PROTOKÓŁ NR X/03
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 3 grudnia 2003 roku
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska .
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9.oo otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- Elżbieta Piotrowska - Skarbnik Gminy,
- mgr Jan Kromski - radca prawny,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności,
- Danuta Tomaszewska - Kierownik G.O.P.S
- Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej.
Radny nieobecny:
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień do porządku.
Rada Gminy obradowała wg następującego porządku:
1. Powołanie Sekretarza obrad.
2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
5. Sprawozdanie z działalności G.O.P.S.
6. Projekt uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku.
7. Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku.
8. Projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2003 roku.
9. Projekt uchwały w sprawie zmian wzorów informacji i deklaracji.
10. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia kryteriów podziału wydzielonych w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska środków dla sołectw.
11. Projekt uchwały w sprawie zmian granic Sołectw Gminy Dąbrowa Chełmińska: Czarże, Czemlewo, Dąbrowa Chełmińska, Nowy Dwór, Otowice, Wałdowo Królewskie.
12. Projekt uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej przy Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej.
13. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania herbu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
14. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2003.
15. Informacja o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym.
16. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
17. Zakończenie obrad.
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radną Marlenę Łobocką na Sekretarza obrad. Radna Łobocka wyraziła zgodę na pełnienie tej funkcji.
ad.2. Do protokółu z IX Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z IX Sesji.
ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 14 głosami "za" - jednogłośnie przyjęła w/w informację Wójta Gminy.
ad.4. W punkcie "interpelacje, zapytania i wolne wnioski" głos zabrali:
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy stomatolodzy i Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ podpisali umowę z Narodowym Funduszem zdrowia, ponieważ wiele słyszy się o tym, że lekarze nie chcą podpisywać umów.
ad.5. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności G.O.P.S. głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo Kierownik G.O.P.S. dot. rozdziału pomocy żywnościowej.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że chodziło o informację, ile osób skorzystało z tej formy pomocy oraz czy konserw mięsnych wystarczyło dla wszystkich i czy otrzymały je osoby podlegające kryteriom pomocy.
Danuta Tomaszewska - Kierownik G.O.P.S. odpowiedziała, że akcja jeszcze trwa. Średnio wypada 2.5 konserwy na jedną rodzinę. Maksymalnie wydaje się cztery konserwy dla jednej rodziny, choć jest to bardzo rzadko. Pod uwagę brana jest sytuacja podopiecznych. Konserwy wydawane są sukcesywnie. Pomoc obejmuje osoby, które się zgłoszą.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że w tym przypadku wystąpił zapewne brak informacji.
Danuta Tomaszewska - Kierownik G.O.P.S. poinformowała, że gdyby konserw było więcej na pewno zostałaby rozpropagowana szersza informacja.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że w związku z powyższym tę pomoc otrzymują wyłącznie osoby najlepiej poinformowane.
Radny Szymon Dunal zaproponował, że może należy wywiesić stosowne informacje na tablicach ogłoszeń w każdym sołectwie.
Danuta Tomaszewska - Kierownik G.O.P.S. odpowiedziała, że G.O.P.S. otrzymał zbyt mało konserw w stosunku do potrzeb.
Radny Witold Siewert zapytał, czy już wcześniej sporządzono listę osób, którym zostanie przyznana pomoc w postaci konserw mięsnych?
Kierownik G.O.P.S. odpowiedziała, że nie sporządzano wcześniej żadnej listy ponieważ zbiegło się to z wypłacaniem zasiłków. Zwrócono się do kasjerki Urzędu Gminy o informowanie osób pobierających zasiłki o zgłaszanie się po konserwy.
Kierownik dodała, że każdy jest potrzebujący, a granica pomiędzy mniej lub bardziej potrzebującymi jest bardzo cienka.
Radny Bartosz Giłka zwrócił uwagę, że rada omawia sprawozdanie z działalności G.O.P.S. za rok ubiegły, ale na posiedzeniach Komisji Rady przedstawiono informację o zmniejszonych środkach finansowych. Radny zapytał, jak to będzie się miało w stosunku do dożywiania?
Kierownik G.O.P.S. poinformowała, że sprawy związane z rentami socjalnymi zostały przekazane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, co spowoduje zmniejszenie przyszłorocznego budżetu o połowę. Kierownik poinformowała o projektach przekazania wypłat dodatków mieszkaniowych oraz świadczeń rodzinnych do gmin.
Radny Bartosz Giłka zapytał, czy osoby otrzymujące renty socjalne wiedzą o tym, że ich sprawy będzie prowadził ZUS?
Kierownik G.O.P.S. przedstawiła informację na temat procedury przekazywania dokumentów dot. rent socjalnych do ZUS-u dodając, że osoby zainteresowane zostały o tym fakcie powiadomione. Osoby te były w minimalnym stopniu zaangażowane w procedurę przekazywania dokumentów.
Kierownik G.O.P.S. poinformowała, ponadto, że prowadzi rozmowy z Wójtem dot. kwestii dożywiania dzieci. Ustalono, że posiłki będą wydawane w formie drugiego śniadania, pozwoli to na utrzymanie ilości dożywianych dzieci na obecnym poziomie. Kierownik dodała, że koszt jednej porcji takiego posiłku wyniesie około 1,oo zł.
Wójt Gminy dodał, że dodatki mieszkaniowe są ujęte w dziale pomoc społeczna. Wiadomo również, że Gmina nie otrzyma dotacji na dodatki mieszkaniowe. Wójt dodał, że na dożywianie planowane jest przyjęcie sumy 60.000 zł. By utrzymać obecną liczbę dożywianych uczniów trzeba będzie zmienić formę dożywiania i zrezygnować z ciepłych posiłków, ponieważ to będzie koszt około 150.000 zł. W tej chwili zaplanowano kwotę 60.000 zł na dożywianie w formie drugiego śniadania, ale jeżeli Rada Gminy zadecyduje, że posiłki mają być w obecnej formie i przy zachowaniu obecnej liczby dożywianych uczniów, to koszty roczne wyniosą około 150.000 zł .
Wójt Gminy dodał, że na dzień dzisiejszy pracownicy G.O.P.S. złożyli wnioski do ZUS w sprawie rent socjalnych, ale one są przyznawane okresowo. Dotychczas stosowano taką praktykę , że gdy termin dobiegał końca G.O.P.S sam podejmował działania, aby te renty przedłużyć. Ludzie zapominają o terminach, a teraz będą musieli sami zadbać o swoje interesy. Gdy termin nie zostanie dotrzymany, ZUS nie wypłaci rent i osoby z powrotem trafią do G.O.P.S.
Radna Marlena Łobocka stwierdziła, że zamiast tych kanapek na pewno lepszy będzie talerz zupy. Za cenę 1,00 zł można przygotować jedną porcję zupy.
Wójt Gminy poinformował, że jeżeli Rada Gminy zadecyduje, że dożywianie ma być realizowane w formie ciepłego posiłku, to zostanie to zrealizowane, ale odbędzie się to kosztem inwestycji.
Radna Marlena Łobocka zaproponowała, aby środki na dożywianie przekazać odpowiednio szkołom, które same zadecydują, czy będą realizowały dożywianie w formie ciepłego posiłku, czy drugiego śniadania.
Wójt Gminy poinformował, że odbędzie się spotkanie z dyrektorami szkół, podczas którego zostanie przedyskutowana kwestia dożywiania.
Jeżeli Rada przyjmie, że koszt jednego posiłku ma wynieść 2,00 zł, to tak się stanie, ale potrzebne na ten cel środki zostaną zdjęte z inwestycji. Wójt dodał, że są już ustalone wydatki do przyszłorocznego budżetu, ale nie można na obecną chwilę ustalić dochodów.
Radny Witold Siewert zwrócił uwagę, że jeżeli w ubiegłym roku dożywianie kosztowało 70.000 zł, to na jakiej podstawie mówi się, że na rok przyszły będzie potrzebna kwota 150.000 zł?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że od września br. zwiększono liczbę dożywianych dzieci.
Radny Witold Siewert poinformował, że podczas dyskusji na posiedzeniach Komisji radni przyjmowali stanowisko, że należy utrzymać liczbę dożywianych uczniów na obecnym poziomie. Radny postawił wniosek, aby utrzymać liczbę dożywianych uczniów, ponieważ posiłek zjedzony w szkole jest często jedynym posiłkiem, który dziecko zjada w ciągu dnia.
Radny stanął na stanowisku, że dożywianie należy realizować nawet kosztem inwestycji, może nawet należałoby tę liczbę dożywianych uczniów zwiększyć.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dot. w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszej dyskusji przeprowadził głosowanie nad przyjęciem sprawozdania.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 14 głosami “za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Radny Bartosz Giłka stwierdził, że należy uznać, iż generalnie stawki podatku pozostają takie same, jak przyjęte na rok 2003.
Przewodniczący Rady Gminy odpowiedział, że tak jest.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 14 głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr X/68//03 w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dot. w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 14 głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr X/69/03 w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2003 roku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne stanowiska Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 14 głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr X/70/03 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2003 roku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmiany wzorów informacji i deklaracji głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy odczytali pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, 14 głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr X/71/03 w sprawie zmiany wzorów informacji i deklaracji, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia kryteriów podziału środków dla sołectw wydzielonych w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił projekt uchwały.
Radny Bartosz Giłka stwierdził, że według niego w tej sprawie powinni zająć głos sołtysi. Powinni oni wypowiedzieć się, ile procentowo wydają na utrzymanie dróg.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z prośbą do Wójta Gminy o przedstawienie informacji na temat proponowanych kryteriów podziału środków dla sołectw.
Wójt Gminy poinformował, że do tej pory kryteria podziału środków dla sołectw ustalał Zarząd Gminy. W związku z faktem, że Zarządu nie ma, wójt mógłby takie kryteria wprowadzić zarządzeniem, ale jego zdaniem to jest zbyt poważna sprawa, by ją podejmować jednoosobowo.
Wójt wyjaśnił, że do tej pory w trzecim kryterium nie były brane pod uwagę udziały w podatku od środków transportowych danego sołectwa. Wójt zaproponował, aby ten podatek ująć w uchwale, informując, że nie proponuje dopisania podatku za psy, ponieważ zebrane kwoty rady sołeckie otrzymują w całości.
Wójt poprosił radnych o zastanowienie się również nad kwestią procentowego udziału poszczególnych kryteriów, ponieważ w ubiegłym roku rady sołeckie wydały na utrzymanie dróg 63,4% swoich środków. Zwrócił się z prośbą o podjęcie decyzji, czy według kryterium długości dróg mają być dzielone środki w wysokości 58, 60, czy 64% środków wydzielonych dla sołectw w danym roku budżetowym, czy może należy przyjąć inną wartość? Wójt zaproponował, aby pozostałe dwa kryteria: liczba mieszkańców sołectwa w stosunku do liczby mieszkańców gminy na dzień 31.12.2002 roku oraz dochody gminy z podatków lokalnych zostały podzielone po połowie.
Wójt wskazał, że są trzy propozycje dotyczące procentowego udziału poszczególnych kryteriów i Rada w tej sprawie musi podjąć decyzję.
Radna Barbara Łukowska poinformowała, że proponowany podział jest krzywdzącym dla Ostromecka, które jest trzecią wsią w Gminie pod względem wielkości, a otrzyma najniższe środki.
Longina Tomczyk – sołtys sołectwa Gzin zwróciła uwagę, że mieszkańcy Ostromecka mają kościół i bezpośredni dostęp do komunikacji publicznej, natomiast mieszkańcy Gzina mają wszędzie daleko, w dodatku stan dróg jest zły. W dużych miejscowościach występuje zwarta zabudowa, natomiast w małych wioskach siedliska są oddalone od siebie, a przecież tam musi dojechać pogotowie, a dzieci muszą dotrzeć do szkoły.
Maria Pośpiech – Sołtys sołectwa Rafa poinformowała, że sołectwa wydają na utrzymanie dróg tyle, na ile pozwalają im otrzymane środki. Gdyby miały więcej funduszy, na pewno na drogi byłyby wydawane większe sumy.
Wójt Gminy poinformował, że jeszcze nikt nie zna kwot, jakie zostaną przekazane na wydatki poszczególnych sołectw. Gdyby jednak okazało się, że dotacja dla Sołectwa Ostromecko znacznie odbiega od środków, jakie otrzymają Dąbrowa Chełm. i Czarże, przedstawi wniosek o przyznanie dodatkowych środków finansowych dla Sołectwa Ostromecko, w formie subwencji wyrównawczej.
Radny Bartosz Giłka zwrócił uwagę, że Sołectwo Gzin otrzymał znacznie większe środki finansowe od Sołectwa Ostromecko. Ostromecko stanowi wizytówkę Gminy, ale środków jest zbyt mało, aby wszystko tam utrzymać. Radny jest zdania, że trzeba by się przychylić do propozycji Wójta Gminy i przyznać dodatkowe środki dla Ostromecka.
Radny Witold Siewert zauważył, że z otrzymanych informacji wynika, że największa część przyznawanych dla sołectw środków finansowych przeznaczana jest na utrzymanie dróg. Może wskaźnik dot. długości dróg należałoby podwyższyć do 60%?
Radny zapytał, jak Sołtys Gzina śmie twierdzić, że sołectwu dzieje się krzywda, podczas gdy buduje i remontuje się tamtejsze drogi? Radny zwrócił uwagę na brak chodników przy głównej drodze we wsi Czarże, gdzie istnieje ogromne niebezpieczeństwo z tego powodu.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin w odpowiedzi poinformowała, że została źle zrozumiana, ponieważ mówiła o wszystkich małych miejscowościach. Nie dopominała się specjalnie o Gzin, mimo, że o nim nadmieniła. Sołtys dodała, że Wójt posiada wykaz dróg i wie, w której miejscowości jest ich najwięcej.
Zygmunt Głowiński – Sołtys Sołectwa Strzyżawa zwrócił uwagę, że wizytówką Gminy jest również Strzyżawa.
Przewodniczący Rady Gminy poprosił Przewodniczących Komisji Rady Gminy o przedstawienie stanowisk Komisji dot. omawianego projektu uchwały.
Radny Andrzej Barczyński – członek Komisji Rewizyjnej przedstawił następujące stanowisko Komisji: nie zapisywanie do projektu uchwały zapisu “i od środków transportowych” oraz przyjąć kryteria w następujących wysokościach: 60% długość dróg nieutwardzonych asfaltem w sołectwie w stosunku do ogólnej długości takich dróg w gminie:
20% liczba mieszkańców sołectwa w stosunku do liczby mieszkańców gminy na dzień 31.12.2002 roku.
20% dochody gminy z podatków lokalnych z danego sołectwa w stosunku do ogólnych dochodów z tych podatków w roku 2002.
Radna Barbara Łukowska Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawiła następujące stanowisko Komisji , która pozytywnie zaopiniowała propozycję dopisania do kryterium dochodów gminy z podatków lokalnych z danego sołectwa słów “ i od środków transportowych” oraz przyjęcie następujących kryteriów:
60% długość dróg nieutwardzonych asfaltem w sołectwie w stosunku do ogólnej długości takich dróg w gminie;
20% liczba mieszkańców sołectwa w stosunku do liczby mieszkańców gminy na dzień 31.12.2002 roku.
20% dochody gminy z podatków lokalnych z danego sołectwa w stosunku do ogólnych dochodów z tych podatków w roku 2002.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego przedstawił następujące stanowisko Komisji, która pozytywnie zaopiniowała ujęcie w projekcie uchwały w kryterium: dochody gminy z podatków lokalnych zapisu “i od środków transportowych” oraz przyjęcie następującego udziału poszczególnych kryteriów:
58% długość dróg nieutwardzonych asfaltem w sołectwie w stosunku do ogólnej długości takich dróg w gminie;
21% liczba mieszkańców sołectwa w stosunku do liczby mieszkańców gminy na dzień 31.12.2002 roku.
21% dochody gminy z podatków lokalnych z danego sołectwa w stosunku do ogólnych dochodów z tych podatków w roku 2002.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że we wsiach rolniczych środki transportowe, od których płaci się podatek nie występują. Wprowadzenie tego kryterium jest niesprawiedliwe względem wsi rolniczych, które zostaną w ten sposób skrzywdzone.
Radny dodał, że podatek od środków transportowych nie był ujęty do kryteriów, kiedy obejmował podatek od ciągników i przyczep rolniczych, dopiero, gdy w/w zostały zwolnione z podatku, proponuje się przyjęcie go jako składnik kryteriów podziału środków dla sołectw.
Radny Bartosz Giłka stwierdził, że można tu podać kontrargument: nie naliczajmy jako składnika kryteriów podatku rolnego, z którego sołectwa również osiągają jakieś wpływy.
Radny Witold Siewert poinformował, że “cały podatek od środków transportowych jest wrzucany do innego kosza i nie ma wpływu na środki dla sołectw”.
Radny Maksymilian Henke zaproponował, aby Wójt przedstawił informację jakie w przyszłym roku będą wpływy z podatku od środków transportowych i czy jest sens dyskutowania nad tą kwestią.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że jeżeli Rada przymnie podatek od środków transportowych jako kryterium, wówczas będzie on miał wpływ na wysokość środków finansowych dla poszczególnych sołectw. Nie jest to duży podatek. Wpływy za rok 2002 wyniosły około 43.000 zł, ale udział w tym podatku będą miały tylko niektóre sołectwa, te, z których ten podatek wpływa. Wójt dodał, że rację ma radny Barczyński mówiąc, że wsie rolnicze stracą na przyjęciu podatku od środków transportowych jako kryterium, ale rację ma również radny Giłka mówiąc, by zrezygnować z podatku rolnego jako kryterium. Wójt poinformował, że nie pamięta, dlaczego Zarząd Gminy przy ustalaniu kryteriów podziału środków dla sołectw nie brał pod uwagę wpływów z podatku od środków transportowych.
Znaczący udział w podatku od środków transportowych mają tylko trzy sołectwa, ale zdaniem Wójta to niewiele rzutuje, ponieważ dla pozostałych sołectw, których udział w przedmiotowym podatku jest niewielki nie ma to większego znaczenia.
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie nad propozycją Wójta Gminy dot. dopisania do kryteriów podziału środków finansowych dla sołectw udziału w podatku od środków transportowych.
Za przyjęciem w/w propozycji Wójta Gminy głosowało 11 radnych, przeciw – 3.
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie procentowego udziału poszczególnych składników :
58% długość dróg nieutwardzonych asfaltem w sołectwie w stosunku do ogólnej długości takich dróg w gminie;
21% liczba mieszkańców sołectwa w stosunku do liczby mieszkańców gminy na dzień 31.12.2002 roku.
21% dochody gminy z podatków lokalnych z danego sołectwa w stosunku do ogólnych dochodów z tych podatków w roku 2002.
Rada Gminy w obecności 14 radnych przy dziewięciu głosach “za” i pięciu przeciwnych przyjęła w/w propozycję.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszej dyskusji odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy w obecności 14 radnych, przy 12 głosach “za” i 2 przeciwnych podjęła uchwałę Nr X72/03 w sprawie przyjęcia kryteriów podziału wydzielonych w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska środków dla sołectw, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
W tym momencie przyszedł radny Ryszard Kaczor. Aktualny stan Rady – 15 osób.
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej przy Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Radny Witold Siewert stwierdził, że czuje się poniżony, ponieważ rada jest zobligowana do wybrania członków Rady Społecznej, a w chwili obecnej przedstawia się tylko trzech kandydatów. Radny dodał, że obecna Rada Społeczna powinna złożyć sprawozdanie ze swej działalności. Radny zapytał, na jakiej podstawie wojewoda zgłasza swojego przedstawiciela do w/w rady, podczas, gdy służba zdrowia podlega wójtowi?
Radny Siewert zaproponował odłożenie omawianego projektu uchwały na kolejną Sesję.
Przewodniczący Rady Gminy w odpowiedzi poinformował, że wystąpił tak, jak dotychczas do trzech sołectw, w których znajdują się przychodnie o przedstawienie kandydatów do Rady Społecznej.
Wójt Gminy poinformował, że zadania Rady Społecznej określone są w ustawie oraz statucie Gminnej Przychodni, który został nadany przez Radę Gminy. Statut Gminnej Przychodni może zostać przekazany wszystkim radnym. Wójt dodał, ze przedstawiciel wojewody od zawsze wchodzi w skład Rady Społecznej, mimo, że w roku 1999 Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej stał się jednostką gminną.
Wójt dodał, że przypuszcza, iż ustawodawca tak to określił, ponieważ zakłady opieki zdrowotnej otrzymują środki z Narodowego Funduszu Zdrowia. Przedstawiciel wojewody zostaje powołany w celu nadzoru nad sposobem wydatkowania środków budżetu państwa. Gdyby został utworzony niepubliczny zakład opieki zdrowotnej, wówczas Rada Gminy będzie miała prawo ustalić, że w Radzie Społecznej nie ma zasiadać przedstawiciel wojewody.
Radny Andrzej Barczyński poparł propozycję radnego Siewerta. Informacja o pracy Rady Społecznej powinna zostać przedstawiona.
Radny zwrócił uwagę, że nie ma kogo wybierać do składy Rady Społecznej, ponieważ na pięć miejsc jest pięciu kandydatów. Radny wskazał na brak kandydatów z miejscowości, w których nie ma ośrodków zdrowia.
Postawił wniosek, aby omawiany punkt przenieść na obrady kolejnej Sesji i uzupełnić go o sprawozdanie Rady Społecznej za okres kadencji oraz o przedstawienie większej liczby kandydatów do w/w Rady.
Radny Witold Siewert poinformował, że rady społeczne poprzednich kadencji składały sprawozdania ze swej działalności w okresie kadencji. Kiedyś działania rad polegały na szukaniu sponsorów itp.
Radny postawił formalny wniosek o odłożenie omawianego punktu na kolejną Sesję Rady Gminy.
Radny Szymon Dunal zaproponował, aby z każdego sołectwa została wytypowana jedna osoba jako kandydat do Rady Społecznej.
Radny Bartosz Giłka stwierdził, że należy tu ustalić jakieś zasady, a nie tylko odłożyć temat.
Wójt Gminy wyjaśnił, że rada społeczna jest zespołem opiniodawczym i doradczym dyrektora zakładu opieki zdrowotnej. Może np. wystąpić do wójta gminy o przyznanie nagrody dla dyrektora gminnej przychodni. Jeżeli jest takie życzenie, sprawozdanie z jej działalności w okresie kadencji zostanie złożone.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dyskusji przeprowadził głosowanie wniosków: aby Rada Społeczna przy Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej złożyła sprawozdanie za okres kadencji, by wystąpić do wszystkich sołectw o przedstawienie po jednym kandydacie do w/w Rady Społecznej oraz aby omawiany temat przesunąć na kolejną Sesję Rady Gminy.
Rada Gminy w obecności 15 radnych jednogłośnie przyjęła w/w propozycje.
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania herbu Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dot. w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy w obecności 15 radnych przy 13 głosach “za”, 1 przeciw i 1 wstrzymującym podjęła uchwałę Nr X/73/03 w sprawie przystąpienia do opracowania herbu Gminy Dąbrowa Chełmińska, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2003 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dot. w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy suma przeznaczona na wypłacanie pomocy dla rolników poszkodowanych przez suszę jest wystarczająca i kiedy rozpoczną się wypłaty? Radny dodał, iż ubolewa nad sposobem załatwienia tej sprawy, ponieważ straty szacowano tylko pod kątem pożyczki. Gdyby rolnicy wiedzieli o możliwości otrzymania pomocy, na pewno środki pomocowe byłyby o wiele wyższe. Zdaniem radnego państwo postąpiło nieuczciwie względem rolników.
Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S. poinformowała, że zadanie rozdziału środków pomocowych dla rolników poszkodowanych przez suszę powierzono Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej. Zgodnie z interpretacją prawną, w tej kwestii G.O.P.S. jest zwolniony z konieczności przeprowadzania wywiadów środowiskowych. Kierownik dodała, że zgodnie z przepisami rolnicy, którzy posiadają gospodarstwa o powierzchni większej niż 20 ha nie otrzymają żadnej pomocy. Zgodnie z nową informacją od Wojewody Kujawsko – Pomorskiego środki pomocowe wyniosą 8,oo zł/1 ha. Wcześniejsza informacja mówiła o kwocie 35,oo zł/1 ha. Pracownicy G.O.P.S. chcą dotrzeć do poszkodowanych rolników z propozycją złożenia wniosku o przyznanie pomocy. Kierownik poinformowała, że w chwili obecnej zabezpieczenie finansowe wynosi 8,oo zł/1 ha oraz, że przedmiotowa pomoc nie jest uzależniona od pobierania kredytu.
Rada Gminy w obecności 15 radnych, 15 głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr X/74/03 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2003, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.14. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska, poinformował, że w okresie międzysesyjnym komisja odbyła jedno posiedzenie, obradowała w pełnym składzie. Komisja oprócz tematów związanych z obradami obecnej Sesji zapoznała się z informacją dotyczącą działalności Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych, którą przedstawił przedstawiciel tego Towarzystwa. Ponadto Komisja zapoznała się z pismem wyjaśniającym termin “międzywala”, które Przewodniczący Rady Gminy przedstawi w punkcie “sprawy różne” obecnej Sesji. Największą dyskusję wśród członków Komisji wzbudził temat dożywiania dzieci w szkołach.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, na którym omawiano tematy związane z obradami obecnej Sesji Rady Gminy oraz kwestie związane z dożywianiem uczniów.
Radna Barbara Łukowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty. Kultury. Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła dwa posiedzenia, na których spotkała się w trzech terminach.
Podczas pierwszego posiedzenia, które odbyło się w dwóch terminach Komisja dokonała wizytacji szkół na terenie gminy celem zapoznania się z zasadami funkcjonowania i warunkami szkół. Komisja omawiała kwestie dożywiania uczniów oraz sprawy związane z warunkami pracy szkół.
Podczas drugiego posiedzenia Komisja omawiała sprawy związane z tematyką obecnej Sesji.
ad.15. W punkcie Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne głos zabrali:
- Wójt Gminy w odpowiedzi na pytanie czy stomatolodzy i Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ podpisali umowę z Narodowym Funduszem zdrowia poinformował, że Dyrektor Gminnej Przychodni złożyła ofertę do Narodowego Funduszu Zdrowia i czeka na zaproszenie do negocjacji. Wójt dodał, że zaproponowane świadczenia na rok 2004 mają być na poziomie tegorocznym.
- Wójt Gminy poinformował, że kilka dni temu spotkał się z przedstawicielem Stacji Hodowli i Unasienniania Zwierząt. Tragiczny wypadek spowodował zamknięcie jedynego punktu unasienniania zwierząt na terenie gminy. Należałoby w tej sytuacji znaleźć jakąś osobę, najlepiej rolnika, który posiada własne stado. Taka osoba odbyłaby szkolenie oraz otworzyła działalność gospodarczą w tym zakresie. Nie są to może duże dochody, ale zawsze stanowią jakiś zastrzyk finansowy. Wójt dodał, że nikt nie zmusi lekarza weterynarii do świadczenia takich usług. Wójt zwrócił się do sołtysów, aby szukali osoby, która zajmie się tego typu działalnością.
- Radny Bartosz Giłka zapytał, czy Gmina posiada informacje na temat domu starców, który planuje się utworzyć we wsi Słończ.
Wójt Gminy odpowiedział, że nie posiada informacji na temat planów utworzenia na terenie Gminy domu spokojnej starości. Wie jedynie, że jest osoba, która chce kupić grunt w Gzinie Dolnym. Osoba informowała, że chce budować, ale będzie to raczej obiekt, którego mieszkańcy będą ponosili pewną odpłatność za pobyt. Wójt poinformował, ze został złożony wniosek o wydanie warunków zabudowy na gospodarstwo agroturystyczne. Istnieją w nim pewne nieprawidłowości ze strony inwestora.
Radny Bartosz Giłka zwrócił uwagę, że w świetle nowego prawa budowlanego o wydanie warunków zabudowy ma prawo wystąpić osoba, która nie jest właścicielem nieruchomości.
Wójt Gminy wyjaśnił, że postępowanie administracyjne wymaga, aby taka procedura była przeprowadzana, ponieważ wydając pozwolenie o warunkach zabudowy wymaga przesłania kopii decyzji wszystkim, którzy mają w tym interes prawny.
Radny Bartosz Giłka zapytał, czy w związku z tym Gmina pomoże temu właścicielowi, ponieważ w Strategii Rozwoju Gminy zawarto zapis dot. Pomocy dla gospodarstw agroturystycznych. Radny dodał, że nie widzi, by Gmina coś w tej sprawie robiła.
Wójt Gminy odpowiedział, że Gmina podjęła działania w tej kwestii. W bieżącym roku odbyły się szkolenia z zakresu prowadzenia gospodarstw agroturystycznych. Uczestniczyło w nich kilka osób. Taka pomoc nie będzie jednak polegała na naginaniu prawa. Wójt wyjaśnił, że decyzja o warunkach zabudowy nie oznacza, że ktoś będzie mógł budować, to jest podstawa do opracowania dokumentacji. Żeby otrzymać pozwolenie na budowę trzeba być dysponentem danej nieruchomości. Osoba składa oświadczenie, że ma prawo dysponowania gruntem.
- Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy po dokonaniu zakupu autobusu szkolnego bus będzie mógł zostać wykorzystany do dowożenia dzieci z małych miejscowości na zajęcia pozalekcyjne, basen itp.?
Wójt Gminy poinformował, że dzieci są dowożone, dodając, że radny Kaczor przedstawił informację o sytuacji, która miała miejsce około półtora miesiąca wcześniej, kiedy reprezentacja Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełm. jechała na zawody i uczestnicy z Wałdowa Król. mieli we własnym zakresie dojechać do Dąbrowy Chełm. To był jeden przypadek, który po interwencji radnego został załatwiony. Wójt dodał, iż ma nadzieję, że taka sytuacja się już nie powtórzy.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że odbywają się zajęcia pozalekcyjne, w których dzieci z ościennych miejscowości nie mogą uczestniczyć.
Radna Marlena Łobocka poinformowała, że dzieci z Czarża są dowożone na zajęcia pozalekcyjne do Dąbrowy Chełmińskiej.
Wójt Gminy poinformował, że zajęcia kół polonistycznych, czy matematycznych odbywają się w godzinach, w których szkoły pracują i dzieci mogą wracać następnymi kursami, chyba, że dziecko nie chce zaczekać jednej godziny. W takiej sytuacji nie będzie wysyłany autobus dla odwiezienia jednego ucznia.
- Radny Arnold Drążyk poinformował, że Powiatowy Lekarz Weterynarii ostrzegł wszystkich rolników, iż zaprzestanie wydawania świadectw zdrowia przed skupem, ponieważ przepisy ustawy wymagają wytatuowania na zwierzęciu numeru stada, a za tatuownicę trzeba zapłacić. Na terenie Gminy nikt takiego urządzenia nie posiada.
Radny poprosił o interwencję w tej sprawie, ponieważ nie nadano jeszcze numerów stad.
- Radna Barbara Łukowska zwróciła uwagę na atrakcyjność turystyczną Gminy. Jednym z argumentów, by zachęcić turystów do jej odwiedzania jest dbałość o porządek. Radna poinformowała, że w ostatnim czasie interweniowała w sprawie zrobienia porządku na przystankach autobusowych, które stanowią wizytówkę Gminy. Radna zwróciła się z prośbą o uporządkowane działanie w kwestii utrzymania porządku na terenie Gminy.
- Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru Ministerstwa Finansów dot. interpretacji przepisów ustawy o podatku rolnym dot. wyjaśnienia terminu międzywala, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radny Arnold Drążyk wskazał, że jest to tylko interpretacja Ministerstwa Finansów. W związku z tym, że w/w pismo nie stanowi wykładni prawnej, może radca prawny wskazałby dalszy plan działania w tej kwestii.
Radny Bartosz Giłka zwrócił uwagę, że nieruchomości mieszkańców Słończa corocznie zalewane są przez wody Wisły i ponieważ wał przeciwpowodziowy nie istnieje w ewidencji właściciele będą musieli płacić podatki.
Radny Witold Siewert wskazał, że w pewnym okresie popełniono błąd, ponieważ zaliczono wał przeciwpowodziowy w kierunku Chełmna, ale nie zaliczono wału przeciwpowodziowego w kierunku Słończa. Zgodnie z przepisami grunty pod wałami są zwolnione z podatku, ale jeżeli wał nie znajduje się w ewidencji, czy właściciele gruntów pod nim są obowiązani płacić podatek?
Wójt Gminy odpowiedział, że właściciele gruntów pod niezaewidencjonowanymi wałami prawdopodobnie nie płacą podatku, ponieważ są one zakwalifikowane jako nieużytki.
-
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił stanowiska Komisji dot. dożywiania uczniów, które proponują wydawanie albo ciepłych posiłków, albo kanapek. Wszyscy są zgodni, że nie należy zmniejszać liczby dożywianych dzieci.
Radna Regina Bukowska poinformowała, że jest zwolenniczką koncepcji wydawania ciepłych posiłków. Radna zaproponowała, że może radni uszczuplą swoje diety i przekażą chociaż po 20% na dożywianie.
Radny Szymon Dunal zapytał, ile kosztuje jeden ciepły posiłek?
Przewodniczący Rady Gminy w odpowiedzi poinformował, że obecnie koszt jednego ciepłego posiłku wynosi około 2,70 zł.
Wójt Gminy poinformował, że w roku 2003 z budżetu gminy przeznaczono na dożywianie około 20.000 zł, ale jeżeli chcemy utrzymać dożywianie na obecnym poziomie, to trzeba będzie zabezpieczyć w budżecie gminy kwotę 150.000 zł.
Radny Szymon Dunal zapytał, czy to, że nie otrzymamy dotacji jest już sprawą przesądzoną?
Wójt Gminy odpowiedział, że Kierownik G. O. P.S. w rozmowie z przedstawicielami Urzędu Wojewódzkiego uzyskała informację, że pomoc mogą otrzymać jedynie gminy najbiedniejsze i o najwyższej stopie bezrobocia. Wójt zwrócił uwagę, że stopień bezrobocia określany jest przez Urząd Pracy na szczeblu powiatu, co oznacza, że dotację otrzymają tylko biedne gminy. Wójt stwierdził, iż uważa, że Dąbrowa Chełmińska jest biedną gminą, ale wniosek o przyznanie “gimbusa” czeka na rozpatrzenie już od kilku lat.
Radny Bartosz Giłka zapytał, czy w tej dyskusji nie należałoby wziąć pod uwagę opinii placówek, które dożywiają, bo rozmawiamy o nich bez nich.
Przewodniczący Rady Gminy odpowiedział, że Rada decyduje o środkach finansowych, a do dnia 15 grudnia br. Wójt musi przedstawić projekt budżetu.
Radny Witold Siewert stwierdził, że dożywianie było dla dyrektorów szkół uciążliwe i oni nie są tym zainteresowani. Radny dodał, że wszystkie szkoły otrzymały dodatkowe środki na wyposażenie stołówek i kuchni. Trudno będzie powiedzieć dożywianym dzieciom, że już nie mają jeść. Radny poinformował, że jest zwolennikiem organizowania ciepłych posiłków.
Radny Jan Szramkowski zauważył, że posiłki można przygotowywać na miejscu, a dla szkół, które nie mają odpowiednich warunków można przygotowywać posiłki w innych szkołach i je dowozić.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że ani kuchnie szkoły w Ostromecku, ani w Czarżu nie jest tak wydajna, by przejąć dożywianie innych szkół.
Radny Szymon Dunal stwierdził, że propozycja przeznaczenia części diet radnych na dożywianie jest dobra, poza tym może uda się jednak otrzymać jakąś dotację.
Radny Jan Palmowski zaproponował, że może Wójt i Skarbnik jeszcze raz przeanalizują projekt budżetu i może uda się zdjąć z inwestycji jakieś środki?
Radna Barbara Łukowska podsumowała, że radni mają decydować o tym, czy dożywiać dzieci w ramach budżetu gminy. Radna wskazała na konieczność zmniejszenia inwestycji. Zaproponowała wydzielenie w budżecie gminy środki na dożywianie w wysokości 100.000 zł, a brakujących 50.000 zł poszukać od sponsorów. Radna dodała, ze jeżeli nie uda się zebrać 50.000 zł, zawsze można dokonać zmian w budżecie.
Wójt Gminy przedstawił informację dot. projektu budżetu gminy na rok 2004 dodając, że nie posiada jeszcze wszystkich niezbędnych danych doi budżetu. Jeżeli Rada Gminy podejmie decyzję, że na dożywianie ma zostać przeznaczona kwota 100, czy 150 ty. zł. to Wójt się do tego dostosuje.
Radna Regina Bukowska zaproponowała pozostanie przy obiadach jednodaniowych w postaci zupy.
Wójt Gminy poinformował, że nie wie, jakie będą ceny przedstawione przez oferentów, ponieważ kwota 2,70 zł za obiad jest ceną ubiegłoroczną. Jeżeli nawet dyrektorzy szkół, w których posiłki są przygotowywane we własnym zakresie zmieszczą się w kwocie 2,70 za jeden posiłek, to i tak nie mamy wpływu na ceny posiłków przygotowywanych na zewnątrz.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji przeprowadził głosowanie nad propozycjami:
- dożywiania dwustu sześćdziesięciu uczniów szkół podstawowych i gimnazjum na terenie Gminy;
-wydawania ciepłych posiłków o standardzie na poziomie obecnego;
koszt jednego posiłku – maksymalnie 2,70 zł.
Rada Gminy w obecności 15 radnych, 15 głosami “za” – jednogłośnie przyjęła w/w propozycje.
ad.16. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 12:00 zamknął X Sesję Rady gminy Dąbrowa Chełmińska.
Protokółował: Przewodniczył:
/-/ Dorota Kraska /-/ Jozef Hentrich
Postać dokumentu str. 1 (132kB)
Postać dokumentu - ostatnia strona (90kB)
metryczka
Wytworzył: Dorota Kraska (3 grudnia 2003)
Opublikował: Dorota Kraska (18 lutego 2004, 12:35:32)
Ostatnia zmiana: Dorota Kraska (20 lutego 2004, 14:06:13)
Zmieniono: dodanie postaci dokumentu
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 2275