Protokóły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
PROTOKÓŁ NR 49/14 KOMISJI REWIZYJNEJ
P R O T O K Ó Ł NR 49/14
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 29 kwietnia i 8 maja 2014 r.
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 29 kwietnia i 8 maja 2014 r.
Posiedzeniu przewodniczył Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności,
- Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
- Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.
Porządek posiedzenia:
- Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2013.
- Sprawy różne.
u z a s a d
n i e n i e
Komisja
Rewizyjna na posiedzeniach w dniu 29 kwietnia i 8 maja 2014 roku kierując się
kryteriami: legalności, rzetelności,
gospodarności i celowości oraz tym, czy Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska
przestrzegał dyscypliny finansów publicznych rozpatrzyła sprawozdanie roczne z
wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska za rok 2013. Ponadto Komisja
Rewizyjna zapoznała się z innymi
sprawozdaniami w zakresie budżetu jednostki samorządu terytorialnego
(sprawozdania „Rb” i sprawozdania finansowe) oraz wnioskami wynikającymi z
analizy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska za
pierwsze półrocze 2013 roku, a także wysłuchała wyjaśnień Wójta Gminy Dąbrowa
Chełmińska, Skarbnika Gminy i pracowników Urzędu Gminy.
Komisja Rewizyjna Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska stwierdziła, co następuje:
Budżet na 2013 r. uchwalono uchwałą nr XXIII.201.2012 z dnia 29 grudnia 2012 r. w wysokości:
Dochody – 22 869 458,00, w tym:
- dochody bieżące w kwocie 22 494 458,00 zł
- dochody majątkowe w kwocie 375 000,00 zł
Wydatki – 26 364 458,00 zł, w tym:
- wydatki bieżące w wysokości 22 192 812,00, w tym:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 11 642 806,00 zł,
- dotacje w wysokości 1 046 250,00 zł,
- wydatki na obsługę długu w wysokości 198 000,00 zł,
- wydatki majątkowe w wysokości 4 171 646,00 zł
- deficyt budżetowy 3 495 000,00 zł
Budżet po zmianach na dzień 31 grudnia 2013 r. wynosi:
Dochody – 24 512 848,19 zł, w tym:
- dochody bieżące w kwocie 24 177 990,47 zł
- dochody majątkowe 334 857,72 zł
Wydatki - 28 533 848,19 zł, w tym:
Wydatki bieżące w wysokości 23 170 166,19 zł, w tym:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w wysokości 11 584 526,62 zł
- dotacje w wysokości 1 085 313,00 zł
- wydatki na obsługę długu w wysokości 239 860,00 zł
- wydatki majątkowe w wysokości 5 363 682,00 zł
- deficyt budżetowy 4 021 000,00 zł
pokryty z zaciągniętych pożyczek długoterminowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w wysokości 2 123 263,00,00 zł, kredytów bankowych w kwocie 1 897 737,00 zł.
W trakcie roku budżetowego Rada Gminy na wniosek Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska dokonała zmian w budżecie jedenastoma uchwałami organu stanowiącego.
Zmian w budżecie dokonywał również Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska wydając dwadzieścia jeden zarządzeń. Zmiany polegały na zwiększaniu dochodów i wydatków związanych z otrzymanymi decyzjami oraz przeniesień wydatków między rozdziałami i paragrafami zgodnie z upoważnieniem zawartym w paragrafie 12 uchwały nr XXXIII.201.2012 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 29 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska na rok 2013.
Komisja Rewizyjna stwierdza, że zgodnie z art. 267 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U z 2013 r, poz. 885) sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska za rok 2013 zostało sporządzone w szczegółowości nie mniejszej niż uchwała budżetowa z dnia 29 grudnia 2012 r.
Planowane dochody (po zmianach) na rok 2013 w wysokości 24 512 848,19 zł wykonano w wysokości 25 150 615,66 zł, co stanowi 102,6 %. Dochody bieżące wykonano w kwocie 24 094 665,07 zł, tj. 99,6% planu, natomiast dochody majątkowe wykonano w wysokości 1 055 950,59 zł, co stanowi 315,3 % planu.
Największy udział w dochodach stanowią dochody własne – 41,5%, subwencje – 39,7% oraz dotacje na zadania zlecone i powierzone – 10,7%.
Planowane i wykonane dochody ogółem oraz w zakresie dochodów bieżących i majątkowych zgodne są ze sprawozdaniem Rb-NDS i Rb-27S na dzień 31 grudnia 2013 r.
Wykonanie dochodów w wysokości 102,6% wynika przede wszystkim z wyższego wykonania wydatków inwestycyjnych. W roku 2013 otrzymano refundację z PROW poniesionych wydatków w kwocie 740 382,00 zł na budowę kanalizacji sanitarnej Nowy Dwór – Dąbrowa Chełmińska (III etap). Środki zostały przeznaczone na spłatę zaciągniętej pożyczki w Banku Gospodarstwa Krajowego na wyprzedzające finansowanie realizowanej inwestycji. Ponadto w trakcie roku zmniejszono dochody z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę 180 100,00 zł i ze sprzedaży mienia o kwotę 213 787,82 zł
Komisja Rewizyjna zauważyła, że gdyby zaplanowane dochody zostały zrealizowane, otrzymane środki pozwoliłyby na realizację kolejnych planowanych zadań inwestycyjnych (np. budowa kanalizacji sanitarnej, remonty i budowa dróg).
Komisja zwróciła uwagę na fakt zakończonych ze skutkiem negatywnym przetargów na sprzedaż budynku po mleczarni w Dąbrowie Chełmińskiej.
Planowane wydatki w wysokości 28 533 848,19 zł wykonano w wysokości 27 202 392,74 zł, tj. 95,3%. Wydatki majątkowe wykonano w kwocie 4 545 629,86 zł, tj. 84,8%. Wydatki bieżące wykonano w kwocie 22 656 762,88 zł, tj. 97,8%.
Komisja Rewizyjna dokonała analizy materiałów źródłowych, z których wynika, że wydatki budżetu gminy realizowane były zgodnie z przyjętym planem, po uprzednim ich zaangażowaniu.
Na podstawie dokonanej kontroli sprawozdania Rb-28S nie stwierdzono przekroczenia wydatków w poszczególnych rozdziałach i paragrafach.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. gmina nie posiada zobowiązań wymagalnych, a pozostałe zobowiązania wynoszą 985 758,81 zł. Główną pozycją wśród zobowiązań jest naliczone dodatkowe wynagrodzenie roczne wraz z pochodnymi za 2013 rok dla pracowników samorządowych, których wypłata następuje w roku 2014.
W sprawozdaniu w prawidłowej wysokości wykazano również wydatki poniesione w ramach realizacji funduszu sołeckiego w kwocie 246 466,43 zł.
Również w sprawozdaniu Rb-NDS w prawidłowych wysokościach wykazano planowane i wykonane wydatki.
Komisja Rewizyjna poddała szczegółowej kontroli wydatki poniesione w ramach realizacji zadań funduszu sołeckiego w sołectwach: Nowy Dwór, Czemlewo i Mozgowina (rozliczenie i faktury).
Stwierdzono, że wydatki dokonywane były zgodnie ze złożonymi wnioskami i w ramach przyjętych wielkości ustalonych w załączniku nr 12 do uchwały budżetowej.
Realizacja wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie najkorzystniejszej cenowo dla gminy oferty oraz zgodnie z przyjętym planem.
Zaplanowane w roku 2013 zadania inwestycyjne zostały zrealizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem i zakresem wynikającym z zawartych umów, a niższe wykonanie wynika z oszczędności poprzetargowych i odzyskanego podatku VAT od inwestycji związanych ze sprzedażą opodatkowaną.
Z przyjętej w budżecie rezerwy budżetowej w wysokości 200 000,00 zł, w tym rezerwa ogólna 148 240,00 zł i rezerwa celowa 51 760,00 zł, przekazano na wydatki z rezerwy ogólnej kwotę 112 218,00 zł.
W 2013 r. na terenie gminy nie wystąpiły klęski żywiołowe, wobec czego nie wydatkowano kwoty rezerwy celowej.
Budżet gminy za 2013 zamknięto deficytem w wysokości 2 051 777,08 zł na planowane 4 021 000,00 zł (prawidłowo wykazano w sprawozdaniu Rb-NDS).
Komisja Rewizyjna analizując przychody i rozchody finansowe opisane w sprawozdaniu potwierdza, że przychody z tytułu planowanych pożyczek i kredytów wykonano w 100%, natomiast przychody z innych źródeł (wolne środki) wykonano w wysokości 96,31%.
Zobowiązania gminy na dzień 31 grudnia 2013 r. z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wynoszą 7 641 609,00 zł, w tym z tytułu kredytów 2 663 421,00 zł, a z tytułu pożyczek 4 978 188,00 zł.
Wykazane zobowiązania zgodne są ze sprawozdaniem Rb-Z na dzień 31 grudnia 2013 r.
Zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek stanowią 30,38% wykonanych dochodów.
W 2013 roku spłacono kredyty i pożyczki w wysokości 2 463 006,00 zł oraz odsetki w wysokości 228 271,80 zł (ogółem 2 485 827,80 zł), co stanowi 9,88% zrealizowanych dochodów.
Komisja Rewizyjna szczegółowo zapoznała się z danymi dotyczącymi skutków udzielonych ulg, umorzeń i odroczeń i stwierdziła, że utracone dochody gminy na skutek obniżonych stawek podatków, udzielonych ulg i wydanych decyzji wynoszą 2 057 881,00 zł, co stanowi 8,19% ogółu wykonanych dochodów.
Największe skutki dla budżetu wynikają z obniżenia górnych stawek podatków, które wynoszą 1 850 725,00 zł, a wynikają z podejmowanych przez Radę Gminy uchwał.
Komisja poddała także analizie zaległości wykazane w sprawozdaniach Rb-27S, które wynoszą 908 496,89 zł, tj. 3,61% wykonania dochodów.
Największe zaległości występują w rozdziale 85212 i dotyczą wypłacanych świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wynoszą 328 701,84 zł oraz w opłatach za wodę tj. 201 508,71 zł (w tym jeden przedsiębiorca – 144 742,00 zł. Zaległość wpłynęła w miesiącu lutym 2014 r.), z czego osoby fizyczne zalegają na kwotę 55 009,73 zł i osoby prawne 146 498,98 zł. W wyniku podejmowanych działań w miesiącu lutym 2014 r. na zaległości wpłacono kwotę 144 742,00 zł.
Stwierdzono, że dochody z tytułu podatków wykazano w prawidłowych wysokościach w sprawozdaniu Rb-PDP.
Ze sprawozdania z wykonania budżetu i złożonego oświadczenia przez Wójta i Skarbnika Gminy wynika, że w 2013 roku gmina nie udzieliła poręczeń i gwarancji.
Komisja Rewizyjna sprawdziła stan środków na rachunkach bankowych i stwierdziła, że jest on zgodny z danymi wykazanymi w sprawozdaniu Rb-ST.
Komisja Rewizyjna dokonała kontroli stanu mienia komunalnego gminy Dąbrowa Chełmińska na dzień 31 grudnia 2013 r. wykazanego w załączniku nr 13 do wykonania budżetu gminy i stwierdziła, że jest zgodny z ewidencją księgową.
Stwierdza się, że informacja została sporządzona zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych i nie wnosi do niej zastrzeżeń.
Uzyskane informacje od Wójta i Skarbnika Gminy potwierdzają, że gmina nie lokowała wolnych środków na rachunkach bankowych w innych bankach, niż bank obsługujący gminę.
W 2013 r. Wójt Gminy nie udzielił pożyczek.
W roku 2013 Rada Gminy nie podejmowała uchwał w sprawie wydatków niewygasających.
Komisja Rewizyjna dokonała szczegółowej analizy załączonych do sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdań z wykonania planu finansowego przez samorządowe instytucje kultury za 2013 rok, tj.:
- Gminną Bibliotekę Publiczno – Szkolną w Dąbrowie Chełmińskiej,
- Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej
oraz przez Gminną Przychodnię w Dąbrowie Chełmińskiej.
Na podstawie przedłożonych sprawozdań Komisja Rewizyjna stwierdziła, że w/w instytucje w swoich sprawozdaniach wyczerpująco udokumentowały realizację planów finansowych w 2013 r.
Wszystkie jednostki zamknęły rok dodatnim wynikiem finansowym, które przeznaczono na zwiększenie funduszu jednostek.
Zobowiązania regulowane były terminowo, a zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Przedłożone materiały sprawozdawcze są kompletne oraz zgodne z obowiązującymi przepisami.
W związku z powyższym Komisja Rewizyjna pozytywnie oceniła sprawozdanie samorządowych instytucji kultury oraz Gminnej Przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej za rok 2013.
Dokonano analizy sprawozdania finansowego gminy Dąbrowa Chełmińska za 2013 rok, tj. bilansu z wykonania budżetu gminy, łącznego bilansu jednostki budżetowej, łącznego rachunku zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) oraz łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostki.
Bilans z wykonania budżetu gminy po stronie aktywów i pasywów wykazuje kwotę 2 558 096,70, co jest zgodne z ewidencją księgową organu. Z bilansu wynika, że na dzień 31 grudnia 2013 roku Gmina posiada wolne środki w wysokości 1 878 360,01 zł.
Wnioski Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska wynikające z analizy sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy, sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań finansowych za 2013 rok:
ad.3. W punkcie „sprawy różne” nie podnoszono żadnych kwestii.
Na tym posiedzenie zakończono.
Komisja Rewizyjna Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska stwierdziła, co następuje:
Budżet na 2013 r. uchwalono uchwałą nr XXIII.201.2012 z dnia 29 grudnia 2012 r. w wysokości:
Dochody – 22 869 458,00, w tym:
- dochody bieżące w kwocie 22 494 458,00 zł
- dochody majątkowe w kwocie 375 000,00 zł
Wydatki – 26 364 458,00 zł, w tym:
- wydatki bieżące w wysokości 22 192 812,00, w tym:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń 11 642 806,00 zł,
- dotacje w wysokości 1 046 250,00 zł,
- wydatki na obsługę długu w wysokości 198 000,00 zł,
- wydatki majątkowe w wysokości 4 171 646,00 zł
- deficyt budżetowy 3 495 000,00 zł
Budżet po zmianach na dzień 31 grudnia 2013 r. wynosi:
Dochody – 24 512 848,19 zł, w tym:
- dochody bieżące w kwocie 24 177 990,47 zł
- dochody majątkowe 334 857,72 zł
Wydatki - 28 533 848,19 zł, w tym:
Wydatki bieżące w wysokości 23 170 166,19 zł, w tym:
- wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń w wysokości 11 584 526,62 zł
- dotacje w wysokości 1 085 313,00 zł
- wydatki na obsługę długu w wysokości 239 860,00 zł
- wydatki majątkowe w wysokości 5 363 682,00 zł
- deficyt budżetowy 4 021 000,00 zł
pokryty z zaciągniętych pożyczek długoterminowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w wysokości 2 123 263,00,00 zł, kredytów bankowych w kwocie 1 897 737,00 zł.
W trakcie roku budżetowego Rada Gminy na wniosek Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska dokonała zmian w budżecie jedenastoma uchwałami organu stanowiącego.
Zmian w budżecie dokonywał również Wójt Gminy Dąbrowa Chełmińska wydając dwadzieścia jeden zarządzeń. Zmiany polegały na zwiększaniu dochodów i wydatków związanych z otrzymanymi decyzjami oraz przeniesień wydatków między rozdziałami i paragrafami zgodnie z upoważnieniem zawartym w paragrafie 12 uchwały nr XXXIII.201.2012 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 29 grudnia 2012 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska na rok 2013.
Komisja Rewizyjna stwierdza, że zgodnie z art. 267 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U z 2013 r, poz. 885) sprawozdanie roczne z wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska za rok 2013 zostało sporządzone w szczegółowości nie mniejszej niż uchwała budżetowa z dnia 29 grudnia 2012 r.
Planowane dochody (po zmianach) na rok 2013 w wysokości 24 512 848,19 zł wykonano w wysokości 25 150 615,66 zł, co stanowi 102,6 %. Dochody bieżące wykonano w kwocie 24 094 665,07 zł, tj. 99,6% planu, natomiast dochody majątkowe wykonano w wysokości 1 055 950,59 zł, co stanowi 315,3 % planu.
Największy udział w dochodach stanowią dochody własne – 41,5%, subwencje – 39,7% oraz dotacje na zadania zlecone i powierzone – 10,7%.
Planowane i wykonane dochody ogółem oraz w zakresie dochodów bieżących i majątkowych zgodne są ze sprawozdaniem Rb-NDS i Rb-27S na dzień 31 grudnia 2013 r.
Wykonanie dochodów w wysokości 102,6% wynika przede wszystkim z wyższego wykonania wydatków inwestycyjnych. W roku 2013 otrzymano refundację z PROW poniesionych wydatków w kwocie 740 382,00 zł na budowę kanalizacji sanitarnej Nowy Dwór – Dąbrowa Chełmińska (III etap). Środki zostały przeznaczone na spłatę zaciągniętej pożyczki w Banku Gospodarstwa Krajowego na wyprzedzające finansowanie realizowanej inwestycji. Ponadto w trakcie roku zmniejszono dochody z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę 180 100,00 zł i ze sprzedaży mienia o kwotę 213 787,82 zł
Komisja Rewizyjna zauważyła, że gdyby zaplanowane dochody zostały zrealizowane, otrzymane środki pozwoliłyby na realizację kolejnych planowanych zadań inwestycyjnych (np. budowa kanalizacji sanitarnej, remonty i budowa dróg).
Komisja zwróciła uwagę na fakt zakończonych ze skutkiem negatywnym przetargów na sprzedaż budynku po mleczarni w Dąbrowie Chełmińskiej.
Planowane wydatki w wysokości 28 533 848,19 zł wykonano w wysokości 27 202 392,74 zł, tj. 95,3%. Wydatki majątkowe wykonano w kwocie 4 545 629,86 zł, tj. 84,8%. Wydatki bieżące wykonano w kwocie 22 656 762,88 zł, tj. 97,8%.
Komisja Rewizyjna dokonała analizy materiałów źródłowych, z których wynika, że wydatki budżetu gminy realizowane były zgodnie z przyjętym planem, po uprzednim ich zaangażowaniu.
Na podstawie dokonanej kontroli sprawozdania Rb-28S nie stwierdzono przekroczenia wydatków w poszczególnych rozdziałach i paragrafach.
Na dzień 31 grudnia 2013 r. gmina nie posiada zobowiązań wymagalnych, a pozostałe zobowiązania wynoszą 985 758,81 zł. Główną pozycją wśród zobowiązań jest naliczone dodatkowe wynagrodzenie roczne wraz z pochodnymi za 2013 rok dla pracowników samorządowych, których wypłata następuje w roku 2014.
W sprawozdaniu w prawidłowej wysokości wykazano również wydatki poniesione w ramach realizacji funduszu sołeckiego w kwocie 246 466,43 zł.
Również w sprawozdaniu Rb-NDS w prawidłowych wysokościach wykazano planowane i wykonane wydatki.
Komisja Rewizyjna poddała szczegółowej kontroli wydatki poniesione w ramach realizacji zadań funduszu sołeckiego w sołectwach: Nowy Dwór, Czemlewo i Mozgowina (rozliczenie i faktury).
Stwierdzono, że wydatki dokonywane były zgodnie ze złożonymi wnioskami i w ramach przyjętych wielkości ustalonych w załączniku nr 12 do uchwały budżetowej.
Realizacja wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie najkorzystniejszej cenowo dla gminy oferty oraz zgodnie z przyjętym planem.
Zaplanowane w roku 2013 zadania inwestycyjne zostały zrealizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem i zakresem wynikającym z zawartych umów, a niższe wykonanie wynika z oszczędności poprzetargowych i odzyskanego podatku VAT od inwestycji związanych ze sprzedażą opodatkowaną.
Z przyjętej w budżecie rezerwy budżetowej w wysokości 200 000,00 zł, w tym rezerwa ogólna 148 240,00 zł i rezerwa celowa 51 760,00 zł, przekazano na wydatki z rezerwy ogólnej kwotę 112 218,00 zł.
W 2013 r. na terenie gminy nie wystąpiły klęski żywiołowe, wobec czego nie wydatkowano kwoty rezerwy celowej.
Budżet gminy za 2013 zamknięto deficytem w wysokości 2 051 777,08 zł na planowane 4 021 000,00 zł (prawidłowo wykazano w sprawozdaniu Rb-NDS).
Komisja Rewizyjna analizując przychody i rozchody finansowe opisane w sprawozdaniu potwierdza, że przychody z tytułu planowanych pożyczek i kredytów wykonano w 100%, natomiast przychody z innych źródeł (wolne środki) wykonano w wysokości 96,31%.
Zobowiązania gminy na dzień 31 grudnia 2013 r. z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek wynoszą 7 641 609,00 zł, w tym z tytułu kredytów 2 663 421,00 zł, a z tytułu pożyczek 4 978 188,00 zł.
Wykazane zobowiązania zgodne są ze sprawozdaniem Rb-Z na dzień 31 grudnia 2013 r.
Zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek stanowią 30,38% wykonanych dochodów.
W 2013 roku spłacono kredyty i pożyczki w wysokości 2 463 006,00 zł oraz odsetki w wysokości 228 271,80 zł (ogółem 2 485 827,80 zł), co stanowi 9,88% zrealizowanych dochodów.
Komisja Rewizyjna szczegółowo zapoznała się z danymi dotyczącymi skutków udzielonych ulg, umorzeń i odroczeń i stwierdziła, że utracone dochody gminy na skutek obniżonych stawek podatków, udzielonych ulg i wydanych decyzji wynoszą 2 057 881,00 zł, co stanowi 8,19% ogółu wykonanych dochodów.
Największe skutki dla budżetu wynikają z obniżenia górnych stawek podatków, które wynoszą 1 850 725,00 zł, a wynikają z podejmowanych przez Radę Gminy uchwał.
Komisja poddała także analizie zaległości wykazane w sprawozdaniach Rb-27S, które wynoszą 908 496,89 zł, tj. 3,61% wykonania dochodów.
Największe zaległości występują w rozdziale 85212 i dotyczą wypłacanych świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wynoszą 328 701,84 zł oraz w opłatach za wodę tj. 201 508,71 zł (w tym jeden przedsiębiorca – 144 742,00 zł. Zaległość wpłynęła w miesiącu lutym 2014 r.), z czego osoby fizyczne zalegają na kwotę 55 009,73 zł i osoby prawne 146 498,98 zł. W wyniku podejmowanych działań w miesiącu lutym 2014 r. na zaległości wpłacono kwotę 144 742,00 zł.
Stwierdzono, że dochody z tytułu podatków wykazano w prawidłowych wysokościach w sprawozdaniu Rb-PDP.
Ze sprawozdania z wykonania budżetu i złożonego oświadczenia przez Wójta i Skarbnika Gminy wynika, że w 2013 roku gmina nie udzieliła poręczeń i gwarancji.
Komisja Rewizyjna sprawdziła stan środków na rachunkach bankowych i stwierdziła, że jest on zgodny z danymi wykazanymi w sprawozdaniu Rb-ST.
Komisja Rewizyjna dokonała kontroli stanu mienia komunalnego gminy Dąbrowa Chełmińska na dzień 31 grudnia 2013 r. wykazanego w załączniku nr 13 do wykonania budżetu gminy i stwierdziła, że jest zgodny z ewidencją księgową.
Stwierdza się, że informacja została sporządzona zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych i nie wnosi do niej zastrzeżeń.
Uzyskane informacje od Wójta i Skarbnika Gminy potwierdzają, że gmina nie lokowała wolnych środków na rachunkach bankowych w innych bankach, niż bank obsługujący gminę.
W 2013 r. Wójt Gminy nie udzielił pożyczek.
W roku 2013 Rada Gminy nie podejmowała uchwał w sprawie wydatków niewygasających.
Komisja Rewizyjna dokonała szczegółowej analizy załączonych do sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdań z wykonania planu finansowego przez samorządowe instytucje kultury za 2013 rok, tj.:
- Gminną Bibliotekę Publiczno – Szkolną w Dąbrowie Chełmińskiej,
- Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej
oraz przez Gminną Przychodnię w Dąbrowie Chełmińskiej.
Na podstawie przedłożonych sprawozdań Komisja Rewizyjna stwierdziła, że w/w instytucje w swoich sprawozdaniach wyczerpująco udokumentowały realizację planów finansowych w 2013 r.
Wszystkie jednostki zamknęły rok dodatnim wynikiem finansowym, które przeznaczono na zwiększenie funduszu jednostek.
Zobowiązania regulowane były terminowo, a zobowiązania wymagalne nie wystąpiły.
Przedłożone materiały sprawozdawcze są kompletne oraz zgodne z obowiązującymi przepisami.
W związku z powyższym Komisja Rewizyjna pozytywnie oceniła sprawozdanie samorządowych instytucji kultury oraz Gminnej Przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej za rok 2013.
Dokonano analizy sprawozdania finansowego gminy Dąbrowa Chełmińska za 2013 rok, tj. bilansu z wykonania budżetu gminy, łącznego bilansu jednostki budżetowej, łącznego rachunku zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) oraz łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostki.
Bilans z wykonania budżetu gminy po stronie aktywów i pasywów wykazuje kwotę 2 558 096,70, co jest zgodne z ewidencją księgową organu. Z bilansu wynika, że na dzień 31 grudnia 2013 roku Gmina posiada wolne środki w wysokości 1 878 360,01 zł.
Wnioski Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska wynikające z analizy sprawozdania rocznego z wykonania budżetu gminy, sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań finansowych za 2013 rok:
- Dokonuje się pozytywnej oceny wykonania planowanych dochodów i wydatków budżetu.
- Stwierdza się, że Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu kierował się zasadami celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
- Pozytywnie ocenia się zachowanie wymaganych wskaźników dotyczących spłat i zadłużenia zaciągniętych zobowiązań, które nie przekraczają ustawowo określonych wartości.
- Wykazane dane w sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy oraz w sprawozdaniach finansowych gminy są zgodne z ewidencją księgową prowadzoną w jednostce.
ad.3. W punkcie „sprawy różne” nie podnoszono żadnych kwestii.
Na tym posiedzenie zakończono.
metryczka
Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych (8 maja 2014)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (10 czerwca 2014, 16:22:48)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 856