P R O T O K Ó Ł NR X/07
P R O T O K Ó Ł NR X/07
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 14 września 2007 roku
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
Radni nieobecni:
Robert Borek,
Gabriel Zukierski.
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- Kazimierz Krasowski – Starosta Bydgoski
- Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej,
- Danuta Ciesińska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Wałdowie Królewskim,
- Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku, Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego,
- Waldemar Łobocki – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu,
- Danuta Wędrowska – Dyrektor Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- mgr Hanna Włodarczyk – Kiełkowska - Radca Prawny,
- inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej;
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
1. Otwarcie Sesji, stwierdzenie quorum.
2. Powołanie Sekretarza obrad.
3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
6. Rozpatrzenie pisma Starosty Bydgoskiego.
7. Sprawozdanie z działalności bibliotek na terenie gminy.
8. Przygotowanie placówek oświatowo - wychowawczych do nowego roku szkolnego.
9. Informacja dot. wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum.
10. Informacja dotycząca realizacji obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2006/2007.
11. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 2007 roku.
12. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia kryteriów podziału środków finansowych dla sołectw wydzielonych w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
13. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
14. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007.
15. Dyskusja na temat określenia podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2008 rok.
16. Projekt uchwały w sprawie wyboru ławników sądowych w kadencji 2008-2012.
17. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obręb geodezyjny Ostromecko dla obszaru ograniczonego drogą wojewódzką nr 551 wraz z jej fragmentem, drogą gminną Nr 0535001, osiedlem zabudowy mieszkaniowej „KONTY”, drogą gminną nr 283 i terenami leśnymi z rezerwatem „Las Mariański” oraz terenem ogródków działkowych.
18. Zaopiniowanie Uchwały Nr XIII/183/07 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie projektu uchwały o przekształceniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego im. dr. E. Warmińskiego w Bydgoszczy polegającego na likwidacji niektórych komórek działalności podstawowej.
19. Rozpatrzenie pisma mieszkańców Ostromecka dot. partycypacji w kosztach budowy kanalizacji ściekowej.
20. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
21. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
22. Zakończenie obrad.
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radną Annę Kubas - Fałczyk na Sekretarza obrad. Radna Kubas - Fałczyk wyraziła zgodę na pełnienie tej funkcji.
ad.2. Do protokółu z IX Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z IX Sesji.
ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
a) Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o podanie informacji na temat udziału w podpisaniu kontraktu na modernizację sieci wodno – kanalizacyjnej realizowanej przez Miejskie Wodociągi i Kanalizację Bydgoszcz.
Wójt Gminy przypomniał, że Gmina jest udziałowcem spółki "Wodociągi i Kanalizacja - zarządzanie, konsultacja - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" i w związku z tym Prezes zaprasza go na różnego rodzaju uroczystości. Dodał, że inwestycja, o której mowa wyżej jest inwestycją Miasta Bydgoszczy, nie dotyczy terenu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.4. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski” głos zabrali:
a) Radna Danuta Węgierska zapytała, czy podjęto działania celem objęcia opieką socjalną rodziny tragicznie zmarłego dziecka w Nowym Dworze?
b) Radna Anna Kubas – Fałczyk zwróciła się o wyjaśnienie, kto nadzoruje bezpieczeństwo i stan techniczny palców zabaw na terenie Gminy?
c) Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawiła wniosek Komisji o umożliwienie bezpłatnego korzystania z sieci internet w Gminnej Bibliotece Publiczno – Szkolnej przez uczniów.
d) Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że odpowiedzi na przedstawione wyżej kwestie udzielone zostaną podczas omawiania punktu 21 porządku obrad niniejszej Sesji Rady Gminy.
ad.6. W dyskusji na temat pisma Starosty Bydgoskiego dot. wyrażenia przez Radę Gminy zgody na rozwiązanie umowy o pracę z radnym Arnoldem Drążykiem głos zabrali:
Kazimierz Krasowski – Starosta Bydgoski celem wprowadzenia poinformował, iż zwraca się do Rady Gminy z trudną sprawą. Pojawiły się kłopoty z solidnym i terminowym wykonywaniem prac przez Wydział Rolnictwa Starostwa Powiatowego. Dodał, iż z wcześniejszych dokumentów wyraźnie wynika, że poprzedni Starosta Bydgoski Jan Graczkowski nie udzielił Dyrektorowi w/w wydziału upoważnienia do podpisywania wszystkich dokumentów. Starosta poinformował, że udzielił radnemu Drążykowi upomnienia za opuszczenie miejsca pracy bez wyjaśnienia dokąd się udaje. Dyrektor Drążyk nie wpisywał się do zeszytu wyjść. Kolejne upomnienie zostało udzielone w wyniku kontroli, ponieważ decyzje wydawane i podpisywane przez wyżej wymienionego były niezgodne z prawem. Starosta przedstawił przykłady rażącego naruszenia prawa przez Dyrektora Drążyka. Poinformował, że za błędy Pana Drążyka Starostwo Powiatowe mogło ponieść poważne konsekwencje finansowe, ale sporym nakładem pracy udało się sprawy doprowadzić do finału. Starosta poinformował, że w dyskusji, podczas której zaproponował, by Dyrektor Drążyk przejął część obowiązków usłyszał odpowiedź, że jest radnym i ten fakt go chroni, w związku z czym nie będzie się godził na żadne zmiany stosunku pracy.
Zaproponował przesunięcie Pana Drążyka na stanowisko Wicedyrektora z zachowaniem dotychczasowych warunków płacowych. Rozmowa na ten temat odbyła się kolejnego dnia, ale Pan Drążyk zdecydowanie nie zgodził się na zaproponowaną zmianę. Po znalezieniu na biurku Dyrektora Drążyka nie załatwionych spraw postanowił zmienić swój wniosek na rozwiązanie stosunku pracy z Panem Drążykiem. Starosta przedstawił nieterminowo załatwione wnioski, które nie zostały zadekretowane na stanowiska pracy, a znaleziono je na biurku Pana Drażyka. Zwrócił uwagę, że chore osoby odbywają rekonwalescencję w domu, a jeżeli są zdrowe, powinny wykonywać swoje obowiązki zarówno służbowe, jak i społeczne. Starosta poinformował, że Dyrektor Drążyk do dnia 21 września 2007 r. przebywa na zwolnieniu lekarskim, ale w dniu dzisiejszym uczestniczy w Sesji Rady Gminy, jednak nie może spełniać swoich obowiązków służbowych. Starosta przedstawił sytuację panującą w Wydziale Rolnictwa i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego uzasadniając swój wniosek o rozwiązanie stosunku pracy z radnym Drążykiem.
Dodał, że Rada Powiatu Bydgoskiego próbowała bronić jedną z radnych, podejmując uchwałę o nie wyrażeniu zgody na rozwiązanie z nią stosunku pracy, ale pracodawca odwołał się do sądu, który uchylił Uchwałę Rady Powiatu.
Wyjaśnił, że wniosek o rozwiązanie stosunku pracy z radnym Drążykiem nie ma nic wspólnego z wykonywaniem przez niego funkcji radnego. Dodał, że nigdy nie robiono problemów w tym, by Dyrektor Drążyk mógł uczestniczyć w sesjach i posiedzeniach. Dodał, że można było sprawę inaczej ułożyć, ale doszła do takiego miejsca, gdzie nie pozostaje mu inny wybór, jak tylko rozwiązać umowę o pracę.
Starosta przedstawił radnym do wglądu dokumentację sprawy.
Radny Szymon Dunal zapytał, czy Dyrektor Drążyk miał możliwość wypowiedzenia się w przedmiotowej materii, czy przełożeni odbyli z nim stosowne rozmowy?
Starosta Bydgoski odpowiedział, iż prowadził rozmowę z Dyrektorem przy udziale Wicestarosty.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o uściślenie, czy rozmowy prowadzone z Dyrektorem Drążykiem dotyczyły również propozycji rozwiązania z nim stosunku pracy?
Starosta Bydgoski w odpowiedzi poinformował, że Dyrektor Drążyk od początku sierpnia br. przebywa na zwolnieniu lekarskim i od tamtej pory nie pojawił się w pracy, stąd nie było możliwości przeprowadzenia stosownej rozmowy.
Radny Arnold Drążyk wyjaśnił, że znalazł się w trudnej sytuacji, ponieważ łączy go stosunek pracy i Starosta jest jego przełożonym. Dodał, że wyznaje zasadę, iż nie wypowiada się źle o swoich przełożonych. Potwierdził, że rozmowy z pracownikami dotyczące wykonywania powierzonych im obowiązków odbywają się przy udziale bezpośredniego przełożonego. Dodał, że jedną z rozmów przeprowadził z nim tylko Wicestarosta, bez udziału Starosty, dotyczyło to sytuacji, w której Wicestarosta próbował wręczyć mu nowy zakres obowiązków obejmujący również pełny zakres spraw będących w zakresie jego zastępcy, który wypowiedział wcześniej umowę o pracę.
Radny Andrzej Barczyński zastanawiał się, czy projekt rozwiązania stosunku pracy z radnym Drążykiem nie ma podtekstów politycznych.
Zdaniem radnego ochrona prawna powinna sprowadzać się wyłącznie do kwestii związanych z wypełnianiem obowiązków radnego, ta zasada powinna odnosić się do wszystkich osób pełniących tego typu funkcje, np. posłów, senatorów, ministrów.
Starosta Bydgoski poinformował, że w przedstawionych do wglądu dokumentach znajdują się oświadczenia dotyczące terminowości załatwianych spraw. Dokumenty te dotyczą przebiegu pracy Dyrektora Drążyka i mówią o uchybieniach, które stały się powodem wystąpienia do Rady Gminy z wnioskiem o rozwiązanie stosunku pracy z radnym, nie dołączono do nich kopii nagan i upomnień, jakie otrzymał Dyrektor Drążyk.
Starosta wyjaśnił, że nie należy do żadnej opcji politycznej i nie wnika do jakich frakcji politycznych należą jego pracownicy. Podstawą jest terminowe załatwianie spraw i punktualność.
Radny Jan Palmowski przypomniał, że przedmiotowa sprawa była wnikliwie omawiana podczas posiedzeń Komisji Rady Gminy. Zastanawiał się, jak to jest, że radny Drążyk przez okres siedmiu lat był cenionym i dobrym pracownikiem i nagle słyszy się, że w ciągu ostatniego roku stał się złym pracownikiem.
Starosta Bydgoski wyjaśnił, iż chce wypowiadać się tylko za okres, w którym pełni funkcję Starosty. Zwrócił uwagę, że poprzedni Starosta – Jan Graczkowski nie udzielił Dyrektorowi Drążykowi upoważnienia do podpisywania decyzji administracyjnych wydawanych przez jego wydział. Zdaniem Starosty świadczy to o braku zaufania poprzedniego Starosty do Pana Drążyka. Dodał, że Dyrektor Drążyk w poprzednich latach również był karany.
Wyjaśnił, że w jego działaniach nie ma żadnych podtekstów. Dodał, iż zawsze zależało mu na tym, by zatrudniać ludzi z terenu, ponieważ mieszkańcy Powiatu doskonale znają specyfikę wsi. Zwrócił uwagę, że wszyscy są pod kontrolą swego otoczenia. Zapewnił, iż nie ma innych okoliczności rozwiązania stosunku pracy niż te, o których wspomniał.
Radny Arnold Drążyk stwierdził, że Pan starosta bardzo ładnie i długo mówił, ale dobrze by było, by ktoś odsączył treść jego wypowiedzi. Poinformował, iż poczuł się zmuszony do zajęcia głosu i złożenia wyjaśnień. Od początku nastania nowej kadencji starał się skontaktować z Panem Starostą w kwestiach przydatności jednego z pracowników Wydziału do wykonywania powierzonych mu obowiązków. Osoba, o której wspomniał chorowała i już wcześniej miał do niej zastrzeżenia. Osoba ta wymagała szczególnego nadzoru, ponieważ miała problemy natury psychicznej, które nie były niestety potwierdzone żadnym orzeczeniem lekarskim. Złożył pisemny wniosek do Starosty Graczkowskiego o przyjęcie dodatkowego pracownika, który odciążyłby dwa stanowiska. Otrzymał odpowiedź, że sprawa zostanie załatwiona w terminie późniejszym. Przy aprobacie ówczesnego Starosty próbował pomóc tej osobie i znaleźć dla niej pracę, którą mogłaby wykonywać. Te działania nie przyniosły rezultatu mimo pomocy Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy. W tej sytuacji na propozycję Starosty napisał wniosek o rozwiązanie z w/w osobą stosunku pracy. Pracownik, o którym mowa do końca wypowiedzenia przebywał na zwolnieniu lekarskimi nie przekazał obowiązków oraz nie rozliczył się z urzędem. Dodał, że starał się osobiście załatwić pewne jej sprawy, a część z nich przekazał na istniejące stanowiska, co zaniepokoiło pracowników. Na jej miejsce nie zatrudniono nowego pracownika. Młody pracownik, któremu został zmuszony powierzyć kolejne obowiązki musiał w związku z powyższym wykonywać pracę trzech stanowisk. W związku z faktem, iż swe obowiązki wykonywał ramach zastępstwa, złożył trzydniowe wypowiedzenie. W wyniku ogłoszonego naboru zatrudniono pracownika bez doświadczenia. Dalsza historia potoczyła się, tak, jak napisał w swym wyjaśnieniu.
Przypomniał wypowiedź Starosty, jakoby przy zaproponowaniu mu nowych obowiązków miał stwierdzić stanowczo, że ich nie przyjmie, ponieważ jest radnym.
Wyjaśnił, iż nigdy wykorzystywał mandatu radnego przy wykonywaniu swoich obowiązków służbowych. Poprosił Starostę o sprostowanie w/w wypowiedzi.
Starosta Bydgoski poinformował, że podczas rozmowy z nim Pan Drążyk stwierdził, że jest radnym i w związku z tym posiada ochronę prawną. Dodał, że nie potrzebuje prostować tej wypowiedzi.
Osoba, która wygrała konkurs na zatrudnienie w Starostwie Powiatowym nie przyjęła zaproponowanych warunków pracy i płacy, w związku z tym zatrudniono kolejną z listy kandydatów, zgodnie z zasadami rozpatrywania konkursów na stanowiska pracy. Obecny pracownik jest bardzo pojętny. Dodał, że w gestii dyrektora leży dobór pracowników, którzy będą nadawali się do pracy. Starostwo nie może być „przechowalnią” ludzi. Sytuacja na rynku pracy nie jest w chwili obecnej zła. Zwrócił uwagę, że nie można postępować w taki sposób, iż chorując bierze się czynny udział w życiu społecznym.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że rozpatrując sprawę na posiedzeniach Komisji Rady Gminy nie wydawała się ona tak trudna. Zwróciła się z prośbą, by radny Drążyk w swoim sumieniu stwierdził, czy rozwiązanie stosunku pracy ma związek z wykonywaniem funkcji radnego, bo tylko w tym zakresie Rada Gminy może rozpatrywać sprawę. Zapytała, czy rozwiązanie stosunku pracy ma związek z wykonywaniem przez Pana Drążyka funkcji radnego?
Radny Arnold Drążyk wyjaśnił, iż w swojej informacji pisemnej napisał jedno zdanie na ten temat, dodając, że sprawę wpływu Pana Starosty na wykonywanie funkcji radnego wyjaśniał na posiedzeniu Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że nie wszyscy radni są zaznajomieni z tymi wyjaśnieniami.
Radny Arnold Drążyk poinformował, że boi się, iż jego wypowiedzi mogą spowodować drastyczne skutki.
Radny Ryszard Kaczor zaproponował, by nie drążyć tematu. Dodał, że jeżeli Starosta wypowiadał się szczerze, to mu współczuje, a jeśli radny Drążyk wypowiadał się szczerze, to współczuje radnemu. Zapytał, czy błędy i nieścisłości, o których wspominał Starosta są względem sumienia Pana Drążyka zgodne i czy się do tego przyznaje?
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że dyskusja za bardzo skupiła się na szczegółach. Temat został omówiony podczas posiedzeń Komisji Rady Gminy. Podczas obecnej dyskusji obie strony przedstawiły wiele informacji. Radny zaproponował, by teraz podjąć decyzję zgodną z sumieniem radnych.
Radny Arnold Drążyk oświadczył z całym poszanowaniem Rady Gminy oraz swojej osoby, że jeśli chodzi o wypełnianie swoich obowiązków służbowych w zaistniałej sytuacji - ma czyste sumienie.
Radny Andrzej Barczyński postawił wniosek, by głosowanie nad przedmiotową sprawą przesunąć na później, ponieważ chciałby mieć czas, by wewnętrznie przeanalizować sprawę. Radny Drążyk jest kolegą radnych, ale nie zwalnia go to z odpowiedzialności.
Starosta Bydgoski złożył podziękowania za wspólnie realizowane inwestycje drogowe. Dodając, że jest bardzo zadowolony ze współpracy Gminy i Starostwa Powiatowego. Poinformował, iż w roku przyszłym przewiduje kolejne spore środki finansowe na drogi.
(W tym momencie Starosta Bydgoski – Pan Kazimierz Krasowski opuścił salę obrad).
Radny Arnold Drążyk po przerwie odniósł się do przypadków wywierania nacisku Starosty Bydgoskiego na pełnienie przez niego funkcji radnego. Wyjaśnił, że jeszcze przed otrzymaniem pierwszej nagany, około połowy kwietnia br., (nie pamięta dokładnej daty), około godziny 12:30 został wezwany do Starosty, gdzie zastał również Wicestarostę oraz Kadrową. W wyniku przeprowadzonej rozmowy zażądano od niego pisemnego wyjaśnienia dotyczącego osoby, która wydała błędne postanowienia podpisane przez niego. Dodał, że nie były to decyzje, a postanowienia, które nie skutkowały bezpośrednio materialnie. Starosta poprosił, by przedmiotowa informacja została sporządzona do końca dnia. Radny przeprosił i poinformował, że o godzinie 13:00 będzie musiał wyjechać na posiedzenie Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska Rady Gminy. Dodał, że zgodnie z zarządzeniem poprzedniego Starosty informował o posiedzeniach z kilkudniowym wyprzedzeniem i czynił to zawsze. Poinformował, że Pan Starosta został skutecznie powiadomiony z wyprzedzeniem o mającym się wówczas odbyć posiedzeniu Komisji Rady. Wobec zaistniałej sytuacji Starosta polecił swej sekretarce, by połączyła go z Przewodniczącym Rady Gminy. W związku z tym, że Pan Przewodniczący był nieobecny, polecił połączenie z Wójtem Gminy, którego również nie zastał na miejscu. W tej sytuacji Starosta osobiście zadzwonił do Pana Wójta na telefon komórkowy. Rozmowa odbyła się przy obecnych. Starosta zwrócił się do Wójta Gminy, by zwolnił radnego Drążyka z posiedzenia Komisji, na co Wójt odpowiedział, że nie może tego uczynić, ponieważ Dyrektor Drążyk jest przewodniczącym przedmiotowej Komisji, dodając na pytanie Starosty, że Przewodniczący Komisji nie ma swego zastępcy.
Radny Drążyk wyjaśnił, że to była próba wpływu Pana Starosty na wykonywanie funkcji radnego. Dodał, iż nigdy nie wykorzystywał mandatu radnego w rozmowach z przełożonymi. Poinformował, iż nie chce przytaczać kolejnych przykładów wpływu pracodawcy na wykonywanie mandatu radnego.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały w sprawie odmowy zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym oraz poinformował, że na podstawie art. 25a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142 poz. 1591 ze zmianami) radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie, ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.
W związku z powyższym radny Arnold Drążyk zostaje wyłączony z głosowania nad omawianym projektem uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę Nr X/54/07 w sprawie odmowy zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.7. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności bibliotek na terenie gminy głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Radny Ryszard Kaczor zapytał Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej o zapatrywania na koncepcję umożliwienia uczniom bezpłatnego dostępu do internetu w Gminnej Bibliotece Publiczno – Szkolnej.?
Danuta Wędrowska – Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej w odpowiedzi poinformowała, że bardzo pozytywnie odnosi się do tej inicjatywy. Zwróciła uwagę na kwestie obsady i konieczność zatrudnienia pracowników, którzy będą nadzorowali korzystających z sali komputerowej. Dodała, że oczekuje na kolejne zestawy komputerowe dla filii bibliotecznej w Ostromecku, które zostaną przekazane w ramach programu „ikonka”. W ramach tego programu komputery będą wykorzystywane wyłącznie do celów edukacyjnych i na pewno dostęp do internetu będzie bezpłatny. Stwierdziła, iż nie widzi powodu, dla którego korzystanie w Dąbrowie Chełm. z internetu miałoby być odpłatne. Dodała, że poświęca swój czas, by popołudniami dyżurować w bibliotece i nadzorować korzystających z komputerów, ponieważ jedna osoba, która tam pracuje nie jest fizycznie w stanie obsługiwać wypożyczalni, czytelni i stanowisk komputerowych. Podobna sytuacja jest w Ostromecku. Zwróciła uwagę, że wiąże się to z odpowiedzialnością materialną. Z komputerów będą korzystały nie tylko dzieci, ale również młodzież, studenci i osoby dorosłe, stąd brak możliwości zablokowania niektórych programów. Poinformowała, że multimedia udostępniane są nieodpłatnie, podobnie, jak pisanie na komputerze, co wiąże się z kolejnymi kosztami, np. drukowania. Zestawy komputerowe nie posiadają nagrywarek w ramach przeciwdziałania piractwu, a niektóre informacje nie mieszczą się na dyskietkach. Podsumowując stwierdziła, iż jest zwolenniczką umożliwienia bezpłatnego korzystania z internetu, ale zwróciła uwagę na konieczność zatrudnienia pracowników choćby w wymiarze części etatu.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że jest to wniosek, który nie musi być rozpatrywany w chwili obecnej.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, ze dzieci są przyzwyczajone do korzystania z różnych sprzętów i komputerów zarówno w domu, jak i w szkole. Zatrudnienie pracownika do pilnowania trzech komputerów w sali wydaje się dziwne, a gdy wydłuży się czas pracy obecnych pracowników bibliotek, nie przyniesie to pożądanego efektu. Dodała, że pewne witryny internetowe powinny być blokowane nawet dla osób dorosłych.
Kierownik Gminnej Biblioteki wyjaśniła, że osoby korzystające z czytelni siadają w polu widzenia bibliotekarza, a komputery ustawione są z boku poza polem widzenia.
Kierownik przedstawiła informacje o możliwościach blokowania niektórych stron www. Wyjaśniła, że istnieje potrzeba zatrudnienia pracownika do czytelni w niepełnym wymiarze. W innych bibliotekach tak to funkcjonuje.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że należy troszkę wierzyć ludziom, którzy korzystają z biblioteki. Dodała, iż nie da się uniknąć przypadkowych zniszczeń.
Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku podziękował Kierownik za owocną współpracę i zaangażowanie w szerzenie kultury.
Radny Jan Palmowski stwierdził, iż nie będzie wypowiadał się w kwestiach pracy bibliotek, ponieważ ze sprawozdania wynika, że wszystko funkcjonuje bardzo dobrze. Zwrócił uwagę, iż niegdyś w Świetlicy Wiejskiej w Gzinie istniała możliwość wypożyczania książek. Zastanawiał się, czy to jeszcze funkcjonuje, ponieważ osobiście często z tamtejszej wypożyczalni korzystał. Zapytał, czy jest możliwość kontynuowania tego przedsięwzięcia i dodania tam wartościowszych pozycji?
Kierownik Gminnej Biblioteki wyjaśniła, że punkt biblioteczny w Gzinie funkcjonuje nieprzerwanie, a prowadzi go kierownik świetlicy – pani Mariola Brucka. Problem polega na tym, że Kierownik nie wie, jakie książki tam przekazywać. W Dąbrowie Chełm. bibliotekarze znają upodobania czytelnika, a do Gzina przekazywane są pozycje zgodnie z zapotrzebowaniem pani Bruckiej. Dodała, że drugi punkt biblioteczny znajduje się w Wałdowie Król.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności bibliotek na terenie Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.8. W dyskusji na temat przygotowania placówek oświatowo - wychowawczych do nowego roku szkolnego głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy w związku z faktem uczęszczania do Wałdowa Król. części uczniów z Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełm. zostały przekazane dodatkowe środki finansowe na wydatki Szkoły Podstawowej w Wałdowie Król. ?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że na wydatki Szkoły Podstawowej w Wałdowie Król. zostaną przeniesione środki finansowe przewidziane na wydatki klasy zero (którą włączono do Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełm.).
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat przygotowania placówek oświatowo - wychowawczych do nowego roku szkolnego, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
ad.9. W dyskusji dot. wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że podczas posiedzenia jednej z Komisji Rady Gminy padł wniosek, by te informacje ujednolicić, dzięki czemu będą bardziej czytelne. Dodał, że obecne przygotowane informacje są zadowalające, ale ujednolicone będą bardziej przejrzyste.
W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał od głosowanie w/w informacje.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje dot. wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
ad.10. W dyskusji nad informacją dotyczącą realizacji obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2006/2007 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że na terenie Gminy są pojedyncze przypadki, gdzie z trudnością udaje się ten obowiązek szkolny realizować, a tam, gdzie tego obowiązku się nie realizuje podejmowane są odpowiednie działania.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się do dyrektorów szkół o przedstawienie kosztów umundurowania szkolnego.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, że mundurki szkolne szyte są w Poznaniu i szkoła jeszcze ich nie otrzymała. Są to bawełniane kamizelki, których koszt wyniósł 30 – 35 zł za sztukę.
Waldemar Łobocki – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu poinformował, że mundurki szkolne są w formie jeansowych kamizelek w cenie 30 zł dla chłopców i 35 zł dla dziewcząt. Dodał, że wystąpiło opóźnienie w dostawie.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że końcowy koszt mundurka zamknął się kwotą 37 zł za sztukę. Dzieciom zostaną zwrócone nadpłacone pieniądze.
Danuta Ciesińska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Wałdowie Król. poinformowała, że dziewczynki mają tuniki, a chłopcy kamizelki. Koszt materiałowy zamknął się w kwocie 16 zł za sztukę. Mundurki zostały uszyte bezpłatnie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
Rada Gmiy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje dot. realizacji obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2006/2007, które stanowią załącznik do niniejszego protokółu.
ad.11. W dyskusji nad sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 2007 roku głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy dot. w/w sprawozdania.
Radny Andrzej Barczyński zaniepokoił się sprawą zaległości podatkowych. Dodał, iż rozumie, że niektóre z nich trudno wyegzekwować, jednak jest to zjawisko niepokojące, ponieważ kwoty zaległości są znaczne.
Wójt Gminy wyjaśnił, iż nie chce się usprawiedliwiać, ale stan zaległości podatkowych wykazuje tendencję malejącą. Dodał, że odnosi się głównie do sprawozdania za rok, ponieważ po pierwszym półroczu te raty są różnie traktowane przez płatników, niektórzy zapominają o kolejnych ratach. Dodał, że sporo zaległości udało się wyegzekwować.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 20076 roku, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia kryteriów podziału środków finansowych dla sołectw wydzielonych w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy wszystkie drogi, które powstają w wyniku podziału gruntów po przekazaniu na rzecz Gminy uznawane są jako gminne od razu po przekwalifikowaniu?
Wójt Gminy wyjaśnił, że istnieją dwie możliwości, ponieważ plan zagospodarowania zakłada tworzenie dróg wewnętrznych, które nie otrzymują statusu dróg gminnych oraz te, które w planie zagospodarowania przestrzennego oddane są jako drogi publiczne, one przejmowane są jako gminne. Wyjaśnił przebieg dokonywania pomiaru dróg gminnych. Zwrócił się do Sołtysów, by dokonali analizy dróg gminnych na terenie swoich sołectw, ponieważ nie wszystkie zostały naniesiona na mapy ewidencyjne. Dodał, że drogi powiatowe nie są brane pod uwagę.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr X/55/07 w sprawie przyjęcia kryteriów podziału środków finansowych dla sołectw wydzielonych w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.13. W dyskusji na temat projektu uchwały zmieniającej Uchwałę Rady Gminy nr VIII/36/07 z dnia 15 czerwca 2007 r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy w obecności trzynastu radnych – w głosowaniu jawnym, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr X/52/07 zmieniającą Uchwałę Rady Gminy Nr VIII/36/07, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy w obecności trzynastu radnych – w głosowaniu jawnym, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr X/53/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.15. W dyskusji na temat określenia podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2008 rok głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił temat.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w propozycji.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że zaproponowana wysokość wskaźników dot. wynagrodzeń jest niepokojąca. Zaproponował, by wysokość podwyżek wynagrodzeń zróżnicować dla poszczególnych pracowników.
Wójt Gminy wyjaśnił, że nigdy nie stosuje się jednakowych podwyżek wynagrodzeń dla wszystkich pracowników. Nie wie, jakie rozwiązania zastosują dyrektorzy. Dodał, że pewne propozycje dotyczące wysokości wynagrodzeń podejmują kierownicy referatów. Wyjaśnił, że przyznając podwyżki wynagrodzeń zawsze odnosi się do jakości pracy danego pracownika. Nie było sytuacji, by zastosował jednakowy procent podwyżek dla pracowników pracujących na samodzielnych stanowiskach.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę na grupę młodych, dobrych pracowników, którzy skarżą się na niskie wynagrodzenia.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie zaproponowane przez Wójta Gminy parametry do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2008 rok w wysokości: dochody – wzrost o 3%, wynagrodzenia – wzrost o 10%, wydatki – wzrost o 2,3%.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „ za” – jednogłośnie przyjęła parametry do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2008 rok w wysokości: dochody – wzrost o 3%, wynagrodzenia – wzrost o 10%, wydatki – wzrost o 2,3%.
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyboru ławników sądowych w kadencji 2008-2012 głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały. Poinformował, że zgodnie z zapotrzebowaniem Rada Gminy dokona wybory czterech ławników do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy oraz dwóch ławników do Sądu Rejonowego w Bydgoszczy.
Do pełnienia funkcji ławników Sądu Okręgowego zgłosiło się czterech kandydatów w osobach:
Bielińska Marianna,
Mierzyńska Barbara,
Ociński Stefan,
Szramkowski Jan.
Do pełnienia funkcji ławników Sądu Rejonowego zgłosiły się dwie kandydatki w osobach:
Mizera Elżbieta,
Olchowik Wanda.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Hanna Włodarczyk Kiełkowska - członek zespołu opiniującego kandydatów na ławników przedstawiła opinię Zespołu o kandydatach na ławników. Zespół stwierdził, że wszystkie karty zgłoszenia kandydatów na ławników zostały złożone w określonym terminie i w sposób prawidłowy. Protokół Zespołu stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o wytypowanie członków Komisji Skrutacyjnej.
Rada Gminy jednogłośnie powołała do prac w Komisji Skrutacyjnej :
Radnego Ryszarda Kaczora, który wyraził zgodę na prace w Komisji Skrutacyjnej,
Radną Lidię Mandra, która wyraziła zgodę na prace w Komisji Skrutacyjnej,
Radną Annę Kubas - Fałczyk, która wyraziła zgodę na prace w Komisji Skrutacyjnej.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej przedstawił zasady głosowania tajnego przy wyborze ławników do Sądu Rejonowego oraz sprawdził zawartość urny.
Członkowie Komisji Skrutacyjnej rozdali radnym karty do głosowania.
Przystąpiono do głosowania tajnego.
Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
W wyniku przeprowadzonego głosowania tajnego ławnikami Sądu Rejonowego w Bydgoszczy zostali:
Mizera Elżbieta – 13 głosów
Olchowik Wanda – 10 głosów
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej przedstawił zasady głosowania tajnego przy wyborze ławników do Sądu Okręgowego oraz sprawdził zawartość urny.
Członkowie Komisji Skrutacyjnej rozdali radnym karty do głosowania.
Przystąpiono do głosowania tajnego.
Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytał protokół, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
W wyniku głosowania kandydaci na ławników do Sądu Okręgowego otrzymali następującą ilość głosów:
W wyniku przeprowadzonego głosowania tajnego ławnikami Sądu Rejonowego w Bydgoszczy zostali:
Ociński Stefan – 13 głosów
Szramkowski Jan – 13 głosów
Mierzyńska Barbara – 11 głosów
Bielińska Marianna 10 głosów
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem uwag odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności 13 radnych, 13 głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr X/56/07 w sprawie wyboru ławników sądowych w kadencji 2008-2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obręb geodezyjny Ostromecko dla obszaru ograniczonego drogą wojewódzką nr 551 wraz z jej fragmentem, drogą gminną Nr 0535001, osiedlem zabudowy mieszkaniowej „KONTY”, drogą gminną nr 283 i terenami leśnymi z rezerwatem „Las Mariański” oraz terenem ogródków działkowych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że przedmiotowym planem zagospodarowania nie objęto wszystkich zainteresowanych. Dodał, że kwestie usytuowania na omawianym terenie linii energetycznej wysokiego napięcia omawiane są od dość dawna.
Zwrócił uwagę, że utrudnia się rozwój właścicielom tych atrakcyjnych obecnie nieruchomości. Zdaniem radnego należy poszerzyć granice planu i przeprowadzić rozmowy w kwestii przebiegu w/w linii energetycznej.
Wójt Gminy wyjaśnił, że nie zapomniał o terenach wymienionych przez radnego Barczyńskiego, one są ujęte do Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Gminy. Zwrócił uwagę, że może dojść do sytuacji w której z powodu braku uzgodnień z Zakładem Energetycznym nie będzie można podjąć stosownej uchwały, co zahamuje rozwój całego tego terenu. Poinformował, że nie zamierza zaprzestawać opracowywania planów zagospodarowania przestrzennego dla Nowego Dworu.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że sprawa ustalenia przebiegu linii energetycznej trwa już piętnaście lat i obawia się, że te rozmowy będą trwały kolejne tyle. Dodał, iż upiera się, by poszerzyć zakres opracowania o dalsze tereny.
Wójt Gminy zaproponował, że przygotuje odrębny projekt uchwały obejmujący omawiane tereny, by nie doszło do sytuacji zablokowania rozwoju całego obszaru. Przypomniał, że do opracowania przyjmuje tereny, które Rada Gminy uchwaliła w Studium.
Zwrócił uwagę na konieczność wydzielenia w chwili obecnej pasa o szerokości 200 m dla zabezpieczenia przebiegu linii, ale może okazać się, że Zakład Energetyczny podejmie decyzję, że nowa linia będzie przebiegała w miejscu obecnej i nastąpi utrata pasa nieruchomości o szerokości 100 m, ponieważ wystarczy zabezpieczenie 100-metrowego pasa.
Radny Andrzej Barczyński zaproponował wezwanie zainteresowanych celem omówienia sprawy.
(W tym momencie radna Anna Kubas – Fałczyk opuściła salę obrad. Aktualny stan Rady – dwanaście osób).
Radna Danuta Węgierska zastanawiała się, czy nie można zmusić Zakładu Energetycznego do natychmiastowego podjęcia decyzji?
Wójt Gminy wyjaśnił, że plan gminy musi być zgodny z planem województwa. Przystępując do uzgodnień zmuszony jest przyjąć rezerwę gruntów pod linię energetyczną, ponieważ może nastąpić takie żądanie, a następnie przesłać projekt planu do uzgodnień. W przeciwnym razie Gmina nie uzyska uzgodnień i Wojewoda uchyli uchwałę.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr X/57/07 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obręb geodezyjny Ostromecko dla obszaru ograniczonego drogą wojewódzką nr 551 wraz z jej fragmentem, drogą gminną Nr 0535001, osiedlem zabudowy mieszkaniowej „KONTY”, drogą gminną nr 283 i terenami leśnymi z rezerwatem „Las Mariański” oraz terenem ogródków działkowych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.18. W dyskusji nad Uchwałą Nr XIII/183/07 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie projektu uchwały o przekształceniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego im. dr. E. Warmińskiego w Bydgoszczy polegającego na likwidacji niektórych komórek działalności podstawowej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia krótko omówił sprawę.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję pozytywnego zaopiniowania w/w Uchwały Rady Miasta Bydgoszczy.
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dziewięciu głosach „za”, jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym wydała pozytywną opinię dla Uchwały Nr XIII/183/07 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie projektu uchwały o przekształceniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego im. dr. E. Warmińskiego w Bydgoszczy polegającego na likwidacji niektórych komórek działalności podstawowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.19. W dyskusji nad pismem mieszkańców Ostromecka dot. partycypacji w kosztach budowy kanalizacji ściekowej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili stanowiska Komisji, które zaproponowały podtrzymanie dotychczasowego stanowiska Rady Gminy w tej sprawie i zakończenie korespondencji.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się do Wójta Gminy o odniesienie się do zarzutów zawartych w przedmiotowym piśmie.
Wójt Gminy wyjaśnił, że przystępując do projektowania kanalizacji ściekowej w Ostromecku podpisał stosowną umowę z Miastem Bydgoszcz oraz właścicielem firmy „Wody Mineralne Ostromecko” – Leszkiem Bokiejem. Istniejący wówczas zakład PM MINERAL nie zgodził się na partycypację w kosztach tej inwestycji. W związku z powyższym ustalono, że te trzy strony - Gmina Dąbrowa Chełmińska, Miasto Bydgoszcz, oraz Wody Mineralne Ostromecko będą partycypowały w kosztach budowy kanalizacji ściekowej. W przedmiotowym piśmie nie ma mowy o jakichkolwiek zwrotach pieniędzy. Leszek Bokiej nieodpłatnie przekazał Gminie działkę o powierzchni 400 m2, której wartości nie wyceniano. Dodał, że w ramach udziału Leszka Bokieja w inwestycji wykazał jego udział w kosztach dokumentacji, przyjął orientacyjną cenę działki opierając się o orientacyjne ceny nieruchomości w tym rejonie oraz kwotę 2400 zł za dwa przyłącza do sieci kanalizacyjnej.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie podtrzymanie dotychczasowego stanowiska Rady Gminy w tej sprawie i zakończenie korespondencji.
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie postanowiła podtrzymać swe dotychczasowe stanowisko w sprawie opłaty partycypacyjnej w kosztach budowy kanalizacji ściekowej oraz zakończyć w tej sprawie korespondencję.
Radny Błażej Stankiewicz zwrócił uwagę, że należy w jakiś sposób wyegzekwować na mieszkańcach przyłączanie się do kanalizacji ściekowej.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że to jest obowiązek ustawowy mieszkańców.
ad.20. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
ad.21. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
a) Wójt Gminy w odpowiedzi na pytania zadane podczas omawiania punktu 4 niniejszego porządku obrad poinformował:
- W kwestii tragicznie zmarłego dziecka w Nowym Dworze – pracownik socjalny w dniu wczorajszym był u rodziny, był tam również psycholog policyjny oraz Dyrektor Szkoły. Rodzina jest objęta opieką socjalną, a Kierownik GOPS pracuje nad pomocą w organizacji pogrzebu.
- Place zabaw w każdej szkole nadzorowane są przez dyrektorów tych szkół. Urządzenia posiadają atesty. Plac zabaw znajduje się również we wsi Bolumin i jest pod nadzorem Sołtysa, drugi znajduje się w Dąbrowie Chełmińskiej i zawiaduje nim Rada Sołecka.
Radny Szymon Dunal – Sołtys Sołectwa Dąbrowa Chełmińska poinformował, że plac zabaw w Dąbrowie Chełmińskiej był niedawno remontowany, ale zbiera się tam grupa młodych ludzi, która niszczy urządzenia.
Wójt Gminy dodał, że w Nowym Dworze placu zabaw nie było, przewieziono tam urządzenia z Zespołu Szkół w Ostromecku. Opierając się na notatkach służbowych sporządzonych z rozmów z Sołtysem Sołectwa Nowy Dwór oraz Prezesem LKS Nowy Dwór poinformował, że sprzęt złożono w jednym miejscu, by następnie go przejrzeć i zakonserwować, a dopiero wtedy zamontować. Okazało się, że urządzenia były rozstawione.
- Sprawa bezpłatnego dostępu do internetu w Bibliotece Publiczno – Szkolnej zostanie załatwiona pozytywnie.
b) Radny Arnold Drążyk przedstawił informacje o inicjatywie społecznej dot. przywrócenia starych odmian drzew owocowych. W projekcie inicjatywy zawarta była m.in. promocja produktów. W bieżącym roku po raz drugi grupa społeczna smaży powidła, impreza odbywa się właśnie w dniu dzisiejszym w Wałdowie Król. (na którą zaprosił obecnych). Poinformował, że cenę słoiczka powideł ustalono na poziomie 7,00 zł za sztukę. Radny poinformował, że Komitet Społeczny odnosi znaczne sukcesy i został zaproszony na spotkanie w Nowem.
Złożył podziękowania Przewodniczącemu Rady Powiatu – Stanisławowi Busiowi za współpracę i pomoc oraz Zarządowi LKS Ostromecko za użyczenie swego konta bankowego i pomoc w realizacji spraw finansowych Komitetu Społecznego „Reneta”.
c) Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego postawił wniosek o stworzenie gminnego funduszu stypendialnego dla najbardziej uzdolnionych uczniów. Opieka socjalna funkcjonuje bardzo dobrze, ale przydałaby się jakaś motywacja dla najzdolniejszych uczniów. Dodał, że wielu utalentowanych uczniów z terenu Gminy uczestniczy w różnych olimpiadach. Poinformował, że Rada Powiatu Bydgoskiego nagrodziła laureatów konkursów z terenu Powiatu. Zwrócił uwagę, że należy lansować najlepszych.
d) Wójt Gminy poinformował, że na terenie Gminy znajduje się kilka boisk, które są we władaniu Ludowych Klubów Sportowych i formalnie nie ponosi za nie odpowiedzialności.
Zwrócił się do Sołtysów z prośbą by od czasu do czasu zwrócili uwagę na stan urządzeń na boiskach, czy wszystkie są bezpieczne. Dodał, że czasami wszyscy o tym zapominamy i dochodzi do sytuacji tragicznych.
e) Wójt Gminy zwrócił się z apelem by tam, gdzie jest to możliwe, na różnego rodzaju zebraniach i spotkaniach przypominać rodzicom, by zechcieli bardziej zwracać uwagę na to, gdzie przebywają ich dzieci i co robią. Dodał, że nie odnosi się w tym momencie do tragicznego wydarzenia w Nowym Dworze.
f) Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, o mającym się odbyć w sali OSP w Gzinie w dniu 15.09.br o godz. 10:00 szkoleniu dla rolników.
ad.22. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 14:30 zamknął X Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
metryczka
Wytworzył: mgr Dorota Kraska - inspektor (14 września 2007)
Opublikował: Krystyna Kalinowska (21 listopada 2007, 12:46:14)
Ostatnia zmiana: Dorota Kraska (11 grudnia 2007, 16:02:58)
Zmieniono: korekta błędu pisarskiego
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1663