Protokóły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
PROTOKÓŁ NR 1/06 KOMISJI ROLNICTWA, BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA
P R O T O K Ó Ł NR 1/06z posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 13 grudnia 2006 roku.
Posiedzeniu przewodniczył Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak – Wójt Gminy,
- mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy.
Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie projektu budżetu gminy na rok 2007.
2. Dyskusja na temat diet dla radnych Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
3. Opiniowanie materiałów sesyjnych.
4. Sprawy różne.
ad.1. W dyskusji nad projektem budżetu gminy na 2007 rok głos zabrali:
Przewodniczący Komisji zwrócił się o informacje jakie składniki mieszczą się w dziale „wydatki majątkowe”.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w/w dział dotyczy to opracowania dokumentacji związanej z rozbudową wysypiska śmieci w Boluminie.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę na niedoszacowania w dziale dochodów. Zapytał, z czego wynika ich zaniżenie?
Wójt Gminy wyjaśnił, że projekt budżetu był opracowywany pod koniec października 2006 roku w oparciu o wykonanie budżetu tegorocznego.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że przy zwiększaniu środków finansowych na wydatki sołectw nie zastosowano trzy procentowego wskaźnika wzrostu wydatków.
Wójt Gminy wyjaśnił, że zgodnie z postanowieniami Rady Gminy w tym przypadku zastosowano tu wskaźnik 1,9%. Dodał, że opracowując projekt budżetu na 2007 rok przyjmowano przewidywane wykonanie budżetu na koniec bieżącego roku i przeszacowywano to o 3%. W przypadku dotacji przyjęto kwoty, o których zapewniono w formie pisemnej i tu żadnych przeszacowań nie dokonywano. Brak aktualnych danych dotyczących zużycia wody. Zwrócił uwagę, że w dziale dochody zawyżono wpływy z tytułu sprzedaży mienia, ale ten plan nie zostanie wykonany. Chodzi o zabezpieczenie odpowiednich środków w budżecie, niezbędnych by móc występować o środki z zewnątrz.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę na znaczny wzrost środków finansowych przeznaczonych na wynagrodzenia.
Wójt Gminy wyjaśnił, że dodano tu środki na odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe oraz dodano środki na jeden etat w Urzędzie Gminy. Wyjaśnił, że zaistniała konieczność zatrudnienia pracownika ponieważ powstał wymóg prowadzenia odrębnej księgowości dla poszczególnych szkół i przedszkoli na terenie Gminy.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił się o wyjaśnienie zwiększenia kosztów dowożenia uczniów.
Wójt Gminy wyjaśnił, że prawdopodobnie nastąpiło tu przeszacowanie. W tym dziale zaplanowano nagrody jubileuszowe oraz wynagrodzenia opiekunów, którzy będą zatrudnieni w formie umów o pracę, a nie, jak dotychczas na umowę – zlecenie.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zastanawiał się, czy nie należałoby skomasować środków na inwestycje, by w przypadku występowania o środki z zewnątrz mieć zapewnione pokrycie realizowanej inwestycji?
Wójt Gminy przedstawił informacje na temat inwestycji, dla których Gmina zamierza wystąpić o środki z zewnątrz. Dodał, że trudno będzie określić, w jakim dziale zabezpieczyć środki na realizację inwestycji, o których wspomniał radny Barczyński. Dobry tor myślenia stanowi propozycja ustalenia pewnych zadań priorytetowych Trudno określić na jakie inwestycje będzie można otrzymać dotacje z zewnątrz. Poinformował, że nie zdarzyła się sytuacja, by Gmina nie złożyła wniosku na jakikolwiek ogłoszony konkurs tzw. twardy. Wyjaśnił, że nie ma możliwości umieszczenia w budżecie gminy tzw. kwoty rezerwowej. Przedstawił informacje na temat projektów, z jakimi Gmina zamierza występować w przyszłym roku o dotacje z zewnątrz. Jest to uzależnione od tego, czy na realizację któregoś z tych zadań będzie ogłoszony konkurs. Dodał, że aby otrzymać dotację, należy wykonać zadanie przy wykorzystaniu środków własnych, dopiero wówczas otrzymuje się środki zewnętrzne.
Jan Palmowski – członek Komisji zwrócił uwagę, że Gmina posiada strategię rozwoju, która określa zadania, które należy wykonać. Dzięki temu wiadomo, które inwestycje są najważniejsze.
W toku dalszej dyskusji omawiano kwestie szkoleń dla rolników oraz kwestie budowy kanalizacji ściekowej na terenie Gminy.
Wójt Gminy poinformował, że sprawy środków finansowych przyjętych w dziale dowożenie uczniów Skarbnik Gminy omówi i przedstawi stosowne wyjaśnienia na Sesji Rady Gminy.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie projekt budżetu gminy na 2007 rok.
Komisja w wyniku dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt budżetu gminy na 2007 rok.
ad.2. W dyskusji na temat wysokości diet dla radnych głos zabrali:
Andrzej Barczyński – członek Komisji zaproponował obniżenie diet radnych, by nie obciążać budżetu gminy i tak:
Przewodniczący Rady Gminy – 700,oo zł, zastępcy Przewodniczącego Rady oraz Przewodniczący Komisji – 350,00 zł, pozostali radni – 300,00 zł
Szymon Dunal – członek Komisji zaproponował pozostawienie diet na dotychczasowym poziomie.
Jan Palmowski – członek Komisji wyjaśnił, że diety radnych Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska nie są zbyt wygórowane, nie są również najniższe. Przewodniczący, Wiceprzewodniczący oraz Przewodniczący Komisji muszą otrzymywać wyższe diety ze względu na konieczność organizowania pewnych spraw i większy zakres obowiązków. Dodał, że diety stanowią rekompensatę poniesionych kosztów związanych ze sprawowaniem mandatu. Jeśli radny Barczyński zauważa pewną dysproporcję, nie należy proponować obniżenia diet przewodniczących, a podnieść diety pozostałych radnych do kwoty 300,oo zł. To nie będzie stanowiło znacznego obciążenia budżetu Gminy.
Wójt Gminy wyjaśnił, że idea funkcjonowania stałych diet radnych powstała z tego powodu, iż zwoływano dodatkowe posiedzenia, ponieważ niegdyś radni otrzymywali diety za udział w posiedzeniu.
Jan Palmowski – członek Komisji stwierdził, że jest zwolennikiem pozostawienia diet w dotychczasowej wysokości.
Robert Borek – członek Komisji zwrócił uwagę, że uposażenie sołtysów jest znacznie niższe od uposażenia radnych. Sołtysi wykonują o wiele więcej obowiązków niż radni. Zdaniem radnego należy podwyższyć ryczałty sołtysów i zrównać je z dietami radnych. Dodał, że jest zwolennikiem pozostawienia diet radnych na dotychczasowym poziomie.
Przewodniczący Komisji poinformował, że również jest zwolennikiem nie wprowadzania zmian wysokości diet radnych. Zaproponował zmianę zapisu regulującego obniżanie diet z powodu nieobecności na Sesjach Rady Gminy i posiedzeniach Komisji. Zaproponował by obniżenie diety z tytułu nieobecności ustalić na poziomie 10%.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że nieobecność na posiedzeniu, czy Sesji stanowi nie wypełnianie obowiązku radnego. Mandat radnego nie jest umową o pracę i w związku z tym radny nie wypracował sobie urlopu wypoczynkowego z tytułu pełnienia tej funkcji.
Postawił wniosek o ustalenie diet dla radnych w następującej wysokości: Przewodniczący Rady – 700 zł miesięcznie, Wiceprzewodniczący Rady oraz Przewodniczący Komisji – po 350 zł miesięcznie, pozostali radni – po 300 zł miesięcznie.
Za przyjęciem wniosku radnego Barczyńskiego głosował jeden członek Komisji, przeciw – 3, wstrzymujących się – 1. Wniosek upadł.
Za pozostawieniem diet radnych na dotychczasowym poziomie głosowało czterech członków Komisji, przeciw – 1.
Za obniżeniem do 10% potrącenia diety za każdą nieobecność na posiedzeniach i Sesjach Rady głosowało trzech członków Komisji, przeciw – dwóch.
W wyniku dyskusji Komisja postanowiła pozytywnie zaopiniować stawki diet dla radnych Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz zastosować 10% potrącenia za każdą nieobecność na posiedzeniach Komisji i Sesjach Rady Gminy.
ad.3. Członkowie Komisji omawiali następujące projekty uchwał:
a) w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii i Przemocy w Rodzinie głos zabrali:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem dalszych głosów poddała pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
b) w sprawie upoważnienia Przewodniczącego Rady Gminy głos zabrali:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem głosów poddała pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
ad.4. W punkcie „sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
a) Gabriel Zukierski – Radny Rady Gminy zwrócił uwagę, że na łuku drogi w Strzyżawie pomiędzy skrzyżowaniem a mostem zasadnym byłoby wydzielenie pasa pobocza i przeznaczenie go dla rowerzystów i pieszych oraz zamontowanie barierki.
Wójt Gminy wyjaśnił, że tę kwestię należałoby ustalić z Generalną Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad.
Gabriel Zukierski – Radny Rady Gminy zwrócił uwagę że w Strzyżawie od drogi w kierunku Małej Kępy wykonano chodnik, który się urywa, a następnie jest przejście dla pieszych. Ten łuk należałoby w jakiś sposób oddzielić, ponieważ dochodzi na mim do wielu wypadków. Zwrócił uwagę na konieczność oświetlenia ciągu pieszo – jezdnego Ostromecko – Zabasta – Strzyżawa. Może to oświetlenie należałoby ustawić w pasie drogowym i skierować na ścieżkę? Zasadnym byłoby ustawienie jednego punktu oświetleniowego przy przejściu dla pieszych na drodze krajowej, ponieważ przy sygnalizatorze od strony lasu jest ciemno, co stwarza ogromne zagrożenie.
Wójt Gminy wyjaśnił, że oświetlenie dróg powiatowych i krajowych musi być wykonane zgodnie z projektem i nie można ustawić przy tej drodze tylko jednego punktu oświetleniowego.
Radny Gabriel Zukierski poinformował, że zasygnalizował sprawy zgłaszane przez mieszkańców.
Przewodniczący Komisji poinformował, że powyższe wnioski zostały przyjęte do protokółu i Komisja wróci do nich w terminie późniejszym.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że można by nadać tym sprawom bieg urzędowy.
b) Szymon Dunal – członek Komisji zwrócił uwagę na złe wykonanie przebudowy skrzyżowania Bydgoszcz – Chełmno w Dąbrowie Chełm. Chodnik dla pieszych na łuku drogi wchodzi w jezdnię. Dodatkowo od strony Wałdowa Król. powinna zostać zamontowana bariera ochronna.
Wójt Gminy wyjaśnił, że przedstawiciele Dyrekcji Lasów Państwowych są gotowi przekazać Gminie grunty, ale za każdym razem wymagają wyłączenia gruntów z użytkowania leśnego, co jest procesem długotrwałym i kosztownym.
c) Szymon Dunal – członek Komisji zwrócił uwagę na konieczność ścięcia poboczy przy drodze od skrzyżowania do Dąbrowy Chełm. Są wyższe od jezdni.
Wójt Gminy odpowiedział, że przekaże sprawę do Zarządu Dróg Wojewódzkich.
d) Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę na bardzo zły stan zatoki autobusowej w Nowym Dworze.
e) Przewodniczący Komisji zwrócił się o przedstawienie informacji na temat stacji telefonii w Strzyżawie.
Wójt Gminy poinformował, że wystąpiono o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Trwa postępowanie administracyjne, ponieważ należy rozpatrzyć protesty mieszkańców w tej sprawie.
f) Dyskutowano nad kwestiami zatrudniania pracowników robót interwencyjnych w Gminie oraz na temat realizacji prac społecznie użytecznych.
g) Robert Borek – członek Komisji powrócił do kwestii podwyższenia ryczałtów dla sołtysów. Zwrócił uwagę na zadania, jakie muszą wykonywać.
Jan Palmowski – członek Komisji dodał, że rolę sołtysa należałoby wzmocnić i docenić.
Dyskutowano nad kwestią zróżnicowania ryczałtów.
Szymon Dunal – członek Komisji postawił wniosek o podwyższenie ryczałtów dla sołtysów do kwoty 300,oo zł miesięcznie.
Za przyjęciem wniosku radnego Dunala głosowało czterech członków Komisji, przeciw – jeden. Wniosek przyjęto.
Na tym posiedzenie zakończono.
metryczka
Wytworzył: mgr Dorota Kraska - inspektor (13 grudnia 2006)
Opublikował: Dorota Kraska (1 marca 2007, 09:44:19)
Ostatnia zmiana: mgr Dorota Kraska-Wadych (20 września 2011, 12:24:29)
Zmieniono: DODANIE NAZWY KOMISJI
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1410