PROTOKÓŁ NR VIII/07
P R O T O K Ó Ł VIII/07
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 15 czerwca 2007 roku
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
Radni nieobecni:
- Kubas Anna;
- Borek Robert.
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- mgr Hanna Włodarczyk – Kiełkowska - Radca Prawny,
- inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej;
- Jacek Smolarz – Zastępca Komendanta Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon,
- Modest Paliwoda – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej,
- Beniamin Brzyski – inspektor ds. obronności,
- Irena Werner – Kryszewska – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej;
- Józef Kozdroń – Komendant Gminny OSP;
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
1. Powołanie Sekretarza obrad.
2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
5. Informacja na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy:
a) informacja Kierownika Posterunku Policji,
b) informacja Komendanta Gminnego OSP,
c) informacja Wójta Gminy z zakresu obrony cywilnej.
6. Sprawozdanie z działalności służby zdrowia.
7. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej.
8. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego (Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej).
9. Projekt uchwały w sprawie powołania zespołu opiniującego kandydatów na ławników sądowych.
10. Projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulic.
11. Projekt uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2007-2016.
12. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe.
13. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu „Gzin Górny 1” obręb geodezyjny Gzin Górny Gmina Dąbrowa Chełmińska.
14. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007.
15. Dyskusja na temat wyrażenia opinii w sprawie projektu zmiany granic administracyjnych Powiatu Bydgoskiego.
16. Dyskusja na temat wyrażenia opinii w sprawie porozumienia dotyczącego przejęcia nieruchomości przy ul. Targowej w Dąbrowie Chełmińskiej (dot. planu zagospodarowania przestrzennego).
17. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
18. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.
19. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
20. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
21. Zakończenie obrad.
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Ryszarda Kaczor na Sekretarza obrad. Radny Kaczor wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
ad.2. Do protokółu z VII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z VII Sesji.
ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
a) Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o udzielenie informacji na temat spotkania z przedstawicielami Starostwa Powiatowego i przedstawicielami firmy BPRD w sprawie ustalenia zakresu prac na drogach powiatowych oraz na temat spotkania z Prezesem MWiK Bydgoszcz w sprawie współpracy w zakresie odbioru ścieków i dostarczania wody.
Wójt Gminy w odpowiedzi przedstawił zakres robót remontowych na drogach powiatowych znajdujących się na terenie Gminy. Podczas spotkania z Prezesem Miejskich Wodociągów i Kanalizacji w Bydgoszczy omawiano kwestie rozszerzenia współpracy w zakresie gospodarki ściekowej. Dodał, że przedstawił Prezesowi koncepcję dot. dostarczania wody przyjętą przez Radę Gminy. Przedmiotowa koncepcja została przyjęta i będzie realizowana.
b) Radny Jan Palmowski zwrócił się o przedstawienie informacji na temat spotkania w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu w sprawie przejazdu szynobusu. Zapytał, czy uruchomione zostaną kursy autobusów szynowych na linii Bydgoszcz – Chełmża, czy był to tylko przejazd jednorazowy?
Wójt Gminy poinformował, że przejazd był zwieńczeniem wykonania jednego etapu inwestycji naprawy taboru kolejowego. Wybrano tę trasę, ponieważ w przyszłości znajdzie się ona na stałe w rozkładach jazdy pociągów, nie wiadomo jednak, kiedy to nastąpi.
c) Radny Szymon Dunal zwrócił się o przedstawienie informacji na temat poruszanych problemów podczas konferencji organizowanej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego „Europejskie Miasto – Europejska Gmina”.
Wójt Gminy wyjaśnił, że konferencja dotyczyła wykorzystywania środków przez poszczególne gminy. Informowano, na jakie cele były przeznaczane środki finansowe i w jaki sposób z nich korzystano. Omawiano również nowe zasady finansowania, ale są one na etapie projektu. Poinformował, że podczas spotkania Metropolitalnego Związku Gmin Bydgoskich zaniepokoiło go stanowisko, które przewiduje realizację dużych inwestycji dot. np. rozwoju komunikacji, rozwoju dużych miast, natomiast inwestycje, np. budowy sieci wodociągowej, czy kanalizacji ściekowej to zadania własne gmin. Stąd nie należy spodziewać się zbyt dużych środków na dofinansowanie tych mniejszych projektów dla gmin.
d) Wójt Gminy poinformował, że projekt modernizacji i rozbudowy sieci wodociągowej i kanalizacji ściekowej w powiecie bydgoskim, pod nazwą „Infrastruktura i środowisko” uzyskał wymagane akceptacje i znajduje się w Radzie Ministrów.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.4. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski” głos zabrali:
Radny Błażej Stankiewicz poinformował, iż mieszkańcy Sołectwa Ostromecko pytają, czy na tablicach ogłoszeń są wywieszane informacje o terminach Sesji Rady Gminy oraz informacje dot. wyborów na ławników sądowych, jeśli tak, to kto jest za to odpowiedzialny.
- Zwrócił uwagę, że na słupie ogłoszeniowym wiszą nieaktualne informacje i ogłoszenia, w czyjej gestii jest dbałość, by ogłoszenia nieaktualne ogłoszenia były usuwane?
- Radny zapytał, jakie działania podejmowane są w kierunku sprawdzania nieszczelnych szamb?
- Czy zakończono już inwestycję budowy ul. Szkolnej w Ostromecku. Brak tam oznakowania, a na poboczach leżą usypiska piasku z solą.
Radna Ewa Juchcińska zwróciła uwagę na brak protokółu z III Sesji Rady Gminy w Biuletynie Informacji Publicznej.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że odpowiedzi zostaną udzielone w punkcie „odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” porządku obrad.
ad.5. Rada Gminy zapoznała się z informacjami na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy w roku 2006. Podczas dyskusji na tematy bezpieczeństwa wskazywano na:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla przedmiotowych informacji.
a) W dyskusji nad informacją Kierownika Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy na terenie Gminy występuje zjawisko narkotyków. Czy do naszej Gminy docierają takie niebezpieczeństwa, które idą z czasem?
Modest Paliwoda – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej w odpowiedzi poinformował, że w roku 2006 nie odnotowano przestępstw dotyczących posiadania środków odurzających. Dodał, że osoby mieszkające w Bydgoszczy mogą próbować dostarczać w Ostromecku te środki, ale jest to sprawdzane. Znaczny problem stanowi nadużywanie alkoholu i kultura picia.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, z jaką częstotliwością montowany jest fotoradar w skrzynce przy budynku Urzędu Gminy?
Jacek Smolarz – Zastępca Komendanta Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon poinformował, że w roku 2006 fotoradar zamontowany był w Dąbrowie Chełm. 34 razy. Harmonogram montowania fotoradaru w poszczególnych gminach posiada Komenda Miejska Policji w Bydgoszczy. Poinformował, że funkcjonariusze Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej odbyli szkolenie dotyczące używania ręcznych mierników prędkości. W drugiej połowie roku 2007 Posterunek otrzyma dwa takie radary.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że w Ostromecku często zakłócany jest spokój. Zwróciła się o wyjaśnienie, jak powinna wyglądać interwencja policji w takich przypadkach, ponieważ słyszy się skargi, że policja przyjeżdża oznakowanym samochodem i osoby zakłócające spokój, czy spożywające alkohol w miejscach publicznych zdążą się rozejść zanim dojdzie do interwencji.
Modest Paliwoda – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej przedstawił informacje na temat przebiegu interwencji publicznych dodając, że obowiązkiem właścicieli sklepów i barów jest przestrzeganie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że nie mając notatki policyjnej Wójt nie ma podstaw do cofnięcia zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych.
Radny Jan Palmowski poinformował, iż dowiedział się, że jeden z radiowozów został zniszczony. Zastanawiał się, co stanie się w sytuacji, gdy drugi z nich ulegnie awarii?
Jacek Smolarz – Zastępca Komendanta Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon przyznał, że sytuacja taboru na Posterunku policji w Dąbrowie Chełmińskiej jest fatalna. Oba radiowozy, którymi dysponuje Posterunek Policji w Dąbrowie Chełm. przeznaczone są do kasacji. W chwili obecnej funkcjonariusze z Dąbrowy Chełm. korzystają z radiowozu Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon. Wskazał na konieczność zakupu jednego samochodu dla Posterunku. Dodał, że istnieje możliwość częściowego sponsoringu zakupu radiowozu. Zwrócił się z zapytaniem, czy Rada Gminy nie mogłaby wyasygnować części środków na ten cel w budżecie gminy? Dodał, że nie dojdzie do sytuacji, w której Posterunek miałby zostać beż żadnego samochodu. Poinformował, że w związku z tym, iż nakład pracy na Posterunku w Dąbrowie Chełm. jest ogromny w najbliższym czasie zostanie zatrudniona jedna osoba w wymiarze ½ etatu do prac biurowych. Dodał, że wyasygnowano środki finansowe na zakup cyfrowego aparatu fotograficznego, co bardzo ułatwi pracę funkcjonariuszom.
Radny Arnold Drążyk poinformował, że Kierownik Posterunku Policji na posiedzeniu Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska bardzo szczegółowo omówił działalność policji w zakresie bezpieczeństwa na terenie Gminy. Komisja postawiła wniosek o wydzielenie z budżetu Gminy środków na zakup aparatu cyfrowego. Radny zastanawiał się, czy zdjęcie wykonane aparatem cyfrowym może stanowić materiał dowodowy.
Jacek Smolarz – Zastępca Komendanta Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon udzielił wyjaśnień dotyczących materiałów dowodowych dodając, że taka fotografia stanowi dowód rzeczowy.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o przedstawienie możliwości kontaktowania się z funkcjonariuszami.
Modest Paliwoda – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej poinformował, że funkcjonariusze posiadają telefony komórkowe, których numery zostały podane do publicznej wiadomości. Stosowne informacje były podawane na łamach Gazety Regionalnej Powiat oraz wywieszone na tablicach ogłoszeń.
b) W dyskusji nad stanem ochrony przeciwpożarowej głos zabrali:
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że strażacy z terenu Gminy w ciągu 2006 roku wyjeżdżali aż 180 razy do rożnego rodzaju akcji. Za to zaangażowanie należą się im podziękowania. Jednostka OSP z Dąbrowy Chełmińskiej, która liczy sobie około 80 lat, wyjeżdżała średnio co trzeci dzień. Radny zwrócił uwagę, że straż powinna iść z duchem czasu, ponieważ dochodzi jej coraz więcej nowych zadań. Zaproponował, by OSP wypracowała jakieś wnioski, strażacy pracują prawie, jak etatowi pracownicy.
Józef Kozdroń – Komendant Gminny OSP złożył podziękowanie za poparcie udzielone przez radnych w kwestii zakupu nowego samochodu bojowego. Zwrócił uwagę, że tabor OSP jest bardzo stary i zużyty. Dodał, że wyjazdy strażaków to nie tylko pożary. Po powrocie z akcji trzeba cały sprzęt umyć i wysuszyć. Zapewnił, że strażacy ochotnicy nie pobierają żadnych wynagrodzeń, czy diet za udział w szkoleniach, czy różnego typu wyjazdach. Gdyby strażacy chcieli takie wynagrodzenia pobierać, wówczas w budżecie jednostki nie wystarczyłoby środków na te wyjazdy. Przyznał, że rzeczywiście przydałby się choć jeden etat, ponieważ część kierowców wyjechała za granicę, inni pracują zawodowo i w godzinach przedpołudniowych trudno o kierowcę.
Zwrócił uwagę, że zaczyna brakować chętnych do pracy w OSP.
Radny Jan Palmowski stwierdził, iż jego zdaniem OSP będą istniały zawsze. Straż Pożarna bierze udział nie tylko w akcjach ratowniczo – gaśniczych, ale aktywnie uczestniczy w życiu wsi współpracując z jej innymi organizacjami i władzami.
Irena Werner – Kryszewska – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej dodała, iż jest pełna uznania dla profesjonalizmu strażaków ochotników w ratownictwie przedmedycznym. Akcje są bardzo dobrze zorganizowane. Zwróciła uwagę, czy nie należałoby zastanowić się nad zakupem dla jednostki ratowniczej OSP defibrylatora.
c) W dyskusji na temat obrony cywilnej nie zabierano głosów.
Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu dyskusji poddał pod głosowanie informacje na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy przedstawione przez Kierownika Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej, Komendanta Gminnego OSP oraz Wójta Gminy.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w informacje na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy za rok 2006, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
ad.6. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności służby zdrowia w roku 2006 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Porządku Publicznego dodał, że podczas dyskusji członkowie Komisji zwrócili uwagę na niewłaściwą funkcjonalność parkingu przy budynku Ośrodka Zdrowia w Dąbrowie Chełmińskiej.
(W tym momencie radny Roman Zieliński opuści salę obrad. Aktualny stan rady – dwanaście osób).
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie sprawozdanie z działalności służby zdrowia w 2006 roku.
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, dwunastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności służby zdrowia za rok 2006, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Irena Werner – Kryszewska – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej zwróciła uwagę, iż pacjenci nie chcą korzystać z nowopowstałego parkingu przy Ośrodku Zdrowia w Dąbrowie Chełmińskiej, parkując w dalszym ciągu na ulicy. W kwestii wycięcia drzewa rosnącego na parkingu były prowadzone rozmowy, ale w związku z tym, że w obrębie przychodni wycięto wiele drzew, żal usuwać kolejne. Poinformowała że co tydzień z piątku na sobotę na przedmiotowym parkingu młodzież urządza sobie pokazy samochodowe.
Dodała, że powstał projekt budowy podjazdu dla niepełnosprawnych do budynku Ośrodka Zdrowia w Ostromecku, ale brakuje architekta, który podjąłby się wykonania niezbędnych prac
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy dwunastu głosach „za – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VIII/ /07 w sprawie zatwierdzenia bilansu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego (Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej) głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VIII/ /07 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie powołania zespołu opiniującego kandydatów na ławników sądowych głos zabrali:
(W tym momencie radny Roman Zieliński powrócił na salę obrad. Aktualny stan Rady Gminy – trzynaście osób).
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VIII/ /07 w sprawie powołania zespołu opiniującego kandydatów na ławników sądowych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nadania nazw ulic głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VIII/ /07 w sprawie nadania nazw ulic, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2007-2016 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VIII/ /07 w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy w latach 2007-2016, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VIII/ /07 w sprawie uchwalenia założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu „Gzin Górny 1” obręb geodezyjny Gzin Górny Gmina Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr VIII/ /07 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu „Gzin Górny 1” obręb geodezyjny Gzin Górny Gmina Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2007 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę na brak informacji o fakcie, iż Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zajmowała się ustalaniem, który z projektów budowy placów zabaw dla dzieci, w Gzinie, czy w Boluminie weźmie udział w konkursie organizowanym przez Urząd Marszałkowski na przyznanie środków z zewnątrz w ramach dofinansowania budowy jednego placu zabaw. Dodał, że nie zarzuca nic samej procedurze. Niewłaściwym i niedopuszczalnym jest fakt nie podania tego do wiadomości pozostałym radnym. Zwrócił uwagę, że w ubiegłym roku Sołectwo Gzin otrzymało środki z zewnątrz na budowę zbiornika rekreacyjnego, zatem ze zwykłej lojalności w chwili obecnej do konkursu powinien zostać zakwalifikowany projekt z Bolumina. Radny wyraził obawy, że środków z funduszu EURO 2000 nie będzie zbyt dużo, zatem należy czynić starania, by jak najwięcej wsi mogło z nich skorzystać. Nie chce „wojować” z Sołectwem Gzin, ale gdy jedna wieś w ubiegłym roku korzystała ze środków z zewnątrz, to w bieżącym roku należy umożliwić to innej.
Radny Postawił wniosek, by do konkursu o środki z zewnątrz zgłosić budowę placu zabaw dla dzieci w Boluminie.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że jego propozycja, by przedmiotowy temat był omówiony podczas obecnej Sesji Rady Gminy nie zyskała akceptacji.
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych wyjaśniła, że Komisja miała olbrzymi problem przy weryfikacji wniosków. W wyniku dyskusji przyjęto kryterium liczby dzieci w wieku do 16 lat.
Wójt Gminy wyjaśnił, że Urząd Marszałkowski w Toruniu ogłosił nabór wniosków z zastrzeżeniem, że może być złożony tylko jeden projekt. Projekty techniczne zostały wykonane wcześniej . Dodał, iż nie chciał sam podejmować decyzji, który z nich przekazać do Urzędu Marszałkowskiego, w związku z tym zwrócił się do Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych o pomoc, ponieważ w jej gestii leżą tego typu sprawy. Nie zamierzał ukrywać tego faktu, poza tym takie sprawy muszą być wyraźnie zapisane w budżecie gminy. Zwrócił uwagę, że jeżeli Rada Gminy zadecyduje inaczej niż Komisja Oświaty, wówczas do konkursu stanie drugi z projektów.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, iż nie neguje tego, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zajęła się przedmiotową sprawą, ale nie było o tym fakcie żadnej informacji i ten właśnie fakt jest niepokojący. Dodał, że wg niego chciano ukryć tę sprawę, a takim sposobom działania będzie mówił: „nie”.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że nikt nie miał intencji ukrywania czegokolwiek.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że czas na składanie tego typu wniosków jest ograniczony, czy w związku z tym miał zwoływać specjalną Sesję Rady Gminy, by ustalić, który z projektów zgłosić do konkursu? Zwrócił się do komisji resortowej. Dodał, że również Komisja Rewizyjna zapoznała się ze sprawą.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Rady Gminy potwierdził, że Komisja Rewizyjna taką informację otrzymała, ale nie zajmowała się nią.
Radny Arnold Drążyk zgłosił uwagę do procedury zabierania głosu stwierdzając, że Wójt Gminy powinien zabierać głos po radnych.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że procedura, w której Wójt Gminy od razu odpowiada na pytania radnych, jest stosowana po to, by usprawnić przebieg obrad.
Radny Arnold Drążyk poinformował, że Komisja Bezpieczeństwa Rolnictwa i Porządku Publicznego nie otrzymała informacji na ten temat. Dodał, że jeżeli Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zajmowała się sprawą weryfikacji wniosków, to pozostałe Komisje Rady Gminy powinny o tym fakcie zostać powiadomione.
Radny Jan Palmowski wyjaśnił, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych ustaliła procedurę i kryteria , które zadecydowały o przekazaniu do konkursu projektu budowy placu zabaw w Gzinie. Komisja bardzo poważnie podeszła do sprawy.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że jest zwolennikiem sprawiedliwego podziału inwestycji, by w miarę możliwości w każdej miejscowości coś realizować. Zastanawiał się, który projekt zostałby przekazany do Urzędu Marszałkowskiego, gdyby kryterium wiekowe podnieść do osiemnastu lat? Zwrócił uwagę, że w ubiegłym roku środki z zewnątrz otrzymało sołectwo Gzin, w związku z czym należy być sprawiedliwym.
Radny złożył wniosek formalny o poddanie pod głosowanie obu projektów.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, iż uznano, że place zabaw powinny znajdować się w każdej wsi. Każdy wniosek był dobry, oba posiadały uzasadnienie, stąd ustalono kryterium wiekowe od 0 – 16 lat, wygrało sołectwo Gzin, choć nie ulega wątpliwości, że plac zabaw w Boluminie jest również bardzo potrzebny. Zwróciła się o wyjaśnienie, czego dotyczy zadanie zagospodarowania terenów zielonych w Boluminie?
Wójt Gminy wyjaśnił, że w budżecie gminy ujęto budowę i rekultywację boisk sportowych w Boluminie i na ten cel zabezpieczono kwotę 464 000 zł. Jest to zadanie wprowadzone w roku ubiegłym i obejmuje zagospodarowanie zbiornika wodnego na cele rekreacyjne. Wyjaśnił, że w miejscowości Bolumin planuje się zasypanie starego zbiornika wodnego i wybudowanie tam boisk sportowych. Dodał, że Gmina czeka na ogłoszenie naboru wniosków na zadania dotyczące programów odnowy wsi. W posiadaniu Gminy jest również projekt na modernizację boiska w Dąbrowie Chełmińskiej i w momencie, gdy zostanie ogłoszony nabór przedstawi się stosowne projekty. Wójt poinformował, że trwają prace nad projektem modernizacji świetlicy wiejskiej w Otowicach i świetlicy wiejskiej w Rafie. Mimo, iż środki finansowe na inwestycję w Boluminie są zagwarantowane już od ubiegłego roku, ale będzie ona wykonana wyłącznie przy udziale środków z zewnątrz.
Radny Szymon Dunal zapytał, jaka była różnica liczby dzieci z Sołectwa Bolumin w stosunku do liczby dzieci z Sołectwa Gzin?
Radna Danuta Węgierska odpowiedziała, że różnica była niewielka, ale skoro przyjęto kryterium liczby dzieci, to przy nim pozostano.
Radny Szymon Dunal zastanawiał się nad możliwością pogodzenia interesów obu sołectw.
Radny Andrzej Barczyński przyznał, że wszyscy mają rację, ponieważ place zabaw potrzebne są każdej wsi. Dodał, że radny Kaczor ma rację proponując, by pozwolono skorzystać wszystkim z możliwości zrealizowania inwestycji przy udziale środków z zewnątrz, ponieważ nie wiadomo, czy w kolejnych latach będą możliwości otrzymania dotacji. Sołectwo Gzin z takiej dotacji skorzystało w ubiegłym roku, teraz należy dać szansę innym.
Radny postawił wniosek o przekazanie do Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu projektu budowy placu zabaw dla dzieci w Boluminie.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że jeżeli wszyscy mają otrzymywać jednakowo, Rada Gminy jest wówczas niepotrzebna. W takiej sytuacji wystarczyłoby się spotykać raz na cztery lata, by ustalić kolejność przydziału takich samych środków dla każdej wsi.
Wójt Gminy przypomniał, że inwestycja budowy boisk sportowych w Boluminie będzie wykonana wyłącznie pod warunkiem otrzymania dotacji z zewnątrz.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że w Gzinie funkcjonuje pracownia ceramiczna oraz świetlica wiejska. Odwiedzają je dzieci z innych miejscowości, a nawet spoza gminy. Wyjaśniła, że świetlica może przyjąć na zajęcia maksymalnie 20 osób, a w przypadku, gdy przyjeżdża pełen autokar, połowa dzieci zmuszona jest czekać, więc w jakiś sposób należy im ten czas umilić.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że omawiane place zabaw wykonywane są z myślą o dzieciach z terenu Gminy, ale przy okazji dzieci przyjezdne mogą z nich również korzystać.
W związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie kwestię ustalenia kolejności wniosków.
Za głosowaniem jako pierwszy projektu zgłoszenia do konkursu projektu budowy placu zabaw w Gzinie głosowało 8 radnych, w związku z czym ustalono, że ten projekt będzie głosowany jako pierwszy.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję przekazania do Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu projekt placu zabaw w miejscowości Gzin.
Za przyjęciem w/w propozycji głosowało pięciu radnych, przeciw – pięciu, wstrzymujących się trzech. W związku z powyższym w/w wniosek nie uzyskał większości.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z zaistniałą sytuacją poddał pod głosowanie wniosek, by do Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu złożyć projekt budowy placu zabaw dla dzieci w miejscowości Bolumin.
Za przyjęciem w/w wniosku głosowało siedmiu radnych, przeciw – dwóch, wstrzymujących się – czterech.
Wniosek został przyjęty.
Rada Gminy postanowiła zobowiązać Wójta Gminy do przedłożenia do Urzędu Marszałkowskiego projektu budowy palcu zabaw dla dzieci w Boluminie.
Radny Jan Palmowski zapytał, czy powyższe głosowania były zgodne z procedurą?
Hanna Włodarczyk Kiełkowska – radca prawny wyjaśniła, że pierwsze z głosowań było głosowaniem formalnym w kwestii ustalenia kolejności rozpatrywanych projektów. Drugie głosowanie miało rozstrzygnąć, czy radni są za tym by budować plac zabaw w Gzinie. Nie można o nim powiedzieć, by było rozstrzygające. Trzecie z głosowań rozstrzygnęło, że plac zabaw zostanie wybudowany w miejscowości Bolumin. Dodała, że nie wystąpiły tu żadne zachwiania proceduralne. Oba głosowania można jednak powtórzyć.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VIII/ /07 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.15. W dyskusji nad wyrażeniem opinii w sprawie projektu zmiany granic administracyjnych Powiatu Bydgoskiego głos zabrali:
(W tym momencie radny Błażej Stankiewicz i radny Gabriel Zukierski opuścili salę obrad. Aktualny stan rady – jedenaście osób).
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowali, że obie Komisje negatywnie zaopiniowały inicjatywę zmiany granic Miasta Bydgoszczy kosztem powiatu bydgoskiego.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja nie zajęła stanowiska w tej sprawie.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że decyzja radnych w tej sprawie nie zmieniła się.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że wypracowane wcześniej stanowisko jest nadal aktualne. Dodał, że jako samorząd Rada Gminy Dąbrowa Chełmińska nie jest bezpośrednio zainteresowana przedmiotową sprawą, ale należy dbać o interesy powiatu, który niewątpliwie straci.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie negatywną opinię dla projektu zmian granic administracyjnych Miasta Bydgoszczy.
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie wyraziła negatywną opinię dla propozycji zmiany granic Miasta Bydgoszczy, co spowodowałoby automatyczne zmniejszenie obszaru powiatu bydgoskiego, a w związku z tym również wpływów do budżetu powiatu i ograniczenie innych korzyści, a w konsekwencji ograniczenie inwestycji realizowanych przez powiat na terenie wszystkich gmin, nie tylko tych bezpośrednio zainteresowanych.
ad.16. W dyskusji na temat wyrażenia opinii w sprawie porozumienia dotyczącego przejęcia nieruchomości przy ul. Targowej w Dąbrowie Chełmińskiej (dot. planu zagospodarowania przestrzennego) głos zabrali:
(W tym momencie radny Błażej Stankiewicz wrócił na salę obrad. Aktualny stan Rady – dwanaście osób).
Wójt Gminy celem wprowadzenia udzielił stosownych informacji na przedmiotowy temat. Poinformował, że sprawa dotyczy planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dąbrowa Chełmińska i przeprowadzenia drogi obsługującej powstające osiedle mieszkaniowe. Zakłada się wyburzenie istniejącego budynku mieszkalnego, stanowiącego własność państwa Kopaczewskich. W związku z powyższym odbyły się dwa spotkania z właścicielką nieruchomości, w wyniku których sporządzono wstępne porozumienie. Wójt wyjaśnił, że w zamian za część nieruchomości przeznaczonej pod drogę Gmina przekaże Pani Kopaczewskiej swoją nieruchomość, o nieco większej powierzchni. Koszty powstałej różnicy zostaną pokryte przez p. Kopaczewską. Pozostanie jeszcze kwestia budynku mieszkalnego, który będzie musiał zostać wyburzony. Jego wartość zostanie oszacowana przez rzeczoznawcę. W związku z tym po stronie Gminy będzie leżało wybudowanie budynku mieszkalnego o takich samych wymiarach i przekazanie go Państwu Kopaczewskim w stanie surowym zamkniętym.
Radny Szymon Dunal poinformował, iż słyszy się głosy, że państwo Kopaczewscy kupili budynek, w którym obecnie mieszkają (który ma zostać przejęty przez Gminę) jako przeznaczony do rozbiórki.
Wójt Gminy poinformował, że nie posiada żadnych wiadomości na ten temat. Dodał, iż nie wydaje mu się by taki fakt był prawdopodobny, ponieważ nie ma informacji od kogo państwo Kopaczewscy ten budynek kupili. Na pewno w okresie ostatnich dwudziestu lat nie kupili go od Gminy. Być może zakup nastąpił w obrocie prywatnym i budynek wyremontowano. Dodał, że omawiany budynek spełnia warunki mieszkalne, na terenie Gminy znajdują się jeszcze starsze zamieszkałe budynki.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie koncepcję przejęcia od Danuty Kopaczewskiej budynku mieszkalnego oraz pozytywne zaopiniowane porozumienia w tej kwestii.
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i jednym wstrzymującym przyjęła powyższą koncepcję.
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, dwunastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr VIII/ /07 w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
ad.18. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych za rok 2006, w których nie stwierdzono nieprawidłowości.
Wójt Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych za 2006 rok osób do tego zobowiązanych. W w/w oświadczeniach nie stwierdzono nieprawidłowości.
W/w informacje stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
ad.19. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła trzy posiedzenia. Jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji oraz dwa, których celem było opracowanie projektu strategii rozwoju edukacji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
ad.20. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” głos zabrali:
a) Wójt Gminy w odpowiedzi na pytania zadane podczas omawiania punktu 4 niniejszego porządku obrad poinformował:
- ogłoszenia o Sesji Rady Gminy oraz informacje o naborze kandydatów na ławników sądowych zostały przekazane sołtysom, w których gestii leży wywieszanie ich na tablicach ogłoszeń w sołectwie. Dodał, że tego typu uwag nie było nigdy wcześniej.
- inwestycja budowy ulic Szkolnej i Leśnej została już zakończona. Jest zgodna z dokumentacją techniczną. Dodatkowo wykonano oznakowanie progów zwalniających przy budynku szkoły oraz znak zakazu zatrzymywania się i postoju, ponieważ jeden z pojazdów systematycznie blokował tam przejazd.
- W kwestii usunięcia nasypów mieszanki piasku z solą pozostałych po zimie oraz usuwania nieaktualnych informacji z słupa ogłoszeniowego, który jest ogólnodostępny – są osoby zatrudnione w Urzędzie Gminy w ramach prac społecznie użytecznych i niebawem będzie zatrudniony pracownik w ramach robót publicznych. Te osoby pozostają do dyspozycji sołtysów.
- Wójt zastanawiał się, skąd wzięła się opinia, że szamba w Ostromecku są nieszczelne. Nikt nie dokonywał kontroli w tym zakresie, więc nie należy czynić takich założeń.
Dodał, że część z nich budowała Gmina ściśle wg sztuki budowlanej i one na pewno są szczelne. Z 22 domów mieszkalnych niepodłączonych do kanalizacji ściekowej trzy budynki nie są zamieszkane, w tym dwa nowowybudowane i jeden stary, niezasiedlony, w przypadku dziewięciu zapewnił, że tam szamba są szczelne, ponieważ były budowane przez Gminę. Nie może zaręczyć, że ktoś tych szamb nie przedziurawił i rozszczelnił. Pozostało zatem dziesięć lokali, gdzie takie podejrzenie może zachodzić. Zwrócił uwagę, że ten stan rzeczy nie obejmuje osiedla „Pod gruszą”, gdzie proces podłączania do kanalizacji jest w toku i są już pierwsze podłączenia.
- Protokół z III Sesji Rady Gminy jest zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej.
Radny Jan Palmowski poinformował, że w Gzinie znajduje się słup ogłoszeniowy i nikt nie zgłasza Wójtowi potrzeby zdejmowania z niego nieaktualnych ogłoszeń.
Wójt Gminy oświadczył, że w Ostromecku działa samorząd wiejski.
b) Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że wyjazd z parkingu przy Ośrodku Zdrowia w Dąbrowie Chełmińskiej jest bardzo trudny, szczególnie, gdy korzysta z niego kilka samochodów. Radny zastanawiał się nad możliwością wykonania modernizacji przedmiotowego parkingu.
Radny Szymon Dunal przypomniał, że pierwotnie przedmiotowy parking nie miał być w obecnym miejscu. Zakładano zlikwidowanie śmietnika, usunięcie drzewa oraz złagodzenie łuku. Obecny wyjazd jest bardzo utrudniony.
Wójt Gminy poinformował, że parking przy Ośrodku Zdrowia w Dąbrowie Chełmińskiej był budowany jako zatoka postojowa, Nie było możliwości wybudowania typowego parkingu, ponieważ nie pozwala na to odległość od granicy nieruchomości. Przypomniał, że nie było zainteresowania realizacją tej inwestycji z wyjątkiem Rady Gminy i Rady Sołeckiej. To była inwestycja „na siłę”. w związku z tym nie ma komu rozebrać kontenera na śmieci .
Rada Gminy w wyniku dyskusji zobowiązała Radę Społeczną przy Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej by zajęła się tym problemem i go rozwiązała.
ad.21. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 13:30 zamknął VIII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
metryczka
Wytworzył: mgr Dorota Kraska - inspektor (15 czerwca 2007)
Opublikował: Dorota Kraska (14 sierpnia 2007, 10:17:33)
Ostatnia zmiana: Dorota Kraska (20 września 2007, 09:41:40)
Zmieniono: korekta błędnie zapisanego numeru protokółu
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 3341