PROTOKÓŁ NR XIX/08
P R O T O K Ó Ł NR XIX/08
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 26 września 2008 roku
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 11 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
Radni nieobecni:
Andrzej Barczyński,
Robert Borek,
Błażej Stankiewicz,
Gabriel Zukierski.
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
- mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej,
- Marek Gotowski – Prezes firmy „Gotowski”
- Jan Siuda – przedstawiciel Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy,
- Jerzy Derenda – Prezes Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy,
- Stanisław Drzewiecki – Prezes spółki Miejskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. Z o.o. w Bydgoszczy,
- Artur Sadowski – przedstawiciel firmy POLINWEST – MWiK
- Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej,
- Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku,
- Waldemar Sobocki – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu,
- Radni – Przedstawiciele Kujawsko – Pomorskiej Izby Rolniczej,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
- Powołanie Sekretarza obrad.
- Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
- Koncepcja instytucjonalna realizacji Przedsięwzięcia i rozwoju infrastruktury wodociągowo – kanalizacyjnej gmin ościennych miasta Bydgoszcz.
- Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
- Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
- Informacja na temat wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum.
- Przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego.
- Dyskusja nad projektem koncepcji stołówki szkolnej w Zespole Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełm.
- Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za pierwsze półrocze 2008 roku.
- Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za pierwsze półrocze 2008 roku.
- Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości.
- Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osiedle Toruńskie” w Dąbrowie Chełm.
- Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osiedle Linie” w Dąbrowie Chełm.
- Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Król.
- Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Dąbrowa Chełmińska do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Zakole Dolnej Wisły.
- Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Boluminek na lata 2008 – 2018”.
- Projekt uchwały w sprawie sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego działek nr 63/3 i 63/4 położonych w Dąbrowie Chełmińskiej.
- Dyskusja nad wnioskami mieszkańców ul. Ptasiej i Słonecznej w Dąbrowie Chełm.
- Dyskusja nad problemem awarii kanalizacji na ul. Szkolnej i Leśnej w Ostromecku.
- Dyskusja na temat przeznaczenia pomieszczeń w budynku przy ul. Bydgoskiej 54 w Dąbrowie Chełm.
- Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.
- Określenie podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełm. na 2009 rok.
- Projekt uchwały zmieniającej uchwałę ustalającą kwotę najniższego wynagrodzenia oraz wartość jednego punktu.
- Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008.
- Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
- Zakończenie obrad.
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Arnolda Drążyka na
Sekretarza obrad. Radny Drążyk wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
ad.2. Do protokółu z XVIII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XVIII Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu gościom – przedstawicielom Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy.
Jerzy Derenda – Prezes Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy podziękował za zaproszenie dodając, iż to, że most fordoński nosi nazwisko Rudolfa Modrzejewskiego jest ogromną zasługą Radnych Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, ponieważ decyzja w tej sprawie została podjęta błyskawicznie, podczas, gdy w Bydgoszczy trwało to bardzo długo. Złożył podziękowania za współpracę z Przewodniczącym Rady Gminy oraz Wójtem Gminy w organizowaniu imprezy nadania imienia mostowi fordońskiemu oraz za pomoc i uczestnictwo we wszystkich spotkaniach. Zapewnił, ze Rada Gminy ma w Bydgoszczy przyjaciół, w tym również w osobie Prezydenta Miasta Bydgoszczy.
Przedstawiciele Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy wręczyli Przewodniczącemu Rady Gminy oraz Wójtowi Gminy pamiątkowe tablice i odznaki.
ad.3. W dyskusji nad koncepcją instytucjonalną realizacji Przedsięwzięcia i rozwoju infrastruktury wodociągowo – kanalizacyjnej gmin ościennych miasta Bydgoszcz głos zabrali:
Stanisław Drzewiecki - Prezes spółki Miejskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. w Bydgoszczy celem wprowadzenia przedstawił informacje o projektach inwestycyjnych.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o podanie informacji na temat zaawansowania rozmów z innymi gminami.
Stanisław Drzewiecki - Prezes spółki Miejskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. w Bydgoszczy poinformował, że uchwały rad gmin w tej sprawie są bardzo różnorodne. Dodał, że zapewne w przedsięwzięciu nie weźmie udziału sześć gmin, ponieważ współpracą nie jest zainteresowana gmina Nowa Wieś Wielka, ale Burmistrz Solca Kujawskiego nieoficjalnie poinformował, iż widzi korzyści związane z przystąpieniem do omawianego przedsięwzięcia. Poinformował, iż pięć gmin wyraziło chęć wejścia do tworzonego podmiotu. Po podjęciu uchwał zostanie opracowana szczegółowa umowa i wówczas zostaną podjęte kolejne uchwały.
Wójt Gminy zapytał, czy w sytuacji, gdy chęć uczestnictwa w omawianym przedsięwzięciu wyrażą tylko trzy gminy współpraca zostanie podjęta?
Stanisław Drzewiecki - Prezes spółki Miejskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. w Bydgoszczy poinformował, że w sytuacji, gdy chęć współpracy wyrazi jedna, czy dwie gminy, projekt będzie realizowany.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie dla w/w przedsięwzięcia.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji Przedsięwzięcia „Integracja oraz rozwój infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej gmin ościennych Miasta Bydgoszcz” oraz do spółki utworzonej w celu realizacji Przedsięwzięcia i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/130/08 w sprawie przystąpienia do realizacji Przedsięwzięcia „Integracja oraz rozwój infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej gmin ościennych Miasta Bydgoszcz” oraz do spółki utworzonej w celu realizacji Przedsięwzięcia, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.4. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radna Danuta Węgierska zapytała, jaki był efekt uzgodnień kwestii przebudowy ul Bydgoskiej w Ostromecku? Dodała, że mieszkańcy skarżą się na zakaz zatrzymywania się na jezdni w centrum wsi, ponieważ jest to dla nich znaczne utrudnienie. Zwróciła uwagę na problemy związane z parkowaniem przy sklepach. Poinformowała, że przy jednym ze sklepów nie ma parkingu i właściciele narzekają na znaczne zmniejszenie się liczby klientów.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w/w uzgodnienia nie obejmowały tematu organizacji ruchu drogowego na terenie Ostromecka. Przyznał, że centrum Ostromecka obejmuje zakaz zatrzymywania się i postoju. Zwrócił uwagę na istniejące (wyznaczone) parkingi. Dodał, że przy pałacu znajduje się duży parking, gdzie można się zatrzymywać. Nie ma możliwości wyznaczenia innego terenu do parkowania, ze względu na bardzo zwartą zabudowę i chodzące do szkoły dzieci. Parking przy sklepie został wyznaczony dla samochodu dostawczego. Poinformował, że jeden ze sklepów posiada grunt na parking, natomiast drugi takowego nie posiada, ale jeżeli właściciel chce by kupujący mogli parkować bezpośrednio przy sklepie może wyznaczyć miejsca postoju na swoim prywatnym gruncie. Poinformował, że rozmawiał w tych kwestiach z przedstawicielami Zarządu Dróg Wojewódzkich, ale bez echa.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, by podczas projektowania przebudowy dróg zorganizować miejsca, w których można będzie się zatrzymać i nie chodzi tu o wybudowanie parkingu. Poinformowała, że zakaz zatrzymywania się nie jest mieszkańcom potrzebny, a przejezdni nie wiedzą o możliwości parkowania przy pałacu.
Wójt Gminy wyjaśnił, że projekt przebudowy zakłada wybudowanie chodnika wzdłuż terenu restauracji do samego przystanku, w związku z czym nie będzie możliwości zatrzymania się w centrum wsi.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o podanie terminu uruchomienia kursów pociągów.
Wójt Gminy poinformował, że nie jest znany termin otwarcia linii kolejowej Bydgoszcz - Chełmża.
Radny Szymon Dunal poinformował o sprzeciwach mieszkańców przeciwko wybudowaniu przepompowni ścieków na jednym z prywatnych gruntów.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił, że Gmina zrezygnuje w ogóle z przedmiotowej działki, a miejsce pod przepompownię ścieków jest zaznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego.
Wójt Gminy wyjaśnił, że na etapie projektowania i przygotowywania planu nie było żadnych sprzeciwów.
Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że najlepiej byłoby zawiadamiać bezpośrednio np. listownie osoby zainteresowane o wyłożeniu planów do publicznego wglądu, ponieważ same ogłoszenia są jego zdaniem niewystarczające.
Wójt Gminy poinformował, iż zdarzają się sytuacje, że mimo uczestnictwa w pracach projektowych niektóre osoby dopiero po uchwaleniu planu mają do niego zastrzeżenia.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, jedenastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.5. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie poruszano żadnych kwestii.
ad.6. W dyskusji nad informacją o wynikach egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z prośbą, by przyszłoroczne informacje zostały opracowane w jednakowej formie. W związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje o wynikach egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
ad.7. W dyskusji nad informacjami na temat przygotowania szkół do nowego roku szkolnego głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Ewa Juchcińska - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja wizytowała szkoły i nie wniosła uwag do stanu przygotowania szkół do nowego roku szkolnego.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku przedstawił informacje o wynikach egzaminów kompetencyjnych i bazie lokalowej szkoły. Poinformował, że każda klasa ma swoją salę lekcyjną, ale problem jest to, że są za małe. Szkoła przez cały czas się rozwija, ale to, co przekracza możliwości dyrektora i szkoły to brak pomieszczeń dla logopedy, pedagoga szkolnego i psychologa oraz brak pomieszczeń na samodzielną pracę nauczyciela. Poinformował o remontach wykonanych w bieżącym roku oraz potrzebach wymiany kolejnych okien, remontu dachu, budowy boiska sportowego i innych kosztach szkoły.
Zwrócił uwagę na dobrze funkcjonującą stołówkę szkolną, w której dziennie wydaje się 160 obiadów. Podsumowując dodał, iż ogólnie szkoła zmierza w dobrym kierunku.
Waldemar Łobocki – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu podziękował za przeznaczenie znacznych środków na utrzymanie szkół oraz przedstawił informacje o stanie bazy lokalowej i wykonanych remontach w Zespole Szkół w Czarżu. Zwrócił uwagę na ogromne koszty zakupu oleju opałowego i energii elektrycznej.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, iż dzięki hojności budżetu udało się wyremontować pawilon szkolny. Przedstawiła informacje na temat większej liczby dzieci i konieczności pracy szkoły na dwie zmiany oraz o wykonanych remontach. Dodała, że Zespół Szkól jest po kontroli SANEPID, podczas której zwrócono uwagę na zły stan parkietu w sali gimnastycznej. Dużo nie brakowało, a musiałaby ją zamknąć, a korzystają z niej nie tylko uczniowie, ale popołudniami również osoby dorosłe. Wyjaśniła, że elewacja sali gimnastycznej spada. Według SANEPIDU kuchnia w przedszkolu mimo, iż jest wykafelkowana i w bardzo dobrym stanie, nie spełnia warunków sanitarnych. Zwróciła uwagę na fatalny stan boiska szkolnego, którego utrzymanie spoczywa na pracownikach i dyrekcji szkoły, mimo, iż korzystają z niego nie tylko uczniowie.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej zwrócił się z prośbą, by w okresie letnim oszczędzać wodę, ponieważ duże jej ilości wykorzystywano do podlewania boisk. Zaapelował, by podlewać wyłącznie wieczorami.
Waldemar Łobocki –Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu poinformował, że szkoła ma swoje ujęcie wody, z którego korzysta podlewając boisko.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej zwrócił uwagę, że podlewanie boisk podwyższa stratność wody.
Radny Ryszard Kaczor przypomniał, że przekazując szkołę w Wałdowie Królewskim dyskutowano na temat tablicy na budynku.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że w dniu dzisiejszym zawieszono na budynku szkoły nową tablicę oraz godło.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, kto będzie nadzorował obiekty szkolne w Wałdowie Królewskim?
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że głównym odpowiedzialnym jest ona jako dyrektor szkoły, ale wicedyrektor codziennie tam dojeżdża i również z nią można dyskutować na temat funkcjonowania oddziału szkolnego w Wałdowie Królewskim.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie informacje na temat przygotowania szkół do nowego roku szkolnego.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje na temat przygotowania szkół do nowego roku szkolnego, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
ad.8. W dyskusji nad projektem koncepcji stołówki szkolnej w Zespole Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przedstawili pozytywne opinie Komisji dla koncepcji stołówki szkolnej z cateringiem.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja nie zajęła stanowiska w sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy jeżeli Rada Gminy zadecyduje by realizować wersję B – stołówki, do której będą dostarczane posiłki z zewnątrz, czy szkoła będzie usatysfakcjonowana?
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że nie spodziewała się tak ogromnych kosztów utworzenia stołówki szkolnej. Jej zdaniem kosztorys jest zbyt duży. Zastanawiała się, czy może ktoś mógłby ocenić jego realność, ponieważ straci kolejne pieniądze, a dzieci nic nie zyskają, bo będą jadły te same posiłki, które jadły dotychczas. Dodała, że nie ma sensu przebudowywać szkoły dla stołówki do której będą dostarczane posiłki z zewnątrz.
Radna Danuta Węgierska poparła stanowisko Dyrektor Zespołu Szkół, dodając, iż być może projektant przyjął ceny dla bardzo wyrafinowanych urządzeń. Zdaniem radnej catering nie jest dobrym sposobem dożywiania w szkole.
Wójt Gminy zgodził się, że kosztorys można poddać analizie. Zwrócił uwagę, że trzeba będzie wyburzyć kilka ścianek i postawić kilka nowych, do tego kilka trzeba będzie też wykafelkować. Zastanawiał się, że może kosztorys jest zawyżony, ale nie należy się spodziewać, że jest podwyższony o 50%. Zwrócił uwagę na koszty instalacji elektrycznych. Projektant przyjął jakieś standardy, ale może koszty zmniejszą się o 10 -15%.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, gdzie przewiduje się utworzenie szatni?
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, szatnia miałaby wydzielone boksy przy gimnazjum, a szatnia dla uczniów gimnazjum zajmowałaby boksy przy wejściu na piętro szkoły.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że na dzień dzisiejszy Rada Gminy powinna zastanowić się jaki przyjąć kierunek działań. Poinformował, że na posiedzeniu Komisji padł głos, że nawet szpitale odeszły od własnych kuchni.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku stwierdził, iż życzy by Zespół Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej posiadał stołówkę z prawdziwego zdarzenia, ponieważ mimo większych kosztów przygotowania i zatrudnienia dzieci zjedzą lepsze posiłki. Przypomniał, że Zespół Szkół w Ostromecku również przechodził przez wszystkie etapy przygotowania stołówki. Dodał, że sceptycznie podchodzi do posiłków z zewnątrz, w takiej sytuacji wsad do kotła na pewno nie wyniesie 2,50 ponieważ firma w tę kwotę wlicza koszty pracownicze, transportu itp., a musi jeszcze na tym zarobić.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej zwróciła uwagę, że zwiększyła się liczba uczniów w przedszkolu i gdyby utworzono kuchnię z prawdziwego zdarzenia, posiłki dla przedszkola również będą tam przygotowywane, w związku z czym kucharka zostałaby przeniesiona do szkoły i stan etatowy nie ulegnie znaczącej zmianie.
Radna Ewa Juchcińska stwierdziła, że należy stworzyć stołówkę z prawdziwego zdarzenia, by spełniła również przyszłe potrzeby.
Radny Szymon Dunal zastanawiał się nad zweryfikowaniem kosztorysu. Dodał, że na posiedzeniu Komisji głosował za wersją stołówki, do której będą dostarczane posiłki z zewnątrz, ale po zapoznaniu się z argumentacją dyrekcji szkół skłania się za utworzeniem pełnej stołówki.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że decydujący głos w tej sprawie powinna mieć Dyrektor Zespołu Szkół, a z jej słów należy wywnioskować, że posiłki dostarczane z zewnątrz są coraz gorsze.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że od 1 września zmienił się dostawca i posiłki są coraz smaczniejsze, ale o dokładce może być mowa tylko czasami. Chleb jest wydzielany, bo dostawca chce mieć zyski.
Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że w związku z wysokim kosztorysem potencjalni wykonawcy podniosą ceny wybudowania stołówki do cen podanych w w/w dokumencie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wersję stołówki, do której będą dostarczane posiłki z zewnątrz.
Za przyjęciem w/w wersji głosowało dwóch radnych, przeciw – sześciu, wstrzymujących się – trzech. Projekt upadł.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym poddał pod głosowanie projekt stołówki szkolnej z pełnym wyposażeniem do przygotowywania posiłków na miejscu.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy siedmiu głosach „za”, i czterech wstrzymujących przyjęła utworzenie stołówki wraz z kuchnią, gdzie będą przygotowywane posiłki na miejscu.
ad. 9. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za pierwsze półrocze 2008 roku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za pierwsze półrocze 2008 roku, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.10. W dyskusji nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 2008 roku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w sprawozdanie.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy dot. w/w sprawozdania z wykonania budżetu gminy.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie dla w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 2008 roku, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/131/08 w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osiedle Toruńskie” w Dąbrowie Chełm. głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/132/08 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osiedle Toruńskie” w Dąbrowie Chełm., która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osiedle Linie” w Dąbrowie Chełm. głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/133/08 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osiedle Linie” w Dąbrowie Chełm., która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Król. głos zabrali:
Wójt Gminy przedstawił zmiany granicy opracowania zaproponowane przez Komisję Rewizyjna polegające na wyrównaniu granic opracowania z granicami nieruchomości, które w nie wchodzą.
Przewodniczący pozostałych Komisji Rady Gminy przedstawiły pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w propozycję Komisji Rewizyjnej.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie” przyjęła propozycję Komisji Rewizyjnej, by granice opracowania przebiegały zgodnie z granicami nieruchomości, które wchodzą w skład projektu planu zagospodarowania przestrzennego.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał poprawiony (uwzględniający wniosek Komisji Rewizyjnej) projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/134/08 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Król., która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Dąbrowa Chełmińska do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Zakole Dolnej Wisły głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/135/08 w sprawie w sprawie przystąpienia Gminy Dąbrowa Chełmińska do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Zakole Dolnej Wisły, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Boluminek na lata 2008 – 2018” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/136/08 w sprawie w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Boluminek na lata 2008 – 2018”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego działek nr 63/3 i 63/4 położonych w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przestawiła stanowisko Komisji, która postawiła wniosek, by zapłatę za w/w nieruchomość rozłożyć maksymalnie na cztery lata.
Radny Jan Palmowski zapytał, czy istnieje taka możliwość?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że jest taka możliwość, ponieważ spłatę należności można rozłożyć maksymalnie na dziesięć lat. Dodał, że podejmie kroki, by spłata została dokonana jednorazowo.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie ustaliła czas spłaty zobowiązania na maksymalnie cztery lata i zobowiązała Wójta Gminy do wykonania w/w decyzji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/137/08 w sprawie sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego działek nr 63/3 i 63/4 położonych w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.18. W dyskusji nad wnioskiem mieszkańców ul. Ptasiej i Słonecznej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji w sprawie:
Komisja Rewizyjna zajęła stanowisko, że utwardzenie i oświetlenie przedmiotowych ulic powinno nastąpić dopiero po zakończeniu budowy kanalizacji ściekowej. Komisja zwróciła uwagę, że na wielu działkach usytuowanych przy w/w ulicach trwają jeszcze prace budowlane.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego zaproponowała rozpoczęcie budowy oświetlenia drogowego w momencie wybudowania innej infrastruktury.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych uznała za uzasadnione zaczekanie z wnioskowanymi inwestycjami do zakończenia budowy kanalizacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w stanowiska Komisji, by oświetlenie oraz utwardzenie ulic Ptasiej i Słonecznej w Dąbrowie Chełmińskiej rozpatrywać dopiero po zakończeniu inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej w Dąbrowie Chełm.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, jedenastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła w/w stanowisko.
ad.19. W dyskusji mad problemem awarii kanalizacji na ul. Szkolnej i Leśnej w Ostromecku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna zapoznała się z problemem i w związku z zaistniałą awarią zwróciła się o jak najszybsze przystąpienie do spółki z firmą MWiK Sp. z o.o.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska uznała, że było to zdarzenie incydentalne. Postawiła wniosek, by sołtysi posiadali aktualne informacje na temat dróg powiadamiania w sytuacjach awaryjnych.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych potraktowała zdarzenie jako incydent oraz zwróciła się z prośbą, by sołtysi posiadali aktualne spisy telefonów alarmowych. Komisja zwróciła uwagę, by w kulturalny sposób korzystać z dóbr kanalizacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w stanowiska Komisji.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie uznała awarię kanalizacji sanitarnej w Ostromecku jako zdarzenie incydentalne i zwróciła się do Wójta Gminy, by sołtysi posiadali aktualny spis telefonów alarmowych.
ad.20. W dyskusji na temat przeznaczenia pomieszczeń w budynku przy ul. Bydgoskiej 54 w Dąbrowie Chełm. głos zabrali:
Wójt Gminy udzielił wyjaśnień dot. zapisu w planie zagospodarowania przestrzennego, gdzie budynek po mleczarni przeznaczono na usługi administracyjne. Dodał, że wystąpiono z zapytaniem do Starostwa Powiatowego, czy w szeroko pojętych usługach mieszczą się również usługi administracyjne. W chwili obecnej oczekuje na odpowiedź Wydziału Budownictwa Starostwa Powiatowego w Bydgoszczy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z zaistniałą sytuacją postawił wniosek, by wstrzymać się z podjęciem decyzji dot. przeznaczenia pomieszczeń po mleczarni do czasu uzyskania interpretacji.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w wniosek Przewodniczącego Rady Gminy.
ad.21. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych za rok 2007, w których nie stwierdzono nieprawidłowości.
Wójt Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych za 2007 rok osób do tego zobowiązanych. W w/w oświadczeniach nie stwierdzono nieprawidłowości.
W/w informacje stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że jego oświadczenie majątkowe oraz oświadczenie Wójta Gminy zostały skierowane w wymaganym terminie do Wojewody Kujawsko – Pomorskiego, który nie wniósł do nich żadnych uwag.
ad.22. W dyskusji nad określeniem podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełm. na 2009 rok głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił propozycje w/w parametrów:
wzrost dochodów o 4% w stosunku do roku 2008,
wzrost wynagrodzeń o 10% w stosunku do roku 2008,
wzrost pozostałych wydatków bieżących o 2,9% (na poziomie zakładanego średniorocznego wskaźnika inflacji).
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla przedstawionych propozycji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w propozycję.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała propozycję podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełm. na 2009 rok przedstawioną przez Wójta Gminy
ad.23. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę ustalającą kwotę najniższego wynagrodzenia oraz wartość jednego punktu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XIX/138/08 w zmieniającą uchwałę ustalającą kwotę najniższego wynagrodzenia oraz wartość jednego punktu, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.24. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radny Ryszard Kaczor przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej wydzielenie z budżetu gminy kwoty 45 500,oo zł z przeznaczeniem na wybudowanie w roku bieżącym oświetlenia drogowego w Reptowie na wysokości parowu. Dodał, że dokumentacja techniczna została już wykonana.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wniosek Komisji Rewizyjnej.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach ”za” – jednogłośnie przyjęła w/w wniosek Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał uzupełniony – uwzględniający wniosek Komisji Rewizyjnej projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/129/08 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.25. W punkcie „sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
a) Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego wyjaśnił, że nie ulega wątpliwości, ze sporna droga w Gzinie drogą powiatową, która formalnie nie ma zarządcy. Poinformował, że odbyło się spotkanie Starosty z Wójtem Gminy w celu wyjaśnienia kwestii własności przedmiotowej drogi. Dodał, że w dokumentach jest sygnał, że sporna droga jest drogą kategorii powiatowej. Zwrócił się o powstrzymanie emocji, ponieważ w tej sprawie odbędzie się kolejne spotkanie Wójta i Starosty.
b) Przewodniczący Rady Gminy poinformował o prośbie mieszkańców, by firma REMONDIS częściej opróżniała pojemniki na odpady segregowane. Dodał, że pracownik Urzędu Gminy informował, że w tych pojemnikach znajdują się różne śmieci. Świadomość ludności w tych kwestiach jest bardzo niska. Zwrócił się z prośbą, by na zebraniach wiejskich informować o segregacji śmieci.
c) Danuta Tomaszewska - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej poinformowała, że GOPS realizuje program finansowany ze środków Unii Europejskiej – „ Przyszłość w naszych rękach”. Uczestniczki pierwszych kursów ukończyły kursy obsługi kas fiskalnych, obsługi komputera i internetu oraz opieki nad osobami starszymi. Jedna z nich już podjęła pracę, kilka w niedługim czasie podpisze umowy o pracę, a kilka zgłosiła chęć podjęcia dalszej nauki i podwyższania swoich kwalifikacji.
d) Radny Ryszard Kaczor poinformował, iż z informacji prasowych wynika, że Starostwo Powiatowe w Bydgoszczy przekazało kwotę 100 000,oo zł na budowę przystanku autobusowego w Czarżu.
Wójt Gminy wyjaśnił, że na wspólne przedsięwzięcia z Powiatem na drogi powiatowe Gmina przekazała kwotę 370 000,oo zł, a Starostwo Powiatowe – 490 000,oo zł, w związku z czym razem na drogi powiatowe przeznaczono kwotę 860 000,oo zł. Poinformował, że z budżetu gminy przekazywane są środki finansowe dla Powiatu i nie wie, w jaki sposób są one rozliczane.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że jeśli artykuł prasowy podaje, że 100 000,oo zł stanowi dotację z budżetu powiatu, a 40 000,oo zł stanowi dotację z budżetu gminy, to wynika z tego, że przedmiotowy przystanek kosztował 140 000,oo zł.
Wójt Gminy wyjaśnił, że koszt budowy przystanku autobusowego zamknął się w kwocie 95 000,oo zł.
e) Radny Arnold Drążyk zapytał, kiedy rozpocznie się budowa parkingu w Czarżu?
Radny Roman Zieliński w odpowiedzi poinformował, że w związku z wycofaniem się wykonawcy, który obiecał bezpłatnie ułożyć kostkę prace się przedłużają. Dodał, że trwają rozmowy w tej sprawie. Rada Sołecka liczy na pomoc OSP.
f) Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin przypomniała, że wniosek Rady Sołeckiej w sprawie oświetlenia drogi Raciniewo – Gzin został skierowany do Wójta Gminy. Sołtys zwróciła się z zapytaniem, jakie dalsze działania podjęto w tej sprawie?
Wójt Gminy w odpowiedzi wyjaśnił, że w trakcie roku budżetowego otrzymuje wiele wniosków, ale nie posiada środków na ich realizację.
Dodał, że Przewodniczący Rady Gminy przekazuje tego typu wnioski do Wójta, więc może należy je kierować bezpośrednio do Wójta, ale ze wskazaniem środków na ich pokrycie. Wyjaśnił, że nie może realizować tego typu wniosków inwestycyjnych, ponieważ nie zostały one ujęte do budżetu.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że Sołectwo ponowi wniosek.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że część wniosków dotyczy oświetlenia prywatnych posesji.
g) Wójt Gminy przedstawił pismo Prezesa Zarządu MWiK Sp. z o.o. w Bydgoszczy informujące o sprzedaży udziałów spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego – Wodociągi i Kanalizacja – Zarządzanie, Konsulting – Spółka z o.o. W umowie zawarto zapis gwarantujący Gminie możliwość wycofania się z udziału w w/w spółce poprzez umorzenie posiadanych udziałów po wartości 4 034,34 zł za jeden udział, tj. łącznie za kwotę 8 068,68 zł.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i porządku Publicznego poinformowali, iż Komisje uznały, że należy wystąpić ze spółki z o.o. pod firmą „Wodociągi i Kanalizacja – zarządzanie, konsultacja – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Bydgoszczy, a tym samym wycofać udziały Gminy.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja nie zajęła stanowiska w sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wystąpienia ze spółki z o.o. pod firmą „Wodociągi i Kanalizacja – zarządzanie, konsultacja – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Bydgoszczy.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/139/08 w sprawie w sprawie wystąpienia ze spółki z o.o. pod firmą „Wodociągi i Kanalizacja – zarządzanie, konsultacja – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Bydgoszczy, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.26. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 13:40 zamknął XIX Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
ad.2. Do protokółu z XVIII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XVIII Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy udzielił głosu gościom – przedstawicielom Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy.
Jerzy Derenda – Prezes Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy podziękował za zaproszenie dodając, iż to, że most fordoński nosi nazwisko Rudolfa Modrzejewskiego jest ogromną zasługą Radnych Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, ponieważ decyzja w tej sprawie została podjęta błyskawicznie, podczas, gdy w Bydgoszczy trwało to bardzo długo. Złożył podziękowania za współpracę z Przewodniczącym Rady Gminy oraz Wójtem Gminy w organizowaniu imprezy nadania imienia mostowi fordońskiemu oraz za pomoc i uczestnictwo we wszystkich spotkaniach. Zapewnił, ze Rada Gminy ma w Bydgoszczy przyjaciół, w tym również w osobie Prezydenta Miasta Bydgoszczy.
Przedstawiciele Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy wręczyli Przewodniczącemu Rady Gminy oraz Wójtowi Gminy pamiątkowe tablice i odznaki.
ad.3. W dyskusji nad koncepcją instytucjonalną realizacji Przedsięwzięcia i rozwoju infrastruktury wodociągowo – kanalizacyjnej gmin ościennych miasta Bydgoszcz głos zabrali:
Stanisław Drzewiecki - Prezes spółki Miejskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. w Bydgoszczy celem wprowadzenia przedstawił informacje o projektach inwestycyjnych.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o podanie informacji na temat zaawansowania rozmów z innymi gminami.
Stanisław Drzewiecki - Prezes spółki Miejskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. w Bydgoszczy poinformował, że uchwały rad gmin w tej sprawie są bardzo różnorodne. Dodał, że zapewne w przedsięwzięciu nie weźmie udziału sześć gmin, ponieważ współpracą nie jest zainteresowana gmina Nowa Wieś Wielka, ale Burmistrz Solca Kujawskiego nieoficjalnie poinformował, iż widzi korzyści związane z przystąpieniem do omawianego przedsięwzięcia. Poinformował, iż pięć gmin wyraziło chęć wejścia do tworzonego podmiotu. Po podjęciu uchwał zostanie opracowana szczegółowa umowa i wówczas zostaną podjęte kolejne uchwały.
Wójt Gminy zapytał, czy w sytuacji, gdy chęć uczestnictwa w omawianym przedsięwzięciu wyrażą tylko trzy gminy współpraca zostanie podjęta?
Stanisław Drzewiecki - Prezes spółki Miejskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. w Bydgoszczy poinformował, że w sytuacji, gdy chęć współpracy wyrazi jedna, czy dwie gminy, projekt będzie realizowany.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie dla w/w przedsięwzięcia.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały w sprawie przystąpienia do realizacji Przedsięwzięcia „Integracja oraz rozwój infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej gmin ościennych Miasta Bydgoszcz” oraz do spółki utworzonej w celu realizacji Przedsięwzięcia i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/130/08 w sprawie przystąpienia do realizacji Przedsięwzięcia „Integracja oraz rozwój infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej gmin ościennych Miasta Bydgoszcz” oraz do spółki utworzonej w celu realizacji Przedsięwzięcia, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.4. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radna Danuta Węgierska zapytała, jaki był efekt uzgodnień kwestii przebudowy ul Bydgoskiej w Ostromecku? Dodała, że mieszkańcy skarżą się na zakaz zatrzymywania się na jezdni w centrum wsi, ponieważ jest to dla nich znaczne utrudnienie. Zwróciła uwagę na problemy związane z parkowaniem przy sklepach. Poinformowała, że przy jednym ze sklepów nie ma parkingu i właściciele narzekają na znaczne zmniejszenie się liczby klientów.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w/w uzgodnienia nie obejmowały tematu organizacji ruchu drogowego na terenie Ostromecka. Przyznał, że centrum Ostromecka obejmuje zakaz zatrzymywania się i postoju. Zwrócił uwagę na istniejące (wyznaczone) parkingi. Dodał, że przy pałacu znajduje się duży parking, gdzie można się zatrzymywać. Nie ma możliwości wyznaczenia innego terenu do parkowania, ze względu na bardzo zwartą zabudowę i chodzące do szkoły dzieci. Parking przy sklepie został wyznaczony dla samochodu dostawczego. Poinformował, że jeden ze sklepów posiada grunt na parking, natomiast drugi takowego nie posiada, ale jeżeli właściciel chce by kupujący mogli parkować bezpośrednio przy sklepie może wyznaczyć miejsca postoju na swoim prywatnym gruncie. Poinformował, że rozmawiał w tych kwestiach z przedstawicielami Zarządu Dróg Wojewódzkich, ale bez echa.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, by podczas projektowania przebudowy dróg zorganizować miejsca, w których można będzie się zatrzymać i nie chodzi tu o wybudowanie parkingu. Poinformowała, że zakaz zatrzymywania się nie jest mieszkańcom potrzebny, a przejezdni nie wiedzą o możliwości parkowania przy pałacu.
Wójt Gminy wyjaśnił, że projekt przebudowy zakłada wybudowanie chodnika wzdłuż terenu restauracji do samego przystanku, w związku z czym nie będzie możliwości zatrzymania się w centrum wsi.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o podanie terminu uruchomienia kursów pociągów.
Wójt Gminy poinformował, że nie jest znany termin otwarcia linii kolejowej Bydgoszcz - Chełmża.
Radny Szymon Dunal poinformował o sprzeciwach mieszkańców przeciwko wybudowaniu przepompowni ścieków na jednym z prywatnych gruntów.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił, że Gmina zrezygnuje w ogóle z przedmiotowej działki, a miejsce pod przepompownię ścieków jest zaznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego.
Wójt Gminy wyjaśnił, że na etapie projektowania i przygotowywania planu nie było żadnych sprzeciwów.
Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że najlepiej byłoby zawiadamiać bezpośrednio np. listownie osoby zainteresowane o wyłożeniu planów do publicznego wglądu, ponieważ same ogłoszenia są jego zdaniem niewystarczające.
Wójt Gminy poinformował, iż zdarzają się sytuacje, że mimo uczestnictwa w pracach projektowych niektóre osoby dopiero po uchwaleniu planu mają do niego zastrzeżenia.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, jedenastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.5. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie poruszano żadnych kwestii.
ad.6. W dyskusji nad informacją o wynikach egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z prośbą, by przyszłoroczne informacje zostały opracowane w jednakowej formie. W związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje o wynikach egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
ad.7. W dyskusji nad informacjami na temat przygotowania szkół do nowego roku szkolnego głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Ewa Juchcińska - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja wizytowała szkoły i nie wniosła uwag do stanu przygotowania szkół do nowego roku szkolnego.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku przedstawił informacje o wynikach egzaminów kompetencyjnych i bazie lokalowej szkoły. Poinformował, że każda klasa ma swoją salę lekcyjną, ale problem jest to, że są za małe. Szkoła przez cały czas się rozwija, ale to, co przekracza możliwości dyrektora i szkoły to brak pomieszczeń dla logopedy, pedagoga szkolnego i psychologa oraz brak pomieszczeń na samodzielną pracę nauczyciela. Poinformował o remontach wykonanych w bieżącym roku oraz potrzebach wymiany kolejnych okien, remontu dachu, budowy boiska sportowego i innych kosztach szkoły.
Zwrócił uwagę na dobrze funkcjonującą stołówkę szkolną, w której dziennie wydaje się 160 obiadów. Podsumowując dodał, iż ogólnie szkoła zmierza w dobrym kierunku.
Waldemar Łobocki – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu podziękował za przeznaczenie znacznych środków na utrzymanie szkół oraz przedstawił informacje o stanie bazy lokalowej i wykonanych remontach w Zespole Szkół w Czarżu. Zwrócił uwagę na ogromne koszty zakupu oleju opałowego i energii elektrycznej.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, iż dzięki hojności budżetu udało się wyremontować pawilon szkolny. Przedstawiła informacje na temat większej liczby dzieci i konieczności pracy szkoły na dwie zmiany oraz o wykonanych remontach. Dodała, że Zespół Szkól jest po kontroli SANEPID, podczas której zwrócono uwagę na zły stan parkietu w sali gimnastycznej. Dużo nie brakowało, a musiałaby ją zamknąć, a korzystają z niej nie tylko uczniowie, ale popołudniami również osoby dorosłe. Wyjaśniła, że elewacja sali gimnastycznej spada. Według SANEPIDU kuchnia w przedszkolu mimo, iż jest wykafelkowana i w bardzo dobrym stanie, nie spełnia warunków sanitarnych. Zwróciła uwagę na fatalny stan boiska szkolnego, którego utrzymanie spoczywa na pracownikach i dyrekcji szkoły, mimo, iż korzystają z niego nie tylko uczniowie.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej zwrócił się z prośbą, by w okresie letnim oszczędzać wodę, ponieważ duże jej ilości wykorzystywano do podlewania boisk. Zaapelował, by podlewać wyłącznie wieczorami.
Waldemar Łobocki –Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu poinformował, że szkoła ma swoje ujęcie wody, z którego korzysta podlewając boisko.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej zwrócił uwagę, że podlewanie boisk podwyższa stratność wody.
Radny Ryszard Kaczor przypomniał, że przekazując szkołę w Wałdowie Królewskim dyskutowano na temat tablicy na budynku.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że w dniu dzisiejszym zawieszono na budynku szkoły nową tablicę oraz godło.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, kto będzie nadzorował obiekty szkolne w Wałdowie Królewskim?
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że głównym odpowiedzialnym jest ona jako dyrektor szkoły, ale wicedyrektor codziennie tam dojeżdża i również z nią można dyskutować na temat funkcjonowania oddziału szkolnego w Wałdowie Królewskim.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie informacje na temat przygotowania szkół do nowego roku szkolnego.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje na temat przygotowania szkół do nowego roku szkolnego, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
ad.8. W dyskusji nad projektem koncepcji stołówki szkolnej w Zespole Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przedstawili pozytywne opinie Komisji dla koncepcji stołówki szkolnej z cateringiem.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja nie zajęła stanowiska w sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy jeżeli Rada Gminy zadecyduje by realizować wersję B – stołówki, do której będą dostarczane posiłki z zewnątrz, czy szkoła będzie usatysfakcjonowana?
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że nie spodziewała się tak ogromnych kosztów utworzenia stołówki szkolnej. Jej zdaniem kosztorys jest zbyt duży. Zastanawiała się, czy może ktoś mógłby ocenić jego realność, ponieważ straci kolejne pieniądze, a dzieci nic nie zyskają, bo będą jadły te same posiłki, które jadły dotychczas. Dodała, że nie ma sensu przebudowywać szkoły dla stołówki do której będą dostarczane posiłki z zewnątrz.
Radna Danuta Węgierska poparła stanowisko Dyrektor Zespołu Szkół, dodając, iż być może projektant przyjął ceny dla bardzo wyrafinowanych urządzeń. Zdaniem radnej catering nie jest dobrym sposobem dożywiania w szkole.
Wójt Gminy zgodził się, że kosztorys można poddać analizie. Zwrócił uwagę, że trzeba będzie wyburzyć kilka ścianek i postawić kilka nowych, do tego kilka trzeba będzie też wykafelkować. Zastanawiał się, że może kosztorys jest zawyżony, ale nie należy się spodziewać, że jest podwyższony o 50%. Zwrócił uwagę na koszty instalacji elektrycznych. Projektant przyjął jakieś standardy, ale może koszty zmniejszą się o 10 -15%.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, gdzie przewiduje się utworzenie szatni?
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, szatnia miałaby wydzielone boksy przy gimnazjum, a szatnia dla uczniów gimnazjum zajmowałaby boksy przy wejściu na piętro szkoły.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że na dzień dzisiejszy Rada Gminy powinna zastanowić się jaki przyjąć kierunek działań. Poinformował, że na posiedzeniu Komisji padł głos, że nawet szpitale odeszły od własnych kuchni.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku stwierdził, iż życzy by Zespół Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej posiadał stołówkę z prawdziwego zdarzenia, ponieważ mimo większych kosztów przygotowania i zatrudnienia dzieci zjedzą lepsze posiłki. Przypomniał, że Zespół Szkół w Ostromecku również przechodził przez wszystkie etapy przygotowania stołówki. Dodał, że sceptycznie podchodzi do posiłków z zewnątrz, w takiej sytuacji wsad do kotła na pewno nie wyniesie 2,50 ponieważ firma w tę kwotę wlicza koszty pracownicze, transportu itp., a musi jeszcze na tym zarobić.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej zwróciła uwagę, że zwiększyła się liczba uczniów w przedszkolu i gdyby utworzono kuchnię z prawdziwego zdarzenia, posiłki dla przedszkola również będą tam przygotowywane, w związku z czym kucharka zostałaby przeniesiona do szkoły i stan etatowy nie ulegnie znaczącej zmianie.
Radna Ewa Juchcińska stwierdziła, że należy stworzyć stołówkę z prawdziwego zdarzenia, by spełniła również przyszłe potrzeby.
Radny Szymon Dunal zastanawiał się nad zweryfikowaniem kosztorysu. Dodał, że na posiedzeniu Komisji głosował za wersją stołówki, do której będą dostarczane posiłki z zewnątrz, ale po zapoznaniu się z argumentacją dyrekcji szkół skłania się za utworzeniem pełnej stołówki.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że decydujący głos w tej sprawie powinna mieć Dyrektor Zespołu Szkół, a z jej słów należy wywnioskować, że posiłki dostarczane z zewnątrz są coraz gorsze.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że od 1 września zmienił się dostawca i posiłki są coraz smaczniejsze, ale o dokładce może być mowa tylko czasami. Chleb jest wydzielany, bo dostawca chce mieć zyski.
Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że w związku z wysokim kosztorysem potencjalni wykonawcy podniosą ceny wybudowania stołówki do cen podanych w w/w dokumencie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wersję stołówki, do której będą dostarczane posiłki z zewnątrz.
Za przyjęciem w/w wersji głosowało dwóch radnych, przeciw – sześciu, wstrzymujących się – trzech. Projekt upadł.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym poddał pod głosowanie projekt stołówki szkolnej z pełnym wyposażeniem do przygotowywania posiłków na miejscu.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy siedmiu głosach „za”, i czterech wstrzymujących przyjęła utworzenie stołówki wraz z kuchnią, gdzie będą przygotowywane posiłki na miejscu.
ad. 9. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za pierwsze półrocze 2008 roku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej za pierwsze półrocze 2008 roku, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.10. W dyskusji nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 2008 roku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w sprawozdanie.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał uchwały Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy dot. w/w sprawozdania z wykonania budżetu gminy.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie dla w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 2008 roku, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/131/08 w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osiedle Toruńskie” w Dąbrowie Chełm. głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/132/08 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osiedle Toruńskie” w Dąbrowie Chełm., która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osiedle Linie” w Dąbrowie Chełm. głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/133/08 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Osiedle Linie” w Dąbrowie Chełm., która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Król. głos zabrali:
Wójt Gminy przedstawił zmiany granicy opracowania zaproponowane przez Komisję Rewizyjna polegające na wyrównaniu granic opracowania z granicami nieruchomości, które w nie wchodzą.
Przewodniczący pozostałych Komisji Rady Gminy przedstawiły pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w propozycję Komisji Rewizyjnej.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie” przyjęła propozycję Komisji Rewizyjnej, by granice opracowania przebiegały zgodnie z granicami nieruchomości, które wchodzą w skład projektu planu zagospodarowania przestrzennego.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał poprawiony (uwzględniający wniosek Komisji Rewizyjnej) projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/134/08 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Król., która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Dąbrowa Chełmińska do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Zakole Dolnej Wisły głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/135/08 w sprawie w sprawie przystąpienia Gminy Dąbrowa Chełmińska do Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Zakole Dolnej Wisły, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Boluminek na lata 2008 – 2018” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/136/08 w sprawie w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Boluminek na lata 2008 – 2018”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego działek nr 63/3 i 63/4 położonych w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przestawiła stanowisko Komisji, która postawiła wniosek, by zapłatę za w/w nieruchomość rozłożyć maksymalnie na cztery lata.
Radny Jan Palmowski zapytał, czy istnieje taka możliwość?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że jest taka możliwość, ponieważ spłatę należności można rozłożyć maksymalnie na dziesięć lat. Dodał, że podejmie kroki, by spłata została dokonana jednorazowo.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie ustaliła czas spłaty zobowiązania na maksymalnie cztery lata i zobowiązała Wójta Gminy do wykonania w/w decyzji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/137/08 w sprawie sprzedaży w drodze bezprzetargowej na rzecz użytkownika wieczystego działek nr 63/3 i 63/4 położonych w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.18. W dyskusji nad wnioskiem mieszkańców ul. Ptasiej i Słonecznej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji w sprawie:
Komisja Rewizyjna zajęła stanowisko, że utwardzenie i oświetlenie przedmiotowych ulic powinno nastąpić dopiero po zakończeniu budowy kanalizacji ściekowej. Komisja zwróciła uwagę, że na wielu działkach usytuowanych przy w/w ulicach trwają jeszcze prace budowlane.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego zaproponowała rozpoczęcie budowy oświetlenia drogowego w momencie wybudowania innej infrastruktury.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych uznała za uzasadnione zaczekanie z wnioskowanymi inwestycjami do zakończenia budowy kanalizacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w stanowiska Komisji, by oświetlenie oraz utwardzenie ulic Ptasiej i Słonecznej w Dąbrowie Chełmińskiej rozpatrywać dopiero po zakończeniu inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej w Dąbrowie Chełm.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, jedenastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła w/w stanowisko.
ad.19. W dyskusji mad problemem awarii kanalizacji na ul. Szkolnej i Leśnej w Ostromecku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna zapoznała się z problemem i w związku z zaistniałą awarią zwróciła się o jak najszybsze przystąpienie do spółki z firmą MWiK Sp. z o.o.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska uznała, że było to zdarzenie incydentalne. Postawiła wniosek, by sołtysi posiadali aktualne informacje na temat dróg powiadamiania w sytuacjach awaryjnych.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych potraktowała zdarzenie jako incydent oraz zwróciła się z prośbą, by sołtysi posiadali aktualne spisy telefonów alarmowych. Komisja zwróciła uwagę, by w kulturalny sposób korzystać z dóbr kanalizacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w stanowiska Komisji.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie uznała awarię kanalizacji sanitarnej w Ostromecku jako zdarzenie incydentalne i zwróciła się do Wójta Gminy, by sołtysi posiadali aktualny spis telefonów alarmowych.
ad.20. W dyskusji na temat przeznaczenia pomieszczeń w budynku przy ul. Bydgoskiej 54 w Dąbrowie Chełm. głos zabrali:
Wójt Gminy udzielił wyjaśnień dot. zapisu w planie zagospodarowania przestrzennego, gdzie budynek po mleczarni przeznaczono na usługi administracyjne. Dodał, że wystąpiono z zapytaniem do Starostwa Powiatowego, czy w szeroko pojętych usługach mieszczą się również usługi administracyjne. W chwili obecnej oczekuje na odpowiedź Wydziału Budownictwa Starostwa Powiatowego w Bydgoszczy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z zaistniałą sytuacją postawił wniosek, by wstrzymać się z podjęciem decyzji dot. przeznaczenia pomieszczeń po mleczarni do czasu uzyskania interpretacji.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w wniosek Przewodniczącego Rady Gminy.
ad.21. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych za rok 2007, w których nie stwierdzono nieprawidłowości.
Wójt Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych za 2007 rok osób do tego zobowiązanych. W w/w oświadczeniach nie stwierdzono nieprawidłowości.
W/w informacje stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że jego oświadczenie majątkowe oraz oświadczenie Wójta Gminy zostały skierowane w wymaganym terminie do Wojewody Kujawsko – Pomorskiego, który nie wniósł do nich żadnych uwag.
ad.22. W dyskusji nad określeniem podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełm. na 2009 rok głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił propozycje w/w parametrów:
wzrost dochodów o 4% w stosunku do roku 2008,
wzrost wynagrodzeń o 10% w stosunku do roku 2008,
wzrost pozostałych wydatków bieżących o 2,9% (na poziomie zakładanego średniorocznego wskaźnika inflacji).
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla przedstawionych propozycji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w propozycję.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała propozycję podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełm. na 2009 rok przedstawioną przez Wójta Gminy
ad.23. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę ustalającą kwotę najniższego wynagrodzenia oraz wartość jednego punktu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr XIX/138/08 w zmieniającą uchwałę ustalającą kwotę najniższego wynagrodzenia oraz wartość jednego punktu, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.24. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radny Ryszard Kaczor przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej wydzielenie z budżetu gminy kwoty 45 500,oo zł z przeznaczeniem na wybudowanie w roku bieżącym oświetlenia drogowego w Reptowie na wysokości parowu. Dodał, że dokumentacja techniczna została już wykonana.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wniosek Komisji Rewizyjnej.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach ”za” – jednogłośnie przyjęła w/w wniosek Komisji Rewizyjnej.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał uzupełniony – uwzględniający wniosek Komisji Rewizyjnej projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/129/08 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2008, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.25. W punkcie „sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
a) Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego wyjaśnił, że nie ulega wątpliwości, ze sporna droga w Gzinie drogą powiatową, która formalnie nie ma zarządcy. Poinformował, że odbyło się spotkanie Starosty z Wójtem Gminy w celu wyjaśnienia kwestii własności przedmiotowej drogi. Dodał, że w dokumentach jest sygnał, że sporna droga jest drogą kategorii powiatowej. Zwrócił się o powstrzymanie emocji, ponieważ w tej sprawie odbędzie się kolejne spotkanie Wójta i Starosty.
b) Przewodniczący Rady Gminy poinformował o prośbie mieszkańców, by firma REMONDIS częściej opróżniała pojemniki na odpady segregowane. Dodał, że pracownik Urzędu Gminy informował, że w tych pojemnikach znajdują się różne śmieci. Świadomość ludności w tych kwestiach jest bardzo niska. Zwrócił się z prośbą, by na zebraniach wiejskich informować o segregacji śmieci.
c) Danuta Tomaszewska - Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej poinformowała, że GOPS realizuje program finansowany ze środków Unii Europejskiej – „ Przyszłość w naszych rękach”. Uczestniczki pierwszych kursów ukończyły kursy obsługi kas fiskalnych, obsługi komputera i internetu oraz opieki nad osobami starszymi. Jedna z nich już podjęła pracę, kilka w niedługim czasie podpisze umowy o pracę, a kilka zgłosiła chęć podjęcia dalszej nauki i podwyższania swoich kwalifikacji.
d) Radny Ryszard Kaczor poinformował, iż z informacji prasowych wynika, że Starostwo Powiatowe w Bydgoszczy przekazało kwotę 100 000,oo zł na budowę przystanku autobusowego w Czarżu.
Wójt Gminy wyjaśnił, że na wspólne przedsięwzięcia z Powiatem na drogi powiatowe Gmina przekazała kwotę 370 000,oo zł, a Starostwo Powiatowe – 490 000,oo zł, w związku z czym razem na drogi powiatowe przeznaczono kwotę 860 000,oo zł. Poinformował, że z budżetu gminy przekazywane są środki finansowe dla Powiatu i nie wie, w jaki sposób są one rozliczane.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że jeśli artykuł prasowy podaje, że 100 000,oo zł stanowi dotację z budżetu powiatu, a 40 000,oo zł stanowi dotację z budżetu gminy, to wynika z tego, że przedmiotowy przystanek kosztował 140 000,oo zł.
Wójt Gminy wyjaśnił, że koszt budowy przystanku autobusowego zamknął się w kwocie 95 000,oo zł.
e) Radny Arnold Drążyk zapytał, kiedy rozpocznie się budowa parkingu w Czarżu?
Radny Roman Zieliński w odpowiedzi poinformował, że w związku z wycofaniem się wykonawcy, który obiecał bezpłatnie ułożyć kostkę prace się przedłużają. Dodał, że trwają rozmowy w tej sprawie. Rada Sołecka liczy na pomoc OSP.
f) Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin przypomniała, że wniosek Rady Sołeckiej w sprawie oświetlenia drogi Raciniewo – Gzin został skierowany do Wójta Gminy. Sołtys zwróciła się z zapytaniem, jakie dalsze działania podjęto w tej sprawie?
Wójt Gminy w odpowiedzi wyjaśnił, że w trakcie roku budżetowego otrzymuje wiele wniosków, ale nie posiada środków na ich realizację.
Dodał, że Przewodniczący Rady Gminy przekazuje tego typu wnioski do Wójta, więc może należy je kierować bezpośrednio do Wójta, ale ze wskazaniem środków na ich pokrycie. Wyjaśnił, że nie może realizować tego typu wniosków inwestycyjnych, ponieważ nie zostały one ujęte do budżetu.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że Sołectwo ponowi wniosek.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że część wniosków dotyczy oświetlenia prywatnych posesji.
g) Wójt Gminy przedstawił pismo Prezesa Zarządu MWiK Sp. z o.o. w Bydgoszczy informujące o sprzedaży udziałów spółki Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego – Wodociągi i Kanalizacja – Zarządzanie, Konsulting – Spółka z o.o. W umowie zawarto zapis gwarantujący Gminie możliwość wycofania się z udziału w w/w spółce poprzez umorzenie posiadanych udziałów po wartości 4 034,34 zł za jeden udział, tj. łącznie za kwotę 8 068,68 zł.
Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i porządku Publicznego poinformowali, iż Komisje uznały, że należy wystąpić ze spółki z o.o. pod firmą „Wodociągi i Kanalizacja – zarządzanie, konsultacja – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Bydgoszczy, a tym samym wycofać udziały Gminy.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja nie zajęła stanowiska w sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wystąpienia ze spółki z o.o. pod firmą „Wodociągi i Kanalizacja – zarządzanie, konsultacja – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Bydgoszczy.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX/139/08 w sprawie w sprawie wystąpienia ze spółki z o.o. pod firmą „Wodociągi i Kanalizacja – zarządzanie, konsultacja – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” z siedzibą w Bydgoszczy, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.26. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 13:40 zamknął XIX Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
metryczka
Wytworzył: mgr Dorota Kraska - inspektor (26 września 2008)
Opublikował: mgr Dorota Kraska (1 grudnia 2008, 09:13:42)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1263