PROTOKÓŁ NR V/11


P R O T O K Ó Ł   V/11
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 17 marca 2011 roku
 
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.

 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 8:30 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).

 
Radni nieobecni:
- Mieczysław Siewert;
- Błażej Stankiewicz.
 
W Sesji udział wzięli:
  • Radni Rady Gminy wg listy obecności,
  • mgr inż. Radosław Ciechacki - wójt Gminy,
  • mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
  • mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
  • mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
  • inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
  • mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
  • mgr Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski,
  • mgr Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
  • mgr Marcin Smykowski - Dyrektor Gminnej Przychodni SOP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej,
  • Zbigniew Bartel – Przewodniczący Rady Społecznej przy Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełm.
  • Prezesi Ludowych Klubów Sportowych,
  • Uczniowie Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej wraz z opiekunem,
  • Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Informacja na temat działalności służby zdrowia na terenie Gminy w 2010 roku.
  7. Przyjęcie bilansu finansowego Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełm. za rok 2010.
  8. Sprawozdanie z działalności sportowej w 2010 roku.
  9. Stopień realizacji sprzedaży lokali komunalnych.
  10. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 r.
  11. Projekt uchwały w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, opłaty od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
  12. Projekt uchwały w sprawie udzielenia Miastu Bydgoszcz pomocy finansowej.
  13. Projekt uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej na realizację zadań na drogach powiatowych.
  14. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
  15. Projekt uchwały w sprawie zmian wieloletniej prognozy finansowej gminy na lata 2011-2025.
  16. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011.
  17. Dyskusja nad wnioskiem Komendanta Miejskiego Policji w Bydgoszczy.
  18. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
  19. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  20. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji


ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Ryszarda Kaczora na Sekretarza obrad. Radny Kaczor wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokółu z IV Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z IV Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o wyjaśnienie czego dotyczyło spotkanie z przedstawicielami Zarządu Dróg odbyte w dniu 22 lutego 2011 r. Zapytał, czy będzie możliwość połączenia naszych inwestycji z inwestycją prowadzoną przez Województwo?
Wójt Gminy przedstawił informacje i wyjaśnienia. Dodał, że w/w spotkanie odbyło się w tych w/w sprawach. Omawiano kwestię wyprostowania głównej drogi w Ostromecku. Wójt przedstawił informacje na temat inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej i związanej z tym konieczności przebudowy drogi głównej w Dąbrowie Chełmińskiej. Pinformował o podjętych działaniach związanych z koniecznością remontu drogi wojewódzkiej w Ostromecku.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, jakie są osobiste odczucia, czy widać chęć i zaangażowanie w kwestii remontu drogi w Ostromecku?
Wójt Gminy odpowiedział, iż w jego odczuciu istnieje duża szansa, by udało się to zrealizować.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski nie poruszano żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji nad informacją z działalności służby zdrowia na terenie Gminy w 2010 roku głos zabrali:
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ przedstawił informacje o działaniach podejmowanych w minionym roku. Wykonano sporo inwestycji głównie w przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej.
Przedstawił wyjaśnienia na temat straty oraz informacje o planach remontowych na rok bieżący.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że gdy w przychodni przyjmuje doktor Smykowski kolejki są ogromne i nie ma możliwości zaciągnięcia choćby informacji. Zastanawiał się, dlaczego tak się dzieje, że inni lekarze przyjmują znacznie mniej pacjentów. Zauważył, że istnieje obawa, że doktor się „wypali”.
Taki stan rzeczy niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwo. Zapytał, czy Dyrektor ma jakieś pomysły na rozłożenie przyjmowanych pacjentów na innych lekarzy?
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ poinformował, że od zawsze w przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej było znacznie więcej pacjentów niż w pozostałych.
Dodał, iż przyjmuje pojedynczych pacjentów z Czarża i Ostromecka. Zwrócił uwagę, iż często przyjmuje się więcej pacjentów w przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej niż w Czarżu i Ostromecku.
Jedyną możliwością odciążenia przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej jest wprowadzenie limitów np. 30 pacjentów dziennie, ale będzie to możliwe po zmianie personalnej. Poinformował, iż w przyszłym roku będzie nowy skład lekarzy. Dodał, iż zdaje sobie sprawę że na początku będzie duże zamieszanie i oburzenie części mieszkańców, jednak na chwilę obecną musi zostać tak, jak jest.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych wraz z zainteresowanymi radnymi wizytowała ośrodki zdrowia i biblioteki. Zwrócił uwagę, że gdy przyjmuje doktor Smykowski pacjentów jest znacznie więcej niż, gdy w tej samej przychodni przyjmują pozostali lekarze.
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ poinformował, iż od przyszłego roku to się zmieni, ale nie ma gwarancji, że to odciąży przychodnię w Dąbrowie Chełmińskiej, ponieważ to wynika z pewnych uwarunkowań geograficznych.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, iż  rozumie, że są podpisane kontrakty. Zapytał, czy gabinety stomatologiczne otrzymały taką samą liczbę punktów, jak dotychczas?
Zwrócił się o przedstawienie informacji na temat realizowania nocnej i świątecznej opieki medycznej.
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ poinformował, że w zakresie stomatologii kontrakt jest podobny do ubiegłorocznego. Od 1 marca zmieniły się zasady kontraktowania i przyjmowania opieki nocnej. Jest tylko jedna przychodnia świadcząca usługi w Bydgoszczy, przy ulicy Królowej Jadwigi, ale ma swoją filię przy ul.Witkiewicza, to bardzo blisko. Dodał, że informacje na temat nocnej i świątecznej opieki medycznej są wywieszone na tablicach ogłoszeń w przychodniach oraz zostały opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej.
Radna Danuta Węgierska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja i zainteresowani radni mieli możliwość obejrzenia wszystkich przychodni, które w miarę możliwości lokalowych są zachowane w bardzo dobrym stanie. Poinformowała, że Komisja widzi konieczność rozbudowy ośrodka w Dąbrowie Chełmińskiej, ponieważ tamtejsze warunki są bardzo skromne w stosunku do liczby pacjentów. Zwrócono również uwagę na rozważenie możliwości zwolnienia przychodni z podatku od nieruchomości. Wskazała, że ta  kwota nie zburzyłaby budżetu, a dla przychodni byłyby to znaczne środki, które mogłaby przeznaczyć np. na remonty. Stwierdzono, że parking przy przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej jest niezbyt fortunnie usytuowany. Istnieje tu konieczność przebudowy, w ten sposób, by ułatwić wjazd.
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ poinformował, iż w dniu wczorajszym odbyło się spotkanie Rady Społecznej. Wyjaśnił, że w bieżącym roku nie będzie możliwości zwolnienia z podatku, ale Wójt obiecał, że po uzyskaniu opinii prawnych w przyszłym roku takie zwolnieni nastąpi Dodał, że w kwestii przebudowy parkingu liczy na zaangażowanie Gminy.
Wójt Gminy dodał, że doktor Smykowski przesyła wszystkie informacje, które na bieżąco są umieszczane w BIP.
Beata Niedziela – Sołtys Sołectwa Czemlewo przypomniała, że w ulotkach wyborczych wójt miał zaznaczone stałe dyżury doktora Smykowskiego w przychodni w Czarżu. Poinformowała, że na początku takie dyżury się odbywały, ale teraz już ich nie ma.
Wójt Gminy wyjaśnił, że doktor nie ma w chwili obecnej fizycznych możliwości pełnienia w/w dyżurów, ale każdy może przyjechać do przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej.
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ potwierdził, że na chwilę obecną nie ma fizycznej możliwości pełnienia obiecanych dyżurów, ale zaprosił do przychodni w Czarżu. Dodał, iż zawsze był otwarty.
Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że w przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej powinien zostać zatrudniony drugi lekarz i wówczas Dyrektor mógłby pogodzić wszystkie obowiązki.
Stanisław Łącki – Sołtys Sołectwa Rafa przypomniał, że doktor Smykowski zawsze miał wielu pacjentów. Zapytał, czy istnieje możliwość skreślenia jednego dnia dyżuru w ciągu tygodnia i w zamian za to przyjmować pacjentów w soboty, by nie musieli dojeżdżać do Bydgoszczy. Dodał, że w długie weekendy na terenie gminy nie było opieki stomatologicznej.
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ poinformował, że od dnia 1 marca sytuacja na tyle się poprawiła, że dojechanie do forońskiej przychodni w dni wolne i w nocy  nie powinno stanowić problemu. Jeśli chodzi o stomatologię – obie panie doktor są na własnym rachunku i prowadzą własną działalność. Nie ma wpływu na ustalane dni wolne, ponieważ nie jest ich przełożonym.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności służby zdrowia za rok 2010, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia bilansu finansowego Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Zbigniew Bartel – Przewodniczący Rady Społecznej przy Gminnej  Przychodni poinformował, że Rada Społeczna pozytywnie odniosła się do sprawozdań i nie wniosła zastrzeżeń do wykazanej straty. Wyrażono uznanie i bardzo pozytywnie odniesiono się do pracy dyrektora.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji złożył podziękowania za fachową opiekę służby zdrowia, odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/35/11 w sprawie z w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
 
ad.8. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności sportowej w 2010 roku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w sprawozdań.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, iż nie sposób nie zauważyć, że w naszej gminie są trzy wiodące kluby: Uczniowski Klub Sportowy, LZS Ostromecko oraz LZS Dąbrowa Chełmińska skupiający się na lidze piłkarskiej i boksie. Pozostałe kluby w miarę swoich możliwości i środków starają się organizować sportowo czas swoim mieszkańcom.
Zauważył, iż obecnie można zorganizować międzysołecki, czy gminny turniej piłki, ale nie można na ten cel otrzymać dotacji gdy nie jest się zrzeszonym w klubie. Radny podziękował za zaangażowanie i wkład pracy wszystkim, którzy zajmują się promowaniem sportu, mimo tego, że jest mnóstwo innych atrkcji: Internet, telefony komórkowe itp.
Marek Kubas – Prezes LKS Dąbrowa Chełmińska stwierdził, że dobrym rozwiązaniem było zniesienie podziału na sport kwalifikowany i niekwalifikowany. Dodał, że jest zwolennikiem sportu masowego. W LKS Dąbrowa Chełmińska zarejestrowanych jest ponad 80 członków, w tym 16 dziewcząt, które zdobywały mistrzostwa powiatu. Poinformował, że prawdopodobnie w Boluminie zostanie zorganizowany o mecz o puchar Przewodniczącego Rady Gminy. Takie imprezy sportowe stanowią promocję Gminy
Grażyna Walczak – Prezes Uczniowskiego Klubu Sportowego poinformowała, że klub co roku otrzymuje wsparcie finansowe. Złożyła ukłon za otrzymywane dotacje, które są wystarczające, ale zwróciła się, by ich nie zmniejszano. Klub rozszerza swoją działalność na inne dyscypliny, niż te najpopularniejsze. Otrzymał licencję na prowadzenie sekcji hokeja na trawie. Warunki ku temu są wystarczające. Odbyły się pierwsze treningi. Zainteresowanie jest, ale wiąże się to z kosztami choćby wyjazdów. Klub musi oszczędzać. Istotną sprawą jest nieograniczanie limitów wyjazdów. Dodała, że na przełomie września – grudnia 2011 UKS weźmie udział w rozgrywkach okręgowych województwa w piłce ręcznej.
Również sam Klub organizuje zawody. Wyszedł z tabeli i w dalszym ciągu będzie te rozgrywki kontynuować.
Prezes przedstawiła informacje o zorganizowanych mistrzostwach w okresie od września 2010 r. do chwili obecnej oraz współpracy z innymi organizacjami.
Podkreśliła, że uczniowie zajęli pierwsze miejsce w Mistrzostwach Powiatowych w czwórboju i zakwalifikowali się do Mistrzostw Wojewódzkich. Wskazała na brak bazy do lekkiej atletyki.
Stanisław Buś – Przedstawiciel LKS Ostromecko poinformował, że jeśli chodzi o dyscypliny sportowe klub chce działać na szerokim froncie. Bolączką jest brak boiska sportowego i bieżni. Zespół siatkówki ma szanse na wejście do II ligi. Bardzo dużą rolę w rozwoju sportu odgrywa bieg Dąbrowa Chełmińska – Ostromecko. Liczy na to, że ta tendencja dużego zainteresowania się potwierdzi. Złożył podziękowania za otrzymywane dofinansowanie. Członkowie Klubu będą wdzięczni za podtrzymanie obecnego poziomu finansowania. Wskazał, iż widać ożywienie siatkarskie i bardzo dobry klimat. Dziewczęta na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum były mistrzyniami Powiatu. Zapewnił, że pieniądze przeznaczone na sport są dobrze wykorzystane.
Uważa, że lepiej jeżeli młodzi ludzie walczą na boiskach, biegają itp., niż mieliby pić piwo itp.
Radny Krzysztof Paliński jako ustępujący prezes LKS Nowy Dwór poinformował, że skończyła się kadencja władz Klubu i w związku z pełnioną funkcją radnego nie jest prezesem LKS Nowy Dwór. Przedstawił informację o działalności integracyjnej LKS. Klub wraz z Radą Sołecką zorganizował spotkanie z seniorami, w którym wzięły udział 52 osoby. Wraz z Zespołem Szkół w Ostromecku współorganizował koncert patriotyczny. Poinformował, że Gminna Rada Sportu przy wydatnym udziale Rady i Wójta Gminy wzięła udział w europejskim tygodniu sportu i otrzymała nagrodę Ministerstwa w wysokości 5000 zł. Kupiono za to sprzęt dla poszczególnych klubów.  Dodał, że w dniu jutrzejszym odbędzie się posiedzenie Gminnej Rady Sportu, na które zaprosił zainteresowanych. Przedstawił program w/w posiedzenia. Potwierdził, że w bieżącym roku przyznawana będzie jedna dotacja na sport powszechny i kwalifikowany. Zmieniono w związku z tym termin naboru wniosków.
Podziękował wszystkim prezesom klubów oraz pani Barbarze Gandziarowskiej, która bardzo mocno „spina” tę działalność sportową i promocyjną.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zajmowała się sprawami sportowymi i zwrócono uwagę na szczególne osiągnięcia sportowców. W związku z powyższym Komisja wystąpiła o opracowanie regulaminu nagród dla wybitnych sportowców. Zapytała, czy Rada Gminy wyrazi zgodę, by Komisja zajęła się tym tematem?
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w/w wniosek zostanie omówiony w punkcie „sprawy różne” i poddał pod głosowanie w/w sprawozdania.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdania z działalności sportowej za rok 2010, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 9:40 ogłosił 15 minut przerwy.
 
O godzinie 9:55 wznowiono obrady po przerwie.
 
ad.9. W dyskusji na temat stopnia realizacji sprzedaży lokali komunalnych głos zabrali:
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy znane już są terminy wpisów do Ksiąg Wieczystych lokali położonych w budynku przy ul. Bydgoskiej 40 w Dąbrowie Chełmińskiej.
Wójt Gminy poinformował, że Księga Wieczysta jest już założona i zlecono wycenę sześciu mieszkań.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o podanie przykładowych wysokości czynszu w lokalach komunalnych.
Radny Ryszard Kaczor przypomniał, że przy ul.Bydgoskiej 40 znajduje się lokal, który nie podlega  bonifikacie. Zapytał, czy nie można wystąpić o wykup również tego mieszkania bez bonifikaty?
Wójt Gminy wyjaśnił, że mieszkańcy, którzy niedawno zamieszkali w w/w lokalu nie mieli możliwości wystąpienia o wykup z zastosowaniem bonifikaty. Podkreślił, że niektórzy mieszkańcy nie są zainteresowani wykupem zajmowanych lokali. Zwrócił się o podjęcie decyzji, w jaki sposób sprzedawać pozostałe mieszkania. Poinformował, że istnieje możliwość sprzedaży w/w lokalu przy ul. Bydgoskiej za cenę rynkową określoną przez rzeczoznawcę, ale Rada Gminy musi podjąć decyzję w tej sprawie.
Radny Roman Zieliński poinformował, że Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska proponuje zaprzestanie stosowania bonifikaty.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych pozytywnie zaopiniowała propozycję sprzedaży mieszkań, ale nie podjęto decyzji w sprawie bonifikaty.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że na najbliższej Sesji Rady Gminy ponownie zostanie omówiona kwestia bonifikat i poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat stopnia realizacji sprzedaży lokali komunalnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego na rok 2012 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/36/11 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2012 roku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, opłaty od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/37/11 w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, opłaty od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia Miastu Bydgoszcz pomocy finansowej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/33/11 w sprawie udzielenia Miastu Bydgoszcz pomocy finansowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej na realizację zadań na drogach powiatowych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/32/11 w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej na realizację zadań na drogach powiatowych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/34/11 w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011-2025 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, iż logicznej będzie najpierw głosować zmiany w budżecie, a dopiero później prognozę.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wniosek.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w wniosek radnej Węgierskiej.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Radny Andrzej Barczyński złożył podziękowania dla Starosty Bydgoskiego za środki finansowe przekazane dla Gminy. Zapytał, czy będzie druga transza w/w dotacji na dokończenie drogi w Rafie w roku przyszłym?
Zwrócił uwagę na drogę w Mozgowinie, która jest następna w kolejności.
Radni Rady Powiatu zadeklarowali, że będą walczyć o dalsze dotacje.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że jej zdaniem w pierwszej kolejności należy przegłosować wniosek szkoły na remont sali gimnastycznej
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że te zmiany są już ujęte w wydatkach inwestycyjnych zarówno  na remont sali, jak i na zakup autobusu.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy na remont sali gimnastycznej będą wymagane procedury przetargowe?
Wójt Gminy odpowiedział twierdząco. Dodał, że niestety procedura przetargowa i projektowa są niezbędne i potrwają co najmniej dwa miesiące. Nie chciałby naglić prac projektowych i nie wie, czy kwota 150 000 jest wystarczająca.
Stanisław Łącki - Sołtys Sołectwa Rafa złożył podziękowania dla Starostwa Powiatowego za przekazanie środków finansowych na remont drogi w Rafie. Dodał, iż mieszkańcy będą wdzięczni.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr V/30/11 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.15. Wrócono do dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011-2025 głos zabrali:
Skarbnik Gminy omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał pod go głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr V/31/11 w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011-2025, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:38 ogłosił 10 minut przerwy.
 
O godzinie 10:48 wznowiono obrady po przerwie.
 
ad.17. W dyskusji nad wnioskiem Komendanta Miejskiego Policji w Bydgoszczy w sprawie zakupu urządzeń GPS głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w wniosek.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące stanowiska Komisji:
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska negatywnie zaopiniowała w/w wniosek, jednak proponuje powrót do sprawy w trakcie roku pod warunkiem, że  jeśli w budżecie gminy znajda się środki finansowe na ten cel.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych negatywnie zaopiniowała w/w wniosek.
Komisja Rewizyjna zaproponowała, by powrócić do sprawy w terminie późniejszym.
Przewodniczący Rady Gminy zauważył, że Gmina znajduje się w bardzo trudnej sytuacji, ale wcześniej wspomagała Policję finansowo. Poddał pod głosowanie wniosek w sprawie negatywnego rozpatrzenia sprawy.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła wniosek Przewodniczącego Rady Gminy.
 
ad. 18. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła dwa posiedzenia. Na jednym Komisja dokonała wizytacji bibliotek oraz ośrodków zdrowia na terenie gminy,  podczas drugiego - omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano tematykę Sesji Rady.
 
ad.19. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” glos zabrali:
 
a)    Radna Danuta Węgierska powróciła do prośby o zgodę na opracowanie regulaminu nagród za szczególne osiągnięcia sportowe.
Radny Dawid Pałczyński dodał, że stypendium miałoby być przyznawane za udział w Mistrzostwach Polski i na wyższych szczeblach.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy Rada Gminy chce podejmować decyzję w dniu dzisiejszym, czy na kolejnej Sesji?
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że chodzi o ogólną zgodę Rady, by Komisja mogła rozpocząć prace, które potrwają kilka miesięcy.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że Komisja już powinna podjąć prace, a Rada Gminy będzie głosowała nad ostatecznym kształtem regulaminu.
Przypomniał, że stypendium naukowe przyznawane jest już od szczebla wojewódzkiego, więc nie należy różnicować. Przyznał, że nie można porównywać sportu i nauki, ale będzie to motywujące. Ma dylemat nad kwestią przyznawania nagród za osiąganie wyników naukowych i sportowych rozpoczynając od różnych szczebli.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnej Węgierskiej.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie wyraziła zgodę na opracowanie przez Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych regulaminu przyznawania stypendiów za szczególne osiągnięcia sportowe.
 
b)   Radny Krzysztof Paliński zapytał, czy w rodzinnym ogrodzie działkowym ktoś z użytkowników złożył deklarację o przekroczonym nadmetrażu altany? Wyjaśnił, że zgodnie z przepisami użytkownicy są zwolnieni z podatku, ale jeżeli przekraczają metraż, zobowiązani są do złożenia deklaracji podatkowej. Zapytał, czy w w/w ogrodzie odbyły się kontrole, ponieważ jeśli urzędnicy stwierdzą nadmetraż, można naliczyć zwrot podatku do pięciu lat wstecz. Dodał, iż nie chodzi o utrudnienie życia mieszkańcom, ale Gmina jest w bardzo trudnej sytuacji, w związku z czym poddał ten temat pod rozwagę
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że w poprzednich latach zgłaszały się takie osoby. Kontrola budynków gospodarczych w Ostromecku niebawem się rozpocznie. Część mieszkańców płaci podatek dobrowolnie. Dodał, że tego typu są prowadzone sukcesywnie.
 
c)    Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż chciał oficjalnie porozmawiać z radnym Siewertem w kwestii wygaśnięcia mandatu. Trzech radnych zaprzestało prowadzenia działalności zgodnie z przepisami Ustawy o samorządzie gminnym. Dodał, że dopóki Rada Gminy nie stwierdzi wygaśnięcia mandatu, pan Siewert jest radnym.
Radny Ryszard Kaczor dodał,  że termin złożenia rezygnacji wynosił trzy miesiące od daty złożenia ślubowania.
Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny udzieliła wyjaśnień w kwestii regulacji prawnych. Zgodnie z zapisami ustawy Ordynacja wyborcza rada gminy ma możliwość deklaratoryjną do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego w ciągu 30 dni. Wymaga się również udzielenia możliwości złożenia wyjaśnień.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że wydawało mu się, że startując w wyborach kandydat na radnego wie, jakie są konsekwencje, a jeśli nie posiada wiadomości na temat prowadzenia działalności gospodarczej, to funkcja z wyboru ma wyższą rangę. Myślał że radny Siewert w jakiś sposób zweryfikuje swoje stanowisko.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że jest daleki od tego, żeby podejmować uchwałę bez obecności radnego Siewerta, któremu należy dać możliwość osobistego złożenia wyjaśnień.
Radny Ryszard Kaczor dodał, że radny Siwert na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej oficjalnie poinformował, że nie zrezygnuje z funkcji Prezesa OSP.
 
d)   Radny Roman Zieliński zwrócił się o podanie informacji na temat skali dzierżaw wieczystych.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że 52 podmioty są użytkownikami wieczystymi. Dochód dla Gminy z tego tytułu wynosi około 82 000 zł. Była propozycja bezpłatnego oddania gruntów na własność użytkownikom , ale to byłby zbyt duże obciążenie dla budżetu.
 
ad.20. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 11:08 zamknął V Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska - Wadych - inspektor (17 marca 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (27 kwietnia 2011, 13:37:54)

Ostatnia zmiana: mgr Dorota Kraska-Wadych (12 maja 2011, 14:32:29)
Zmieniono: korekta czcionki

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 994