PROTOKÓŁ NR XXXI/10


P R O T O K Ó Ł   NR   XXXI/09
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 29 grudnia 2009 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
Radny nieobecny:
-        Błażej Stankiewicz
 
W Sesji udział wzięli:
-         Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-         mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
-         mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-         mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-         inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-         mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
-         Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
 
  1. Powołanie Sekretarza obrad.
  2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
  3. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  4. Informacja na temat działalności Lokalnej Grupy Działania.
  5. Uchwalenie budżetu gminy na rok 2010:
    • wprowadzenie oraz uzasadnienie;
    • przedstawienie przez Wójta Gminy opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej;
    • stanowiska Komisji;
    • stanowisko Wójta Gminy w sprawie opinii Komisji;
    • dyskusja;
    • podjęcie uchwały.
  6. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2009 roku oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków.
  7. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości Bolumin na lata 2009-2019.
  8. Analiza zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy przypadających na rok 2008.
  9. Analiza realizacji inwestycji budowy kanalizacji ściekowej na terenie Gminy.
  10. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009.
  11. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Aktywności Lokalnej na lata 2010-2013.
  12. Przyjęcie (informacji) sprawozdań z prac Rady i Komisji Rady Gminy za rok 2009.
  13. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
  14. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Gabriela Zukierskiego na Sekretarza obrad. Radny Zukierski wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.2. Do protokółu z XXX Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXX Sesji.
 
ad.3. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski”  podnoszono następujące kwestie:
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że uczestnicy zebrania LKS wyrazili swoje zaniepokojenie stanem wyremontowanego boiska w Dąbrowie Chełmińskiej. Przewodniczący zapytał, jakie prace będą podejmowane i kiedy zostaną zakończone.
 
ad.4. Krzysztof Nowacki – Prezes Lokalnej Grupy Działania – Zakole Dolnej Wisły przedstawił prezentację multimedialną dotyczącą działalności Lokalnej Grupy Działania Zakole Dolnej Wisły. Poinformował, że w trakcie roku opracowywano szereg procedur i analiz. Odbyły się cykle szkoleń. Przedstawił informacje o otrzymanych nagrodach oraz o delegacjach przyjmowanych przez LGD oraz o wyjazdach studyjnych wystawach itp.
Radny Andrzej Barczyński wyraził słowa uznania i skierował podziękowania dla LGD i wszystkich działających, bo to prężna grupa, w której działa i mnóstwo zaangażowanych osób z terenu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę na kwestie sprzedaży produktów lokalnych. Zapytała, czy coś się zmieniło w tej kwestii i czy te produkty będą dostępne na rynku?
Krzysztof Nowacki – Prezes Lokalnej Grupy Działania – Zakole Dolnej Wisły poinformował, że prawo się zmienia, ale bardzo powoli. Nasz ustawodawca nie zauważa tego rynku produktów lokalnych. W ministerstwie odbyła się debata na temat rynku produktów lokalnych, w której przedstawiciele LGD nie mogłi uczestniczyć.
Ministerstwa Rolnictwa i Zdrowia dostały do opracowania kwestie produktów lokalnych. Ministerstwo Zdrowia poważnie zajęło się sprawą i już dopracowano kwestie produktów odzwierzęcych, ale Ministerstwo Rolnictwa nic jeszcze w tej sprawie nie zrobiło i produkty roślinne trudno sprzedać, trudniej niż np. pasztet. Legislacja nie zdążyła. Wyjaśnił, że cały czas można sprzedawać te produkty w ramach sprzedaży bezpośredniej, ale to już można było robić wcześniej. Dodał, że nie ma realnej możliwości swobodnej sprzedaży produktów regionalnych na rynku.
Wójt Gminy stwierdził, że w styczniu trzeba będzie pomyśleć o poruszonej kwestii. Wskazał na funkcjonujące stoiska z żywnością regionalną, której ceny są bardzo wysokie.
Krzysztof Nowacki – Prezes Lokalnej Grupy Działania – Zakole Dolnej Wisły wyjaśnił kwestie funkcjonowania tego typu stoisk, ale nasi producenci takim rozwiązaniem nie są zainteresowani, bo trzeba założyć działalność gospodarczą i spełnić warunki fiskalne, sanepidu itp.
Wójt Gminy zaproponował, że należy opracować stosowny projekt i zwrócić się do rad gmin, bo ktoś to musi sfinansować na początku.
Krzysztof Nowacki – Prezes Lokalnej Grupy Działania – Zakole Dolnej Wisły podkreślił, że produkcja musi odbywać się u nas a sprzedaż w dużym mieście. Należy stworzyć taką kuchnię, która będzie spełniała normy, a to kosztuje.
Przewodniczący Rady Gminy złożył na ręce Prezesa LGD podziękowania dla wszystkich członków za zaangażowanie i wkład pracy rozwój grupy życząc dalszych sukcesów i poddał pod głosowanie przyjęcie w/w informacji.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat działalności Lokalnej Grupy Działania Zakole Dolnej Wisły.
 
ad.5. W dyskusji nad projektem budżetu Gminy na rok 2009 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił projekt budżetu wraz z uzasadnieniem dochodów i wydatków budżetowych oraz przedstawił propozycje autopoprawek do budżetu udzielając szczegółowych wyjaśnień w sprawie.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy w związku ze zmianą dochodów z tytułu sprzedaży napojów alkoholowych Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych opracuje nowy plan wydatków?
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że nie będzie nowego planu wydatków, ponieważ w budżecie gminy musi zostać wydzielony paragraf dotyczący przeciwdziałania narkomanii.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że inwestycje są uzależnione od uzyskania środków zewnętrznych. Radny zapytał, czy wysokość kredytów i pożyczek nie staje się już niebezpieczna dla budżetu Gminy?
Wójt Gminy wyjaśnił, że wysokość deficytu ustalana jest na podstawie kosztorysów inwestycyjnych.
Radna Ewa Juchcińska zwróciła uwagę, że przewiduje się przeznaczenie znacznych środków na remonty świetlic. Zaproponowała zaniechanie brania pożyczek na realizację tych inwestycji, ponieważ ryzykowne jest zwiększanie deficytu budżetowego, a za tak znaczne sumy 2 000 000 zł można te świetlice wybudować od nowa.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że z kwoty 1 100 000 zł przewidzianych w budżecie gminy na remont świetlicy wiejskiej w  Otowicach  obniżyło się do  kwoty około 500 000 zł, w związku z czym nie należy mówić o tak dużym kredycie. Dodał, że remont świetlicy w Ostromecku kosztował prawie tyle samo.
Wyjaśnił, że za te pieniądze nowego obiektu się nie wybuduje, co nie oznacza, że Rada Gminy nie może z tej inwestycji zrezygnować. Przypomniał, iż zanim wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego o dotację na omawianą inwestycję Rada Gminy wyraziła zgodę na jej realizację.
Radny Ryszard Kaczor zauważył, że głównym założeniem była budowa kanalizacji sanitarnej, na którą w projekcie budżetu przewiduje się bardzo małe fundusze, a nie wiadomo, czy powołana w tym celu spółka będzie funkcjonowała i czy otrzyma dotację na ten cel. Zdaniem radnego kwota na realizację inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej jest bardzo mała.
Wójt Gminy wyjaśnił, że to jest kwota, za którą zakłada się doprowadzenie rury tranzytowej do Dąbrowy Chełmińskiej. Zakładano, że resztę prac wykona już spółka. Podobnie rzecz się będzie miała z modernizacją sieci wodociągowej i stacji uzdatniania wody. Poinformował, że przystąpiono do modernizacji stacji uzdatniania wody w Gzinie.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie zaproponowane autopoprawki do projektu budżetu gminy.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, w głosowaniu jawnym, przy dwunastu głosach „za”, jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym przyjęła autopoprawki do projektu budżetu gminy na rok 2010.
 
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy odczytał opinię Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy.
Wójt Gminy poinformował, że uwaga RIO dotycząca uwzględnienia w budżecie środków finansowych na przeciwdziałanie narkomanii została uwzględniona, ale RIO zwraca  również uwagę na niewłaściwe prowadzenie kultury, ponieważ zgodnie z przepisami w Gminie powinna być powołana instytucja kultury i w trakcie roku trzeba będzie zastanowić się nad zmianą funkcjonowania kultury na terenie Gminy.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy wagi RIO dotyczą tylko prowadzenia instytucji kultury czy wiążą się jeszcze z innymi punktami budżetu?
Wójt Gminy poinformował, że RIO zwróciło tylko uwagę na sposób prowadzenia instytucji kultury – należy wyodrębnić jednostkę, a nie, jak u nas jest to prowadzone w postaci świetlic. Podobnie było z biblioteką. W rozmowie tel. pan z RIO wskazywał również na kwestie związane z wodą i kanalizacją, ale w związku z wyjaśnieniami nie napisał o tym w opinii.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla projektu budżetu Gminy na rok 2010.
Wójt Gminy poinformował, że pozytywnie odniósł się do stanowisk Komisji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę Nr XXXI/250/09 w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska na rok 2010, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.6.  W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2009 roku oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXI/251/09 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2009 roku oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości Bolumin na lata 2009-2019 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rewizyjnej przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radny Arnold Drążyk zapytał, czy zebranie wiejskie dyskutowało nad omawianym projektem uchwały?
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że zaproponowane uchwałą zmiany zatwierdzało zebranie wiejskie.
Radny Arnold Drążyk przedstawił swoje uwagi do planu:
str. 4 analiza zasobów wsi – w opisie należałoby wykazać, że jeszcze w latach 70-tych na mapach pojawiała się nazwa Bolmin i trzebaby tu pokazać, że taka nazwa też istniała;
str.7 analiza zasobów wsi - cenne przyrodniczo obszary lub obiekty jest zaznaczony brak, a przecież na terenie Bolumina jest choćby dąb chroniony i jest aleja dębów. Nie wykazuje się gwary, która zdaniem radnego na terenie wsi występuje, podobnie jak specyficzne nazwy. Wiemy, że są Siudy i  Nowy Bolumin.
Radny Andrzej Barczyński wyjaśnił, że to już zanikło, tych nazw już nie ma.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że na str. 6 opracowania -  harmonogram wdrażania planu, dwa razy powtarza się świetlica wiejska. W jednym punkcie jest przebudowa i rozbudowa, a dalej jest modernizacja świetlicy.
Radny Andrzej Barczyński wyjaśnił, że w dotychczas obowiązującym planie odnowy wsi przewidziano modernizację świetlicy. Zmiana dotyczy tylko przebudowy i rozbudowy świetlicy, żeby móc ubiegać się o dotację z Lokalnej Grupy Działania.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował podjęcie uchwały w przedstawionym kształcie i bez nanoszenia zmian, a w międzyczasie te drobne niuanse uzgodnić i ewentualnie uzupełnić.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że od dawna jest zwolenniczką tworzenia planów rozwoju wsi i jej zdaniem powinno się podjąć uchwałę by nie hamować prac mieszkańców wsi. Zaproponowała proponuje wykreślenie zdania dotyczącego modernizacji świetlicy.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że w arkuszu 4 - wizja stanu docelowego jest błąd - w zdaniu budynek sali wiejskiego powinno być wiejskiej.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały (bez poprawek) i poddał do pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXI/252/09 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2009 roku oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. Rada Gminy zapoznała się z informacją dotyczącą realizacji zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy przypadających na rok 2009 nie wnosząc do niej żadnych uwag.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rewizyjnej przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat realizacji zadań wynikających ze Strategii Rozwoju Gminy przypadających na rok 2009, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
 
ad.9. Rada Gminy zapoznała się z informacją dotyczącą realizacji inwestycji budowy kanalizacji ściekowej nie wnosząc do niej żadnych uwag.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rewizyjnej przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat realizacji inwestycji budowy kanalizacji, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXI/249/09 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Aktywności Lokalnej na lata 2010-2013 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę na zapis „etc.”
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS wyjaśniła, że w/w zapis zostanie zamieniony. 
W tym momencie radny Gabriel Zukierski opuścił salę obrad. Aktualny stan Rady – trzynaście osób).
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXI/253/09 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Aktywności Lokalnej na lata 2010-2013, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12.  Przewodniczący Rady Gminy przedstawił informację o pracach Rady Gminy w roku 2009 i w związku z brakiem głosów w poddał pod głosowanie w/w informację.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rewizyjnej przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami „za „ – jednogłośnie  przyjęła informację o pracach Rady Gminy w roku 2009, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili sprawozdania z prac Komisji za rok 2009, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja nie przeprowadziła kontroli świetlicy Wiejskiej w Wałdowie Król. z uwagi na siedmiomiesięczną chorobę pracownika ds. upowszechniania kultury – odpowiedzialnego za w/w świetlicę. Dodał, że kontrola zostanie przeprowadzona w roku przyszłym.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rewizyjnej przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdań.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdania.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdania z prac Komisji Rady Gminy za rok 2009.  
 
ad.13. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił projekt planu pracy Rady Gminy na rok 2010, dodając, że jest on otwarty i w trakcie roku tematyka Sesji może zostać wzbogacona. Przedmiotowy plan będzie mógł być uzupełniany na bieżąco o dodatkowe plany i problemy, które przyniesie życie.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rewizyjnej przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła plan pracy na rok 2010, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.14. W punkcie „odpowiedzi na interpelacje sprawy różne” głos zabrali:
 
a)      Wójt Gminy udzielił odpowiedzi na interpelację Przewodniczącego Rady Gminy.
Wyjaśnił, że jeżeli wiosną na boisku będzie stała woda, zostanie wykonany dodatkowy drenaż. Przedstawił zakres wykonanych prac. Dodał, iż ma nadzieję, że grunt, który był nawieziony się utwardzi, jeżeli nie zostanie wykonany dodatkowy drenaż.
Jest gwarancja i jeżeli będzie taka potrzeba wykonawca wykona dodatkowe prace.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że na boisku jest źle ułożona ziemia. Śledził jego budowę, która prowadzona była bardzo dobrze, ale końca robót nie dopilnowano.
 
b)      Radny Szymon Dunal poinformował, że 22.12.2009 r. rozbolał go ząb, ale gabinet stomatologiczny w Dąbrowie Chełmińskiej był nieczynny od dnia 22.12.2009 do końca roku, podobnie jak gabinet stomatologiczny w Ostromecku. Zdaniem radnego przynajmniej jeden gabinet z doraźną pomocą powinien być czynny na terenie gminy. Jeśli po przekształceniu służba zdrowia tak będzie funkcjonowała, ludzie będą się przewracali na schodach. Unisław pracuje prężnie i teraz planują własne pogotowie i zakup karetki. Radny stwierdził, że należy zapytać mieszkańców na zebraniach wiejskich, czy mieszkańcy chcą żeby przekształcić służbę zdrowia.
 
c)      Radny Arnold Drążyk przypomniał, że swego czasu na posiedzeniu Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska miano zatwierdzić uchwałę planu ochrony rezerwatów chodzi.
Wójt Gminy poinformował, że opracowanie wróciło to do Dyrekcji, która określa te tereny.
 
d)      Radny Arnold Drążyk zauważył, że w informacji o realizacji Strategii Rozwoju Gminy  jest informacja, że przystąpiono do opracowania planu zagospodarowania i z uwagi na brak zgody ministra prace wstrzymano. Jest tu też informacja, że ktoś z własnej inicjatywy chce zrobić zmianę klasyfikacji gruntów, czy to dotyczy terenów przyległych?
Wójt Gminy poinformował, że otrzymał od Starosty Bydgoskiego niepotwierdzoną  informację, że pięć osób złożyło takie wnioski.
 
e)      Radna Ewa Juchcińska zapytała, czy Rada Gminy zwróciła się do Telekomunikacji w sprawie wyjaśnienia kwestii dostępności do Internetu?
Przewodniczący Rady Gminy w odpowiedzi poinformował, że Rada jeszcze się nie zwróciła o wyjaśnienie tej kwestii.
Wójt Gminy wyjaśnił, że jest zgoda na budowę wieży w Rzęczkowie. W Wałdowie Król. również jest miejsce wyznaczone na budowę wieży i sytuacja ulegnie poprawie. Dodał, że nadal jest problem z leśnictwem i trwają rozmowy.
 
f)        Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy są możliwości prawne wniesienia sankcji, które spowodują meldowanie się osób zamieszkujących na terenie Gminy?
Wójt Gminy wyjaśnił, że kwestia płacenia podatków, a zameldowania się to są dwie różne rzeczy. Decyzje o odbiorze końcowym budynków są przesyłane do Urzędu Gminy, do działu budownictwa i podatków i jest to natychmiast nanoszone, ale nie oznacza to konieczności zameldowania się na terenie gminy. Pisanie do kogoś, o kim my nie wiemy mija się z celem, a są jeszcze też tacy, którzy mieszkają, ale nie mają odbioru budynku.
 
g)      Radny Arnold Drążyk poinformował, że Wałdowie Królewskim powtarza się przypadek, że osoby, które wjeżdżają do Wałdowa szukają domu nr 1. Bardzo często przyjeżdżają kurierzy.
Stanisław Łącki - Sołtys Sołectwa Rafa przypomniał, że niegdyś sołtysi posiadali książki meldunkowe.
 
h)      Stanisław Łącki - Sołtys Sołectwa Rafa zwrócił się o rozważenie możliwości utwardzenia asfaltem 1800 m odcinka drogi z Janowa do Rafy. Zaproponował ujęcie tego zadania jako drogę objazdową, ponieważ nie jest ona ujęta w Strategii Rozwoju Gminy. Dodał, że w/w droga jest bardzo uczęszczana.
 
ad.15. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 11:45 zamknął XXXI Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (29 grudnia 2009)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (5 lutego 2010, 12:52:46)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 982