PROTOKÓŁ Z XXX SESJI RADY GMINY

P R O T O K Ó Ł   XXX/2013
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 19 września 2013 r.
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
Radni nieobecni:
- Kuśmierek Marek,
- Stankiewicz Błażej,
- Szczęsny Jerzy.
 
W Sesji udział wzięli:
  • Radni Rady Gminy wg listy obecności,
  • Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
  • Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
  • Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
  • Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
  • Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS,
  • Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
  • Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski,
  • Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
  • Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu,
  • Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku,
  • Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej,
  • uczniowie gimnazjum przy Zespole Szkół w Ostromecku z opiekunem – Mirosławą Otlewską,
  • Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Informacja na temat przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.
  7. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Dąbrowa Chełmińska w roku szkolnym 2012/2013.
  8. Informacja na temat wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum.
  9. Informacja o działalności podejmowanej przez GOKiS w pierwszym półroczu 2013r.
  10. Dyskusja na temat zmian w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  11. Projekt uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej.
  12. Projekt uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod garaż.
  13. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dąbrowa Chełmińska.
  14. Projekt uchwały w sprawie obwieszczenia o sprostowaniu błędów w uchwale nr XIX.169.2012 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 13 września 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru w obrębie ewidencyjnym Ostromecko, gmina Dąbrowa Chełmińska-"Przy Lesie Mariańskim".
  15. Informacja o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2013 r. wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej.
  16. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013r.
  17. Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
  18. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.
  19. Dyskusja na temat sprzedaży lokali komunalnych.
  20. Dyskusja nad projektem Strategii Rozwoju Gminy.
  21. Przyjęcie informacji z prac Komisji Rady Gminy za okres międzysesyjny.
  22. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  23. Zakończenie obrad.
 
ad.1.Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji.
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Andrzeja Barczyńskiego na Sekretarza obrad. Radny Barczyński wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XXIX Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXIX Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.

Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski podniesiono następującą kwestię:
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się do Wójta Gminy o przedstawienie w dalszej części Sesji informacji, w jaki sposób mieszkańcy wywiązują się z obowiązku uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
 
ad.6. W dyskusji na temat informacji na temat przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje na temat przygotowania szkół do nowego roku szkolnego
 
ad.7. W dyskusji nad informacją o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Dąbrowa Chełmińska w roku szkolnym 2012/2013 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
Radna Danuta Węgierska zwróciła się z prośbą do Kierownika ZOS o przedstawienie najważniejszych informacji z przedmiotowego opracowania.
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS poinformowała, iż na prośbę Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przygotowała krótką prezentację zawierającą najważniejsze informacje na temat realizacji zadań oświatowych.
Kierownik przedstawiła zakres informacji oraz podstawy prawne, omówiła uwarunkowania organizacyjne poszczególnych szkół. Przedstawiła koszty utrzymania jednego ucznia w szkole, informacje na temat realizacji obowiązku szkolnego, odbywanych zajęć indywidualnych, które są dość liczne szczególnie w Zespole Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej, informację na temat urlopów nauczycieli na poratowanie zdrowia oraz na temat ilości godzin w poszczególnych szkołach na realizację dodatkowych zajęć, które są finansowane w całości przez organ prowadzący. Przedstawiła uwarunkowania kadrowe, dodając, że kadra w szkołach jest bardzo dobrze wykształcona.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę na punkt dot. uczniów uczących się poza obwodem szkoły. Zapytała, czy osoby, które np. należą do obwodu szkolnego w Dąbrowie Chełmińskiej, a uczą się w Ostromecku, zostały włączone do tej informacji?
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS wyjaśniła, iż nie posiada takich informacji. Nie przedstawiła informacji o osobach z terenu Gminy, które uczą się np. w Bydgoszczy. Dodała, iż może to zmonitorować.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, iż warto by zorganizować akcję informacyjną dla rodziców którzy posyłają swoje dzieci do bydgoskich szkół, by mieli świadomość, że u nas szkoły również dobrze uczą. Podziękowała za umożliwienie szkołom realizowania zajęć dodatkowych, ponieważ w niektórych gminach w ogóle takie zajęcia się nie odbywają, a są one bardzo dobre i trzeba w tym kierunku iść.
Przewodniczący Rady Gminy zauważył, iż jego zdaniem rodzice posyłają swoje dzieci do bydgoskich  szkół ze względów organizacyjnych i pracy w Bydgoszczy. Zauważył, że na terenie Gminy obowiązek szkolny jest bardzo dobrze realizowany.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, iż rozmawiał z niektórymi rodzicami, którzy bardzo często dowożą swoje młodsze dzieci do Bydgoszczy, ale gdy już są starsze, wówczas przenoszą się do szkół na terenie Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Dąbrowa Chełmińska w roku szkolnym 2012/2013, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.8. W dyskusji nad informacją na temat wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum głos zabrali:
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS przedstawiła prezentację multimedialną i omówiła wyniki egzaminów oraz porównała je do wyników uzyskanych w gminach ościennych.
Zbigniew Łuczak - Wicestarosta Bydgoski zapytał, jakie są wyniki Gminy Dąbrowa Chełmińska na tle Powiatu i innych Gmin?
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS wyjaśniła, że wyniki poszczególnych gmin podawane są zestawami. Musiałaby przygotować to w formie tabelarycznej.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu poinformowała, że Gmina Dąbrowa Chełmińska nie mieści się w dziesiątce najgorszych gmin województwa, ani na szczeblu szkoły podstawowej, ani gimnazjum. Wyjaśniła, że uczestniczyła w spotkaniu podsumowującym wyniki egzaminów kompetencyjnych, które odbyło się w bydgoskim Kuratorium Oświaty. Województwo Kujawsko - Pomorskie awansowało jeśli chodzi o statystyki na szczeblu krajowym. Dodała, że można być zadowolonym z uzyskanych wyników w Gminie.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy złożył podziękowania dla Dyrektorów Szkół i rad pedagogicznych za wkład pracy oraz złożył życzenia, by w przyszłym roku te wyniki były jeszcze lepsze. W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.9. W dyskusji nad informacją o działalności podejmowanej przez GOKiS w pierwszym półroczu 2013 r. głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż podczas posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zwrócił uwagę, że taka informacja przedstawiana jest co pół roku, ale było to ze względu na fakt powołania w/w jednostki. Jeżeli jednak nie będzie wniosków radnych, wówczas informacja na temat działalności GOKiS będzie przedstawiana raz w roku.
Dorota Ratajczak - Dyrektor GOKiS dokonała podsumowania działalności jednostki w pierwszym półroczu 2013 roku. Zauważyła, iż zasadne było wprowadzenie regulaminu i cennika, ponieważ w pierwszym półroczu 2013 roku za wynajem sal wpłynęło nieco ponad 11 000 zł podczas, gdy w ubiegłym roku 14 000 zł (za cały rok). Poinformowała, że w Dąbrowie Chełmińskiej rozpoczynają się lekcje tańca dla dzieci i młodzieży oraz w Otowicach rozpoczyna się kurs tańca towarzyskiego dla dorosłych. Planowana jest nauka gry na instrumentach oraz współpraca z ZHP. Zaprosiła obecnych na organizowany po raz pierwszy powiatowy turniej gmin „Sołtysiada Powiatowa 2013”.
Przewodniczący Rady Gminy dodał, że takie zaproszenie zostało przekazane na jego ręce.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, iż problemem była kwestia finansowa, gdy za naukę tańca płaciło się 30 zł, a teraz mówi się o kosztach 70 zł. Nie wiadomo, jak to będzie funkcjonowało, ponieważ już 30 zł było znacznym obciążeniem dla rodziców. Radny zapytał, czy jest pokrycie finansowe na organizację imprez masowych, ponieważ analizując wydatki, GOKiS nie zaangażował zbyt wielkich środków w dotychczas organizowane imprezy. Gdy powoływano ten organ wyobrażał sobie, że powstaną różnego rodzaju koła zainteresowań, które będą nieodpłatne, bo jeżeli wszystkie zajęcia mają być odpłatne, to zdaniem radnego, już jest komercja. Dodał, iż wydaje mu się, że kwota 70 zł dla rodzica jednego dziecka jest obciążająca, a w sytuacji większej liczby dzieci w rodzinie to obciążenie jest już znaczne. Zdaniem radnego idea GOKiS powinna być taka, że zajęcia odbywają się bezpłatnie.
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS wyjaśniła, że w ubiegłym roku pobierano 30 zł za lekcję i zajęcia trwały 45 min. Obecnie zajęcia trwają 1,5 godz. Normalnie stawka wynosi 100 zł. Proponowano, by zajęcia odbywały się dwa razy w tygodniu, ale rodzice stwierdzili, że będzie to zbyt duże obciążenie dla dzieci. Dodała, że nie może sobie pozwolić na organizowanie darmowych zajęć, ponieważ nie zatrudnia instruktora. Zajęcia odbywają się w świetlicach wiejskich i planowane są kolejne.
Zwróciła uwagę, że na zajęcia za odpłatnością 30 zł nie zgłaszało się wielu chętnych. Dyrektor dodała, że próbuje coś zorganizować. Na pierwszą darmową lekcję tańca zgłosiło się troje dzieci. Pomimo ustaleń z Dyrektorem Zespołu Szkół sala gimnastyczna nie była przygotowana do zajęć. Dodała, iż jeżeli się nie uda, będzie myśleć o organizacji innych zajęć,
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że pod informacją o każdej ogólnodostępnej imprezie znajduje się informacja o środkach, które przekazał GOKiS. Wynika z tego, że w stosunku do posiadanego budżetu nie są to znaczne środki. Dodał, główną ideą powinno być pobudzenie mieszkańców.
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS poinformowała, że w organizowanych imprezach uczestniczy wiele osób. Wszystkie imprezy organizowane są dla mieszkańców całej Gminy. W skali pierwszego półrocza odbyło się 13 imprez.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy GOKiS dysponuje odpowiednimi środkami, aby takie imprezy na skalę Gminy organizować?
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS wyjaśniła, że planuje, organizuje i pozyskuje sponsorów.
Radny Krzysztof Paliński zauważył, że Dyrektor w swoim sprawozdaniu napisała, że wzrasta problem dewastacji mienia, szczególnie w Ostromecku. Poinformował, że w Nowym Dworze powstał plac zabaw i przez blisko rok był nienaruszony. Chciałby zaapelować do młodzieży, by próbowała odwieść swoich kolegów od pomysłów niszczenia mienia, ponieważ w tym roku również zniszczono w/w plac zabaw.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin  podziękowała Dyrektor GOKiS za pomoc w organizacji imprezy rodzinnej w Gzinie. Dodała, iż chciałaby, aeby w Gzinie organizować więcej imprez dla mieszkańców, ponieważ spowoduje to ożywienie wiejskie.
Wójt Gminy potwierdził, że tych imprez nie tylko na skalę Gminy ale również o zasięgu ponadlokalnym odbywa się bardzo dużo. Zwrócił się z prośbą, by radni w nich uczestniczyli, ponieważ mówi się o braku imprez, ale się w nich nie uczestniczy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację o działalności podejmowanej przez GOKiS w pierwszym półroczu 2013 r.
 
ad.10. W dyskusji na temat zmian w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia poinformowała, że Wojewoda Kujawsko – Pomorski pismem znr WNK.IV.101.53.2013 z dnia 5 września 2013 r. zwróciła się o przedstawienie propozycji zmian do ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 ze zmianami). W związku z planowanymi zmianami przedmiotowej ustawy wstrzymano prace nad zmianą Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy.
Sekretarz przedstawiła zaproponowane zmiany do przedmiotowej ustawy:
1)   w celu zmniejszenia zakresu obsługi mieszkańców przez gminę, windykację za odpady należy zlecić urzędom skarbowym;
2)   zróżnicowanie kar z tytułu nie osiągnięcia poziomów recyklingu na obszary miejskie i wiejskie ze względu na niższe dochody gmin;
3)   w ustawie należy zapisać wprost możliwość zastosowania ulg, np. „ze względu na wielodzietność”;
4)   umożliwienie składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi najemcy, dzierżawcy, użytkownikowi, każdemu współwłaścicielowi prowadzącemu oddzielne gospodarstwo domowe (za wyjątkiem spółdzielni mieszkaniowych), co ułatwi ściągalność należności za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych;
5)    wprowadzenie zapisu, by w przypadku zmiany stawki opłaty za odpady nie było konieczności składania ponownych deklaracji;
6)   wprowadzenie zapisu, że w przypadku zmiany sposobu gospodarowania odpadami komunalnymi deklarację należy złożyć na co najmniej 7 dni przed miesiącem, w którym ma nastąpić zmiana i w takiej sytuacji opłatę  za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana;
7)   w przypadku niedopełnienia obowiązku złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi  - organ wystawia decyzję naliczającą stosując stawkę jak za odpady niesegregowane;
8)   wprowadzić zapis umożliwiający dokonanie przypisu należności na cały rok budżetowy.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że Komisje Rady Gminy pozytywnie zaopiniowały przedstawione propozycje zmian do ustawy i w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w./w informację.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w informację.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przeniesienie przedmiotowego punktu na późniejszą porę, po przerwie, która jest przewidziana około godziny 10:30.
 
Do w/w propozycji nie wniesiono sprzeciwu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod lokalizację garażu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX.264.2013 w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowej przeznaczonej pod lokalizację garażu, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX.265.2013 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie obwieszczenia o sprostowaniu błędów w uchwale nr XIX.169.2012 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 13 września 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru w obrębie ewidencyjnym Ostromecko, gmina Dąbrowa Chełmińska - "Przy Lesie Mariańskim" głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX.266.2013 w sprawie obwieszczenia o sprostowaniu błędów w uchwale nr XIX.169.2012 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 13 września 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru w obrębie ewidencyjnym Ostromecko, gmina Dąbrowa Chełmińska - "Przy Lesie Mariańskim", która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.15. W dyskusji nad informacją o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2013 r. wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w informację.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał Uchwałę nr 7/I/2013 Składu Orzekającego nr 2 Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy z dnia 10 września 2013 roku w sprawie wydania opinii o przedłożonej przez Wójta Gminy Dąbrowa Chełmińska informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2013 roku.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2013 r. wraz z informacją o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013r. głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX.261.2013 w sprawie zmian w budżecie gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2023 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX.262.2013 zmieniającą uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2023, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
Mirosława Otlewska – opiekun uczniów Gimnazjum Zespołu Szkół w Ostromecku, nauczyciel wyjaśniiła, że lekcja historii i wiedzy o społeczeństwie lepsza jest, gdy odbywa się jako zajęcie praktyczne. Młodzież powinna interesować się tym, co jest wokół niej. Poinformowała, że w szkole prowadzone są tzw. lekcje na żywo. Odbywają się częste wyjazdy do muzeów, Ratusza i dziś udział w Sesji Rady Gminy. Złożyła podziękowania za umożliwienie udziału w Sesji, dodając, że dla młodzieży była to lekcja demokracji, która przybliżyła jej zasady obrad. Młodzi chcą uczestniczyć w życiu Gminy. Uczniowie w ramach podziękowania wręczyli kwiaty na ręce Wójta i Przewodniczącego Rady Gminy.
Poinformowała, że szkoła brała udział w konkursie projektów edukacyjnych uzyskując po raz drugi pierwsze miejsce. W Urzędzie Marszałkowskim odbędzie się spotkanie dla zwycięzców. W związku z powyższym złożyła podziewania dla Wójta Gminy, Dyrektor GOKiS, Kierownik ZOS oraz Inspektora ds. promocji za pomoc w organizacji projektu, wsparcie finansowe oraz za włączenie się do realizacji w/w projektu.
W ramach podziękowania wręczyła w/w osobom dyplomy.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:25 ogłosił 15 minut przerwy.
 
O godzinie 10:45 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady - jedenaście osób. Radny Gabriel Zukierski nie powrócił na salę obrad.
 
Powrócono do dyskusji nad punktem 11 porządku obrad:
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Danuta Tomaszewska - Kierownik GOPS przedstawiła informacje w sprawie dodając, że ze względu na konieczność ochrony danych osobowych szczegóły przedstawi na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej. Poinformowała, że Skarżąca skorzystała ze wszystkich środków odwoławczych, ale decyzja GOPS została podtrzymana. Dodała, iż nie chciałaby przy tak szerokim gremium udzielać poufnych informacji, które są objęte ochroną danych osobowych.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że przełożył omawiany punkt, myśląc, że problem będzie dogłębnie roztrząsany.
Wójt Gminy poinformował, iż będzie uczestniczył w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej i członkowie pozostałych Komisji Rady Gminy zostaną powiadomieni o terminie tego posiedzenia, by moc w nim uczestniczyć.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, przy jedenastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXX.263.2013 w sprawie zlecenia Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska zbadania skargi na działalność Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.18.Przewodniczący Rady Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych za rok 2012, w których nie stwierdzono nieprawidłowości, informację Wójta Gminy o złożonych oświadczeniach majątkowych przez osoby do tego zobowiązane, w których nie stwierdzono nieprawidłowości oraz informację Wojewody Kujawsko – Pomorskiego o złożonych oświadczeniach majątkowych przez Wójta i Przewodniczącego Rady Gminy. Wszystkie oświadczenia zostały złożone w wymaganym terminie. Przewodniczący Rady Gminy dodał, że oświadczenia majątkowe W/w informacje stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
 
W tym momencie radny Gabriel Zukierski wrócił na salę obrad. Aktualny stan rady – dwanaście osób.
   
ad.19. W dyskusji na temat wniosku w sprawie sprzedaży lokali komunalnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił wniosek, dodając, że pierwsza dyskusja będzie dotyczyła sprzedaży dwóch mieszkań przy ul. Rydygiera w Dąbrowie Chełmińskiej, ponieważ należy zapowiedz dalszej dewastacji budynku. Dodał, iż nie odszukano jeszcze informacji na temat zastosowanej bonifikaty dla pozostałych mieszkań, które zostały sprzedane wcześniej.
Druga sprawa dotyczy wniosku o uchylenie uchwały i cofnięcie zgody na sprzedaż lokalu znajdującego się w budynku przy ul. Bydgoskiej w Ostromecku. Sprzedanie tylko jednego z mieszkań spowoduje to, że Gmina w dalszym ciągu będzie zajmować się utrzymaniem budynku. W związku z powyższym lepszym rozwiązaniem będzie pozostawienie wszystkich lokali jako komunalne.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych padła propozycja, by tę uchwałę podtrzymać, ponieważ w przypadku, gdy jedna rodzina będzie chciała wykupić mieszkanie, wówczas zostanie utworzona wspólnota mieszkaniowa i koszty utrzymania obiektu będą rozliczane proporcjonalnie do wysokości udziałów poszczególnych właścicieli.
Radna zapytała, w związku z faktem, o którym informował Wójt Gminy, że zdarza się, iż mieszkania komunalne po dokonaniu wykupu są dość szybko wynajmowane lub zbywane na rynku wtórnym, czy nie można ująć w regulaminie zakazu wynajmowania w/w lokali?
Wójt Gminy wyjaśnił, że posiada informacje, że właściciele nie przebywają w wynajmowanych od Gminy mieszkaniach.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę, że kwestie partycypacji w kosztach utrzymania obiektów są tematami bardzo trudnymi. Zdaniem radnego tok myślenia Wójta, by nie ponosić odpowiedzialności w zakresie prawa budowlanego jest słuszny. Wykup jest zagwarantowany prawem, ale przy sprzedaży lokalu mieszkalnego przed upływem pięciu lat od daty zakupu, właściciel musi zapłacić fiskusowi podatek. Dodał, że w prawie nie znajdzie się umocowania, że właściciel może zrobić co chce ze swoją własnością. Dla każdej gminy takie budynki, w których występuje mieszana własność są trudne.
Zaproponował, by w drugim przypadku jednak się wstrzymać, ponieważ jedna rodzina ma odcięty prąd, druga się dopiero sprowadzi, założenie wspólnoty będzie generować trudności dla Gminy.
Przewodniczący Komisji przestawili następujące opinie Komisji Rady Gminy dla propozycji zbycia lokali mieszkalnych:
Komisja Rewizyjna zaproponowała wyrażenie zgody na sprzedaż w/w lokali, po wykonaniu niezbędnego remontu dachu z zastosowaniem bonifikaty w wysokości 90% ze względu na zły stan budynku.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że Gminie zależy na sprzedaży, ale inni mieszkańcy przedmiotowej nieruchomości, którzy wykupili wcześniej swoje mieszkania mogą mieć pretensje, ponieważ otrzymali 50% bonifikaty, a w tym przypadku proponuje się 90% bonifikaty.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska oraz Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowały, by zabezpieczyć dach i zbyć przedmiotowe lokale mieszkalne.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję przeznaczenia do zbycia dwóch mieszkań przy ul. Rydygiera w Dąbrowie Chełmińskiej bez określania poziomu bonifikaty.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w propozycję.
 
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy dla propozycji odstąpienia od sprzedaży lokalu mieszkalnego przy ul. Bydgoskiej w Ostromecku:
Komisja Rewizyjna oraz Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowały odstąpienie od sprzedaży.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała, by nie cofać zgody na zbycie w/w lokalu.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję odstąpienia od sprzedaży lokalu mieszkalnego przy ul. Bydgoskiej w Ostromecku.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy jedenastu głosach „za” i jednym przeciwnym postanowiła odstąpić od sprzedaży lokalu mieszkalnego w Ostromecku, przy ul. Bydgoskiej.
 
ad.20. W dyskusji nad projektem Strategii Rozwoju Gminy głos zabrali:
Wójt Gminy przedstawił wyniki odbytych konsultacji społecznych. Dodał, że odbyły się spotkania z radnymi, sołtysami, na zebraniach wiejskich, podczas których osobiście omawia strategię. Na stronie internetowej Gminy została umieszczona ankieta monitorująca strategię, gdzie mieszkańcy mogą umieszczać swoje uwagi i opinie. Wskazał na konieczność opracowania strategii  oddziaływania na środowisko dla tego dokumentu.
Zwrócił się z prośbą o wypowiedzenie się, czy obecny projekt jest zgodny z zapatrywaniami radnych.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że większość pracy wykonali pracownicy Urzędu Gminy i na forum Rady Gminy. Złożyła podziękowania pracownikom, którzy zaangażowali się w tworzenie strategii. To ogrom wysiłku. Dodała, że propozycje wypracowane podczas spotkań z różnymi grupami zostały uwzględnione. Każdy kto chciał mógł w tych pracach uczestniczyć i ma nadzieję, że  ten dokument będzie dobrze służył.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że uczestniczył w zebraniach wielu sołectw, podczas których w/w dokument był omawiany i głosowany. Wszyscy mieszkańcy mogli się z nim zapoznać.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję pozytywnego zaopiniowania projektu Strategii Rozwoju Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2014-2023.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt Strategii Rozwoju Gminy.
 
ad.21. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się dwa razy. Pierwsze posiedzenie dotyczyło rozwiązania problemu zanieczyszczenia stawu nieczystościami zgłoszonego w skardze na działalność Wójta Gminy.Podczas drugiego posiedzenia Komisja omawiała kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła dwa posiedzenia. Na pierwszym z posiedzeń opracowano propozycje wskaźników do budżetu Gminy na rok 2014. Podczas drugiego posiedzenia omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
 
ad.22. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne” głos zabrali:
 
a) Przewodniczący Rady Gminy przedstawił  informację o negatywnych opiniach Krajowej Rady Bibliotecznej i Wojewódzkiej Biblioteki dla propozycji połączenia instytucji kultury. Dodał, iż Rada Gminy chciała, by było lepiej, ale rzeczoznawcy z tej dziedziny określili, że to rozwiązanie mogłoby pogorszyć warunki pracy bibliotek.
 
b) Wójt Gminy w odpowiedzi na interpelację dot. stanu ściągalności zaległości opłat za odpady przedstawił kwotę zaległości, informując, że wysłano około 300 upomnień. Dodał, że będą drukowane listy i każdy otrzyma druczek do wypełnienia, ale będzie to taki sam blankiet, który trzeba wypełnić w banku czy na poczcie, bo kwot oraz danych wpłacających Gmina nie może wpisać ze względu na to, że bardzo często zmieniają się deklaracje. Podał informację o harmonogramie zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego, elektronicznego i wielkogabarytowego.
 
c)Stanisław Łącki – Sołtys Sołectwa Rafa poinformował, że mieszkańcy miejscowości Pień skarżą się, że na dawnych terenach Agencji  Nieruchomości Rolnych zrobiono nielegalny tor dla kładów, gdzie w chwili obecnej jest ciągły hałas.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, iż w pierwszej kolejności należy zwrócić się do właściciela gruntu.
 
d) Stanisław Łącki – Sołtys Sołectwa Rafa zwrócił się do redaktora Gazety Regionalnej Powiat, by na przyszłość w Gazecie była podawana informacja o miejscu organizowania dużej imprezy, by nie promowano innej miejscowości, ponieważ np. Piknik Lotniczy odbył się w Rafie, a nie, jak podano w Gazecie - w Czarżu.
Wójt Gminy wyjaśnił, że Piknik miał w nazwie Słończ – Czarże i to mogło wprowadzać w błąd.
 
e) Stanisław Łącki – Sołtys Sołectwa Rafa poinformował, że na Zebraniu Wiejskim została podjęta wstępna decyzja, na podstawie której zgłasza na 2015 rok organizację Dożynek Gminnych w Sołectwie Rada . Zwrócił się do Wójta Gminy o pomoc w zniwelowaniu placu, na którym odbędzie się w/w impreza.
Wójt Gminy poinformował, że Sołectwo rafa jako pierwsze zgłosiło propozycję organizacji Dożynek Gminnych w 2015 r. zatem będzie je organizowało.
 
f) Danuta Tomaszewska - Kierownik GOPS zwróciła się z prośbą o informowanie pracowników socjalnych o środowiskach, w których znajdują się osoby, które chciałyby skorzystać z pomocy objęcia pieczą opiekuńczą.
 
g)Radny Szymon Dunal wskazał na głosy mieszkańców, by punkt przyjmowania odpadów wysegregowanych zaczął funkcjonować troszkę wcześniej. Są osoby spoza Dąbrowy Chełmińskiej, które muszą czekać na otwarcie w/w punktu. Radny zwrócił się z prośbą, bo był czynny np. od godziny 9:00.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w bieżącym roku nie ma możliwości zmiany harmonogramu, ale na nowy okres planuje się wydłużenie godzin funkcjonowania w/w punktu i utworzenie dodatkowych w Czarżu i Ostromecku. Przedstawił koszty funkcjonowania punktu przyjmowania odpadów wysegregowanych.
 
ad.23. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 11:20 zamknął XXX Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych (19 września 2013)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (31 października 2013, 10:09:50)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 833