Strona główna > Uchwały > 2023 |
Uchwała nr LXII.556.2023RADY GMINY DABROWA CHEŁMIŃSKAz dnia 22 listopada 2023w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2024 rok Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 19 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572, 1463 i 1688) oraz art. 5a ust. 1 i 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571) uchwala się, co następuje:
Uchwała nr LXII.556.2023
RADY GMINY DABROWA CHEŁMIŃSKA
z dnia 22 listopada 2023
w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2024 rok
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 19 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2023 r. poz. 40, 572, 1463 i 1688) oraz art. 5a ust. 1 i 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2023 r. poz. 571) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjąć „Program współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2024 rok”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Uzasadnienie:
Do zadań gminy ustalonych przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym należy m.in. współpraca z organizacjami pozarządowymi.
Do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy (art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym). Do takich spraw należy uchwalenie, po przeprowadzeniu konsultacji, programu współpracy właściwej jednostki samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami z art. 3 ust. 3 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie rocznego.
Zasady podejmowania działań przez organy administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi określone zostały szczegółowo w przepisach ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Ustawodawca ustalił sferę zadań publicznych w ramach których m.in. samorząd terytorialny współpracuje z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Formy tej współpracy w oparciu o wymienioną ustawę określa uchwalony przez właściwą radę gminy program.
Program Współpracy musi zawierać co najmniej elementy wynikające z art. 5a ust. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego oraz wolontariacie, do których należy:
1) cel główny i cele szczegółowe programu;
2) zasady współpracy;
3) zakres przedmiotowy;
4) formy współpracy,
5) priorytetowe zadania publiczne;
6) okres realizacji programu;
7) sposób realizacji programu;
8) wysokość środków planowanych na realizację programu;
9) sposób oceny realizacji programu;
10) informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji;
11) tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
Pracując nad uchwaleniem aktu przeprowadzono konsultacje „Programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego. Informacje o w/w konsultacjach społecznych została umieszczona w dniu 19.10.2023r. na stronie internetowej gminy www.dabrowachelminska.pl, na stronie BIP Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Konsultacje przeprowadzono w dniach od 25.10.2023 r. do 15.11.2023 r. Miały one na celu poznanie opinii organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust.3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w sprawie uchwalanego programu, czym zostały spełnione ustawowe obowiązki.
W trakcie prowadzonych konsultacji do opracowanego projektu uchwały nie złożono opinii ani uwag.
„Program współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2024 rok” określa cele, zakres i formy współpracy pomiędzy samorządem - Gminą Dąbrowa Chełmińska a organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w 2024 roku.
W związku z powyższym podjęcie niniejszej uchwały jest w pełni uzasadnione.
Załącznik do Uchwały nr LXII.556.2023
Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
z dnia 22 listopada 2023 r.
PROGRAM
WSPÓŁPRACY GMINY DĄBROWA CHEŁMIŃSKA
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO NA 2024 ROK
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO NA 2024 ROK
I.
WPROWADZENIE
WPROWADZENIE
2. Gmina Dąbrowa Chełmińska, zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, realizuje szereg zadań, które służą zaspokajaniu różnorodnych potrzeb mieszkańców.
3. W wykonywaniu części zadań partnerem samorządu gminy mogą być organizacje pozarządowe i inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego. Lokalne inicjatywy obywatelskie mają ogromne znaczenie w rozwiązywaniu problemów określonych grup społecznych, zaspokajaniu aspiracji i oczekiwań.
4. Gmina Dąbrowa Chełmińska od wielu lat współpracuje z organizacjami pozarządowymi. Doświadczenia zarówno organizacji, jak i samorządu gminnego w zakresie współpracy w poprzednich latach pozwala na dalsze pogłębianie partnerskiej współpracy w celu lepszego wykonywania zadań ustawowych przypisanych gminie.
5. Ilekroć w Programie współpracy jest mowa o :
1) Programie – rozumie się program współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oaz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego,
2) Ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
3) Gminie - rozumie się przez to Gminę Dąbrowa Chełmińska,
4) Organizacjach - rozumie się przez to organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art.3 wymienionej w pkt 1 ustawy.
II.
CELE PROGRAMU
§ 2. 1.Celem głównym współpracy Gminy z Organizacjami jest budowanie społeczeństwa obywatelskiego oraz zwiększenie stopnia zaspakajania potrzeb społecznych.
2.Celami szczegółowymi są:
1) zwiększenie wspływu sektora obywatelskiego na kreowanie polityki społecznej w Gminie;
2) tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej;
3) umocnienie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za wspólnotę lokalną;
4) integracja podmiotów realizujących zadania publiczne;
5) wzmocnienie potencjału organizacji pozarządowych.
III.
ZASADY WSPÓŁPRACY
ZASADY WSPÓŁPRACY
§ 3. Współpraca Gminy z Organizacjami opiera się na zasadach: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji i jawności.
IV.
ZAKRES PRZEDMIOTOWY
ZAKRES PRZEDMIOTOWY
§ 4. Obszar współpracy Gminy z Organizacjami obejmuje sferę zadań publicznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 Ustawy, w zakresie odpowiadającym zadaniom Gminy.
V.
FORMY WSPÓŁPRACY
§ 5.Współpraca
między Gminą a Organizacjami będzie prowadzona
w szczególności poprzez:
FORMY WSPÓŁPRACY
1)zlecanie realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w Ustawie, w ramach organizowanych otwartych konkursów ofert, które może mieć formy:
a) powierzenia wykonywania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,
b) wspierania wykonywania zadań publicznych, wraz z udziałem dotacji na dofinansowanie ich realizacji;
2) zlecanie realizacji zadań publicznych z pominięciem otwartego konkursu ofert, zgodnie z przepisami określonymi w art. 19a Ustawy;
3)dofinansowanie wkładu własnego Organizacji do projektów współfinansowanych ze środków funduszy europejskich i innych źródeł zewnętrznych, a służące realizacji zadań publicznych Gminy, w przypadku zawarcia umowy partnerskiej i otrzymania dotacji;
4) współpracę w zakresie pozyskiwania środków finansowych z innych źródeł poprzez informowanie o możliwości ich uzyskania;
5)konsultowanie z Organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
6) wspólne rozpoznawanie potrzeb społeczności lokalnej i wspólne wspieranie działań służących zaspakajaniu potrzeb;
7) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności;
8) zawieranie umów partnerskich w celu realizacji wspólnych przedsięwzięć;
9) organizacja szkoleń dla organizacji pozarządowych.
VI.
PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE
PRIORYTETOWE ZADANIA PUBLICZNE
§ 6. Ustala się na rok 2024 następujące zadania priorytetowe Gminy, które mogą być zlecone do realizacji Organizacjom:
1) w zakresie kultury fizycznej i sportu:
a) upowszechnianie kultury fizycznej i rekreacji ruchowej;
b) organizacja i koordynacja przedsięwzięć sportowych o zasięgu gminnym i ponadgminnym;
c) wspieranie działań sportowych propagujących zdrowy i aktywny tryb życia wśród mieszkańców Gminy;
2) w zakresie pomocy społecznej:
a) wspieranie różnych form pracy kulturalno-oświatowej z dziećmi i młodzieżą;
b) wspieranie działań z zakresu aktywizacji i integracji seniorów;
c) projekty wspomagające integrację i przeciwdziałanie niepełnosprawności;
3) wspieranie działań promujących wolontariat;
4) w zakresie nauki, edukacji, oświaty i wychowania.
VII. OKRES REALIZACJI PROGRAMU
§ 7. Gmina realizuje zadania publiczne we współpracy z Organizacjami na podstawie rocznego programu współpracy i działania te obejmują rok kalendarzowy 2024.
VIII.
SPOSÓB REALIZACJI PROGRAMU
§ 8. Program będzie realizowany w szczególności poprzez:
1) zlecanie realizacji zadań publicznych:
a) w ramach otwartych konkursów ofert;
b) z pominięciem otwartego konkursu ofert;
2) konsultowanie z Organizacjami projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej Organizacji;
3) tworzenie w miarę potrzeb wspólnych zespołów konsultacyjnych;
4) organizowanie i współorganizowanie spotkań, szkoleń, konferencji których uczestnikami są przedstawiciele Organizacji i samorządu;
5) udzielanie stałego wsparcia merytorycznego Organizacjom przez pracowników Urzędu Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej.
IX.
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
WYSOKOŚĆ ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH NA REALIZACJĘ PROGRAMU
§ 9. Na realizację Programu planuje się przeznaczyć kwotę 5.000,00 zł (słownie: pięć tysięcy złotych).
X.
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
SPOSÓB OCENY REALIZACJI PROGRAMU
§ 10 1.Wskaźnikami efektywności realizacji Programu są w szczególności:
1) liczba ogłoszonych otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych;
2) liczba ofert złożonych w otwartych konkursach ofert;
3) liczba zawartych umów na realizację zadania publicznego;
4) liczba umów zawartych w trybie art. 19a Ustawy;
5) beneficjenci zrealizowanych zadań;
6) wysokość środków finansowych przeznaczonych z budżetu Gminy na realizację zadań publicznych;
7) liczba projektów aktów normatywnych konsultowanych przez Organizacje.
2. Bieżącym monitoringiem w zakresie realizacji zadań Programu zajmuje się właściwy merytorycznie pracownik Urzędu Gminy w Dąbrowie Chełmińskiej odpowiedzialny za współpracę z organizacjami.
3. Organizacja może zgłaszać swoje uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizacji Programu w trakcie organizowanych spotkań z przedstawicielami Urzędu Gminy, jak też bezpośrednio do pracownika, którego zadaniem jest współpraca z Organizacjami.
4.Uzyskane w czasie realizacji Programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje dotyczące realizowanych projektów będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej i przyszłej współpracy Gminy z Organizacjami.
XI.
INFORMACJA O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZ O PRZEBIEGU KONSULTACJI
INFORMACJA O SPOSOBIE TWORZENIA PROGRAMU ORAZ O PRZEBIEGU KONSULTACJI
§ 11. Przed podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia Programu podejmuje się następujące działania:
1) przygotowanie projektu Programu przez pracownika Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska, odpowiedzialnego za współpracę z Organizacjami;
2)przeprowadzenie konsultacji dot. projektu Programu, zgodne z Uchwałą nr XXXVIII/305/10 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 17 września 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania projektów aktów prawa miejscowego z radą działalności pożytku publicznego lub organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego (Dz. Urz. Woj. Kujawsko-Pomorskiego nr 154, poz. 1918);
3) sporządzenie przez pracownika Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska, odpowiedzialnego za współpracę z Organizacjami zestawienia opinii, uwag i wniosków zgłoszonych w ramach konsultacji;
4) rozpatrzenie uwag i propozycji wniesionych przez Organizacje w drodze konsultacji do projektu Programu;
5) zatwierdzenie przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska i przekazanie ostatecznego projektu Programu pod obrady sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska;
6) podjęcie przez Radę Gminy Dąbrowa Chełmińska uchwały przyjmującej Program.
XII.
TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT
TRYB POWOŁYWANIA I ZASADY DZIAŁANIA KOMISJI KONKURSOWYCH DO OPINIOWANIA OFERT W OTWARTYCH KONKURSACH OFERT
§ 12.1. Na stronie internetowej www.bip.dabrowachelminska.lo.pl zamieszcza się zaproszenie do zgłaszania przez organizacje kandydatów na członków komisji konkursowych w otwartych konkursach ofert realizowanych w trybie ustawy.
2. Komisja konkursowa obraduje na posiedzeniach zamkniętych.
3. O posiedzeniach komisji konkursowej, członkowie powiadamiani są co najmniej 3 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
4. Prace komisji konkursowej mogą być prowadzone w składzie co najmniej 3 osobowym.
5. Członkowie komisji konkursowej wybierają spośród siebie przewodniczącego.
6. Komisja konkursowa ocenia złożone oferty pod względem formalnym oraz merytorycznym.
7. Spotkania komisji konkursowej są protokołowane.
8. Komisja konkursowa przy rozpatrywaniu ofert:
1) ocenia możliwości realizacji zadania publicznego przez Organizację;
2) ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
3) w przypadku wspierania wykonania zdania publicznego, uwzględnia planowany przez Organizację udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego;
4) uwzględnia planowany przez Organizację wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków;
5) uwzględnia analizę i ocenę realizacji zadań publicznych w przypadku Organizacji, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
9. Przeprowadzona przez komisję konkursową ocena ofert oraz propozycja rozstrzygnięcia konkursu zostanie przedstawiona Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska, który dokona ostatecznego wyboru i zdecyduje o wysokości dotacji.
XIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 13. 1. Zmiany niniejszego Programu wymagają formy przyjętej dla jego uchwalenia.
2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym programie zastosowanie mają przepisy ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r., ustawy - Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r., ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. oraz ustawy prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r.
Uchwała opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego
poz. 7407 z dnia 2023-12-01
poz. 7407 z dnia 2023-12-01
metryczka
Opublikował: Barbara Piórkowska (7 grudnia 2023, 15:18:35)
Ostatnia zmiana: Barbara Piórkowska (8 grudnia 2023, 11:48:11)
Zmieniono: publikacja
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 446