodno-kanalizacyjnymi w Gminie będzie się zajmowała spółka aglomeracyjna, ceny będą kształtowane przez Spółkę Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy. Gdy powstanie gminne przedsiębiorstwo, Rada Gminy będzie miała wówczas wpływ na ceny. Dodała, iż lepszym rozwiązaniem będzie, gdyby Gmina budowała to własnymi siłami.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że słowo manipulacja nie powinno być tu użyte. Wyjaśnił zasady liczenia kosztów amortyzacji. Zwrócił się z prośbą, by nie mylić pewnych pojęć. Radna stwierdziła, że gdy Gmina będzie w spółce, wówczas będzie musiał być wypracowany zysk i trzeba będzie podnieść cenę wody. Wyjaśnił fachowe nazewnictwo zysków i dochodów. Spółka musi w swojej działalności uzyskać takie przychody, które pokryją wszystkie koszty, a dopiero wszystko, co powyżej kosztów jest zyskiem.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że Rada Gminy  będzie miała podobny wpływ na cenę ścieków jak obecnie. Zauważył, że podobno Gmina w tej chwili dopłaca do wody, zatem dlaczego później również nie miałaby dopłacać? Zwrócił uwagę, że gdy powstanie spółka będzie budować coraz więcej mediów, a ich wartość będzie coraz wyższa. Zapytał, w jaki sposób jest liczona amortyzacja, czy w stosunku do ilości przyłączeń do sieci?. Zwrócił się o podanie sposobu obliczenia wysokości amortyzacji przy ustalaniu proponowanej taryfy.
Jerzy Mączko - Prezes Zarządu P W-K AB Sp. z o.o. w Bydgoszczy wyjaśnił, że amortyzacja, to 2,5% od wartości majątku w skali roku. Dodał, że środki pochodzące z amortyzacji są przeznaczane na modernizację majątku, a im więcej odbiorców tym niższa amortyzacja, dlatego celowe jest tworzenie podmiotów gospodarczych, które obejmują swoim zasięgiem większe obszary, ponieważ występują pewne koszty stałe, które są niezależne od liczby odbiorców.
Stwierdził, iż faktem jest, że na dzień dzisiejszy kwestia otrzymania dotacji jest kwestią iluzoryczną. Jest jeszcze sąd, ale szanse na otrzymanie dotacji istnieją i są realne. Może to nastąpić za 2-3 lata, a może jeszcze później. Gmina samodzielnie nie będzie w stanie wystąpić z wnioskiem, ponieważ nie spełni kryteriów, dlatego powstała inicjatywa stworzenia aglomeracji bydgoskiej. Poinformował, że na dzień dzisiejszy spółka aglomeracyjna może liczyć na pożyczki z Wojewódzkiego lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Prowadził rozmowy z Prezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, który jest zainteresowany projektem i oferuje pomoc. Przedstawił szczegółowe informacje o zaproponowanej pomocy, która wpłynęłaby w istotny sposób na wysokość opłat za wodę i ścieki. Symulacja zakładająca, że kanalizacja byłaby sfinansowana z funduszu ochrony środowiska wykazała, że opłaty za ścieki obniżą się o 15%, a jeśli Spółka otrzyma kolejne wsparcie, należy spodziewać się kolejnej obniżki cen.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę na zobowiązania Spółki. Przyznał, że zostaną one rozłożone w czasie, ale może zaistnieć sytuacja, że jej udziałowcami pozostanie tylko Gmina Dąbrowa Chełmińska i Spółka MWiK. Zapytał, na jakim etapie znajduje się Gmina Białe Błota w tej sprawie.
Jerzy Mączko - Prezes Zarządu P W-K AB Sp. z o.o. w Bydgoszczy poinformował, że zobowiązania Spółki Aglomeracyjnej wynoszą 240 000 zł i jest to płatność odroczona. Pierwotne założenia mówiły o tym, że udziałowcy wpłacą na kapitał założycielski po 120 000 zł. Takie porozumienie zostało zawarte przez wszystkich udziałowców. W ramach tych wpłat było sfinansowane studium. Powstały koszty związane z utworzeniem i powołania spółki. Przedstawił rozliczenie kosztów, których pierwotnie nie zakładano.
Wyjaśnił, że środki, które były przeznaczone na utrzymanie Spółki były przejściowe na utrzymanie jej przez pół roku, a ona funkcjonuje już 11 miesięcy i zakładane koszty nie zostały przez nią przekroczone. Kwestie rozliczenia kosztów przygotowania projektu i utworzenia Spółki muszą być pokryte solidarnie przez wszystkich udziałowców.
Radny Jan Palmowski przypomniał, że Spółka MWiK obiecywała, że pewne projekty i plany wykona nieodpłatnie bez względu na to, czy Spółka powstała, czy też nie. To była jedna z zachęt, które spowodowały przystąpienie Gminy do Spółki Aglomeracyjnej.
Wójt Gminy poinformował, że pierwsze projekty i symulacje były rzeczywiście zlecane i opłacone przez Spółkę MWiK, natomiast kolejne, niezbędne do złożenia wniosku i studium wykonalności były już fakturowane na Spółkę.
Jerzy Mączko - Prezes Zarządu P W-K AB Sp. z o.o. w Bydgoszczy podkreślił, że cały czas może liczyć na pomoc Spółki MWiK. Warianty i symulacje finansowe, które były tworzone na przestrzeni ostatnich tygodni były tworzone przez specjalistów Spółki MWiK na zasadzie koleżeńskiej.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy dodał, że osobiście spotkał się z dużą pomocą Prezesa MWiK podczas modernizacji stacji uzdatniania wody. Prezes służył swą fachową oceną, wiedzą i doświadczeniem.
Zaznaczył, że jeżeli Spółka Aglomeracyjna zostanie rozwiązana, nie wie, czy Spółka MWiK  będzie mogła w dalszym ciągu świadczyć usługi dla Gminy.
Radny Ryszard Kaczor zauważył, że prócz zakładu komunalnego nie ma chyba żadnego innego wyjścia. Zapytał, o jakie dane dotyczące gminnego przedsiębiorstwa chodzi radnemu Barczyńskiemu? Zdaniem radnego Kaczora zakład komunalny będzie dla Gminy obcy i ceny wody i ścieków będą jeszcze wyższe od proponowanych obecnie.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że chciałby znać dane dotyczące utworzenia zakładu komunalnego. Dodał, że nie chodziło mu o kalkulację cen, ma wątpliwości natury prawnej, np. jakie są zasady powoływania itp. Wyjaśnił, że jeśli miałby zagłosować za propozycją utworzenia takiego zakładu, nie wie, co zrobić, ponieważ nie jest praktykiem w tej dziedzinie.
Wójt Gminy poinformował, że na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zrozumiał, że ideą Komisji było utworzenie gminnej spółki bez udziału innych udziałowców.
Wyjaśnił, że Rada Gminy może powołać zakład komunalny, który działa na zasadzie dotacji z budżetu gminy, więc dla Gminy niczego to nie zmieni. Komisja mówiła o powołaniu własnej spółki. Można rozważać możliwość powołania własnego przedsiębiorstwa bez udziałów innych podmiotów, ale kalkulacja kosztów nie będzie się niczym różniła. Wszystko, co zostanie zakupione, cały sprzęt, który mógłby być zakupiony dla większego obszaru, będzie musiał być zakupiony dla mniejszego podmiotu, co wpłynie na podwyższenie kosztów amortyzacji.
Zapewnił, że Spółka MWiK w dalszym ciągu będzie przyjmowała ścieki z Gminy, nie świadczy Gminie usług w zakresie laboratorium.
Jerzy Mączko - Prezes Zarządu P W-K AB Sp. z o.o. w Bydgoszczy odniósł się do słów Kierownika Referatu Gospodarki Przestrzennej dodają, iż nie chodzi o straszenie, że „Wodociągi” nie będą przyjmować ścieków. Przez lata Gmina korzystała z pomocy Spółki MWiK zarówno odpłatnie, jak i nieodpłatnie, odbywała się określona pomoc ludzka i doradztwo. Istnienie w Spółce Aglomeracyjnej dawało Spółce MWiK możliwości świadczenia tej pomocy.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, na jakim etapie jest Gmina Białe Błota. Dodał, iż wydaje mu się, że Gmina Sicienko nie wejdzie do Spółki z majątkiem.
Jerzy Mączko - Prezes Zarządu P W-K AB Sp. z o.o. w Bydgoszczy poinformował, że na dzień dzisiejszy nie ma żadnej decyzji w tej sprawie w Gminie Białe Błota. Poinformował, że odbyło się jedno spotkanie grupy radnych z Przewodniczącym Rady Gminy, ale nie zakończyło się ono żadnymi wnioskami. W dniu 27 września będą odbywać się posiedzenia komisji problemowych i na sesji 30 września ta kwestia będzie stawała.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że należy powrócić do samej idei spółki, która miała skupiać wszystkie gminy ościenne Bydgoszczy. Jeśli ta idea upadła i pozostało tylko kilka gmin, szanse na dotacje są nikłe.
Sądzi, że powinno się powrócić do idei gminnej spółki, czy przedsiębiorstwa.
Wójt Gminy stwierdził, że to, co powiedziała radna Węgierska, jest bliskie ideału. Zauważył, że jeśli rozpatrywać to w kategoriach, że spółka ma się zająć inwestycjami tylko na terenie naszej Gminy, pozostałe gminy nie będą potrzebne, ale jeśli mielibyśmy wystartować o dotacje, sami nie mamy  szans. Poinformował, że już są niewykorzystane inne środki na dotacje, które będą przesuwane, w związku, z czym mogą pojawić się nowe możliwości i dotacje, o które będzie można występować. To jest trudna decyzja, ale Spółka MWiK jest Gminie potrzebna z różnych przyczyn, choćby z minimalnym udziałem. Poinformował, że cena odbioru ścieków dla Gminy Dąbrowa Chełmińska jest inna niż dla innych gmin tzw. obcych. Wolałby, żeby Spółka pozostała bez udziału Gmin Sicienko i Białe Błota.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że, jeżeli dziś Rada Gminy podejmie decyzję o pozostaniu w Spółce, zlikwiduje możliwość przystąpienia do nowej spółki pozostałych gmin ościennych. Zapytała, dlaczego Gminy Osielsko, czy Dobrcz, które zrzucają ścieki do Bydgoszczy się nie przyłączyły do spółki? Dodała, że Gmina Białe Błota ma jeszcze większe problemy wodno – kanalizacyjne niż Dąbrowa Chełmińska.
Jeśli powstanie instytucja szczątkowa, zamkniemy możliwość przystąpienia innych gmin do spółki.
Jerzy Mączko - Prezes Zarządu P W-K AB Sp. z o.o. w Bydgoszczy poinformował, iż osobiście odczuwa problemy, które są podobne do problemów Gminy Dąbrowa Chełmińska. Dodał, że w Białych Błotach jest większy problem, ponieważ gmina jest większa. Przyznał, że Gmina Białe Błota jest mocno zainteresowana. Zapewnił, że powołanie spółki było bardzo głęboko przemyślane i słuszne. Poinformował, iż nie potrafi powiedzieć, jakie były przesłanki, że Gminy Osielsko i Dobrcz zrezygnowały z udziału w Spółce. Fakt, że Gmina Dobrcz zrezygnowała z końcem maja 2009 roku spowodował ogromne zamieszanie w kwestii powoływania spółki. Decyzja Gminy Dobrcz opóźniła powołanie Spółki przynajmniej o cztery miesiące. Wyjaśnił, że jeżeli Spółka Aglomeracyjna będzie funkcjonowała, nie ma przeszkód, żeby przystąpił do niej kolejny nowy udziałowiec. Tak, jak każdy może wystąpić, tak każdy może przystąpić do istniejącej spółki.
Przypomniał, że podczas tegorocznych wakacji czytano o problemach z wodą w Gminach Dąbrowa Chełmińska Białe Błota. Gmina Osielsko widać może samodzielnie ten problem rozwiązać, ale Osielsko znajduje się wśród 100 najbogatszych gmin w Polsce.
Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy charakter naszej Gminy ma być taki jak Osielska, a przecież jesteśmy zainteresowani tym, by poszerzać obszar parku krajobrazowego, poza tym Gmina Dąbrowa Chełmińska nie znajduje się przy głównej drodze.
Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo zapytał, czy kredyt będzie rozłożony na te trzy gminy?
Jerzy Mączko - Prezes Zarządu P W-K AB Sp. z o.o. w Bydgoszczy wyjaśnił, że spłata kredytu nie będzie rozłożona na gminy, zadłużenie będzie spłacać Spółka proporcjonalnie do zakresu robót wykonanych w danej gminie. Dodał, że Gmina Sicienko nie jest już uwzględniana.
Radny Jan Palmowski zapytał, skąd pomysł Komisji Oświaty, by powołać gminną spółkę. Zastanawiał się, czy sprawa nie powinna zostać przedyskutowana podczas posiedzeń Komisji Rady Gminy.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy w rozmowie Komisji była propozycja, że spółka miała być tylko gminna, czy brano pod uwagę przystąpienie do niej innych podmiotów?
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych w odpowiedzi poinformowała, że Komisja nie brała pod uwagę przystąpienia do spółki innych podmiotów.
 
Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 10 – minutową przerwę.
 
Radny Andrzej Barczyński nie wrócił po przerwie na salę obrad. Aktualny stan Rady – jedenaście osób.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję realizowania inwestycji wodociągowo - kanalizacyjnych w ramach spółki Przedsiębiorstwo Wodociągowo – Kanalizacyjne Aglomeracji Bydgoskiej Spółka z o.o.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy sześciu głosach „za” i pięciu przeciwnych postanowiła realizować inwestycje wodociągowo - kanalizacyjne w ramach spółki Przedsiębiorstwo Wodociągowo – Kanalizacyjne Aglomeracji Bydgoskiej Spółka z o.o.
 
Jerzy Mączko - Prezes Zarządu P W-K AB Sp. z o.o. w Bydgoszczy poinformował, że składając te propozycje jego celem nie było obiecywanie „gruszek na wierzbie”. Dodał, że przedstawił realną sytuację. Podziękował wszystkim radnym, którzy uznali racje jego i Wójta Gminy. Podziękował pozostałym, że mieli głos odmienny, dodając, iż czas pokaże, słuszność podjętych decyzji. Oświadczył, że dołoży wszelkich starań, by przedstawione rozwiązanie było dla Gminy najlepsze.
 
ad.8. W związku z faktem pozostania Gminy w spółce aglomeracyjnej omawianie punktu: Dyskusja nad wnioskiem w sprawie utworzenia zakładu komunalnego uznano za bezzasadne.
 
ad.9. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności świetlic wiejskich głos zabrali:
 
W tym momencie radny Andrzej Barczyński powrócił na salę obrad. Aktualny stan Rady – dwanaście osób.
 
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „Za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności świetlic wiejskich, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad wnioskiem Dyrektora Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w wniosku.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie propozycję ujęcia w wieloletnim programie inwestycyjnym zadania pod nazwą ”Rozbudowa Zespołu Szkół w Ostromecku”.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i jednym „wstrzymującym” przyjęła propozycję umieszczenia w wieloletnim programie inwestycyjnym  zadania pod nazwą ”Rozbudowa Zespołu Szkół w Ostromecku”. Rada postanowiła zwrócić się do Wójta Gminy o ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji i zrealizowanie w/w inwestycji, pod warunkiem otrzymania dofinansowania w ramach środków zewnętrznych na jej realizację
 
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku podziękował za pozytywne rozpatrzenie jego wniosku, dodając, iż postara się wynikami szkoły udowodnić, że w/w decyzja była słuszna.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały:
Komisja Rewizyjna oraz Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowały w/w projekt uchwały.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych nie zajęła stanowiska w sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXVIII/305/10 w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy  przypomniał, że przedmiotowa uchwała była omawiana i podjęta na ostatniej Sesji Rady Gminy.
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały oraz przedstawił wyjaśnienia dotyczące zaistniałych zmian. Dodał, że zdaniem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy komisja rewizyjna nie ma uprawnień do wydawania ostatecznej opinii do budżetu, stąd konieczność usunięcia dwóch ustępów obowiązującej uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i jednym „przeciwnym” podjęła uchwałę nr XXXVIII/304/ w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.13. W dyskusji nad propozycją przystąpienia do Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o. głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę oraz poinformował, iż rozmawiał z prezesem Jarosławem Szatkowskim. Na przestrzeni lat 2008-2010 zostało udzielonych 8 poręczeń dla przedsiębiorców z terenu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Proponuje się wkład rzędu 5-10 tys. zł. Poinformował, że Fundusz „Kujawiak” jest funduszem pożyczkowym, który udziela przedsiębiorcom pożyczek. Nie ma więc mowy o konkurencji.
Radny Arnold Drążyk zwrócił się o udzielenie wyjaśnienia na pytania z interpelacji.
Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, że Fundusz „Kujawiak” jest funduszem kredytowym. Wyjaśnił i omówił politykę w/w funduszu. Starostwo Powiatowe nie jest związane z Kujawsko – Pomorskim Funduszem Poręczeń Kredytowych w Toruniu. Udziałowcem tego funduszu jest również Solec Kujawski.
Dodał, że nie ma żadnych informacji o negatywnych opiniach dla funduszy poręczeń kredytowych. Poinformował o kwocie pożyczek udzielonych przez Fundusz „Kujawiak”.
Radny Jan Palmowski zapytał, jacy przedsiębiorcy mogą się zgłaszać do  funduszu? Czy mogą to być mali przedsiębiorcy, tacy, jak np. sklepikarze itp.?
Wójt Gminy wyjaśnił, że jest to fundusz, który chce udzielać poręczeń mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Patrząc na skalę udzielonych poręczeń firmom z naszej Gminy wynika, że poręczenia udzielane są małym firmom.
Radny Arnold Drążyk stwierdził, iż nie chciałby, żeby te fundusze się dublowały. Dodał, że nie przemawia do niego idea funduszu, jeśli nie zna zasad jego działania. Zapytał, dlaczego Gmina ma to dotować.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w/w fundusze nie będą się dublowały, ponieważ one już istnieją. Dodał, że nie posiada informacji, czy one są dla siebie konkurencją, skoro w obu działa Bank Gospodarstwa Krajowego. Poinformował, że Urząd Marszałkowski wspiera większe przedsięwzięcia.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że nie znając regulaminu nie można na ten temat dyskutować.
Wójt Gminy przypomniał, że podobna oferta wpłynęła ze strony Marszałka Województwa, ale Rada Gminy nie wyraziła zgody na jej przyjęcie.
Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, że jeden udział kosztuje 1000 zł. Zwrócił uwagę, że trzeba pobudzać gospodarkę, może to spowodować, że powstaną nowe miejsca pracy.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące opinie Komisji Rady Gminy dla w/w wniosku:
Komisja Rewizyjna zaproponowała przystąpienie do w/w Funduszu z wkładem w wysokości 5 000 zł.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała przystąpienie do w/w Funduszu Poręczeń Kredytowych.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała przystąpienie do w/w Funduszu z wkładem w wysokości 5 000 zł.
 
Jeden z radnych Rady Gminy opuścił salę obrad. Aktualny stan Rady – jedenaście osób.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję przystąpienia do Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o. z wkładem w wysokości 5000 zł.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy dziewięciu głosach „za” i dwóch wstrzymujących przyjęła w/w propozycję.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym odczytał projekt stosownej uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy dziewięciu głosach „za” i dwóch wstrzymujących podjęła uchwałę nr XXXVIII/305/10 w sprawie przystąpienia do Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.14. W dyskusji nad kwestią ustalenia wysokości wskaźników do budżetu gminy na 2011 rok głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił propozycje w/w parametrów:
1) wzrost dochodów o 5% w stosunku do roku 2009,
2) wzrost wydatków bieżących o 2%,
3) prognozowany wzrost wynagrodzeń nauczycieli – 10%
4) wzrost wynagrodzeń - 5%.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały:
Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała propozycje ujęte w punktach 1-3, natomiast w punkcie 6 proponuje przyjąć wzrost wynagrodzeń na poziomie 6% w stosunku do roku 2009.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  pozytywnie zaopiniowała proponowane stawki w punktach 1-3. Zwróciła się o wniesienie następujących podpunktów do punktu czwartego:
- wynagrodzenia pracowników administracji – wzrost o 5%,
wynagrodzenia pracowników obsługi – wzrost o 6%.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych pozytywnie zaopiniowała propozycje 1-3 oraz zaproponowała wzrost wynagrodzeń o 7%.
 
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że Komisja przyjęła propozycję ustalenia wzrostu wynagrodzeń na poziomie 7%, żeby wyrównać wynagrodzenia pozostałym pracownikom, ale propozycja Komisji Rolnictwa była dobra, z tym, że pozostałym pracownikom obsługi podniosłaby wynagrodzenia do 7%, a pracownikom administracji o 5%. Zwróciła uwagę, że pracownicy obsługi bardzo niskie pensje w porównaniu do pracowników interwencyjnych.
Radny Jan Palmowski stwierdził, że może poparłby wniosek radnej Węgierskiej, ponieważ chciałby, aby wszyscy dużo zarabiali. Zwrócił uwagę, że nie można porównywać pracowników zatrudnionych na stałe do prac interwencyjnych, gdzie pracownicy tylko przez pewien okres otrzymują wynagrodzenie.
Zapytał, jakiej grupy osób dotyczyłaby ta 7% podwyżka?
Radny Arnold Drążyk stwierdził, że proponowane 7% nie będzie stanowiło dużego uszczerbku w funduszu i przychyliłby się do tej propozycji.
Wójt Gminy poinformował, iż nie wie, jak liczna jest ta grupa osób, ale na pewno nie jest ona wielka. Zwrócił uwagę, iż nie da się nadrobić w tej chwili tego, co zostało „zgubione” przez lata, w których nie podnoszono pracownikom wynagrodzeń bądź podwyższano je o 1%.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że na pewno pracownicy obsługi stanowią niewielką grupę osób.
Radny Andrzej Barczyński postawił wniosek, by ustalić wzrost wynagrodzeń pracowników administracji na poziomie 5%, natomiast dla pracowników obsługi ustalić 6%-owy wzrost wynagrodzeń. Jego zdaniem jest to najrozsądniejszy wniosek. Zwrócił się, by od niego zacząć głosowanie.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że proponowane 6% wzrostu wynagrodzeń nie dotyczy pracowników świetlic wiejskich.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że Komisja Oświaty wnosi o przegłosowanie propozycji wzrostu wynagrodzeń odpowiednio o 5 i 7%. Zwróciła się, by od tej propozycji rozpocząć głosowanie.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, że w pierwszej kolejności podda pod głosowanie propozycję Wójta Gminy.
Radny Andrzej Barczyński złożył wniosek formalny, aby w pierwszej kolejności przegłosować wniosek Komisji Rolnictwa.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wniosek radnego Barczyńskiego.
 
(Aktualny stan Rady Gminy – dwanaście osób).
 
Za przyjęciem w/w wniosku radnego Barczyńskiego dot. kolejności głosowania głosowało pięciu radnych, przeciw – sześciu, wstrzymujących się – jeden. Wniosek upadł.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym poddał pod głosowanie propozycję wniosku najdalej idącego – ustalenia wzrostu wynagrodzeń na poziomie 5% oraz dla pracowników obsługi na poziomie 7%.
 
Za przyjęciem w/w wniosku głosowało siedmiu radnych, przeciw – czterech, wstrzymujących się - jeden. Wniosek przyjęto.
 
Rada Gminy przyjęła pozostałe wskaźniki zgodnie z propozycją Wójta Gminy.
 
Ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały oraz przedstawił informacje o otrzymanych środkach na pomoc dla poszkodowanych przez powódź przekazanych z Urzędu Marszałkowskiego oraz omówił wymagany podział w/w środków, w którym liczy się nie obszar gospodarstwa a stopień zalania.  Wyjaśnił, że ktoś, kto ma np. 100 ha, z których zalaniu uległo 50 % otrzyma o połowę mniejszą dotację niż rolnik, który posiada 1 ha ziemi, ale zalanej w 100%. Dodał, iż nie ma możliwości zmiany formy przydziału tych środków. Gmina może te pieniądze albo przyjąć, albo nie.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, iż być może należy naprowadzić darczyńcę na właściwy tor.
Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo zapytał o zasady zakwalifikowania się do otrzymania tej pomocy.
Wójt Gminy wyjaśnił, że jeżeli poszkodowany znajduje się pośród osób, które zgłosiły się do oszacowania strat, to należy się mu odszkodowanie.
Jeżeli rolnik po powodzi miał szkody w gospodarstwie rolnym i złożył wniosek, a komisja oszacowała szkody, wówczas otrzyma dotację.
Wójt przedstawił wyjaśnienia dotyczące zasad korzystania z pomocy rządowej.
Radny Gabriel Zukierski dodał, że o pomoc rządową w wysokości 4 000 zł może ubiegać się posiadacz gospodarstwa o powierzchni powyżej 5 ha, pod warunkiem, że jego grunty zostały ubezpieczone, ale ta kwota i tak zostanie pomniejszona o odszkodowanie z ubezpieczenia.
Wójt Gminy zwrócił się z prośbą o ujęcie do budżetu gminy po stronie dochodów i wydatków kwoty 200 000 zł z przeznaczeniem na wypłatę zasiłków celowych dla poszkodowanych w wyniku powodzi. Zwrócił się również o przeniesienie z rezerwy budżetowej kwoty 12 000 zł na ten sam wydatek, na pomoc dla osób, które mnie zakwalifikowały się do pomocy z Urzędu Marszałkowskiego.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały uwzględniający w/w wnioski Wójta Gminy
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXVIII/303/ w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.16. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano tematykę Sesji Rady.
 
 
ad.17. W punkcie „odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
 
a)      Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na interpelację radnej Węgierskiej poinformował, iż rozmawiał z Dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich. W dalszym ciągu trwają rozmowy, ale sądzi, że to gra na zwłokę ze strony Zarządu. Dodał, iż obawia się, że w roku bieżącym to zadanie nie zostanie zrealizowane. Gmina zrealizowała swoje zdania, ale już się kończy czas na realizację zadań drogowych.
 
b)     Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na interpelację radnego Barczyńskiego wyjaśniając, że wystąpienie z pismem jest niepotrzebne, ponieważ ustalono, że dochód do listopada przyszłego roku z zalanego gospodarstwa nie musi być liczony i rolnicy mogą występować do pomocy społecznej oraz świadczeń rodzinnych o udzielenie pomocy, ale to jest zależne od możliwości GOPS.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, iż ten przepis może być martwy, jeżeli nie będzie pokrycia finansowego.
Kierownik GOPS poinformowała, że są to zasiłki celowe, które realizowane są z zadań własnych, muszę być z zadań własnych, czyli środków Gminy.
 
c)    Radny Arnold Drążyk zapytał, czy jest już opracowany powiatowy program likwidacji azbestu, ewentualnie, kiedy zostanie on opracowany. Zwrócił się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na kolejnej Sesji Rady Gminy.
Dodał, że prawo ochrony środowiska pozwala dofinansowywać inicjatywy obywateli dot. budowy inwestycji związanych z ochroną środowiska. Czy Starosta Bydgoski zamierza coś z tym zrobić, czy są już opracowywane jakieś regulaminy?
Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, iż udzieli odpowiedzi na kolejnej Sesji Rady Gminy.
 
d)     Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, że budowa ścieżki pieszo – rowerowej Ostromecko - Nowy Dwór, powinna już być ukończona, ale warunki pogodowe opóźniły prace. Dodał, iż są informacje, że powstanie miesięczne opóźnienie. Poinformował, że ścieżka na terenach leśnych będzie miała miękkie podłoże, zostanie wysypana kamieniem, natomiast na pozostałych terenach będzie nawierzchnia asfaltowa. Złożył podziękowania dla Gminy za współrealizowanie inwestycji.
Radny Arnold Drążyk stwierdził, że bardzo dobrą inicjatywą jest budowa tego typu ścieżek. Sprawa się rozeszła po całym województwie, że taka inwestycja powstała i dobrze by było, żeby zakończyła się w terminie.
Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku podał realny termin zakończenia inwestycji.
Radny Arnold Drążyk stwierdził, iż nie jest zadowolony z miękkiej nawierzchni ścieżki na terenach leśnych, ponieważ obawia się motocyklistów, którzy robią ogromne szkody i ta nawierzchnia bardzo szybko zostanie przez nich zniszczona.
 
e)      Radny Szymon Dunal zwrócił się z prośbą, żeby w Gazecie Regionalnej wymienić z imienia i nazwiska, jak kto głosował w kwestii wodociągu i kanalizacji. Dodał, że wyborcy mają prawo wiedzieć, kto jaki los im zgotował. Poinformował redaktora Gazety, iż po Sesji poda nazwiska, kto jak głosował.
Wójt Gminy zwrócił się do redaktora Gazety, żeby napisał imiennie, kto z radnych był za tym, by nie dopłacać z budżetu gminy do kanalizacji, a kto był za tym, by ludzie mogli mieć nieszczelne szamba i zatruwać środowisko, ponieważ można na to popatrzeć z takiego właśnie punktu widzenia. Dodał, że może wyniki głosowania są odzwierciedleniem własnych zachowań.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, iż jest zszokowany wypowiedzią radnego Duala, którą opublikowano w ostatniej „Gazecie Powiatowej”. Zwrócił uwagę, że może zaistnieć sytuacja, że w 2015 część społeczeństwa będzie zadowolona. Dodał, że zna koszt wywozu szamba i jest on obecnie bliski cenie proponowanej na 2014 rok.
Radna Danuta Węgierska zaprotestowała wyjaśniając, że nikt z radnych nie jest przeciwko rozwojowi sieci kanalizacyjnej, myśleli jedynie o innym rozwiązaniu.
Radny Jan Palmowski poinformował, iż jest zdumiony wypowiedzią radnego Dunala. Poprosił redaktora żeby zapisał, że głosował za tym, żeby Gmina przystąpiła do spółki aglomeracyjnej. Dodał, że nie boi się swoich wyborców, z którymi rozmawia i nie podejmuje nieprzemyślanych decyzji. Zwrócił uwagę, że nikt nie potrafi dzisiaj odpowiedzieć, jakie rozwiązanie jest lepsze. Jeżeli wyborcy mu podziękują, to trudno, ale konsultuje z nimi pewne rzeczy. Zauważył, że są różne głosy w tej sprawie, ale czasy komuny minęły, żeby nakazywano redaktorowi, co ma napisać w gazecie. On wie, co i o czym ma pisać.
Radny Szymon Dunal poinformował, że on również rozmawia z mieszkańcami Dąbrowy Chełmińskiej, która jest największym sołectwem. Dąbrowa Chełmińska będzie pierwszą miejscowością, która będzie skanalizowana. Dodał, że ludzie żyją biednie, a co dopiero, gdy powstanie będzie warunek przyłączenia się do kanalizacji przy tak wysokich cenach. Dodał, że nie straszy, a jedynie przedstawia argumenty.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że sposób głosowania jest często odzwierciedleniem pewnych zachowań. Przypomniał, że na każdym zebraniu wiejskim w Dąbrowie Chełmińskiej padają pytania o kanalizację. Zapytał, czy radny Dunal zaproponował inne lepsze rozwiązanie?
Zwrócił uwagę, iż od kilku lat mówi o tym, ze trzeba zmienić sposób zarządzania gospodarką wodno – kanalizacyjną.
Radny Szymon Dunal przyznał, że na każdym zebraniu wiejskim była mowa o kanalizacji, ale nikt nie przedstawił ceny. Ludzie dziś żyją za 1000 zł miesięcznie.
Wójt Gminy w związku z powyższym zapytał, co do tej pory ludzie robią ze ściekami, bo jeżeli wywożą szamba, to za to płacą.
Ten, kto ma szczelne pojemniki na szambo i je wywozi płaci 220 zł za beczkowóz, a metr sześcienny ścieków odprowadzanych do kanalizacji wynosi 11 zł/1m3 według kosztów, które policzył. Poinformował, że każdy, kogo wydatki mieszkaniowe przekraczają jakiś poziom ma prawo ubiegać się o dodatek mieszkaniowy. Zwrócił się, by nie straszyć mieszkańców. Jeśli zrzut ścieków do kanalizacji będzie kosztował 24 zł/1m3, nikt kto ma szambo się nie podłączy, ale wszyscy nowi użytkownicy będą musieli to zrobić. Wskazał, iż powstało mnóstwo działek, więc ile w związku z tym ma powstać nowych szamb?
Radny Jan Palmowski stwierdził, że radny Dunal oszukuje swoich wyborców na zebraniu, bo ścieki kosztują 11 zł/m3, podczas, gdy mieszkańcy płacą 4 zł/1m3.
Wójt Gminy poinformował, iż policzy koszty wody.
Radny Jan Palmowski poinformował, iż myśli, że realna cena wody też nie wynosi 2 zł/1m3. Jeżeli Gmina obecnie dopłaca do wody i ścieków, dlaczego uważa się, że nowa Rada nie będzie w dalszym do tego ciągu dopłacać? Dodał, iż trzeba ludziom mówić prawdę.
Redaktor Gazety Regionalnej „Powiat” poinformował, że rolą mediów jest informowanie społeczeństwa i komentowanie wydarzeń. Dodał, że gdyby nie wybory w najbliższym czasie,  nie byłoby tej dyskusji.
 
ad.18. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 13:30 zamknął XXXVIII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (17 września 2010)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (1 października 2010, 13:32:02)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1504