PROTOKÓŁ NR 29/13 KOMISJI BUDŻETU, ROLNICTWA, BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA

P R O T O K Ó Ł   NR 29/13
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 9 lipca 2013 roku.
 
Posiedzeniu przewodniczył Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
-            członkowie Komisji wg listy obecności,
-            Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
-            Józef Hentrich – Przewodniczący Rady Gminy,
-            Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy,
-            Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-            Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.
 
Porządek posiedzenia:
  1. Zaopiniowanie propozycji wskaźników do budżetu Gminy na rok 2014.
  2. Sprawy różne.
 
ad.1. W dyskusji na temat ustalenia propozycji wskaźników do budżetu gminy na 2014 rok głos zabrali:
 
a) Opłata targowa:
Wójt Gminy zaproponował pozostawienie dotychczasowych stawek w/w opłaty oraz w literze e) - handel ze straganów, stołów, namiotów itp. od powierzchni zajętej: wykreślenie punktu „4)  powyżej 15 m²  -   50,60 zł;”
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w propozycję.
 
b) Opłata adiacencka naliczana z tytułu wzrostu wartości nieruchomości powstałej na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej:
Wójt Gminy zaproponował zwiększenie o 5% opłaty adiacenckiej.
Małgorzata Kopaczewska – inspektor do spraw opłaty adiacenckiej i warunków zabudowy przedstawiła wyjaśnienia oraz informacje finansowe. Podwyższenie w/w opłaty o 5% spowoduje wzrost opłaty 1,33 zł/1m2 nieruchomości.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że to nie jest dobry czas na podwyższanie przedmiotowej opłaty. Zwrócił uwagę na zastój w budownictwie, w związku z czym ma mieszane uczucia w tej kwestii.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, iż niezależnie od tego, czy właściciel sprzeda, czy też nie, Gmina buduje  infrastrukturę i dzięki temu wartość działek się zwiększa.
Krzysztof Paliński – członek Komisji stwierdził, że Rada Gminy w jakiś sposób musi pilnować interesu Gminy.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że w samej Dąbrowie Chełmińskiej te opłaty będą znacznie niższe niż naliczane niegdyś 1200 zł za przyłączenie do kanalizacji. Dodał, że nie dotyczy to nieruchomości rolnych, a jedynie nowej infrastruktury.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie propozycję podwyższenia do 30% opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości powstałej na skutek wybudowania urządzeń infrastruktury technicznej.
 
Za pozytywnym zaopiniowaniem w/w propozycji głosował jeden członek Komisji, wstrzymujących się – czterech członków Komisji.
 
c) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji, przy czterech głosach „za” i jednym wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała propozycję podwyższenia do 30% opłaty adiacenckiej naliczanej z tytułu podziału nieruchomości.
 
d) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała propozycję nie dokonywania zmian w opłatach za pobyt dzieci w przedszkolach.
 
e)  obniżenie średniej ceny skupu żyta dla celów podatku rolnego:
Wójt Gminy zaproponował ustalenie kwoty ceny żyta na poziomie 55 zł.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zaproponował, by z decyzją w tej sprawie zaczekać do momentu opublikowania danych Głównego Urzędu Statystycznego, ponieważ  w chwili obecnej jest katastrofa na rynku żyta.
 
Komisja w wyniku dyskusji nie zajęła stanowiska w sprawie.
 
f) Opłaty za wodę i ścieki
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej celem wprowadzenia omówił realne koszty produkcji wody i zrzutu ścieków oraz przedstawił główne założenia, które przyjął jako podstawę wyliczenia stawki.   Ceny wody oscylują w granicach 3,65 zł/1m3 do 3,98 zł/1m3 i zawierają koszty bieżącego utrzymania.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej przedstawił wyliczenia cen zrzutu ścieków, które oscylują w granicach 9,53/1m3 – 10,62 zł/1m3. Ceny uwzględniają wynagrodzenia ekipy obsługującej sieć kanalizacyjną. ekipy.
Wójt Gminy przedstawił informacje na temat cen wody i ścieków w innych gminach.
Zaproponował podwyższenie cen wody i ścieków o 5% w stosunku do obowiązujących, czyli 3,25 zł/1m3 wody i 5,77 zł/1m3 ścieków.
Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zastanawiał się, nad możliwością stosowania dopłat dla osób które posiadają szamba, ponieważ koszt zrzutu ścieków do kanalizacji jest znacznie niższy niż koszt wywozu ścieków z szamb.
 
Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała propozycję ustalenia ceny wody na poziomie 3,25 zł/1m3 oraz ustalenia ceny zrzutu ścieków do urządzeń kanalizacyjnych na poziomie 5,77 zł/1m3.
 
g) Podatek od nieruchomości:
Wójt Gminy poinformował, iż chciałby przyjąć klucz kwotowy. Zaproponował ustalenie podatku od budynków mieszkalnych w kwocie 0,80 zł/1m2 oraz obniżenie stawek podatku od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej oraz obniżyć stawki za budynki gospodarcze, garaże itp., ponieważ stawka za w/w nieruchomości jest bardzo wysoka.
 
Komisja w wyniku dyskusji nie zajęła stanowiska w przedmiotowej sprawie.
 
h) Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała propozycję pozostawienia stawek opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze na dotychczasowym poziomie.
 
i) wynagrodzenia:
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że to wynagrodzenie powinno wzrosnąć choćby o stopień inflacyjny.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, żeby te zwyżki nie dotyczyły wynagrodzenia Wójta.
Józef Hentrich – Przewodniczący Rady Gminy zauważył, że Wójt jest pracownikiem, jak każdy inny i dlatego ta podwyżka powinna go objąć.
Skarbnik Gminy poinformowała, że wzrost inflacji przewidywany jest na poziomie 2,4%.
Przewodniczący Komisji postawił wniosek o zwiększenie wynagrodzeń o 3%.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zaproponował wzrost wynagrodzeń o 4%.
Skarbnik Gminy przedstawiła informacje na temat wytycznych Regionalnej Izby Obrachunkowej i Ministerstwa Finansów dotyczących obliczania wieloletnich prognoz finansowych gmin.
Krzysztof Paliński – członek Komisji stwierdził, iż wiadomo, że wynagrodzenia w Urzędzie Gminy nie są wysokie, a pracy jest coraz więcej, ale należy wykonać to sensownie, ponieważ w Radio PiK jest afera dotycząca kwestii gospodarki odpadami i padło stwierdzenie, że jak już nie mają czego podnosić, to mówi się, że i tak urzędnicy podniosą sobie pensje.
Skarbnik Gminy zwróciła uwagę, że podwyżki mogą być przyznane pod warunkiem, domknięcia budżetu.
Sekretarz Gminy poinformowała, że  trzeba będzie zatrudnić kolejne osoby, które będą się zajmowały gospodarką odpadami. Dodała, że zbyt małe zatrudnienie w Urzędzie Gminy powoduje, że mogą pojawiać się błędy itp. Pracownicy zostają po godzinach i tego nie wyliczają.
Krzysztof Paliński – członek Komisji poinformował, że jego mieszkańcy chwalą obsługę w Urzędzie.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie propozycję podwyższenia wynagrodzeń o 4%.
 
Za przyjęciem w/w propozycji głosowało trzech członków Komisji, wstrzymujących się – dwóch. Wniosek został przyjęty.
 
ad.2. W punkcie „sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
 
a) Komisja omawiała kwestie dowożenia uczniów do szkół na terenie Gminy.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, iż odnosi wrażenie, że część kursów jest zbędnych.
Wójt Gminy wyjaśnił, że trzeba rozmawiać z dyrekcją szkół. W każdej szkole zatrudniono pracowników świetlic. Dodał, że sprawę weryfikuje Kierownik ZOS. Sprawa jest monitorowana. Poranne kursy zostały ograniczone.
 
b) Komisja omawiała kwestie realizowania gospodarki odpadami.
 
 
Na tym posiedzenie zakończono.
 

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych (9 lipca 2013)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (31 października 2013, 12:07:51)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1101