NULL string(0) ""

Uchwała nr XLIII.402.2022RADY GMINY DĄBROWA CHEŁMIŃSKAz dnia 27 kwietnia 2022w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559), art. 12 ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236, 1535, 1773, 1927, 1981 i 2270 oraz 2022 r. poz. 583 i 655) oraz art.17 ust.1 pkt 18 i art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1981, 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1 i 66) uchwala się, co następuje:

Uchwała nr XLIII.402.2022
RADY GMINY DĄBROWA CHEŁMIŃSKA
z dnia 27 kwietnia 2022


w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559), art. 12 ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236, 1535, 1773, 1927, 1981 i 2270 oraz 2022 r. poz. 583 i 655) oraz art.17 ust.1 pkt 18 i art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1981, 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1 i 66) uchwala się, co następuje:


     § 1. Przyjąć Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
 
    § 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
    § 3. Traci moc uchwała nr XVIII.160.2016 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 21 kwietnia 2016 r. o uchwaleniu Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej oraz uchwała nr XXXIX.366.2022 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia           19 stycznia 2022 r. w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej              w Dąbrowie Chełmińskiej.
 
    § 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 maja 2022 r.
 
Uzasadnienie
            Zmiana siedziby Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej oraz nowe zadania stawiane przed tut. Ośrodkiem wpływają na potrzebę podjęcia uchwały w sprawie nadania niniejszego Statutu. Siedziba Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  w Dąbrowie Chełmińskiej będzie mieściła się w Wałdowie Królewskim przy ulicy Długiej 32.
Z uwagi na sytuację związaną z konfliktem zbrojnym na Ukrainie na tut. Ośrodek nałożono realizację dodatkowych zadań w oparciu o zapisy ustawy z dnia 12 marca 2022 r.  o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w tym prowadzenie postępowań w sprawie jednorazowego świadczenia pieniężnego dla obywateli Ukrainy w wysokości 300 zł na osobę, a także przyjmowania oraz rozpatrywania wniosków o  przyznanie świadczenia pieniężnego za zapewnienie zakwaterowaniai wyżywienia obywatelom Ukrainy i weryfikacji warunków zakwaterowania i wyżywienia na potrzeby przyznania lub wypłaty tego świadczenia.
W związku z powyższym zasadne jest uchwalenie nowego Statutu GOPS w Dąbrowie Chełmińskiej, z uwzględnieniem powyższych zmian.
 
  
 
  Załącznik do uchwały Nr XLIII.402.2022
Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
                                                                           z dnia 27 kwietnia 2022 r.
 
STATUT GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ  W  DĄBROWIE CHEŁMIŃSKIEJ
 
Rozdział I
Postanowienia ogólne
 
„§ 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej działa na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa, a w szczególności wykonuje zadania na podstawie:
1) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559);
2) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1 i 66);
3) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U.  z 2020 r. poz. 685);
4) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2022 r. poz.615); 
5) ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów                 (Dz. U. z 2020 r. poz. 1297);
6) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów               (Dz. U. z 2021 r. poz. 877, 1162, 1379, 1981 i 2105);
7) ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U.                 z 2019 r. poz. 2407 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981 i 2270);
8) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 447);
9) ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem”               (Dz. U. z 2020 r. poz. 1329);
10) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2021 r. poz. 1249); 
11) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 690);
12)  ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz.1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243 i 1535);
13)  ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze  środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, 1292, 1559, 1773, 1834, 1981, 2105, 2120, 2217, 2232 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 64, 91, 583, 655 i 807);
14)  ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973, 2269 i 2127 oraz M.P. z 2021 r. poz. 814 i 960);
15)  ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583);
16)  ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U z 2022 r. poz. 1 i 202);
17)  ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U z 2022 r. poz. 583 i 584);
18)  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. z 2021 r. poz. 1092)
19)  niniejszego Statutu.
 
 § 2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej stanowi jednostkę organizacyjną Gminy Dąbrowa Chełmińska powołaną do realizacji zadań pomocy społecznej określonych w przepisach ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1 i 66).
 
§ 3. 1. Siedziba Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej mieści się w Wałdowie Królewskim przy ul. Długiej 32.
       2. Obszarem działania jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
       3. Bezpośredni nadzór nad działaniem Ośrodka sprawuje Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
§ 4. 1. Ośrodek został utworzony na podstawie:
1) uchwały Nr XI/57/90 Gminnej Rady Narodowej w Dąbrowie Chełmińskiej z dnia 26 kwietnia 1990 r.;
2) zarządzenia Nr 1/90 Naczelnika Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 30 kwietnia 1990 r. w sprawie utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej.
§ 5. 1. Ilekroć w statucie mowa o :
1) Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Dąbrowa Chełmińska;
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Dąbrowa Chełmińska;
3) Ośrodku - należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej;
4) Kierowniku -  należy przez to rozumieć Kierownika  Gminnego Ośrodka Pomocy  Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej;
5) Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
§ 6. Ośrodek współpracuje w szczególności z:
1) Kujawsko-Pomorskim Urzędem Wojewódzkim Wydziałem Polityki Społecznej w Bydgoszczy;
2) Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Toruniu;
3) Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Bydgoszczy.
 
Rozdział II
Cele i zadania Ośrodka

§ 7. 1. Obowiązek wykonywania zadań z pomocy społecznej w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów prawa spoczywa na Ośrodku.
         2. Ośrodek realizuje zadania Gminy w zakresie pomocy społecznej:
1) własne o charakterze obowiązkowym;
2) zadania własne;
3) zadania zlecone z zakresu administracji rządowej;
4) wynikające z innych ustaw.
3. Ośrodek koordynuje realizację gminnej strategii rozwiązywania problemów
społecznych ze szczególnym uwzględnieniem realizacji programów pomocy społecznej.
 
§ 8. 1. Zadania pomocy społecznej realizowane przez Ośrodek polegają na:
1) przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń;
2) pracy socjalnej;
3) prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej;
4) analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
5) realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
6) rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach identyfikowanych potrzeb;
7) wykonywaniu innych zadań z zakresu pomocy społecznej w szczególności związanych z wdrażaniem i realizacją projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, środków ministerialnych oraz tworzeniu i realizacji lokalnych programów osłonowych.
2. Szczegółowy zakres zadań, o którym mowa w § 7 ust. 2 niniejszego statutu określony został w art. 17 i 18 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1 i 66).
3. Ośrodek realizuje także inne zadania na podstawie upoważnienia Wójta lub Rady, a w szczególności:
1)  zadania wynikające z ustawy z dnia 28 listopada 2003r o świadczeniach rodzinnych polegające na prowadzeniu postępowań, wydawania decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych oraz wystawiania i podpisywania tytułów wykonawczych oraz innych dokumentów do prowadzenia postępowania egzekucyjnego;
2) zadania wynikające z ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, polegające na prowadzeniu postępowań w tych sprawach i wydawaniu decyzji;
3) zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, polegające na prowadzeniu postępowań i wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowaniu działań wobec dłużników alimentacyjnych;
4) zadania wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, polegające między innymi na tworzeniu i realizacji gminnego programu przeciwdziałania przemocy;
5) zadania wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
6) zadania z zakresu świadczeń wychowawczych wynikających z ustawy z dnia 11 lutego 2016 r.  o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, polegające na prowadzeniu postępowań i wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń wychowawczych;
7) zadania wynikające z ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży
i rodzin „Za życiem”, polegające między innymi na prowadzeniu postępowań oraz wydawania decyzji administracyjnych w sprawach o jednorazowe świadczenie,
o którym mowa w art. 10 ust. 1 ww. ustawy;
8) zadania wynikające z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, polegające na prowadzeniu postępowań, w tym wydawaniu zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, na potrzeby złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
9) zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, polegające na udzielaniu pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska;
10)  zadania wynikające z ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym polegające na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatku osłonowego, w tym wydawania decyzji oraz wydawania i przekazywania informacji wnioskodawcom;
11)  zadania wynikające z ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, polegające m.in. na prowadzeniu postępowań w sprawie jednorazowego świadczenia pieniężnego dla obywateli Ukrainy, w tym do wydawania decyzji, a także przyjmowaniu oraz rozpatrywaniu wniosków o  przyznanie świadczenia pieniężnego za zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy i weryfikacji warunków zakwaterowania i wyżywienia na potrzeby przyznania lub wypłaty tego świadczenia;
12)  zadania wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”, polegające między innymi na prowadzeniu postępowań określonych w programie.”
 
§ 9. Przy realizacji zadań o którym mowa w § 8 ust. 1 Ośrodek współdziała z istniejącymi instytucjami, organizacjami społecznymi, wszystkimi kościołami i związkami wyznaniowymi, zakładami pracy, z zagranicą, jak również osobami fizycznymi i innymi osobami prawnymi w celu realizacji pomocy społecznej.
 
§ 10. Ośrodek może zlecać innym podmiotom realizację wskazanych zadań w trybie i na zasadach określonych w ustawach.
 
§ 11. Kierownik składa Radzie coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka i przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
 
§ 12. Kierownik nie może odmówić pomocy osobie potrzebującej, pomimo istniejącego obowiązku osób fizycznych lub prawnych do zaspokajania jej niezbędnych potrzeb.
 
 
Rozdział III
Organizacja i zarządzanie
 
§ 13. 1. Ośrodkiem kieruje odpowiedzialny za całokształt pracy Kierownik, który odpowiada za realizację zadań statutowych, kieruje jego działalnością i reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
     2. Organizację i strukturę wewnętrzną Ośrodka określa regulamin organizacyjny, opracowany przez Kierownika.
     3. Kierownika zatrudnia i zwalnia Wójt, który jednocześnie jest zwierzchnikiem służbowym Kierownika  i dokonuje wobec niego czynności w sprawach z zakresu prawa pracy.
     4. Do zadań Kierownika należy w szczególności:
    1) określenie i wdrożenie odpowiedniej struktury organizacyjnej, w tym między innymi opracowanie regulaminu organizacyjnego Ośrodka;
    2) dobór kadr i podział zadań;
    3) sporządzanie planów pracy i nadzór nad ich realizacją;
    4) współpraca z organami samorządu terytorialnego: Radą, Stałymi Komisjami   Rady, Radami Sołeckimi i Sołtysami;
    5) terminowe kierowanie spraw o zwrot nienależnie pobranych świadczeń do      postępowania egzekucyjnego;
    6) przestrzeganie dyscypliny budżetowej.
 
§ 14. 1. Wójt udziela Kierownikowi upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości Gminy, a także w innych sprawach przewidzianych prawem.
    2. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1 może być także udzielone innej osobie, na wniosek Kierownika.
 
§ 15.1. Kierownik realizuje zadania przy pomocy zatrudnionych w Ośrodku pracowników.
    2. Prawa i obowiązki pracowników regulują: kodeks pracy i przepisy szczególne.
    3. Kierownik jest zwierzchnikiem służbowym pracowników.
 
 
Rozdział IV
Majątek i gospodarka finansowa
 
§ 16. 1. Ośrodek jest samodzielną jednostką budżetową prowadzącą działalność finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236, 1535, 1773, 1927, 1981 i 2270 oraz 2022 r. poz. 583 i 655).
2. Majątek Ośrodka jest własnością Gminy i może być wykorzystywany jedynie do realizacji zadań wynikających z działalności statutowej.
3. Działalność Ośrodka jest finansowana z budżetu Gminy w zakresie realizacji zadań własnych oraz zadań własnych o charakterze obowiązkowym.
4. Środki finansowe na obsługę zadań zleconych realizowanych przez Gminę zapewnia budżet państwa.
5. Ośrodek uzyskuje dochody z odpłatności za świadczenie usług opiekuńczych oraz z innych tytułów określonych przepisami prawa, które każdorazowo odprowadza na rachunek dochodów Gminy.
6. Planowanie i dystrybucja środków finansowych następuje zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową.
7. Ośrodek prowadzi księgowość zgodnie z typowym planem kont w oparciu o obowiązujące przepisy prawa dając rzetelny obraz sytuacji finansowej.
8. Ośrodek dysponuje odrębnym rachunkiem bankowym oraz adekwatnie do potrzeb rachunkami pomocniczymi.
 
 
§ 17.1. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest roczny plan dochodów i wydatków sporządzony przez Kierownika obejmujący dochody i wydatki określone i przyjęte w budżecie Gminy.
            2. W planie dochodów i wydatków Ośrodka mogą być dokonywane zmiany na podstawie uchwał Rady i zarządzeń Wójta.
 
Rozdział V
Postanowienia końcowe
 
§ 18.  Wszelkie zmiany do Statutu mogą być wprowadzone w drodze uchwał podejmowanych przez Radę.
 
§ 19.  W sprawach nieuregulowanych w niniejszym statucie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 12 marca o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1 i 66) oraz inne obowiązujące odpowiednio przepisy prawa.
 
 
 
 

 

metryczka


Opublikował: Barbara Piórkowska (5 maja 2022, 12:57:54)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 331