PROTOKÓŁ NR XXX/06


P R O T O K Ó Ł   NR  XXX/06
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 14 czerwca 2006 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska .
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9.oo otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
Radny nieobecny:
Jan Palmowski
 
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- Bogusław Przybysz – Radca Prawny,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
- inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
- Stanisław Buś – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku,
- Cezary Szczerbiński – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełm.,
- Nauczyciele (Iwona Raszeja-Ossowska, Danuta Węgierska oraz Jolanta Romanowska) i uczniowie Szkoły Podstawowej w Ostromecku i Gimnazjum w Dąbrowie Chełm.,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Nauczyciele (Iwona Raszeja-Ossowska, Danuta Węgierska oraz Jolanta Romanowska) i uczniowie Szkoły Podstawowej w Ostromecku i Gimnazjum w Dąbrowie Chełm. zaprezentowali swe osiągnięcia w związku z otrzymanymi funduszami ze środków Unii Europejskiej na wdrożenie programu „Szkoła marzeń”.
Podczas organizowanych forum z udziałem władz Gminy wypracowano szereg wniosków,     z których najważniejszym jest konieczność wymiany okien w budynku szkoły w Ostromecku.
 
Nauczyciele - koordynatorzy programów dokonali prezentacji programu, uczniowie zaś przedstawili krótki program artystyczny.
 
 
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku zwrócił uwagę, że dotacje na realizację programu „szkoła marzeń” w skali województwa otrzymały tylko 24 szkoły, natomiast w skali powiatu bydgoskiego trzy szkoły, w tym dwie z terenu Gminy Dąbrowa Chełmińska. Dyrektor dodał, że kwota dotacji jest bardzo duża i pewną jej część można było przeznaczyć na zakup sprzętu dla szkół. Pojawiła się również okazja wypłaty nauczycielom wynagrodzeń za organizowanie zajęć dodatkowych. Z otrzymanych środków korzystają głównie dzieci, w związku z czym nie zostaną zmarnowane. Dyrektor zwrócił uwagę na bardzo skomplikowaną sprawozdawczość zarówno merytoryczną, jak i finansową, dodając, że warto to robić dla dzieci. Wracając do pozytywnych aspektów wdrożenia programu „szkoła marzeń” Dyrektor poinformował, że odbywa się bardzo dużo zajęć dodatkowych, zorganizowano szereg atrakcyjnych wycieczek. Złożył podziękowania dla osób, które zaangażowały się w tę inicjatywę.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
1. Stwierdzenie quorum.
2. Powołanie Sekretarza obrad.
3. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
6. Stan bezpieczeństwa na terenie Gminy:
- Informacja Kierownika Posterunku Policji;
- Informacja Komendanta Gminnego OSP;
- Informacja Wójta Gminy.
7. Projekt uchwały w sprawie zmian w opracowaniu pn. „Strategia Rozwoju Gminy Dąbrowa Chełmińska”.
8. Projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
9. Projekt uchwały w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
10. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru ograniczonego: od zachodu ul. Toruńską, od północnego zachodu drogą dojazdową działką nr 441/2 i nr 192/2, od północnego wschodu granicą działki nr 115/2LP, 228/2, od południowego wschodu granicą wsi Otowice, od południowego zachodu granicą lasu działką nr 126/2LP w Dąbrowie Chełmińskiej.
11. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru ograniczonego: od zachodu ul. Targową, od północy granicą lasu dz. nr 85LP, od wschodu granicą działki nr 59/1, drogą dojazdową dz. nr 304, granicą działki nr 62/1, granicą lasu dz. nr 93/4LP, od południa ul. Chełmińską w Dąbrowie Chełmińskiej.
12. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu „Gzin Górny I” w Gzinie Górnym.
13. Projekt uchwały w sprawie ustanowienia herbu, flagi i pieczęci Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz zasad ich używania.
14. Projekt uchwały w sprawie ustalenia kwoty zabezpieczenia wekslowego prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu pod nazwą: ”Budowa kanalizacji sanitarnej w Nowym Dworze i Ostromecku wraz z punktem zlewnym ścieków” - współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 3 – Rozwój lokalny (z wyłączeniem działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa).
15. Projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska za pierwsze półrocze.
16. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok.
17. Projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości komunalnych w drodze bezprzetargowej.
18. Dyskusja na temat Postanowienia Nr 1026/06 Komisarza Wyborczego w Bydgoszczy z dnia 8 maja 2006 roku.
19. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
20. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
21. Zakończenie obrad. 
 
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Maksymiliana Henke na Sekretarza obrad. Radny Henke wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.

ad.2. Do protokółu z XXIX Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXIX Sesji. 

ad.3. Wójt   Gminy   przedłożył   Radzie  Gminy  informację  na  temat  swojej  działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Wójt Gminy poinformował, że w dniu 12.06.2006 roku rozpatrzono przetarg na budowę zatoki autobusowej w Nowym Dworze. Wygrała firma Pana Pawła Śliwińskiego z Ostromecka. Była to jedyna oferta.
Radny Witold Siwert zwrócił uwagę, że w ostatnim czasie w przetargach bierze udział tylko po jednym oferencie. Czy ogłoszenia o przetargach nie są zbyt wąsko rozpropagowywane? Czy istnieje możliwość unieważnienia przetargu z powodu zbyt małej liczby ofert?
Wójt Gminy wyjaśnił, że ogłoszenia o przetargu powyżej 60 000 euro są publikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych, redagowanym przez Urząd Zamówień Publicznych w Warszawie. Poinformował, iż rzeczywiście w ostatnim czasie do przetargów przystępuje po jednym oferencie, ale podobna sytuacja ma miejsce również w innych gminach. Dodał, że oprócz ogólnych ogłoszeń wysyłane są zawiadomienia     o przetargach do firm, które brały udział w przetargach ogłaszanych w poprzednich latach. Zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku, gdy choć jedna oferta spełnia wymogi, przetarg jest ważny. W przypadku, gdyby taki przetarg został unieważniony oferent ma prawo odwołania się. Wójt poinformował, że ogłoszono drugi przetarg na adaptację świetlicy wiejskiej w Ostromecku. Materiały przetargowe pobrało kilkanaście firm, nie wiadomo jednak ile wpłynie ofert. Dodał, że w pierwszym przetargu materiały pobrało piętnaście firm, a wpłynęła tylko jedna oferta za cenę przekraczającą możliwości finansowe gminy.
Radny Witold Siwert zwrócił uwagę na złą jakość budowanych dróg, dodał, że należałoby zatrudnić innego inspektora nadzoru. Zwrócił uwagę, że na budowę czterystu metrów ul. Pod Wałem w Czarżu przeznaczono kwotę około 108 000 zł, a na budowę takiego samego odcinka drogi w Otowicach przeznaczono kwotę około 80 000 zł. Skąd taka różnica?
Radny zaproponował przeznaczenie kwoty 70 000 zł pozostałej w wyniku przeprowadzonych przetargów na budowę ul. Pod Wałem w Czarżu, ponieważ usytuowanych jest  przy niej wiele wysokotowarowych gospodarstw rolnych, poza tym w/w droga została jako jedna z pierwszych ujęta do strategii rozwoju gminy.
Radny Bartosz Giłka poparł wniosek radnego Siwerta pytając, czy już w momencie otwarcia ofert nie można było ogłosić drugiego przetargu na budowę ul. Pod Wałem, by wykorzystać wszystkie przeznaczone na nią środki?
Wójt Gminy wyjaśnił, że przetargi można ogłaszać wyłącznie na zadanie, nie na kwotę. Podstawą do ogłoszenia przetargu i zabezpieczenia odpowiednich środków w budżecie jest kosztorys inwestorski. Dodał, że nadal można ogłosić drugi przetarg na budowę dróg. Przypomniał, iż w ubiegłym roku wystąpiła podobna sytuacja i wówczas zwrócił się do Rady Gminy z propozycją zwiększenia zakresu realizowanych inwestycji o 20%. W bieżącym roku również powstały oszczędności, w związku z czym założył wzrost realizowanych inwestycji o 20%. Poinformował, iż jego obowiązkiem jest przedstawianie Radzie Gminy propozycji wykorzystania w/w środków. Wójt zaproponował zwiększenie środków na budowę ulic Szkolnej i Leśnej w Ostromecku. W przypadku, gdyby po rozpatrzeniu ofert pozostaną środki finansowe do wykorzystania, wówczas wróci do tematu. Jeżeli Rada Gminy tak zadecyduje – wójt będzie ogłaszał dodatkowe przetargi.
Radny Witold Siwert zwrócił uwagę, że Starostwo Powiatowe ogłasza odrębne przetargi na budowę i remonty dróg powiatowych, a Wójt informuje, iż zamierza ogłosić przetarg na remont drogi powiatowej i gminnej jednocześnie. Dodał, że na budowę ulic Szkolnej i Leśnej w Ostromecku zabezpieczono już znaczne środki finansowe. Jeśli zabraknie funduszy na ich realizację, to inwestycja powinna zostać wykonana do wysokości posiadanych zasobów finansowych. Radny postawił wniosek, by kwotę 70 000 zł przeznaczyć na zwiększenie zakresu prac na ul. Pod Wałem w Czarżu.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w/w wniosek zostanie rozpatrzony podczas omawiania punktu dot. zmian w budżecie gminy.
Radny Bartosz Giłka zwrócił uwagę, że na budowę ul. Pod Wałem przewidziano w budżecie kwotę 107 000 zł, natomiast po zmianach pozostanie tylko 73 000 zł. Jeśli nawet po rozpatrzeniu przetargu na budowę ulic Szkolnej i Leśnej w Ostromecku pozostaną środki finansowe, nie wrócą one na realizację ul. Pod Wałem. Zwrócił się      z prośbą o zabezpieczenie kwoty 107 000 zł na budowę ul. Pod Wałem i tymczasowe przeznaczenie kwoty 70 000 zł na budowę ul. Szkolnej i Leśnej.
Radny Andrzej Barczyński przypomniał, iż w ubiegłym roku Rada Gminy wyraziła zgodę na uporządkowanie pewnego zakresu w Ostromecku. Na realizację tej inwestycji zostały przeznaczone znaczne środki, ale należy zwrócić uwagę na tamtejszą infrastrukturę. Dodał, że Wójt Gminy zachował się elegancko proponując zwiększenie o 20% zakresu realizowanych inwestycji. W dziale oświaty w związku ze zmniejszeniem subwencji oświatowej brakuje 160 000 zł, więc nie należy żądać żadnych deklaracji.
Wójt Gminy poinformował, że środki finansowe na poszerzenie łuku drogi powiatowej nr 551 w Ostromecku Starostwo Powiatowe w Bydgoszczy przekazało Gminie w ramach bieżącego utrzymania dróg zgodnie z zawartym porozumieniem. Wyjaśnił, iż nie dokonał jeszcze zwiększenia o 20% zakresu robót drogowych. Podpisze stosowne umowy dopiero wówczas, gdy Rada Gminy tak zadecyduje. Ulice Szkolna i Leśna       w Ostromecku łączą się, dlatego planuje się równoczesną ich budowę z krawężnikami, chodnikami i wjazdami na posesje. Nastąpi zmiana organizacji ruchu, będą to drogi jednokierunkowe. Dodał, że ulica Pod Wałem na pewno jest jedną z dróg, które należy budować, ale nie sądzi, by ktoś miał nadzieję, że ta ulica zostanie wybudowana             w całości w ciągu jednego roku. Nie rozumie, dlaczego Rada Sołecka Czarże nie przeznaczyła w swym budżecie środków finansowych na remont tej drogi.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o podanie szczegółowych informacji dotyczących spotkania w Nadleśnictwie Toruń.
Wójt Gminy wyjaśnił, że by zaopatrzyć w wodę budynki kolejowe w Wałdowie Król.  należy wejść w drogę, która znajduje się na terenie Lasów Państwowych. Nadleśnictwo Toruń skieruje swoją opinię w tej sprawie do Generalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, jeśli nie będzie zgody na wejście w tę drogę, wówczas zaistnieje konieczność dokonania wywłaszczenia gruntów z terenu leśnego.
Radny Andrzej Barczyński przypomniał, że niegdyś administratorzy domów pokrywali koszty budowy sieci wodociągowej. Obecnie dom, który jest własnością PKP ma zostać podłączony do wodociągu na koszt Gminy.
Wójt Gminy wyjaśnił, że kilka lat temu tak rzeczywiście było, ale od jakiegoś czasu Lasy Państwowe i PKP przestały partycypować w kosztach budowy sieci wodociągowej, uzasadniając, że zaopatrzenie w wodę mieszkańców gminy jest jej zadaniem własnym.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę na koszty, jakie musi ponieść Gmina by zaopatrzyć w wodę swoich mieszkańców. W omawianym przypadku zachodzi konieczność przejścia z nitką wodociągową przez tereny leśne. Pociągnie to za sobą dodatkowe koszty – trzeba będzie przez okres dziesięciu lat uiszczać lasom stosowne opłaty.
Radny Andrzej Barczyński zaproponował rozeznanie sytuacji, ponieważ obok budynków, do których trzeba doprowadzić wodę znajduje się studnia. Zastanawiał się, czy tańszym rozwiązaniem nie będzie jej uruchomienie?
Wójt Gminy poinformował, że od kilku lat dowożona jest tam woda.
Radny Szynon Dunal zapytał, czy istnieje możliwość pogłębienia istniejącej studni?
 
Na tym dyskusję zakończono.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” –jednogłośnie  przyjęła  informację  Wójta  Gminy  na  temat  podejmowanych  działań w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.5. W punkcie Interpelacje, zapytania i wolne wnioski głos zabrali:

a) Radny Jan Szramkowski poinformował, że rozmawiał z rodzicami dzieci uczęszczających bydgoskich do przedszkoli. Powodem, dla którego decydują się na zapisanie dzieci do bydgoskich przedszkoli jest zbyt krótki czas pracy przedszkoli na terenie Gminy.

b) Radny Ryszard Kaczor poinformował, że na terenie Wałdowa Król. pojawiła się maszyna, wyrównująca pobocza dróg asfaltowych. Niestety jej praca powoduje zasypywanie rowów przydrożnych, utrzymywanych przez mieszkańców.

c) Radna Regina Bukowska zwróciła uwagę na leżące przy drodze Wałdowo – Boluminek worki ze śmieciami, pozostałe po akcji sprzątania świata.

d) Radna Regina Bukowska zwróciła uwagę na brak wody w sieci wodociągowej popołudniami i wieczorami.

e) Radny Jan Szramkowski zwrócił uwagę, że podczas usuwania zakrzaczeń przydrożnych osoby, które to wykonują sprzątają tylko grube gałęzie, natomiast te cienkie pozostawiane są w nieładzie. Wycięto również jabłonie, które rosły w odległości około 1,5m od krawędzi jezdni i nie stanowiły zagrożenia. Radny poprosił, by zwracać uwagę tym pracownikom.

f) Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że na stanie Urzędu Gminy powinien znaleźć się ciągnik z kosiarką rotacyjną do wykaszania poboczy dróg na terenie Gminy. Dodał, że pobocza są usytuowane wyżej od jezdni, co powoduje brak odpływu wody poopadowej.
Wójt Gminy poinformował, że ścinane są pobocza na wszystkich drogach asfaltowych na terenie Gminy.
Radny Witold Siwert zapytał, czy istnieje możliwość zastosowania innej metody ścinania poboczy, by nie powodować zasypywania rowów?
Radny Maksymilian Henke przypomniał, że w Dąbrowie Chełm. zasypano rowy przydrożne, a następnie Wójt przysłał koparkę w celu ich udrożnienia. To powoduje dodatkowe koszty.

g) Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę na brak nadzoru nad pracownikami prac interwencyjnych.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin stwierdziła, że dziwi się wypowiedzi radnego Barczyńskiego. Jeżeli Urząd Gminy skierował do sołectw pracowników prac społecznie użytecznych, to ona sama jako sołtys zajmuje się nadzorowaniem ich prac.
Radny Andrzej Barczyński wyjaśnił, że nie skarży się na pracowników prac społecznie użytecznych, a na nowych pracowników prac interwencyjnych. Problemy    z tymi ludźmi są w każdym sołectwie.
Wójt Gminy wyjaśnił, że Urząd Gminy tak naprawdę jest w stanie nadzorować czterech pracowników interwencyjnych. Dodał, iż ma świadomość konieczności kontrolowania, ale nie jest w stanie nadzorować czternastu ludzi, więc, albo trzeba będzie zwolnić ich  z pracy, albo w jakiś sposób nadzorem nad nimi zajmą się sołtysi    i przejmą za to odpowiedzialność. Intencją Gminy była chęć pomocy tym osobom,     w celu poprawy ich warunków materialnych.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że kontrolą tych pracowników powinien zajmować się jeden z urzędników.
Wójt Gminy wyjaśnił, że trzech pracowników zostało już zwolnionych, wpływają również notatki służbowe z kontroli prowadzonych przez pracownika.
Radny Andrzej Barczyński zaproponował przeprowadzenie poważnej selekcji, by zatrudniać wyłącznie osoby, które rzeczywiście chcą pracować.
Wójt Gminy wyjaśnił, że ci, którzy chcą pracować mają już pracę.
Radny Szymon Dunal zaproponował, by zatrudnić dwóch stałych pracowników i odejść od formy prac interwencyjnych.
Radny Witold Siwert poinformował, że osobiście nadzoruje pracowników interwencyjnych z ramienia sołtysa i ich praca jest dobrze wykonywana.
Radna Barbara Łukowska zwróciła uwagę, że pracownicy prac interwencyjnych pracują albo w Boluminie albo w Czarżu. Gdy istnieje konieczność wykaszania terenów zielonych w Ostromecku musi długo prosić o kogoś, kto wykona te prace. Dodała, że wygląda na to, iż nie panuje się nad sytuacją. Zwróciła uwagę, że przy drodze wojewódzkiej są niewykaszane i niewyrównane pobocza.
Sekretarz Gminy przypomniała, że w związku z zatrudnieniem dość dużej grupy pracowników prac interwencyjnych odbyło się spotkanie z sołtysami, na którym ustalono harmonogram prac. Nie jest on jednak realizowany, ponieważ przychodzą sołtysi z bardzo pilnymi pracami. Do nadzorowania w/w pracowników oddelegowany jest tylko jeden urzędnik, który musi wykonywać również wszystkie swoje prace administracyjne. Zwróciła się z prośbą o zgłaszanie informacji dot. w/w pracowników oraz nadzór nad nimi ze strony sołtysów.
Radny Witold Siwert zwrócił uwagę, że wg niego pracownik nie panuje nad sytuacją, ponieważ w Czarżu przerywa się prace i zabiera kosiarkę do Ostromecka, podczas, gdy okazuje się, że tam są dwie kosiarki.
 
Na tym dyskusję zakończono.
 
ad.6.  W dyskusji na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w informacji.

a)
 podczas omawiania informacji przedstawiciela Policji poruszono następujące kwestie:
Radny Maksymilian Henke zwrócił uwagę na brak reakcji na parkujące na chodnikach w Dąbrowie Chełmińskiej samochody.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała materiały i sprawozdania na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy. Podczas posiedzenia został złożony wniosek o wyjaśnienie, czy istnieją akty prawne dot. legitymowania i zatrzymywania nieletnich po godzinie 22.
Cezary Szczerbiński – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełm. wyjaśnił, że zasady legitymowania nieletnich reguluje ustawa o policji. Nie ma natomiast aktów prawnych regulujących kwestie przebywania nieletnich po godzinie 22-giej poza miejscem zamieszkania.
Kierownik dodał, że młodzież jest legitymowana, a młodsze dzieci odwożone są do domów. Jeżeli nieletni nie popełniają żadnych wykroczeń przebywanie ich poza miejscem zamieszkania w późnych godzinach nie jest przeszkodą. Funkcjonariusze reagują wówczas, gdy następuje łamanie prawa. Wysyłane są pisemne informacje do rodziców i opiekunów, że dziecko przebywało poza miejscem zamieszkania w późnych godzinach nocnych.
Poinformował, że kierowcy parkujący pojazdy na chodnikach w Dąbrowie Chełm. są karani. Dodał, że osobiście wystawiał mandaty.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że mieszkańcy skarzą się, że Kierownik stworzył swego rodzaju psychozę na terenie Gminy. Wracając z pracy boją się wypić nawet małe piwo po drodze. Dodał, że nie popiera pijaństwa i prowadzenia w stanie nietrzeźwym, ale jest określona norma promili alkoholu we krwi, przy której można prowadzić pojazdy.
Kierownik Posterunku Policji zwrócił uwagę, że należy rozgraniczyć picie piwa przez osobę zmęczoną po pracy ze spożywaniem go przy sklepie. Jeśli właściciel sklepu chce pozwalać na spożywanie alkoholu w obrębie punktu sprzedaży, powinien stworzyć do tego odpowiednie warunki oraz wystąpić o stosowne pozwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych ze spożyciem w miejscu sprzedaży.
Radny Witold Siwert stwierdził, iż niektóre prawa dyktuje życie. Dodał, że pozytywne wyniki policji dot. ścigania, czy wykrywania przestępstw są efektem dobrej współpracy funkcjonariuszy ze społeczeństwem.
Radna Marlena Łobocka poinformowała, że współpraca policji ze szkołą jest bardzo dobra.
Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że najważniejsze jest bezpieczeństwo, a jeśli ktoś ma ochotę na piwo, niech je wypije w domu. Jest zwolennikiem działań policji.
Radny Witold Siwert wyjaśnił, że chodziło mu o kontakt społeczny.
Radna Marlena Łobocka stwierdziła, że mandatów można unikać.
Kierownik Komisariatu Policji poinformował, że przeprowadzi z funkcjonariuszami stosowne rozmowy.
 
b) Rada Gminy nie podjęła dyskusji na temat informacji Komendanta Gminnego OSP na temat ochrony przeciwpożarowej oraz Wójta Gminy na temat obrony cywilnej.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła informacje na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w opracowaniu pn. „Strategia Rozwoju Gminy Dąbrowa Chełmińska” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX/226/06 w sprawie zmian w opracowaniu pn. „Strategia Rozwoju Gminy Dąbrowa Chełmińska”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia dotacji ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i dwóch wstrzymujących podjęła uchwałę nr XXX/227/06 w sprawie udzielenia dotacji ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX/228/06 w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru ograniczonego: od zachodu ul. Toruńską, od północnego zachodu drogą dojazdową działką nr 441/2 i nr 192/2, od północnego wschodu granicą działki nr 115/2LP, 228/2, od południowego wschodu granicą wsi Otowice, od południowego zachodu granicą lasu działką nr 126/2LP w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX/229/06 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru ograniczonego: od zachodu ul. Toruńską, od północnego zachodu drogą dojazdową działką nr 441/2 i nr 192/2, od północnego wschodu granicą działki nr 115/2LP, 228/2, od południowego wschodu granicą wsi Otowice, od południowego zachodu granicą lasu działką nr 126/2LP w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru ograniczonego: od zachodu ul. Targową, od północy granicą lasu dz. nr 85LP, od wschodu granicą działki nr 59/1, drogą dojazdową dz. nr 304, granicą działki nr 62/1, granicą lasu dz. nr 93/4LP, od południa ul. Chełmińską w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX/230/06 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru ograniczonego: od zachodu ul. Targową, od północy granicą lasu dz. nr 85LP, od wschodu granicą działki nr 59/1, drogą dojazdową dz. nr 304, granicą działki nr 62/1, granicą lasu dz. nr 93/4LP, od południa ul. Chełmińską w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu „Gzin Górny I” w Gzinie Górnym głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX/231/06 w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu „Gzin Górny I”    w Gzinie Górnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustanowienia herbu, flagi i pieczęci Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz zasad ich używania głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały, dodaj Ac, że w związku z tym, że w wyznaczonym terminie nie wpłynęła opinia Komisji Heraldycznej, uznano ją za pozytywną.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX/232/06 w sprawie ustanowienia herbu, flagi i pieczęci Gminy Dąbrowa Chełmińska oraz zasad ich używania, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia kwoty zabezpieczenia wekslowego prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu pod nazwą: ”Budowa kanalizacji sanitarnej w Nowym Dworze i Ostromecku wraz z punktem zlewnym ścieków” - współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 3 – Rozwój lokalny (z wyłączeniem działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa) głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX/223/06w sprawie ustalenia kwoty zabezpieczenia wekslowego prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu pod nazwą: ”Budowa kanalizacji sanitarnej w Nowym Dworze i Ostromecku wraz z punktem zlewnym ścieków” - współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu 3 – Rozwój lokalny (z wyłączeniem działania 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa), która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska za pierwsze półrocze głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX/224/06. w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska za pierwsze półrocze, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały. Dodał, że podczas posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska padła propozycja, by z rezerwy budżetowej zwiększyć kwotę wydatków na urządzenie boiska sportowego w Czarżu w celu zakupu gotowej murawy. Na w/w boisku powstał dołek     i by możliwie jak najszybciej oddać je do użytkowania zaproponowano zakup gotowej darni. Koszt zakupu to kwota około 4000 zł. Zwrócił się z prośbą by dokonać zwiększenia wydatków o w/w kwotę na urządzenie boiska sportowego w Czarżu.
W związku ze zmniejszeniem subwencji oświatowej Wójt zwrócił się o zwiększenie udziałów w podatku dochodowym od nieruchomości i rolnym i z tych źródeł pokryć powstały niedobór.
Radny Bartosz Giłka postawił wniosek o odrębne głosowanie załącznika do projektu uchwały dotyczącego zadań inwestycyjnych.
Radny Witold Siwert przypomniał, że po zwiększeniu o 20% zakresu robót drogowych w bieżącym roku w dziale budowa dróg pozostaje jeszcze kwota około 70 000 zł, którą proponuje przeznaczyć na kontynuację budowy ul. Pod Wałem w Czarżu. Ta droga jest bardzo ważną i obsługuje mieszkańców sołectwa Czarże i Borki. Dodał, że w sołectwie Borki w ostatnich latach nie wykonywało się żadnych inwestycji.
Wójt Gminy poinformował, że jest zwolennikiem budowy ul. Pod Wałem w Czarżu, ale obawia się, że może zabraknąć środków na realizację budowy ulic Szkolnej i Leśnej w Ostromecku. Dodał, iż może zaistnieć sytuacja, gdzie koszt budowy tych ulic będzie niższy niż zakładany, wówczas zwróci się do Rady Gminy ze stosowną propozycją, by pozostałą kwotę przeznaczyć na budowę ulicy Pod Wałem.
Radny Witold Siwert stwierdził, iż nie chciałby blokować przetargu. Jeżeli Rada Gminy zadecyduje, że o ile po wykonaniu zadań drogowych w Ostromecku zostaną środki finansowe, które będą zabezpieczone na budowę ul. Pod Wałem, wycofa swój wniosek.
Radny Andrzej Barczyński dodał, że sprecyzowałby w/w wniosek w następujący sposób: jeżeli zostaną wolne środki w budżecie, wówczas nastąpi kontynuacja budowy ul. Pod Wałem.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek radnego Siwerta, by w sytuacji, gdy po rozpatrzeniu przetargów na wykonanie inwestycji drogowych w Ostromecku pozostaną środki finansowe, bęą przekazane na kontynuację budowy ul. Pod Wałem w Czarżu.
 
Za przyjęciem w/w wniosku głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymujących się – 1. Wniosek został przyjęty.
 
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że prawie 50 000 zł przeznaczono na adaptację świetlicy wiejskiej w Ostromecku. Zdaniem radnego, za tę kwotę można by wybudować nowy obiekt. Dodał, że nie jest przeciwnikiem tej inwestycji, jeżeli taka była wola Rady Gminy. Podzielił się jedynie swą refleksją.
Radna Barbara Łukowska zgodziła się z wypowiedzią radnego Barczyńskiego wyjaśniając, że na terenie Ostromecka nie ma możliwości ustalenia lokalizacji dla wybudowania takiego obiektu, po drugie adaptowany obiekt jest zabytkowy i istnieje konieczność jego utrzymywania. Poinformowała, ze nie jest zadowolona z projektu adaptacji tego budynku, ponieważ wcześniejsze propozycje były zupełnie inne. Dodała, że należy zwrócić uwagę, iż w Ostromecku nie ma obiektu na potrzebyświetlicy wiejskiej.
 
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu budżetu.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX/225/06 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zbycia nieruchomości komunalnych w drodze bezprzetargowej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w  projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX/233/06 w sprawie zbycia nieruchomości komunalnych w drodze bezprzetargowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.18. Rada Gminy nie podjęła dyskusji na temat Postanowienia Nr 1026/06 Komisarza Wyborczego w Bydgoszczy z dnia   8 maja 2006 roku.
 
ad.19. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Barbara Łukowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym jedno posiedzenie podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy. Jednym z punktów posiedzenia była informacja o funduszach pomocowych dla rolników.
Komisja zaproponowała, by te informacje przekazać sołtysom, ponieważ stanowią swoiste vademecum.
 
ad.20. W punkcie „odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
 
a) Wójt Gminy zwrócił się z prośbą do radnych o odniesienie się do projektu regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy. Ewentualne uwagi i poprawki należy składać do końca czerwca br. w referacie gospodarki przestrzennej. Jeżeli nie wpłyną żadne poprawki i uwagi projekt zostanie skierowany do uzgodnień Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu.
 
b) Wójt Gminy odnosząc się do uwag zawartych w punkcie „interpelacje…” poinformował, że worki ze śmieciami zostały już uprzątnięte.
 
 
c) Wójt Gminy odnosząc się do uwag zawartych w punkcie „interpelacje…”poinformował, że zwróci się o usunięcie ziemi z rowów, które zasypała maszyna ścinająca pobocza. Zastanawiał się, czy nie należy zrezygnować ze ścinania poboczy w miejscach, gdzie są rowy, a jedynie zrobić odpowiednie wykopy – spusty wody poopadowej w najniższych miejscach.
Radny Jan Szramkowski zwrócił uwagę, że na niektórych odcinkach pobocza trzeba będzie ściąć, ponieważ jezdnia jest dość wąska.
Wójt Gminy poinformował, że po wiosennych zebraniach wiejskich wypracowano szereg wniosków dot. utrzymania drogi wojewódzkiej Bydgoszcz – Chełmno. Odpowiedni wniosek został skierowany do Zarządu Dróg, jednak jak dotąd nie nadeszła odpowiedź. Wójt dodał, że rowy przydrożne, które zasypano przy ścinaniu poboczy zostaną odbudowane.        
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, że nie trzeba ścinać wszystkich poboczy, wystarczy zbierać je odcinkami, by woda mogła swobodnie spływać z jezdni.
 
d) Radna Marlena Łobocka zwróciła uwagę, by radni zgłaszali swe uwagi na bieżąco do Urzędu Gminy. W przeciwnym wypadku na Sesji gromadzi się mnóstwo spraw.
 
e) Wójt Gminy poinformował o znacznej stratności wody spowodowanej kradzieżami, dodając, że policja będzie kontrolowała hydranty.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że ciśnienie wody jest bardzo niskie przez całą dobę, nie ma więc związku z ewentualnymi kradzieżami.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej poinformował, że otwarcie jednego hydrantu powoduje spadek ciśnienia o jedną atmosferę. Gmina Osielsko celem zapobiegania kradzieżom wody powołała straż gminną i dokonuje wymiany wszystkich hydrantów na podziemne. Gdyby Rada podjęła kiedyś taką decyzję możnaby wymieniać hydranty również na terenie naszej Gminy. Jest to dobre rozwiązanie.
Wójt Gminy poinformował, że otrzymuje anonimowe telefony informujące o braku wody. Zwrócił uwagę na brak informacji o jej kradzieżach.
Radny Witold Siwert przypomniał, że niegdyś Wójt przedstawiał informację o stanie  wydobycia wody - ile jej sprzedano i jaka była stratność. Zwykle ubytki wody mieściły się na poziomie  35-40%.
Radny Andrzej Barczyński sprostował, że od kilku lat stratność wody utrzymuje się na poziomie 33%, w co wlicza się również ubytki spowodowane płukaniem sieci wodociągowej oraz awarie.
 
ad.21. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 11:40 zamknął XXX Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska - inspektor (14 czerwca 2006)
Opublikował: Dorota Kraska (27 września 2006, 11:27:43)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1239