PROTOKÓŁ NR XVII/12 Z SESJI RADY GMINY


P R O T O K Ó Ł   XVII/12
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 19 kwietnia 2012 roku
 
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
Radni nieobecni i spóźnieni:
Stankiewicz Błażej - nieobecny;
Pałczyński Dawid – spóźniony;
 
W Sesji udział wzięli:
-          Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-          mgr inż. Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-          mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny,
-          Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.
-          Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej,
-          Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS,
-          Danuta Wędrowska – Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej,
-          Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
-          Romana Gąsior – Komendant Gminny OSP,
-          Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej,
-          Adam Jarosz – Zastępca Komendanta Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon,
-          Katarzyna Sugalska – Dąbrowska – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej,
-          Włodzimierz Młodawski – Inspektor do spraw obrony cywilnej,
-          Radnych - Przedstawicieli Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej,
-          Prezesi Ludowych i Szkolnych Klubów Sportowych,
-          Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-          Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.

Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Informacja na temat działalności służby zdrowia na terenie Gminy w 2011 roku.
  7. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego (Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej).
  8. Sprawozdanie z realizacji „Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2011.
  9. Sprawozdanie z działalności sportowej za rok 2011.
  10. Sprawozdanie z działalności bibliotek w roku 2011.
  11. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego (Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej).
  12. Stan bezpieczeństwa na terenie gminy:
    a) sprawozdanie przedstawiciela Policji;
    b) sprawozdanie Komendanta Gminnego OSP;
    c) sprawozdanie dot. obrony cywilnej.
  13. Sprawozdanie z działalności GOPS za 2011 rok.
  14. Ocena zasobów pomocy społecznej.
  15. Omówienie spraw związanych z działalnością Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu.
  16. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  17. Projekty uchwał w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa (5 szt.).
  18. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska w roku 2012.
  19. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011.
  20. Projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024.
  21. Przyjęcie informacji z prac Komisji Rady Gminy za okres międzysesyjny.
  22. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  23. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Zdzisława Bukowskiego na Sekretarza obrad. Radny Bukowski wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XVI Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XVI Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, jaki był temat spotkania z Prezydentem Miasta Bydgoszczy?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że przedmiotem w/w spotkania oraz Sesji Rady Miasta Bydgoszczy była kwestia utworzenia metropolii z przesłaniem, że jej siedzibą ma być Bydgoszcz. Meritum sprawy skłaniało się do tego, że miasto Bydgoszcz samo zaczyna tworzyć tę metropolię niezależnie od tego, czy przystąpi do niej Toruń. Dodał, że temat jest otwarty i Gmina Dąbrowa Chełmińska również się w nią wpisuje.
Radny Szymon Dunal zwrócił się o przedstawienie informacji na temat udziału w szkoleniu dotyczącym funduszu sołeckiego.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że w tym szkoleniu mogli uczestniczyć wszyscy sołtysi. Było to szkolenie typowo trenerskie. Uczestnicy dowiedzieli się wielu rzeczy, które już dzisiaj w Gminie Dąbrowa Chełmińska są realizowane. Proponuje się, by w ramach realizacji funduszu sołeckiego realizować inne zadania, niż zadania własne gminy. Dodał, że na przedmiotowym szkoleniu nie negowano czynności, które są realizowane w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski nie podnoszono żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji nad informacją na temat działalności służby zdrowia na terenie Gminy w 2011 roku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w informacji.
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej przedstawił informacje na temat działalności służby zdrowia, informacje na temat zmian personalnych w przychodniach oraz wykonanych remontach i inwestycjach.
Dodał, że na rok bieżący planuje się duży wydatek związany z informatyzacją przychodni, ponieważ jest to wymóg ustawy, która nakłada obowiązek stosowania dokumentacji elektronicznej.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy przychodni i gabinetom stomatologicznym udało się podpisać z Narodowym Funduszem Zdrowia zadowalający kontrakt na rok bieżący? Poinformował, iż słyszał od mieszkańców, że przyjmowanie pacjentów przez Dyrektora Przychodni w różnych godzinach trochę koliduje. Te godziny powinny być stałe.
Marcin Smykowski – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśnił, że zmiana harmonogramu wynikała z wielokrotnych próśb i apeli pacjentów. Wiele osób pracuje w godzinach przedpołudniowych, a chcieliby się leczyć w przychodniach na terenie Gminy. Dodał, iż do tej pory nie słyszał żadnych negatywnych ocen. W godzinach popołudniowych w przychodni w Dąbrowie Chełmińskiej przyjmowanych jest wielu pacjentów. Informacja o zmianach godzin była szeroko rozpropagowana i na chwilę obecną oddźwięk w tej sprawie jest bardzo pozytywny.
Dyrektor przedstawił ogólne zasady podpisywania kontraktów z NFZ dodając, że kontrakt na rok bieżący będzie wyższy. Stomatologia ma podobny kontrakt, jak w roku ubiegłym.
Radny Krzysztof Paliński - członek Rady Społecznej przy Gminnej Przychodni SP ZOZ poinformował, że w odczuciu członków Rady Społecznej Dyrektor realizuje wszystko, co zaplanuje, a nawet więcej i robi to bardzo dobrze. Rada wyraziła swoje bardzo pozytywne zdanie. Podziękował za realizację zadań.
Wójt Gminy skierował podziękowania za pracę i współpracę i podtrzymał swoją deklarację, że jeżeli zostanie zakupiony materiał niezbędny do wykonania remontu obiektów przychodni w Czarżu, Urząd Gminy sfinansuje robociznę. Również OSP zaoferowało swoją pomoc.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego (Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej) głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVII.144.2012 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego, która stanowi załącznik o niniejszego protokołu.
 
ad.8. W dyskusji nad sprawozdaniem z realizacji „Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2011 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdanie.
 
ad.9. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności sportowej za rok 2011 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w sprawozdań.
Marek Kubas – Prezes LKS Dąbrowa Chełmińska poinformował, że LKS obchodzi w tym roku 50-lecie istnienia. Z tej okazji w bieżącym roku zaczęto organizować turnieje. Prezes przedstawił szczegółowe informacje o zorganizowanych i planowanych imprezach sportowych.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę na sprawy, które był poruszane podczas posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych i ponowiła prośbę Uczniowskiego Klubu Sportowego w Dąbrowie Chełmińskiej związaną z  zabezpieczeniem opieki medycznej (pielęgniarki) podczas zawodów. Dodała, że problem nie dotyczy tylko tego klubu, a wiadomo, że tego typu opieka musi być zapewniona. Poinformowała o problemie braku w Gminie małego autokaru, który mógłby zawozić mniejsze grupy sportowców na zawody lub uczestników innych konkursów. Rada Gminy powinna w jakiś sposób rozwiązać tę sprawę.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdania.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdania z działalności sportowej za rok 2011, które stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
 
Wójt Gminy skierował podziękowania na ręce prezesów i trenerów za zaangażowanie i trud wkładany w szerzenie kultury fizycznej i sportu. Dodał, że w kwestii transportu dzieci, nie można ich dowozić prywatnymi samochodami, a transport  3 osób dużym autokarem również nie jest dobrym rozwiązaniem. Poinformował, iż postara się rozwiązać ten problem, dodając, że nie może określić ram czasowych.
 
ad.10. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności bibliotek w roku 2011 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w sprawozdanie.
Przewodniczący Rady Gminy pogratulował Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej oraz pracownikom bibliotek za osiągnięcia.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw socjalnych zwrócono uwagę na zasadność zwiększenia etatów bibliotekarzy w Czarżu i Ostromecku do pełnego wymiaru. Brakuje tam nadal 1/10 etatu. Radna zwróciła się do Wójta Gminy z prośbą o zwiększenie środków na ten cel. Dodała, iż po raz kolejny pojawił się problem warunków lokalowych w Czarżu i ma nadzieję, że zostanie on rozwiązany.
Danuta Wędrowska – Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej podziękowała za otrzymane dofinansowanie i słowa uznania. Poinformowała, że placówki poszerzają swoje usługi i za niewielką odpłatnością w bibliotekach można skorzystać z faksu, można również kserować i skanować. Udało się zwiększyć etaty i w związku z tym pojawiła się informacja o wydłużeniu godzin pracy bibliotek. Kierownik poinformowała, że w przyszłym roku w dniu 1.05 biblioteka w Dąbrowie Chełmińskiej będzie obchodziła 65 – lecie działalności.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności bibliotek w roku 2011, które stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego (Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej) głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i podał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVII.145.2012 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12. W dyskusji na temat stanu bezpieczeństwa na terenie gminy głos zabrali:

a)       sprawozdanie przedstawiciela Policji:
Adam Jarosz - Zastępca Komendanta Policji Bydgoszcz -  Fordon poinformował, że Komendant ze względów zdrowotnych nie mógł uczestniczyć w Sesji Rady Gminy. Przedstawił informacje i statystyki oraz porównał statystyki dotyczące przeprowadzonych postępowań w innych gminach. Dodał, że na terenie Gminy nastąpił wzrost postępowań, ale stan jest podobny do innych gmin. Wyjaśnił, że wzrost przestępstw wziął się stąd, że 32% wszystkich przestępstw stanowią nietrzeźwi kierujący. Poinformował, że nastąpił niewielki wzrost jeśli chodzi o uszkodzenia pojazdów, np. lusterek, wybić szyb itp. Wykrywalność tych przestępstw wzrosła. Ich liczba jest najmniejsza w skali powiatu. Dodał, że ilość wystawianych służb była na porównywalnym poziomie, co w powiecie.
Katarzyna Sugalska – Dąbrowska – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej dodała, że problemem w Gminie są zdarzenia, które poszkodowani zgłaszają po dużym upływie czasu, w związku z czym policja ma ograniczone możliwości działania.
Adam Jarosz - Zastępca Komendanta Policji Bydgoszcz -  Fordon dodał, że jest prowadzona akcja profilaktyczna oraz przedstawił informacje na temat przemocy domowej.
Katarzyna Sugalska – Dąbrowska – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że sprawa podpaleń w Nowym Dworze jest na bieżąco monitorowana. Policja ze swej strony podjęła niezbędne czynności.
Kierownik zwróciła się o bieżące zgłaszanie problemów. Wystarczy tylko sygnał do policji, która ma narzędzia do podjęcia niezbędnych czynności.
Radny Szymon Dunal wskazał na zasadność wysyłania w teren większej ilości patroli pieszych, ponieważ taki patrol będzie bardziej widoczny i ci, którzy chowają się spożywając alkohol w różnych zakamarkach będą czuli większy respekt.
Adam Jarosz - Zastępca Komendanta Policji Bydgoszcz -  Fordon stwierdził, iż jest to dla niego sygnał, że policjanci mają się częściej pokazywać, bo takie są przepisy.
Dorota Ratajczak – Dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu zwróciła się, by dotkliwiej karać pijących alkohol.
Adam Jarosz - Zastępca Komendanta Policji Bydgoszcz -  Fordon poinformował, iż Kierownik Posterunku Policji te zadania już wciela w życie. Zostały podjęte działania mające na celu „wyłapywanie” przypadków spożywania alkoholu w miejscach publicznych. Są też patrole w kwestii dewastacji mienia.
Katarzyna Sugalska – Dąbrowska – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej dodała, że takie osoby są legitymowane i karane mandatami.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, iż bardzo często w niektórych miejscowościach organizowane są tak zwane „naloty”. Zwrócił się z prośbą, by zrozumieć problem, ponieważ rolnicy są karani za brak dokumentów gdy wyjeżdżają na pole. Nie zabierają z sobą dokumentów, ponieważ bardzo łatwo je tam zgubić.
Adam Jarosz - Zastępca Komendanta Policji Bydgoszcz -  Fordon wyjaśnił, iż nie ma bezpośredniego wpływu na inne służby – wydział ruchu drogowego w Bydgoszczy oraz służby prewencyjne z Bydgoszczy, ale  może o tym porozmawiać.  
Radna Danuta Węgierska przypomniała, że jakiś czas temu odbyło się spotkanie dot. bezpieczeństwa w Czarżu. Zapytała, jak to zostało rozwiązane oraz jak wygląda kwestia wykrywania przestępstw, ponieważ w Ostromecku w budynku biblioteki wybito szyby strzałami z broni palnej. Otrzymała informacje, że policja ograniczyła się tylko do spisania protokołu. Takie sytuacje mogą się powtarzać, ponieważ nie ma żadnych problemów, by zakupić wiatrówkę.
Adam Jarosz - Zastępca Komendanta Policji Bydgoszcz -  Fordon poinformował, iż funkcjonariusze wypełniają zadania, które do nich należą. Jeśli jest zgłoszenie, wówczas się sprawą zajmują. W kwestii wybicia szyb w Czarżu podjęto działania zmierzające do wykrycia sprawcy i doprowadzenia go do sądu.
W chwili obecnej jest prowadzone dochodzenie.
Katarzyna Sugalska – Dąbrowska – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej zdarzenie w bibliotece stanowi wykroczenie. Były to naboje z wiatrówki. Gdyby ktoś strzelał bronią ostrą policjanci mogliby określić skąd padł strzał. Wyjaśniła, iż są dzielnicowi rejonu, którzy zajmują się rozpoznaniem terenu. Sprawa jest prowadzona. Wyjaśniła, iż wszystko zależy od społeczności i świadków.
Adam Jarosz - Zastępca Komendanta Policji Bydgoszcz -  Fordon przedstawił zakres czynności na miejscu zdarzenia. Dodał, że zakres czynności jest szerszy w przypadku przestępstwa, węższy, jeśli chodzi o wykroczenia. Nie jest to błaha sprawa, ale wierzy w to, że czynności, które były potrzebne zostały przeprowadzone.
Katarzyna Sugalska – Dąbrowska – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że dzielnicowy cały czas prowadzi tę sprawę. Ona nie jest jeszcze zamknięta.
Grażyna Walczak - Prezes Uczniowskiego Klubu Sportowego w  Dąbrowie Chełmińskiej zwróciła uwagę, że większym problemem jest spożywanie alkoholu przy obiektach Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej. W każdy poniedziałek przy szkole leży mnóstwo pustych butelek.
Adam Jarosz - Zastępca Komendanta Policji Bydgoszcz -  Fordon  poinformował, że w te miejsca będą skierowani policjanci i patrole z Fordonu.

b)      sprawozdanie Komendanta Gminnego OSP:
Roman Gąsior - Komendant Gminny OSP przedstawił szczegółowe informacje na temat podejmowanych działań w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Wyraził uznanie dla radnego Palińskiego za inicjatywę stworzenia lodowiska dla dzieci w Nowym Dworze. Myśli, że pomysł będzie kontynuowany za rok. Dodał, że OSP pomoże przy jego realizacji. Słowa podziękowania skierował do Marcina Smykowskiego – Dyrektora Gminnej Przychodni SP ZOZ, ponieważ w bieżącym roku zaistniała konieczność przeprowadzenia badań strażaków i doktor uruchomił ośrodki w  Dąbrowie Chełmińskiej i Czarżu, które te badania przeprowadziły. Komendant przedstawił informacje o prowadzonych kursach dla strażaków.
Podziękowania skierował również dla Sekretarz Gminy za zorganizowanie zajęć z zakresu BHP na kursie dla strażaków.
Radny Krzysztof Paliński podziękował Komendantowi za włączenie się do akcji organizacji lodowiska. Dodał, że w przyszłym roku to lodowisko będzie na pewno działało. Przeprosił za społeczeństwo Nowego Dworu, które jest odpowiedzialne za pożary traw. Podziękował radnemu Kaczorowi za pomoc w tych kwestiach.
Radny Szymon Dunal skierował pytanie do Prezes UKS w Dąbrowie Chełmińskiej - czy brama prowadząca na teren szkoły jest zamykana?
Grażyna Walczak - Prezes UKS w Dąbrowie Chełmińskiej w odpowiedzi poinformowała, iż jest takie zdanie, że jest to teren gminy, gdzie działa „orlik”, boisko i sala gimnastyczna, więc teren musi być ogólnodostępny.
Wójt Gminy stwierdził, że tylko monitoring załatwi sprawę.

c)       sprawozdanie dot. obrony cywilnej:
Włodzimierz Młodawski – inspektor do spraw obrony cywilnej przedstawił informacje na temat podejmowanych działań w roku 2011 oraz poinformował, że w Gminie istnieje plan zarządzania kryzysowego, który może udostępnić.
Wójt Gminy podsumował, że oprócz apelu do służb działających na terenie Gminy należy apelować do mieszkańców. Na tym etapie brama do szkoły nie jest zamykana, bo dzięki temu radiowóz będzie miał możliwość bezpośredniego dojazdu na miejsce. Podziękował za wzorową i dobrą współpracę. Dodał, że nie tylko dokumenty są ważne, ale należy zacząć wprowadzać w życie niektóre plany - zabezpieczenie dróg ewakuacyjnych w razie powodzi. Poinformował, że jesienią zostaną przeprowadzone odpowiednie ćwiczenia w tym zakresie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie sprawozdania z zakresu bezpieczeństwa na terenie Gminy za rok 2011.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdania, które stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:30 ogłosił 10 minut przerwy.
 
W tym momencie radny Dawid Pałczyński przybył na Sesję. Aktualny stan radny 14 osób.
 
O godzinie 10:40 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan radny 14 osób.
 
ad.13. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności GOPS za 2011 rok głos zabrali:
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS przedstawiła szczegółowe informacje oraz omówiła cele i podejmowanej działalności innej niż przyznawanie zasiłków.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności GOPS za rok 2011, które stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. W dyskusji na temat oceny zasobów pomocy społecznej głos zabrali:
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS celem wprowadzenia omówiła w/w dokument dodając, iż jest to novum, które narzuciła ustawa o pomocy społecznej. Prawdopodobnie środki finansowe dla GOPS będą przyznawane w oparciu o przedmiotowe analizy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w dokument.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie dokonała pozytywnej oceny zasobów pomocy społecznej.
 
ad.15. W dyskusji na temat spraw związanych z działalnością Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu głos zabrali:
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że na ostatniej Komisji pani Dyrektor zrelacjonowała swoje dotychczasowe osiągnięcia i przedstawiła prognozy na przyszłość. Obawy tych, którzy mieli jakieś uwagi zostały rozwiane, ponieważ działanie Ośrodka jest tak znaczące, że te obawy niszczy. Jest to ruch w dobrym kierunku. Zwrócił uwagę na bazę lokalową siedziby GOKiS. Obecnie praca w jednym biurze utrudnia realizowanie zadań.  Zaproponował przekazanie kwoty 2 500 zł, która była wcześniej przeznaczona na organizację Dożynek Gminnych w Sołectwie Nowy Dwór na budowę lekkich ścianek działowych w omawianym obiekcie. W zamian za to, że Sołectwo musiało zrezygnować z organizacji dożynek gminnych. Poddał tę propozycję pod rozwagę Wójtowi i Skarbnik Gminy.
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS podziękowała za przychylne słowa i opinie. Prawdą jest, że biuro jest skromne, ale wyszła z założenia, że najpierw skromna siedziba, ponieważ należy coś pokazać. Zwróciła uwagę, iż przydałoby się troszkę zinfrastrukturować biuro GOKiS. Przedstawiła dotychczasowe działania. Dodała, iż ma nadzieję, że uda się „wyłowić” talenty. Poinformowała, że planuje współpracę z GOPS celem organizacji wypoczynku letniego dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Dzieci z terenu Gminy będą dowożone do placówki, gdzie zostaną im pokazane inne inicjatywy.
Przedstawiła informacje na temat planowanego Gminnego Dnia Dziecka dla wszystkich dzieci z terenu Gminy, prosząc o współpracę oraz informacje na temat planów rozszerzenia działalności, uruchomienia od czerwca br. świetlicy w Otowicach oraz od przyszłego roku świetlicy w Dąbrowie Chełmińskiej.  Wskazała na problemy, do których należy w szczególności wandalizm boisk sportowych i boiska „orlik”. Jedynym rozwiązaniem jest monitoring. Proponuje utworzenie gminnego harmonogramu imprez. Zwróciła się do wszystkich, którzy mają związek z działalnością kulturalną, by informowali GOKiS o planowanych imprezach, co ułatwi wszystkim organizację i współpracę.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że powinien być opracowany ogólnodostępny harmonogram działań wszystkich świetlic. Zdarzały się sytuacje, że świetlice pracowały w godzinach, w których dzieci były jeszcze w szkołach.
Wyjaśnił, że jego oczekiwania w stosunku do GOKiS są takie, że będzie organizował  coś, czego dane sołectwo, czy świetlica nie była w stanie samodzielnie wykonać. Różnego rodzaju imprezy odbywały się kiedyś i są teraz. Sołectwa radziły sobie w dawnych strukturach. Dodał, iż ma zupełnie inne oczekiwania. Coś czego dotychczas nie było można zrobić należy dokonać teraz.
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS wyjaśniła, że harmonogramy zajęć są w każdej świetlicy. Nie są wywieszone w oknach. Tam są wywieszone godziny otwarcia, które zostały zmienione. Dodała, że jeśli jest taka wola, harmonogramy zostaną wywieszone. Godziny otwarcia zostały dostosowane, ale może to się zmienić. Trwa obserwacja zapotrzebowania. W kwestii organizacji zabaw karnawałowych Dyrektor wyjaśniła, że były zaplanowane już w ubiegłym roku. Dodała, że gdyby ktoś zwrócił się o pomoc na pewno by nie odmówiła. Zwróciła uwagę, by nie mówić, że organizacje społeczne niczego od GOKiS nie otrzymały, ponieważ mają bezpłatne sale na organizowane spotkania, wieczorki itp. GOKiS również będzie organizował zabawy i bale, ale w swoim czasie. Poinformowała, że GOKiS chce przekazać namiastkę kultury, ponieważ ma świadomość, że mieszkańcy nie zawsze mają czas, by jechać do kina, opery czy teatru, w związku, z czym chce to udostępnić na terenie Gminy. Dodała, że jeżeli będzie taka możliwość, GOKiS pomoże i od niczego się nie uchyla.
Wójt Gminy poinformował, że przygląda się działalności GOKiS. Wszelkie sugestie i uwagi są na bieżąco przekazywane. Po czterech miesiącach działalności trudno jest oceniać, ale jednostka została powołana i zmierza w dobrym kierunku. Dodał, że ideą GOKiS było to, by ta oddolna inicjatywa nie zaginęła. Liczy na sołtysów, koła gospodyń wiejskich i inne organizacje. Bez społecznego zaangażowania nic się nie uda.
Złożył podziękowania za dotychczasową współpracę kierownictwu i dyrektorom.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że wywołując temat GOKiS celowo ujął, że nie ma to być sprawozdanie, ale omówienie spraw związanych z działalnością jednostki, by zapoznać się z problemami itp. Dodał, że jego intencją absolutnie nie było podsumowywanie pracy GOKiS. Za rok będzie przyjmowane sprawozdanie. Dodał, że omawiany punkt nie miał na celu oceny, dlatego nie zapyta o stanowiska Komisji i nie podda tematu pod głosowanie.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVII.146.2012 w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik o niniejszego protokołu.
 
ad.17.1. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa  głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały dodając, że radna Węgierska pytała o komunalizację działki przy ul. Kościelnej w Ostromecku. Wyjaśnił, że jest to pierwszy etap zmierzający w kierunku uregulowania ulicy Kościelnej w Ostromecku. Przedstawił szczegółowe wyjaśnienia.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVII.147.2012 w sprawie komunalizacji mienia  Skarbu Państwa, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.17.2. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa  głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVII.148.2012 w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.17.3. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa  głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVII.149.2012 w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.17.4. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa  głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVII.150.2012 w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.17.5. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa  głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVII.151.2012 w sprawie komunalizacji mienia Skarbu Państwa, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska w roku 2012 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
         
Rada Gminy w obecności czternastu radnych – w głosowaniu jawnym, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XVII.142.2012 w sprawie zaciągnięcia kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska w roku 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.19. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „Za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVII.141.2012 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.20. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XVII.143.2012 w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.21. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
 
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie,  podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła dwa posiedzenia. Podczas pierwszego posiedzenia omawiano sprawy związane z bezpieczeństwem na drodze nr 551. Na kolejnym posiedzeniu omawiano tematykę Sesji Rady Gminy.
 
ad.22. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne” poruszano następujące kwestie:

a) Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS poinformowała, że w dniu 3.04 br. Rada Ministrów podjęła rządowy program pod tytułem „cyfrowa szkoła”. W tej sprawie odbyło się spotkanie się z dyrektorami. W chwili obecnej są opracowywane wnioski do Kuratorium Oświaty i jest możliwość otrzymania dofinansowania. Warunkiem jest posiadanie minimum 20% wkładu własnego. Gmina chce „startować” w omawianym programie, mimo, że szanse są dość ograniczone. Poinformowała, że wdrożenie w/w programu umożliwi dzieciom korzystanie z osobistych komputerów, tablic interaktywnych i innych pomocy dydaktycznych. Wskazała na konieczność zakupienia oprogramowania. Na chwilę obecną byliby wyposażeni tylko uczniowie klas czwartych.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że to dotyczy tylko jednego wariantu, podczas, gdy są dwa warianty. Poinformowała, że jeden dotyczy wyposażenia szkoły, a drugi wyposażenia uczniów klas czwartych. Zapytała, dlaczego akurat proponuje się tylko wariant klas czwartych?
Wójt Gminy wyjaśnił, że dyrektorzy wybrali wariant, w którym nie zabiera się komputerów do domu. Trzeba ustalić czy wszystkie szkoły mogą uczestniczyć w omawianym programie. Dodał, że może zaistnieć sytuacja konieczności spotkania się na Sesji Nadzwyczajnej w tej sprawie.
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS dodała, że wkład własny dotyczy całego wniosku, ale na pomoce dydaktyczne należy przeznaczyć 50% wkładu własnego. Poinformowała, że na chwilę obecną nie potrafi powiedzieć, jakie to będą kwoty.
 
b)  Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że  chce poprzeć głos radnej Węgierskiej w kwestii konieczności zakupu busa. Dodała, że do  KGW zwracają się Marszałek i Wojewoda, by się wykazywały w terenie, ale na to brakuje busa.  Sołectwa też muszą się w swoich funduszach wykazać działaniami i organizować festyny. Może przy tym być jakiś występ, żeby kultura na wsi się pokazała.
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS dodała, że planuje we wszystkich placówkach i w sołectwach, które posiadają odpowiednie zaplecze organizować koncerty niedzielne, o ile pozwolą na to środki.
 
ad.23. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 11:45 zamknął XVII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
 

 

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych - inspektor (19 kwietnia 2012)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (22 czerwca 2012, 09:40:09)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1216