Protokóły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
PROTOKÓŁ NR 33/10 KOMISJI REWIZYJNEJ
Protokół nr 33/10
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 14 kwietnia 2010 r.
Posiedzeniu przewodniczył
Ryszard Kaczor -Przewodniczący Komisji.
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 14 kwietnia 2010 r.
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak – Wójt Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.
Porządek posiedzenia:
- Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2009 rok.
- Zaopiniowanie materiałów na XXXV Sesję Rady Gminy.
- Przyjęcie protokółu z poprzedniego posiedzenia.
- Sprawy różne.
ad.1. Komisja
Rewizyjna dokonała oceny przedstawionego przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska
sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2009 rok – stwierdzono, że:
1) Planowane dochody na rok 2009 – 21 293 071 zł, wykonano – 20 926 485,26 zł, co stanowi 98,3 %. Największy udział w dochodach stanowią subwencje (8 367 244 zł – 40,0 %) i dochody własne (8 942 497,63 zł – 42,7 %), w tym dochody z podatków 5 647 103,96 zł (27,0% ogółu dochodów). Dochody majątkowe wykonano w wysokości 900 569,87 zł, co stanowi 4,3% wykonanych dochodów.
2) Na planowane wydatki w wysokości 23 100 246 zł wydatkowano kwotę 22 224 267,19 co stanowi 96,2 %. Największy udział w wydatkach stanowi oświata 34,3% i pomoc społeczna 14,9 %. Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie gminy kwotę 5 679 362 zł co stanowiło 24,6 % planowanych wydatków. Wydatki inwestycyjne wykonano w wysokości 5 251 398,17 zł, co stanowi 23,6 % zrealizowanych wydatków (z tego na wydatki niewygasające przekazano kwotę
628 110 zł).
Planowany deficyt na 2009 r. w wysokości 3 635 000 zł po zmianach budżetu wyniósł 1 807 175 zł.
3) Budżet Gminy zamknął się w roku 2009 wynikiem ujemnym w wysokości
1 297 781,93 zł.
4) Planowane przychody w wysokości 2 630 943 zł wykonano w wysokości 3 609 406,34 zł. Na kwotę 3 609 406,34 zł składają się:
- wolne środki w wysokości 2 541 921,88 zł,
- spłat udzielonych z budżetu gminy pożyczek w wysokości 48 200 zł,
- nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych w wysokości 106 094,46 zł,
- zaciągniętych pożyczek z WFOŚiGW w Toruniu w wysokości 913 190 zł z przeznaczeniem na budowę kanalizacji sanitarnej Nowy Dwór-Dąbrowa Chełmińska –
360 000 zł, opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę kanalizacji sanitarnej odprowadzającej ścieki z miejscowości Dąbrowa Chełmińska do Nowego Dworu oraz budowę kanalizacji sanitarnej i wymianę części sieci wodociągowej w Dąbrowie Chełmińskiej - 353 190 zł, przebudowę i rozbudowę stacji uzdatniania wody w miejscowości Gzin - 200 000 zł.
5) Planowane rozchody w wysokości 823 768 zł wykonano w 100 % i dotyczą one spłat wcześniej zaciągniętych pożyczek z WFOŚ i GW oraz kredytu w PKO Bydgoszcz w wysokości 775 568 zł oraz spłat udzielonych pożyczek z budżetu w wysokości 48 200 zł.
6) Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2009 roku wynoszą 3 028 885 zł (są to zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów – 400 000 zł i pożyczek z WFOŚiGW w Toruniu – 2 628 885 zł).
Zobowiązania stanowią 14,2 % planowanych dochodów budżetu gminy i nie przekraczają wielkości określonych w art.170 ust.1 ustawy o finansach publicznych. W roku 2009 gmina spłaciła kredyty i pożyczki w wysokości 775 568 zł oraz odsetki w wysokości 90 847 zł, ogółem 866 415 zł, co stanowi 4,1 % w relacji do zrealizowanych dochodów. Spłaty nie przekraczają więc wielkości określonych w art.169 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Źródłem finansowania spłat są wolne środki wynikające z rozliczenia kredytów i pożyczek z lat ubiegłych.
7) Na dzień 31 grudnia 2009 roku nie występują zobowiązania wymagalne, należności pozostałe do zapłaty wynoszą ogółem 497 400,84 zł w tym zaległości - 275 499,41 zł.
8) Wykonanie budżetu sprawdzono na podstawie złożonego przez Wójta Gminy sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2009 oraz sprawozdań budżetowych za 2009 r.: Rb-NDS o nadwyżce/deficycie, sprawozdania Rb-PDP z wykonania dochodów podatkowych, sprawozdania Rb-28S z wykonania wydatków i sprawozdania Rb-27S z wykonania dochodów. .
9) Realizacja wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie najkorzystniejszej dla gminy oferty oraz zgodnie z przyjętym planem.
10) Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
11) Nie lokowano wolnych środków w innych bankach niż bank obsługujący gminę.
Zdaniem Komisji Rewizyjnej powyższe wnioski dają podstawę do udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska za wykonanie budżetu gminy za rok 2009.
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z następującymi tematami i projektami uchwał na XXXV Sesję Rady Gminy:
a) Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie i bez uwag pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej.
b) Komisja po zapoznaniu się z wprowadzeniem Wójta Gminy i po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Gzin na lata 2010 – 2020”.
c) Komisja po zapoznaniu się z wprowadzeniem Wójta Gminy i po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z zespołu boisk sportowych.
d) Komisja po zapoznaniu się z wprowadzeniem Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przedłużenia umowy dzierżawy.
e) W dyskusji nad wnioskiem Fundacji „Edukacyjne Drogi Polek i Polaków” z Brąchnowa dot. dalszej współpracy w zakresie prowadzenia punktów przedszkolnych głos zabrali:
Wójt Gminy wyjaśnił, że Urząd Marszałkowski ogłosi konkurs na dwa kolejne lata, ale zgodnie z pismem są warunki, które trzeba będzie spełnić, żeby otrzymać dodatkowe punkty i w związku z tym Gmina musiałaby przejąć prowadzenie jednego punktu przedszkolnego, albo będzie współfinansowała nowy projekt na lata 2011 – 2013 na poziomie 20%, czyli około 600 zł miesięcznie na jeden punkt. Należy podjąć decyzję, czy w dalszym ciągu kontynuować tę współpracę kontynuowali, czy zakończyć ją w 2011 roku. Dodał, że z tej formy korzysta około 70 dzieci i być może w przyszłym roku dzieci będzie więcej. Zapotrzebowanie jest znaczne i może należałoby przez kolejne dwa lata kontynuować współpracę z fundacją.
Komisja zapoznała się z kalkulacją kosztów. Zwrócono uwagę, że gdy Gmina przejmie taki punkt przedszkolny, będzie się to wiązało ze stosowaniem przepisów Karty Nauczyciela.
Wójt Gminy przedstawił koszty utrzymania punktów przedszkolnych.
Stanisław Syrocki – członek Komisji zauważył, że ta forma edukacji stanowi znaczne odciążenie dla przedszkoli gminnych, w których już brakuje miejsc.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że należy kontynuować współpracę. Można jedynie zastanowić się nad zmianą usytuowania punktów przedszkolnych i próbować przenieść punkt do innej miejscowości, jeżeli jest małe zainteresowanie.
Wójt Gminy poinformował, że do naszych przedszkoli uczęszcza sześcioro dzieci z Bydgoszczy.
Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie uznała, że należy kontynuować współpracę z Fundacją i zaproponowała przyjęciem drugiej propozycji zawartej w piśmie – współfinansowanie projektu na lata 2011 – 2013 na poziomie 20%.
f) W dyskusji nad wnioskiem firmy d’aucy Polska Sp. z o.o. Oddział w Dąbrowie Chełmińskiej w sprawie rozważenia możliwości przekształcenia działek pod zabudowę przemysłową głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia wyjaśnił, że firma chciałaby się rozwijać, rozbudować zamrażalnię, ale teren, którym jest zainteresowana jest przeznaczony w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową.
Przedstawił szczegółowe wyjaśnienia dotyczące możliwości przekwalifikowania części wnioskowanych gruntów. Wyjaśniając, że można zgodzić się na zmianę w planie części terenu, którym zainteresowana jest spółka.
Komisja w wyniku dyskusji pozytywnie zaopiniowała propozycję zmiany przeznaczenia części gruntów.
ad.3. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokółu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
ad.4. W punkcie „sprawy różne” nie podnoszono żadnych kwestii.
Na tym posiedzenie
zakończono.
1) Planowane dochody na rok 2009 – 21 293 071 zł, wykonano – 20 926 485,26 zł, co stanowi 98,3 %. Największy udział w dochodach stanowią subwencje (8 367 244 zł – 40,0 %) i dochody własne (8 942 497,63 zł – 42,7 %), w tym dochody z podatków 5 647 103,96 zł (27,0% ogółu dochodów). Dochody majątkowe wykonano w wysokości 900 569,87 zł, co stanowi 4,3% wykonanych dochodów.
2) Na planowane wydatki w wysokości 23 100 246 zł wydatkowano kwotę 22 224 267,19 co stanowi 96,2 %. Największy udział w wydatkach stanowi oświata 34,3% i pomoc społeczna 14,9 %. Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie gminy kwotę 5 679 362 zł co stanowiło 24,6 % planowanych wydatków. Wydatki inwestycyjne wykonano w wysokości 5 251 398,17 zł, co stanowi 23,6 % zrealizowanych wydatków (z tego na wydatki niewygasające przekazano kwotę
628 110 zł).
Planowany deficyt na 2009 r. w wysokości 3 635 000 zł po zmianach budżetu wyniósł 1 807 175 zł.
3) Budżet Gminy zamknął się w roku 2009 wynikiem ujemnym w wysokości
1 297 781,93 zł.
4) Planowane przychody w wysokości 2 630 943 zł wykonano w wysokości 3 609 406,34 zł. Na kwotę 3 609 406,34 zł składają się:
- wolne środki w wysokości 2 541 921,88 zł,
- spłat udzielonych z budżetu gminy pożyczek w wysokości 48 200 zł,
- nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych w wysokości 106 094,46 zł,
- zaciągniętych pożyczek z WFOŚiGW w Toruniu w wysokości 913 190 zł z przeznaczeniem na budowę kanalizacji sanitarnej Nowy Dwór-Dąbrowa Chełmińska –
360 000 zł, opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na budowę kanalizacji sanitarnej odprowadzającej ścieki z miejscowości Dąbrowa Chełmińska do Nowego Dworu oraz budowę kanalizacji sanitarnej i wymianę części sieci wodociągowej w Dąbrowie Chełmińskiej - 353 190 zł, przebudowę i rozbudowę stacji uzdatniania wody w miejscowości Gzin - 200 000 zł.
5) Planowane rozchody w wysokości 823 768 zł wykonano w 100 % i dotyczą one spłat wcześniej zaciągniętych pożyczek z WFOŚ i GW oraz kredytu w PKO Bydgoszcz w wysokości 775 568 zł oraz spłat udzielonych pożyczek z budżetu w wysokości 48 200 zł.
6) Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2009 roku wynoszą 3 028 885 zł (są to zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów – 400 000 zł i pożyczek z WFOŚiGW w Toruniu – 2 628 885 zł).
Zobowiązania stanowią 14,2 % planowanych dochodów budżetu gminy i nie przekraczają wielkości określonych w art.170 ust.1 ustawy o finansach publicznych. W roku 2009 gmina spłaciła kredyty i pożyczki w wysokości 775 568 zł oraz odsetki w wysokości 90 847 zł, ogółem 866 415 zł, co stanowi 4,1 % w relacji do zrealizowanych dochodów. Spłaty nie przekraczają więc wielkości określonych w art.169 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Źródłem finansowania spłat są wolne środki wynikające z rozliczenia kredytów i pożyczek z lat ubiegłych.
7) Na dzień 31 grudnia 2009 roku nie występują zobowiązania wymagalne, należności pozostałe do zapłaty wynoszą ogółem 497 400,84 zł w tym zaległości - 275 499,41 zł.
8) Wykonanie budżetu sprawdzono na podstawie złożonego przez Wójta Gminy sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2009 oraz sprawozdań budżetowych za 2009 r.: Rb-NDS o nadwyżce/deficycie, sprawozdania Rb-PDP z wykonania dochodów podatkowych, sprawozdania Rb-28S z wykonania wydatków i sprawozdania Rb-27S z wykonania dochodów. .
9) Realizacja wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie najkorzystniejszej dla gminy oferty oraz zgodnie z przyjętym planem.
10) Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
11) Nie lokowano wolnych środków w innych bankach niż bank obsługujący gminę.
Zdaniem Komisji Rewizyjnej powyższe wnioski dają podstawę do udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska za wykonanie budżetu gminy za rok 2009.
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z następującymi tematami i projektami uchwał na XXXV Sesję Rady Gminy:
a) Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie i bez uwag pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej.
b) Komisja po zapoznaniu się z wprowadzeniem Wójta Gminy i po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Gzin na lata 2010 – 2020”.
c) Komisja po zapoznaniu się z wprowadzeniem Wójta Gminy i po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu korzystania z zespołu boisk sportowych.
d) Komisja po zapoznaniu się z wprowadzeniem Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przedłużenia umowy dzierżawy.
e) W dyskusji nad wnioskiem Fundacji „Edukacyjne Drogi Polek i Polaków” z Brąchnowa dot. dalszej współpracy w zakresie prowadzenia punktów przedszkolnych głos zabrali:
Wójt Gminy wyjaśnił, że Urząd Marszałkowski ogłosi konkurs na dwa kolejne lata, ale zgodnie z pismem są warunki, które trzeba będzie spełnić, żeby otrzymać dodatkowe punkty i w związku z tym Gmina musiałaby przejąć prowadzenie jednego punktu przedszkolnego, albo będzie współfinansowała nowy projekt na lata 2011 – 2013 na poziomie 20%, czyli około 600 zł miesięcznie na jeden punkt. Należy podjąć decyzję, czy w dalszym ciągu kontynuować tę współpracę kontynuowali, czy zakończyć ją w 2011 roku. Dodał, że z tej formy korzysta około 70 dzieci i być może w przyszłym roku dzieci będzie więcej. Zapotrzebowanie jest znaczne i może należałoby przez kolejne dwa lata kontynuować współpracę z fundacją.
Komisja zapoznała się z kalkulacją kosztów. Zwrócono uwagę, że gdy Gmina przejmie taki punkt przedszkolny, będzie się to wiązało ze stosowaniem przepisów Karty Nauczyciela.
Wójt Gminy przedstawił koszty utrzymania punktów przedszkolnych.
Stanisław Syrocki – członek Komisji zauważył, że ta forma edukacji stanowi znaczne odciążenie dla przedszkoli gminnych, w których już brakuje miejsc.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że należy kontynuować współpracę. Można jedynie zastanowić się nad zmianą usytuowania punktów przedszkolnych i próbować przenieść punkt do innej miejscowości, jeżeli jest małe zainteresowanie.
Wójt Gminy poinformował, że do naszych przedszkoli uczęszcza sześcioro dzieci z Bydgoszczy.
Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie uznała, że należy kontynuować współpracę z Fundacją i zaproponowała przyjęciem drugiej propozycji zawartej w piśmie – współfinansowanie projektu na lata 2011 – 2013 na poziomie 20%.
f) W dyskusji nad wnioskiem firmy d’aucy Polska Sp. z o.o. Oddział w Dąbrowie Chełmińskiej w sprawie rozważenia możliwości przekształcenia działek pod zabudowę przemysłową głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia wyjaśnił, że firma chciałaby się rozwijać, rozbudować zamrażalnię, ale teren, którym jest zainteresowana jest przeznaczony w planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową.
Przedstawił szczegółowe wyjaśnienia dotyczące możliwości przekwalifikowania części wnioskowanych gruntów. Wyjaśniając, że można zgodzić się na zmianę w planie części terenu, którym zainteresowana jest spółka.
Komisja w wyniku dyskusji pozytywnie zaopiniowała propozycję zmiany przeznaczenia części gruntów.
ad.3. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokółu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
ad.4. W punkcie „sprawy różne” nie podnoszono żadnych kwestii.
metryczka
Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (14 kwietnia 2010)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (11 czerwca 2010, 20:57:48)
Ostatnia zmiana: mgr Dorota Kraska-Wadych (20 września 2011, 10:29:05)
Zmieniono: DODANIE NAZWY KOMISJI
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 914