PROTOKÓŁ NR XXXV.2017 Z SESJI RADY GMINY


P R O T O K Ó Ł  XXXV.2017
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 15 listopada 2017r.
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.


Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 10.00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy      14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
Radny nieobecny: Zdzisław Bukowski
Protokolant: Barbara Gandziarowska 
W Sesji udział wzięli:
-  Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-  Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-  Dorota Kraska-Wadych – Sekretarz Gminy,
-  Michał Lipiński – Radca Prawny,
-  Małgorzata Sadurska – Kierownik CUW,-     Barbara Kapanowska – Kierownik GOPS,       
-  Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” jednogłośnie przyjęła porządek obrad.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
1. Otwarcie Sesji, stwierdzenie quorum.
2. Powołanie Sekretarza obrad.
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
4. Informacja Wójta Gminy na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
6. Dyskusja na temat dostępu do drogi publicznej w miejscowości Wałdowo Królewskie (Dolne).
7. Informacja dotycząca sprzedaży lokali komunalnych oraz działek budowlanych w 2017 roku.
8. Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIX.171.2016 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia    23 czerwca 2016 r. w sprawie poboru od osób fizycznych podatku od nieruchomości, podatku rolnego    i podatku leśnego w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
9. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2018 rok.   
10.  Projekt uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie, lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, znajdujących się na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
11.  Projekt uchwały w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły podstawowej w Ostromecku w gminie Dąbrowa Chełmińska w ośmioletnią Szkołę podstawową  w Ostromecku w gminie Dąbrowa Chełmińska. 
12. Projekt uchwały w sprawie przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Dąbrowie Chełmińskiej w gminie Dąbrowa Chełmińska w ośmioletnią Szkołę Podstawową  w Dąbrowie Chełmińskiej  w gminie Dąbrowa Chełmińska.
13. Projekt uchwały w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Czarżu w gminie Dąbrowa Chełmińska w ośmioletnią Szkołę Podstawową  w Czarżu w gminie Dąbrowa Chełmińska.
14.Projekt uchwały w sprawie likwidacji Filii Bibliotecznych Gminnej Biblioteki Publicznej w Dąbrowie Chełmińskiej oraz zmieniający uchwałę Nr XXVI.185.05 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 7 grudnia 2005 r.  w sprawie powołania gminnej instytucji kultury pn. „Gminna Biblioteka Publiczno - Szkolna w Dąbrowie Chełmińskiej”.
15. Projekt uchwały zmieniający uchwałę nr XXVI.217.2017 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska    z dnia 26 stycznia 2017 r. w sprawie przyjęcia Programu Rewitalizacji Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2016-2023.
16.  Projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Dąbrowa Chełmińska.
17.  Projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Wałdowo Królewskie.
18. Projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXXIII.285.2017 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska   z dnia  5 października 2017 r. w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Bolumin.
19.Projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXXIII.284.2017 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska   z dnia  5 października 2017 r. w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Boluminek.
20. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dąbrowa Chełmińska Nr 4.
21. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości.
22. Projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego.
23. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia na rok 2018 taryf za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
24. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2017.
25. Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2017-2027.
26.  Przyjęcie informacji z prac Komisji Rady Gminy za okres międzysesyjny.
27.  Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
28.  Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie   w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji.
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała na sekretarza obrad Radną  Barbarę Łukowską.  Radna wyraziła zgodę na pełnienie tej funkcji.
           
ad.3. Do protokołu z XXXIV Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXXIV Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag poddał informację pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne nie poruszono żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji na temat dostępu do drogi publicznej w miejscowości Wałdowo Królewskie (Dolne), głos zabrali:
Wójt Gminy powiedział, że od dłuższego czasu odbywały się spotkania z właścicielami nieruchomości i nadleśnictwem Toruń w sprawie zapewnienia dostępu do drogi publicznej. Były różne warianty doprowadzenia drogi do tych działek. Cześć nieruchomości przylega do drogi powiatowej ulicy Długiej w Wałdowie Królewskim są to wąskie działki rozpoczynające się w Wałdowie Królewskim. Lokalizacja przebiegu drogi w kierunku ulicy Izbickiej stanęła w martwym punkcie ponieważ jedna nieruchomość ma nieuregulowany stan prawny, brak właściciela i księgi wieczystej oraz jeden z właściciel nie wyrażał zgody na przebieg drogi. Rozpoczęto wówczas rozmowy z Nadleśnictwem Toruń w celu przejęcia drogi, która dochodzi do leśnictwa Wałdowo. Jednakże parametry drogi leśnej i ukształtowanie terenu nie pozwoliły na sfinalizowane tego pomysłu.  Najlepszym rozwiązaniem byłoby poprowadzenie drogi przez teren leśny ale od strony ulicy Leśnej, a nie Izbickiej. Wariant ten jednak ostatecznie nie rozwiąże problemu dostępu do drogi publicznej wszystkich nieruchomości. Część z nich i tak musiałaby posiadać służebność przejazdu. Droga w tym wariancie miała być zrealizowana na podstawie specustawy. Został opracowany projekt (długość drogi ok 1 km, szer. 15 m) ale ostatecznie został wycofany ze Starostwa Powiatowego ze względu na prognozowane koszty wypłaty odszkodowania Nadleśnictwu Toruń wyniesie ok 30 tysięcy, w dzisiejszy warunki to kwota  nawet rzędu 150 tysięcy. W związku z tym że nie ma takiej kwoty zaplanowanej w budżecie gminy, poprosił Radę o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.
Radna Danuta Węgierska zapytała czy ustawa nie dopuszcza zastosowania zniżki i czy nie ma możliwości negocjacji.
Wójt Gminy powiedział, że wycena jest dokonana przez rzeczoznawcę. Można negocjować cenę jednakże w przypadku fiaska negocjacji trzeba wypłacić na rzecz nadleśnictwa,  terminów nadanych w decyzji ZRiD nie ma możliwości zatrzymać.
Radny Ryszard Kaczor powiedział, że sprawa dotyczy mieszkańców Wałdowo Królewskiego, zaznaczył, iż na jego wniosek na spotkanie zostali zaproszeni wszyscy zainteresowani mieszkańcy, uważa że należy zapewnić drogę wszystkim mieszkańcom. Jeżeli kwotę rozbije się na 7 właścicieli nieruchomości to nie jest to taka duża kwota. Zaapelował o rozwiązanie tego problemu.
Pan Jan Ścieszka powiedział, że w tej sprawie odwrócono  kota ogonem, jest droga która figuruje na mapach.  Zapytał jak dzieci mają dojść do szkoły, jak dotrzeć  do sklepów. Dlaczego idziemy z uporem. Droga powinna iść do wsi a nie do lasu, gdzie jest sens. Dziwi się, że Wójt uczestniczył w spotkaniach, a przedstawia taką propozycję, która utrudnia rozwiązanie problemu.
Wójt Gminy powiedział że kolejny raz informuje, iż tylko nieruchomość Pana Ścieszki obciążona jest służebnością przejazdu, pozostałe nieruchomości takich zapisów nie mają. Droga zaznaczana na mapach jest drogą wewnętrzną, wchodzącą w skład poszczególnych nieruchomości, a w terenie w części jest zaorana. W dalszej wypowiedz zwrócił uwagę, że Pan Ścieszka forsuje koncepcję wykonania drogi publicznej w kierunku ulicy Izbickiej, natomiast druga część mieszkańców odwrotnie. Do rozwiązania proponowanego rozwiązania przez Pana Ścieszkę nie ma potrzeby tworzenia drogi gminnej trzeba tylko ustalić służebność przejazdu i przechodu przez poszczególne nieruchomości. Zaznaczył, że w najbliższym czasie jedna z nieruchomości, która nie posiada drogi publicznej, zostanie uregulowana w postępowaniu spadkowym i tylko dobra wola i współpraca wszystkich właścicieli nieruchomości może doprowadzić do uregulowania dostępu do drogi.  
Rada Prawny powiedział że służebność można ustalić drogą sądową.
Pan Henryk Falaszek poinformował, że rozmawiał z Panem Wójtem który powiedział że problem dotyczy zmarłego właściciela.
Powiedział, że sprawa spadkowa jest w trakcie, trudno powiedzieć czy osoby które przejmą spadek wyraża zgodę na przekazanie gruntów.
Radny Ryszard Kaczor powiedział, że Pan Ścieszka nie wyraził zgody na utworzenie nawrotki na jego nieruchomości. Są cztery domy do których chcemy doprowadzić drogę.
Pan Henryk Falaszek powiedział, że od siedmiu lat prowadzona jest sprawa, jak długo to ma trwać.
Rady Michała Wąchała zaznaczył, że to mieszkańcy nieruchomości powinni dojść do porozumienia, co przyczyni się do rozwiązania problemu.
Radna Beata Niedziela powiedziała, że przepisy notarialne zakupywanych nieruchomości  nastąpiły bez dostępu do drogi publicznej .
Wójt Gminy powiedział, że Pan Falaszek w aktach notarialnych oświadczył, iż posiada dostęp do drogi publicznej.
Radny Szymon Dunal zapytał czy w akcie notarialnym jest zapewniony dostęp do drogi publicznej.
Radna Danuta Węgierska zapytała czy Państwu zależy na drodze przez las w kierunku ulicy Leśnej.
Pani Kazimiera Ścieszka powiedziała, że nie rozumie dlaczego droga ma mieć tyle szerokości tj. 15m, droga powinna być wytyczna w kierunku wsi czyli ulicy Izbickiej, a nie ulicy Leśnej.  
W tym momencie wywiązała się sprzeczka w sprawie kierunku lokalizacji drogi. Pan Falszaek optował za drogą leśną w kierunku ulicy Leśnej, a Państwo Ścieszka w przeciwnym kierunku tj. do ulicy Izbickiej.
Radca Prawny zaznaczył, że w przypadku ustanowienia droga sądową służebności to sąd określi parametry drogi i jej kierunek.
Zwrócił uwagę, że to jest sprawa łatwa do załatwienia, to będzie znacznie tańsze, niż gmina miałaby wykupić od lasów państwowych. Ale wymagane jest zgodne współdziałanie właścicieli wszystkich nieruchomości.
Pan Henryk Falaszek zapytał kto jest odpowiedzialny za remont drogi prze las do ulicy Leśnej.
Rady Ryszard Kaczor powiedział, że droga na bieżąco jest remontowana. Trzeba ok. 100 tys. dokonać kapitalnego remontu.
Pan Henryk Falaszek  powiedział, że gmina utopiła dużo pieniędzy w drogę, sam projektant wziął 17 tyś. następnie zapytał czy gmina jest taka bogata żeby ponosić koszty i pieniądze wyrzucać  w błoto.
Pan Jan Ścieszka powiedział,  że dziwi się że droga przez las daje rozwiązanie. Zaproponował żeby wyznaczać delegacje żeby dokonać wizji lokalnej z udziałem sołtysa na podstawie której przeprowadzić analizę. Ta dogra w papierach figuruje jako droga służebna. Użytkownik ma obowiązek utrzymywać ją. Droga przez las skomplikuje cała sprawę.
Wójt Gminy powiedział, że przychyla się do propozycji Pana Ścieżki zaproponuje dokonanie wizji lokalnej przed najbliższą  sesją Rady Gminy.  
Pan Jan Ścieszka powiedziała, że droga przez las nie poprawia warunków, to będzie wyrzucony pieniądz.
Rady Ryszard Kaczor zwrócił uwagę na negatywnie nastawienie niektórych właścicieli.
Przewodniczący Rady Gminy poddał wniosek Wójta Gminy o zorganizowanie wizji lokalnej  pod głosowanie.   
Radny Dawid Pałczyńki zaproponował aby zaprosić zainteresowanych mieszkańców.
Radny Ryszard Kaczor powiedział, żeby był sporządzony protokół ze spotkania w którym mieszkańcy podpisami oświadczą swoje stanowisko.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów  poddał pod głosowanie w/w wniosek.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie porała wniosek w sprawie dokonania wizji lokalnej.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10.48 ogłosił 10 minutową przerwę.
O godzinie 10.58 wznowiono obrady Sesji Rady Gminy.
 
ad.7. W dyskusji nad informacją dotyczącą sprzedaży lokali komunalnych oraz działek budowlanych w 2017 roku, głos zabrali:
Wójt Gminy powiedział ,że zauważyliśmy ze jest zainteresowanie gruntami. Bardzo ambitny mamy plan na przyszły rok,  do śledzenia strony
Przewodniczący  Komisji przedstawili stanowiska Komisji Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów  poddał pod głosowanie w/w informację.  
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację  dotyczącą sprzedaży lokali komunalnych oraz działek budowlanych w 2017 roku, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie poboru od osób fizycznych podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso, głos zabrali:
Wójt Gminy powiedział, że uchwała wywoływana jest w związku ze zmianą Sołtysa  w Sołectwie Mozgowina, który wyraził zgodę na pełnienie funkcji inkasenta.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.294.2017   w  sprawie poboru od osób fizycznych podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwały w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2018 rok , głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.295.2017   w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska  z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2018 rok,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie, lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, znajdujących się na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska, głos zabrali:
Wójt Gminy poinformowała, że Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniósł zastrzeżenie, iż w projekcie uchwały nie zostało wskazane ograniczenie czasowe obowiązywania przepisów uchwały, dotyczących udzielania pomocy de minimis. Uwaga ta została uwzględniona pozytywnie, poprzez dodanie w treści uchwały stosowanego przepisu. Również propozycje zmian w przepisach uchwały, wniesione przez Ministra Rolnictwa  i Rozwoju Wsi zostały uwzględnione zgodnie ze wskazanymi wytycznymi.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.296.2017 w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie, lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, znajdujących się na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły podstawowej w Ostromecku w gminie Dąbrowa Chełmińska w ośmioletnią Szkołę podstawową w Ostromecku w gminie Dąbrowa Chełmińska.   głos zabrali:
Wójt Gminy powiedział, że organy stanowiące zobowiązane są na podstawie przepisów prawo oświatowe, do stwierdzenia przekształcenia szkoły w drodze uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.297.2017 w sprawie uchwały w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły podstawowej  w Ostromecku w gminie Dąbrowa Chełmińska w ośmioletnią Szkołę podstawową w Ostromecku w gminie Dąbrowa Chełmińska,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Dąbrowie Chełmińskiej w gminie Dąbrowa Chełmińska w ośmioletnią Szkołę Podstawową w Dąbrowie Chełmińskiej w gminie Dąbrowa Chełmińska. głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy
przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.298.2017  w sprawie przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Dąbrowie Chełmińskiej w gminie Dąbrowa Chełmińska w ośmioletnią Szkołę Podstawową w Dąbrowie Chełmińskiej w gminie Dąbrowa Chełmińska,   która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Czarżu w gminie Dąbrowa Chełmińska w ośmioletnią Szkołę Podstawową w Czarżu w gminie Dąbrowa Chełmińska, głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.299.2017 w sprawie stwierdzenia przekształcenia dotychczasowej sześcioletniej Szkoły Podstawowej w Czarżu w gminie Dąbrowa Chełmińska w ośmioletnią Szkołę Podstawową w Czarżu w gminie Dąbrowa Chełmińska,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie likwidacji Filii Bibliotecznych Gminnej Biblioteki Publicznej w Dąbrowie Chełmińskiej oraz zmieniający uchwałę Nr XXVI.185.05 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 7 grudnia 2005 r.  w sprawie powołania gminnej instytucji kultury pn. „Gminna Biblioteka Publiczno - Szkolna w Dąbrowie Chełmińskiej”, głos zabrali:
Wójt Gminy zapytał Radce Prawnego, czy Rada gminy, która podjęła uchwałę o zamiarze likwidacji filii bibliotecznej, w której został wskazany przewidywany termin likwidacji, podejmując uchwałę o likwidacji może zmienić przedmiotową datę, wydłużając ją.
Radca Prawny  odpowiedział, że zgodnie z ustawą o bibliotekach, organizator może dokonać połączenia, podziału lub likwidacji biblioteki. Chcąc dokonać tych czynności, organizator zobowiązany jest na sześć miesięcy przed dniem wydania aktu o połączeniu, podziale lub likwidacji biblioteki podać do publicznej wiadomości informację o swoim zamiarze wraz z uzasadnieniem. Jak zaznaczył ustawodawca, obowiązek ten dotyczy również zmiany statutu biblioteki w części dotyczącej zakresu jej działania i lokalizacji filii oraz oddziałów. Przepisy ustawy nie wskazują obowiązkowych elementów, które powinna posiadać uchwała o zamiarze likwidacji, w tym terminu owej likwidacji. W przypadku gdyby procedura likwidacji filii przedłuża się i niemożliwe byłoby zlikwidowane jej w terminie wskazanym w podjętej uchwale, możliwe jest wydłużenie tego terminu i wskazanie innego w podjętej uchwale. Wydłużenie terminu nie będzie naruszało przepisów ustawy o bibliotekach.
Wójt Gminy powiedział, że wojewoda ma nadzór prawny nad uchwałami więc jeżeli on to zaneguje to możemy do tego tematu powrócić. W jego odczuciu termin przedłużamy, a nie skracamy.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.300.2017  w sprawie likwidacji Filii Bibliotecznych Gminnej Biblioteki Publicznej w Dąbrowie Chełmińskiej oraz zmieniający uchwałę Nr XXVI.185.05 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 7 grudnia 2005 r.  w sprawie powołania gminnej instytucji kultury pn. „Gminna Biblioteka Publiczno - Szkolna w Dąbrowie Chełmińskiej”.,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.15. W dyskusji na projektem uchwały zmieniającym uchwałę nr XXVI.217.2017 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska  z dnia 26 stycznia 2017 r. w sprawie przyjęcia Programu Rewitalizacji Gminy Dąbrowa Chełmińska, głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.301.2017  zmieniającą uchwałę nr XXVI.217.2017 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska  z dnia 26 stycznia 2017 r. w sprawie przyjęcia Programu Rewitalizacji Gminy Dąbrowa Chełmińska,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.16. W dyskusji na projektem uchwały w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Dąbrowa Chełmińska, głos zabrali:
Wójt Gminy powiedział, że nazwy ulic nadaje się nienazwanym drogom wewnętrznym  w nowo realizowanym osiedlu mieszkaniowym. Drogi stanowią własność gminy oraz osób fizycznych od których uzyskano zgodę. Nazwy zostały zaproponowane przez Radę Sołecką Dąbrowa Chełmińska.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.302.2017 w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Dąbrowa Chełmińska,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.17. W dyskusji na projektem uchwały w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Wałdowo Królewskie, głos zabrali:
Wójt Gminy powiedział, że nazwy ulic nadaje się nienazwanym drogom, które przeszły do wsi Wałdowo Królewskie w związku ze zmiana granią wsi Boluminek i Wałdowo Królewskie oraz granic sołectw Bolumin i Wałdowo Królewskie, zgodnie z wcześniej podjętą uchwałą Rady Gminy. Nazwy zostały zaproponowane przez Radę Sołecką Wałdowo Królewskie. 
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.303.2017 w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Wałdowo Królewskie,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.18. W dyskusji na projektem uchwały zmieniającym uchwałę Nr XXXIII.285.2017 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia  5 października 2017 r. w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Bolumin, głos zabrali:
Wójt Gminy powiedział, że w podjętej wcześniej uchwale w sprawie nadania nazw ulicom przy ustalaniu ulicy „Sosnowej” nie wymieniono działki nr 65/1 obręb Bolumin.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.304.2017 zmieniającą uchwałę Nr XXXIII.285.2017 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia  5 października 2017 r. w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Bolumin, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.19. W dyskusji na projektem uchwały zmieniającym uchwałę Nr XXXIII.284.2017 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 5 października 2017 r. w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Boluminek, głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.305.2017 zmieniającą uchwałę Nr XXXIII.284.2017 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 5 października 2017 r. w sprawie nadania nazw ulicom we wsi Boluminek,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.20. W dyskusji na projektem uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dąbrowa Chełmińska Nr 4, głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.306.2017 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dąbrowa Chełmińska Nr 4, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.21. W dyskusji na projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości,  głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.307.2017 w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.22. W dyskusji na projektem uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego,  głos zabrali:
Wójt Gminy powiedział, że kwotę pozostawiamy na poziomie tegorocznym tj. 49,00 zł, oraz poinformował, że  Kujawsko-Pomorska Izba Rolnicza wydała opinię pozytywną. 
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.308.2017 w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.23. W dyskusji na projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych,  głos zabrali:
Wójt Gminy powiedział, że skutki przyjęcia niniejszej uchwały w stosunku do taryf obowiązujących w 2017 roku nie spowodują wzrostu cen.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.309.2017 w sprawie zatwierdzenia taryf za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych,  która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.24. W dyskusji na projektem uchwały  w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2017,  głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.310.2017 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2017.,   która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.25. W dyskusji na projektem uchwały  zmieniającym uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2017-2027, głos zabrali:
Skarbnik Gminy poinformowała, że zmiana WPF spowodowana jest wprowadzeniem nowego przedsięwzięcia „Budowa drogi gminnej w miejscowości Czarże”.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXV.311.2017 w sprawie. zmieniający uchwałę w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2017-2027, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.26. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radny Dawid Pałczyński  – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji oraz odbyła wizję lokalną w GOPS.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, na złe warunki lokalowe GOPS. Jest bardzo ciasno, poprosiła żeby zastanowić się na wydzielenia środków aby warunki te poprawić.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie podczas którego omawiała kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Gabriel Zukierski – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
 
ad.27. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” podnoszono następujące kwestie:
Kierownik GOPS podziękowała komisji która uczestniczyła w wizji lokalnej. Powiedziała, że ośrodek zawarł porozumienie z Caritasem który dostarcza żywność dla podopiecznych. Pomoc jest ze środków unijnych, które należ rozliczyć. Pracownicy kwalifikujący  osoby do pomocy dokonują tego na  podstawie kryteriów.
Rady Ryszard Kaczor powiedział, że na sołectwa przebywają osoby bezdomne, zapytał czy  takie osoby mogą zostać objęte pomocą.
Wójt Gminy podziękował OSP Dąbrowa chełmińska i GOPS  za pomoc w wydawaniu paczek żywnościowych dla mieszkańców.  Przekazał podziękowanie od Burmistrza Koronowa za pomoc w usuwani skutków w wyniku sierpniowej wichury.
Powiedział, że pojawiły się plotki na temat likwidacji Szkoły w Wałdowie Królewskim, nikt nie mówił na temat likwidacji gdyż szkoła podstawowa w Wałdowie Królewskim została zlikwidowana w 2008 roku.  Na spotkaniu z Dyrektorem zwrócono uwagę na małą liczbę oddziałów, są to obecnie jedna klasa I i jedna klasa III.  W roku szkolnym 2017/2018 może dojść do sytuacji że w budynku w Wałdowie Królewskim może zostać tylko jedna klasa II (obecnie klasa I) gdyż klasa III przechodzi do klasy IV w Dąbrowie Chełmińskiej. Zachęcił do wpływania na rodziców, aby chcieli posyłać  dzieci do klas w Wałdowie  Królewskim gdyż z przyczyn dydaktycznych i bezpieczeństwa mamy obawy pozostawienia w budynku szkoły tylko jednej klasy z jednym nauczycielem. Natomiast plotki na temat przeznaczenia budynków na cele prywatne, zaznaczył że w pawilonie pomieszczenia mają pozostać na cele  dydaktyczne, a w budynku starej szkoły można zlokalizować GOKIS i archiwum Urzędu, szkół i jednostek. Powiedział, że słyszał o zamiarze zbierania podpisów przeciwko likwidacji szkoły, zaznaczył aby w tej  sprawie wypowiedzieli się  rodzice dzieci uczęszczających do szkoły a nie osoby których dzieci nie uczęszczaj do tej szkoły. Poinformował, że wyniku wystąpienia zmianowości w klasach I-III dyrektor zaproponował przewożenie jednej klasy do Wałdowa Królewskiego, na co rodzice nie wyrazili zgody.  Zaznaczył, że nieprawdziwe informacje dotyczące likwidacji szkoły  umieszczane na profilu społecznościom sołectwa Bolumin są wypisywane przez niektórych członków rady soleckiej w Boluminie, a komentowane przez nauczyciela.
Radny Ryszard Kaczor podziękował, Wójtowi, że poruszył sprawę. Powiedział, że był u dyrektora podczas którego zapoznał się z protokołami. Powiedział, że zostało złożone pismo w sprawie chęci partycypacji w kosztach zmiany planu.
Kierownik GOPS podziękowała za pomoc w wydawaniu paczek  dla podopiecznych. 
 
ad.28. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 12.13 zamknął XXXV Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 

metryczka


Wytworzył: Barbara Gandziarowska (20 grudnia 2017)
Opublikował: Barbara Gandziarowska (20 grudnia 2017, 14:44:47)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 499