PROTOKÓŁ NR VII/11
P R O T O K Ó Ł VII/11
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 17 maja 2011 roku
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 17 maja 2011 roku
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po
powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w
posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego
15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy
obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
Radny nieobecny:
Błażej Stankiewicz.
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr inż. Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
- mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- mgr Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – Radca Prawny,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
- mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
- mgr Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski,
- mgr Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
- Katarzyna Sugalska – Dąbrowska – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej,
- Józef Kozdroń - Komendant Gminny OSP,
- Włodzimierz Młodawski – inspektor ds. obrony cywilnej,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Wójt Gminy postawił wniosek o zdjęcie z
porządku obrad punktu 7 - projekt uchwały w
sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz
Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2011 - 2015 i punktu 8 - projekt uchwały w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania oraz trybu
i sposobu powoływania i odwoływania członków zespołu interdyscyplinarnego w
Gminie Dąbrowa Chełmińska ze względu
na to, że w ślad za podjęciem w/w uchwał powinny zostać ujęte odpowiednie zmiany
w budżecie gminy, w związku z powyższym omawiane projekty uchwał zostaną
przedstawione na najbliższą Sesję Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wniosek Wójta Gminy.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła zaproponowane zmiany porządku obrad.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wniosek Wójta Gminy.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła zaproponowane zmiany porządku obrad.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
- Otwarcie Sesji, stwierdzenie quorum.
- Powołanie Sekretarza obrad.
- Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
- Informacja Wójta Gminy na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
- Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
- Informacja na temat stanu
bezpieczeństwa na terenie Gminy:
a) informacja Kierownika Posterunku Policji,
b) informacja Komendanta Gminnego OSP,
c) informacja Wójta Gminy z zakresu obrony cywilnej. - Projekt uchwały w sprawie zasad i trybu postępowania o udzielenie spółkom wodnym dotacji z budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska, sposobie jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zleconego zadania.
- Dyskusja na temat powołania przedsiębiorstwa lub zakładu komunalnego zajmującego się kanalizacją i zaopatrzeniem w wodę.
- Dyskusja na temat stosowania bonifikaty na wykup lokali mieszkalnych będących własnością Gminy Dąbrowa Chełmińska.
- Dyskusja na temat reprezentowania Gminy w Międzykomunalnej Spółce Akcyjnej „Municypium” S.A.
- Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011.
- Projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011-2025.
- Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
- Odpowiedzi na interpelacje, sprawy
różne.
- Zakończenie obrad.
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Dawida Pałczyńskiego na Sekretarza obrad. Radny Pałczyński wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
ad.3. Do protokółu z VI Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z VI Sesji.
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.5. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” poruszano następujące kwestie:
Radny Szymon Dunal zapytał, czy równanie dróg odbyło się walcem metalowym?
Wójt Gminy odpowiedział twierdząco.
ad.6. W dyskusji na temat stanu bezpieczeństwa głos zabrali:
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że przez krótki czas uczestniczył w ostatnim posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Porządku Publicznego ze względu na pilne sprawy. Odniósł się do wystąpień funkcjonariuszy policji zarówno pisemnych, jak i słownych. W imieniu mieszkańców sołectwa Nowy Dwór złożył ukłon w stronę funkcjonariuszy, ponieważ jest realizowane to, co Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon – Marek Rogawski obiecał podczas spotkania Komisji w sprawie bezpieczeństwa.
Katarzyna Sugalska – Dąbrowska - Kierownik Posterunku Policji poinformowała, że Posterunek jest wspomagany przez funkcjonariuszy z Fordonu i dopóki będzie taki stan osobowy w Fordonie, dopóty ta służba będzie ciągła na terenie Gminy. Dodała, iż dołoży wszelkich starań, by te służby odbywały się przez cały czas.
Józef Kozdroń – Komendant Gminny OSP poinformował, iż starał się ująć w sprawozdaniu wszystkie informacje. OSP dysponuje sprzętem na miarę straży zawodowej. Wskazał na zasadność zatrudnienia osoby, która będzie się zajmowała utrzymaniem sprzętu w należytym stanie oraz będzie kierowcą w godzinach przedpołudniowych. Wskazał, iż są problemy z kierowcami, szczególnie w godzinach przedpołudniowych. Zastanawia się, co będzie za kilka lat, ponieważ młodzież nie jest zainteresowana, mimo, że jednostki są wyposażone w nowy i dobry sprzęt. Zdaje sobie sprawę z tego, że są to pewne koszty, ale sprawę należy rozwiązać. Wskazał na kwestie zakupu nowego sprzętu ratownictwa drogowego dla jednostki z Dąbrowy Chełmińskiej oraz jego koszty. Jednostce brakuje 10 000 zł. Przedstawił zasady pracy w/w sprzętu. Dodał, że jednostka obecnie posiada sprzęt z 1990 r.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że warto się pochwalić pierwszą akcją Pani Kierownik Posterunku, w której od razu ujęto złodziei rynien w kościele. Mówiono o narkotykach, ale padło sformułowanie, że na terenie naszej Gminy są również ci, którzy je rozprowadzają i to jest poważny problem. Co do Straży - przy tylu zdarzeniach i wyjazdach ta straż przestaje być ochotniczą. Zdarzeń jest bardzo dużo. Trudno mu wymienić wszystkie zadania OSP. Zgadza się z tym, co mówił Komendant o potrzebie zatrudnienia ludzi w godzinach przedpołudniowych. Zdaniem radnego sama straż musi dojść do wniosku, że niektóre rzeczy trzeba pozmieniać już teraz. Ta organizacja powinna sama się organizować i przedstawić wnioski. Wskazał na kwestie zabezpieczenia wałów przeciwpowodziowych – brak kompleksowej naprawy.
Katarzyna Sugalska – Dąbrowska - Kierownik Posterunku Policji wyjaśniła, że sprawami narkotyków będzie się zajmował wydział operacyjny Komisariatu Policji Bydgoszcz - Fordon, ponieważ funkcjonariusze z Dąbrowy Chełmińskiej są rozpoznawalni, w związku, z czym nie mogą wejść w środowisko. Sprawa kradzieży w Bolminku zostanie skierowana do sądu. Pies doprowadził do sprawcy, są zeznania świadków, wskazujące na jedną osobę. Materiał dowodowy, który został zebrany wskazuje jednoznacznie, ale nie jest w stanie zagwarantować jaka decyzja zostanie podjęta przez sąd.
Radny Dawid Pałczyński poparł wniosek Komendanta i zwrócił się do Rady Gminy o przeanalizowanie sprawy, ale nie pod kątem etatów a poprawy bezpieczeństwa.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że w sprawie kradzieży w kościele w Boluminku, z informacji, jakie posiada jeden przestępca był ujęty w jednym tygodniu a za tydzień znów doszło do kradzieży, tak wynikało z prasy.
Katarzyna Sugalska – Dąbrowska - Kierownik Posterunku Policji wyjaśniła, że źle wynikało.
Radny Ryszard Kaczor zauważył, że za bezpieczeństwo i tak odpowiada Wójt Gminy.
W ubiegłym roku w akcjach ratowniczych brało udział 960 osób i nie wzięto za to ani grosza. Na terenie Gminy jest 207 strażaków. Warto rozmawiać na ten temat, bo ochotnicy są bardzo zaangażowani w to co robią i w najbliższym czasie na mniejszym forum będą na ten temat rozmawiać.
Radny Dawid Pałczyński zwrócił uwagę, że w sprawozdaniu jest błąd - jednostka w Czarżu w ubiegłym roku miała 56 zdarzeń.
Przewodniczący Rady Gminy podkreślił, że jest to bardzo ważny problem. Wnioski, które wypłynęły z OSP były omawiane bardzo szczegółowo przez Komisje. Przy planowaniu budżetu na przyszły rok nalałoby je uwzględnić.
Józef Kozdroń – Komendant Gminny OSP poinformował, że strażacy bardzo czynnie włączyli się do akcji przeciwpowodziowej. Gro godzin na naszym terenie przepracowała również straż z Gościeradza. Był problem z dowożeniem mleka ze względu na zbyt małe łodzie i została do tego zaangażowana jednostka z Gościeradza. Za udział w akcjach strażacy otrzymali nagrody od Prezesa Rady Ministrów po 1000 zł, ale otrzymali je tylko ci, którzy przepracowali więcej niż 20 godzin. Jest kilku ludzi pokrzywdzonych, którzy przepracowali np. po 19 godzin.
Wójt Gminy przychylił się do wniosku Przewodniczącego Rady Gminy, że należy powrócić do rozmów przed konstruowaniem przyszłorocznego budżetu. Ustalono, żeby na jesienne Sesje przedstawić konkretne wnioski.
Przewodniczący Rady Gminy podziękował Policji, OSP i służbom obrony cywilnej za aktywną działalność, za bardzo ofiarną pracę szczególnie strażaków i poddał pod głosowanie w/w sprawozdania.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdania na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 9:37 ogłosił 15 min. Przerwy.
O godzinie 9:57 wznowiono obrady po przerwie.
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zasad i trybu postępowania o udzielenie spółkom wodnym dotacji z budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska, sposobie jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zleconego zadania głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VII/47/11 w sprawie zasad i trybu postępowania o udzielenie spółkom wodnym dotacji z budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska, sposobie jej rozliczenia oraz kontroli wykonania zleconego zadania, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.8. W dyskusji na temat powołania przedsiębiorstwa lub zakładu komunalnego zajmującego się kanalizacją i zaopatrzeniem w wodę głos zabrali:
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej celem wprowadzenia przedstawił wystąpienie dotyczące kwestii wodno – kanalizacyjnych na terenie Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Wójt Gminy poinformował, iż uczestniczył w spotkaniu dotyczącym kanalizacji. Stało się tak, że z naszego województwa startowały dwa projekty, m.in. nasz – jako spółki aglomeracyjnej, które odpadły z konkursu. Obecnie pojawiła się kolejna możliwość i po raz ostatni zostanie uruchomiony w/w program. Poinformował, że wspólnicy spółki aglomeracyjnej podtrzymali swoje stanowiska w sprawie rozwiązania spółki.
Ustalono, że gminy mogą indywidualnie startować w tym programie. Zaznaczono, że pojedyncze gminy na pewno uzyskają mniejszą liczbę punktów. Poinformował, iż sam zakres inwestycji zmieni się w dwóch aspektach. Rozszerzaliśmy granice parku, bo dzięki temu nie liczono wskaźnika ilości podłączeń do sieci, ale prawo się zmieniło i na tych obszarach musi przypadać 90 podłączeń na kilometr sieci. W związku z powyższym zakres inwestycji skupiałby się na Dąbrowie Chełmińskiej. Dodał, że Gmina realizuje już tę kanalizację w minimalnym zakresie, ale technicznie jest przygotowana, żeby włączać się do sieci. Kolejny aspekt, który będzie wpływał na ocenę wniosku wynika z faktu, że Polska nie ma znacznych opóźnień w budowie kanalizacji, ale w modernizacji istniejących oczyszczalni. Zdaniem wójtów należy zachęcać do likwidacji starych oczyszczalni. Zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy Gmina ma wystąpić samodzielnie? Dodał, że aby nie ponosić kosztów część materiałów otrzymano ze spółki aglomeracyjnej. Zaznaczył, iż nie ukrywa, że trzeba nawiązać kontakt z firmą zewnętrzną, która pomoże tę inwestycję prowadzić. Nabór wniosków ma się rozpocząć w czwartym kwartale 2011 r. Trzeba będzie zliczyć punkty, czy Gmina dostanie się na listę rankingową. Prosi o wyrażenie zgody na podjęcie działań. Poinformował, że oprócz programu operacyjnego infrastruktura i środowisko będzie druga możliwość pozyskania środków - z programu rozwoju obszarów wiejskich. Wniosek w tym konkursie również zostanie złożony. Jeśli Gmina otrzyma dotację z programu infrastruktura i środowisko, wówczas z programu rozwoju obszarów wiejskich wystąpi o dofinansowanie inwestycji wodociągowych.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że nie zgodzi się z myślą, że powołanie zakładu komunalnego spowoduje, że skończą się problemy z wodą. Zapytał, jakie działania są podejmowane, by ograniczyć stratność wody? Dodał, iż boi się zapytać na jakim poziomie jest ta stratność. Przypomniał, że sołtysi i rady sołeckie miały sporządzić wykaż hydrantów w usytuowanych newralgicznych punktach, pozostałe miały być zlikwidowane. Nic w tej sprawie nie zrobiono i występuje kradzież wody, a dzięki temu można znacznie zmniejszyć ten proceder. Monitował, by odłączyć miejscowości sąsiednie od naszych wodociągów. Zaopatrujemy sporą część Gminy Zławieś Wielka. Poinformował, iż uważa, że powołując zakład komunalny nie nastąpią żadne zmiany, a jedynie zostaną skierowane na niego kompetencje i odpowiedzialność Gminy, bo na sprawy kanalizacji czy konserwacji potrzebne są pieniądze. Zwrócił uwagę, że zakład przerasta możliwości finansowe Gminy. Jeżeli jest szansa na skorzystanie ze środków zewnętrznych, należy z niej korzystać, należy również brać pod uwagę możliwość, że Gminna nie otrzyma środków, ale trzeba próbować. Co do zakładu, trzeba coś zrobić, ale nie wpłynie to na poprawę zaopatrzenia w wodę. Nie zgadza się z wnioskiem zatrzymania opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego. Zdaniem radnego należy iść na przód i nie wstrzymywać rozwoju Gminy.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej poinformował, że temat zakładu jest jednym z czterech, które porusza na drodze do poprawy warunków dostarczania wody. W kwestiach hydrantów nic się nie robi, bo nie ma kim, brakuje ludzi. Ma dwóch pracowników, którzy zajmują się również kanalizacją. Zwiększenie zatrudnienia o dwa etaty poprawi sprawę. Wyjaśnił kwestie dostarczania wody do sąsiednich gmin – Kokocko samo się odłączyło, a w kwestii Złej Wsi skierowano pismo. Pobór wody przez Gminę Zławieś Wielka kształtuje się w granicach 4%. Kradzieże z hydrantów są, ale nie ma kto kontrolować tych, którzy kradną.
Wskazał na pobór wody do oprysków. Gmina idzie na rękę rolnikom, którzy płacą, ale otwarcie hydrantu obniża ciśnienie wody w całej okolicy. To jest kwestia dyskusyjna, czy zezwalać na pobór wody z hydrantów.
Radna Danuta Węgierska wskazała, że wszyscy byli zbulwersowani stratnością na poziomie 38%. To najważniejszy problem, żeby zwiększyła się podaż wody.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej stwierdził, że płukanie sieci, pobór wody przez straż, podlewanie boisk itp., to wszystko jest wliczane w stratność, poza tym są kradzieże. Zwrócił się do policji, by pomogła Gminie w tym zakresie.
Wójt Gminy zauważył, że należy zwrócić uwagę, że Gminie nie brakuje wody, tyle, że ze względów technologicznych nie może utrzymać ciśnienia.
Stanisław Łącki – Sołtys Sołectwa Rafa poinformował, iż nie raz widział, że z tych hydrantów wypływa woda. Nie ma problemu żeby odkręcić hydrant i nie raz ktoś dla żartu je otwiera. Można założyć hydranty podziemne, które się świetnie sprawdzają.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił, że hydranty naziemne są montowane ze względów przepisów przeciwpożarowych. Podziemne hydranty zostały zamontowane tylko dlatego, że były informacje o kradzieżach. W przypadku otrzymania informacji o cieknącym hydrancie jest natychmiastowa reakcja.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że należy czynić starania celem pozyskania środków z programu infrastruktura i środowisko licząc się z ewentualnością nie otrzymania dotacji.
Wójt Gminy poinformował, iż chciałby, aby w pierwszym etapie odbywało się to bezkosztowo, w następnych będzie przedstawiał konkretne wnioski.
Radny Krzysztof Paliński chciałby się zatrzymać nad stratnością wody. Należy podjąć decyzję, która już od dziś pozwoli na eliminowanie stratności. Na zgłoszenia są natychmiastowe reakcje, ale na terenie Gminy jest wiele hydrantów.
Postawił wniosek o wypracowanie wiążącej decyzji, żeby rolnicy otrzymali czytelny przekaz, że muszą wystąpić z uzasadnionym wnioskiem o pozwolenie na korzystanie z hydrantu, żeby Gmina miała pełną kontrolę. Nie będzie ujmą dla sołtysów, gdy będą sprawdzać stan hydrantów i czy te, które powinny, są zaplombowane.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił, że rolnicy, którzy legalnie zapłacili za wodę - jest ich 5-6 rocznie. Dla wodociągów nie jest to rzeczą dobrą i należy się zastanowić, czy od tego nie odstąpić.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że taki wniosek jest jak najbardziej słuszny. Należy jak najbardziej ograniczyć korzystanie z hydrantów. Jeżeli z hydrantów korzysta 5-6 rolników, można to sprawdzić. Zdaniem radnej od przyszłego roku należy zamknąć hydranty i uniemożliwić korzystanie z nich indywidualnym osobom.
Jeżeli to jest 5 rolników, wystarczy poinformować sołtysów, dzięki czemu będą mogli mieć nad tym kontrolę.
Przewodniczący Rady Gminy podsumował wnioski: żeby sołtysi sprawdzili, którzy rolnicy mogą korzystać z hydrantów oraz by od przyszłego roku zamknąć hydranty w ogóle.
Radny Zdzisław Bukowski poinformował, że nie zgadza się z tą propozycją. Rolnik musi z czegoś korzystać. Osobiście zmuszony jest ciągnąć 1000-2000 litrów wody na opryski.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, ze sołtys nie ma być policjantem, a tylko zwracać uwagę.
Zbigniew Łuczak Wicestarosta Bydgoski zauważył, że od 20 lat Rada Gminy dyskutuje, który hydrant zamknąć, któremu rolnikowi zezwolić na pobór wody, zamiast dyskutować nad tematem Sesji – uporządkować gospodarkę wodno – kanalizacyjną i powołać, bądź nie przedsiębiorstwo, które zdejmie z Rady kwestie hydrantów itp. Ta sprawa nie jest w gestii Rady.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że często rolnik ma grunty daleko od domu i nie jest to z wygodnictwa ale z konieczności. Osobiście występuje o korzystanie z hydrantu usytuowanego blisko jego gruntów.
Radny Krzysztof Paliński stwierdził, iż ciężko mu się odnieść do wystąpienia Wicestarosty, który przez 20 lat był decydentem tych wszystkich formalności, które tu się odbywały. Ustawy normalizują kwestie, by wyprowadzić z Urzędu Gminy gospodarkę wodno – ściekową, ale natychmiast należy wyeliminować stratność wody. Należy prowadzić w dalszym ciągu dyskusję o zakładzie. Poinformował, iż przedstawił na ręce Wójta swój model funkcjonowania takiego zakładu.
Jest zwolennikiem gminnego zakładu budżetowego, który również będzie zajmował się kwestiami dróg, śmieci i innymi. Zajmie się też prowadzeniem własnych zamówień publicznych. Nie trzeba wielkich pieniędzy, żeby taki zakład otworzyć. Na dzień dzisiejszy trzeba stworzyć strukturę i do niej dopasować zakres obowiązków. Zakłady budżetowe nie mają przynosić zysków. Dodał, iż trzeba wypracować procedury. Zadeklarował chęć pracy w zespole, który opracuje i przedstawi odpowiednie warianty.
Dodał, iż chciałby, aby jego wniosek w sprawie stratności wody był głosowany pod koniec Sesji, by podczas przerwy roboczo wypracować wniosek, który nikogo nie skrzywdzi.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek w sprawie czynienia starań o pozyskanie środków zewnętrznych na budowę kanalizacji sanitarnej, o które samodzielnie wystąpi Gmina.
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za”– jednogłośnie przyjęła w/w wniosek.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie kwestię, czy powołać zakład komunalny, czy spółkę?
Radny Krzysztof Paliński zauważył, iż nie można głosować tego wniosku, ponieważ zespół ma wypracować dwa algorytmy dla spółki i zakładu komunalnego. Dopiero po przedstawieniu na slajdach i po posiłkowaniu się fachowcami będzie można podjąć wiążącą decyzję.
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 11:00 ogłosił 10 min przerwy.
O godzinie 11:12 wznowiono obrady po przerwie. Radny Gabriel Zukierski nie wrócił z przerwy.
Radny Szymon Dunal postawił wniosek w sprawie rozpatrzenia kwestii, czy powołać spółkę, czy przedsiębiorstwo komunalne.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, iż ważniejsze jest zatrudnienie pracowników, a dopiero później kwestie przedsiębiorstwa, czy spółki. Jeśli te osoby poprawią stratność - zarobią na swoje wynagrodzenie. Zwrócił uwagę, że bardzo często hydranty, które są potrzebne nie działają, to nie jest złośliwość, nie ma komu tego kontrolować.
Wójt Gminy podkreślił, że o zatrudnieniu decyduje wójt i pracownicy zostaną zatrudnieni. Poinformował, że od dnia pierwszego września br. Zostaną dostosowane godziny pracy biblioteki, zostanie wydłużony czas pracy.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił się z prośbą, by nie podejmować wiążącego wniosku, w kwestii powołania gminnego zakładu komunalnego, czy spółki, a powołać zespół, który wypracuje dwa warianty i dopiero po zapoznaniu gremium z wypracowanymi wariantami będzie można podjąć decyzję, ponieważ w tej chwili możemy się związać. Zaproponował powołanie zespołu, który za kwartał przedstawi propozycje. Dodał, że ma kilku znajomych, którzy się zaoferowali do darmowej pomocy. Jest za tym, żeby wypracować to w sposób logiczny.
Przewodniczący Rady Gminy podsumował, że są dwa wnioski formalne: pierwszy radnego Dunala, drugi – radnego Palińskiego. Z dyskusji wynika, że część radnych jest zwolennikami powołania zakładu budżetowego, w związku z czym jako pierwszą podda pod głosowanie propozycję utworzenia zakładu, a następnie powołanie spółki.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że należy głosować, czy dzisiaj podejmujemy decyzję?
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym poddał pod głosowanie propozycję, by na obecnej Sesji Rady Gminy rozstrzygnąć kwestię powołania zakładu komunalnego bądź spółki.
Za pozytywnym rozpatrzeniem w/w wniosku głosowało dwóch radnych, przeciw – dziewięciu, wstrzymujących się – dwóch. Wniosek upadł.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnego Palińskiego, by Rada Gminy powołała zespół z grona osób chętnych zarówno spośród Rady Gminy, urzędników i osób na innych stanowiskach i w innych ogniwach, który opracuje warianty dla powołania zakładu komunalnego i spółki.
Za przyjęciem w/w wniosku głosowało ośmiu radnych, przeciw – trzech, wstrzymujących się – jeden. Wniosek został przyjęty.
Radna Danuta Węgierska powróciła do sprawy hydrantów. Poinformowała, iż chciałaby otrzymać ostateczną odpowiedź kierownika Porażyńskiego, czy korzystanie przez rolników z hydrantów jest znacznym problemem, czy też nie.
Radny Zdzisław Bukowski wyjaśnił, że rolnicy wykonują opryski tylko wiosną i jesienią. Największy pobór występuje wiosną. Latem nie ma potrzeby korzystania z hydrantów, ponieważ nie wykonuje się oprysków.
Radny Jerzy Szczęsny zaproponował zmniejszenie średnicy hydrantu poprzez zastosowanie jakiejś redukcji, co nie będzie powodowało spadków ciśnienia.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej zwrócił uwagę, że otwieranie hydrantów na całość tworzy pewne problemy eksploatacyjne. Najlepszym dowodem jest to, że inne gminy też się na to nie zgadzają.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż oczekuje dokładnej informacji, jak ta sprawa wygląda. Zapytała, dlaczego wcześniej nie było informacji o możliwości zredukowania przekroju? Zwróciła uwagę, iż całą godzinę zajęła dyskusja na temat poboru wody z hydrantów. Mówi się o wielkiej stratności wody, a wystarczyłoby wykonać kilka drobnych zadań i sprawa zostałaby załatwiona. Kwestie hydrantów podziemnych. Dowiedziała się od strażaka, że mogą być montowane hydranty podziemne, ponieważ straż posiada odpowiednie klucze. Niewielkie środki wystarczyłyby na to, żeby schować te hydranty w ziemię i poinformować o tym strażaków.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił, że schowanie hydrantów byłoby wbrew zasadom przeciwpożarowym. Z własnej inicjatywy wymieniał hydranty, ale tylko tam, gdzie istniało podejrzenie kradzieży. Zwrócił uwagę na koszty zamontowania podziemnych hydrantów. Poinformował, że nikt wcześniej nie wpadł na pomysł redukcji.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski zauważył, że skoro z hydrantów korzysta 5 rolników to daje 300 m3 wody rozłożonych w czasie, więc nie jest to problem. Problemem jest zmącenie wody po otwarciu i obniżeniu ciśnienia. Zbiorniki rolników mają po około 400 l pojemności, więc jest to tylko kwestia czasu i miejsca w którym to robią, co nie ma wpływu na stratność. Poziom stratności w przypadku naszej Gminy, przy tej ilości sieci, w tym starej sieci, nie jest niczym, co musi dziwić, to jest zupełnie normalna sytuacja. W Gzinie płukanie stacji uzdatniania wody następuje automatycznie. To są ogromne ilości wody, co jest wliczane w stratność. O ile w Dąbrowie Chełmińskiej i Nowym Dworze człowiek może o tym decydować, o tyle w Gzinie następuje to automatycznie. Kwestia kradzieży wody z hydrantów - wszyscy o tym, mówią, ale gdy zapytać, czy ktokolwiek z mówiących widział kradnących wodę - pada odpowiedź, że nie jesteśmy od tego, niech to robi Kierownik przy dwóch ludziach.
Radny Andrzej Barczyński podkreślił, że rolnicy nie są winni stratności. Pobór wody z hydrantu nie jest przyczyną braku wody i rolnik nie otwiera całego hydrantu. Przyczyn stratności należy szukać przy podlewaniu i uzupełnianiu oczek wodnych.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że przeprowadził rozmowę z osobą, która nielegalnie dokonywała poboru wody. Wycofał wniosek, żeby Rada wskazywała drogę, którą powinien się zająć Urząd Gminy. Jedno jest pewne – należy zaplombować hydranty, monitorować i zobowiązać sołtysów do monitorowania. Na Sesji za miesiąc niech będzie informacja o podjętych działaniach w tej sprawie.
Radna Danuta Węgierska zwróciła się z wnioskiem, żeby osoby chętne zadeklarowały wolę pracy w zespole.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski zaproponował do prac w zespole swój udział oraz radnego Palińskiego i Kierownika Referatu Gospodarki Przestrzennej, który będzie reprezentował Urząd.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że w tych pracach powinna brać udział Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska.
Do udziału w pracach zespołu zadeklarowali się również radny Roman Zieliński, radny Jerzy Szczęsny i radny Ryszard Kaczor.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do członków zespołu o pozostanie po Sesji celem dokonania wyboru Przewodniczącego.
ad.9. W dyskusji na temat stosowania bonifikaty na wykup lokali mieszkalnych będących własnością Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę dodając, że bonifikata obowiązywała osoby, które złożyły wniosek do 31 grudnia 2007 r. Pojawiły się nowe wnioski, które z różnych przyczyn wpłynęły po tym terminie. Jest jeden wniosek na wykup mieszania, które zostało przyjęte jako nie do sprzedaży.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że należy ustalić, czy bonifikata zostanie utrzymana i czy Rada Gminy wyznaczy ramy czasowe. Dodał, że w dniu dzisiejszym nie zostanie podjęta uchwała.
Wójt Gminy przypomniał o kaucji, którą wpłacano, w związku z czym dochód ze sprzedaży mieszkań, które miały bonifikatę będzie minimalny.
Radny Andrzej Barczyński przypomniał, że sprzedaż lokali funkcjonuje już od 20 lat, zainteresowanie było różne. Teraz to zainteresowanie wzrosło. Mieszkanie jest jednym z podstawowych potrzeb każdego człowieka. Za śmieszne wręcz (może nie dla wszystkich) pieniądze nabywa się lokal mieszkalny. Zwrócił uwagę na tych, którzy nie mieli szczęścia nabycia takiego mieszkania i muszą się borykać z poważnymi problemami i kredytami. Ciężar dojścia powinien być tak rozłożony, że jedni i drudzy powinni mieć podobne warunki realizacji tego celu. Zaproponował obniżenie bonifikaty.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że ci którzy chcieli skorzystać z bonifikaty już z niej skorzystali. Jest za tym, żeby ją obniżyć, tym bardziej, że rzeczoznawca nisko wycenia lokale.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że jest w stanie określić bonifikatę, ale wszyscy milczą. Problem jest poważny, bo dotyka ludzi i mienia gminnego. Nie chce być postrzegany jako ten, który chce coś komuś zabrać. Chodzi o to, żeby te proporcje nie były tak drastyczne.
Radny Ryszard Kaczor zauważył, że przed zaproponowaniem trzeba się wgłębić w kwestię, co kto otrzymał. Lokatorzy budynku przy ul. Bydgoskiej 40 w Dąbrowie Chełmińskiej weszli do klas szkolnych i samodzielnie tworzyli te mieszkania. Do tego samego budynku wprowadziła się rodzina, ale już do wyremontowanego mieszkania. Nie wyobraża sobie, by to mieszkanie zostawić jako gminne i być udziałowcem budynku. Każdy przypadek należałoby rozpatrywać indywidualnie,
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że w/w mieszkanie było zdewastowane. W omawianym budynku wszyscy złożyli wnioski i zostali objęci bonifikatą.
Radny Krzysztof Paliński zaproponował, by wystąpić z przypomnieniem do mieszkańców, którzy posiadają decyzje i zachęceniu ich do wykupu. W przeciwnym razie należałoby wprowadzić zarządcę, który uzdrowi gospodarkę mieszkaniową.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy wszystkie mieszkania przeznaczone do sprzedaży zostały już wyremontowane?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że wszystkie te mieszkania są wyremontowane.
Poinformował, iż są wnioski mieszkańców zasobu komunalnego, które są strasznie zadłużone, w związku z czym nie będzie można ich sprzedać. Uchwała mówi wyraźnie, że mieszkanie nie może być zadłużone, w związku z tym takie osoby stracą bonifikatę.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż początkowo miała pomysł na utrzymanie tej 90% bonifikaty, ale zmieniła zdanie. Rzeczywiście sytuacja jest teraz taka, że młodzi ludzie jeżeli chcą zdobyć mieszkanie napotykają mnóstwo kłopotów i zadłużają się na wiele lat, a inni kupią mieszkanie za niewielkie pieniądze. Zdaniem radnej bonifikata powinna być niższa. Zostały w mieniu Gminy mieszkania w innym standardzie i większości przypadków zasiedlają je młodzi ludzie.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował ustalenie bonifikaty na poziomie 60%.
Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – Radca Prawny poinformowała, że ustawa dotycząca lokali komunalnych ma zostać całkowicie zmieniona. Przedstawiła wyjaśnienia prawne. Gminy będą zmuszone do stworzenia bazy lokali komunalnych, które będą przydzielane, ale na czas określony. Jeżeli Gmina pozbędzie się wszystkiego, nie będzie posiadała lokali socjalnych. Na dzień dzisiejszy należy zakończyć sprzedaż zgodnie ze złożonymi wnioskami do 31.12.2007 r., ewentualnie rozpatrzyć kwestie przeznaczenia do sprzedaży wnioskowanego lokalu i wstrzymać się z uchwałami o obniżeniu bonifikaty do czasu wejścia w życie nowych przepisów.
Stanisław Łącki - Sołtys Sołectwa Rafa poinformował, iż był w takiej samej sytuacji. Dokonał wykupu mieszkania, gdzie była ustalona zasada przez zasiedlenie, albo za każdy rok zasiedlenia otrzymywało się proporcjonalny procent bonifikaty.
Radca Prawny wyjaśniła, że te zasady nie dotyczyły to samorządu. Te przepisy były błędem.
Stanisław Łącki - Sołtys Sołectwa Rafa poinformował, że był dodany aneks, że nie można zbyć tego mieszkania w ciągu 5 lat, bo straci się bonifikatę.
Radca Prawny dodała, iż trudno jej powiedzieć kiedy nowa ustawa wejdzie w życie. Zasygnalizowała, że również w oparciu o istniejącą ustawę Gmina powinna stworzyć pulę lokali komunalnych dla osób, które z własnych środków nie mogą pokryć takich potrzeb. Przypomniała, że Gmina miała już wyroki, w których musiała wskazać lokale komunalne.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, iż wyobrażał sobie, że wszyscy, którzy złożyli wnioski, powinni mieć możliwość wykupu lokali. Gdy mówimy o nowej bonifikacie, na pewno część mieszkań musi zostać wyłączona. Mieszkanie w domu nauczyciela powinno pozostać w zasobach Gminy, bo miało być przeznaczone jako mieszkanie służbowe dla specjalisty.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że zostaną pojedyncze mieszkania w budynkach wielorodzinnych i we wspólnotach, co nie rozwiąże problemu. Gmina nie musi budować bloków, mogą powstać kontenery. Przyzwyczailiśmy mieszkańców, pozbawiamy ich motywacji.
Wyjaśnił, że komunalne oznacza zapewniane podstawowego bytu, a jak postawimy kontenery, gdzie będzie wspólna kuchnia i łazienka, zmotywujemy mieszkańców do działania. Dodał, że Gminy nie stać na wybudowanie bloków. 70% lokatorów nie dba o lokale komunalne.
Radca Prawny zapytała, czy nie można podjąć uchwały na konkretne mieszkania?
Wójt Gminy wyjaśnił, iż możemy zaproponować, że jeżeli takie wnioski będą wpływały zostaną poddane pod głosowanie. Wówczas będzie można przedstawić informacje o lokalu, jego standardzie itp. i ta bonifikata mogłaby być ruchoma.
Radna Danuta Węgierska zastanawiała się nad możliwością sprzedaży mieszkań nie stosując bonifikaty.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy Gmina chce być udziałowcem we wspólnotach?
Wójt Gminy zauważył, że nie można jednakową miarą odmierzać wszystkich. Również nauczyciele nabywali mieszkania z bonifikatą.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że ci, którzy nabyli mieszkania za 10% są w różnej sytuacji finansowej.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że różnica między 10% a 100% ceny jest krzywdząca dla nabywców.
Radny Krzysztof Paliński ostrzegł, że jeżeli lokatorzy nie wykupią zajmowanych mieszkań, Gmina pozostanie z problemem remontów. Wnioskująca przyszła na funkcyjne mieszkanie i gdy odejdzie Gmina nie będzie miała motywacji zatrudnienia specjalisty.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że to nie było mieszkanie służbowe, ale argument, gdy szukano nauczycieli języka angielskiego. Lokatorka tego mieszkania bez udziału Gminy przeprowadziła kapitalny remont i chciałaby je wykupić. Dla wspólnoty tez byłoby lepiej gdyby ta pani była właścicielem. Dodał, że wnioskodawczyni nie pisze o bonifikacie, a możliwości kupna.
Radny Krzysztof Paliński zapytał, czy Gmina ma mieszkanie funkcyjne dla kogoś, kogo chciałaby pozyskać. Zrobiłby protokół stanu zastanego i zdanego.
Wójt Gminy poinformował, że taki protokół został wykonany.
Radny Ryszard Kaczor zaproponował bonifikatę 70% na dwa mieszkania w Gzinie i jedno przy ul. Bydgoskiej 40 w Dąbrowie Chełmińskiej.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w Gzinie znajduje się mieszkanie socjalne, które uchwałą trzeba będzie przekwalifikować na komunalne.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że należy zachować mieszkania socjalne.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w dalszym ciągu trzeba będzie myśleć o mieszkaniach socjalnych, ale jest to jedno mieszkanie socjalne w budynku komunalnym, ponieważ nie było innej możliwości. Zwrócił uwagę na argumenty radnego Palińskiego, że potem Gmina zostanie z problemem cieknącego dachu.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, jakie są koszty remontu mieszkania przy ul. Bydgoskiej w Dąbrowie Chełmińskiej?
Wójt Gminy poinformował, iż nie potrafi odpowiedzieć w tej chwili na to pytanie.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnego Kaczora o zastosowanie 70% bonifikaty.
Za przyjęciem w/w wniosku radnego Kaczora głosowało czterech radnych, przeciw – czterech, wstrzymujących się, pięciu radnych. Wniosek upadł.
Wójt Gminy przypomniał, że po wygaśnięciu zapisu określającego 90% bonifikaty obowiązuje bonifikata w wysokości 50% , co określa uchwała z 2006 r.
Radny Stanisław Syrocki stwierdził, że tego należy się trzymać.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek o wykup mieszkania przy ul. Rydygiera 1 w Dąbrowie Chełmińskiej.
Za pozytywnym rozpatrzeniem w/w wniosku głosowało trzech radnych, przeciw – czterech, wstrzymujących się – sześciu.
Rada Gminy nie zakwalifikowała do sprzedaży w/w lokalu.
ad.10. W dyskusji na temat reprezentowania Gminy w Międzykomunalnej Spółce Akcyjnej „Municypium” S.A. głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna nie wypracowała wniosku.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zastanawiała się nad możliwością wystąpienia ze spółki i sprzedaży akcji.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała sprzedaż akcji.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski przedstawił informacje o powstaniu spółki oraz o kapitale akcyjnym. Główne źródło dochodu to gazeta „Wspólnota”, która niegdyś była jedyną gazetą samorządową na rynku. Od trzech lat spółka notuje straty.
Przewodniczący Rady Gminy w związku ze stanowiskiem Komisji poddał pod głosowanie wniosek w sprawie sprzedaży akcji.
Za sprzedażą akcji Międzykomunalnej Spółce Akcyjnej „Municypium” S.A. głosowało 12 radnych, przeciw – zero, wstrzymujących się – jeden radny.
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwał.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VII/45/11 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011 – 2025 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwał.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VII/46/11 w sprawie zmian wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011 – 2025, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.13. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego - omawiała sprawy związane z tematyką Sesji oraz przygotowała wstępny projekt stypendium sportowego oraz brała udział w gminnym forum kultury.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano tematykę Sesji Rady.
ad.14. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
a) Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wrócił do kwestii poboru wody z hydrantów przez rolników. Jest to rozliczane w formie ryczałtu. Technicznie nie jest to dobre. Zwężenie będzie takim pogodzeniem sprawy. Będzie wymagał od rolników posiadania takiej zwężki, wchodzi tu kwestia uczciwości, czy rolnicy te zwężki będą stosować.
b) Radna Danuta Węgierska zwróciła się o wystąpienie do Zarządu Dróg w sprawie stanu drogi w centrum Ostromecka i drogi Nowy Dwór – Dąbrowa Chełmińska. Tamtejsze pobocza są w tak fatalnym stanie, że nawet ograniczenie prędkości niewiele pomaga.
Wójt Gminy poinformował, że wnioski w sprawie remontu drogi w centrum Ostromecka zostały ponowione, natomiast w czerwcu br. rozpoczną się roboty remontowe na drodze Nowy Dwór – Dąbrowa Chełmińska.
c) Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż czytała niedawno w bydgoskiej prasie, że Prezydent Bydgoszczy zastanawia się nad zmianą funkcjonowania pałacu, który został przekazany miastu na cele kulturalne. Pojawił się pomysł dzierżawy pałacu prywatnej osobie i wiemy z czym może się to wiązać - z zamknięciem drogi przez park. Rada gminy powinna podjąć jakieś kroki, by uniemożliwić dzierżawę. Dodała, iż jeżeli Miasto nie potrafi zarządzać zespołem pałacowo - parkowym, niech przekaże to Gminie.
d) Przewodniczący Rady Gminy złożył podziękowania dla radnych obserwatorów przy egzaminach gimnazjalnych.
ad.23. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 12:40 zamknął VII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
metryczka
Wytworzył: mgr Dorota Kraska - Wadych - inspektor (17 maja 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (21 czerwca 2011, 10:55:19)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1654