Informacja dot. kontroli umów na odbiór odpadów komunalnych, które powstają na nieruchomościach niezamieszkałych
Kontrola
umów na odbiór odpadów komunalnych powstających na terenie
nieruchomości niezamieszkałych
Na
podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o
utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021
r., poz. 888)
Wójt
Gminy Dąbrowa Chełmińska informuje,
iż przystępuje do kontroli przedsiębiorców prowadzących
działalność gospodarczą na terenie naszej gminy w zakresie
posiadania przez nich aktualnych umów na odbiór odpadów
komunalnych.
Urząd
Gminy
w Dąbrowie Chełmińskiej
przypomina, że zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy właściciele
nieruchomości niezamieszkałych, którzy pozbywają się z terenu
nieruchomości odpadów komunalnych i którzy nie są obowiązani do
ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz
gminy, są zobowiązani do udokumentowania
w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez przedsiębiorcę
odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
wpisanego do rejestru działalności regulowanej (wykaz
dostępny jest na stronie BIP Gminy Dąbrowa Chełm.)
przez
okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Do
nieruchomości niezamieszkałych, czyli takich, na których nikt nie
mieszka, a wytwarzane są odpady komunalne zalicza się np.
budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe, lokale
handlowe, gastronomiczne, zakłady rzemieślnicze, usługowe,
produkcyjne, targowiska, cmentarze itp.
Dopuszcza
się w przypadku prowadzenia w części lokalu mieszkalnego obsługi
biurowej działalności gospodarczej uiszczanie opłaty za
gospodarowanie odpadami komunalnymi w ramach opłaty dotyczącej
nieruchomości zamieszkałej.
W
sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną na
cele mieszkalne oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą,
właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową
umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych w gospodarstwie
domowym. Właściciele nieruchomości mieszanych zobowiązani są
wobec powyższego do:
- uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją,
- indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza), a w przypadku gdy część niezamieszkała jest wynajmowana, obowiązek zawarcia umowy obejmuje podmiot najmujący chyba, że umowa najmu lokalu stanowi inaczej.
Jednocześnie
informujemy, że brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów
komunalnych, skutkować będzie:
nałożeniem
kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 ww. ustawy,
wszczęciem
postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją
administracyjną na podst. art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
metryczka
Wytworzył: Anna Bańka (8 listopada 2021)
Opublikował: Anna Bańka (8 listopada 2021, 11:18:06)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1079