PROTOKÓŁ Z IV SESJI RADY GMINY


P R O T O K Ó Ł   IV/11
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 17 lutego 2011 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 8:30 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
Radny nieobecny:
- Marek Kuśmierek.
 
W Sesji udział wzięli:
  • Radni Rady Gminy wg listy obecności,
  • mgr inż. Radosław Ciechacki - wójt Gminy,
  • mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
  • mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
  • mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
  • inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
  • mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
  • mgr Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski,
  • mgr Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
  • Uczniowie Zespołu Szkół w Ostromecku wraz z opiekunem,
  • Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności oraz sołtysi, którzy pełnili w/w funkcję w poprzedniej kadencji.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Dąbrowa Chełmińska na lata 2009-2019”
  7. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Czemlewo na lata 2009-2019”
  8. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Gzin na lata 2009-2019”
  9. Projekt uchwały w sprawie ogólnodostępności boiska i bieżni w miejscowości Dąbrowa Chełmińska.
  10. Informacja na temat realizacji budowy kanalizacji ściekowej na terenie Gminy.
  11. Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
  12. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na rok 2011:
    a) wystąpienie Wójta Gminy w sprawie projektu budżetu,
    b) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
    c) odczytanie opinii Komisji Rady Gminy,
    d) odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z autopoprawkami,
    e) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
  13. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej na lata 2011-2025.
  14. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru działek nr 290/2, 290/3, 290/4, 290/5 obręb geodezyjny Ostromecko we wsi Nowy Dwór.
  15. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowych do gminnego zasobu.
  16. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości gruntowych do gminnego zasobu.
  17. Projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowych przeznaczonych na drogę publiczną gminną w klasie dojazdowej
  18. Projekt uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej
  19. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości.
  20. Projekt uchwały w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, opłaty od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.
  21. Dyskusja nad wnioskiem LKS Dąbrowa Chełmińska.
  22. Dyskusja nad wnioskiem ZOS Dąbrowa Chełmińska.
  23. Dyskusja nad wnioskiem Gminnej Spółki Wodnej w Dąbrowie Chełm.
  24. Dyskusja w sprawie opłaty za montaż kompletu ptrzyłączeniowego na przyłączu wody.
  25. Dyskusja na temat projektu planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Linje”.
  26. Przyjęcie planów pracy Komisji Rady Gminy na rok 2011.
  27. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
  28. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  29. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Szymona Dunala na Sekretarza obrad. Radny Dunal wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokółu z III Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z III Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę na znaczną podwyżkę cen kruszywa.
Wójt Gminy udzielił wyjaśnień dodając, że rozróżniono granulację, ponieważ Gmina korzysta również z najgrubszej frakcji, której cena jest nieco niższa niż w roku ubiegłym.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.5. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski podnoszono następujące kwestie:
 
a)      Radny Krzysztof Paliński - Przewodniczący Gminnej Rady Sportu poinformował, iż Bartosz Kotłowski zdobył brązowy medal w biegu na 1500 m. w Mistrzostwach Polski Juniorów.
Przewodniczący Rady Gminy dokonał wręczenia dyplomu Bartoszowi Kotłowskiemu.
Radny Krzysztof Paliński wręczył nagrodę.
Przewodniczący Rady Gminy oraz radny Krzysztof Paliński dokonali wręczenia podziękowania trenerowi Błażejowi Stankiewiczowi.
 
b)      Przewodniczący Rady Gminy wraz z Wójtem Gminy  złożyli podziękowania oraz wręczyli dyplomy osobom, które dotychczas pełniły funkcje sołtysa:
Józef Drążyk, Stanisław Armknecht,  Ambroży Chyła Leon Kociniewski, Beata Zielińska.
 
c)      Adam Dunajski przedstawiciel KRUS przedstawił informacje na temat bezpieczeństwa i zagrożeń w gospodarstwach rolnych. Zachęcił do wzięcia udziału w konkursie dot. bezpieczeństwa w gospodarstwie, dodając, że każdy uczestnik otrzyma nagrodę.
 
ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Dąbrowa Chełmińska na lata 2009-2019” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IV/21/11  zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Dąbrowa Chełmińska na lata 2009-2019”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Czemlewo na lata 2009-2019” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IV/19/11  zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Czemlewo  na lata 2009-2019”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Gzin na lata 2010-2020” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IV/20/11  zmieniającej uchwałę w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Gzin na lata 2010-2020”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ogólnodostępności boiska i bieżni w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IV/22/11 w sprawie ogólnodostępności boiska i bieżni w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad informacją na temat realizacji budowy kanalizacji ściekowej na terenie Gminy głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat realizacji budowy kanalizacji ściekowej na terenie Gminy, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.11. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Radna Danuta Węgierska  - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawiła wniosek Komisji o zabezpieczenie pomieszczenia dla Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na jej działalność oraz działalność psychologa.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy na rok 2011 głos zabrali:
a)      Wójt  Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
b)      Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy odczytał Uchwałę nr 25/P/2010 Składu Orzekającego Nr 1 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 15 grudnia 2010 roku w sprawie opinii o projekcie budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2011 rok oraz Uchwałę Nr 18/Dpr/2010 Składu Orzekającego Nr 1 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 15 grudnia 2010 roku w sprawie opinii o możliwości sfinansowania planowanego deficytu przedstawionego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2011 rok, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
c)      Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu budżetu Gminy na rok 2011.
Wójt  Gminy przedstawił informację o konieczności zwrotu niewłaściwie naliczonej subwencji oświatowej na rok 2010 w kwocie 250 000 zł oraz o konieczności dokonania korekt w projekcie budżetu.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o przedstawienie zaistniałych zmian.
Skarbnik Gminy przedstawiła stosowne informacje o zmianach do projektu budżetu.
Radny Ryszard Kaczor stwierdził, iż „boli go” fakt zdjęcia kwoty 150 000 zł z działu dróg.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o ogłoszenie przerwy, aby dokonać niezbędnych korekt  i poprawek.
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 9:22 ogłosił 15 min przerwy.
 
Nauczycielka z Zespołu Szkół w Ostromecku w imieniu Gimnazjalistów z Zespołu Szkół w Ostromecku złożyła podziękowanie za umożliwienie młodzieży uczestniczenia w Sesji Rady Gminy.
 
O godzinie 9:43 wznowiono obrady po przerwie.
 
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę na kwestie gospodarki mieszkaniowej - utrzymanie mieszkań komunalnych oraz bieżące remonty. Dodał, iż ma nadzieję, że zostanie wykonany chociaż częściowy remont pomieszczeń w Rafie.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w tym dziale środki finansowe były przewidziane na remont pomieszczeń gospodarczych pryz budynku położonym przy ul. Bydgoskiej 40 w Dąbrowie Chełmińskiej. Dodał, że ten projekt wycofano. Pojawiła się pilna konieczność budowy komina na budynku przedszkola w Dąbrowie Chełmińskiej.
Poinformował, że pewne prace przy tych budynkach będą prowadzone i na remonty lokali w Rafie zostanie przyznana pewna pula środków finansowych.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy wyczerpano wszystkie możliwości sprawdzenia, czy subwencja oświatowa choć w części faktycznie została niewłaściwie naliczona? Zwrot niewłaściwie naliczonej subwencji w kwocie 250 000 zł to bardzo duże obciążenie dla budżetu.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że w szkole w Czarżu została podana błędna ilość uczniów. Dodała, że szkoły samodzielnie wprowadzają do programu dane dotyczące liczby uczniów i Gmina nie ma możliwości sprawdzenia, czy wpływu na to.
Ministerstwo zażyczyło sobie, by w ciągu 14 dni w/w kwotę zwrócić, jednak nie naliczono od niej odsetek.
Radny Krzysztof Paliński zauważył, że jego zdaniem proponowana przez Wójta i Skarbnik Gminy droga rozwiązania sprawy jest dobra, jednak wartoby zastanowić się nad możliwością nie popełniania tego błędu w przyszłości. Dodał, iż  należy uszczelnić kontrolę wewnętrzną, by na przyszłość nie doszło do takich błędów.
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS wyjaśniła zasady opracowywania i przekazywania informacji będących podstawą naliczania subwencji oświatowej. Dodała, że do niej trafiają zakodowane dane, w związku, z czym nie ma możliwości wykonania korekty i weryfikacji. Poza tym cała dokumentacja znajduje się w szkołach. Ona tylko przesyła zakodowane informacje, które otrzymuje do Kuratorium Oświaty, które następnie są przekazywane dalej. Wyjaśniła, iż nie miała żadnego wpływu na zaistniałą sytuację.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy nie możnaby zmniejszyć do 60 000 zł  środków finansowych z działu „wykup gruntów”?
Wójt Gminy poinformował, że niestety nie ma takiej możliwości. W tej kwocie ujęto niezbędne minimum, które Gmina musi zrealizować.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały budżetowej i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IV/17/11 w sprawie uchwalenia budżetu gminy na rok 2011, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem  uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej na lata 2011 – 2025 głos zabrali:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy odczytał Uchwałę Nr 25/WPF/2010 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 15 grudnia 2010 roku w sprawie opinii o projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2011 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VI/18/11 w sprawie  uchwalenia wieloletniej prognozy finansowej na lata 2011 – 2025, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru działek nr 290/2, 290/3, 290/4, 290/5 obręb geodezyjny Ostromecko we wsi Nowy Dwór głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie da w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy w związku z obszernym tekstem może nie odczytywać w/w projektu uchwały przed jego podjęciem?
 
Rada Gminy jednogłośnie przychyliła się do w/w wniosku.
 
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy wpłynęły jakieś uwagi do przedmiotowego planu?
Wójt Gminy wyjaśnił, że wszystkie uwagi zostały uwzględnione.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i jednym „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr IV/23/11 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru działek nr 290/2, 290/3, 290/4, 290/5 obręb geodezyjny Ostromecko we wsi Nowy Dwór, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowych do gminnego zasobu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opnie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IV/24/11 w sprawie nabycia nieruchomości gruntowej do gminnego zasobu (droga), która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowych do gminnego zasobu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opnie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IV/25/11 w sprawie w sprawie nabycia nieruchomości gruntowej do gminnego zasobu, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowych przeznaczonych na drogę publiczną gminną w klasie dojazdowej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IV/26/11 w sprawie nabycia nieruchomości gruntowej do gminnego zasobu, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IV/27/11 w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.19. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę  sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IV/28/11 zmieniającej uchwałę  sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.20. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, opłaty od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy w tym przypadku obowiązuje zasada, że za dostarczenie dokumentu (decyzji podatkowej) sołtysi otrzymują dodatek, czy dodatek naliczany jest tylko za otrzymane wpłaty?
Wójt Gminy wyjaśnił, że dodatki nie są to odrębnie naliczane. Przysługują tylko za zainkasowaną kwotę.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że to powinno zostać zmienione. Trzeba rozdzielić część dodatku za inkaso osobno i za dostarczenie decyzji osobno.
Wójt Gminy wyjaśnił, że stosowana zasada jest ustalona od zawsze.
Radny Szymon Dunal poinformował, że osobiście na terenie Sołectwa Dąbrowa Chełmińska, którego jest Sołtysem, dostarcza nakazy płatnicze, ale mieszkańcy płacą podatki na konto Urzędu Gminy i sołtys nie inkasuje żadnych wpłat.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że należy rozdzielić te dwie sprawy, ponieważ sołtys wykonuje pracę za listonosza.
Jan Sibiński - Sołtys Sołectwa Borki przypomniał, że kiedyś przez krótki czas zatrudniony był kurier.
Radca Prawny poinformowała, że zgodnie z zapisami ordynacji podatkowej nie ma możliwości przyznania dodatków za dostarczenie decyzji, jest tylko dodatek za inkaso.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że jest tylko jeden przypadek, o którym można dyskutować – Sołtysa Sołectwa Dąbrowa Chełmińska, ponieważ tylko on nie otrzymuje żadnych profitów z tytułu inkasa podatków i opłat lokalnych.
Radny Szymon Dunal wyjaśnił, iż zgodził się na dostarczanie decyzji, ponieważ dzięki temu ma możliwość poznania mieszkańców. W przypadku, gdy kogoś nie zastanie, przynosi decyzje do Urzędu Gminy i wówczas są wysyłane.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr IV/29/11 w sprawie inkasa od osób fizycznych łącznego zobowiązania pieniężnego, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego, opłaty od posiadania psów oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:35 ogłosił 15 min. przerwy.
 
O godzinie 10:55 wznowiono obrady po przerwie.
 
Radny Dawid Pałczyński nie wrócił z przerwy, aktualny stan rady 13 osób.
 
ad.21. W dyskusji nad wnioskiem Ludowego Klubu Sportowego w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem prowadzenia omówił sprawę.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna nie zajęła stanowiska w sprawie, ponieważ w danym piśmie nie ujęto kwoty wnioskowanej dotacji, poza tym trwa konkurs na realizację zadań w zakresie sportu.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych  nie zajęła stanowiska w sprawie. Zwrócono uwagę, że nie wiadomo jaką kwotę dotacji otrzyma LKS na realizację zadań sportowych oraz nie podano wnioskowanej kwoty.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska nie zajęła stanowiska w sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, że Rada Gminy wróci do sprawy po rozdzieleniu środków z konkursu.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że swój głos wyraził na posiedzeniu Komisji. Zaapelował do działaczy klubów sportowych Dąbrowa Chełmińska i Ostromecko. Zwrócił uwagę, że piłka nożna to sport uprawiany przez wszystkich, ale jest to sport drogi. Niebawem rozpoczną się eliminacji do Olimpiady Sportowców Wiejskich. Przedstawił informacje o dyscyplinach sportowych, w których wezmą udział poszczególne kluby.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję wrócenia do sprawy po rozstrzygnięciu konkursów.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym „wstrzymującym” postanowiła wrócić do sprawy po rozstrzygnięciu konkursu na realizację zadań sportowych.
 
ad.22. W dyskusji nad wnioskiem Zespołu Oświaty Samorządowej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił wniosek.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna jest zgodna co do umożliwienia szukania środków na zakup używanego autokaru.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych stanęła na stanowisku, że należy znaleźć pieniądze na zakup autobusu.
Komisja Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała znalezienie środków finansowych na zakup używanego autobusu.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że procedury zakupu muszą potrwać. Zapytał, czy obecnie używany autobus nadaje się do wożenia dzieci?
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS wyjaśniła, że w/w autobus posiada aktualny przegląd techniczny, ale nie zaplanowano nakładów na remonty. Wymagana jest naprawa ramy. Autobus jest naprawiany na bieżąco. Nie stwarza niebezpieczeństwa takiego, żeby nie mógł jeździć po drogach. Nie jest w tak fatalnym stanie, by stwarzał bezpośrednie zagrożenie.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że szuka się w tym roku środków na różne cele. byłby za tym, żeby oszczędzać omawiany autobus i kwestie zakupu nowego rozpatrywać w późniejszym terminie. Zaproponował, by czekać dopóki nie będzie drugiego autobusu i wykorzystywać obecny wyłącznie na dowóz dzieci do szkoły.
Radny Szymon Dunal zastanawiał się, czy może przez ten rok wykorzystać istniejący autobus.
Radny Andrzej Barczyński wskazał na procedury przetargowe, które wymagają czasu.
Wójt Gminy poinformował, że autobus będzie „oszczędzany”, by nie doszło do awarii. Można znaleźć środki, ale sama procedura przetargowa jest długotrwałą i należy się do niej solidnie przygotować, żeby dobrze opisać warunki w specyfikacji.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy Kierownik ZOS nie znalazłaby w swoim budżecie kwoty około 30 000 zł w ramach dofinansowania zakupu autobusu?
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS w odpowiedzi poinformowała, że nie analizowała budżetu, ale przemyśli tę sprawę.
 
ad.23. W dyskusji nad wnioskiem Gminnej Spółki Wodnej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił wniosek, dodając, że w piśmie widnieje kwota 15 000 na wykonanie odwodnień, ale w międzyczasie radny Kaczor i Dyrekcja Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej zgłosiła pilną potrzebę odwodnienia terenu przy szkole w Wałdowie Królewskim, na co potrzeba 10 000 zł. W wyniku rozmów GSW wykona w pierwszym rzędzie sprawy newralgiczne. Wójt zwrócił uwagę na brak pracowników interwencyjnych, którymi ta Spółka się posiłkowała. Dodał, iż dotacja będzie musiała przesunąć się w czasie.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski zwrócił uwagę, że w pewnym miejscu jest zagrożona droga powiatowa, więc Spółka mogłaby wystąpić o dotację do Powiatu.
Wójt Gminy poinformował, że Spółka już wystąpiła z pismem w tej sprawie.
Radny Szymon Dunal poinformował, że przy ul. Toruńskiej w Dąbrowie Chełmińskiej ktoś musiałby zająć się wycięciem zakrzaczeń i utrzymaniem rowu, który koniecznie trzeba udrożnić.
Przewodniczący Rady Gminy podsumował, iż trzeba będzie znaleźć w budżecie gminy kwoty 25 000 zł na realizację zadań melioracyjnych.
 
ad.24. W dyskusji na temat opłaty za montaż kompletu przyłączeniowego na przyłączu wody głos zabrali:
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej celem wprowadzenia omówił w/w wniosek. Zaproponował, że materiał będzie musiał zakupić odbiorca, a Gmina dokona prac przyłączeniowych i w dalszym ciągu pozostanie gospodarzem urządzeń.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, iż wydaje mu się, że do licznika wszystko jest właściciela, dlaczego nie dotyczy to wody? Poinformował, że chciałby poznać przepis regulujący tę propozycję.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił, że zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę wykonanie przyłącza należy do odbiorcy.
Radna Danuta Węgierska zwróciła się o przedstawienie szczegółowych wyjaśnień.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wyjaśnił, iż chodzi o nawiertki. Dotychczas Gmina sama to robiła i w dalszym ciągu będzie to wykonywać, natomiast materiał musi kupić odbiorca.
Radna Danuta Węgierska zapytała, co w sytuacji, jeśli odbiorca kupi nieodpowiednią nawiertkę?. Czy nie byłoby lepiej, gdyby Gmina zakupia nawiertkę, a następnie pobierze zapłatę?
Wójt Gminy wyjaśnił, że kierownik zapisze w umowie odpowiednie obostrzenia.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę na proponowane powołanie zakładu budżetowego i wówczas te sprawy będą rozwiązywane.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski poinformował, że zgodnie z przepisami obowiązkiem odbiorcy jest wybudowanie przyłącza, w związku z tym trzeba to robić.
Władysław Sobociński – radny Rady Powiatu Bydgoskiego wskazał, że na to jest potrzebna zgoda Rady Gminy.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski wyjaśnił, że kierownik Porażyński będzie dokonywał odbioru.
Radny Andrzej Barczyński przypomniał, że do zadań gminy należy zaspokojenie jej potrzeb. Wójt Gminy zaproponował wycofanie w/w pisma i postępowanie zgodnie z zapisami ustawy.
 
Rada Gminy w wyniku dyskusji uznała, że odbiorca dokona zakupu materiału, a Gmina wykona niezbędne prace.
 
ad.25. W dyskusji na temat projektu planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Linje” głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę.
Teresa Łabaj – inspektor Urzędu Gminy przedstawiła szczegóły sprawy.
Przewodniczący Rady Gminy dodał, iż powstało pytanie, jakie roboty będzie można wykonywać, a jakie są zabronione żeby nie spowodować obniżenia wód gruntowych. Zaproponował, by Wójt Gminy zwrócił się do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o  określenie zakresu robót i w przypadku, gdy one będą stały w sprzeczności z planami zagospodarowania przestrzennego, wówczas będzie propozycja negatywnego zaopiniowania w/w planu ochrony.
 
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła w/w propozycję.
 
ad.26. Przewodniczący Komisji przedstawili plany pracy Komisji na rok 2011.
Przewodniczący Rady Gminy dodał, że są to plany otwarte, ponieważ zwykle w trakcie roku pojawiają się dodatkowe tematy.
Radna Danuta Węgierska - Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że w planie pracy Komisji zaplanowane są wizyty w szkołach, ośrodkach zdrowia, bibliotekach itp. Dodała, że radni niebędącymi członkami w/w Komisji będą zapraszani i powiadamiani o tych spotkaniach.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w plany pracy Komisji.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, dwunastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła plany pracy Komisji na rok 2011, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
 
ad.27. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano tematykę Sesji Rady.
 
ad.28. W punkcie „sprawy różne” poruszano następujące kwestie:

a)      Radny Szymon Dunal przedstawił apel mieszkańców, by poczta w Dąbrowie Chełmińskiej pracowała trochę dłużej, do godziny 18-stej, ponieważ niektórzy dłużej pracują i nie mają możliwości odebrania listów poleconych.
 
b)      Radny Szymon Dunal poinformował, iż niektórzy mieszkańcy zwracają uwagę, że  otrzymują dwie decyzje podatkowe, nie ma też druków do banku, co kiedyś było stosowane.
Radca Prawny wyjaśniła, iż sprawa wyniknęła wniesieniu odwołania od decyzji przez jedną z podatniczek. Samorządowe Kolegium Odwoławcze zarzuciło, że błędem jest wspólne doręczanie decyzji. Każdy podatnik ma otrzymać odrębne pismo. Dodała, iż osobiście uważa, że jest to nieuzasadnione, ale należy się stosować do zaleceń organu odwoławczego.
Skarbnik Gminy dodała, że każda z tych decyzji powinna być wysłana w odrębnej kopercie za potwierdzeniem odbioru. Dla urzędu jest to dodatkowa praca i koszty. Nie można wystawiać decyzji razem na małżonków.
Jan Sibiński – Sołtys Sołectwa Borki zapytał, czy w związku z powyższymi informacjami sołtysi roznosząc decyzje będą musieli wymagać dwóch podpisów? To spowoduje, że będą zmuszeni po kilka razy chodzić do jednego gospodarstwa.
Radca Prawny wyjaśniła, że w świetle przepisów małżonek może odebrać decyzję za małżonka. Kolegium wydało opinię, że małżonka nie dostała odrębnej decyzji więc nie została powiadomiona, gdyby wystawiono osobną decyzję i mąż podpisałby jej odbiór, wówczas zachodzi domniemanie właściwego doręczenia. Poczta robi tak samo. Chodzi tu o procedurę odwoławczą.
 
c)      Stanisław Łącki - Sołtys Sołectwa Rafa zwrócił uwagę, że swego czasu, gdy została założona nitka sieci wodociągowej mieszkańcy płacili 1200 zł. Teraz w/w opłata będzie wynosiła ¼ tamtej kwoty. Sołtys zapytał, czy w tamtych czasach koszt nawiertki był wyższy niż obecnie?
Wójt Gminy wyjaśnił, że dziś płaci się opłatę adiacencką w wysokości 1400 zł plus zakup materiału. Mieszkańcy nie będą już płacili kwoty 1200 zł.
 
d)     Stanisław Łącki – Sołtys Sołectwa Rafa poinformował, że na drodze powiatowej do Czarża woda ze źródła wypływa na asfalt, co stwarza ogromne zagrożenie. Zastanawiał się nad możliwością udrożnienia rowu przydrożnego.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że o ile wystarczy środków powiatowych zostanie to wykonane.
 
e)      Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o zawiadomienie Zarządu Dróg Wojewódzkich o konieczności naprawy barierki przydrożnej.
Wójt Gminy poinformował, iż w najbliższy wtorek odbędzie spotkanie z Kierownikiem Zarządu Dróg, podczas którego ta sprawa zostanie poruszona.
 
f)       Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę na pogarszający się stan drogi wojewódzkiej w miejscowości Ostromecko. Zauważyła, że  jeżeli w najbliższym czasie nie zostanie przebudowana, wówczas infrastruktura wykonana przez Gminę ulegnie dewastacji.
Wójt Gminy poinformował, że skierowano pisma w tej sprawie do odpowiednich instytucji oraz pisma w celu wsparcia dążeń Gminy. Nie tylko poruszano tam aspekt porozumienia, ale także, że część ze spotkań prezencji w Unii Europejskiej, z których część może się odbyć w pałacu w Ostromecku.
 
g)      Radny Błażej Stankiewicz zwrócił się z prośbą, by przypominać na początku każdej Sesji o wyłączeniu bądź wyciszeniu telefonów.
Przewodniczący Rady Gminy przyznał, iż o tym zapomniał i zwrócił się o wyciszanie telefonów na następnych Sesjach.
 
ad.29. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 11:47 zamknął IV Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska - Wadych - inspektor (17 lutego 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (23 marca 2011, 11:51:54)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1038