PROTOKÓŁ NR XX/08
P R
O T O K Ó Ł NR
XX/08
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 28 listopada 2008 roku
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 28 listopada 2008 roku
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Przewodniczący Rady Gminy Józef
Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu
radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w
posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego
15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy
obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
Radni nieobecni:
Robert Borek,
Szymon Dunal.
W Sesji udział wzięli:
Radni nieobecni:
Robert Borek,
Szymon Dunal.
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej,
- Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego,
- Barbara Kapanowska – Pracownik Socjalny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- uczestniczki programu „Przyszłość w Naszych Rękach” realizowanego przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
- Radni – Przedstawiciele Kujawsko – Pomorskiej Izby Rolniczej,
- Kierownicy Świetlic Wiejskich,
- przedstawiciele mieszkańców Sołectwa Gzin,
- Uczniowie Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej wraz z opiekunem,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił
się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
- Powołanie Sekretarza obrad.
- Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
- Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
- Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
- Podsumowanie projektu systemowego pt. „Przyszłość w Naszych Rękach” realizowanego przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej (prezentacja).
- Informacja na temat działalności świetlic wiejskich za rok 2007 i pierwsze półrocze 2008 roku.
- Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru.
- Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
- Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
- Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze.
- Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości.
- Projekt uchwały w sprawie wysokości opłaty od posiadania psów.
- Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku.
- 14. Projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2008 roku.
- Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości.
- Projekt uchwały w sprawie wykonania rekultywacji dróg transportu rolniczego.
- Dyskusja dot. wytypowania dróg do realizacji w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
- Projekt uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
- Projekt uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
- Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.
- Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii i Przemocy w Rodzinie.
- Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2009”.
- Projekt uchwały w sprawie wykupu gruntu położonego w Dąbrowie Chełmińskiej.
- Projekt uchwały w sprawie wydzierżawienia nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż 3 lata.
- Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów informacji i deklaracji podatkowych.
- Projekt uchwały zmieniającej uchwałę nr XXVI/186/05 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 7 grudnia 2005 r. w sprawie przyjęcia Statutu G O P S w Dąbrowie Chełm.
- Projekt uchwały w sprawie wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o dokonanie zmiany określenia rodzaju miejscowości oraz zmianę urzędowej nazwy miejscowości położonej na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska.
- Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Dąbrowa Chełmińska.
- Projekt uchwały w sprawie zmiany numerów dróg gminnych.
- Projekt uchwały w sprawie ustalenia kwoty najniższego wynagrodzenia oraz wartość jednego punktu dla celów ustalenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w przedszkolach i szkołach w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
- Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008.
- Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
- Zakończenie obrad.
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Arnolda Drążyka na
Sekretarza obrad. Radny Drążyk wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
ad.2. Do protokółu z XIX Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XIX Sesji.
ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie i bez uwag przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.4. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie poruszano żadnych kwestii.
ad.5. Pracownicy GOPS dokonali podsumowania projektu systemowego pt. „Przyszłość w Naszych Rękach” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:
Danuta Tomaszewska Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej celem wprowadzenia omówiła ogólne zagadnienia programu.
Barbara Kapanowska – Pracownik Socjalny – koordynator programu dokonała prezentacji multimedialnej. Poinformowała, że w zorganizowanym cyklu szkoleń uczestniczyły osoby, które nie posiadały kwalifikacji i doświadczenia zawodowego lub takowe posiadały, ale w stopniu niskim. W zorganizowanych kursach i szkoleniach wzięło udział dziesięć pań. Każda z beneficjentek uczestniczyła udział w jednym wybranym przez siebie szkoleniu zawodowym. Dzięki aktywnemu udziałowi w szkoleniach zdobyły certyfikaty świadczące o posiadaniu kwalifikacji:
- 6 pań ukończyło kurs obsługi kasy fiskalnej;
- 2 panie ukończyły kurs obsługi komputera z internetem;
- 1 z pań odbyła kurs fryzjerski;
- 1 pani odbyła kurs opiekuna osób starszych.
W ramach projektu beneficjentki otrzymały niezbędne materiały biurowe oraz pomoc finansową przeznaczoną na dojazdy na szkolenia.
Część pań zadeklarowała podjęcie dalszej nauki, jedna podjęła pracę zawodową, w związku z czym nie mogła uczestniczyć w Sesji Rady Gminy.
Beneficjentki programu przedstawiły szczegółowe informacje na temat przebiegu szkoleń, w których uczestniczyły.
Wójt Gminy wraz z Kierownikiem GOPS oraz Przewodniczącym Rady Gminy dokonali uroczystego wręczenia beneficjentkom dyplomów potwierdzających ukończenie kursu.
ad.6. W dyskusji nad informacją na temat działalności świetlic wiejskich za rok 2007 i pierwsze półrocze 2008 roku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje na temat działalności świetlic wiejskich za rok 2007 i pierwsze półrocze 2008 roku, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/141/08 w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/142/08 w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili stanowiska Komisji, które zaproponowały przyjęcie stawki 3,50 zł/1m3 ścieków ze względu na znaczne koszty ponoszone przez Gminę za odprowadzanie ścieków. Komisje zwróciły uwagę, że po przyłączeniu się do kanalizacji większej liczby odbiorców opłata za ścieki rażąco wzrośnie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z faktem, że wszystkie Komisje Rady Gminy zaproponowały stawkę 3,50 za 1m3 ścieków nie poddawał pod głosowanie tej propozycji. Wnioski ujęto bezpośrednio do projektu uchwały i w związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy odczytał w/w poprawiony projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym przeciwnym podjęła uchwałę nr XX/143/08 w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/144/08 w sprawie ustalenia opłat za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji:
Komisja Rewizyjna oraz Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego nie wniosły uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała, by objąć zwolnieniami z podatku od nieruchomości:
ad.2. Do protokółu z XIX Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XIX Sesji.
ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie i bez uwag przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.4. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie poruszano żadnych kwestii.
ad.5. Pracownicy GOPS dokonali podsumowania projektu systemowego pt. „Przyszłość w Naszych Rękach” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:
Danuta Tomaszewska Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej celem wprowadzenia omówiła ogólne zagadnienia programu.
Barbara Kapanowska – Pracownik Socjalny – koordynator programu dokonała prezentacji multimedialnej. Poinformowała, że w zorganizowanym cyklu szkoleń uczestniczyły osoby, które nie posiadały kwalifikacji i doświadczenia zawodowego lub takowe posiadały, ale w stopniu niskim. W zorganizowanych kursach i szkoleniach wzięło udział dziesięć pań. Każda z beneficjentek uczestniczyła udział w jednym wybranym przez siebie szkoleniu zawodowym. Dzięki aktywnemu udziałowi w szkoleniach zdobyły certyfikaty świadczące o posiadaniu kwalifikacji:
- 6 pań ukończyło kurs obsługi kasy fiskalnej;
- 2 panie ukończyły kurs obsługi komputera z internetem;
- 1 z pań odbyła kurs fryzjerski;
- 1 pani odbyła kurs opiekuna osób starszych.
W ramach projektu beneficjentki otrzymały niezbędne materiały biurowe oraz pomoc finansową przeznaczoną na dojazdy na szkolenia.
Część pań zadeklarowała podjęcie dalszej nauki, jedna podjęła pracę zawodową, w związku z czym nie mogła uczestniczyć w Sesji Rady Gminy.
Beneficjentki programu przedstawiły szczegółowe informacje na temat przebiegu szkoleń, w których uczestniczyły.
Wójt Gminy wraz z Kierownikiem GOPS oraz Przewodniczącym Rady Gminy dokonali uroczystego wręczenia beneficjentkom dyplomów potwierdzających ukończenie kursu.
ad.6. W dyskusji nad informacją na temat działalności świetlic wiejskich za rok 2007 i pierwsze półrocze 2008 roku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje na temat działalności świetlic wiejskich za rok 2007 i pierwsze półrocze 2008 roku, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/141/08 w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/142/08 w sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili stanowiska Komisji, które zaproponowały przyjęcie stawki 3,50 zł/1m3 ścieków ze względu na znaczne koszty ponoszone przez Gminę za odprowadzanie ścieków. Komisje zwróciły uwagę, że po przyłączeniu się do kanalizacji większej liczby odbiorców opłata za ścieki rażąco wzrośnie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z faktem, że wszystkie Komisje Rady Gminy zaproponowały stawkę 3,50 za 1m3 ścieków nie poddawał pod głosowanie tej propozycji. Wnioski ujęto bezpośrednio do projektu uchwały i w związku z brakiem głosów w dyskusji Przewodniczący Rady Gminy odczytał w/w poprawiony projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym przeciwnym podjęła uchwałę nr XX/143/08 w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/144/08 w sprawie ustalenia opłat za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji:
Komisja Rewizyjna oraz Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego nie wniosły uwag do przedstawionego projektu uchwały.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała, by objąć zwolnieniami z podatku od nieruchomości:
- powierzchnię powyżej 15m2 w budynkach gospodarczych stanowiących własność (współwłasność) rencistów i emerytów, którzy przekazali swoje gospodarstwa rolne w zamian za świadczenia uregulowane w ustawie o ubezpieczeniu społecznym lub renty strukturalne;
- powierzchnię powyżej 15m2 w budynkach gospodarczych stanowiących własność (współwłasność) rencistów i emerytów, którzy przed nabyciem prawa do świadczenia prowadzili działalność gospodarczą w tych budynkach.
Wójt Gminy poinformował, że w/w propozycję
omawiano na posiedzeniach wszystkich Komisji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie propozycję Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, by objąć zwolnieniami z podatku od nieruchomości:
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie propozycję Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, by objąć zwolnieniami z podatku od nieruchomości:
- powierzchnię powyżej 15m2 w budynkach gospodarczych stanowiących własność (współwłasność) rencistów i emerytów, którzy przekazali swoje gospodarstwa rolne w zamian za świadczenia uregulowane w ustawie o ubezpieczeniu społecznym lub renty strukturalne;
- powierzchnię powyżej 15m2 w budynkach gospodarczych stanowiących własność (współwłasność) rencistów i emerytów, którzy przed nabyciem prawa do świadczenia prowadzili działalność gospodarczą w tych budynkach;
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym wstrzymującym przyjęła w/w propozycję Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał w/w poprawiony projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/145/08 w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości opłaty od posiadania psów głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały:
Komisja Rewizyjna oraz Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych pozytywnie zaopiniowały w/w projekt uchwały.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała odstąpienie od pobierania opłat za psy.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czym się sugerowała Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska proponując odstąpienie od przedmiotowej opłaty?
Radny Arnold Drążyk wyjaśnił, że Komisja w wyniku dyskusji doszła do wniosku, że w/w opłaty wprowadzone są tylko po to, by trzymać w ryzach pogłowie psów, aby nie biegały bezpańsko po wsiach. Jednak praktyka wskazuje, że wniesienie w/w opłat nie przyniosło rezultatu, ponieważ za psy płacą tylko osoby, które to zadeklarują.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że jest to sprawa trudna dla sołtysów, ponieważ ludzi, którzy dobrowolnie zgłaszają fakt posiadania psa jest niewielu. W związku z faktem, że nie wszyscy zgłaszają fakt posiadania psa powstaje dużo kłótni nawet między sąsiadami.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie jako dalej idący projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy ośmiu głosach „za” i pięciu przeciwnych podjęła uchwałę nr XX/146/08 w sprawie wysokości opłaty od posiadania psów, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/147/08 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2008 roku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące opinie Komisji dla w/w projektu uchwały:
Komisja Rewizyjna oraz Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego zaproponowały ustalenie średniej ceny skupu żyta na poziomie 31,20 zł za 1 kwintal, tj o wzrost o 4% w stosunku do stawki obowiązującej.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała ustalenia stawki ceny żyta na poziomie 32,00 zł za 1 kwintal.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z faktem, że dwie Komisje Rady Gminy zaproponowały stawkę ceny żyta na poziomie 31,20 zł przyjęto tę stawkę do projektu uchwały. W związku z brakiem uwag odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych przy dziewięciu głosach „za”, trzech przeciwnych i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XX/148/08 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2008 roku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/149/08 w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wykonania rekultywacji dróg transportu rolniczego głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały proponując, by na rok 2009 do rekultywacji przyjąć drogę Czarże – Słończ, dz. nr 396 (obręb Czarże), dz. nr 148/1 i 147/1 (obręb Słończ), a w roku 2010 odcinek drogi gminnej nr 050508C w miejscowości Boluminek dz. nr 80/3 (obręb Bolumin) i dz. nr 3131 (obręb Cichoradz)
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/150/08 w sprawie wykonania rekultywacji dróg transportu rolniczego, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.17. W dyskusji dot. wytypowania dróg do realizacji w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił zasady w/w programu.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące propozycje Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna zaproponowała przyjęcie do programu na rok 2010 drogę Nowy Dwór – Wałdowo Królewskie, a na rok 2011 drogę Gzin – Dąbrowa Chełmińska.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego zaproponowała ujęcie do programu drogi Ostromecko – Wałdowo Królewskie.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała ujęcie do programu na rok 2010 drogę Ostromecko – Wałdowo Królewskie, a na rok 2011 drogi Gzin – Dąbrowa Chełmińska.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że mieszkańcy wsi wnioskowali o wykonanie drogi do Gzina Dolnego.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że przedmiotowa droga nie spełnia kryteriów określonych w omawianym programie. Zwrócił uwagę, że należy się zastanowić, którą drogę Gzin chce budować, która jest ważniejszą.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin wyjaśniła, że w/w droga od wielu lat jest przedmiotem wniosków, natomiast droga do Gzina Dolnego jest utwardzona kamieniem wapiennym, ale w związku z tym, że nie posiada odwodnienia wody opadowe spływają drogą powodując jej zniszczenie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wniosek, by w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych wykonać w 2010 roku drogę Ostromecko – Wałdowo Królewskie (Dolne), a w roku 2011 drogę Gzin – Dąbrowa Chełmińska.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie postanowiła, by w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych wykonać w 2010 roku drogę Ostromecko – Wałdowo Królewskie (Dolne), a w roku 2011 drogę Gzin – Dąbrowa Chełmińska.
ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały dodając, że został on uzgodniony ze Związkiem Zawodowym Nauczycieli.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały:
Komisja Rewizyjna oraz Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego pozytywnie zaopiniowały w/w projekt uchwały.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych wniosła zastrzeżenia do punktów:
- § 5 ust. 1 pkt 4 „Informacja o wysokości przyznanego dodatku motywacyjnego podawana jest do wiadomości Rady Pedagogicznej w formie pisemnej” – Komisja zaproponowała wykreślenie tego punktu z projektu uchwały;
- § 6 ust. 4 „Nauczycielowi, któremu powierzono funkcję wychowawcy klasy przysługuje dodatek funkcyjny naliczany miesięcznie bez względu na wymiar czasu pracy, w wysokości:
1) 65,00 zł w oddziałach do 17 dzieci
2) 70,00 zł w oddziałach od 18 do 24 dzieci
3) 80,00 zł w oddziałach powyżej 24 dzieci”
Komisja zaproponowała ujednolicenie stawek dodatków funkcyjnych dla nauczycieli, którym powierzono wychowawstwo klasy bez względu na jej liczebność.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że omawiany projekt uchwały został wynegocjowany i uzgodniony ze Związkiem Zawodowym Nauczycieli. Zaapelował, by Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz nauczyciele niezrzeszeni włączyli się aktywniej w prace nad projektem w/w uchwały.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że te wątpliwości wyrazili nauczyciele pracujący w różnych szkołach na terenie Gminy. Zwróciła się o podanie informacji na temat konsekwencji odrzucenia przez Radę Gminy proponowanego projektu uchwały.
Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – Radca Prawny poinformowała, że stary regulamin będzie obowiązywał nie dłużej niż 2 m-ce od uchwalenia uchwały budżetowej.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że wychowawca musi wykonać pewne czynności niezależnie od liczebności klasy. Dodała, że jeśli chodzi o organizację pracy wychowawcy liczba dzieci nie ma najmniejszego znaczenia.
Dodała, iż żaden pracodawca nie podaje do publicznej wiadomości informacji o tym, ile premii przyznał swoim pracownikom. Radna postawiła wniosek o odrzucenie omawianego projektu uchwały.
Wójt Gminy wyjaśnił, że ma obowiązek negocjować w/w regulamin ze związkiem zawodowym, natomiast przepisy nic nie mówią na temat negocjacji z nauczycielami niezrzeszonymi. Poinformował, że jeśli Rada Gminy odrzuci omawiany projekt uchwały, wówczas wyśle Związkom Zawodowym nowy projekt do uzgodnienia. Dodał, że chciałby, żeby związkowcy reprezentowali całe środowisko.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że nie chodzi o to, by zmieniać zasady, ale ponieważ doszły informacje od innych nauczycieli, Komisja wniosła, by przedstawione zapisy zostały zmienione i na nowo negocjowane.
Radny Jan Palmowski zastanawiał się, czy odrzucenie projektu uchwały jest zasadne, ponieważ Związki Zawodowe mogą nie zgodzić się z zaproponowanymi zmianami.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że większość radnych jest w tej kwestii laikami, ale jeśli już od jakiegoś czasu mówi się o tym problemie, jest to niepokojące, że środowisko nie potrafi dojść do porozumienia, że znakomita mniejszość narzuca swoją wolę całemu środowisku.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że Związek Zawodowy nie jest reprezentatywny. W punkcie „sprawy różne” należałoby zająć się kwestiami technicznymi związanymi z przygotowywaniem projektów uchwał. Postawiła wniosek o odrzucenie omawianego projektu uchwały i opracowanie go w taki sposób, by był zgodny z intencją większości środowiska nauczycielskiego.
Wójt Gminy poinformował, że wróci do rozmów i jeśli Związek Zawodowy nie zgodzi się z propozycjami wypracowanymi przez Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, zostanie podpisany protokół rozbieżności, a wówczas Rada Gminy uchwali takie zapisy, które będą zgodne z jej intencją. Wyjaśnił, że nowa uchwała zostanie opublikowana już w 2009 roku. Przepisy nie przewidują wyrównań, więc konsekwencją odrzucenia uchwały będzie brak podwyżek dodatków od stycznia.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały nie uwzględniający poprawek zaproponowanych przez Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzech głosach „za”, dziewięciu przeciwnych i jednym wstrzymującym odrzuciła projekt uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska
ad.19. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej w Gminie Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji pozytywnie zaopiniowali w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym przeciwnym podjęła uchwałę nr XX/151/08 w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej w Gminie Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.20. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie upoważnienia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/152/08 w sprawie upoważnienia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.21. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii i Przemocy w Rodzinie głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/153/08 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii i Przemocy w Rodzinie, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.22. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2009” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/154/08 w sprawie przyjęcia „Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2009”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.23. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wykupu gruntu położonego w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/155/08 w sprawie wykupu gruntu położonego w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.24. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wydzierżawienia nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż 3 lata głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/156/08 w sprawie wydzierżawienia nieruchomości gruntowych na okres dłuższy niż 3 lata, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.25. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wzorów informacji i deklaracji podatkowych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/157/08 w sprawie określenia wzorów informacji i deklaracji podatkowych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.26. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę nr XXVI/186/05 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 7 grudnia 2005 r. w sprawie przyjęcia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełm. głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/158/08 w sprawie określenia wzorów informacji i deklaracji podatkowych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.27. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o dokonanie zmiany określenia rodzaju miejscowości oraz zmianę urzędowej nazwy miejscowości położonej na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/159/08 w sprawie wystąpienia do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o dokonanie zmiany określenia rodzaju miejscowości oraz zmianę urzędowej nazwy miejscowości położonej na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.28. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/160/08 w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.29. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmiany numerów dróg gminnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/161/08 w sprawie zmiany numerów dróg gminnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu
ad.30. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia kwoty najniższego wynagrodzenia oraz wartość jednego punktu dla celów ustalenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w przedszkolach i szkołach w Gminie Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/162/08 w sprawie ustalenia kwoty najniższego wynagrodzenia oraz wartość jednego punktu dla celów ustalenia tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w przedszkolach i szkołach w Gminie Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.31. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Radna Ewa Juchcińska poinformowała, że podczas posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zwrócono uwagę, że w projekcie uchwały nie uwzględniono naprawy dachu w szkole w Ostromecku. Radna zwróciła się z prośbą zabezpieczenie w projekcie uchwały środków finansowych na pokrycie kosztów naprawy w/w dachu, który przecieka i wymaga natychmiastowego remontu.
Wójt Gminy wyjaśnił, że na chwilę obecną nie ma możliwości zabezpieczenia w/w środków finansowych. Dodał, że na następnej Sesji Rady Gminy zostaną przedstawione kolejne zmiany i korekty do budżetu i być może wówczas zaistnieje możliwość pozytywnego rozpatrzenia w/w wniosku.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że wniosek Dyrektora Zespołu Szkół w Ostromecku w tej sprawie wpłynął już w sierpniu bieżącego roku. Dodała, że jest to niezbędna potrzeba i kwota 20 000 zł jest chyba możliwą do wygospodarowania w budżecie. Poinformowała, że pozostałe Komisje Rady Gminy nie wiedziały o przedmiotowej potrzebie.
Radny Andrzej Barczyński zaproponował, by przenieść omawiany punkt na sam koniec porządku obrad, co pozwoli Wójtowi i Skarbnik Gminy na zastanowienie się nad możliwością ratowania tego dachu. Zdaniem radnego jest to konieczna inwestycja, ponieważ w miarę upływu czasu wzrosną koszty remontu w/w dachu ze względu na postępowanie jego uszkodzeń.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnego Barczyńskiego.
Rada Gminy pry obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła wniosek radnego Barczyńskiego i projekt zmian do budżetu gminy postanowiła omówić po omówieniu spraw różnych.
ad.32. W punkcie „odpowiedzi na interpelacje sprawy różne” głos zabrali:
a) Przewodniczący Rady Gminy odczytał wnioski Rady Sołeckiej Gzin w sprawie przyłączenia nowych lamp oświetlenia drogowego w kierunku skrzyżowania z drogą Bydgoszcz – Unisław oraz w sprawie położenia nawierzchni asfaltowej na drodze prowadzącej do Gzina Dolnego.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że przy drodze, która jest kręta i ze sporym natężeniem ruchu znajduje się przystanek dla dzieci. Wyjaśniła, że droga jest w dobrym stanie, ale w lesie jest ciemno i niebezpiecznie. Mieszkańcy chcą wybudować drugi przystanek dla dzieci, ale boją się o ich bezpieczeństwo, ponieważ zdarzają się tam wypadki.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że prawo wymaga zachowania pewnych terminów w kwestii składania wniosków do budżetu, które w tym przypadku nie zostały zachowane. Dodał, że nie neguje potrzeby, ale na terenie Gminy jest wiele dróg, które również wymagają remontów.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że pierwsze wnioski w tej sprawie zostały skierowane do Wójta Gminy, a dopiero kolejne do Rady.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że od lat się powtarza, że w Sołectwie Gzin nie wypracowano hierarchii dróg, które w kolejności należy wybudować, bądź wyremontować. Od lat każda z dróg w Gzinie jest najważniejsza. Zdaniem radnego źle się dzieje, ponieważ w dzisiejszej Sesji uczestniczy delegacja mieszkańców Gzina w sprawie budowy drogi do Gzina Dolnego, podczas, gdy wcześniej Sołtys „wałczyła” o wybudowanie kilku innych dróg. Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin wyjaśniła, że mieszkańcy i Rada Sołecka od lat pisze wnioski, na które nie otrzymuje odpowiedzi.
Wójt Gminy zapytał, która z dróg jest dla Gzina najważniejsza, czy Gzin – Dąbrowa Chełmińska, czy ta do Gzina Dolnego?
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, iż wolałaby, aby to była droga do Dolnego Gzina.
Mieszkanka Gzina zwróciła się z prośbą, by zanim zostanie podjęta decyzja w kwestii dróg radni przejechali do Gzina Dolnego. Droga jest w bardzo złym stanie, a zimą nieprzejezdna.
Wójt Gminy zapytał do ilu wypadków drogowych na przestrzeni ostatnich dwóch lat doszło na drodze Gzin – Raciniewo?
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin wyjaśniła, iż nie potrafi powiedzieć, ale było ich sporo.
Radny Jan Palmowski poinformował, że znalazł się w bardzo niezręcznej sytuacji, ponieważ w Sesji uczestniczą przedstawiciele jego wyborców, w związku z czym możnaby wywnioskować, że jako radny nie dba o ich potrzeby. Wyjaśnił, że nikt nie konsultował z nim, że droga na Dolny Gzin jest najważniejszą dla Sołectwa. Dodał, że dla niego osobiście omawiana droga jest ważniejsza niż droga do Dąbrowy Chełmińskiej, ale uchwały Zebrania Wiejskiego są dla niego wiążące. Zwrócił uwagę, że dziś, gdy okazało się, że istnieją duże szanse na wybudowanie drogi do Dąbrowy Chełmińskiej, najważniejszą okazuje się jednak droga do Gzina Dolnego.
Dodał, iż upominał się o drogę Gzin – Dąbrowa Chełmińska, bo tak zostało ustalone na zebraniu wiejskim.
Mieszkaniec wsi Gzin poinformował, że droga do Gzina Dolnego jest bardzo stroma i w przypadku silnej burzy tłuczniowa nawierzchnia zostanie z niej zmyta.
Radna Danuta Węgierska zaapelowała do sołtysów, by opracowywać palny odnowy wsi, dzięki którym będzie można uporządkować planowane inwestycje.
Wójt Gminy poinformował, że Gzin jako pierwszy przygotował plan odnowy wsi.
Radna Danuta Węgierska zastanawiała się, czy w tej sytuacji nie należałoby wrócić do tego planu i opracować wnioski.
Wójt Gminy zwrócił uwagę na Strategię Rozwoju Gminy, która określa inwestycje w rozpisaniu na poszczególne lata, ale co chwila dodaje się do niej nowe zadania. Wyjaśnił, że Sołtys Gzina nie otrzymała odpowiedzi na wnioski w sprawie dróg, ale inni sołtysi również nie otrzymują odpowiedzi na wnioski, a piszą ich sporo. Poinformował, że otrzymując wniosek sprawdza najpierw, czy zadanie jest ujęte Strategii, jeśli nie, nie odpisuje na takie pismo. Jeśli sołtysi chcą, by przyjąć jakąś inwestycję do realizacji, powinni wpierw wnioskować do Rady Gminy o zmianę zapisów Strategii, a ten dokument dwa lata temu zmieniany i to przy udziale sołtysów.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin wyjaśniła, że mieszkańcy przyszli na Sesję po to, by ująć ich wniosek do strategii.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że Rada Gminy nie jest od tego, żeby za każdym razem, gdy wpłynie wniosek jednego sołectwa ten dokument zmieniać. Należy zwrócić uwagę, że jest to dokument długofalowy.
Mieszkanka Gzina poinformowała, że droga do Gzina Dolnego zimą jest nieprzejezdna i ją należy wykonać w pierwszej kolejności.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że droga do Dolnego Gzina nie spełnia kryteriów Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin przypomniała, że jeszcze jedna z dróg w Sołectwie jest nieprzejezdna.
Radny Ryszard Kaczor zauważył, że zbliżają się zebrania wiejskie i może od tego należy zacząć. Poinformował, ze Sołtys Sołectwa Wałdowo Król. nie ma prawa zmieniać w ciągu roku decyzji zebrania wiejskiego. Zebranie wiejskie ustala zadania na kolejny rok w grudniu i sołtys z radą sołecką musi się ściśle trzymać podjętych uchwał.
Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego poinformował, że wszelkie dane wskazują na to, że droga Gzin – Bruki stanie się drogą powiatową, ale odbędzie się jeszcze spotkanie – wizja lokalna Starosty i Wójta. Podziękował Przewodniczącemu Rady Gminy oraz Wójtowi za dobrą współpracę ze Starostwem Powiatowym w kwestii dróg. Zwrócił uwagę, że należy mieć świadomość, że mimo występowania na terenie Gminy dróg o najwyższej jakości są też drogi o jakości najgorszej. Jeżeli Gmina wystąpi z wnioskiem o wprowadzenie dróg gminnych do tzw. schetynówek, wówczas otrzyma dofinansowanie na ich remonty.
Wójt Gminy zauważył, iż od wielu lat mówi się, że najlepiej współpracuje się z Gminą Dąbrowa Chełmińska, ale inwestycje drogowe wykonywane są w innych gminach, więc to są dla powiatu drogi ważniejsze niż np. z Ostromecka na Rafę, która jest drogą najgorszą w Powiecie, ale droga powiatowa w kierunku Chełmna nie ustępuje jeśli chodzi o ważność w stosunku do innych dróg w powiecie, a jest robiona etapami przy udziale Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy wskazał, że wnioski Rady Sołeckiej Gzin nie są ujęte ani w Strategii Rozwoju Gminy ani w projekcie budżetu. Niektórzy radni podpowiadali, żeby spotkać się na zebraniu wiejskim i ustalić, która z dróg powinna zostać wybudowana w pierwszej kolejności. Przewodniczący zastanawiał się nad możliwością dofinansowania w/w inwestycji z budżetu Powiatu Bydgoskiego. Dodał, że należy uczynić wszystko aby drogę do Gzina Dolnego wyremontować, a może Zebranie Wiejskie podejmie uchwałę w sprawie rezygnacji z budowy drogi Gzin – Dąbrowa Chełmińska. Dodał, że na dzisiaj nie widzi możliwości rozwiązania sprawy, ponieważ nie ma ona umocowania ani w budżecie ani w Strategii.
Radny Arnold Drążyk poinformował, że znany mu jest stan dróg do Gzina Dolnego. Zaproponował by skierować ruch drogowy do Gzina Dolnego na drogę Gzin – Bruki, którą będzie można zrekultywować, ponieważ stanie się drogą powiatową.
Może pomoc Starosty Bydgoskiego w tym zakresie mogłaby jakoś tę sprawę rozwiązać.
Radny Jan Palmowski wyjaśnił, że rezygnacja z drogi do Dąbrowy Chełmińskiej jest bezcelowa, ponieważ droga do Dolnego Gzina nie spełnia wymogów Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił że w przypadku rezygnacji z budowy drogi Gzin – Dąbrowa Chełmińska inna wieś mogłaby skorzystać, ponieważ do realizacji w ramach Narodowego Programu możnaby ująć inną z dróg.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że należy dać jakieś nadzieje mieszkańcom Gzina. Zgodził się, że w 2009 asfaltu tam nie będzie, ale może za 2 lata uda się to zrobić. Nie chce deklaracji, bo to jest niemożliwe, by dał ktoś takie gwarancje, ale zwrócił się o zapewnienie, że przedmiotowa droga zostanie wybudowana. Przypomniał, że na Zebraniu Wiejskim doszło do ostrej dysputy, że nie ma ważniejszej drogi niż ta do Dąbrowy Chełm.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, iż nie powiedział, że te zadania nie mogą zostać zrealizowane, ale że na chwilę obecną nie ma takiej możliwości. Może należy przekonać Zebranie Wiejskie, by wszystkie pieniądze z budżetu Sołectwa przeznaczyć na remont w/w drogi, ponieważ jeżeli to jest najtrudniejszy odcinek, to będzie taka doraźna możliwość poratowania mieszkańców Dolnego Gzina.
Dodał, że Sołtys posiada siłę sugestii, dzięki której może przekonać pozostałych mieszkańców do przeznaczenia środków finansowych Sołectwa na remont przedmiotowej drogi.
Przewodniczący Rady Gminy zaapelował do mieszkańców obecnych na Sesji, by przekonali Zebranie Wiejskie o konieczności wyremontowania omawianej drogi.
b) Wójt Gminy przedstawił zagadnienia programu budowy kompleksu sportowo – rekreacyjnego w ramach programu „MOJE BOISKO ORLIK – 2012” i poinformował o konieczności podjęcia decyzji na temat przystąpienia i lokalizacji obiektu. Przedstawił założenia techniczne związane z budową „ORLIKA” raz przewidywane koszty tej inwestycji. Wskazał na kwestię wykorzystywania tego obiektu przez młodzież. Zwrócił się z prośbą o wskazanie miejsca, gdzie powstanie „ORLIK”. W grudniu odbędzie się szkolenie dla tych gmin, które przystąpią do programu, dlatego decyzja musi zapaść w dniu dzisiejszym.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, ze Komisja Rewizyjna omawiała ten temat i stwierdziła, że takie obiekty przydałyby się w kilku miejscowościach. Zaproponowano, by w/w obiekt powstał w Boluminie, który od trzech lat występuje o utworzenie zespołu boisk sportowych, ale osobiście jest zwolennikiem, by „ORLIK” powstał w Dąbrowie Chełm., ponieważ jest to miejscowość najbardziej uczęszczana.
Radna Anna Kubas-Fałczyk poparła wypowiedź radnego Kaczora dodając, że chciałaby, by Dąbrowa Chełm. posiadała kompleks reprezentatywny.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że więcej miejscowości potrzebuje takie obiekty, w Ostromecku brakuje boiska do piłki nożnej. W tej miejscowości teren pod boisko jest wyznaczony, ale wchodzi on na grunty prywatne.
Zwróciła uwagę na bardzo wysokie koszty budowy w/w obiektu sportowego. Zastanawiała się, czy wobec tego nie należałoby się zastanowić, czy pieniądze, które trzeba przeznaczyć na realizację programu wykorzystać na wybudowanie większej liczby boisk na terenie Gminy.
Radny Jan Palmowski poinformował, że na posiedzeniu Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego była dyskusja na temat budowy tego obiektu i osobiście postawił wniosek, by został usytuowany w Dąbrowie Chełm. z racji możliwości jego wykorzystania. Jeżeli wybudujemy kompleks sportowo - rekreacyjny w małej miejscowości, może nie zostać w pełni wykorzystany ze względu na małą liczbę mieszkających tam dzieci i młodzieży.
Postawił wniosek, by zlokalizować w/w inwestycję w Dąbrowie Chełm. Wyjaśnił, że we wsiach ościennych można wybudować małe boiska, ponieważ to w zupełności zabezpiecza potrzeby mieszkańców.
Radny Błażej Stankiewicz wyjaśnił, że „ORLIK” jest boiskiem, które spełnia określone wymogi i mogą z niego korzystać tylko zgłoszone grupy z trenerem. To boisko musi być monitorowane i pod nadzorem, by nie zostało zniszczone. Nie ma potrzeby budowania go w dużej miejscowości, ponieważ rodzice mogą dowieźć dzieci na treningi, poza tym można wykorzystać autobusy szkolne. Zwrócił uwagę, że jeżeli chcemy promować gminę to nie możemy się ograniczyć do jednej miejscowości.
Przewodniczący Rady Gminy zauważył, że Dąbrowa Chełmińska jest środowiskiem największym i wykorzystanie przedmiotowego obiektu byłoby tam największe. Nie należy jednak zapominać o Boluminie, gdzie możnaby wybudować system boisk, który zadowoli tamtejszą społeczność.
Radny Ryszard Kaczor stwierdził, że lokalizacja obiektu jest bardzo ważna. Sam dowozi pięciu juniorów na salę gimnastyczną do Czarża. Obiekt jest ładny, ale mimo wszystko bliżej ma do Dąbrowy Chełm. i młodzież może tam zostawać bezpośrednio po lekcjach.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wniosek kompleks sportowo – rekreacyjny „ORLIK” wybudować w miejscowości Dąbrowa Chełmińska.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy jedenastu głosach „za”, jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym ustaliła, że kompleks sportowo – rekreacyjny „ORLIK” zostanie wybudowany w miejscowości Dąbrowa Chełmińska.
c) Rada Gminy po przeprowadzonej dyskusji przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie upoważniła Wójta Gminy do opracowania koncepcji rozbudowy Urzędu Gminy, w którym będzie się mieścił posterunek policji.
d) Radny Arnold Drążyk poinformował, iż ostatnio zwrócił uwagę na problem transportu uczniów do szkół. Kierowcy autobusów szkolnych nie włączają świateł awaryjnych przy zatrzymywaniu się, podczas, którego dzieci wsiadają czy wysiadają. W trakcie wsiadania czy wysiadania dzieci z autobusu kierowcy innych pojazdów mają obowiązek zatrzymać się i umożliwić im bezpieczne znalezienie się w autobusie. Zastanawiał się nad możliwością zwrócenia się z tym problemem do funkcjonariuszy policji. Zwrócił uwagę na szczególnie niebezpieczny przystanek w Boluminku, obok którego kierowcy przejeżdżają zazwyczaj bardzo szybko, a dzieci oczekujące na autobus często wychodzą z wiaty na środek jezdni, grozi to wypadkiem. Zwrócił uwagę nauczycielowi, ale nie przyniosło to skutku. Dodał, że bardzo cieszy fakt, że dzieci noszą kamizelki odblaskowe.
e) Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej zwrócił się o podjęcie decyzji w sprawie ponoszenia kosztów budowy przyłączy wody i przyłączy kanalizacyjnych na działkach powstałych na skutek podziału nieruchomości.
Radny Andrzej Barczyński przypomniał, że Rada Gminy zawsze była zwolennikiem, by klient po wpłaceniu opłaty miał zawsze wodę i kanalizację jak najbliżej swej posesji. Intencją Rady Gminy zawsze było to, by klienci mieli jak najwięcej udogodnień. Zdaniem radnego, jeżeli klient wpłaci opłatę ma prawo oczekiwać, że Urząd Gminy doprowadzi przykanalik do jego posesji. Wyjaśnił, że chodzi też o to, by ktoś później jakimś prymitywnym sposobem nie próbował się dostać do głównej rury.
Wójt Gminy wyjaśnił, że koszt wykonania przyłącza wynosi około 4000,oo zł, ponieważ istnieje tu konieczność wykonania projektu.
Dodał, iż nie ma problemu na terenach gdzie jest opracowany plan zagospodarowania przestrzennego, ale tam, gdzie już wybudowano kanalizację i ktoś dzieli nieruchomość na działki.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił, że najlepszym rozwiązaniem byłoby czekanie, aż pojawi się jakaś większa tego typu inwestycja i wówczas takie wnioski będą realizowane.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek, by realizować na koszt Gminy tego typu inwestycje, ale wówczas, gdy zbierze się kilka wniosków w sprawie wybudowania nowych przyłączy do istniejącej sieci lub, gdy zostanie wyłoniony wykonawca tych robót. Spowoduje zmniejszenie kosztów.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i dwóch wstrzymujących przyjęła w/w propozycję, by realizować na koszt Gminy tego typu inwestycje, ale wówczas, gdy zbierze się kilka wniosków w sprawie wybudowania nowych przyłączy do istniejącej sieci lub, gdy zostanie wyłoniony wykonawca tych robót.
f) Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej zwrócił się o zajęcie stanowiska w sprawie stosowania studzienek, albo tłoczni kanalizacyjnych.
Przewodniczący Rady Gminy zdecydował, że temat zostanie omówiony na kolejnej Sesji Rady Gminy.
g) Rada Gminy powróciła do tematu zmian w budżecie Gminy na rok 2008.
Wójt Gminy poinformował, że naprawa dachu na budynku szkoły w Ostromecku zostanie uwzględniona w uchwale. Na ten cel wygenerowano kwotę 10 000 zł.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008 uwzględniający dotację na remont dachu na budynku szkoły w Ostromecku.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XX/140/08 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.33. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 15:14 zamknął XX Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
metryczka
Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (28 listopada 2008)
Opublikował: mgr Dorota Kraska (9 stycznia 2009, 16:01:03)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1127