Protokóły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
PROTOKÓŁ NR 6/11 KOMISJI REWIZYJNEJ
P R O T O K Ó Ł NR 6/11
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 20 maja 2011 roku.
Posiedzeniu przewodniczył Ryszard
Kaczor – Przewodniczący Komisji.
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 20 maja 2011 roku.
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności,
- mgr inż. Radosław Ciechacki – Wójt Gminy,
- mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.
Porządek posiedzenia:
- Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2010.
- Sprawy różne.
ad.1. Komisja Rewizyjna po dokonaniu analizy sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska, informacji o stanie mienia komunalnego, sprawozdania finansowego Gminy Dąbrowa Chełmińska za 2010 rok oraz po zapoznaniu się z opinią wyrażoną w Uchwale Nr 8/S/2011 Składu Orzekającego Nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia
15 kwietnia 2011 r. p o z y t y w n i e zaopiniować przedłożone przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2010 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego oraz sprawozdanie finansowe i nie widząc przeszkód formalno – prawnych postanowiła wystąpić z wnioskiem do Przewodniczącego Rady Gminy o udzielenie Wójtowi Gminy a b s o l u t o r i u m za rok 2010.
Komisja następująco uzasadniła swój wniosek:
W trakcie oceny przedstawionego przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2010 rok, informacji o stanie mienia komunalnego i sprawozdania finansowego gminy za 2010 rok – stwierdzono:
- Planowane dochody na rok 2010 w wysokości 23 925 605,00 zł, wykonano w wysokości 23 853 250,77 zł, co stanowi 99,7 %. Największy udział w dochodach stanowią dochody własne -9 019 265,14 zł (37,8 %), subwencja ogólna - 8 268 703,00 zł (34,7 %) oraz dotacje celowe - 5 703 590,95 % (23,9 %).Dochody majątkowe wykonano w wysokości 2 890 991,89 zł, co stanowi 12,1 % wykonanych dochodów.
- Na planowane wydatki w wysokości 26 547 090,00 zł wydatkowano kwotę 25 265 861,86 zł, co stanowi 99,2 %. Niepokojącym jest fakt, że (od kilku lat) największy udział w wydatkach stanowią wydatki ponoszone na oświatę - 8 608 916,21 zł, co stanowi aż 34,1 % budżetu gminy. Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie gminy kwotę 6 588 033,00 zł co stanowiło 24,8 % planowanych wydatków. Wydatki inwestycyjne wykonano w wysokości 5 968 096,07 zł, t.j. 90,6 %. Zadowalającym jest fakt, że planowany deficyt na 2010 r. w wysokości 4 479 385,00 zł został zmniejszony do kwoty 2 621 485,00 zł.
- Budżet Gminy zamknął się w roku 2010 wynikiem ujemnym w wysokości 1 412 611,09 zł.
- Planowane przychody w wysokości 3
570 755,00 zł wykonano w wysokości
4 157 541,41
zł, w tym:
- wolne środki w wysokości 1 487 856,41 zł,
- spłaty udzielonych z budżetu gminy pożyczek w wysokości 48 200 zł,
- zaciągnięte kredyty i pożyczki w wysokości 2 621 485,00 zł (pożyczki z WFOŚiGW w Toruniu w wysokości 1 221 485,00 zł i kredyt bankowy w wysokości 1 400 000,00 zł).
- planowane rozchody w wysokości 949 270,00 zł wykonano w 100 % i dotyczą one spłat wcześniej zaciągniętych pożyczek z WFOŚiGW oraz kredytu w PKO Bydgoszcz w wysokości 901 070,00 zł oraz spłat udzielonych pożyczek z budżetu Gminy w wysokości 48 200 zł. - Zobowiązania długoterminowe na dzień
31.12.2010 roku wynoszą 4 651 827,00 zł (są to zobowiązania z tytułu
zaciągniętych kredytów – 1 600 000 zł i pożyczek z WFOŚiGW w Toruniu – 3 051 827,00 zł).
Zobowiązania długoterminowe stanowią 19,4 % planowanych dochodów budżetu gminy i nie przekraczają wielkości określonych w art.170 ust.1 ustawy o finansach publicznych. Spłaty zobowiązań i odsetek od zobowiązań wyniosły w 2010 r. kwotę 965 425,09 zł, co stanowi 4,0 % w relacji do zrealizowanych dochodów. Spłaty nie przekraczają więc wielkości określonych w art. 169 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Pozytywnym zjawiskiem jest fakt, że na przestrzeni ostatnich lat Wójt dokonuje starań aby wygospodarować w budżecie wolne środki, które są źródłem finansowania spłat kredytów i pożyczek. - Na dzień 31 grudnia 2010 roku
występują zobowiązania wymagalne z tytułu dostaw towarów i usług w
wysokości 309,95 zł i dotyczą wydatków w Zespole Szkół w Dąbrowie
Chełmińskiej. Od nieterminowo uregulowanego zobowiązania nie zapłacono
odsetek, ale trzeba dołożyć wszelkich starań aby takie sytuacje nie
powtarzały się w przyszłości.
- Zaległości w opłatach i podatkach
wynoszą 203 540,35 zł (rok 2009 - 275 499,41 zł; rok 2008 - 168 123,73
zł), w tym: zaległości z tytułu
opłat za wodę i ścieki to kwota 84 154,41 zł (41,3 % zaległości ogółem). Należy podjąć zdecydowane działania,
które doprowadzą do zmniejszenia zaległości w opłatach za wodę i ścieki.
- Wykonanie budżetu sprawdzono na
podstawie złożonego przez Wójta Gminy sprawozdania z wykonania budżetu za
rok 2010 oraz sprawozdań budżetowych za 2010 r.: Rb-NDS o nadwyżce/deficycie, sprawozdania
Rb-PDP z wykonania dochodów podatkowych, sprawozdania Rb-28S z wykonania
wydatków i sprawozdania Rb-27S z wykonania
dochodów.
- Realizacja wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie najkorzystniejszej dla gminy oferty oraz zgodnie z przyjętym planem.
- Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
- Nie lokowano wolnych środków w innych bankach niż bank obsługujący gminę.
- Komisja zapoznała się także z informacją o stanie mienia komunalnego gminy za okres od 1 listopada 2009 r. do dnia na 31 grudnia 2010 r. Stwierdza się, że informacja została sporządzona zgodnie z wymogami ustawy o finansach publicznych i nie wnosi się zastrzeżeń.
- Dokonano analizy sprawozdania finansowego gminy
Dabrowa Chełmińska za 2010 rok, tj. bilansu z wykonania budżetu gminy,
łącznego bilansu jednostki budżetowej, łącznego rachunku zysków i strat
jednostki (wariant porównawczy) oraz łącznego zestawienia zmian w funduszu jednostki. Bilans z
wykonania budżetu gminy zamyka się kwotą: po stronie aktywów - 2 310 160,48 zł, po stronie pasywów
kwotą -
2 310 160,48 zł. W bilansie prawidłowo
wykazano deficyt budżetu za 2010 rok (zgodny ze sprawozdaniem Rb -NDS) oraz
zobowiązania długoterminowe gminy.
Z bilansu wynika, że gmina otrzymała w 2010 r. umorzenie pożyczki w
wysokości
97 473,00 zł (pozycja II.2 Pasywa), oraz utworzono rezerwę
na niewygasające wydatki w wysokości 29 830,16 zł.( pozycja III.2 Pasywa).
ad.2. W punkcie „spray różne” omawiano następujące kwestie:
a) Komisja dyskutowała na temat realizacji funduszu sołeckiego.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, iż nie może być tak, że sołtys podpisuje karty drogowe In blanco – potwierdza wykonanie usługi, a potem okazuje się że jest kilka tysięcy złotych przekroczenia. Poinformował, że Gmina nie będzie pokrywała takich wydatków.
b) Komisja omawiała kwestie stanu dróg na terenie gminy i ścieżek pieszo – rowerowych Linie – Dąbrowa Chełmińska.
Na tym posiedzenie zakończono.
metryczka
Wytworzył: mgr Dorota Kraska - Wadych - inspektor (20 maja 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (21 czerwca 2011, 11:20:38)
Ostatnia zmiana: mgr Dorota Kraska-Wadych (20 września 2011, 10:25:46)
Zmieniono: DODANIE NAZWY KOMISJI
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1504