Protokóły z posiedzeń Komisji Rewizyjnej
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
Protokóły z posiedzeń Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
Protokóły z posiedzeń Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych
PROTOKÓŁ NR 6/07 KOMISJI ROLNICTWA, BEZPIECZEŃSTWA I OCHRONY ŚRODOWISKA
P R O T O K Ó Ł NR 6/07
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska
odbytego w dniu 12 września 2007 roku.
Posiedzeniu przewodniczył Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji.
W posiedzeniu uczestniczyli:
- członkowie Komisji wg listy obecności,
- Józef Hentrich – Przewodniczący Rady Gminy,
- mgr Zbigniew Łuczak – Wójt Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
Porządek posiedzenia:
1. Zaopiniowanie materiałów i projektów uchwał związanych z IX Sesją Rady Gminy.
2. Przyjęcie protokółu z poprzedniego posiedzenia.
3. Sprawy różne.
ad.1. Komisja omawiała następujące informacje i projekty uchwał związane z X Sesją Rady Gminy:
a) Pismo Starosty Bydgoskiego dot. rozwiązania umowy o pracę z radnym Arnoldem Drążykiem.
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia przedstawił obecnym korespondencję sprawy informując, że każdy radny objęty jest ochroną prawną i pracodawca chcąc rozwiązać stosunek pracy z radnym musi spytać o zgodę Radę Gminy.
Przewodniczący Komisji odniósł się do ostatniego zdania swego pisemnego wyjaśnienia sprawy, w którym poinformował, że dochodziło do sytuacji wpływania Starosty Bydgoskiego na pełnienie przez niego funkcji radnego. Zwrócił uwagę, że sytuacja jest dla niego niezręczna i nie chciałby wnosić niczego przeciwko swemu pracodawcy.
Jan Palmowski – członek Komisji zastanawiał się, czy Rada Gminy powinna zagłębiać się w szczegóły sprawy nie znając zakresu obowiązków Dyrektora Drążyka oraz opinii o nim, jako pracowniku. Zdaniem radnego należy przyjąć stanowisko, że znając Arnolda Drążyka jako radnego należy go bronić i nie wyrazić zgody na rozwiązanie z nim stosunku pracy.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że Rada musi uzasadnić, dlaczego nie zgadza się na rozwiązanie umowy o pracę.
Jan Palmowski – członek Komisji zwrócił uwagę, że jest to niezręczna sytuacja dla radnego Drążyka.
Przewodniczący Komisji podał przykład jednej z sytuacji, gdzie nastąpiła próba wpływu pracodawcy na sprawowanie funkcji radnego:
W dniu, w którym odbywało się jedno z posiedzeń Komisji, około połowy kwietnia br., (nie pamięta dokładnej daty), około godziny 12:30 został wezwany do gabinetu Starosty, gdzie zastał również Wicestarostę oraz Kadrową. W wyniku przeprowadzonej rozmowy zażądano od niego pisemnego wyjaśnienia dotyczącego jednego z podległych mu pracowników. Starosta poprosił, by przedmiotowa informacja została sporządzona do końca dnia. Radny przeprosił i poinformował, że o godzinie 13:00 będzie musiał wyjechać na posiedzenie Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska Rady Gminy, której jest przewodniczącym. Dodał, że Pan Starosta oraz Wicestarosta zostali skutecznie powiadomieni z kilkudniowym wyprzedzeniem o mającym się wówczas odbyć posiedzeniu Komisji Rady. Zwrócił się więc z prośbą do przełożonego o przesunięcie terminu sporządzenia notatki. Wobec zaistniałej sytuacji Starosta polecił swej sekretarce, by połączyła go z Przewodniczącym Rady Gminy. W związku z tym, że Pan Przewodniczący był nieobecny, polecił połączenie z Wójtem Gminy, którego również nie zastał na miejscu. Wówczas Starosta osobiście zadzwonił do Pana Wójta na telefon komórkowy. Rozmowa odbyła się przy obecnych. Starosta zwrócił się do Wójta Gminy, by zwolnił radnego Drążyka z posiedzenia Komisji, na co Wójt odpowiedział, że nie może tego uczynić, ponieważ Dyrektor Drążyk jest przewodniczącym przedmiotowej Komisji, dodając na pytanie Starosty, że Przewodniczący Komisji nie ma swego zastępcy.
Radny Drążyk wyjaśnił, że to była próba wpływu Pana Starosty na wykonywanie funkcji radnego.
Komisja w wyniku dyskusji jednogłośnie postanowiła nie wyrażać zgody na rozwiązanie przez Starostę Bydgoskiego stosunku pracy z radnym Drążykiem.
Przewodniczący Komisji w związku, że sprawa dotyczyła jego interesu prawnego, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym nie brał udziału w w/w głosowaniu.
b) Pismo mieszkańców Ostromecka dot. partycypacji w kosztach budowy kanalizacji ściekowej.
Jan Palmowski – członek Komisji zastanawiał się nad zasadnością ponownego rozpatrywania sprawy na Sesji Rady Gminy. Zwrócił uwagę, że za jakiś czas może wpłynąć kolejne pismo w tej samej sprawie od tej samej grupy osób.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił stanowiska pozostałych Komisji Rady Gminy, które zaproponowały podtrzymać dotychczasowe stanowisko i odnieść się tylko do spraw merytorycznych.
Jan Palmowski – członek Komisji zaproponował, by w odpowiedzi na w/w pismo ująć, że Rada Gminy zajmowała się już tą sprawą i podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko Zaproponował, by nie odnosić się do pozostałych zarzutów, choć jako gospodarz Gminy poczuł się obrażony. Jeśli autorzy pisma chcą wystąpić do prokuratury – mają takie prawo. Zdaniem radnego omawiany obecnie punkt nie powinien być ujęty w porządku obrad najbliższej Sesji Rady Gminy.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że w dobrym tonie jest udzielenie odpowiedzi na przedmiotowe pismo, choć Rada Gminy nie jest objęta przepisami kodeksu postępowania administracyjnego i odpowiadać nie musi. Dodał, że jeśli ktoś co kilka dni będzie składał pisma w tej samej sprawie – będzie na nie odpowiadał, ale do czasu, w którymś momencie przestanie, to samo uczynił z grupą mieszkańców Ostromecka i nie odpowiada na ich pisma dotyczące kanalizacji ściekowej oraz baru „Kufelek”.
Jan Palmowski – członek Komisji zwrócił uwagę, że pod przedmiotowym pismem podpisało się trzynastu mieszkańców, z czego gro podpisów jest nieczytelnych, podczas, gdy mieszkańców Ostromecka – centrum jest około 80.
Szymon Dunal – członek Komisji zwrócił uwagę na możliwość wpływu kolejnego wniosku w tej sprawie.
Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że przy tak uciążliwych sprawach po kolejnej odpowiedzi dopisuje się, że jest to ostateczna odpowiedź w danej sprawie, co powoduje zamknięcie korespondencji. Drugą możliwością jest udzielenie ustnej odpowiedzi na Sesji Rady Gminy, na którą wstęp ma każdy mieszkaniec Dodał, że każdy ma prawo zapoznać się z protokółem. Mieszkańcy Gminy są skutecznie powiadamiani o sesjach.
Jan Palmowski – członek Komisji przypomniał, że przedmiotowa sprawa była omawiana na Sesji Rady Gminy przy obecności zainteresowanych, kolejne jej rozpatrywanie jest jego zdaniem bezcelowe.
Komisja w wyniku dyskusji wypracowała propozycję podtrzymania dotychczasowego stanowiska Rady Gminy w tej sprawie.
c) Informacja Wójta Gminy z podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym:
Jan Palmowski – członek Komisji zwrócił się o podanie informacji na temat realizacji uchwał dotyczących przystąpienia do realizacji projektu pod nazwą „Budowa cyfrowego urzędu realizującego dostosowanie Urzędów do obsługi dokumentów elektronicznych w zakresie obowiązujących przepisów prawa” oraz w sprawie przystąpienia do realizacji projektu pod nazwą: „Zwiększenie dostępności do sieci Internet poprzez rozbudowę infrastruktury teleinformatycznej na terenie Gmin i Powiatów”.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że w chwili obecnej odbywa się etap przygotowawczy.
Na prośbę radnego Palmowskiego Wójt przedstawił krótką informację na temat Konwentu Wójtów.
Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie w/w informację
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację Wójta Gminy na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
d) Sprawozdanie z działalności bibliotek na terenie gminy:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w sprawozdanie.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności bibliotek na terenie Gminy.
e) Informacja na temat przygotowania placówek oświatowo - wychowawczych do nowego roku szkolnego;
Informacja dot. wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum;
Informacja dotycząca realizacji obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2006/2007.
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w informacje.
Robert Borek – członek Komisji stwierdził, że wyniki egzaminów kompetencyjnych osiągnięte przez uczniów z terenu Gminy są bardzo dobre w stosunku do pozostałych.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że wynik średni Gminy jest niezły, ale zawdzięczamy go Zespołowi Szkół w Ostromecku. Zespół Szkół w Czarżu po raz kolejny osiągnął najniższe wyniki. Zastanawiał się, co jest tego powodem, ponieważ warunki pracy i bazy dydaktyczne są jednakowe we wszystkich szkołach na terenie Gminy. Kadra jest wykształcona, a mimo to wyniki są gorsze. Dodał, iż nie przekonują go tłumaczenia, że rocznik jest słaby. Wyniki uzyskane przez Zespół Szkół w Czarżu są znacznie poniżej średniej Gminy i nie chciałby przejść nad tym do porządku dziennego. Wydaje mu się, że aktywność nauczycieli w Ostromecku jest znacznie wyższa niż w Czarżu. Uczniowie z Ostromecka są laureatami wielu konkursów i olimpiad przedmiotowych.
Jan Palmowski – członek Komisji zwrócił uwagę, że dyrektor ma wpływ na organizację pracy w szkole.
Wójt Gminy poinformował, że Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu bardzo się stara, jeżeli chodzi o utrzymanie obiektów itp. Dodał, że być może wystąpi do Kujawsko – Pomorskiego Kuratora Oświaty o przeprowadzenie ponadprogramowej wizytacji.
Jan Palmowski – członek Komisji zwrócił się o przedstawienie informacji, co dzieje się z dziećmi, które nie realizują obowiązku szkolnego.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że rodzice takich dzieci wzywani są do realizowania tego obowiązku. Jedyne, co można w tej sytuacji zrobić, to ukarać ich mandatem. Dodał, że próbuje rozwiązać problem w taki sposób, że informuje policję o takich przypadkach i prosi o przeprowadzenie rozmowy z rodzicami. Skutki są jednak znikome.
Przewodniczący Komisji po zakończeniu dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała informację na temat przygotowania placówek oświatowo - wychowawczych do nowego roku szkolnego;
informację dot. wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum oraz informację dotyczącą realizacji obowiązku szkolnego w roku szkolnym 2006/2007, zwracając jednocześnie uwagę na gorsze wyniki egzaminów kompetencyjnych uzyskane przez uczniów Zespołu Szkół w Czarżu.
f) Projekt uchwały w sprawie przyjęcia kryteriów podziału środków finansowych dla sołectw wydzielonych w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Komisja w wyniku dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia kryteriów podziału środków finansowych dla sołectw wydzielonych w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
g) Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Komisja w wyniku dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
h) Propozycje podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2008 rok:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił propozycję wzrostu w/w wskaźników:
Wzrost dochodów o 3% w stosunku do obowiązujących,
Wzrost wynagrodzeń o 10% w stosunku do obowiązujących,
Wzrost wydatków o 2,3% w stosunku do obowiązujących.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w propozycję Wójta Gminy.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała wzrost dochodów o 3%, wzrost wynagrodzeń o 10%, wzrost wydatków o 2,3% w stosunku do stawek obowiązujących.
i) Projekt uchwały w sprawie wyboru ławników sądowych na kadencję 2008 – 2012:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Poinformował, że zgodnie z zapotrzebowaniem Prezesów Sądów Rada Gminy będzie wybierała czterech ławników do Sądu Okręgowego w Bydgoszczy oraz dwóch ławników do Sądu Rejonowego w Bydgoszczy.
Na ławników Sądu Okręgowego zgłosiło się czterech kandydatów, zaś na ławników Sądu Rejonowego – dwóch.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie wyboru ławników sądowych.
j) Komisja w wyniku dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała Uchwałę Nr XIII/183/07 Rady Miasta Bydgoszczy z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie projektu uchwały o przekształceniu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego im. dr. E. Warmińskiego w Bydgoszczy polegającego na likwidacji niektórych komórek działalności podstawowej.
k) Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obręb geodezyjny Ostromecko dla obszaru ograniczonego drogą wojewódzką nr 551 wraz z jej fragmentem, drogą gminną Nr 0535001, osiedlem zabudowy mieszkaniowej „KONTY”, drogą gminną nr 283 i terenami leśnymi z rezerwatem „Las Mariański” oraz terenem ogródków działkowych:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Komisja w wyniku dyskusji pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obręb geodezyjny Ostromecko dla obszaru ograniczonego drogą wojewódzką nr 551 wraz z jej fragmentem, drogą gminną Nr 0535001, osiedlem zabudowy mieszkaniowej „KONTY”, drogą gminną nr 283 i terenami leśnymi z rezerwatem „Las Mariański” oraz terenem ogródków działkowych.
l) Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
Komisja w wyniku dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok.
m) Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za pierwsze półrocze 2007 roku:
Wójt Gminy udzielił szczegółowych informacji i wyjaśnień dotyczących w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy przedstawił pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy dla przedmiotowego sprawozdania.
Przewodniczący Komisji w związku z brakiem uwag poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
Komisja w wyniku dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za pierwsze półrocze 2007 roku.
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokółu z poprzedniego posiedzenia Komisji odbytego w dniu 8 sierpnia 2007 roku. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
ad.3. W punkcie „sprawy różne” wskazywano na:
a) Członkowie Komisji dyskutowali na temat funkcjoniwania progów zwalniających zamontowanych na niektórych drogach na terenie Gminy.
Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że kierowcy omijają progi niszcząc pobocza.
Szymon Dunal – członek Komisji stwierdził, że policja powinna egzekwować przestrzeganie przepisów dot. dozwolonej prędkości. Surowe mandaty załatwiłyby sprawę.
Wójt Gminy poinformował, że podczas zebrania wiejskiego w Wałdowie Królewskim mieszkańcy prócz zamontowania progów zwalniających wnioskowali również o zamontowanie lustra przy skrzyżowaniu znajdującym się w centrum wsi. Poinformował, że nie zamontuje kosztownego lustra, w obawie przed zniszczeniem go przez chuliganów.
Na tym posiedzenie zakończono.
metryczka
Wytworzył: mgr Dorota Kraska - inspektor (12 września 2007)
Opublikował: Dorota Kraska (5 listopada 2007, 11:29:36)
Ostatnia zmiana: mgr Dorota Kraska-Wadych (20 września 2011, 12:22:32)
Zmieniono: DODANIE NAZWY KOMISJI
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1097