PROTOKÓŁ NR X/11


P R O T O K Ó Ł  X/11
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 9 września 2011 roku
 
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 11  radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
Radni nieobecni:
Zdzisław Bukowski,
Dawid Pałczyński,
Błażej Stankiewicz,
Jerzy Szczęsny. 
 
W Sesji udział wzięli:
-          Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-          mgr inż. Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-          mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS,
-          Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-          mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
-          Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu,
-          Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół im. Celestyna Kamińskiego w Dąbrowie Chełmińskiej,
-          Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku,
-          Katarzyna Sugalska – Dąbrowska – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej,
-          Adam Jarosz - Zastępca Komendanta Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon,
-          Roman Gąsior  - Komendant Gminny OSP,
-          Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski,
-          Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Radny Ryszard Kaczor postawił wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktów 11 i 12:
-     Projekt uchwały – akt utworzenia samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej;  
-     Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej 
i przesunięcie ich na najbliższą Sesję Rady Gminy. Wyjaśnił, iż  niebawem odbędą się zebrania wiejskie i dobrze by było gdyby mieszkańcy wypowiedzieli się w tej kwestii.
Radna Danuta Węgierska postawiła wniosek, aby po punkcie 7 porządku obrad omówić kwestie subwencji oświatowej.
Radny Andrzej Barczyński podziękował radnemu Kaczorowi za przedstawiony wniosek i dodał, iż jego zdaniem punkt 14 porządku obrad: „Projekt uchwały uchylającej uchwały w sprawie ustalenia wykazu mienia gminnego przekazanego w zarząd Radom Sołeckim”
jest powiązany z pozostałymi, o których zdjęcie zawnioskował radny Kaczor.
Radny Ryszard Kaczor rozszerzył swój wniosek o pkt 14 i postawił wniosek o zdjęcie z porządku obrad niniejszej Sesji punkty 11,12 i 14.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wniosek radnego Kaczora.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie postanowiła zdjąć z porządku obrad następujące punkty:
11 - Projekt uchwały – akt utworzenia samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej;  
12 -Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej;
14 - Projekt uchwały uchylającej uchwały w sprawie ustalenia wykazu mienia gminnego przekazanego w zarząd Radom Sołeckim.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnej Węgierskiej o przyjęcie do porządku obrad niniejszej Sesji Rady Gminy jako punkt 8 tematu: „Omówienie spraw związanych z subwencją i finansowaniem oświaty w Gminie”.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie postanowiła przyjąć do porządku obrad punktu 8: „Omówienie spraw związanych z subwencją i finansowaniem oświaty w Gminie”. Pozostałe punkty otrzymają kolejne numery.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Informacja dot. wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum.
  7. Informacja na temat przygotowania placówek oświatowo - wychowawczych do nowego roku szkolnego.
  8. Omówienie spraw związanych z subwencją i finansowaniem oświaty w Gminie.
  9. Stan bezpieczeństwa na terenie Gminy – informacja za pierwsze półrocze.
  10. Projekt uchwały w sprawie zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników.
  11. Projekt uchwały w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników do sądów powszechnych.
  12. Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia „Regulaminu korzystania z placów zabaw stanowiących własność gminy Dąbrowa Chełmińska”.
  13. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
  14. Informacja z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 2011 r.
  15. Projekt uchwały w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
  16. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie umowy dzierżawy części działki nr 252/6 położonej w obrębie geodezyjnym Ostromecko.
  17. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011.
  18. Projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011-2025.
  19. Dyskusja na temat powołania przedsiębiorstwa bądź spółki wodno – kanalizacyjnej.
  20. Analiza oświadczeń majątkowych.
  21. Zaopiniowanie propozycji wskaźników do budżetu gminy na rok 2012.
  22. Rozpatrzenie wniosku o przejęcie drogi.
  23. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
  24. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  25. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 11 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Stanisława Syrockiego na Sekretarza obrad. Radny Syrocki wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokółu z IX Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z IX Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że w omawianym sprawozdaniu nie ujęto informacji o spotkaniu dotyczącym utworzenia Aglomeracji Bydgoskiej. Zapytał, jaką politykę kreuje Wójt, czy jest zwolennikiem Aglomeracji Bydgoskiej, czy Bydgosko – Toruńskiej?
Wójt Gminy poinformował, że brał udział w przedmiotowym spotkaniu. Spotkanie dotyczyło spalarni śmieci. Zabierał na nim głos i mówił, by miasto „wzięło ster w swoje ręce”. Najlepszym rozwiązaniem będzie utworzenie siedziby w Bydgoszczy. Dodał, iż będzie wspierał ideę, by Bydgoszcz utworzyła metropolię. Nie było na tym spotkaniu władz miasta Torunia. Poinformował, iż Gmina na pewno przystąpi do metropolii.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w informację Wójta Gminy.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy z działań podejmowanych w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.5. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie poruszano żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji na temat informacji na temat wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
Radny Krzysztof Paliński  zwrócił uwagę, iż jest to rok wytężonej pracy grona nauczycielskiego. Zwrócił się do Kierownik ZOS o przybliżenie wątku podsumowującego.
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS poinformowała, iż może odnieść się do wyników egzaminów porównując poprzednie lata. Przedstawiła wyniki z 2010 r. Porównując te wyniki z wynikami uzyskanymi w Województwie - są na poziomie wyższym niż w roku poprzednim. Również wyniki w Powiecie były wyższe niż w roku ubiegłym. W Gminie Dąbrowa Chełmińska wyniki również są wyższe niż w roku ubiegłym. Obniżyły się wyniki w uzyskane w Zespole Szkół w Czarżu, natomiast wyniki uzyskane w Zespołach Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej i Ostromecku są wyższe niż w roku ubiegłym. W Czarżu na wyniki w szkole podstawowej wpływ miał trudny rocznik, czasami ma na to również wpływ środowisko, ale wyniki są zadowalające.
W kwestii wyników gimnazjalnych, w 2010 roku były wyższe od tegorocznych. Dotyczy to całego Województwa. W Powiecie uzyskano wynik wyższy od wojewódzkiego. Nasza Gmina w ubiegłym roku miała wyniki na poziomie wyższym.  Jeżeli chodzi o poszczególne szkoły – wynik w Czarżu jest niższy w stosunku do roku ubiegłego w części matematyczno – przyrodniczej i humanistycznej, ale w części językowej jest wyższy.
W Dąbrowie Chełmińskiej wyniki są znacznie wyższe. Jest to duża szkoła, do której uczęszcza większa liczba dzieci. W Czarżu i Ostromecku uczy się mniej dzieci i te wyniki rozkładają się zupełnie inaczej. Wyniki w Zespole Szkół w Ostromecko w stosunku do 2010 roku w części matematyczno - przyrodniczej znacznie spadły. Części humanistyczna i językowa są również niższe.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że nie można w taki sposób porównywać. Według radnej to nie jest właściwy wynik interpretacji. W Czarżu osiągnięto bardzo dobry wynik humanistyczny, ponieważ średnia powiatu jest niższa. Osiągnęli lepszy wynik niż w województwie. Zdaniem radnej takie porównanie nie daje pełnego obrazu. Można odnosić się tylko do tego, jaki jest wynik w powiecie, czy województwie, ale nie do lat poprzednich.
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS wyjaśniła, że źle zrozumiała pytanie.
Radny Krzysztof Paliński stwierdził, iż myślał, że będzie taka analiza. Radni zapoznali się z tematem i szeroko dyskutowali na posiedzeniach Komisji, ale w Sesji uczestniczy szerokie gremium i chciał, by głos kierownictwa przybliżył wszystkim tę analizę.  Zapytał Kierownik, czy wykonuje się analizę wyników uzyskanych w gminach ościennych, które mają prawdziwe sale tematyczne. Należy się zastanowić nad wynikami, gdyby przenieść tę samą grupę uczniów do tamtejszych szkół.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że Kierownik ZOS przedstawiła statystyki, a co do szczegółów na Sesję zostali zaproszeni dyrektorzy szkół i to oni powinni omówić przedmiotowe kwestie. Dodał, że każda gmina ma swój budżet i zaplecze. Poinformował, że porównania z gminami ościennymi nie były wykonywane. Zauważył, że gro uczniów posiada orzeczenia i mimo wyposażenia sal lekcyjnych nie ma pewności, czy te wyniki byłyby lepsze. Sami dyrektorzy mówią, że można „stawać na głowie” i nic się nie poprawi. Wielu uczniów będzie uzyskało wyniki oscylujące w granicach czterdziestu punktów, ale wystarczą dwie – trzy osoby, które uzyskają po osiem punktów i to spowoduje, że średnia mocno spadnie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje na temat wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum, które stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
 
ad.7. W dyskusji na temat przygotowania szkół do nowego roku szkolnego głos zabrali:
Radny Andrzej Barczyński zapytał, jak szkoły radzą sobie pod względem finansowym, ponieważ wszyscy zdają sobie sprawę, że potrzeby są ogromne, ale Gmina nie jest w stanie zrealizować ich wszystkich.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu poinformowała, że szkoła rzadko pisała wnioski o zwiększenie budżetu, ale zmieniła się sytuacja ponieważ utworzono drugi oddział zerowy, w związku z tym w paragrafie przeznaczonym na pensje nauczycieli „zerówek” zabraknie środków. Poinformowała, że dokona analizy paragrafów płacowych, ale jeśli nie uda się wykonać przesunięć, będzie wnioskowała o dotację. Na razie wszystko się odbywa, jest ogrzewanie, ciepła woda itp.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że wykonała symulację środków na zakupy. Z jej szacunków wynika, że szkole zabraknie na olej opałowy. W kwestii wynagrodzeń będzie mogła coś powiedzieć, gdy minie wrzesień. Zmniejszyła się część oddziałów w szkole podstawowej i jeden w gimnazjum, ale jest pięć „zerówek”. Niepokoi bardzo duża liczba dzieci z nauczaniem indywidualnym. Takie indywidualne nauczanie pociąga ogromne koszty.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, że jeśli chodzi o wydatki, 90% to wydatki na płace z pochodnymi, natomiast ponad połowa wydatków rzeczowych to koszty oleju opałowego i energii elektrycznej. Szkoła oszczędza i temperatura w klasach wynosi około 18oC. Nie mona zejść poniżej, a kosztów wynagrodzeń nie można zredukować.
Bilans finansowy będzie ujemny podobnie, jak w Dąbrowie Chełmińskiej. Z góry podziękował za pomoc. Poinformował, iż rozpoczęto docieplanie budynku, w którym znajduje się przedszkole. Nie da rady wykonać całej inwestycji w bieżącym roku, ale etapami uda się to zrealizować. Zwrócił uwagę na fakt, iż pojawił się problem pewnej zmianowości wskutek utworzenia kolejnej zerówki i podwójnych klas. Wobec ostatniej uchwały Rady Gminy szkoła będzie musiała pójść innym torem i zwiększyć wydatki na zakupy mobilnych pomocy naukowych do fizyki i chemii, ponieważ nie ma takich pracowni i pewnie niestety nie będzie. W płacach była nadwyżka, którą przekazano do Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej, ale w tym roku prawdopodobnie będzie konieczność zwiększenia środków na wynagrodzenia. Poinformował, w szkole że pozostaje szereg problemów. Szereg rzeczy, które są oczywiste i niezbędne zostało zrealizowanych i ocena szkoły powinna być dosyć dobra, ale w związku z brakiem rozbudowy szkoły pozostały pewne problemy i pewne inne wydatki będą musiały być poniesione. Wskazał na kwestie zmiany zasad opłat za przedszkola. Okazuje się, że dotąd dziecko miało średnio 3 godziny płatne. Gdyby taka tendencja się utrzymała, to rodzice dopłacaliby 3 zł dziennie, co w skali miesiąca dałoby około 60 zł. W wielu miastach te opłaty będą zdecydowanie wyższe. Zwrócił uwagę, że przedmiotowa opłata będzie niższa niż dotychczas. Poinformował, że szkoła stara się pozyskiwać środki od różnych osób. Wpływy z wynajmu sali gimnastycznej, które są wpłacane na konto szkoły to rocznie około 20 000 zł. Sala gimnastyczna w Ostromecku pracuje codziennie do godziny 22-24.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, ile oddziałów w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej przychodzi na tzw. drugą zmianę?
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że odkąd pracuje w Dąbrowie Chełmińskiej zawsze była dwuzmianowość, teraz pojawiła się ona w klasach 1 – 3. Trzecie klasy też pracują w jednej izbie na zasadzie wymieniania się.
Do szkoły uczęszcza ponad sześćset dzieci. Jedna zmiana jest jedynie w Wałdowie Królewskim.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż chciałaby by Kierownik ZOS lub dyrektorzy szkół przekazali informacje, czy rodzice nie będą rezygnować z przedszkoli.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej poinformowała, że odbyło się zebranie z rodzicami i nikt nie zgłosił, że będzie wcześniej zabierał dziecko ze względu na koszty. Do tej pory czesne wynosiło 84 zł miesięcznie, a jeśli dziecko będzie zostawało do 15-stej, bo tak jest najczęściej, to w chwili obecnej czesne będzie niższe niż dotychczas. Dodała, iż prosiła o deklaracje rodziców, do której godzinie dziecko będzie przebywało w przedszkolu. Rezygnacje z przedszkola dotyczą tylko trzylatków, które płaczą i nie mogą się przystosować, ale już są następni chętni.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu poinformowała, że  nikt nie zrezygnował z przedszkola.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że prywatnie rodzice płacą za przedszkole po 500 – 700 zł miesięcznie. Większość rodziców, którzy oddawali dzieci „w prywatne ręce” jest zadowolonych, że mogą w zostawiać przedszkolu swoje pociechy. Dodał, iż przedszkola dostosowały swoje godziny do potrzeb rodziców.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenasty głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje na temat przygotowania szkół do nowego roku szkolnego, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.8. W dyskusji na temat spraw związanych z subwencją i finansowaniem oświaty w Gminie głos zabrali:
Radna Danuta Węgierska omówiła materiały, które opracowała i które  zostały wręczone radnym na posiedzeniach Komisji Rady Gminy.
Wyjaśniła, iż opracowanie zawiera szczegółowe informacji dotyczące sposobu naliczania itp. subwencji oświatowej. Przedstawiła zapisy rozporządzenia w tej sprawie.
Wskazała, iż często słyszała o tym, że nauczyciele mają za wysokie kwalifikacje. Subwencja jest odpowiednio liczona na wynagrodzenia dla takich osób. Przypomniała, że radny Barczyński wspominał, że niegdyś subwencja zostawała. Teraz  zmieniły się zasady liczenia, ale jest coraz mniej gmin, w których subwencja wystarcza na pokrycie kosztów związanych z oświatą. Przedstawiła wykaz gmin, którym nie wystarczają środki subwencji. Nadmieniła, że sposób obliczania subwencji od kilku lat pozostaje ten sam, mimo, iż dodawane są nowe zadania. Wydatki gmin stają się coraz większe, ale nie są ujęte w subwencji.
Przedstawiła informacje na temat subwencja w stosunku do struktury kadry nauczycielskiej.
Zwróciła uwagę, iż mówiono, że nadgodziny nie są wliczane do subwencji i gmina musi dopłacać. Z opracowania wynika, że nadgodziny są tańsze niż zatrudnienie nowego nauczyciela. Dzięki temu, że nauczyciele mieli nadgodziny gmina nie musiała dopłacać im wyrównań.
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS przedstawiła  informacje o dopłatach dla nauczycieli. Wynika to z ilości etatu. Omówiła kwestie nadwyżki u nauczycieli oraz przedstawiła informacje o przekroczeniu średniej. Dodała, iż do tych średnich nie liczy się dodatku nauczycielskiego, stażowego itp.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że algorytm nie jest zbyt łatwy do obliczania więc proponuje się, by samorządy wpływały na Ministerstwo, żeby sprawdzono, czy subwencja jest obliczona we właściwy sposób. Proponuje się również, by samorządy próbowały wpływać na Ministerstwo, by subwencja była liczona w łatwiejszy sposób.
Poinformowała, iż posiada informacje, że już w czerwcu 2010 roku Gmina została poinformowana, że subwencja była źle naliczona i już wtedy można było podjąć odpowiednie kroki, podczas, gdy dopiero w 2011 roku mówi się o tym, że wcześniej nie wiedziano o tym fakcie.
Przedstawiła artykuł dotyczący dotacji dla niepublicznych przedszkoli oraz orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego uznające, że gmina nie musi płacić gminom ościennym za dzieci uczęszczające do przedszkoli niepublicznych.
Skarbnik Gminy poinformowała, że zna treść w/w orzeczenia, dotyczy ono dotacji wyższej niż wyliczona wg. przepisów prawa. Przedstawiła zasady udzielania dotacji dla przedszkoli niepublicznych.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów zamknął dyskusję.
 
ad.9. W dyskusji dotyczącej informacji na temat stanu bezpieczeństwa na terenie gminy za pierwsze półrocze 2011 roku głos zabrali:
Adam Jarosz – Zastępca Komendanta Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon przedstawił analizę stanu bezpieczeństwa. W jego ocenie w Gminie Dąbrowa Chełmińska sytuacja ma się dobrze. Przedstawił informacje o ilości przestępstw i zdarzeń, na co ma wpływ liczba zatrzymanych nietrzeźwych rowerzystów i kierowców. To powoduje wzrost głównej ilości przestępstw. Cieszy fakt, że nie odnotowano żadnego rozboju.
W jednej sprawie zastosowano areszt, który był związany z przemocą w rodzinie. Wzrosła wykrywalność przestępstw. Wskaźnik wykrywalności jest wyższy niż w poprzednim roku.
Zwrócił uwagę na kwestie oceny pionu prewencji. Wystawianych jest więcej patroli niż w roku ubiegłym. Teren Gminy jest zasilony dodatkowymi służbami. Zdaniem Komendanta działalność policji zmierza w dobrym kierunku. Sekcja Ruchu Drogowego ma „wyłapać” nietrzeźwych kierowców. Policjanci w Dąbrowie Chełmińskiej biorą czynny udział przy zabezpieczaniu meczów.  Przedstawił informacje na temat współpracy ze szkołami oraz informacje o cyklicznych akcjach policji. Dodał, iż funkcjonariusze dbają o finanse, by nie obciążać budżetu.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że co jakiś czas odbywają się wzmożone patrole, które kontrolują każdego i po tym dniu następuje przerwa. Zwrócił uwagę, że jeśli stanie się to regułą, powstanie przekonanie, że następnego dnia po akcji będzie spokój. Zwrócił uwagę na brak informacji na temat narkotyków. Dodał, iż  wydaje mu się, że to zjawisko choć w niewielkim stopniu, ale występuje. Dodał, iż obawia, by narkotyki nie trafiły do szkół.
Adam Jarosz – Zastępca Komendanta Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon stwierdził, iż bardzo dobrze, że policję widać w terenie i mieszkańcy powinni być zadowoleni. Mogą być sytuacje, że niektóre patrole z ramienia Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej prowadzą kontrole na terenie gminy jednocześnie z patrolami z Oddziału Prewencji, ponieważ nie zawsze Komisariat jest powiadamiany o tym, że inne siły są kierowane na teren gminy. Sam spotkał się sytuacją, w której na terenie gminy było kilka patroli.
Dodał, iż będzie się temu przyglądać, by odpowiednio kierować służby.
W kwestii narkotyków nie ma zagrożenia, nie dotarły do policji informacje o zagrożeniu w szkołach. Docierają sygnały, że są przypadki osób, które tego rodzaju przestępstwami mogą się zajmować.
Radny Szymon Dunal złożył podziękowania Posterunkowi i Komisariatowi Policji za zabezpieczenie Dożynek Gminnych.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy podjęto działania w sprawie kradzieży i dewastacji kościoła w Bolminku?
Adam Jarosz – Zastępca Komendanta Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon poinformował, że nie chciałby na forum zajmować się konkretną sprawą. Dotyczy ona nieletniego i została skierowana do sądu dla nieletnich. Czynności przebiegały w sposób poprawny i zadania zostały wykonane. Ze strony policji sprawa została skierowana na właściwe tory. Dodał, iż nie może podać więcej informacji.
Radny Krzysztof Paliński przypomniał, że wraz z Przewodniczącym Komisji, która zajmuje się bezpieczeństwem byli współautorami zorganizowania spotkania w sprawie bezpieczeństwa, na które byli zaproszeni przedsiębiorcy i osoby fizyczne. Złożył podziękowania dla Komendanta Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon za wykonanie wszystkiego,  o czym mówił na tym spotkaniu.
 
Roman Gąsior – Komendant Gminny OSP dokonał autoprezentacji i podziękował za to, że od ustępującego Zarządu Gminnego OSP przejmuje cztery jednostki w bardzo dobrym stanie, z przeszkolonymi ludźmi i porządnym sprzętem. Wskazał, iż są jeszcze problemy i niedociągnięcia. Poinformował, że na terenie Gminy w czterech jednostkach zrzeszonych jest siedemdziesięciu strażaków, którzy mogą w jednej chwili jechać do zdarzenia. Dziesięciu strażaków z niepełnym kursem i sześćdziesięciu trzech z innymi grupami ratownictwa. Dodał, iż jego bolączką jest zapotrzebowanie i skierowanie ludzi na kurs ster-motorzystów. Na terenie Gminy są dwie łodzie z silnikami zaburtowymi. W ubiegłym roku strażacy wykonali „kawał dobrej roboty”, nie mając odpowiedniego przeszkolenia. Szkolenie jednej osoby to koszt 600-1000 zł.
Zostanie złożone zapotrzebowanie na to szkolenie i w przyszłym roku będzie zorganizowany kurs dla dwudziestu dziewięciu strażaków.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy za pierwsze półrocze 2011 roku, które stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:40 ogłosił 15 minut przerwy.
 
O godzinie 10:55 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady – jedenaście osób.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników głos zabrali:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr X/63/11 w sprawie zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników do sądów powszechnych głos zabrali:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr X/67/11 w sprawie ustalenia regulaminu głosowania w wyborach ławników do sądów powszechnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12.  W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wprowadzenia „Regulaminu korzystania z placów zabaw stanowiących własność gminy Dąbrowa Chełmińska” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że plac zabaw w Wałdowie Królewskim powinien obejmować regulamin opracowany przez szkołę. Dodał, iż radny Kaczor wspominał o utrudnianiu korzystania z w/w placu.
Wójt Gminy wyjaśnił, że  regulamin placów przyszkolnych muszą opracować szkoły. Odbyła się rozmowa i dyrektor zajmie się sprawą. Dodał, że problem był bardziej ze strony mieszkańców.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, iż uczestniczył w spotkaniu z dyrektorem szkoły. Zauważył, że plac zabaw w Wałdowie Królewskim wymaga remontu i po jego zakończeniu regulamin szkolny będzie podobny do podejmowanego.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr X/68/11 w sprawie wprowadzenia „Regulaminu korzystania z placów zabaw stanowiących własność gminy Dąbrowa Chełmińska”, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące stanowiska Komisji:
Komisja Rewizyjna zaproponowała przyjęcie od dnia 1 października 2011 r. cenę wody w wysokości 2,50 zł/1m3 oraz cenę zrzutu ścieków w wysokości 4,50 zł/1m3.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych  większością głosów zaproponowała wariant II opracowany przez Wójta Gminy proponujący podniesienie ceny wody do kwoty 2,80 zł/1m3 oraz podniesienie ceny zrzutu ścieków do kwoty 4,50 zł/1m3 od dnia 1 stycznia 2012 roku.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  jednogłośnie zaproponowała przyjęcie wariantu drugiego opracowanego przez Wójta Gminy.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski zapytał, czy zaproponowane kwoty będą pokrywały koszty produkcji wody?
Wójt Gminy przedstawił  informacje o cenach. Dodał, że jeżeli Rada Gminy zdecyduje, że stawki opłat za wodę i ścieki wzrosną od dnia 1 stycznia 2012 roku, wówczas stosowne uchwała zostanie podjęta na kolejnej Sesji Rady Gminy wraz z innymi podatkami i opłatami lokalnymi.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski zapytał, czy istnieje analiza dotycząca kosztów całkowitych?
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że radni sugerowali się tym, co przedstawiał Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej. Wskazał, że Gmina dopłacała do produkcji wody i należy tego zaprzestać, dlatego Komisja Rewizyjna w taki sposób zadecydowała.
Kazimierz Porażyński Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej przedstawił analizę kosztów produkcji wody i zrzutu ścieków. Przedstawił cztery warianty ustalenia cen wody i ścieków.
Wójt Gminy dopowiedział, że nie jest do tego doliczone wynagrodzenie pracownika zatrudnionego od 1.08.2011 r.
Radny Szymon Dunal poinformował, że radni na posiedzeniu Komisji uznali, że przyjęcie pierwszego wariantu, w którym proponowano podwyżki od października 2011 roku oraz kolejną od kwietnia 2012 roku nie jest dobrym rozwiązaniem, stąd propozycja równoważąca oba proponowane warianty.
Przewodniczący Rady Gminy  w związku z faktem, że dwie z Komisji proponowały wzrost cen wody do kwoty 2,80/1m3 i ścieków do kwoty 4,50 zł/1m3 od dnia 1.01.2012 r. poddał w/w wariant jako pierwszy pod głosowanie. Dodał, że jeżeli zostanie przyjęty, wówczas zostanie uznany jako stanowisko Rady Gminy, a stosowna uchwała zostanie podjęta w terminie późniejszym.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy sześciu głosach „za” i pięciu przeciwnych przyjęła propozycję podwyżek cen wody do kwoty 2,80/1m3 i ścieków do kwoty 4,50 zł/1m3 od dnia 1 stycznia 2012 roku.
W związku z powyższym stosowna uchwała zostanie podjęta na kolejnej Sesji Rady Gminy.
 
ad.14. W dyskusji na temat informacji z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 2011 roku głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy dziesięciu głosach „za” i jednym przeciwnym przyjęła informację z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 2011 roku, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę na zapis omawianego projektu uchwały, który mówi, że wójt nie musi odpowiadać, dlaczego nie został uwzględniony w projekcie budżetu wniosek np. komisji.
Wójt Gminy poinformował, że jeżeli będzie decyzja, by zostawić ten zapis, nie ma nic przeciwko. Wyjaśnił, że omawiany projekt uchwały został przedstawiony do zaopiniowania przez Regionalną Izbę Obrachunkową, która uznała, że przedmiotowy zapis należy wykreślić. Dodał, że choćby ustne, ale zawsze uzasadnienie przedstawi.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że  Komisje Rady Gminy są zgodne co do wykreślenia § 3, ale jedna Komisja wnioskowała o odrzucenie podpunktu 2 § 7 przedmiotowego projektu uchwały.  W związku z powyższym poddał pod głosowanie wniosku o wykreślenie § 3 oraz podpunktu 2 § 7 omawianego projektu uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy sześciu głosach „za”, trzech przeciwnych i dwóch wstrzymujących postanowiła wykreślić w/w zapisy projektu uchwały.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w, zmieniony projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr X/66/11 w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie umowy dzierżawy części działki nr 252/6 położonej w obrębie geodezyjnym Ostromecko głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr X/69/11 w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie umowy dzierżawy części działki nr 252/6 położonej w obrębie geodezyjnym Ostromecko, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały oraz przedstawiła wniosek o przesunięcie między paragrafami na drogach powiatowych z wynagrodzeń na umowy zlecenia dla pracownika gospodarczego w Ostromecku.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radna Danuta Węgierska zapytała, jak procentowo wygląda zwrot – refundacja wydatków w ramach funduszu sołeckiego?
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że z ustawy wynika zwrot 10, 20 lub 30%  i jest ustalany ze względu na dochód na mieszkańca. Dodała, że Gmina Dąbrowa Chełmińska może maksymalnie uzyskać 20% i te 20% refundacji otrzymała.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały zawierający przedstawiony wniosek i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr X/64/11 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011-2025 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy dziewięciu głosach „za”, jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr X/65/11 w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011-2025, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.19. W dyskusji na temat powołania przedsiębiorstwa bądź spółki wodno – kanalizacyjnej głos zabrali:
Radny Krzysztof Paliński przedstawił prezentację multimedialną i poinformował, że na bieżąco współpracował z Kierownikiem Referatu Gospodarki Przestrzennej. Dodał, iż nie wybrano przewodniczącego Zespołu, ale wytypowano Kierownika Referatu Gospodarki Przestrzennej na koordynatora Zespołu. Poinformował, iż chciał się skonsultować z Wicestarostą, który jest osobą zapracowaną, on również jest zajęty i spotkanie nie doszło do skutku. Zauważył, że temat jest na tyle trudny, iż nie wyobraża sobie, by dzisiaj zapadły jakieś wiążące decyzje. Przedstawiona prezentacja zawiera kwestie, nad którymi trzeba będzie się zastanowić i wziąć pod uwagę.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej przedstawił informacje o planowanych inwestycjach wodno – kanalizacyjnych oraz informacje na temat kosztów eksploatacji i zakupu niezbędnego sprzętu.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że alternatywą jest koncepcja zasilania wodą z Bydgoszczy. To nie jest rezygnacja z modernizacji stacji w Nowym Dworze. Miałoby to być tylko dokupienie wody w okresach, gdy występują niedobory.
Radna Danuta Węgierska przypomniała, iż mówiono, że w naszej Gminie wystarcza wody, ale istnieje problem z ciśnieniem. Zapytała, czy Gmina nadal sprzedaje wodę?
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej poinformował, że woda jest sprzedawana w ograniczonym zakresie do części Skłudzewa.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy może to, co Gmina sprzedaje wystarczyłoby na pokrycie niedoborów?
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski zapytał, czy zwiększenie zapasów zabezpieczy ilość wody, jaka jest potrzebna na zaspokojenie potrzeb mieszkańców? Czy te inwestycje spowodują, że ilość zmagazynowanej wody wystarczy?
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej odpowiedział twierdząco.
Wójt Gminy dodał, że nie będzie to wystarczające przy obecnej średnicy rur.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że miejsce, w którym znajduje się obecna złączka z Nowym Dworem powoduje, że w Wałdowie Królewskim występują braki wody.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej poinformował, że jego zdaniem to nie ma większego znaczenia.
Radny Krzysztof Paliński przedstawił informacje o przepisach prawnych, z których korzystał oraz informacja o źródłach, które wykorzystał do opracowania niniejszej prezentacji.
Dodał, iż zdaje sobie sprawę, że przedstawiona prezentacja nie zawiera odpowiedzi, ale wyznacza jakiś kierunek zadań i wyzwań.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy udałoby się powielić prezentację?
Zbigniew Łuczak - Wicestarosta Bydgoski celem sprostowania wyjaśnił, że Zespół odbył spotkanie i wybrał przewodniczącego w osobie radnego Palińskiego. Ustalono, że pracami technicznymi zajmie się Urząd Gminy. Zespół nie spotkał się ani razu, ale prezentację – propozycję. Poinformował, iż nie przykłada się do tej prezentacji, więc jest to propozycja radnego Palińskiego. Wyjaśnił, że opłatę za zajęcie pasa drogowego pobiera się bez względu na to, czy w gminie jest zakład budżetowy, czy go nie ma. W/w opłaty są naliczane na podstawie uchwały Rady Gminy. Odbywa się to na wniosek o zajęcie pasa drogowego. W Gminie Osielsko jest więcej wpływów z tego tytułu, ponieważ wynika to z liczby wniosków.
Zauważył, iż użyto sformułowania, że w przypadku spółki cena wzrośnie, ale w przypadku zakładu nie mówi się o cenie. Dodał, iż nie wie kto badał, gdzie spółki są bardziej opłacalne.
W prezentacji została pokazana struktura spółki, ale nie została pokazana struktura zakładu komunalnego.
Przedstawił wyjaśnienia kwestii funkcjonowania spółek. Dodał, że partnerstwo również musi przyjąć jakąś formę organizacyjną. Nie będzie funkcjonowało w formie zakładu komunalnego, więc przybierze formę spółki.
Dodał, iż myślał, że Zespół wspólnie „usiądzie” i opracuje koncepcję, natomiast dziś się dowiaduje, że radny Paliński próbował się z nim kilkakrotnie skontaktować. Przyznał, że  raz do niego dzwonił, ale nie powiedział, w jakiej sprawie chciał się spotkać. Nie wie, jaki jest udział pozostałych członków zespołu.
Radny Krzysztof Paliński wyjaśnił, że nie czuje się przewodniczącym Zespołu. Skompensował pewną wiedzę, a nie każdy z radnych ma czas żeby w szerszy sposób analizować, jak się rozwijają podmioty. Wyjaśnił zasadę partnerstwa. Jest to na tyle nowa dziedzina, która dopiero zaczyna funkcjonować.
Zatroszczył się mając informacje, że Gmina nie ma za dużo pieniędzy, a gospodarka wodna jest coraz starsza i są pewne odcinki przewężeń, a jego zamiarem było wskazanie, po dokonaniu analizy na ile można powołać zakład, czy spółkę, natomiast kierunek wskazał na bazie zebrania, które odbyło się w Nowym Dworze.
Radna Danuta Węgierska wskazała, iż tu jest niewłaściwe odczucie Wicestarosty. Radny Paliński podał, że wpłatami za zajęcie pasa drogowego mogłoby zająć się przedsiębiorstwo. Podkreśliła, że radny w analizie przedstawił również negatywne aspekty i spółki i przedsiębiorstwa.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej stwierdził, że udział Wicestarosty w pracach Zespołu ukonkretniłby go. Dodał, że są specjalistyczne firmy, które zajmują się opracowywaniem tego typu analiz, ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Zwrócił uwagę na brak pomieszczeń dla spółki, czy przedsiębiorstwa.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, iż posiada ofertę firmy zajmującej się tego typu sprawami, która wpłynęła do Urzędu Gminy.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że temat jest trudny, nikt nie wie, jak się zachować, ponieważ żadne rozwiązanie nie jest doskonałe. Obawia się, że na początek trzeba będzie „wpompować” masę pieniędzy, których Gmina nie posiada. Należy stworzyć bazę. Dodał, iż nie wiadomo, jak gospodarnie będzie się w takim zakładzie pracować mając świadomość, że jest koło  ratunkowe – Gmina, natomiast przy powołaniu spółki istnie obawa, że może to wymknąć się spod kontroli Rady Gminy, ponieważ Wójt może nie mieć wpływu na radę nadzorczą i ma zawężony obszar działania. Spółka mogłaby się podeprzeć jakimś kredytem i to jest mały plus, ale zagrożenia są w obu przypadkach i to nie ulega wątpliwości. W prezentacji, przy której Radny Paliński bardzo się napracował też nie ma odpowiedzi. Niemożliwe, że przy partnerstwie publiczno - prywatnym ktoś utworzy przedsiębiorstwo wodno - kanalizacyjne bez liczenia na zysk. Nikt nie daje nic za darmo, a później okaże się, że Gmina nie ma nad tym kontroli.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski zauważył, że początek wypowiedzi radnego Barczyńskiego jest taki, że jak będziemy coś tworzyli to musimy „wpompować” duże pieniądze, ale jeśli niczego nie będziemy tworzyli, również musimy „wpompować” może jeszcze większe pieniądze.
Cena wody wg wyliczeń na dziś kształtuje się na poziomie 3,11 lub 3,18 zł/1m3, więc i tak „wpompujemy” duże pieniądze albo szybciej, albo później. Do spółki wkład wnosi się aportem, a jeżeli Gmina jest jedynym właścicielem spółki, to kontrola Gminy jest wystarczająca. Wyjaśnił, że wójt w każdej chwili może odwołać każdego członka zarządu. Podkreślił, iż mówił o tym, że zespół się nie spotkał. Jest zwolennikiem powstania w Gminie przedsiębiorstwa i do tego chciał przekonywać.
Jeżeli będzie dalej taka sytuacja, jaka jest w chwili obecnej, to największą satysfakcję będą mieli duzi przedsiębiorcy.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 12:30 ogłosił 10 minut przerwy.
 
O godzinie 12:40 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady Gminy – jedenaście osób.
 
Wójt Gminy przedstawił informacje na temat gospodarki wodno – ściekowej. Dodał, że Rada Gminy z dniem 1 stycznia 2012 roku nie zdąży powołać zakładu komunalnego, czy spółki.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów zamknął dyskusję na temat powołania przedsiębiorstwa lub spółki wodno – kanalizacyjnej.
 
ad.20. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych na początek kadencji 2010 -2014 oraz za rok 2010, w których nie stwierdzono nieprawidłowości oraz informację Wójta Gminy o złożonych oświadczeniach majątkowych przez osoby do tego zobowiązane, w których nie stwierdzono nieprawidłowości. Wszystkie oświadczenia zostały złożone w wymaganym terminie. Przewodniczący Rady Gminy dodał, że oświadczenia majątkowe o złożone przez Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy, zostały złożone w terminie i  nie wniesiono do nich zastrzeżeń. W/w informacje stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
 
ad.21. W dyskusji nad propozycjami wskaźników do budżetu gminy na rok 2012 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna zaproponowała 5% wzrost płac oraz pozytywnie zaopiniowała pozostałe propozycje Wójta Gminy. Komisja proponuje uchylenie podatku od posiadania psów. W związku z wcześniejszą decyzją Rady Gminy Komisja nie wypracowała propozycji cen wody i ścieków.
Skarbnik Gminy poinformowała, że wszystkie uchwały w sprawie podatków i opłat lokalnych będą podejmowane na październikowej Sesji Rady Gminy.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych pozytywnie zaopiniowała propozycje Wójta Gminy i zaproponowała 5% wzrost wynagrodzeń.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała 5% wzrostu wynagrodzeń i przyjęła propozycje Wójta Gminy. Komisja zaproponowała rezygnację z pobierania opłat za psy.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych nie omawiała kwestii podatku od psów, ale nowa ustawa nakłada na gminy obowiązek zajmowania się bezpańskimi psami. Radna zapytała, czy po likwidacji w/w opłaty Gmina będzie dysponowała środkami na opiekę nad  bezpańskimi psami?
Wójt Gminy poinformował, że do w/w opłaty zgłoszono 167 psów z terenu Gminy. Zwrócił uwagę, że ściągalność jest bardzo trudna. Roczny dochód to około 5000 zł. Koszty związane z odławianiem bezpańskich psów ponosi Gmina. Podpisano umowę z lekarzem weterynarii oraz trwają rozmowy z Miastem Bydgoszcz w celu podpisania umowy na przekazywanie psów do schroniska. W bieżącym roku udało się ulokować 95% bezpańskich psów.
Przewodniczący Rady Gminy zauważył, że może po zniesieniu omawianego podatku  będzie mniej bezpańskich psów, bo ludzie będą się do nich przyznawali.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż przejezdni przywożą psy na wieś i je zostawiają.
Poinformowała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych brała udział w wizytowaniu ośrodków zdrowia, gdzie był wniosek przychodni o zwolnienie z podatku. Mówiono o braku takiej możliwości. Wpływy z podatku za psy oscylują w kwocie 5000 zł, czyli mniej więcej tyle, co wpływy z podatku od nieruchomości będących we władaniu Gminnej Przychodni. Zdaniem radnej kwota 5000 zł nie jest znacznym obciążeniem dla Gminy.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, iż na terenie Sołectwa Nowy Dwór osobiście brał udział w akcji poszukiwania adopcyjnych rodzin dla piesków, które otrzymały z Gminy karmę na 2 tygodnie i były zaszczepione. Przybliżył kwestie osobistego zaangażowania się w kwestię poboru opłaty za psa. Kosztowało to wiele pracy i czasu. Jest to duża uciążliwość choćby z moralnego patrzenia na to, bo ludzie faktycznie chowają te psy, bądź przypisują je emerytom, którzy chwilowo u nich przybywają.
Zwrócił uwagę, że jest to trudny temat. W dużych miastach i w różnych gminach również występują tego typu kwestie. Dodał, iż Wójt poinformował, że generalnie psy na wsi przebywają na własnej posesji i ten argument przekonuje go do zwolnienia z opłat za psy.
Radny Szymon Dunal dodał, że często ludzie mówią, że to nie ich pies.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję uchylenia podatku od psów.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy dziesięciu głosach „za” i jednym wstrzymującym postanowiła  uchylić podatek od posiadania psów.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał pozostałe propozycje wskaźników do budżetu oraz propozycje Komisji dotyczące wzrostu wynagrodzeń i poddał pod głosowanie w/w propozycje.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała propozycje wskaźników do budżetu gminy na rok 2011.
 
ad.22. W dyskusji nad wnioskiem o przejęcie drogi głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę i przedstawił informację, że dotąd Gmina nie przejmowała gruntów rolnych.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna jednogłośnie negatywnie zaopiniowała w/w wniosek.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przy jednym głosie wstrzymującym negatywnie zaopiniowała w/w wniosek.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych nie zajęła stanowiska w sprawie, ponieważ poprosiła o informację, czy były przypadki przejmowania przez Gminę gruntów.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym poddał pod głosowanie propozycję negatywnego rozpatrzenia w/w wniosku.
 
Za negatywnym rozpatrzeniem sprawy głosowało dziewięciu radnych, przeciw – jeden, wstrzymujących się – jeden. W związku z powyższym wniosek o przejęcie gruntów pod drogę został rozpatrzony negatywnie.
 
ad.23. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie,  podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano tematykę Sesji Rady.
 
ad.24. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
 
a)      Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że ważne ogłoszenia wywieszane na słupie informacyjnym są notorycznie zaklejane plakatami informującymi o dyskotece.
Sekretarz Gminy w odpowiedzi poinformowała, iż jest to ustalane.
 
b)      Radna Danuta Węgierska powróciła do sytuacji, która miała miejsce w Ostromecku, gdzie nastąpiła awaria sieci kanalizacyjnej.
Mówiono, że sołtysi otrzymają numery telefonów, by wiedzieli z kim się kontaktować w przypadku awarii, jednak nie przekazano takich informacji. Mieszkańcy nie mogli nikogo poinformować o awarii. Dodała, iż ma nadzieję, że sołtysi mają odpowiednie telefony. W biuletynie informacji publicznej te informacje już są, ale mieszańcy powinni w inny sposób być powiadomieni.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, iż posiada takie numery, ale sołtysi otrzymali je dość dawno i mogły im się zapodziać. Dodała, że gdy nie może dodzwonić się do obsługi, wówczas telefonuje do Sekretarz Gminy.
Maria Łabaj – Sołtys Sołectwa Ostromecko poinformowała, że sołtysi  takie numery telefonów otrzymali i odpowiednie informacje były wywieszone na tablicy ogłoszeń. Awaria została zgłoszona natychmiast. Zadzwoniła do panów, którzy są w brygadzie wodno - kanalizacyjnej i 20 min. trzeba było czekać na beczkowóz. W godzinę awaria została usunięta.
Wójt Gminy poinformował, iż miał nieprzyjemności z tego powodu. W momencie awarii znajdował się poza terenem Gminy. Dodał, że rozmawiał z osobą najbardziej dotkniętą w/w awarią i szkoda została zgłoszona do ubezpieczalni.
Maria Łabaj – Sołtys Sołectwa Ostromecko poinformowała, że tych awarii było kilka i zdarzają się one na ul. Kościelnej, jak i w weekendy. Te awarie szybko są usuwane. Dodała, że te ścieki spływały również do jej posesji. Zwróciła uwagę, że droga po awariach jest zniszczona, posesje były w jakiś sposób zalane, ale te awarie nie dotyczą mieszkań i piwnic.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej poinformował, iż w pierwszej kolejności należy dzwonić do brygady. Numery telefonów były i są podawane. Podkreślił, że awarie są związane z brakiem kultury dostarczycieli ścieków. Ostatnio do sieci trafiła butelka.
 
c)      Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż należy uczulić policję na biegające po Dąbrowie Chełmińskiej psy, by funkcjonariusze nie śledzili czyje one są, ale zwracali uwagę i pytali o psy biegające przy nieogrodzonych posesjach.
 
d)     Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, iż jest informacja, że odłożono plan zagospodarowania przestrzennego okolic Lasu Mariańskiego w Ostromecku, ponieważ Gmina nie uzyskała zgody na wyłączenie gruntów rolnych.
Wójt Gminy wyjaśnił, że uchwała nie tyczyła się gruntów klasy trzeciej. Uwagi zostały złożone i plan zostanie ponownie wyłożony. Dodał, iż, by odstąpić od tego planu należy uchylić uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia planu.
 
e)      Radny Ryszard Kaczor poinformował, że przy omawianiu kwestii budżetu radna Węgierska mówiła o zawyżonej subwencji. Poinformował, iż chciałby wiedzieć kto i kiedy wiedział o konieczności zwrotu subwencji w 2010 roku.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż przedstawi te informacje Przewodniczącemu Rady Gminy, który uzna, czy to upublicznić, czy też nie.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, iż czuje się związany tajemnicą.
 
f)       Wójt Gminy przedłożył informację o otrzymaniu autobusu szkolnego od Gminy Solec Kujawski.
 
g)      Radny Roman Zieliński zaprosił radnych na dożynki wiejskie w Czarżu.
 
h)      Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS poinformowała, iż w dniu wczorajszym zadzwonił do niej Prezes Fundacji „Edukacyjne drogi Polek i Polaków” z informacją, że jest możliwość pozyskania środków na przystąpienie do partnerstwa. Przedstawiła stosowne informacje dodając, że fundacja oferuje pokrycie czesnego dla pięciorga dzieci, których matki wróciłyby do pracy po okresie macierzyńskim.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż jest otwarty na współpracę.
Radna Danuta Węgierska wyraziła żal, że nie ma na Sesji Prezesa Fundacji, który przekazałby szczegółowe informacje. Zwróciła uwagę na kwestie kosztów ponoszonych przez Gminę.
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS poinformowała, że w chwili obecnej nie jest w stanie powiedzieć, jaki byłby koszt i czy terenie gminy są osoby, które będą kwalifikowały się do objęcia zaproponowanym programem.
Nie była w stanie tego sprawdzić, bo dopiero wczoraj w godzinach popołudniowych otrzymała informację.
Radna Danuta Węgierska wskazała, że problemem jest to, czy te pięć miejsc wystarczy i jakie kryterium wyboru należy stosować.
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS poinformowała, że podstawowym kryterium są dochody.
Skarbnik Gminy zastanawiała się, że jeżeli te mamy mają być zwolnione z opłacania czesnego, jak to się ma do uchwały w sprawie opłat za przedszkola.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, iż sama idea jest słuszna, ale zbyt wiele niewiadomych.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że decyzję w tej sprawie będzie można podjąć na najbliższej Sesji Rady Gminy.
 
i)        Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin złożyła podziękowania za piękny plac zabaw w Gzinie, pytając, kiedy zostanie wybudowana droga Dabrowa Chełmińska – Gzin.
 
j)        Wójt Gminy złożył podziękowania wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji dożynek gminnych, szczególnie radnemu  Dunalowi, Sołtys Ostromecka - Marii Łabaj oraz inspektor ds. promocji i kultury – Barbarze Gandziarowskiej.
 
ad.25. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 13:16 zamknął X Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (9 września 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (18 października 2011, 14:58:41)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1266