Strona główna > Uchwały > 2022 |
Uchwała nr XXXIX.366.2022 RADY GMINY DĄBROWA CHEŁMIŃSKAz dnia 19 stycznia 2022w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie ChełmińskiejNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 i 1834), art. 12 ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236, 1535, 1773, 1927, 1981 i 2270) oraz art.17 ust.1 pkt 18 i art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1981, 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1) uchwala się, co następuje:
Uchwała nr XXXIX.366.2022
RADY GMINY DĄBROWA CHEŁMIŃSKA
z dnia 19 stycznia 2022
w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 i 1834), art. 12 ust. 2 ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, 1236, 1535, 1773, 1927, 1981 i 2270) oraz art.17 ust.1 pkt 18 i art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1981, 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1) uchwala się, co następuje:
§ 1. W załączniku do uchwały Rady Gminy Dąbrowa
Chełmińska nr XVIII.160.2016 z dnia 21 kwietnia 2016 r. w sprawie uchwalenia
Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Dąbrowie Chełmińskiej wprowadza się następujące zmiany:
1) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej, zwany dalej „Ośrodkiem”, działa na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa, a w szczególności wykonuje zadania na podstawie:
3) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 685);
4) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1379, 1981, 2105 i 2270);
5) ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Dz. U. z 2020 r. poz. 1297);
6)ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 877, 1162, 1379, 1981 i 2105);
7) ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2019 r. poz. 2407 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981 i 2270);
8) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 821 oraz z 2021 r. poz. 159, 1006, 1981, 2270 i 2328);
9) ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2020 r. poz. 1329);
10) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2021 r. poz. 1249);
11) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1100, 1162, 1621, 2270, 2317 i 2445);
12) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz.1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243 i 1535);
13) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, 1292, 1559, 1773, 1834, 1981, 2105, 2120, 2217, 2232 i 2270 );
14) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973, 2269 i 2127 oraz M.P. z 2021 r. poz. 814 i 960);
15) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915);
16) ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U z 2022 r. poz. 1);
17)rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. z 2021 r. poz. 1092)
18) niniejszego Statutu.
2) § 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 8. 3. Ośrodek realizuje także inne zadania na podstawie upoważnienia Wójta Gminy lub Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, a w szczególności:
1) zadania wynikające z ustawy z dnia 28 listopada 2003r o świadczeniach rodzinnych polegające na prowadzeniu postępowań, wydawania decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych oraz wystawiania i podpisywania tytułów wykonawczych oraz innych dokumentów do prowadzenia postępowania egzekucyjnego;
2) zadania wynikające z ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, polegające na prowadzeniu postępowań w tych sprawach i wydawaniu decyzji;
3) zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, polegające na prowadzeniu postępowań i wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowaniu działań wobec dłużników alimentacyjnych;
4) zadania wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, polegające między innymi na tworzeniu i realizacji gminnego programu przeciwdziałania przemocy;
5) zadania wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
6) zadania z zakresu świadczeń wychowawczych wynikających z ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, polegające na prowadzeniu postępowań i wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń wychowawczych;
7) zadania wynikające z ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży
i rodzin „Za życiem”, polegające między innymi
na prowadzeniu postępowań oraz wydawania decyzji administracyjnych w sprawach
o jednorazowe świadczenie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ww. ustawy;
8) zadania wynikające z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, polegające na prowadzeniu postępowań, w tym wydawaniu zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, na potrzeby złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
9) zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, polegające na udzielaniu pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska;
10) zadania wynikające z ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym polegające na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatku osłonowego, w tym wydawania decyzji oraz wydawania i przekazywania informacji wnioskodawcom;
11) zadania wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”, polegające między innymi na prowadzeniu postępowań określonych w programie.”
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska.
§ 3. Traci moc uchwała nr XXII.224.2020 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 3 listopada 2020 r. w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Dotychczasowy Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej z uwagi na potrzebę realizacji nowych zadań wymaga aktualizacji.
Wprowadzenie zmian do przedmiotowego dokumentu wynika z powierzenia Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej spraw, polegających na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatku osłonowego oraz zmian w zakresie realizacji świadczenia wychowawczego oraz świadczenia dobry start.
W związku z powyższym zasadne jest wprowadzenie zmian do Statutu GOPS w Dąbrowie Chełmińskiej.
w Dąbrowie Chełmińskiej wprowadza się następujące zmiany:
1) § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej, zwany dalej „Ośrodkiem”, działa na zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa, a w szczególności wykonuje zadania na podstawie:
1)
ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 i
1834);
2)
ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy
społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 i 2270 oraz z 2022 r. poz. 1);
3) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2020 r. poz. 685);
4) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 111 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1379, 1981, 2105 i 2270);
5) ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Dz. U. z 2020 r. poz. 1297);
6)ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2021 r. poz. 877, 1162, 1379, 1981 i 2105);
7) ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2019 r. poz. 2407 oraz z 2021 r. poz. 1162, 1981 i 2270);
8) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 821 oraz z 2021 r. poz. 159, 1006, 1981, 2270 i 2328);
9) ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2020 r. poz. 1329);
10) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2021 r. poz. 1249);
11) ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1100, 1162, 1621, 2270, 2317 i 2445);
12) ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz.1057 oraz z 2021 r. poz. 1038, 1243 i 1535);
13) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1285, 1292, 1559, 1773, 1834, 1981, 2105, 2120, 2217, 2232 i 2270 );
14) ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2021 r. poz. 1973, 2269 i 2127 oraz M.P. z 2021 r. poz. 814 i 960);
15) ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915);
16) ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym (Dz. U z 2022 r. poz. 1);
17)rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start” (Dz. U. z 2021 r. poz. 1092)
18) niniejszego Statutu.
2) § 8 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 8. 3. Ośrodek realizuje także inne zadania na podstawie upoważnienia Wójta Gminy lub Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, a w szczególności:
1) zadania wynikające z ustawy z dnia 28 listopada 2003r o świadczeniach rodzinnych polegające na prowadzeniu postępowań, wydawania decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych oraz wystawiania i podpisywania tytułów wykonawczych oraz innych dokumentów do prowadzenia postępowania egzekucyjnego;
2) zadania wynikające z ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, polegające na prowadzeniu postępowań w tych sprawach i wydawaniu decyzji;
3) zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów, polegające na prowadzeniu postępowań i wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podejmowaniu działań wobec dłużników alimentacyjnych;
4) zadania wynikające z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, polegające między innymi na tworzeniu i realizacji gminnego programu przeciwdziałania przemocy;
5) zadania wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
6) zadania z zakresu świadczeń wychowawczych wynikających z ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, polegające na prowadzeniu postępowań i wydawaniu decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń wychowawczych;
7) zadania wynikające z ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży
i rodzin „Za życiem”, polegające między innymi
na prowadzeniu postępowań oraz wydawania decyzji administracyjnych w sprawach
o jednorazowe świadczenie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 ww. ustawy;
8) zadania wynikające z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, polegające na prowadzeniu postępowań, w tym wydawaniu zaświadczeń o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego, na potrzeby złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;
9) zadania wynikające z ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, polegające na udzielaniu pomocy materialnej o charakterze socjalnym uczniom zamieszkałym na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska;
10) zadania wynikające z ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o dodatku osłonowym polegające na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatku osłonowego, w tym wydawania decyzji oraz wydawania i przekazywania informacji wnioskodawcom;
11) zadania wynikające z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2021 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji rządowego programu „Dobry start”, polegające między innymi na prowadzeniu postępowań określonych w programie.”
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska.
§ 3. Traci moc uchwała nr XXII.224.2020 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 3 listopada 2020 r. w sprawie zmiany Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Uzasadnienie
Dotychczasowy Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej z uwagi na potrzebę realizacji nowych zadań wymaga aktualizacji.
Wprowadzenie zmian do przedmiotowego dokumentu wynika z powierzenia Gminnemu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej spraw, polegających na prowadzeniu postępowań z zakresu dodatku osłonowego oraz zmian w zakresie realizacji świadczenia wychowawczego oraz świadczenia dobry start.
W związku z powyższym zasadne jest wprowadzenie zmian do Statutu GOPS w Dąbrowie Chełmińskiej.
metryczka
Opublikował: Barbara Piórkowska (27 stycznia 2022, 11:05:46)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 339