Protokóły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
PROTOKÓŁ NR 17/12 KOMISJI REWIZYJNEJ
P R O T O K Ó Ł NR 17/12
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 29 maja 2012 roku.
Posiedzeniu przewodniczył
Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji.
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 29 maja 2012 roku.
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności,
- Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
- Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.
Porządek posiedzenia:
- Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2011.
- Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
- Sprawy różne.
ad.1.
Komisja Rewizyjna po dokonaniu analizy
sprawozdania z wykonania budżetu Gminy
Dąbrowa Chełmińska, informacji o stanie mienia komunalnego, sprawozdania
finansowego Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2010 rok oraz po zapoznaniu się z
opinią wyrażoną w Uchwale
po dokonaniu analizy sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska, informacji o stanie mienia komunalnego, sprawozdania finansowego Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2011 rok oraz po zapoznaniu się z opinią wyrażoną w Uchwale Nr 6/S/2012 Składu Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia
10 kwietnia 2012 r. p o z y t y w n i e zaopiniować przedłożone przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2011 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego oraz sprawozdanie finansowe i nie widząc przeszkód formalno – prawnych wnioskuje o udzielenie Wójtowi Gminy a b s o l u t o r i u m za rok 2011.
Komisja następująco uzasadniła swój wniosek:
Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 29 maja 2012 roku dokonała oceny przedstawionego przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2011 rok, informacji o stanie mienia komunalnego i sprawozdania finansowego gminy za 2011 rok – stwierdzono:
1) Planowane dochody na rok 2011 w wysokości 22 372 540,00 zł, wykonano w wysokości 22 533 556,90 zł, co stanowi 100,7 %. Największy udział w dochodach stanowią dochody własne -9 333 259,17 zł (41,43 %), subwencja ogólna - 8 461 354,00 zł (37,55 %) oraz dotacje celowe – 3 650 624,60 % (16,2 %).
Dochody majątkowe wykonano w wysokości 1 259 045,11 zł, co stanowi 5,63 % wykonanych dochodów.
2) Z planowanych wydatków w wysokości 23 172 540,00 zł wydatkowano kwotę
22 441 075,82 zł, co stanowi 96,8 %.
Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie gminy kwotę 2 890 241,00 zł co stanowiło 12,47 % planowanych wydatków. Wydatki inwestycyjne wykonano w wysokości 2 851 500,15 zł, tj. 98,7 %.
3) Budżet Gminy zamknął się w roku 2011 wynikiem dodatnim w wysokości 92 481,08zł.
4) Planowane przychody w wysokości 2 090 123,00 zł wykonano w wysokości
2 090 123,32 zł, tj. 100%, w tym:
- wolne środki w wysokości 1 795 660,32 zł,
- zaciągnięte kredyty i pożyczki w wysokości 294 463,00 zł (pożyczki z WFOŚiGW w Toruniu w wysokości 106 000,00 zł i kredyt bankowy w wysokości 188 463,00 zł).
-planowane rozchody w wysokości 1 014 476,00 zł wykonano w wysokości 1 014 475,40 zł, tj. 100% i dotyczą one spłat wcześniej zaciągniętych pożyczek z WFOŚiGW (669 651,40 zł) oraz kredytów w PKO Bydgoszcz i BS Bydgoszcz (144 824,00 zł).
5) Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2011 roku wynoszą 3 393 314,60 zł (są to zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów – 1 443 639,00 zł i pożyczek z WFOŚiGW w Toruniu – 1 949 675,60 zł).
Zobowiązania długoterminowe stanowią 15,05 % wykonanych dochodów budżetu gminy i nie przekraczają wielkości określonych w art.170 ust.1 ustawy o finansach publicznych. Spłaty kredytów i pożyczek wraz z odsetkami wyniosły w 2011 r. 1 195 189,72 zł, tj. 5,34 % w stosunku do planowanych dochodów. Spłaty nie przekraczają więc wielkości określonych w art. 169 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że na przestrzeni ostatnich lat Wójt dokonuje starań aby wygospodarować w budżecie wolne środki, które są źródłem finansowania spłat kredytów i pożyczek.
6) Wydatki budżetu realizowane były terminowo i zgodnie z uchwalonymi planami. Na dzień 31.12.2011 r. nie wystąpiły zobowiązania wymagalne.
7) Zaległości w opłatach i podatkach wynoszą 323 008,55 zł (rok 2009 - 275 499,41 zł; rok 2010 – 203 540,35 zł), w tym: zaległości z tytułu opłat za wodę i ścieki to kwota 116 092,26 zł (35,94% zaległości ogółem). Pomimo prowadzonej windykacji i innych działań (np. odcięcie wody) zaległości w opłatach za wodę i ścieki utrzymują się na bardzo wysokim poziomie.
8) Wykonanie budżetu sprawdzono na podstawie złożonego przez Wójta Gminy sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2011 oraz sprawozdań budżetowych za 2011 r.: Rb-NDS o nadwyżce/deficycie, sprawozdania Rb-PDP z wykonania dochodów podatkowych, sprawozdania Rb-28S z wykonania wydatków i sprawozdania Rb-27S z wykonania dochodów.
9) Realizacja wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie najkorzystniejszej dla gminy oferty oraz zgodnie z przyjętym planem.
10) Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
11) Nie lokowano wolnych środków w innych bankach niż bank obsługujący gminę.
12) Komisja zapoznała się także z informacją o stanie mienia komunalnego gminy za okres od 1 stycznia 2011 r. do dnia na 31 grudnia 2011 r. Stwierdza się, że informacja została sporządzona zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych i nie wnosi się zastrzeżeń.
13) Dokonano analizy sprawozdania finansowego gminy Dabrowa Chełmińska za 2011 rok, tj. bilansu z wykonania budżetu gminy, łącznego bilansu jednostki budżetowej, łącznego rachunku zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) oraz łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostki. Bilans z wykonania budżetu gminy zamyka się kwotą: po stronie aktywów i pasywów 1 868 012,00 zł. W bilansie prawidłowo wykazano wynik budżetu za 2011 rok - nadwyżka (zgodny ze sprawozdaniem Rb -NDS) oraz zobowiązania gminy.
Z bilansu wynika, że gmina otrzymała w 2011 r. umorzenie pożyczki w wysokości
538 500,00 zł (pozycja II.2 Pasywa).
W 2011 r. podejmowano uchwały w sprawie wydatków niewygasających.
Zdaniem Komisji Rewizyjnej powyższe wnioski dają podstawę do udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska za wykonanie budżetu gminy za rok 2011.
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
ad.3. W punkcie „sprawy różne” nie poruszano żadnych kwestii.
po dokonaniu analizy sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska, informacji o stanie mienia komunalnego, sprawozdania finansowego Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2011 rok oraz po zapoznaniu się z opinią wyrażoną w Uchwale Nr 6/S/2012 Składu Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia
10 kwietnia 2012 r. p o z y t y w n i e zaopiniować przedłożone przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2011 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego oraz sprawozdanie finansowe i nie widząc przeszkód formalno – prawnych wnioskuje o udzielenie Wójtowi Gminy a b s o l u t o r i u m za rok 2011.
Komisja następująco uzasadniła swój wniosek:
Komisja Rewizyjna na posiedzeniu w dniu 29 maja 2012 roku dokonała oceny przedstawionego przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2011 rok, informacji o stanie mienia komunalnego i sprawozdania finansowego gminy za 2011 rok – stwierdzono:
1) Planowane dochody na rok 2011 w wysokości 22 372 540,00 zł, wykonano w wysokości 22 533 556,90 zł, co stanowi 100,7 %. Największy udział w dochodach stanowią dochody własne -9 333 259,17 zł (41,43 %), subwencja ogólna - 8 461 354,00 zł (37,55 %) oraz dotacje celowe – 3 650 624,60 % (16,2 %).
Dochody majątkowe wykonano w wysokości 1 259 045,11 zł, co stanowi 5,63 % wykonanych dochodów.
2) Z planowanych wydatków w wysokości 23 172 540,00 zł wydatkowano kwotę
22 441 075,82 zł, co stanowi 96,8 %.
Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie gminy kwotę 2 890 241,00 zł co stanowiło 12,47 % planowanych wydatków. Wydatki inwestycyjne wykonano w wysokości 2 851 500,15 zł, tj. 98,7 %.
3) Budżet Gminy zamknął się w roku 2011 wynikiem dodatnim w wysokości 92 481,08zł.
4) Planowane przychody w wysokości 2 090 123,00 zł wykonano w wysokości
2 090 123,32 zł, tj. 100%, w tym:
- wolne środki w wysokości 1 795 660,32 zł,
- zaciągnięte kredyty i pożyczki w wysokości 294 463,00 zł (pożyczki z WFOŚiGW w Toruniu w wysokości 106 000,00 zł i kredyt bankowy w wysokości 188 463,00 zł).
-planowane rozchody w wysokości 1 014 476,00 zł wykonano w wysokości 1 014 475,40 zł, tj. 100% i dotyczą one spłat wcześniej zaciągniętych pożyczek z WFOŚiGW (669 651,40 zł) oraz kredytów w PKO Bydgoszcz i BS Bydgoszcz (144 824,00 zł).
5) Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2011 roku wynoszą 3 393 314,60 zł (są to zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów – 1 443 639,00 zł i pożyczek z WFOŚiGW w Toruniu – 1 949 675,60 zł).
Zobowiązania długoterminowe stanowią 15,05 % wykonanych dochodów budżetu gminy i nie przekraczają wielkości określonych w art.170 ust.1 ustawy o finansach publicznych. Spłaty kredytów i pożyczek wraz z odsetkami wyniosły w 2011 r. 1 195 189,72 zł, tj. 5,34 % w stosunku do planowanych dochodów. Spłaty nie przekraczają więc wielkości określonych w art. 169 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że na przestrzeni ostatnich lat Wójt dokonuje starań aby wygospodarować w budżecie wolne środki, które są źródłem finansowania spłat kredytów i pożyczek.
6) Wydatki budżetu realizowane były terminowo i zgodnie z uchwalonymi planami. Na dzień 31.12.2011 r. nie wystąpiły zobowiązania wymagalne.
7) Zaległości w opłatach i podatkach wynoszą 323 008,55 zł (rok 2009 - 275 499,41 zł; rok 2010 – 203 540,35 zł), w tym: zaległości z tytułu opłat za wodę i ścieki to kwota 116 092,26 zł (35,94% zaległości ogółem). Pomimo prowadzonej windykacji i innych działań (np. odcięcie wody) zaległości w opłatach za wodę i ścieki utrzymują się na bardzo wysokim poziomie.
8) Wykonanie budżetu sprawdzono na podstawie złożonego przez Wójta Gminy sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2011 oraz sprawozdań budżetowych za 2011 r.: Rb-NDS o nadwyżce/deficycie, sprawozdania Rb-PDP z wykonania dochodów podatkowych, sprawozdania Rb-28S z wykonania wydatków i sprawozdania Rb-27S z wykonania dochodów.
9) Realizacja wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie najkorzystniejszej dla gminy oferty oraz zgodnie z przyjętym planem.
10) Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
11) Nie lokowano wolnych środków w innych bankach niż bank obsługujący gminę.
12) Komisja zapoznała się także z informacją o stanie mienia komunalnego gminy za okres od 1 stycznia 2011 r. do dnia na 31 grudnia 2011 r. Stwierdza się, że informacja została sporządzona zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych i nie wnosi się zastrzeżeń.
13) Dokonano analizy sprawozdania finansowego gminy Dabrowa Chełmińska za 2011 rok, tj. bilansu z wykonania budżetu gminy, łącznego bilansu jednostki budżetowej, łącznego rachunku zysków i strat jednostki (wariant porównawczy) oraz łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostki. Bilans z wykonania budżetu gminy zamyka się kwotą: po stronie aktywów i pasywów 1 868 012,00 zł. W bilansie prawidłowo wykazano wynik budżetu za 2011 rok - nadwyżka (zgodny ze sprawozdaniem Rb -NDS) oraz zobowiązania gminy.
Z bilansu wynika, że gmina otrzymała w 2011 r. umorzenie pożyczki w wysokości
538 500,00 zł (pozycja II.2 Pasywa).
W 2011 r. podejmowano uchwały w sprawie wydatków niewygasających.
Zdaniem Komisji Rewizyjnej powyższe wnioski dają podstawę do udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska za wykonanie budżetu gminy za rok 2011.
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
ad.3. W punkcie „sprawy różne” nie poruszano żadnych kwestii.
Na tym posiedzenie zakończono.
metryczka
Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych - inspektor (29 maja 2012)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (24 września 2012, 09:17:23)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 992