PROTOKÓŁ NR VI/11


P R O T O K Ó Ł   VI/11
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 13 kwietnia 2011 roku
 
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 13:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
  
W Sesji udział wzięli:
  • Radni Rady Gminy wg listy obecności,
  • mgr inż. Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
  • mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
  • mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
  • Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – Radca Prawny,
  • mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
  • mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
  • mgr Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
  • Danuta Wędrowska – Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej,
  • Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.

Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Projekty uchwał (dwa) w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Rady Gminy.
  7. Informacja na temat działalności bibliotek w 2010 roku
  8. Przyjęcie sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publiczno - Szkolnej w Dąbrowie Chełm.
  9. Sprawozdanie z działalności GOPS
  10. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę zatwierdzającą sprawozdanie finansowe
  11. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Dąbrowa Chełmińska na lata 2009-2019”.
  12. Projekt uchwały w przyjęcia do realizacji projektu „Eksperymentuję więc wiem”
  13. Analiza Strategii Rozwoju Gminy.
  14. Dyskusja na temat powołania Gminnego Ośrodka Kultury.
  15. Dyskusja na temat przeznaczenia pomieszczeń w budynku po mleczarni w Dąbrowie Chełmińskiej.
  16. Dyskusja na temat zmiany planu zagospodarowania przestrzennego Dąbrowa Chełmińska Centrum.
  17. Dyskusja nad wnioskiem Rady Sołeckiej Strzyżawa.
  18. Projekt uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej
  19. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011 2011-2025.
  20. Projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2011-2025.
  21. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
  22. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  23. Zakończenie obrad:
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Marka Kuśmierka na Sekretarza obrad. Radny Kuśmierek wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokółu z V Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z V Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
a)      Radny Andrzej Barczyński poinformował o możliwości pozyskania pieniędzy poprzez udział w strukturach metropolitalnych. Zwrócił się  o konkretne informacje, czy jest szansa na powstanie takiego związku i czy będą środki.
Wójt Gminy odpowiedział, że w dniu 24 marca brał udział w debacie, która miała na celu współpracę Bydgoszczy i Torunia oraz osobno Bydgoszczy, ale z Gminą Dąbrowa Chełmińska. Wyjaśnił, że spór nie toczy się o środki finansowe, a o usytuowanie siedziby. Dodał, że  jest szansa rozwoju tego obszaru w oparciu o środki unijne i zewnętrzne.  Debata była oparta na omówieniu argumentów  „co nas dzieli, co nas łączy”.
 
b)      Radny Szymon Dunal zwrócił się o podanie informacji na temat zgromadzenia spółki aglomeracyjnej.
Wójt Gminy wyjaśnił, że było to zwyczajne zgromadzenie, podczas którego przyjmowano sprawozdanie.
Poinformował, że złożył wniosek o zwołanie nadzwyczajnego zgromadzenia,  podczas którego nastąpiłoby rozwiązanie w/w spółki aglomeracyjnej.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu  głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.5. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” poruszano następujące kwestie:
 
a)      Beniamin Brzyski – Pełnomocnik ds. rozwiązywania Problemów Alkoholowych przedstawił  informacje o przyznanych szkołom środkach finansowych z Gminnego Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Przedstawił informacje  o liczbie nauczycieli, ich wynagrodzeniu, kosztach przewozu i liczbie uczniów uczestniczących.  Dodał, iż nie może powiedzieć jaka liczba dzieci z rodzin patologicznych brała udział w organizowanych przez szkoły zajęciach, ponieważ tu chodzi o integrację. Do tego należy dodać również finanse indywidualne od rodziców. Szkoły wiedzą, które dzieci są z rodzin patologicznych. W budżecie komisji została również ujęta pomoc psychologiczna i składniki pokrewne – ZUS itp. Dodał, że w w/w sprawozdaniu nie zostało ujęte dofinansowanie wyjazdu organizowanego przez parafię w Bolminku.
 
b)      Władysław Sobociński – radny Rady Powiatu Bydgoskiego przedstawił apel jednego z radnych powiatowych. W związku z tym, że w okresie wakacyjnym są duże niedobory krwi w/w radny chciałby, aby każdą  gminę, a nawet większe wsie odwiedził krwiobus. Chodzi o zorganizowanie akcji „podziel się krwią”.
Poinformował, że na ostatniej Sesji Rady Powiatu omawiano sprawozdanie Sanepidu, który zwrócił się z prośbą, o zgłaszanie problemu braku wody w okresie największego zapotrzebowania, gdy planuje się modernizację sieci wodociągowej należy.
 
ad.6. W dyskusji nad projektami uchwał w sprawie wygaśnięcia mandatów radnego Siewerta i radnego Stankiewicza głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili negatywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektów uchwał.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że same wnioski Komisji  nie dają pełnego światła gościom.
Poinformował, iż jest przeciwnikiem immunitetów, ale nie dotyczy to obecnej sytuacji. W  jego przekonaniu omawiany przepis nie ma racji bytu w małych gminach. Radni małych miejscowości podlegają bardzo szczegółowej kontroli społecznej. Instytucje typu LKS, czy OSP  otrzymują tak małe środki finansowe, że nie ma możliwości skorumpowania. W/w radni udzielają się społecznie. Obaj są bardzo zaangażowani w prace społeczne i odnoszą na tym polu sukcesy.
Jego zdaniem prawo powinno działać w taki sposób, że powinno udowodnić niewłaściwe działanie, a nie odwrotnie.
Radny Błażej Stankiewicz wyjaśnił, że 4 lata temu również był radnym i członkiem zarządu klubu. W dalszym ciągu jest członkiem tegoż zarządu  i jeżeli Wojewoda uzna, że stanowi to konflikt, wówczas podda jego zarządzenie pod sąd administracyjny. Poinformował, że klub nie prowadzi działalności gospodarczej i zarobkowej.
Przewodniczący Rady Gminy  wyjaśnił, że Rada Gminy nie śledzi, czy ktoś takie funkcje pełni, czy też nie. W obecnej kadencji niektórzy radni z ostrożności prawnej sami zrezygnowali z pełnionych funkcji obawiając się istnienia kolizji. Nie było to złośliwością, a  koniecznością działania w zgodności z prawem. Dodał, że w poprzedniej kadencji nie było tylu radnych, którzy pełnili inne funkcje.
Radny Ryszard Kaczor zapytał,  co się stanie w sytuacji, gdy Rada Gminy odrzuci omawiane projekty uchwał?
Radca Prawny wyjaśniła, że w takiej sytuacji uchwała nie trafi do Wojewody, ale  można się liczyć z tym, że ktoś doniesie. Dodała, że podziela stanowisko radnego Barczyńskiego, że w tak małym środowisku jest garstka ludzi czynnych i wykorzystuje się ich zazwyczaj do działania w różnych organizacjach. Zwróciła uwagę na istnienie sprzecznych wyroków w tej materii. Podsumowała, że w/w uchwały wywołano z ostrożności prawnej.
Radny Błażej Stankiewicz poinformował, że jego zdaniem nie ma konfliktu prawnego. Zwrócił się z prośbą, by sprawa trafiła do Wojewody do rozstrzygnięcia. Zwrócił uwagę, że gdy kolizja prawna nie występuje, wówczas uchwała jest bezzasadna.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że w ubiegłym roku w Bydgoszczy radna Rady Miejskiej pełniła funkcję dyrektora centrum demokracji lokalnej, drugi radny prowadzi działalność, która odbywa się na obiektach miasta Bydgoszczy. Oboje radni zlecili ekspertyzy prawne. Radna zrezygnowała, podczas, gdy w/w radny nie zrezygnował ze swej funkcji i działa dalej. Zaproponował, by nie wywoływać tematu. Poinformował, iż sam zrezygnował z funkcji Prezesa LKS Nowy Dwór, ale po części w związku z zebraniem sprawozdawczo – wyborczym oraz ze względu na to, że zaistniała możliwość uruchomienia innych działaczy. Zauważył, iż może się zdarzyć, że ktoś będzie sztucznie próbował uwikłać radę i tych panów w konflikt. Zaapelował do radnego Stankiewicza, że należy obniżyć nieco honor i nie wywoływać sztucznie uchwały, by nie angażować kolejnych prawników i urzędników.
Władysław Sobociński – radny Rady Powiatu Bydgoskiego  poinformował, że odbył w Czarżu 25 lat pracy i bardzo dobrze zna środowisko. Poinformował, iż proponowałby, aby wszystkie trudne sprawy autoryzować w gazecie powiatowej, bo redaktorzy doczytują wiele między wierszami. Taka sytuacja wydarzyła się w powiecie bydgoskim. Zanim się coś pojawi na łamach gazety powinno być poddane autoryzacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie informując, że w związku z interesem prawnym radny Siewert jest wyłączony z głosowania.
 
Za podjęciem uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Siewert nie głosował żaden radny, przeciw – czternastu.
W związku z powyższym uchwały nie podjęto.
 
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku powyższym odczytał drugi projekt uchwały i poddał go pod głosowanie informując, że w związku z interesem prawnym radny Stankiewicz jest wyłączony z głosowania.
 
 
Za podjęciem uchwały w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego Siewert nie głosował żaden radny, przeciw – czternastu.
W związku z powyższym uchwały nie podjęto.
 
ad.7. W dyskusji na temat sprawozdania z działalności bibliotek głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych brała udział w spotkaniu z Kierownikiem Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej i odwiedziła wszystkie filie biblioteczne. Radna przedstawiła wnioski Komisji. Zauważono bardzo trudne warunki lokalowe filii bibliotecznej w Czarżu. Komisja zwróciła się z apelem, by udostępnić na rzecz biblioteki chociażby sąsiednie pomieszczenie, co umożliwiłoby korzystanie z księgozbioru na miejscu. W w/w filii znajduje się tylko jeden komputer i nie ma szansy na skorzystanie z podręcznego księgozbioru. Poinformowała, iż Komisja apeluje i zwraca się z prośbą do OSP o przemyślenie i zastanowienie się nad możliwością poprawy warunków lokalowych w bibliotece.
Dodała, iż Komisja zwróciła się do Kierownika GBPSz, by w określonych godzinach biblioteka była biblioteką szkolną, dzięki czemu szkoły będą mogły bez przeszkód korzystać z jej zbiorów. Zwróciła uwagę, że gimnazja bez bibliotek są niezgodne z ustawą o systemie oświaty. Zwróciła się o wyznaczenie godzin, co umożliwi nauczycielom i uczniom  korzystania z biblioteki bez wcześniejszego ustalania terminów.
Radny Krzysztof Paliński złożył gratulacje za uzyskane trzecie miejsce pod względem wypożyczeń, pomimo najmniejszej liczby ludności.
Radny Mieczysław Siewert poinformował, że na dzień dzisiejszy nie ma możliwości udostępnienia pomieszczenia dla biblioteki. Są plany zlikwidowania poczty, czemu jest przeciwny, ale jeśli tak się stanie, wówczas OSP wygospodaruje  pomieszczenie na czytelnię.
Danuta Wędrowska – kierownik GBPSz poinformowała, iż nie wyobraża sobie udostępniania placówki w Dąbrowie Chełmińskiej od godziny 8:00, ponieważ ma pracowników zatrudnionych w wymiarze 0,7 etatu, a biblioteka musi być czynna również w godzinach popołudniowych. Dodała, że pojawiają się  głosy, by była czynna dłużej niż do 18-stej. Nie wie, jak ma tą sprawę rozwiązać. Przypomniała, że informowała o nieporozumieniach pomiędzy biblioteką a szkołą w Dąbrowie Chełmińskiej, dodając, że ze swej strony robi wszystko, by ta współpraca się odbywała i nie ma problemu, żeby wcześniej przyjechała otworzyć bibliotekę. Stąd wzięło się umawianie, bo placówka często czynna jest od godziny 10:00, czy 11:00. Dodała, że osobiście również przyjeżdża i prowadzi lekcje. Jako kierownik jednostki nie ma nikogo do pomocy, ani kadrowca, ani sekretarki, a tylko jedną bibliotekarkę, która obsługuje jednocześnie bibliotekę i czytelnię.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że może warto zastanowić się nad zwiększeniem etatu.
Radny Dawid Pałczyński zauważył, że w sprawozdaniu napisano, że w Dąbrowie Chełmińskiej dwie osoby mają pełny etat.
Danuta Wędrowska- kierownik GBPSz wyjaśniła, że  0,7 etatu mają pracownicy fili bibliotecznych.
Władysław Sobociński – radny Rady Powiatu Bydgoskiego stwierdził, że z wypowiedzi można wywnioskować, że tylko nauczyciele są winni i nie chcą współpracować. Wyjaśnił, że dyrektor zobowiązuje do tego, by każdy nauczyciel przeprowadził lekcję biblioteczną przynajmniej jeden raz w semestrze. Biblioteka powinna nosić nazwę szkolno – publicznej, a pracownik biblioteki powinien podlegać dyrektorowi szkoły. Wskazał, że jest to sytuacja dość trudna, myślano nawet o tym, by część księgozbioru przenieść do szkoły.
Wójt Gminy poinformował, że regulamin biblioteki zostanie zmieniony w taki sposób, by dostosować go do potrzeb szkoły i społeczeństwa. Dodał, że gdy odbywają się lekcje biblioteczne bibliotekarza nie musi być w placówce wystarczy, że będzie obecny kierownik.
Przewodniczący Rady Gminy podsumował, że „będziemy robić wszystko, by zadowolić i bibliotekę i wypożyczających”. W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności bibliotek, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia  sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publiczno - Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VI/43/11 w sprawie przyjęcia  sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publiczno - Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do protokółu.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 14:00 ogłosił 5 minut przerwy.
 
O godzinie 14:09 wznowiono obrady po przerwie.
 
(Radni Andrzej Barczyński Gabriel  Zukierski nie powrócili z przerwy. Aktualny stan Rady – trzynaście osób).
 
ad.9. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w sprawozdania.
Wójt Gminy złożył podziękowania dla Kierownik GOPS i pracowników za działania podejmowane podczas powodzi, zwracając uwagę na trudne warunki lokalowe ośrodka.
 
(W tym momencie radni Andrzej Barczyński i Gabriel Zukierski powrócili na Salę Obrad. Aktualny stan Rady – piętnaście osób).
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w sprawozdanie, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę zatwierdzającą sprawozdanie finansowe głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VI/44/11 zmieniającą uchwałę zatwierdzającą sprawozdanie finansowe, która stanowi załącznik do protokółu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Dąbrowa Chełmińska na lata 2009 – 2019 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VI/42/11 w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Dąbrowa Chełmińska na lata 2009 – 2019, która stanowi załącznik do protokółu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia do realizacji projektu „Eksperymentuję więc wiem” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VI/41/11 w sprawie przyjęcia do realizacji projektu „Eksperymentuję więc wiem”, która stanowi załącznik do protokółu.
 
 
ad.13. W dyskusji na temat strategii rozwoju gminy głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili stanowiska Komisji Rady Gminy, które zapoznały się i dokonały analizy strategii rozwoju gminy. Komisje zaproponowały powołanie zespołu, który zajmie się opracowaniem strategii na dalsze lata z uwzględnieniem zadań, które nie zostały zrealizowane.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w propozycję Komisji Rady Gminy.
 
Rada Gminy przy obecności  piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie postanowiła powołać zespół,  który zajmie się opracowaniem strategii na lata następne, z uwzględnieniem zadań nie zrealizowanych.
 
ad.14. W dyskusji nad powołaniem Gminnego Ośrodka Kultury głos zabrali:
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że ustalono z Wójtem Gminy, że GOK miałby być nie tylko ośrodkiem kultury, ale również objąłby sport. W dniu 16 maja odbędzie się gminne forum kultury, w którym wezmą udział osoby związane z kulturą i sportem. Celem spotkania będzie wypracowanie działań i opracowanie planu, do którego należałoby dążyć i z którym będzie się wiązało powołanie dyrektora. Kandydat na to stanowisko będzie musiał opracować plan działania uwzględniający wypracowane przez forum warunki.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że należy ustalić siedzibę tej jednostki niezbędną dla działalności choćby administracyjnej.
Wskazał, że w Dąbrowie Chełmińskiej nie ma odpowiedniego pomieszczenia. Najlepszą lokalizacją wg Przewodniczącego będzie budynek szkoły w Wałdowie Królewskim lub ewentualnie byłej szkoły w Czemlewie. Obiekt w Wałdowie Królewskim posiada zaplecze, natomiast działalność będzie się odbywała w oparciu o świetlice.
Radny Krzysztof Paliński  poinformował, że przygotował sobie scenariusz zadań i strukturę GOK. Dyrektor i biuro, pion kultury, pod który podlegałyby świetlice. Również mógłby działać tam pion promocji gminy. Do do tego pion księgowości oraz sportu i rekreacji.  Główne zadanie – koordynowanie działań w ośrodkach zamiejscowych, realizacja współpracy i realizacja zadań. Głównym celem GOK jako podmiotu posiadającego osobowość prawną będzie możliwość pozyskiwania środków zewnętrznych. Odbywałyby się tam również warsztaty tematyczne.
Poinformował, że Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska wnioskowała, by siedziba GOK była w Wałdowie Królewskim. Jest to obiekt wyglądający dość atrakcyjnie z zewnątrz, jest tam parking i odpowiednia infrastruktura.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że dla niego najważniejszą sprawą nie jest utworzenie stanowiska, referatu i miejsca. Najważniejsze jest to, co zyskają mieszkańcy. To powinno być bodźcem, aby w gminie powstał jakiś chór, czy zespół tańca, powinny się odbywać profesjonalne zajęcia, przyciągające dzieci uzdolnione muzycznie itp. Nie przemawia do niego sama idea utworzenia referatu, który będzie zawiadywał działalnością świetlic.
Radna Danuta Węgierska zgodziła się z radnym Barczyńskim, dodając, że  nie chodzi o powołanie tworu, który będzie się zajmował świetlicami. Forum ma spowodować określenie pewnych kierunków i wypracowanie planów.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, iż próbowałby rozdzielić OSP od GOK, ponieważ straż realizuje inne zadania. Tam też odbywa się krzewienie kultury, ale jednostki OSP mają zupełnie inne zadania.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że chce zaprosić strażaków na forum ponieważ w obiektach OSP znajdują się świetlice i w takim kontekście chciałaby, żeby strażacy wzięli udział. Może mają jakieś propozycje, oczywiście nie działania w strukturach GOK.
Władysław Sobociński  - radny Rady Powiatu Bydgoskiego poinformował, iż posiada kalendarz ważniejszych imprez opracowany przy udziale Rady Powiatu. Dodał, że imprezy organizowane przez gminne ośrodki kultury otrzymują większe środki finansowe i więcej organizowanych przez nie imprez znalazło się w tym harmonogramie. Zwrócił uwagę, że usytuowanie biura pracy w  Wałdowie Królewskim jest nie do przyjęcia. Zdaniem radnego najlepiej, żeby GOK mieścił się w Dąbrowie Chełmińskiej. Dodał, że bardzo piękną lokalizację posiada również świetlica w Ostromecku.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że poprzednia Rada zdecydowała, że Wałdowo Królewskie będzie najlepszą lokalizacją dla biura pracy, ponieważ tam są odpowiednie lokale. Zgodził się z argumentacja, że należy szukać optymalnych rozwiązań na usytuowanie GOK.
Radna Danuta Węgierska podkreśliła, że nie można dyskredytować świetlic, które działają w oparciu o niewielkie środki otrzymywane z budżetu. Wskazała na ogromny wkład pracy i zaangażowanie w organizację wielu imprez.
Zwróciła się do radnego powiatu o interwencję w sprawie zwiększenia dotacji na organizację cyklicznej imprezy „wznieś serce nad obojętność”, na którą przeznacza się dotację w kwocie 200 zł. Lokalizacja GOK w Wałdowie Królewskim  nie jest może najlepsza, ale póki co nie ma miejsca w Dąbrowie Chełmińskiej. Zastanawiała się, że może GOK zająłby się działalnością w miejscach, gdzie są pomieszczenia, a świetlice nie funkcjonują. Chciałaby żeby GOK znalazł się w Ostromecku, ale jeżeli jedno z pomieszczeń zajmiemy na działalność administracyjną, pozostanie zbyt mało miejsca na działalność kulturalną.
Władysław Sobociński – radny Rady Powiatu Bydgoskiego stwierdził, że do GOK-u jako pierwszych zatrudniłby wszystkich obecnych pracowników świetlic, bo działają bardzo dobrze. Dodał, że Wałdowo Królewskie jest niewygodne jeśli chodzi o funkcjonowanie biura pracy. Bezrobotne osoby, które tam przychodzą nie dają dobrego przykładu dzieciom. Szkoły w Bydgoszczy  są często hermetyzowane. Uczniowie mają karty i tylko w ten sposób można się dostać do szkoły. Najlepiej by GOK funkcjonował w Dąbrowie Chełmińskiej, ponieważ w Wałdowie Królewskim nie ma ogólnodostępnej komunikacji.
Radny Ryszard Kaczor podkreślił, że warto interesować się również dużymi sprawami. Niektórym dyrekcja domu kultury kojarzy się z ogromnym budynkiem, gdzie odbywają się wszystkie zajęcia, a nie o to chodzi. W pomieszczeniach szkoły mają się znajdować tylko biura, najważniejszą kwestią będzie działalność w terenie.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę, że trzeba kierować instytucje kultury tam, gdzie w tych samych budynkach nie mieszkają ludzie. Mimo całej sympatii jest przeciwny usytuowaniu GOK w Ostromecku.
Radny Dawid Pałczyński wyjaśnił, że  mówiąc o siedzibie radni mieli na uwadze siedzibę administracyjną, gdzie nie jest potrzebna komunikacja publiczna, bo będzie kilku pracowników, którzy dojadą własnym środkiem transportu.
Władysław Sobociński – radny Rady Powiatu Bydgoskiego zwrócił uwagę, że GOK kojarzy się jako miejsce decyzyjne, na co wystarczy jedno pomieszczenie. Dodał, iż wolałby aby siedzibą tej jednostki był oddzielny budynek niezwiązany ze szkołą. Jest przeciwny temu, by urzędnicy pracowali w budynkach szkolnych.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że najistotniejszą sprawą jest działalność skierowana na odkrywanie talentów. Szkoły nie można zamknąć od rodziców i kontroli. Sprawy techniczne są mało istotne, najważniejsze będą ustalenia przyjęte na forum kultury.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów zamknął dyskusję.
 
ad.15. W dyskusji nad kwestiami przeznaczenia pomieszczeń w budynku po mleczarni w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że większość członków Komisji była za sprzedażą przedmiotowego budynku.
Radna Danuta Węgierska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że część członków Komisji była za sprzedażą omawianego obiektu, tym bardziej, że pojawiła się możliwość przejęcia i sprzedaży budynku policji i rozbudowy Urzędu Gminy, gdzie obecnie są trudne warunki przyjmowania interesantów.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja wypracowała trzy warianty i nie zajęła stanowiska w sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że jakiś czas temu policja proponowała, że odda Gminie zajmowany budynek w zamian za to, że będą mieli swą siedzibę w Urzędzie Gminy. W kwestii sprzedaży omawianego budynku – należy wziąć pod uwagę mieszkańców, którzy mieszkają w w/w obiekcie. Gmina nie posiada mieszkań zastępczych. Zaproponował wynajęcie zajmowanych lokali, ale niech lokatorzy sami je remontują, natomiast pozostałe pomieszczenia przeznaczyć pod bazę dla zakładu komunalnego.
Wójt Gminy poinformował, że policja podtrzymuje temat przekazania Gminie zajmowanych budynków, a sprzedaż mleczarni mogłaby nastąpić wyłącznie po sprzedaniu mieszkań lokatorom.
Radny Szymon Dunal ostrzegł, że za omawiany budynek w obecnym stanie Gmina nie otrzyma dużych pieniędzy. Stwierdził, że tam powinien powstać mały supermarket, w którym będą niższe ceny.
Wójt Gminy wyjaśnił, że możliwe jest podjęcie rozmów w sprawie lokalizacji w tym miejscu marketu, ale potencjalni najemcy żądają gotowego obiektu z dzierżawą na minimum 15 lat. W związku z czym bez wkładu finansowego ze strony Gminy będzie to raczej niemożliwe.
Radny Krzysztof Paliński zapytał, jaka jest powierzchnia użytkowa omawianego budynku i gruntu?
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej poinformował, że około 400-500 m.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów zawiesił dyskusję na ten temat do jednej z kolejnych Sesji Rady Gminy.
 
ad.16. W dyskusji nad wnioskiem Rady Sołeckiej Strzyżawa głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy Sołectwo posiada pozwolenie na budowę boiska?
Zygmunt Meller – Sołtys Sołectwa Strzyżawa poinformował, że  jak dotąd nie ma pozwolenia, dodał, że zastał taki stan sprawy.
Wójt Gminy poinformował, że w miejscu, w którym jest budowany kort miała być tłocznia. Dodał, że w kwestii boiska wymagane jest zgłoszenie projektu. Obiecał, że Gmina dołoży wszelkich starań, by załatwić sprawy projektowe. Wniósł o to, by odłożyć wniosek i rozpatrzyć go w terminie późniejszym, po uregulowaniu dokumentacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w wniosek Wójta Gminy.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w wniosek Wójta Gminy.
 
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VI/39/11 w sprawie udzielenia powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.18. W dyskusji na temat zmian w planie zagospodarowania przestrzennego Dąbrowa Chełmińska Centrum głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił temat i przedstawił informacje na temat obszaru, który miałby zostać objęty planem. Dodał, że w ciągu roku zostaną określone koszty, ale niezbędna jest wola Rady Gminy, by przystąpić do zmian. Szczegóły zostaną określone w przyszłości.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy do tych samych kosztów będzie można dołączyć opracowanie planów zagospodarowania przestrzennego w innych miejscowościach.
Wójt Gminy wyjaśnił, że każdy plan należy traktować jako odrębną sprawę. Każdą zmianę w planie zagospodarowania przestrzennego należy traktować indywidualnie.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, iż watro zastanowić się nad planem zagospodarowania Ostromecka. Poinformowała, że  na gruntach pani Sołtys znajduje się w planie boisko, mieszkańcy budynku przy ul. Bydgoskiej zwrócili uwagę, że tereny wykupione przez mieszkańców mają być przeznaczone na cele usługowe, podczas, gdy oni nie mają gdzie parkować.
Wójt Gminy poinformował, że dyskusja na ten temat zostanie poddana pod obrady Rady Gminy. Wszystkie kwestie związane z zagospodarowaniem w Ostromecku zostały dość dawno przyjęte. Dodał, że nie widzi żadnego problemu by zrealizować w/w zmiany, ale niezbędna do tego będzie zgoda Rady Gminy.
Radny Ryszard Kaczor postawił wniosek, by w przypadku, gdy nie zostanie przebudowany parking przy ośrodku zdrowia stworzyć przynajmniej jeden pas parkingowy w kierunku „domu nauczyciela”.
Wójt Gminy poinformował, że przy zmianie planu zagospodarowania zostanie uwzględniony zapis o możliwości tworzenia miejsc parkingowych.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję pozytywnego zaopiniowania propozycji przystąpienia do opracowania w przyszłym roku planu zagospodarowania przestrzennego dla całego wnioskowanego obszaru.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w wniosek.
 
ad.19. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VI/38/11 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.20. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian wieloletniej prognozy finansowej na lata 2011 -2025 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VI/40/11 w sprawie zmian wieloletniej prognozy finansowej na lata 2011 -2025, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
 
ad.21. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie,  podczas którego - omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano tematykę Sesji Rady.
 
ad.22. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
 
a)      Radna Danuta Węgierska poinformowała, że Komisja Statutowa kończy prace, ale powstał problem, który wynika z ustawy o samorządzie gminnym. W związku z powyższym zwróciła się z zapytaniem, czy jest ktoś, kto ma chęć utworzenia klubu radnych? Jeśli radni nie wyrażą takiej chęci, nie będzie konieczności dokonania zmian w statucie gminy w kwestii regulacji tworzenia i funkcjonowania klubów radnych.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie zapytanie radnej Danuty Węgierskiej – Przewodniczącej Komisji Statutowej, „kto jest za tym, by tworzyć kluby radnych”?
Radna Danuta Węgierska dodała, żer Rada Gminy nie może decydować, czy można tworzyć kluby, ponieważ to wynika z ustawy.
 
W wyniku głosowania czternastu radnych nie wyraziło woli tworzenia klubów radnych, jeden radny wstrzymał się od głosu.
 
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że  niepokoi go wynik głosowana, ponieważ radny Paliński będzie miał prawo utworzyć klub radnych. Wstrzymujący głos wnosi niepokój.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że nie będzie problemów i nie będzie powoływania żadnego klubu, ponieważ trzeba mieć z kim to zrobić.
 
b)      Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę na brak w budżecie gminy funduszu na realizację Dożynek Gminnych. Zapytał, czy na najbliższej Sesji nie należałoby  zająć się kwestią utworzenia zakładu komunalnego, bądź spółki?
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że ten temat jest przewidziany w planie pracy Rady.
 
c)      Radny Dawid Pałczyński postawił wniosek o zmianę godziny rozpoczęcia Sesji. Prosi o rozpoczynanie Sesji Rady Gminy choć o godzinę, czy pół godziny później.  Zaproponował, by Sesje Rady rozpoczynały się o godzinie 9:00.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że Sesje powinny odbywać się albo wcześnie rano, albo w godzinach późniejszych, ponieważ należy wziąć pod uwagę osoby pracujące.
Radny Dawid Pałczyński zauważył, że jeżeli Sesję będą się rozpoczynały pół godziny później nie będzie to stanowiło kolizji. Zbyt wczesne godziny są sporym  utrudnieniem organizacyjnym w przygotowaniu Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że nikt z urzędników ani on sam nie skarżył się na godzinę rozpoczęcia Sesji.
Władysław Sobociński – radny Rady Powiatu Bydgoskiego wyjaśnił, że  jego prośba o opóźnienie Sesji była spowodowana tym, że chciałby uczestniczyć jako radny powiatowy w życiu społecznym.  Nawet lepiej dla niego, by Sesje rozpoczynały się o godzinie 10:00.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie wniosek radnego Pałczyńskiego, by Sesje Rady Gminy rozpoczynały się o godzinie 9:00.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy jedenastu głosach „za”, jednym przeciwnym  i trzech wstrzymujących przyjęła wniosek radnego Pałczyńskiego.
W związku z powyższym Sesje Rady Gminy będą się rozpoczynały o godzinie 9:00.
 
d)     Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin zwróciła uwagę na bardzo zły stan drogi asfaltowej Gzin – Czarże.
Przewodniczący Rady Gminy zauważył, że stan wielu dróg po zimie uległ pogorszeniu. Sądzi, że drogi będą sukcesywnie naprawiane.
Wójt Gminy poinformował, że na w/w drodze zostanie wykonany remont cząstkowy. W budżecie jest ujęta przebudowa pobocza.
 
e)      Maria Łabaj – Sołtys Sołectwa Ostromecko poinformowała, że w dniu 22 maja br w Ostromecku będzie zbiórka krwi. Dodała, że liczy na udział radnych i sołtysów w tej inicjatywie.
 
f)       Stanisław Łącki - Sołtys Sołectwa Rafa poinformował, że niedawno budynek byłej szkoły w Rafie wizytowała komisja. Zwrócono uwagę na zły stan dachu, który przecieka. Dodał, iż nie chciałby aby komuś stała się krzywda.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że w bieżącym roku będą się odbywały doraźne naprawy, a w roku przyszłym zostanie wykonana wymiana pokrycia dachowego. Zwrócił się, by  nie czekać do Sesji z tak pilnymi sprawami, ale zgłaszać je na bieżąco. Dach wymaga pilnej wymiany i zostanie to wykonane.
 
ad.23. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 15:47 zamknął VI Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska - Wadych - inspektor (13 kwietnia 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (20 maja 2011, 12:21:01)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1137