PROTOKÓŁ NR II/06

P R O T O K Ó Ł   II/06
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 6 grudnia 2006 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska .
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
W Sesji udział wzięli:
-  Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-  mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
-  mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-  mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-  Bogusław Przybysz – Radca Prawny,
-  mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
-  inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-  Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o przeniesienie punktu „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski w miejsce punktu 5, a pozostałe punkty porządku obrad pozostawić bez zmian.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych , piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła zaproponowaną zmianę.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
1.
 Wystąpienie Przewodniczącej Gminnej Komisji Wyborczej.
2. Złożenie ślubowania przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska.
3. Powołanie Sekretarza obrad.
4. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
6. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy.
7. Projekt uchwały w sprawie wysokości podatku od posiadania psów.
8. Projekt uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych i zwolnień w tym podatku.
9. Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku.
10. Projekt uchwały w sprawie zasad podziału specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
11. Projekt uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
12. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2006 r. oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków.
13. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok.
14. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
15. Zakończenie obrad:
 
ad.1. Teresa Łabaj – Przewodnicząca Gminnej Komisji Wyborczej w Dąbrowie Chełmińskiej wygłosiła krótkie przemówienie oraz dokonała wręczenia Panu Zbigniewowi Łuczak zaświadczenia o wyborze na Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
ad.2. mgr Zbigniew Łuczak wybrany w dniu 12 listopada 2006 r. w wyborach bezpośrednich do pełnienia funkcji Wójta Gminy powstał i złożył uroczyste ślubowanie:
„OBEJMUJĄC URZĄD WÓJTA GMINY, UROCZYŚCIE ŚLUBUJĘ, ŻE DOCHOWAM WIERNOŚCI PRAWU, A POWIERZONY MI URZĄD SPRAWOWAĆ BĘDĘ TYLKO DLA DOBRA PUBLICZNEGO I POMYŚLNOŚCI MIESZKAŃCÓW GMINY”
Przewodniczący Rady Gminy złożył w imieniu Rady Gminy gratulacje Wójtowi Gminy.
Wójt Gminy wygłosił krótkie przemówienie.
 
ad.3. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Andrzeja Barczyńskiego na Sekretarza obrad. Radny Barczyński wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.4. Do protokółu z I Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z I Sesji. 

ad.5.  W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski głos zabrali:
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej nie we wszystkich klasach odbywa się nauka języka angielskiego. Zwrócił się o wyjaśnienie, w ilu klasach i od jakiego czasu nauka tego języka nie jest kontynuowana. Poprosił o przedstawienie powodów, z jakich z dwiema nauczycielkami  języka angielskiego, obywatelkami Ukrainy rozwiązano stosunek pracy? Czy z punktu prawnego nie można było spowodować, by te dwie panie otrzymały umowy o pracę z dniem czwartego września?
Radny Andrzej Barczyński poinformował o sytuacji, w której autobus szkolny wykonuje kurs do Bolumina z jednym tylko dzieckiem. Pozostałe dzieci z tego samego rocznika dowożone są o innej porze. Zapytał jak doszło do takiego niedopatrzenia, przecież to dziecko mogłoby uczęszczać do tej samej klasy, co jego dojeżdżający rówieśnicy.
Radny Ryszard Kaczor przypomniał, że podczas dyskusji na temat przygotowania szkół do nowego roku szkolnego padł wniosek, by uczniowie dojeżdżający mogli uczestniczyć w zajęciach tzw. kół zainteresowań. Nic jednak w tej kwestii nie zrobiono, jak dotąd nie otrzymał obiecanej pisemnej informacji od Dyrektora Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełm.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy omawiane projekty uchwał zostały wcześniej przeanalizowane przez Komisje Rady Gminy?
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że złamano tę zasadę  ze względu na bardzo krótki termin na zwołanie obecnej Sesji. Dodał, że następne Sesje Rady Gminy zostaną poprzedzone posiedzeniami Komisji, które będą wypracowywały swe stanowiska. Nie oznacza to, że podczas Sesji nie będzie można dyskutować na dany temat. Obecnie technicznie niemożliwe było zwołanie posiedzeń Komisji.
 
ad.6. W dyskusji na temat projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały, dodając, że nie proponuje się podwyższenia, ani obniżenia dotychczasowego wynagrodzenia Wójta Gminy. Wysokość poszczególnych składników wynagrodzenia nie uległa zmianie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr II/7/06 w sprawie ustalenia wynagrodzenia Wójta Gminy, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości podatku od posiadania psów głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy dodał, że podczas jednej z ostatnich Sesji, Rada Gminy poprzedniej kadencji ustaliła wskaźniki niezbędne do projektowania budżetu gminy na rok 2007, przewidując wzrost dochodów o 3% w stosunku do roku obecnego.
Radny Gabriel Zukierski zapytał, czy w latach poprzednich stosowano jakieś zwolnienia z podatku za psy?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że zwolnienia w tym podatku określa ustawa, stąd nie ma potrzeby powielania tych zapisów w uchwałach Rady Gminy.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę na nowelizację ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zakłada, że nie będzie podatku od psów.
Przewodniczący Rady Gminy zauważył, że na dzień dzisiejszy ten podatek istnieje.
Wójt Gminy wyjaśnił, iż o tym, że podatek od posiadania psów ma przestać obowiązywać w chwili obecnej tylko się mówi. Na razie stosowny przepis nie został przyjęty i w związku z powyższym uznał, że omawiana uchwała powinna zostać podjęta.
Radny Błażej Stankiewicz zapytał o sposoby egzekwowania w/w podatku.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że w tym przypadku odwołuje się do obywatelskiej postawy mieszkańców gminy. Dodał, że na jej terenie błąkają się psy pozostawiane przez mieszkańców gmin sąsiednich, w związku z czym podpisano umowę z firmą zajmującą się wyłapywaniem bezpańskich psów i przekazywaniem ich do bydgoskiego schroniska.  Jest to dla Gminy bardzo kosztowne przedsięwzięcie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami ”za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr II/8/06 w sprawie wysokości podatku od posiadania psów, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych i zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Radny Robert Borek zwrócił uwagę, że projekt uchwały nie odnosi się do podatku od przyczep rolniczych o ładowności powyżej 4,5 ton. Zwrócił się o wyjaśnienie tej kwestii.
Wójt Gminy wyjaśnił, że przyczepy rolnicze podlegają zwolnieniu ustawowemu.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, na jakiej podstawie obliczono stawki omawianego podatku?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że do naliczenia stawek podatku od środków transportowych przyjęto ustalony przez Radę Gminy trzy procentowy wzrost w stosunku do roku obecnego. Górne stawki podatków, których nie wolno przekroczyć, określane są corocznie przez Ministerstwo Finansów. Na tej podstawie rady gmin podejmują uchwały ustalające podatki na terenie swoich gmin. Wskaźniki, które określa Rada Gminy są podstawą do opracowywania projektu budżetu. Zdarzają się bardzo rzadkie przypadki, że zastosowanie trzy procentowego wzrostu przekroczy górną stawkę podatku i wówczas jest stosowana stawka niższa.
Radny Robert Borek zapytał, czy zwolnienia w tym podatku dotyczą tylko firm?
Wójt Gminy wyjaśnił, że podatek płacą osoby, które są tu określone, bez względu na to, czy prowadzą działalność gospodarczą.
Radny Gabriel Zukierski poinformował, że prowadził rozmowy z rolnikami z Bydgoszczy, którzy są zwolnieni z obowiązku płacenia podatku od środków transportowych. Zapytał, jaka była podstawa do zastosowania w/w zwolnienia?
Wójt Gminy odpowiedział, że rolnicy z Bydgoszczy zostali zwolnieni z podatku prawdopodobnie na podstawie uchwały Rady Miasta.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr II/9/06 w sprawie ustalenia podatku od środków transportowych i zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie  wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały, dodając, że stawki tegoż podatku zostały podjęte przez Radę Gminy poprzedniej kadencji, ale Regionalna Izba Obrachunkowa w Bydgoszczy zakwestionowała treść omawianej uchwały uzasadniając, że zastosowano w niej zwolnienia podmiotowe, czego czynić nie wolno. Dodał, że zakwestionowany zapis funkcjonował w latach poprzednich i RIO wówczas nie wnosiło zastrzeżeń. W związku z faktem, że po raz pierwszy zakwestionowano zapis uchwały mówiący o zwolnieniach w podatku należy podjąć nową uchwałę w brzmieniu określonym w projekcie.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że niegdyś stawki podatku od piwnic naliczało się wg odrębnej taryfy, której omawiany projekt uchwały nie przewiduje.
Wójt Gminy wyjaśnił, że wszystkie pomieszczenia znajdujące się w budynkach mieszkalnych wysokości powyżej 2,20 m objęte są stawką podatku przewidzianą dla budynków mieszkalnych. Wszystkie obiekty znajdujące się poza bryłą budynku mieszkalnego opodatkowane są wg innych stawek.
Radny Jan Palmowski zapytał, czy zapis punktu 2 paragrafu 2 niniejszej uchwały mówiący, że zwolnieniu z podatku podlegają obiekty gospodarcze wykorzystywane uprzednio do działalności rolniczej, nie związane z działalnością gospodarczą będące w posiadaniu osób uprawnionych do emerytury lub renty, prowadzących działalność rolniczą przed przyznaniem świadczeń z ubezpieczenia społecznego lub rent strukturalnych również zostaną wykreślone?
Wójt Gminy odpowiedział, że RIO uznało, że ten zapis może pozostać.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr II/10/06 w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zasad podziału specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały,  dodając,  że ten,  jak i kolejny projekt uchwały zostały uzgodnione ze Związkiem Zawodowym Nauczycielstwa Polskiego, który zaopiniował je pozytywnie.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że Wójt Gminy zwrócił uwagę na obowiązek konsultowania tego typu projektów uchwał ze Związkiem Zawodowym Nauczycieli. Zapytała, czy istnieje możliwość przeprowadzania tego typu konsultacji z innymi środowiskami nauczycielskimi? Dodała, że Związek Zawodowy Nauczycieli na terenie Gminy nie działa w sposób reprezentatywny.
Wójt Gminy wyjaśnił, że zrobił to, co należało do jego obowiązków wytyczonych przepisami prawa. Poinformował, że Rada Gminy może powołać zespoły, które będą odrębnie konsultowały tego typu projekty uchwał.
Radny Jan Palmowski zapytał, czy obecny projekt uchwały znacząco różni się od poprzedniego?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że kiedy w/w regulamin był ustalany i dyskutowany z przedstawicielami Związku Zawodowego Nauczycieli po raz pierwszy  najwięcej kontrowersji wzbudzały kwestie ustalenia wysokości dodatku motywacyjnego. Dżentelmeńską umową przyjęto wówczas ten podatek na poziomie 2% ustalając, że będzie on corocznie wzrastał o 0,5% aż osiągnie pułap 5%, co jest realizowane.
Przewodniczący Rady Gminy zastanawiał się, czy nie należy namawiać niezrzeszonych nauczycieli, by wstąpili do Związku Zawodowego.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że obecnie wiele mówi się o roli wychowawcy, którym, powinna być osoba, która rzeczywiście będzie zajmowała się wychowaniem dzieci. Niektóre rady gmin podejmują uchwały o podwyższeniu dodatków dla wychowawców. Zapytała, czy istnieje możliwość przedyskutowania idei wprowadzenia takiej praktyki w Gminie Dąbrowa Chełmińska?
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że omawiany projekt uchwały został uzgodniony ze Związkiem Zawodowym Nauczycieli i każda propozycja zmian wiąże się z nowymi ustaleniami, co spowoduje, że uchwała nie zacznie obowiązywać od dnia 1.01.2007 roku, w efekcie czego nauczyciele poniosą straty, ponieważ dodatki motywacyjne na początku roku nie będą mogły zostać wypłacone.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, iż był pewien, że oba projekty uchwał zostały uzgodnione wspólnie przez środowisko nauczycielskie. Zwrócił uwagę na jego zdaniem zbędne zapisy mówiące o pracy nauczycieli w warunkach szkodliwych. Dodał, że nauczyciele z terenu naszej Gminy w takich warunkach nie pracują. Zgadza się z zapisem dotyczącym nauczania indywidualnego, ale warunki szkodliwe na terenie naszej Gminy nie istnieją. Zaproponował podjęcie omawianej uchwały, by od dnia 1.01.2007 r. można było nagradzać nauczycieli. Zwrócił uwagę, że niektóre z zapisów projektów uchwał - omawianego i kolejnego w porządku obrad, dotyczących nauczycieli są zbyt osłonowe i powinny zostać wykreślone.
Radna Danuta Węgierska zastanawiała się, czy zasadnym jest zapis, że dyrektor powinien przedstawiać na piśmie komu i w jakiej wysokości przyznał dodatek motywacyjny.
Wójt Gminy wyjaśnił, że ten zapis został wprowadzony na wniosek Związku Zawodowego. Dodał, że sam jest zwolennikiem zasady, iż pracodawca powinien decydować o wysokości tych dodatków bez uzgadniania tego z innymi organizacjami, ponieważ stanowi to ograniczenie jego kompetencji jako pracodawcy.
Radny Jan Palmowski zastanawiał się, czy do tego regulaminu można wprowadzać zmiany w ciągu roku? Jeśli tak, to wówczas będzie można się odnieść później do proponowanych obecnie zmian.
Radna Ewa Juchcińska stwierdziła, że jeżeli osoby ze środowiska nauczycielskiego chcą mieć wpływ na kształt omawianego projektu uchwały, powinny wcielić się w szeregi Związków Zawodowych, gdzie członkowstwo jest dobrowolne.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że członkowstwo w Związku Zawodowym jest dobrowolne i osobiście jest zwolennikiem umożliwienia osobom niezrzeszonym podejmowania dyskusji na temat projektów uchwał dot. środowiska nauczycielskiego. Dodał, że to Związek powinien wyjść z inicjatywą pozyskiwania nowych członków.
Radny Jan Palmowski zapytał, czy można dokonać przesunięć w samym regulaminie?
Wójt Gminy odpowiedział, że omawiany regulamin funkcjonuje od trzech lat. Radni mogą wcześniej przedstawiać propozycje jego zmian. Jeśli na dzisiejszej Sesji mają być wprowadzone zmiany regulaminu, nie ma nic przeciwko temu, ale wówczas ten projekt musi zostać zdjęty z porządku obrad i przesłany do ponownego uzgodnienia.
Radny Błażej Stankiewicz wyjaśnił sformułowanie trudnych warunków pracy w zawodzie nauczyciela, np. zużywanie strun głosowych, narażenie na kontuzje itp.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że jako rolnik również jest narażony na wiele niebezpieczeństw i wypadków. Dodał, iż nie wnioskuje, by cokolwiek komuś zabrać, ale niektóre zapisy zawarte w projekcie regulaminu  są według niego niewłaściwe.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy dziesięciu głosach „za” , jednym przeciwnym i czterech wstrzymujących podjęła Uchwałę Nr II/11/06 w sprawie  zasad podziału specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił projekt w/w uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i czterech wstrzymujących podjęła Uchwałę Nr II/12/06 w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania,sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2006 r. oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, jakie koszty związane z utworzeniem zbiornika rekreacyjnego w Gzinie zostały poniesione w roku bieżącym?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że  nie zapłacono jeszcze wykonawcy, ale za oczyszczenie tego zbiornika z niewypałów zapłacono około 7.000 zł.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada  Gminy  przy  obecności   piętnastu   radnych,   przy   piętnastu   głosach   „za”   – jednogłośnie podjęła Uchwałę Nr II/13/06 w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem 2006 r. oraz określenia planu i terminu dokonania tych wydatków, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że zmiany do budżetu dokonywane są na bieżąco, dlatego projekty uchwał w tej sprawie będą dostarczane przed samymi Sesjami Rady Gminy.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o wyjaśnienie, skąd wziął się dług w trzynastych pensjach dla pracowników bibliotek?
Skarbnik Gminy przedstawiła wyjaśnienia do zaistniałej sytuacji dodając, że trzynaste pensje zostały wypłacone terminowo Taki stan wynika z kwestii przepisów do. księgowania.
Wójt Gminy dodał, że w tym przypadku obowiązuje zasada, iż trzynaste pensje będą wypłacone w przyszłym roku, ale należy je zaksięgować w bieżącym roku. Budżet Gminy na rok przyszły będzie zakładał środki na trzynaste pensje, które zostaną wypłacone w roku 2008.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o wyjaśnienie nadwyżki w kwocie 38.000 zł w dziale świetlic.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że pracownik kultury w Dąbrowie Chełm. został zatrudniony od dnia 2.11 br., a środki na zatrudnienie pracownika w tej świetlicy były przewidziane od 1.01.2006 r. Ta sama sytuacja dotyczy Otowic, gdzie również miał zostać zatrudniony pracownik od 1.01.2006 r.
Wójt Gminy dodał, że pracownik świetlicy w Czarżu przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim i jego wynagrodzenie wypłaca ZUS.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, dlaczego w/w środki finansowe nie zostały przeznaczone na wydatki świetlic?
Wójt Gminy odpowiedział, że nie ma takiej potrzeby.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy wyposażenie świetlic na dzień dzisiejszy jest wystarczające?
Zwrócił uwagę na bardzo duże niedoszacowania wynagrodzeń w szkołach, co nie powinno występować, ponieważ w roku ubiegłym na ten cel przeznaczono znaczne środki w budżecie.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że zaistniała konieczność wypłacenia nieprzewidzianych w budżecie gminy nagród jubileuszowych oraz zatrudnienia osób w ramach zastępstw. Wyjaśniła, że w sytuacjach, gdy nauczyciel korzysta z rocznego urlopu na poratowanie zdrowia, wówczas trzeba wypłacać wynagrodzenie osobie przebywającej na tzw. urlopie zdrowotnym oraz dodatkowo osobie zastępującej.
Wójt Gminy przedstawił informacje i wyjaśnienia dotyczące sytuacji w szkołach.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, jaka liczba dzieci z terenu naszej Gminy uczęszcza do bydgoskich przedszkoli?
Skarbnik Gminy w odpowiedzi poinformowała, że do przedszkoli w Bydgoszczy uczęszcza siedmioro dzieci, w tym pięcioro do przedszkoli publicznych, a dwoje do niepublicznych.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy kierownicy świetlic wiejskich składali dodatkowe wnioski na zakup wyposażenia itp?
Skarbnik Gminy odpowiedziała, że nie otrzymała żadnych wniosków w tej sprawie.
Radny Szymon Dunal zapytał, czy dzieci z sąsiednich gmin uczęszczają do naszych przedszkoli i czy w związku z tym faktem uiszczają one stosowne opłaty z tego tytułu?
Wójt Gminy odpowiedział twierdząco dodając, że większa liczba dzieci z terenu naszej gminy uczęszcza do bydgoskich przedszkoli niż dzieci z zewnątrz do przedszkoli na terenie naszej Gminy.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy opłata za pobyt dzieci w przedszkolach położonych na terenie innych gmin jest stała?
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że Gmina ponosi koszty pomniejszone o czesne. Konieczność ponoszenia w/w opłaty wynika z przepisów ustawowych.
Radny Błażej Stankiewicz zapytał, jaki jest koszt paliwa zużywanego przez autobusy szkolne?
Skarbnik Gminy odpowiedziała, że na zakup paliwa do autobusów szkolnych przewiduje się kwotę około 100 000 zł.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że w dziale Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pojawiła się nowa pozycja dotycząca opłaty eksploatacyjnej od kopalni. Ile tego typu opłat wpłynęło do budżetu gminy?
Skarbnik Gminy odpowiedziała, że na to konto wpłynęła kwota około 400 zł, ponieważ na terenie Gminy istnieje kopalnia piasku.
Radny Andrzej Barczyński postawił wniosek o przeznaczenie na wydatki świetlic wiejskich chociaż po 1000 zł na zakup sprzętu.
Wójt Gminy stwierdził, że jakieś kwoty na ten cel będzie można wyasygnować. Dodał, że kierownik świetlicy w Czarżu przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim, a w Ostromecku świetlica już kompletnie wyposażona zostanie oddana do użytku.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że nie wycofa swego wniosku, ponieważ w Czarżu  świetlicą zawiaduje również Rada Sołecka, której potrzeby świetlicy są doskonale znane.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że w tym przypadku nie będzie komu podpisać faktur, ponieważ sołtys nie jest zatrudniony w Urzędzie Gminy.
Radny Andrzej Barczyński postawił wniosek o zwiększenie wydatków w dziale świetlic wiejskich o kwotę 7 000 zł.
Wójt Gminy zwrócił się o wskazanie źródeł pokrycia.
Radny Andrzej Barczyński zaproponował zdjęcie wnioskowanej kwoty z rezerwy budżetowej.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnego Barczyńskiego o zdjęcie z rezerwy budżetowej kwoty 7 000 zł i przeznaczenie jej na zwiększenie wydatków świetlic wiejskich.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła wniosek radnego Barczyńskiego o zdjęcie z rezerwy budżetowej kwoty 7 000 zł i przeznaczenie jej na zwiększenie wydatków świetlic wiejskich.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał projekt uchwały.
 
(W tym momencie radna Anna Kubas opuściła salę obrad. Stan Rady czternaście osób.)
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr II/14/06 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 r., która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.14. W punkcie „odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
a) Wójt Gminy w odpowiedzi na pytanie zadane przez radnego Barczyńskiego w punkcie piątym poinformował że w chwili obecnej język angielski w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej realizowany jest przez jednego nauczyciela. W klasach szóstych szkoły podstawowej i trzecich gimnazjum realizowany jest w pełnym zakresie, natomiast w klasach czwartych i piątych jest zawieszony. Klasy pierwsze gimnazjum realizują po jednej godzinie tygodniowo, natomiast dwie drugie ten przedmiot mają zawieszony. W momencie, gdy zostanie zatrudniony nauczyciel,   utracone godziny zostaną „odrobione”. Oznacza to, że czas godzinowy, określony przez ministra edukacji zostanie zrealizowany. Nauczyciel języka angielskiego realizuje 26 godzin tygodniowo i więcej nie jest w stanie, ponieważ studiuje. Drugi z nauczycieli przebywa na zwolnieniu lekarskim do dnia 22 grudnia, ale według informacji Dyrektora Zespołu Szkół jego powrót jest mało prawdopodobny. Z dwiema nauczycielkami w dniach 11 i 14 listopada br. rozwiązano umowy o pracę. Prowadzone są starania o pozyskanie nauczyciela, ale jak dotąd nie wpłynęła oferta spełniająca wymogi formalne.
Wójt wyjaśnił, że umowy o pracę z dwiema nauczycielkami języka angielskiego zawierane są na czas roku szkolnego, który rozpoczyna się pierwszego września, a kończy trzydziestego pierwszego czerwca. Nieszczęśliwa sytuacja zaistniała w bieżącym roku, w którym rozpoczęcie roku szkolnego przesunięto na dzień czwartego września. W/w nauczycielki w miesiącu maju br. wystąpiły o promesę, którą otrzymały, w dniu 4.09 pojawiły się w Urzędzie Wojewódzkim, gdzie uznano, że w okresie 1-3 września pracowały nielegalnie. Obie panie – obywatelki Ukrainy otrzymałyby pozwolenia na pracę, gdyby zjawiły się w Urzędzie Wojewódzkim w dniu 1.09. Z tego powodu z ramienia Urzędu Wojewódzkiego w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej przeprowadzono kontrolę. Decyzją administracyjną odmówiono zgody na wykonywanie pracy przez obie panie. Dyrektor Zespołu Szkół złożył odwołanie od w/w decyzji. Trafiło ono do Wojewody Kujawsko – Pomorskiego, który przekazał je do organu nadrzędnego, którym jest ministerstwo. Rozpatrzenie przedmiotowego odwołania potrwa około dwa – trzy miesiące. Nie ma jednak pewności, że opinia będzie dla nas pozytywna.
Wójt Gminy wyjaśnił kwestie dowożenia uczniów –istnieje sytuacja, że autobus szkolny zabiera z Bolumina tylko jedno dziecko, ale oprócz niego zabiera jeszcze dzieci z Czemlewa, Janowa, Wałdowa Król. i Gzina. W związku z powyższym w jednym dniu dowozi do szkoły jedenaścioro dzieci, a w kolejnym – czternaścioro.
Wójt Gminy udzielił wyjaśnień w kwestii kół zainteresowań działających w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej – według informacji otrzymanej od Dyrektora Zespołu Szkół tylko zajęcia kółka teatralnego odbywają się  w godzinach, w których niektóre klasy odbywają jeszcze zajęcia obowiązkowe, ale nie koliduje to z zajęciami uczniów, którzy zgłosili chęć uczestniczenia w zajęciach tego koła. Zajęcia w pozostałych kołach zainteresowań odbywają się po zakończeniu zajęć obowiązkowych. Poinformował, że Dyrektor miał niewiele czasu, by to sprawdzić. Jeśli chodzi o konkretną osobę, wyjaśni sprawę osobiście.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że odpowiedź Wójta Gminy go nie zadowala. Zbyt duża liczba godzin języka angielskiego spowoduje znaczne obciążenie uczniów i efekt nauczania będzie nie najlepszy. Przypomniał, iż zadał konkretne pytanie, co by się stało, gdyby te nauczycielki otrzymały umowy o, pracę z dniem 4.09.? Dodał, że ma dziwne przeczucie, że zostało to zrobione specjalnie. Ktoś, kto zajmuję się tą konkretną materią powinien te sprawy doskonale znać. Skoro nauczycielki nie stawiły się w Urzędzie Wojewódzkim w dniu 1.09.to może umowy o pracę należało im wystawić z dniem 4.09.? Naszymi niedociągnięciami niszczymy dorobek kilkunastu lat.
Zwrócił uwagę, że zajęcia Szkolnego Koła Sportowego w Dąbrowie Chełm. rozpoczynają się o godzinie 7:00 rano, są to zajęcia dobrowolne, ale zdaniem radnego powinny odbywać się w innych godzinach.
Wójt Gminy wyjaśnił, że przedstawił informacje o stanie faktycznym, nie próbując go oceniać i mówienie, że próbuje się „wybielać” jest nie na miejscu. Dodał, iż ma świadomość, że zawieszenie jakiegokolwiek przedmiotu jest złym rozwiązaniem. Zwrócił uwagę, że obie nauczycielki zatrudniane są nie po raz pierwszy. Wszystkie związane z tym zatrudnieniem czynności zostały wykonane zgodnie z doświadczeniem z lat ubiegłych. Zdaniem Wójta na zaistniałą sytuację miał wpływ cały szereg innych czynników, których nie zna, ale podejście Wojewody, a w jego imieniu Dyrektora jest jego zdaniem dziwne, ponieważ te trzy dni nie powinny mieć znaczenia.
Stwierdzenie, że zrobiono to celowo należałoby utożsamić, ze stwierdzeniem, że zrobiono to na krzywdę dzieci, ponieważ ktoś chciał pozbyć się tych konkretnych nauczycieli. Zdaniem Wójta jest to zbyt daleko idący wniosek. Dodał, iż zawsze powtarzał Dyrektorowi Zespołu Szkół, by zanim zatrudni obywatelki Ukrainy najpierw poszukał nauczycieli w Polsce. Gdyby nie chciano podpisać umów o pracę z w/w nauczycielkami, nie występowano by w maju o promesę. Obie zostałyby poinformowane, że od września nie będą zatrudnione. Przypomniał, że zawierano z nimi umowy na czas określony.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę na brak działań zmierzających do umożliwienia dzieciom zamiejscowym nieograniczonego uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych. Zwrócił również uwagę na zbyt duże prędkości autobusów szkolnych.
Wójt Gminy poinformował, że wraz z radnym Kaczorem uda się do szkoły i przeanalizują plany zajęć. Dodał, że otrzymał informację, że uczniowie mają umożliwiony udział w zajęciach pozalekcyjnych i dowóz również jest możliwy.
Przewodniczący Rady Gminy dodał, że planach pracy Komisji można ująć punkt dotyczący analizy sytuacji poszczególnych szkół.
 
b) Radny Arnold Drążyk poinformował, że z Parków Krajobrazowych sprowadzono stelaże na tablice informacyjne. Jedną z nich przekazano do Gzina, drugą do Wałdowa Król. Obie tablice mają zostać ustawione na początku wsi, mają służyć wyłącznie do celów informacyjnych. W związku z tym, że jedna strona tych tablic będzie wolna radny zaproponował, by umieścić na nich mapę Gminy. Będzie to stanowiło ciekawą informację dla turystów.

c) Radny Błażej Stankiewicz zwrócił uwagę na konieczność ustawienia kilku lamp oświetleniowych na terenie parku w Ostromecku dodając, że projekt trzeba będzie skierować do Miasta Bydgoszcz. Zapytał, kto powinien zająć się tą sprawą.
Zwrócił również uwagę na konieczność oświetlenia kilku innych miejsc w Ostromecku, szczególnie placu przy dawnej wytwórni wód mineralnych. Mieszkańcy muszą tamtędy chodzić po błocie.
Wskazał na zasadność zainstalowania w Ostromecku fotoradaru oraz konieczność oczyszczenia rowów melioracyjnych.
Wójt Gminy stwierdził, że nie można mówić : „trzeba ruszyć oświetlenie parku, bo nikt nic w tej sprawie nie robi”, ponieważ Rada Sołecka i Sołtys Ostromecka poprzedniej kadencji występowali w tej sprawie nawet do Miasta Bydgoszczy. Park jest własnością Miasta i jeżeli Rada Gminy podejmie decyzję, by wykonać to oświetlenie ze środków Gminy, wówczas z przedstawicielami Miasta zostanie podpisana stosowna umowa i oświetlenie będzie wykonane.
Plac, o którym mówił radny Stankiewicz jest ciemny, ponieważ znajduje się na terenie firmy. Usytuowane są tam garaże, w związku z tym nie ma to żadnego związku z oświetleniem drogowym. Dodał, iż należy się zastanowić, czy każdy plac powinien być oświetlony, ponieważ na terenie Gminy jest ich około trzydziestu. Dodał, że jeśli Rada Gminy uzna, że tego typu miejsca należy oświetlać, musi podjąć stosowną uchwałę.
Sprawę konieczności udrożnienia rowów melioracyjnych w Ostromecku przekaże Gminnej Spółce Wodnej.
Wójt poinformował, że rozważał kwestię zamontowania fotoradaru w Ostromecku, ale istnieje problem z jego usytuowaniem, ponieważ to wymaga podłączenia do instalacji elektrycznej. Dodał, że do Ostromecka często przyjeżdżają patrole policji celem przeprowadzania tam kontroli radarowej. Częstotliwość tego typu kontroli radarowych jest prawdopodobnie podobna w Dąbrowie Chełm. i Ostromecku, ponieważ fotoradar w Dąbrowie Chełm. nie jest nie jest zainstalowany na stałe.
Dodał, że proponował, by wyposażyć w radar Posterunek Policji w Dąbrowie Chełm., ale istnieje wymóg, by do tego typu kontroli funkcjonariusze posiadali odpowiednie kwalifikacje. Funkcjonariusze z Posterunku Policji w Dąbrowie Chełm. do dnia dzisiejszego takich uprawnień nie zdobyli. 
  
d) Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy zakończono przebudowę skrzyżowania w Dąbrowie Chełm? Od strony Czarża miały zostać namalowane na jezdni czerwone pasy ostrzegawcze, których nie wykonano, mimo, iż były przewidziane w projekcie.
Wójt Gminy wyjaśnił, że rzeczywiście były takie założenia, ale nie przedstawiono mu projektu końcowego. Dodał, że wyjaśni tę sprawę
 
ad.15. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad zamknął II Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
 
 
 
             
 
 
 
 
 
 
 
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska - Inspektor (12 grudnia 2006)
Opublikował: Dorota Kraska (2 stycznia 2007, 14:22:59)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1265