PROTOKÓŁ NR 9/11 KOMISJI BUDŻETU, ROLNICTWA, BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA


P R O T O K Ó Ł   NR  9/11
z posiedzenia Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 11 października 2011 roku.
 
Posiedzeniu przewodniczył Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
-          członkowie Komisji wg listy obecności,
-          mgr inż. Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
-          mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy,
-          przedstawiciele Spółki Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy.
 
Porządek posiedzenia:
1.      Zaopiniowanie materiałów na XI Sesję Rady Gminy.
2.      Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.      Sprawy różne.
 
ad.1. Komisja omawiała następujące informacje i projekty uchwał związane z XI Sesją Rady Gminy:
a)      Dyskusja na temat koncepcji awaryjnego zasilania sieci wodociągowej wodą z Bydgoszczy:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę.
Przedstawiciel Spółki MWiK przedstawił dwie koncepcje zasilania wodą z Bydgoszczy oraz udzielił informacji technicznych.
Wójt Gminy wyjaśnił, że jeżeli Gmina szłaby w kierunku awaryjnego zasilania interesuje ją tylko zasilenie dolnego tarasu.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, czy jest rozeznanie, ile wody brakuje na stacji w Nowym Dworze i ile wody zaoszczędzimy odcinając dolny taras oraz czy to odłączenie zagwarantuje, że Gmina będzie mogła zaopatrzyć w wodę pozostałe obszary?
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy wyjaśnił, iż  nie jest w stanie powiedzieć ile wody brakuje.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że według niego to powinno być w
jakiś sposób wyliczone ile wody zużywa dany teren i czy jego odcięcie zabezpieczy zapotrzebowanie na pozostałych terenach.
Przedstawiciel Spółki MWiK zauważył, że to zależy od tego, jaka koncepcja zostanie wybrana.
Inny przedstawiciel Spółki MWiK wyjaśnił, iż łatwo określić faktyczne zużycie wody, a przedstawione opracowanie jest opracowaniem projektowym opartym o dane demograficzne.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że nie może otrzymać konkretnej odpowiedzi na ile poprawi się sytuacja na górze, gdy na dolnym tarasie będzie woda z Bydgoszczy.
Wójt Gminy stwierdził, iż musi wystarczyć.
Przedstawiciel Spółki MWiK wyjaśnił, że omawiana koncepcja nie była opracowywana w tym kierunku. Pytanie Wójta było inne. Pytanie radnego Barczyńskiego to jest kwestia przygotowania kolejnego opracowania. W tej chwili nie zastanawiamy się nad tym, czy zdjęcie jakiejś ilości wody z górnego tarasu poprawi zaopatrzenie w wodę na dolnym tarasie, czy odwrotnie.
Krzysztof Paliński – członek Komisji wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy były sporadyczne braki wody. Aktualne przepływy wody w sieci powodują, że woda płynie w dół.  Trzeba uszczelnić zawory redukcyjne, by woda gminna nie mieszała się z miejską. Woda z miasta będzie dostarczana tylko w sytuacjach awaryjnych. Prawdopodobieństwo, że w przypadku odcięcia dolnego tarasu, na górnym powinno być ciśnienie, bo Gmina ma problem z ciśnieniem wody. Mieszkańcy podlewali ogródki, napełniali baseny i to powodowało problemy z ciśnieniem. To przejście zdecydowanie zabezpieczyłoby obwody nawet w przypadkach jeszcze większej suszy niż w ostatnich  latach.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że przy takich wydatkach nie powinno się operować słowami powinno itp.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy wskazał, że do tego będą wymagane obliczenia.
Krzysztof Paliński – członek Komisji poinformował, że gdyby była potrzeba rozbudowy stacji uzdatniania wody, to mamy takie możliwości.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że różnica w cenie wody gminnej i wody miejskiej jest ogromna. Zapytał, kto będzie pokrywał tę różnicę.
Krzysztof Paliński – członek Komisji poinformował, iż osobiście nie miał wody w maju 1,5 dnia i w czerwcu 2 dni. Wskazał, że przejście pod Wisłą bez konieczności rozbudowy stacji w Nowym Dworze spowoduje, że nie będzie problemu braku wody i konieczności rozbudowy w/w stacji.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że wydając 1,5 mln zł wiedząc jednocześnie o konieczności modernizacji stacji uzdatniania wody w Nowym Dworze zarzuci się radnym niegospodarność.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że podłączenie awaryjne nie musi być wykorzystywane tylko w okresach letnich. Może zaistnieć sytuacja konieczności odłączenia jakiejś stacji, ale mogą być lata, w których Gmina w ogóle nie będzie kupowała wody od Miasta.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zwrócił uwagę, że w przypadku skażenia wody w naszych wodociągach mamy wodę awaryjną. Dodał, że fachowcy zapewniają, że Bydgoszcz będzie zapewniać właściwe ciśnienie wody.
Gabriel Zukierski – członek Komisji zwrócił uwagę na przepływ, uważa, że to w zupełności wystarczy. Proponowany przez spółkę przekrój rur da jeszcze raz tyle wody, co obecnie w Gminie.
Dodał, że pobór wody wiąże się ze spadkiem ciśnienia. Na terenie Gminy  zamontowano rury o zbyt małym przekroju.
Wójt Gminy wskazał, że partycypacja spółki MWiK może dotyczyć tylko inwestycji na terenie Miasta. Dodał, że koszt inwestycji po stronie Gminy wyniesie około 1 200 000 zł – 1 300 000 zł.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zapytał, jak wygląda w Bydgoszczy stratność wody?
Przedstawiciel Spółki MWiK w odpowiedzi poinformował, że Miasto jest poniżej normatywów europejskich.
Inny przedstawiciel Spółki MWiK dodał, że pobór wody jest opomiarowany i w jej cenie zawarto wszystkie składniki i amortyzacja itp.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zapytał, jaki jest koszt budowy jednego metra sieci wodociągowej?
Przedstawiciele Spółki MWiK odpowiedzieli, że to zależy od średnicy rur, mechaniki gruntu itp., ale należy liczyć średnio około 500 zł/1m. W przypadku występowania dodatkowych utrudnień ten koszt jest wyższy.
Wójt Gminy wyjaśnił, że poprawa dostarczania wody nie jest możliwa bez modernizacji sieci. Poinformował, iż padł wniosek,  by Gmina  ostatecznie  wymówiła
dostarczanie wody dla miejscowości Skłudzewo.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że awaryjne zasilanie jest złą decyzją. Ponieważ w przypadku lat przekropnych Gmina nie będzie korzystała z wody miejskiej, a stacja w Nowym Dworze i tak musi zostać wyremontowana. Zwrócił uwagę na różnice w cenach wody gminnej i miejskiej.
Podsumowując, poinformował, że  jest zdecydowanie za tym, aby gminne stacje doprowadzić do normalnej wydajności. Zwrócił uwagę, że trzeba brać pod uwagę opinię publiczną. Ze względu na różnice cen wody należy dążyć do realizacji naszych inwestycji.
Wójt Gminy wyjaśnił, iż wystąpił o opracowanie koncepcji, by mieć jasny obraz sytuacji. Dodał, że gdy wydamy te 1 500 000 zł efekt będzie od razu.
Wskazał na kwestie dofinansowania. Jest możliwość partnerstwa publiczno – prywatnego, ale inwestorzy są zainteresowani inwestycjami rzędu 50 000 000 zł.
Przedstawił informacje o programach dofinansowania ze środków zewnętrznych.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że należy skupić się na modernizacji stacji w Nowym Dworze.
Krzysztof Paliński – członek Komisji wskazał, że ta modernizacja może skomplikować inne inwestycje na terenie Gminy na kilka lat.
Wójt Gminy zastanawiał się, czy może należy iść w kierunku modernizacji sieci.
Gabriel Zukierski – członek Komisji zaproponował wybudowanie zbiornika retencyjnego, który w nocy będzie zbierał wodę, a w dzień będzie zaopatrywał w wodę miejscowości cierpiące na jej niedobory.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy zwrócił uwagę, że to wszystko kosztuje. Zmodernizowanie stacji uzdatniania wody w  Dąbrowie Chełmińskiej znacznie poprawi sytuację.
Wójt Gminy zaproponował wybudowanie kawałka sieci, żeby odrębnie zasilić w wodę zamrażalnie w Dąbrowie Chełmińskiej.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy stwierdził, iż  nie jest to duży koszt.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zastanawiał się, skąd na to wszystko znajdziemy pieniądze wskazując na konieczność powołania gminnej instytucji kultury oraz przedsiębiorstwa, bądź spółki wodno - kanalizacyjnej.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że wydając pieniądze na realizację inwestycji awaryjnego  zasilania, to przez najbliższe dwa lata nie  będzie konieczności  remontowania stacji w
Dąbrowie Chełmińskiej.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, iż uważa, że problem wody w Wałdowie Królewskim, czy na osiedlu „Konty” bierze się stąd, że na małym odcinku jest bardzo wielu odbiorców.
 
Na tym dyskusję zakończono.
 
b)      Projekt uchwały - akt utworzenia Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił wniosek pozostałych Komisji Rady Gminy o wycofanie z porządku obrad najbliższej Sesji projektów uchwał dotyczących GOKiS. Przedstawił informacje o możliwości połączenia GOKiS z Gminną Biblioteką Publiczno - Szkolną.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie propozycję zdjęcia z porządku obrad projektów uchwał dotyczących GOKiS.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w wniosek.
 
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie propozycję połączenia GOKiS z Gminną Biblioteką.
 
Komisja przy czterech głosach „za” pozytywnie zaopiniowała w/w propozycję.
 
c)      Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Andrzej Barczyński – członek Komisji postawił wniosek o przyjęcie symbolicznej kwoty 1,oo zł za wpis do w/w rejestru.
Krzysztof Paliński – członek Komisji stwierdził, że ta symboliczna opłata musi pokryć jakieś koszty. Postawił wniosek o ustalenie kwoty 50,oo zł za wpis, wskazując na koszty pracownika, opracowania dokumentów, papieru itp.
Jeden z członków Komisji zaproponował ustalenie kwoty 10,oo zł za w/w wpis.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie poszczególne propozycje:

Za przyjęciem kwoty 1,oo zł za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych głosował jeden członek Komisji, przeciw – dwóch, wstrzymujących się – dwóch.
Wniosek upadł.
 
Za przyjęciem kwoty 10,00 zł za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych głosowało dwóch członków Komisji. Wniosek upadł.
 
Za przyjęciem kwoty 50,oo zł za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych głosowało czterech członków Komisji, przeciw – jeden. Wniosek został przyjęty.
 
d)     Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie opłaty targowej.
 
Wójt Gminy poinformował o możliwości wycofania projektów uchwał w sprawie podatków i opłat lokalnych ze względu na brak przepisów wykonawczych, które stanowią podstawę prawną dla w/w uchwał.
 
e)      Komisja jednogłośnie i bez uwag pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały uchylającej uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów.
 
f)       Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości:
Sekretarz Gminy celem  wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały informując, że zostanie do niego dodany kolejny punkt dotyczący zwolnienia z podatku obiektów ośrodków zdrowia.
Krzysztof Paliński – członek Komisji zapytał, czy w przypadku, gdyby ktoś otworzył prywatną praktykę lekarską również będzie zwolniony z podatku?
Sekretarz Gminy wyjaśniła, że działalność gospodarcza jest wyłączona.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
g)      Komisja jednogłośnie i bez uwag pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
 
h)      Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia
opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
 
i)        Komisja jednogłośnie i bez uwag pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, czy wskaźniki zanieczyszczenia są badane w stacji zlewczej?
Wójt Gminy potwierdził, że w/w wskaźniki są badane. To bada laboratoriom. Do punktu spada najwięcej ścieków o najniższym stopniu zanieczyszczenia. Gdyby było sporo ścieków z trzeciej grupy, to Miasto zakazało by Gminie zrzutu i beczkowozy musiałyby jeździć do oczyszczalni ścieków.
 
j)        Komisja po zapoznaniu się z informacjami Wójta Gminy oraz po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru w rejonie ulic: Strażacka i Toruńska w Dąbrowie Chełmińskiej.
 
k)      Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie nabycia prawa użytkowania wieczystego
 
l)        Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyboru ławników do sądów powszechnych.
 
m)    Komisja po zapoznaniu się z informacjami Skarbnik Gminy jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012.
 
n)      Wnioski Instytutu Archeologii w Toruniu:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę, dodając, że to będzie dotacja do przyszłorocznego budżetu.
Skarbnik Gminy przedstawiła informacje o możliwościach dofinansowania wydawnictwa. Zdaniem Skarbnik najlepszym rozwiązaniem byłby zakup kilku egzemplarzy publikacji.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w chwili obecnej należy określić wolę, a forma zostanie określona po przeanalizowaniu możliwości.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie propozycję udzielenia dotacji dla w/w Instytutu w kwocie 3 000,oo zł.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w propozycję.
 
o)      Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę dodając, że Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zwróciła się, o przedstawianie na Sesji Rady Gminy wszystkich uwag do przedmiotowego planu. Przedstawił informacje na temat stanu faktycznego.
Poinformował, że na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych padł wniosek radnych z Ostromecka, by na skutek protestów mieszkańców odstąpić od w/w planu.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że radni powinni otrzymać szkielet tego planu, by mieć ogląd sytuacji.
Wójt Gminy poinformował, że na Sesji inspektor przedstawi mapy.
Dodał, że są inne osoby, które również miały uwagi, ale one wpłynęły do Wójta.
Krzysztof Paliński – członek Komisji wskazał, że są wnioski mieszkańców, żeby to wykorzystać na cele planu.
 
Komisja w wyniku dyskusji wskazała na konieczność zapoznania się z mapą i szczegółami.
 
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokołu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
 
ad.3. W punkcie „sprawy różne” nie poruszano żadnych kwestii.
 
 
Na tym posiedzenie zakończono.

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (11 października 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (23 listopada 2011, 12:36:10)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1082