PROTOKÓŁ NR 21/12 KOMISJI BUDŻETU, ROLNICTWA, BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA


P R O T O K Ó Ł   NR 21/12
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 20 listopada 2012 roku.
 
Posiedzeniu przewodniczył Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
-          członkowie Komisji wg listy obecności,
-          Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
-          Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.
 
Nieobecny
Jerzy Szczęsny – uczestniczył w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej.
 
Porządek posiedzenia:
1.      Zaopiniowanie materiałów na XXI Sesję Rady Gminy.
2.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.      Sprawy różne.
 
ad.1. Komisja omawiała następujące informacje i projekty uchwał związane z XXI Sesją Rady Gminy:
 
a) Komisja jednogłośnie i bez uwag pozytywnie zaopiniowała informację Wójta Gminy na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
b) Informacja na temat realizacji sprzedaży lokali komunalnych i działek budowlanych na terenie Gminy w 2012 r.
Wójt Gminy celem wprowadzenia zredagował temat.
 
Komisja w wyniku dyskusji pozytywnie zaopiniowała w/w informacje.
 
c) Dyskusja na temat projektów uchwał dotyczących gospodarowania odpadami:
- projekt uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały. Przedstawiła podstawy prawne obligujące Radę Gminy do podjęcia przedmiotowej uchwały.
Wyjaśniła kwestie uregulowania ilości odpadów na jednego mieszkańca.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zapytał o regulacje dotyczące osiedli mieszkaniowych?
Wójt Gminy poinformował jest to zapisane w regulaminie.
Andrzej Barczyński – członek Komisji wskazał na kwestie ustalenia ilości śmieci na jedno miejsce konsumpcyjne. Dodał, że przecież nigdy nie jest tak, że sale codziennie są pełne gości.
Poinformował, iż nie widzi takiej spójności. Zastanawiał się, jak będzie rozwiązana sprawa gospodarstw agroturystycznych, gdzie goście bywają sezonowo.
Wójt Gminy wyjaśnił, że Rada Gminy nie ustala stawek, a jedynie wielkość pojemnika. Gmina nie obejmuje obiektów niezamieszkałych. Przedsiębiorcy będą mieli indywidualne umowy z firmami odbierającymi śmieci.
Krzysztof Paliński – członek Komisji wskazał na ogródki działkowe stwierdzając, iż rozumie, że na razie działają wg przepisów Polskiego Związku Działkowców.
Wójt Gminy wyjaśnił, że Gmina nie obejmuje ogródków działkowych, ale będą kontrole, czy kosze tam są.
 
Komisja omawiała kwestie związane z segregacją śmieci.
 
Sekretarz Gminy poinformowała, iż jest napisane w przepisach, że rada obniża stawkę dla osób, które segregują śmieci.
Wójt Gminy dodał, że przepisy obligują do segregowania śmieci,
Sekretarz Gminy wyjaśniła, iż już z wcześniejszych przepisów wynikało, że każda rodzina powinna mieć pojemnik na odpady.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, iż Wójt nie posiada instrumentów do kontrolowania i w efekcie w dalszym ciągu będzie trwał proceder wyrzucania śmieci do lasów.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zwrócił uwagę, iż należy podjąć wszelkie kroki prawne. Poinformował, iż zawiązała się grupa inicjatywna, która chce wycofać ustawę obligującą gminy do realizowania gospodarki odpadami ze względu na podejrzenie o lobbing, ale na dzień dzisiejszy te przepisy obligują. Należy zwrócić uwagę, by nie skrzywdzić rodzin wielodzietnych.
Andrzej Barczyński – członek Komisji poinformował, iż chciał porównać ceny, ponieważ mówi się, że koszty i wpływy powinny się bilansować.
Wójt Gminy wyjaśnił, iż nie mówi się o tych, którzy zapłacą najwięcej, ale ktoś musi dopłacić do tych, którzy płacą mniej.
Skarbnik Gminy zauważyła, że dochody z wydatkami i tak się nie zbilansują, bo zakłada się, że 30% właścicieli nieruchomości nie będzie płacić.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że jako podatnik nie przyjmuje takiego argumentu. Zgadza się, że będą przypadki, gdzie ludzi nie stać, ale nie można przyjmować takiego odsetka.
Skarbnik Gminy poinformowała, że niektórzy mogą nie zdawać sobie sprawy, że będzie egzekucja jak przy podatkach, a to będą kolejne koszty dla podatnika.
Sekretarz Gminy wskazała, że od przyszłego roku trzeba będzie się zabrać za szerszą edukację.
Gabriel Zukierski – członek Komisji poinformował, iż w przypadku sołectwa Strzyżawa sytuacja może się poprawić, bo obecnie bardzo dużo śmieci trafia do lasu.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zauważył, że nie wiadomo, czy firmy wywożące śmieci nie zaproponują dostarczenia pojemników.
Ustalając ceny dajemy wskazówkę każdej firmie, która przystąpi do przetargu, jakie środki mamy zapisane w budżecie na gospodarkę odpadami. Poinformował, iż jego propozycja zmierza do tego, by zacząć z niższego pułapu. Po ogłoszeniu przetargu będzie wiadomo więcej.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w przypadku, gdy Gmina nie zabezpieczy odpowiednich środków wynikających ze stawki za odpady, wówczas w ciągu 30 dni po otwarciu ofert trzeba będzie zwołać sesję nadzwyczajną i ustalić nowe stawki, podobnie, gdy proponowane w przetargu stawki będą niższe.
Andrzej Barczyński – członek Komisji poinformował, że w takiej sytuacji radni znajdą środki żeby to się zrównoważyło.
Sekretarz Gminy poinformowała, że są gminy które przyjęły stawki od gospodarstwa domowego. Segregowane śmieci - 50 zł miesięcznie, a niesegregowane 70 zł. Proponowano, żeby wieloletnie rodziny od czwartego dziecka były zwolnione, ale nie ma możliwości stosowania zwolnień.
Wójt Gminy zaproponował, by wysłać wypracowane propozycje do lokali gastronomicznych.
Sekretarz Gminy poinformowała, iż do dnia do 13.12.2012 r. omawiany projekt uchwały musi zostać zatwierdzony. W/w projekty uchwał regulujących gospodarkę odpadami zostały ogłoszone w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wójt Gminy zaproponował, by skontaktować  się telefonicznie z właścicielami lokali gastronomicznych i gospodarstw agroturystycznych celem ustalenia, czy zaproponowane ilości odpadów na jednego gościa, czy klienta jest odpowiednia.
 
Komisja w wyniku dyskusji zwróciła się o uzgodnienie  z właścicielami lokali gastronomicznych i gospodarstw agroturystycznych kwestie wielkości pojemników na śmieci.
 
Krzysztof Paliński – członek Komisji stwierdził, iż należy rozpocząć akcję medialną na tablicach informacyjnych w sołectwach dot. koncesjonowanych firm wywożących nieczystości wraz z telefonami.
 
-  Projekt uchwały w sprawie określenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałej:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały dodając, że w każdym sołectwie odbędzie się zebranie, podczas którego pracownicy Urzędu Gminy będą pomagali przy wypełnianiu tych deklaracji.
Sekretarz Gminy poinformowała, że zostanie dopisana odpowiedzialność solidarna osób pełnoletnich w gospodarstwie domowym.
Andrzej Barczyński – członek Komisji poinformował, iż nie zgadza się z tym zapisem.
 
Komisja w wyniku dyskusji przy trzech głosach „za” i jednym „wstrzymującym” pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
- Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
Andrzej Barczyński – członek Komisji zaproponował niższą stawkę, ponieważ będzie ona stanowiła wyznacznik dla firm biorących udział w przetargu.
Sekretarz Gminy wyjaśniła, że w przedmiotowej opłacie zawierają się wszystkie koszty, np. wynagrodzenie pracownika, utrzymanie punktu selektywnej zbiórki  odpadów, zakup oprogramowania, komputerów itp.
Wójt Gminy wyjaśnił, że gminy nie mogą zarabiać na śmieciach.
Andrzej Barczyński zaproponował ustalenie stawki  6,00 zł za odpady segregowane i   9,00 zł za niesegregowane.
Sekretarz Gminy poinformowała, że planuje zatrudnienie kolejnego pracownika, ponieważ jedna osoba nie będzie w stanie sprostać wszystkim zadaniom związanych z gospodarką odpadami.
Wójt Gminy wskazał na różnice.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że należy dążyć do tego, by jeden pojemnik objął 3 czy 4 samotne osoby.
Wójt Gminy wyjaśnił, że wielkość pojemnika nie ma znaczenia, ponieważ i tak samochód musi podjechać, a ustalenie wspólnego pojemnika będzie rodziło konflikty.
Anna Bańka – Podinspektor ds. gospodarki odpadami poinformowała, że zgodnie z przepisami nie można zastosować takiego rozwiązania.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zwrócił uwagę, że należy namawiać do segregacji rodziny wielodzietne, ponieważ będzie to dla nich zysk. Jeżeli ustawa mówi wyraźnie, że nie można środków za śmieci nigdzie zaordynować, to czy nie powinno dwóch pracowników być zatrudnionych?
Andrzej Barczyński – członek Komisji zaproponował, by powołać straż gminną, która będzie posiadała uprawnienia do mandatowania.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycje stawek opłat za gospodarowanie odpadami wypracowane przez radnego Barczyńskiego.
 
Za przyjęciem w/w propozycji ustalenia stawek 6,00 zł i 9,00 zł głosował jeden członek Komisji, przeciw – jeden, wstrzymujących się – dwóch.
 
Przewodniczący Komisji w związku z powyższym poddał pod głosowanie propozycje Wójta Gminy.

Komisja przy trzech głosach „za” i jednym „przeciwnym pozytywnie zaopiniowała propozycje Wójta Gminy oraz w/w projekt uchwały.
 
- Komisja po zapoznaniu się z informacjami Sekretarz i Wójta Gminy przy trzech głosach „za” i jednym „wstrzymującym” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
 
d)  Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy przy trzech głosach „za” i jednym „wstrzymującym” pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
 
e) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze.
 
f) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie projekt uchwały w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego.
 
g) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środ-ków transportowych oraz zwolnień w tym podatku.
 
h) Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie za-opiniowała projekt uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowych.
 
i) Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę pomieszczeń z przeznaczeniem na sklepik szkolny w budynku Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej:
Krzysztof Paliński - członek Komisji zwrócił uwagę, że okres 5 lat jest dosyć długi. Zwrócił uwagę na koszty napraw i remontów.
Andrzej Barczyński – członek Komisji poinformował, że sklep w Boluminie przed dzierżawą Gmina również wyremontowała.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zapytał, czy 3 lata nie byłoby terminem rozsądnym, bo jest ogólnopolskie negatywne nastawienie do produktów sprzedawanych w sklepikach szkolnych.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, iż nie widzi uzasadnienia.
Przewodniczący Komisji dodał, że dla najemców jest to jakieś zabezpieczenie.
Krzysztof Paliński – członek Komisji stwierdził, że 3 lata to dość długi okres i perspektywiczny.
Andrzej Barczyński – członek Komisji poinformował, że 5 lat to czas bezpieczny z punktu widzenia sprzedającego, ale się nie upiera.
Wójt Gminy poinformował, iż rozumie obawy.
 
Komisja w wyniku dyskusji przy trzech głosach „za” i jednym „wstrzymującym” pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały uwzględniający 5-letni okres dzierżawy.
 
j) Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2012.
 
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
 
ad.3. W punkcie „sprawy różne” nie poruszano żadnych kwestii.
 
        Na tym posiedzenie zakończono.

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych - inspektor (20 listopada 2012)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (3 stycznia 2013, 14:30:44)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 921