PROTOKÓŁ NR 19/09 KOMISJI ROLNICTWA, BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA


P R O T O K Ó Ł   NR  19/09
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 15 kwietnia 2009 roku.
 
Posiedzeniu przewodniczył Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji.
 
W posiedzeniu uczestniczyli:
-         członkowie Komisji wg listy obecności,
-         Józef Hentrich – Przewodniczący Rady Gminy,
-         mgr Zbigniew Łuczak – Wójt Gminy,
-         mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-         mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-         mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS.
 
 
Porządek posiedzenia:
  1. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2008.
  2. Zaopiniowanie materiałów związanych z tematyką XXIII Sesji Rady Gminy.
  3. Przyjęcie protokółu z poprzedniego posiedzenia.
  4. Sprawy różne.
 
ad.1. Komisja dokonała analizy  sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2008 rok zwracając uwagę na kwestie zaległości podatkowych. Po zapoznaniu się z informacjami Wójta i Skarbnik Gminy jednogłośnie i bez uwag pozytywnie zaopiniowała w/w sprawozdanie.
 
ad.2. Komisja omawiała następujące informacje i projekty uchwał związane z XXII Sesją Rady Gminy:
a)  Sprawozdanie z działalności GOPS:
 Komisja omawiała kwestie dożywiania uczniów w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej. Zwrócono uwagę na pozytywne opinie na temat w/w posiłków.
Szymon Dunal – członek Komisji zwrócił się o podanie informacji na temat podjętych działań w kierunku utworzenia stołówki szkolnej w Dąbrowie Chełm.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że opracowano projekt i wykonano wstępne kosztorysy.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, czy osoby, które uczestniczyły w  projekcie systemowym pt. „Przyszłość w Naszych Rękach” współfinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki znalazły pracę?
Sekretarz Gminy w odpowiedzi poinformowała, że jedna z uczestniczek w/w kursu znalazła zatrudnianie w ramach robót publicznych w Gminnej Bibliotece Publiczno – Szkolnej, druga zastępuje kasjerkę w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej a inna znalazła zatrudnienie już w trakcie kursu. Dodała, że dokładne dane nie są jej znane.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w sprawozdanie.
 
b)  Sprawozdanie z działalności Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej:
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że bilans Gminnej Przychodni zamyka się saldem dodatnim. Zapytał, czy wygenerowany zysk stanowi pewien bufor bezpieczeństwa, czy planuje się wykonanie jakiejś inwestycji?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że w bieżącym roku zakupiono defibrylatory, zysk przeznaczany jest na działalność statutową. Dodał, że w roku ubiegłym zysk przeznaczono na budowę podjazdu w przychodni w Ostromecku.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zauważył, iż  ze sprawozdania wynika, że na terenie Gminy pracuje dwóch lekarzy etatowych, podczas, gdy są trzy ośrodki zdrowia. Zdaniem radnego nie jest to dobrym rozwiązaniem, że w przychodni zdrowia w Ostromecku często zmieniają się lekarze.
Wójt Gminy wyjaśnił, że od niedawna został zatrudniony w ośrodku zdrowia w Ostromecku emerytowany lekarz.
Szymon Dunal – członek Komisji poinformował, że pacjenci skarzą się na nowego lekarza, że karze się leczyć naturalnie.
Wójt Gminy poinformował, że były problemy ze znalezieniem lekarza. Lekarz pracujący obecnie w przychodni w Ostromecku nie jest lekarzem rodzinnym, jest chirurgiem.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że w godzinach popołudniowych  bardzo trudno o opiekę lekarską i trzeba korzystać z przychodni w Bydgoszczy.
Przewodniczący Komisji zaproponował przełożenie pytań dotyczących opieki lekarskiej na Sesję Rady Gminy, na którą zaproszono Dyrektor Gminnej Przychodni.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, ze każdy ma prawo zgłosić swój głos do protokółu, by następnie Przewodniczący Komisji przedstawił wnioski na Sesji Rady Gminy.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie propozycję, by zwrócić się na Sesji Rady Gminy do Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ o wprowadzenie systemu, który doprowadzi do przedłużenia nawet do 20:00 godziny opieki domowej nad pacjentami.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w wniosek.
 
c)  Komisja jednogłośnie i bez uwag pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej.
 
d)  Komisja jednogłośnie i bez uwag pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej.
 
e)  Komisja przy trzech głosach „za” i jednym przeciwnym postanowiła się wypowiedzieć na Sesji Rady Gminy w kwestiach absolutorium dla Wójta Gminy.
 
f)  Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości Czemlewo na lata 2009-2019:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
g)  Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego w celu realizacji projektu pn. „Przedszkolaki z naszej paki” w ramach Priorytetu IX, Działanie 9.1, Poddziałanie 9.1.1 „Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki:
Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały. Poinformowała, że wniosek został już złożony do Urzędu Marszałkowskiego. Koordynatorem programu jest Gmina Solec Kujawski, pozostałe gminy - partnerzy muszą podpisać porozumienia, a do tego wymagana jest zgoda wyrażona uchwałą Rady Gminy. Dodała, że wkład gminy to 1,5% reszta to udział z funduszu. W ramach programu przewidziane są m.in. zajęcia z logopedą, wyjazdy, informatyka, język angielski, zielone przedszkole itp. Wydatki to głównie koszty personelu, ale również zakup sprzętu i wyposażenia. Przedszkola zyskają sporo dodatkowych sprzętów, np. akcesoria multimedialne, komputery, sztalugi, stoliki i krzesła. Program skierowany jest do 3,4 i 5-ciolatków.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
h)  Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, p.t.: „Mały Odkrywca w Przedszkolu w Dąbrowie Chełmińskiej:
Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały. Dodała, że z takim samym projektem wystąpiono w Ostromecku, ale nie uzyskał on akceptacji. Programem zostaną objęte dzieci z zerówki. Odbędą się szkolenia dla nauczycieli, spotkania z rodzicami i szkolenia dla nich. Program zakłada realizację szerokiej współpracy z rodzicami. Realizować go będzie Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
i)  Projekt uchwały w sprawie ustalenia tygodniowego wymiaru godzin zajęć dla dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych oraz pedagoga szkolnego i logopedy na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska:  
Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały, wyjaśniając, że w związku ze zmianą ustawy o systemie oświaty Rada Gminy ustala godziny, które dotychczas ustalał Wójt Gminy. Dodał, że ustalał te godziny na podstawie wniosków dyrektorów szkół. Zawsze brano pod uwagę ilość oddziałów.
Wójt Gminy dodał, że niegdyś ministerstwo ustalało ilość godzin i na tym się wzorował. Jeśli Rada Gminy podejmie uchwałę ustalającą wymiary w/w godzin odbiegającą od propozycji wójta, wówczas będzie musiał wypowiedzieć dyrektorom umowy o pracę i zaproponować nowe warunki.
 
Komisja omawiała kwestie kosztów godzin ponadwymiarowych.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
 
j)  Projekt uchwaływ sprawie ustalenia opłat za świadczenia publicznych przedszkoli wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego w Gminie Dąbrowa Chełmińska:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały. Poinformował, że w ramach kontroli prowadzonej w Urzędzie Wojewódzkim Prokurator Rejonowy Bydgoszcz – Północ wystąpił do wszystkich gmin o uchylenie uchwał ustalających opłaty za przedszkola, a uchwały w tej sprawie na rok 2009 zaskarżył do sądu administracyjnego. Wójt przedstawił postawione przez prokuratora zarzuty.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że jego zdaniem nierówność wobec prawa byłaby wówczas, gdyby odpłatność za drugie dziecko wynosiła o 50% więcej
Wójt Gminy wyjaśnił, że Konstytucja RP mówi o równości wobec prawa.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
k)  Projekt uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska:
Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały. Dodała, że uchwalony pod koniec ubiegłego roku regulamin musi zostać ponownie uchwalony, ponieważ nastąpiła zmiana w ustawie o systemie oświaty i w karcie nauczyciela. Teraz regulamin nie ma określonej formy obowiązywania, a do tej pory uchwalany był na okres jednego roku.
 
Komisja omawiała kwestie dodatków wyrównawczych dla nauczycieli stażystów.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zastanawiał się, czy znów nie pojawią się zarzuty, że omawiany projekt uchwały nie jest konsultowany z całym środowiskiem nauczycielskim.
Wójt Gminy wyjaśnił, że ma obowiązek uzgodnić w/w projekt uchwały ze związkami zawodowymi i ten obowiązek spełnił.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, w jaki sposób rozwiązuje się kwestie barier architektonicznych, ponieważ szkoła nie jest przystosowana dla niepełnosprawnych.
Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej wyjaśniła, że zajęcia odbywają się na parterze, a do budynku szkoły są wykonane podjazdy. Dwa autobusy szkolne są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Andrzej Barczyński – członek Komisji zapytał, jakie przewiduje się rozwiązania w kwestii przyjęcia do szkół dzieci pięcioletnich, ponieważ do szkół przybędzie o jeden rocznik więcej dopóki roczniki z poprzedniego systemu ukończą edukację.
Wójt Gminy wyjaśnił, że sześciolatki pójdą do klas pierwszych. Dodał, że jeden rocznik przybędzie w szkołach, ale ubędzie z przedszkoli.
Przewodniczący Rady Gminy dodał, że uczniowie będą kończyli gimnazjum o rok wcześniej. Andrzej Barczyński – członek Komisji zwrócił uwagę, że przez okres dziewięciu lat przybędzie w szkołach jeden rocznik.
Wójt Gminy poinformował, że pierwszy taki rocznik pięciolatków w zerówkach będzie w 2012 roku.
Przewodniczący Rady Gminy dodał, że w tej sytuacji szkoły będą musiały ułożyć plany zajęć taki sposób, by te dzieci się zmieściły, będzie większa zmianowość.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
l)  Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
 
Komisja omawiała sprawy budowy przystanku autobusu szynowego w Dąbrowie Chełmińskiej.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
m)  Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
 
n)  Dyskusja na temat opłat partycypacyjnych za przyłączenie do sieci wodociągowych i kanalizacyjnych:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił temat. Zaproponował odstąpienie od opłat partycypacyjnych za przyłączanie się do istniejącej sieci wodno - kanalizacyjnej. Dotychczas pobierano opłatę 1200 zł. za dołączenie się do sieci i zgodnie z decyzją Rady Gminy do tej pory ta opłata jest pobierana mimo podjęcia uchwały o opłatach adiacenckich.
Przewodniczący Komisji zaproponował odstąpienie od opłat za przyłącze do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
Andrzej Barczyński – członek Komisji stwierdził, że co do kwestii odstąpienia od opłaty za przyłączenie się do sieci wodociągowej ma wątpliwości ale jeśli chodzi o kanalizację to należy się zastanowić.
Wójt Gminy wyjaśnił, że opłata adiacencka będzie obowiązywała i zostanie naliczona już od momentu zaistnienia możliwości przyłączenia się do sieci, nawet jeśli ktoś się nie podłączy, bo stworzył warunki.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek w sprawie odstąpienia od pobierania opłaty partycypacyjnej za przyłączanie się do istniejącej sieci wodno – kanalizacyjnej.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w wniosek.
 
o)  Wójt Gminy przedstawił projekt targowiska. Byłby to plac o wymiarach 15x25 m. wokół zieleń. Dodał, że w chwili obecnej nie przewiduje utwardzenia całego placu. Pozostała jego część byłaby parkingiem dla samochodów. Plac będzie udostępniony tylko do prowadzenia handlu. Przedstawił szacowane koszty w/w inwestycji.
Szymon Dunal – członek Komisji zwrócił uwagę, że nawierzchnię placu należy wykonać w taki sposób, by mógł na to wjechać samochód osobowy, ponieważ gdyby w przyszłości nie targowisko przestało istnieć, przedmiotowy będzie można ten plac wykorzystać na parking.
 
Komisja w wyniku dyskusji zaproponowała wykonanie dodatkowej podsypki celem wzmocnienia nawierzchni przedmiotowego placu.
 
p)  Dyskusja dot. uwag i wniosków grupy mieszkańców Ostromecka dot. planu zagospodarowania przestrzennego obrębu geodezyjnego Ostromecko:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił procedurę uchwalania planów zagospodarowania przestrzennego oraz przebieg w/w sprawy.
Jan Palmowski – członek Komisji zwrócił uwagę, że intensywne użytkowanie rolne spowoduje więcej szkód niż osiedle domków, które będą podłączone do kanalizacji, a wody opadowe będą odprowadzane tam, gdzie trzeba. Przy użytkowaniu rolnym stosuje się środki ochrony roślin, które przenikają do gleby i w efekcie wód gruntowych.
Przewodniczący Komisji dodał, że osoby zainteresowane będą mogły zgłaszać swoje uwagi w trakcie wyłożenia w/w planu do publicznego wglądu.
Jan Palmowski – członek Komisji dodał, że plan został uzgodniony z wszystkimi wymaganymi instytucjami i należy się opierać na wydanych opiniach.
Przewodniczący Komisji podsumował, że gdyby Wójt Gminy popełnił jakiś błąd, wówczas Wojewoda Kujawsko – Pomorski odrzuciłby uchwałę.
 
Komisja w wyniku dyskusji uznała, że dokumentacja została opracowana zgodnie ze wszystkimi wymaganymi ustaleniami i uzgodniona ze wszystkimi wymaganymi instytucjami.
 
q)  Dyskusja nad wnioskiem Komendanta Miejskiego Policji w Bydgoszczy w sprawie podziału środków finansowych:
Wójt Gminy przypomniał, że w budżecie gminy przeznaczono kwotę 40 000 na dofinansowanie dodatkowych patroli na terenie Gminy, ale Komendant Miejski Policji poinformował, że występują kłopoty kadrowe i Komenda może jedynie wykorzystać kwotę 16 000 zł. Komendant Miejski zaproponował, by pozostałą kwotę przeznaczyć na zakup samochodu.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w wniosek.
 
Komisja jednogłośnie zaproponowała przeznaczyć kwotę 16 000 zł na dodatkowe patrole, a pozostałą kwotę 24000 zł pozostawić w budżecie gminy
 
r)  Komisja zapoznała się z wnioskiem mieszkańców Sołectwa Nowy Dwór w sprawie budowy drogi. Zwrócono uwagę, że w/w inwestycja nie jest ujęta do Strategii Rozwoju Gminy.
 
Komisja po przeprowadzonej dyskusji uznała za uzasadnioną potrzebę wybudowania przedmiotowej drogi, jednak w najbliższym czasie nie ma takiej możliwości ze względu na brak możliwości finansowych.
 
s)  Komisja zapoznała się z wnioskiem Prezesa Zarządu Radia „Pik” S.A. dot. sponsoringu konkursu na radiową formę artystyczną i po przeprowadzonej dyskusji uznając za w pełni zasadną możliwość promowania Gminy  wypracowała wniosek o przeznaczenie na w/w cel kwoty 3000,oo zł.
 
ad.3. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokółu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
 
ad.4. W punkcie „sprawy różne” poruszano następujące kwestie:

a)  Przewodniczący Komisji zwrócił się z prośbą, by Sesje Rady Gminy odbywały się częściej.
Przewodniczący Rady Gminy w odpowiedzi poinformował, że pracuje według uchwalonego przez Radę Gminy harmonogramu, dodając, że często życie przynosi różne wnioski i sprawy, które trzeba załatwić.
 
b)  Komisja omawiała kwestie ustalenia zarządcy drogi w Gzinie.
 
c)  Wójt Gminy przedstawił orientacyjny zakres prac związany z rozbudową Urzędu Gminy oraz szacowane koszty w/w inwestycji. Cena jednego metra kwadratowego powierzchni biurowej oscyluje w granicach 3 do 3,5 tys. zł.
 
Na tym posiedzenie zakończono.

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (15 kwietnia 2009)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (26 czerwca 2009, 10:14:57)

Ostatnia zmiana: mgr Dorota Kraska-Wadych (20 września 2011, 12:17:22)
Zmieniono: DODANIE NAZWY KOMISJI

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1095