PROTOKÓŁ Z XIII SESJI RADY GMINY

P R O T O K Ó Ł   XIII/11
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 15 grudnia 2011 roku
 
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
Radny nieobecny:
Błażej Stankiewicz.
 
W Sesji udział wzięli:
-        Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-        mgr inż. Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-        mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-        mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-        mgr Hanna Włodarczyk - Kiełkowska - Radca Prawny,
-        mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
-        mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
-        Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-        Beniamin Brzyski – Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
-        Jarosław Szatkowski - Prezes Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych,
-        Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad i w sprawach różnych zaproponował podjęcie uchwały w sprawie wynagrodzenia wójta oraz dokonanie wyboru dwóch członków do komisji konkursowej powołanej celem wyłonienia Dyrektora GOKiS.
Radny Ryszard Kaczor postawił wniosek, by na obecnej Sesji Rady Gminy podjąć decyzję dotyczącą zwiększenia o kwotę 8 000 zł dotacji dla OSP. Dodał, że taki wniosek do budżetu na rok 2012 przedstawiła Komisja Rewizyjna, ale nie otrzymała odpowiedzi w tej sprawie.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska wyjaśnił, że Komisja nie wydawała pisma, ponieważ była to opinia Komisji Rewizyjnej do projektu budżetu,  w związku, z czym Komisja ds. budżetu nie widziała konieczności odpowiadania Komisji Rewizyjnej.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że wniosek radnego Kaczora dotyczy projektu budżetu na rok 2012, a Sesja budżetowa przewidziana jest na dzień 29 grudnia 2011 r.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że podjęcie decyzji w tej sprawie na obecnej Sesji Rady Gminy pozwoli na ewentualne wprowadzenie autopoprawek i poddał pod głosowanie w/w wniosek radnego Kaczora.
 
Za przyjęciem w/w wniosku głosowała większość radnych.
W związku z powyższym przedmiotowa sprawa będzie rozpatrywana w punkcie „sprawy różne”.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Dyskusja na temat Funduszu Poręczeń Kredytowych.
  7. Projekt w sprawie przeznaczenia do sprzedaży lokalu komunalnego.
  8. Projekt uchwały w wysokości opłat za zajęcia pasa drogowego.
  9. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2012.
  10. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011.
  11. Projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011-2025.
  12. Dyskusja na temat rezolucji Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego w sprawie ogłoszenia obszaru naszego Województwa strefą wolną od upraw organizmów roślinnych zmodyfikowanych genetycznie (GMO).
  13. Analiza realizacji inwestycji budowy kanalizacji ściekowej na terenie Gminy w 2011r.
  14. Dyskusja na temat powołania spółki bądź przedsiębiorstwa wodno – kanalizacyjnego.
  15. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
  16. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  17. Zakończenie obrad.
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radną Danutę Węgierską na Sekretarza obrad. Radna Węgierska wyraziła zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XII Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski” głos zabrali:
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż otrzymuje informacje od mieszkańców, że pomoc przedświąteczna jest niewłaściwie dzielona przez GOPS.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS poinformowała, że również do Ośrodka trafiają tego typu uwagi. Wyjaśniła, że ilość darów jest ograniczona oraz, że są ściśle określone normy oraz dochód na członka rodziny. Omówiła poszczególne przypadki i poinformowała, że w pierwszej kolejności pomoc rzeczową otrzymują osoby korzystające z pomocy społecznej. Wyjaśniła, że są wywieszane ogłoszenia i w pierwszej kolejności pomoc otrzymują podopieczni GOPS. W przypadkach, gdy GOPS otrzymuje więcej darów, wówczas  może przydzielić pomoc innym osobom, przede wszystkim korzystającym ze świadczeń rodzinnych.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, iż pretensje są takie, że przedmiotowe ogłoszenia są wywieszane tylko w Urzędzie Gminy i GOPS.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS w odpowiedzi poinformowała, że w/w ogłoszenia są wywieszane przy kasie Urzędu Gminy i w GOPS. W przypadku zawiadomienia szerszych kręgów powstaną jeszcze większe pretensje, ponieważ darów nie wystarczy dla wszystkich.
 
W związku z otrzymaną informacją o spóźnieniu przedstawiciela Funduszu Poręczeń Kredytowych przystąpiono do omawiania kolejnego punktu porządku obrad.
 
ad. 7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 7 przy ul. Rydygiera 1 w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XIII/103/11 w sprawie sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 7 przy ul. Rydygiera 1 w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XIII/101/11 w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2012 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XIII/100/11 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
W tym momencie na Salę obrad przybył Prezes Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych – Jarosław Szatkowski.
Przewodniczący Rady Gminy powitał przybyłego i poinformował, że punkt 6 porządku obrad będzie omawiany po punkcie dot. zmian w budżecie oraz zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XIII/98/11 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2011 - 2025 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XIII/99/11 w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2011 - 2025, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.6. W dyskusji na temat Funduszu Poręczeń Kredytowych głos zabrali:
Jarosław Szatkowski – Prezes Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych Spółka z o.o. przedstawił ideę funduszu oraz informacje o działalności spółki. Poinformował, że kilkunastu przedsiębiorców z terenu Gminy Dąbrowa Chełmińska zwróciło się o udzielenie poręczenia, więc zakres funduszu obejmuje nie tylko miasto Bydgoszcz, ale również gminy ościenne. Przedstawił informację o kapitałach funduszu. Zauważył, że poręczenia są bardzo potrzebne. Fundusz w swojej historii udzielił wielu poręczeń i jest spółką non profit. Wszelkie nadwyżki przeznacza się na działalność. Podkreślił, że Bydgoski Fundusz Poręczeń Kredytowych jest spółką godną zaufania i współpracy, którą wspierają bardzo poważne instytucje i warto w tym przedsięwzięciu uczestniczyć. Zachęcił do udziału w przedmiotowym funduszu.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy jeżeli o udzielenie poręczenia zgłosi się przedsiębiorca z gminy, która nie należy do funduszu, czy taka osoba jest obsługiwana w ten sam sposób, co przedsiębiorca z gminy – udziałowca Funduszu?
Jarosław Szatkowski – Prezes Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych Spółka z o.o. odpowiedział, że wszyscy przedsiębiorcy są obsługiwani w ten sam sposób. Przedstawił szczegółowe informacje o funkcjonowaniu udzielania poręczeń. Poinformował, iż są klienci, którzy korzystali z funduszu już dziewięć razy.
Wójt Gminy zwrócił się o podanie konkretnej liczby przedsiębiorców z terenu Gminy Dąbrowa Chełmińska, którzy skorzystali z poręczeń. Przypomniał, że uchwałę o przystąpieniu do Funduszu podjęto w ubiegłym roku ustalając kwotę partycypacji w wysokości 5000 zł. Zapytał,  czy to jest kwota jednorazowa, czy płatna co roku?
Jarosław Szatkowski – Prezes Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych Spółka z o.o. wyjaśnił, że jest to kwota czysto symboliczna i nie jest to wielka kwota. To jest gest dobrej woli pozwalający na to, że Rada Gminy będzie mogła oczekiwać od Spółki rzetelnej pracy.
Radny Szymon Dunal zapytał, czy o udzielenie poręczenia może wystąpić indywidualny rolnik?
Jarosław Szatkowski – Prezes Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych Spółka z o.o. odpowiedział, że rolnicy nie mogą skorzystać z w/w Funduszu Poręczeń Kredytowych. Poinformował, że prowizja jest skalkulowana na poziomie około 1%.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że radni nie uzyskali odpowiedzi na pytania ilu przedsiębiorców skorzystało z pomocy Funduszu oraz w jaki sposób Spółka dokonuje weryfikacji.
Jarosław Szatkowski – Prezes Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych Spółka z o.o. wyjaśnił, że wg jego pamięci z poręczeń skorzystało kilkanaście osób, prześle Wójtowi Gminy konkretną odpowiedź. Weryfikacji dokonuje sama instytucja finansowa, czyli bank. To bank określa, czy kredytobiorca posiada zdolność kredytową, ale może nie mieć zabezpieczenia. Fundusz Poręczeń Kredytowych wymaga tych samych dokumentów co banki plus wniosek o udzielenie poręczenia. Fundusz dokonuje analizy ryzyka. Poinformował, że odrzuconych wniosków jest bardzo mało, są to przypadki sporadyczne.
Wójt Gminy zapytał, w jaki sposób Fundusz radzi sobie z przedsiębiorcami, którzy nie są w stanie spłacać zobowiązań?
Jarosław Szatkowski – Prezes Bydgoskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych Spółka z o.o. poinformował, że w takich sytuacjach  bank w pierwszej kolejności zwraca się do Funduszu. Wówczas wypłacane jest poręczenie, ale przedsiębiorca musi spłacić swe zobowiązania.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał,  czy Rada Gminy jest za tym, by podczas obecnej Sesji podjąć decyzję o przystąpieniu do Funduszu?
Radny Krzysztof Paliński zaproponował, by decyzję w tej sprawie podjąć na kolejnej Sesji.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 9:55 ogłosił 15 minut przerwy.
 
O godz. 10:10 wznowiono obrady po przerwie.
 
ad.12. W dyskusji na temat rezolucji Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego w sprawie ogłoszenia obszaru naszego Województwa strefą wolną od upraw organizmów roślinnych zmodyfikowanych genetycznie (GMO) głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji, z wyjątkiem Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która nie zajęła stanowiska w sprawie.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że skoro Sejmik Województwa ogłasza taką rezolucję, to Rada Gminy powinna ją poprzeć.
Radny Szymon Dunal zauważył, że sama nasza Gmina nic nie zrobi, ale na pewno wszyscy chcą, żeby nasza żywność była zdrowa i nasze społeczeństwo również.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie poparcie w/w rezolucji.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i trzech wstrzymujących poparła rezolucję Sejmiku Województwa Kujawsko – Pomorskiego w sprawie ogłoszenia obszaru naszego Województwa strefą wolną od upraw organizmów roślinnych zmodyfikowanych genetycznie (GMO).
 
ad.13. W dyskusji na temat realizacji inwestycji budowy kanalizacji ściekowej na terenie Gminy w 2011r. głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla informacji na temat realizacji inwestycji budowy kanalizacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację  na temat realizacji inwestycji budowy kanalizacji ściekowej na terenie Gminy w 2011r.
 
ad.14. W dyskusji na temat powołania spółki lub przedsiębiorstwa wodno – kanalizacyjnego głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że należałoby skrystalizować swoje poglądy. W pierwszym kwartale 2012 roku trzeba będzie podjąć ostateczną decyzję, by rozpocząć działania przygotowawcze. Przedmiotowy punkt będzie również omawiany na Sesjach, które odbędą się  na początku przyszłego roku. Należy podjąć kroki organizacyjne w celu powołania spółki, przedsiębiorstwa lub pozostawienia stanu obecnego.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o opracowanie informacji, które pozwolą nie tylko rozmawiać o samym haśle. Chciałby wiedzieć, co ma zostać zrobione, za ile pieniędzy i jak to będzie funkcjonowało. Zwrócił się o przygotowanie opracowania, które będzie podobne do opracowania przedstawionego  podczas dyskusji na temat powołania spółki aglomeracyjnej. Zwrócił uwagę na stan budżetu i kwestie obciążeń dla mieszkańców. Poinformował, iż chciałby, aby została stworzona pewna wizja. Radni powinni wiedzieć, co chcą zrobić i jak to się będzie odnosić do punktu finalnego.
Wójt Gminy zgodził się z wnioskiem, ale wskazał na znaczne koszty opracowania takiej analizy. Wskazał, że pracownicy Urzędu nie są w stanie tego wyliczyć. Jest w stanie określić kwestie inwestycji oraz postara się uszczegółowić dane.
Radny Andrzej Barczyński wyjaśnił, że nie chodzi o szczegółowe opracowania.
Wójt Gminy poinformował, iż w opracowaniu nie odniesie się do ceny wody, bo przy spółce i przedsiębiorstwie będą inne kryteria. Dodał, że ani spółka ani przedsiębiorstwo nie powstanie w 2012 r., ale należy wypracować wspólną decyzję. Gdy na dzień dzisiejszy w Urzędzie Gminy będzie pracowała dobrze doposażona ekipa, wówczas będzie łatwiej w przyszłości np. zmienić istniejący stan w spółkę, czy przedsiębiorstwo.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż chciałby aby te dane były sporządzone w miarę szybko, bo dyskusja prawdopodobnie będzie odbywała się na kilku Sesjach.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska podjęła decyzję, że należy stworzyć system, na bazie którego Urząd Gminy będzie mógł wskazać cel. Należy zrobić symulację zatrudnienia, sprzętu i symulację aportu mienia. Taki był wniosek Komisji. Każdy z radnych posiada jakąś wiedzę i przemyślenia i nie należy pozostawiać na barkach Wójta i Referatu Gospodarki Przestrzennej zadania opracowania w/w symulacji. Zaproponował, by radni przekazywali do Urzędu Gminy swoje przemyślenia i koncepcje w tej sprawie.
Radna Danuta Węgierska poinformowała,  że radni oczekują na przystępne przedstawienie  konsekwencji finansowych. Jeżeli zaplanuje się inwestycje na najbliższe lata i określi ich koszty radni będą dzięki temu znali przybliżone koszty dla Gminy i mieszkańców.
Wójt Gminy poinformował, że na pewno zostanie to wykonane.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił, że aby podjąć decyzję na temat powołania zakładu czy spółki i tak będzie konieczność skorzystania z opinii eksperta.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów zakończył dyskusję.
 
ad.15. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła dwa posiedzenia. Podczas pierwszego posiedzenia Komisja zajmowała się projektem budżetu na rok 2012,   natomiast na kolejnym posiedzeniu omawiano sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano tematykę Sesji Rady.
 
ad.16. W punkcie:” Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne” głos zabrali:
 
a)      Projekt uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIII/102/11 w sprawie  ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
b)      Przewodniczący Rady Gminy zaproponował do prac w komisji konkursowej w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora samorządowej instytucji kultury - Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej radną Danutę Węgierską oraz radnego Ryszarda Kaczora.
Radni Węgierska i Kaczor wyrazili zgodę na pracę w w/w Komisji.
Wójt Gminy przedstawił skład w/w komisji konkursowej.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie powołanie radnej Danuty Węgierskiej oraz radnego Ryszarda kaczor do prac w Komisji Konkursowej, której celem będzie przeprowadzenie konkursu na stanowisko Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy trzynastu głosach „za”  i jednym wstrzymującym powołała w skład w/w Komisji Konkursowej radną Danutę Węgierską i radnego Ryszarda Kaczor.
 
c)      W dyskusji nad wnioskiem radnego Ryszarda Kaczor w sprawie zwiększenia o kwotę 8 000 zł dotacji dla OSP głos zabrali:
Radny Ryszard Kaczor złożył wyjaśnienia do wniosku oraz poinformował, że w żadnym dziale projektu budżetu nie stwierdzono tak drastycznego cięcia jak w OSP, gdzie zmniejszono środki finansowe o 31%. Przedmiotowe cięcie można umotywować faktem, że zatrudnia się dwóch pracowników, ale ich zadania nie będą związane wyłącznie z ochroną przeciwpożarową. Zwrócił się o poddanie pod głosowanie wniosku o zwiększenie budżetu OSP o kwotę 8 000 zł. Wskazał możliwości pokrycia w/w wydatku.
Wójt Gminy uściślił w/w kwoty. Wyjaśnił, że radny Kaczor proponuje zdjęcie kwoty 2559 zł z działu dotacji dla konserwatora OSP, a pozostałą kwotę pokryć z rezerwy budżetowej. Przedstawił wnioskowane kwoty dla poszczególnych jednostek OSP wypracowane na posiedzeniu Zarządu Gminnego OSP Dodał, że w budżecie brakuje kwoty 8441 zł żeby proponowane wydatki były zgodne z propozycją OSP.
Radny Szymon Dunal stwierdził, że radni  powinni przychylić się do przedmiotowego wniosku, ponieważ wszyscy korzystają z usług strażaków, którzy są pierwsi w sytuacjach zagrożeń i zawsze służą pomocą, czy to przy powodzi, czy przy odśnieżaniu.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż również bardzo szanuje pracę strażaków, która jest niebezpieczna itp., ale jako Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych nie może się na to zgodzić. Zwróciła uwagę na niewystarczające środki w oświacie i kulturze. Poinformowała, że Komisja Oświaty postawiła wniosek do budżetu, w którym proponuje, że w przypadku, gdy będą wolne środki, należy przekazać je na te właśnie cele.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że Komisja Budżetu również widzi obszary, w których brakuje środków finansowych. Dla KGW przydzielono kwotę 100 zł. Poinformował, że Komisja na dwóch posiedzeniach odnosiła się do opinii pozostałych Komisji. Zwrócił uwagę, iż jest to opinia Komisji Rewizyjnej dla Rady Gminy i dziś próbuje się sztucznie przedłużyć trudny podział finansów na 2012 r. Dodał, że: „szanujemy wszystkich i trzeba od tego zacząć ze podział środków nie ma nic wspólnego ze społeczną i trudną pracą strażaków”. Poinformował, że jest pełen uznania dla ich działań. Strażacy sami mówią, że wewnętrznie można inaczej podzielić przydzielone środki. Wyraził pogląd że OSP Gzin jest jednostką typowo kurtuazyjną, dodając, że dobrze, że te zasoby są. Proponował, by zmniejszyć tam środki finansowe, ale jakieś pozostawić, żeby ci ludzie mogli się spotykać, integrować i konserwować sprzęt. Trudno mówić, czy kwota 6000 jest duża czy mała. Zawnioskował, żeby pamiętać o trudnym roku który wszystkich czeka i spróbować przewartościować te wewnętrzne kwoty. Może należy przewartościować środki między dwoma dużymi ośrodkami. Należy pamiętać że OSP Dąbrowa Chełmińska i Czarże dysponują ewentualnymi innymi środkami do pozyskania. Otrzymali też środki na dokumentację rozbudowy sali.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, iż nie bez powodu powiedział, że w projekcie budżetu strażom obniżono środki. Nie zaprzecza, że potrzeba środków w oświacie, dla KGW, w funduszu sołeckim itp. Przy całym szacunku do Prezesów i Naczelników OSP, którzy wyrazili chęć policzenia finansów na cały rok. OSP nie chce dodatkowych środków, ale aby to cięcie nie było tak drastyczne.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił się, aby radny Zieliński odczytał stanowisko Komisji Budżetu, które odnosi się do opinii pozostałych Komisji.
Radny Roman Zieliński odczytał stanowisko Komisji:
w celu oceny przedstawionego projektu budżetu oraz analizy wcześniejszych wniosków wynikających z opinii w/w Komisji wysłuchała wyjaśnień Wójta, Skarbnika oraz Sekretarza Gminy.
Po wysłuchaniu w/w wyjaśnień oraz po przeprowadzeniu merytorycznej dyskusji wewnątrz Komisji uznajemy za trudne do realizacji zwiększenie środków finansowych na dotację dla jednostek OSP na terenie Gminy.
Ponadto w ocenie członków naszej Komisji zgadzamy się z sugestią Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych w zakresie zwiększenia starań o pozyskiwanie środków unijnych lecz nie tylko w zakresie oświaty, kultury, sportu,  zdrowia i pomocy społecznej lecz również na inwestycje (drogi, kanalizacja, wodociągi itp.).
Jednocześnie negatywnie odnosimy się do warunkowego pozytywnego zaopiniowania projektu budżetu gminy przez Komisję Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych           w zakresie warunków stawianych do realizacji przez w/w Komisję.
Komisja uznaje projekt budżetu zarówno po stronie dochodów i wydatków jako ambitne cele, lecz niosące za sobą niebezpieczeństwo niewykonania dochodów np. dochody majątkowe, jak i wydatków związanych z inwestycjami. Istnieje ryzyko, że nie zostaną zrealizowane dochody po stronie majątkowej w paragrafie 70005, natomiast po stronie wydatków obawy budzi kwestia możliwości otrzymania środków zewnętrznych.
Wyrażamy opinię, iż proponowany budżet jest trudny i wymagający bieżącej i bardzo szczegółowej analizy w trakcie trwania opiniowanego roku budżetowego.
Radny Dawid Pałczyński poinformował, że z budynku OSP Czarże każdy będzie mógł korzystać. Kwota 8 000 zł to dla niektórych dużo, dla niektórych mało. Dodał, że do OSP przychodzi dużo młodzieży i trzeba im coś zaoferować. Nie da się obniżyć kosztów  utrzymania sprzętu, ponieważ te koszty wzrosną. Zaapelował, by aż tak drastycznie nie obcinać dotacji dla OSP, dodał, że jest za wnioskiem radnego Kaczora.
Radny Krzysztof Paliński stwierdził, iż szkoda, że Wiceprzewodniczący Pałczyński nie odniósł się do przychodów. Infrastruktura w zakresie kultury, sportu i turystyki w Czarżu jest na bardzo dobrym poziomie. Dodał, że dodatkowy argument go nie przekonuje, bo zasób, który Czarże już posiada to jest bajką dla mieszkańców Nowego Dworu, Strzyżawy itp.
Wskazał, że Rada wiele razy odnosi się do zmian budżetowych w ciągu roku. Na każdej Sesji trzeba coś zmieniać, bo życie niesie zmiany. Zauważył, że jeżeli się okaże,  że np. w połowie lipca OSP wyczerpią zasoby finansowe, myśli, że na pewno Rada Gminy będzie o tym wiedziała dużo wcześniej. Zwoływane są nadzwyczajne spotkania i nie ma sytuacji bez wyjścia i Rada nie będzie się ustosunkowywać do hipotezy, którą każdy podmiot może postawić. Nie można mówić, że było 118 000 zł na OSP, ponieważ w latach poprzednich można było taką kwotę przeznaczyć dla OSP, ale teraz nie możemy uwalniać gminnych zasobów nieruchomości. Dodał, że budżet jest trudny do zrealizowania i nie należy tworzyć kolejnych zagrożeń.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że radni niepotrzebnie nerwowo i ambicjonalnie podchodzili do sprawy. Chciał zostawić furtkę, bo nie wyobraża sobie, ze samochód bojowy nie wyjedzie na akcję, bo nie ma środków.
Zaproponował, by Komisje spotkały się z Prezesem i Komendantem Zarządu Gminnego OSP celem przeanalizowania sprawy.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, by wszelkie wątpliwości wyjaśnił radny Kaczor, który składał wniosek w uzgodnieniu z Naczelnikami i Prezesami jednostek OSP, bo tak tylko przedłuży się czas.
Radny Ryszard Kaczor wyjaśnił, że postawił przedmiotowy wniosek, by nie kolidować dyskusji nad budżetem na następnej Sesji. OSP może zaprosić Komisje Rady Gminy na posiedzenie Zarządu Gminnego OSP, gdzie odbywają się jeszcze burzliwsze dyskusje nawet o kwotę 1000 zł. Poinformował, że OSP co kwartał podpisuje umowy z Wójtem i Skarbnikiem Gminy i to też był powód złożenia wniosku. Później są już tylko same aneksy i nie wiadomo, ile przyznano środków danej jednostce, a tu są przejrzyste propozycje.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnego Kaczora o zwiększenie budżetu dla OSP o kwotę 8841 zł
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę, by nie popełnić błędu formalnego, bo na kolejnej Sesji będzie głosowanie nad budżetem już z tą kwotą.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że nikt nie może dzisiaj powiedzieć, że ktoś dostał tyle czy tyle, bo budżet nie jest uchwalony. To są w dalszym ciągu propozycje. Jeżeli ktoś będzie przeciwny może zanegować całą uchwałę budżetową, bo dany punkt mu się nie podoba.
Radny Krzysztof Paliński wskazał, że ta furtka nie jest zamknięta i nikt nie powinien głosować żadnej kwoty.
Radna Danuta Węgierska zwróciła się do prawnika o rozwiązanie sporu.
Radca Prawny poinformowała, że  głosowanie powinno odbyć się na następnej Sesji nad całym budżetem.
Wójt Gminy poinformował, że nie zgadza się z przedstawioną opinią, ponieważ może wnieść omawianą poprawkę jako autopoprawkę wójta. Jeżeli będzie zgoda Rady, wówczas będzie miał podstawę do wykonania autopoprawki.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że w takiej sytuacji radni powinni otrzymać nowy budżet i powinny odbyć się kolejne posiedzenia komisji.
Wójt Gminy przypomniał, że bywały lata, gdzie szkoły zgłaszały autopoprawki i nie odbywały dodatkowe się posiedzenia. Nie jest to odosobniony przypadek.
Radna Danuta Węgierska przypomniała, że rzeczywiście tak niejednokrotnie było, ale nie można powiedzieć, że było to zgodne z prawem.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że projekt budżetu Wójt złożył do 15 listopada i wszelkie opinie zostały wydane. Zgodnie z przepisami Wójt może wnieść autopoprawki do projektu budżetu jeszcze przed jego uchwaleniem. Na następnej Sesji powinno być przedstawione pismo Wójta do budżetu i Rada w pierwszej kolejności głosuje autopoprawki.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że jeśli podda teraz pod głosowanie wniosek radnego Kaczora, będzie to umocowanie dla Wójta, że może wnieść autopoprawkę.
Radca Prawny wyjaśniła, że autopoprawka może być głosowana na kolejnej Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że musi działać zgodnie z prawem i skoro Prawnik tak mówi, nie podda teraz wniosku pod głosowanie a dopiero na następnej Sesji.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że w tej sytuacji należałoby również głosować kwestie dotacji dla Funduszu Poręczeń Kredytowych.
Dodał, że by później nie wyłamywać się względem straży, należałoby dzisiaj tę sprawę załatwić, żeby nie łamać przepisów budżetowych.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że radni powinni dać sobie czas na przemyślenia, tym bardziej, że na razie wysłuchano jednej strony a nie wiadomo, czy przedsiębiorcy korzystają z Funduszu Poręczeń Kredytowych.
Wójt Gminy poinformował, że do w/w Funduszu spłynęła z Województwa kwota 13 000 000 i Fundusz musi naszym przedsiębiorcom takiej pomocy udzielać. Dodał, że żaden przedsiębiorca nie będzie chciał mówić na forum  o swoich problemach finansowych. Fundusz musi udzielić poręczeń wszystkim przedsiębiorcom z terenu Województwa, którzy spełnią kryteria tej pomocy.
Radny Krzysztof Paliński stwierdził, że Prezes go nie przekonał, ponieważ nie odpowiedział na zadane wcześniej pytania.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy Powiat Bydgoski nie ma swojego wkładu w w/w funduszu?
Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego w odpowiedzi poinformował, że Starostwo Powiatowe ma inny fundusz.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy to Gminę zobowiązuje, że do funduszu musi przystąpić w tym roku? Można dokonać zmian w budżecie  w roku przyszłym.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że radny Kaczor jest niekonsekwentny.
Radny Ryszard Kaczor wyjaśnił, że OSP jest związana z Gminą umową, a Fundusz nie.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję zapłaty kwoty 5000 zł jako składkę do Funduszu Poręczeń  Kredytowych.
 
Za przyjęciem w/w wniosku głosowało czterech radnych, przeciw – ośmiu, wstrzymujących się – dwóch. Wniosek został odrzucony.
 
d)     Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że KGW w bieżącym roku na jedną członkinię otrzymało 13 zł dotacji z budżetu Gminy. KGW było w Przysieku, w Otowicach i płaciło za autobus, zakupiło puchary, wykonywało wieńce dożynkowe, zwiedzało gospodarstwa agroturystyczne, prowadzi ogródki, a panie z dziewięciu Kół Gospodyń działających na terenie Gminy szorują i myją okna w czynie społecznym. Teraz KGW ma otrzymać dotację w kwocie 1000 zł przy ponad dwustu członkiniach, co daje około 4 zł na osobę. KGW są niedocenione. Wójt i Przewodniczący Rady Gminy uczestniczą w spotkaniach KGW i widzą, jak te kobiety robią wszystko w tzw. czynie społecznym.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że trzeba odejść od pewnych stereotypów, nie każdą rocznicę trzeba obchodzić. Poinformował, że wpłynął wniosek od jednego z Kół o dotację na organizację 65 – lecia Koła. Pewne środki na działalność są zapisane w budżecie GOKiS i np.  nie będzie już zakupu pucharów ze środków KGW. Dodał, że zawsze będzie rozpatrywał wnioski okolicznościowe. Patrząc na budżet, każdemu obcięto. Nic nie jest ostatecznie przegłosowane, a zmian w ciągu roku jest wiele, ale dzisiaj zostało to w takiej formie przedstawione.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że Gminna Rada Kobiet nie ma swojej reprezentacji. Koła bardzo się angażują i wkładają mnóstwo pracy i wysiłku w swoją działalność, dbają o oprawę, sprzątają itp. Dodała, że tym paniom należy to wynagrodzić.
 
e)      Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego wskazał na fakt, iż bardzo mocno zwiększył się transport na terenie Gminy. Wielu kierowców samochodów ciężarowych korzysta z dróg, na których nie ma rejestratora. Proponuje, by wysłać informację do województwa o skierowanie na teren Gminy Inspekcji Transportu Drogowego. Dotyczy to głównie drogi wojewódzkiej. Zwrócił się do Wójta, żeby napisał stosowne pismo do Zarządu Dróg.
Radny Krzysztof Paliński zauważył, że po drogach mogą jeździć wszyscy. Obawa radnego Sobocińskiego o bezpieczeństwo jest słuszna, ale radny Sobociński może sam złożyć taki wniosek.
Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego wskazał, że jest wiele wniosków do firm transportowych o odszkodowania. Ten transport jest coraz większy. Wiele samorządów lokalnych pisze pisma żeby firmy transportowe płaciły za niszczenie naszych dróg.
 
f)       Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego poinformował, iż dowiedział się o tendencji, gdzie gminne zakłady komunalne będą przekształcane w spółki prawa handlowego., w związku, z czym opłaty wodno – kanalizacyjne wzrosną dwukrotnie.
 
g)      Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego zapytał, czy byłaby możliwość, żeby Sesje Rady Gminy dostosować tak, by radni powiatowi mogli w nich uczestniczyć, ponieważ Sesje Rady Powiatu odbywają się również w czwartki w godzinach przedpołudniowych.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że Rada Gminy Dąbrowa Chełmińska jest Radą suwerenną i jeżeli Radni Powiatowi chcą uczestniczyć w jej Sesjach, niech wnioskują do Przewodniczącego Rady Powiatu, żeby dostosować Sesje Rady Powiatu, bo nie będzie zmieniał ustaleń przyjętych na pierwszej Sesji Rady Gminy.
Radny Krzysztof Paliński dodał, iż radni Rady Gminy cieszą się, gdy ktoś przyjdzie i wspomaga swoim głosem, ale może jeszcze Radni Sejmiku Województwa będą chcieli, by dostosować terminy Sesji Rady Gminy do ich potrzeb i wszystko się wydłuży.
Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego wyjaśnił, że to była jego prośba.
 
h)      Jan Sibiński - Sołtys Sołectwa Borki wskazał na kwestie dot. ustawienia znaków przy drodze powiatowej w Sołectwie Borki. Otrzymuje tylko kolejne powiadomienia, że sprawa będzie załatwiona i nic się nie dzieje.
Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego poinformował, że załatwi sprawę osobiście
 
ad.29.  Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 11:36 zamknął XIII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (15 grudnia 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (3 stycznia 2012, 10:40:54)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1103