PROTOKÓŁ Z XXV SESJI RADY GMINY

P R O T O K Ó Ł   XXV/2013
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 21 marca 2013 r.
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
Radny nieobecny:
Błażej Stankiewicz
 
W Sesji udział wzięli:
  • Radni Rady Gminy wg listy obecności,
  • Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
  • Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
  • Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
  • Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny,
  • Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.
  • Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej,
  • Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS,
  • Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
  • Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski,
  • Władysław Sobociński – radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
  • Małgorzata Kopaczewska – Pełnomocnik ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
  • Katarzyna Sugalska – Dąbrowska – Przewodnicząca Zespołu Interdyscyplinarnego,
  • Paweł Śliwiński – Prezes LKS Ostromecko,
  • Jacek Klinger – Prezes Stowarzyszenia Ruch Społeczny Eko-życie,
  • Krzysztof Chmura -I Wiceprezes Stowarzyszenia Ruch Społeczny Eko-życie,
  • Leszek Makarewicz - II Wiceprezes Stowarzyszenia Ruch Społeczny Eko-życie,
  • Uczniowie Gimnazjum Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej wraz z opiekunem Adrianą Starobrat i Sławomirem Rzemek,
  • Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Wystąpienie Prezesa Stowarzyszenia Ruch Społeczny Eko-życie na temat budowy i przebiegu linii energetycznej wysokiego napięcia 2x400 kV.
  7. Sprawozdanie z działalności sportowej w 2012 roku.
  8. Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2012.
  9. Informacja na temat działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w roku 2012.
  10. Sprawozdanie z działalności GOPS za 2012 rok.
  11. Roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny.
  12. Sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Dąbrowa Chełmińska za 2012 r.
  13. Sprawozdanie z działalności GOKiS za 2012 rok.
  14. Projekt uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
  15. Projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z tych opłat, jak również tryb ich pobierania.
  16. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia 3-letniego Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2015.
  17. Projekt uchwały wprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok.
  18. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii dot. planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Linje”.
  19. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do Kujawsko-Pomorskiego Samorządowego Stowarzyszenia Europa Kujaw i Pomorza.
  20. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku.
  21. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania Strategii Rozwoju Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2014 – 2023.
  22. Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Czarżu.
  23. Projekty uchwał w sprawie zaciągnięcia pożyczek i kredytów.
  24. Rozpatrzenie wniosku Sołtysów Czemlewa i Janowa w sprawie potrzeby ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, polegającej na urządzeniu drogi we wsi Czemlewo, łączącej się ze wsią Janowo.
  25. Rozpatrzenie wniosku w sprawie dofinansowania zakupu sprzętu transportowego na rzecz Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej.
  26. Rozpatrzenie wniosku w sprawie rozważenia możliwości partycypacji w kosztach utrzymania obiektu Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej.
  27. Rozpatrzenie wniosku w sprawie zmiany przeznaczenia nieruchomości.
  28. Rozpatrzenie wniosku dotyczącego zakupu tablic interaktywnych.
  29. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok.
  30. Projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata   2013-2025.
  31. Przyjęcie informacji z prac Komisji Rady Gminy za okres międzysesyjny.
  32. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  33. Zakończenie obrad.

ad.1.Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji.
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Jerzego Szczęsnego na Sekretarza obrad. Radny Szczęsny wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XXIV Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXIV Sesji. 
 
ad.4.Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy LGD Zakole Dolnej Wisły w przyszłości grozi rozwiązanie lub zmiana?
Wójt Gminy w odpowiedzi wyjaśnił, że LGD grozi rozwiązanie w przypadku, gdy jej skład zostanie podtrzymany. Zmieniają się kryteria i lokalne grupy działania muszą obejmować obszar liczący co najmniej 30 000 mieszkańców. LGD Zakole Dolnej Wisły brakuje 2000 mieszkańców. Dodał, że prowadzone są rozmowy z kilkoma gminami oraz, że odbyły się wstępne rozmowy z włodarzami Gminy Zławieś Wielka i prawdopodobnie zostanie to sfinalizowane.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację Wójta Gminy.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski podnoszono następujące kwestie:
a)Mieszkanka miejscowości Rafa zwróciła uwagę na kwestie odśnieżania drogi ze skrzyżowania w Dąbrowie Chełmińskiej do Rafy. Poinformowała, iż wykonała bezskutecznie kilkadziesiąt telefonów w tej sprawie. W dniu wczorajszym było bardzo ślisko. Zdaniem mieszkanki Rafy wykonawca nic nie robi. Zaproponowała, by ludzie bezrobotni łopatami odśnieżali w/w drogę. Dodała, że codziennie musi chodzić pieszo 14 km, ale  Wójt chyba tego nie rozumie. Prosiła i błagała o utrzymanie w/w drogi. Droga w kierunku Dębowca jest idealna, podobnie, jak drogi w kierunku Chełmna, czy Bydgoszczy. Na drodze do Rafy jest lód, jak Wójt może na to patrzeć. W lepszym stanie jest droga do Ostromecka. Dodała, iż podejrzewa, że dziś droga będzie zrobiona, bo pracuje w Urzędzie Wojewódzkim i to załatwi.
Stanisław Łącki - Sołtys Sołectwa Rafa poinformował, iż chciałby nawiązać do wypowiedzi skarżącej.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że będzie dyskusja i wyjaśnienia w tej sprawie odbędą się podczas procedowania nad punktem 32 porządku obrad.
 
b)Radny Krzysztof Paliński zwrócił się o dostarczenie do czasu procedowania nad 14 punktem kserokopii pisma, w którym zwrócono się do związków zawodowych o zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska.
Przewodniczący Rady Gminy przychylił się do wniosku radnego Palińskiego.
 
ad. 6. Wystąpienie Prezesa Stowarzyszenia Ruch Społeczny Eko-życie na temat budowy i przebiegu linii energetycznej wysokiego napięcia 2x400 kV:
Jacek Klinger – Prezes Stowarzyszenia Ruch Społeczny Eko-życie przedstawił przybyłych wraz z nim Wiceprezesów Stowarzyszenia Ruch Społeczny Eko-życie – Krzysztofa Chmura – Pierwszego Wiceprezesa oraz Leszka Makarewicza – Drugiego Wiceprezesa.
Poinformował, że Stowarzyszenie jest młodą organizacją, która powstała kilka miesięcy temu w związku z planowaną inwestycją przebiegu linii wysokiego napięcia.
Jest to komórka, która działa bardzo aktywnie w celu uświadomienia lokalnej społeczności zagrożeń, jakie powoduje działanie pól elektromagnetycznych. Do protestu przeciwko projektowanej linii wysokiego napięcia zaangażowano lokalnych posłów i radnych Miasta Bydgoszczy. Przedstawił podjęte działania w tej sprawie.
Wiedzę o szkodliwości pól elektromagnetycznych zaczerpnięto od światowej sławy naukowców, z których raportów korzystają rządy całego świata ustalając wymogi dla tego typu inwestycji. Przedstawił raporty, które mówią o zagrożeniach pól elektromagnetycznych dla życia i zdrowia ludzi i zwierząt.
Prezes poinformował, iż Stowarzyszenie zawsze proponowało, by trasa przebiegała przez tereny niezamieszkałe, dlatego popiera propozycję przedstawioną w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu przez Wójta i urzędników Gminy. W/w propozycja uwzględnia interesy zarówno mieszkańców jak i Gminy. Podziękował Wójtowi za złożenie przedmiotowej propozycji i przyłączenie się do działania stowarzyszenia, w efekcie czego może powstać realizacja, z której będą wszyscy zadowoleni. Zwrócił się do radnych, by zrobili wszystko żeby ten projekt wdrożyć. Takie działania przyniosą Gminie dobre imię, że dba się o mieszkańców, a to spowoduje, że inwestorzy będą chętnie zasiedlali te tereny i nie będą ich straszyły 70-metrowe słupy, które powodują potężną barierę psychologiczną. Proponowany obecnie przez PSE przebieg linii niesie za sobą utratę wartości gruntów i w efekcie będzie tak, ze w naszej Gminie nikt nie będzie chciał inwestować i mieszkać.
Wójt Gminy podziękował Prezydium Stowarzyszenia za przybycie. Zreferował przebieg spotkania, które odbyło się w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu. Przedstawił zaproponowany przebieg linii wysokiego napięcia przez teren Gminy Dąbrowa Chełmińska. Zwrócił uwagę, iż nie można powiedzieć, że linia będzie przebiegała bezkolizyjnie, ale uda się osłonić większość terenów inwestycyjnych i zainwestowanych. Jednak w ośmiu przypadkach powstanie kolizja. Przedstawił zarys przebiegu linii wysokiego napięcia. Dodał, że zostaną przeprowadzone rozmowy z przedstawicielami Gminy Zławieś Wielka. Na dzień 3.04.2013 r. planowane jest kolejne spotkanie w tej sprawie. Dodał, że zaproponowany wariant jest do przyjęcia, ponieważ możliwe jest poprowadzenie linii przez tereny leśne.
Poinformował, że kolejne spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim zostało wyznaczone na dzień 10.04.2013 r. Zostanie tam przedstawiona konkretna propozycja.
Podkreślił, że będą prowadzone rozmowy właścicielami nieruchomości na których wystąpi kolizja oraz zostaną podjęte działania, by otrzymali korzystne odszkodowania.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, iż wszyscy otrzymali pewną lekcję, bo problem jest stary i wiedziano o nim wcześniej. Odbyły się spotkania, na których ustalono, że będziemy forsować wypracowane argumenty i propozycje, ponieważ zdrowie jest najważniejsze, a do tego Gminie grozi spadek wartości nieruchomości i atrakcyjności terenów. Podkreślił, że wypowiedź Wójta na spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim była kulturalna i stanowcza, co mu się bardzo podobało.
Dodał, że same spotkania z mieszkańcami były bardzo dobrą inicjatywą. Później wspólna droga i myśl oraz wizja wypracowana we współpracy ze Stowarzyszeniem, dały  samorządowi pozytywnego „kopa” do działania.
Po spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim jest dobrej myśli, mimo, tego, że jak powiedział Wójt - sprawy nie można jeszcze uznać za załatwioną.
Zwrócił uwagę, że najgorsza sytuacja pod względem kolizji występuje w Sołectwie Bolumin. Nie wie, jak rozwiązać ten problem, ponieważ żaden z mieszkańców, którzy zostaną dotknięci kolizją nie jest zainteresowany likwidacją czy sprzedażą swoich nieruchomości. Dodał, że dzięki wspólnym działaniom można bardzo wiele osiągnąć i jest to korzystne dla wszystkich, a szczególnie dla mieszkańców i Gminy.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę, że Prezes Stowarzyszenia nie wspomniał o innych zagrożeniach. W miejscowości Uniejów przebiega taka linia wysokiego napięcia. Nagrał telefonem komórkowym materiał, gdzie na posesjach usytuowane są 70-metrowe słupy. Rozmawiał z tymi rodzinami. Odczuwają one niesamowity dyskomfort, ale nie miały tej świadomości, a pieniądze z tytułu odszkodowania były mierne.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, jakie odczucie mają osoby, które brały udział w spotkaniu, które odbyło się w Urzędzie Marszałkowskim?
Jacek Klinger – Prezes Stowarzyszenia Ruch Społeczny Eko-życie poinformował, że po spotkaniu przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego podszedł do niego i uścisnął mu dłoń mówiąc: „pokazaliście i uświadomiliście”. Wypracowane stanowisko spowodowało, że chcą z nami rozmawiać i uwzględniają propozycje społeczności. Dodał, że nie było łatwo, ale konkretna postawa Wójta spowodowała, że zaczęto na to wszystko inaczej patrzeć. Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego podkreślali, że są zadowoleni oraz, że udało się dojść do konsensusu.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że Rada Gminy wielokrotnie zajmowała się przedmiotową sprawą na posiedzeniach Komisji i na Sesjach i dalej będzie się nią zajmować.
Poddał pod głosowanie kwestie poparcia działań Wójta i Stowarzyszenia w przedstawionym kierunku.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie udzieliła poparcia dla podejmowanych przez Wójta Gminy oraz Stowarzyszenie Ruch Społeczny Eko-życie działań zmierzających do zmiany przebiegu linii wysokiego napięcia 2 x 400 kV przez teren Gminy.
 
ad.7. W dyskusji nad sprawozdaniami z działalności sportowej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdań.
Przewodniczący Rady Gminy złożył podziękowania dla wszystkich prezesów klubów sportowych, nauczycieli wychowania fizycznego i osób zaangażowanych w krzewienie kultury fizycznej i sportu, życząc im dalszych sukcesów. W związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdania.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdania z działalności sportowej, które stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
 
ad.8. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2012 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2012
 
ad.9. W dyskusji dotyczącej informacji na temat działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w roku 2012 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w roku 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.10. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności GOPS za 2012 rok głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat działalności GOPS za  2012 rok, które stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.11.  W dyskusji na temat rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się do Kierownik GOPS o przedstawienie informacji, jakie rodziny mogą zostać objęte pomocą asystenta rodziny, ponieważ jest to nowy temat.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS wyjaśniła, że asystent rodziny jest instytucją,  która została powołana obligatoryjnie. Funkcjonuje od 1.01.2012 r. Obecnie jego opieką objęte są dwie rodziny. Przedstawiła szczegółowe informacje dotyczące procedury objęcia rodziny opieką asystenta oraz omówiła zakres pracy osoby pełniącej przedmiotową funkcję.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy Sołtysi mogą zgłaszać pracownikom socjalnym swoje propozycje w zakresie objęcia rodziny opieką asystenta?
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS poinformowała, że każdy ma prawo zgłosić rodzinę, która jego zdaniem kwalifikuje się do objęcia pomocą asystenta. Po otrzymaniu takiego zgłoszenia pracownicy socjalni dokonają weryfikacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny, które stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12. W dyskusji nad sprawozdaniem z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Dąbrowa Chełmińska za 2012 r. głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z wysokości średnich wynagrodzeń nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego w szkołach prowadzonych przez Gminę Dąbrowa Chełmińska za 2012 r., które stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.13. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności GOKiS za 2012 rok głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w sprawozdania.
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS przedstawiła informacje na temat kosztów utrzymania obiektów GOKiS.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę na kłopoty współpracy z klubami sportowymi. Poinformowała, że na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych ustalono, że odbędzie się spotkanie w tej sprawie i jeżeli będą dalsze kłopoty radni wesprą działania zmierzające od poprawy współpracy pomiędzy GOKiS i klubami sportowymi.
Przewodniczący Rady Gminy zgodził się z propozycją Komisji i w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności GOKiS za 2012 rok, które stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:05 ogłosił dziesięć minut przerwy. W tym momencie uczniowie wraz z opiekunami opuścili salę obrad.
 
O godzinie 10:20 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady Gminy – czternaście osób.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy postawił wniosek o zmianę tytułu niniejszego punktu porządku obrad na „dyskusja w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska”, ponieważ Komisje Rady Gminny wypracowały, różne propozycje, dlatego zwraca się z wnioskiem, by nie podejmować uchwały w tej sprawie na obecnej Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w propozycję Wójta Gminy.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy trzynastu głosach za i jednym wstrzymującym dokonała zmiany tytułu niniejszego punktu porządku obrad na „dyskusja w sprawie określenia regulaminu dotyczącego wysokości stawek dodatków, zasady i warunki ich przyznawania, sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach i placówkach oświatowych dla których organem prowadzącym jest Gmina Dąbrowa Chełmińska”.
 
Radna Danuta Węgierska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że podczas posiedzenia Komisja wypracowała wiele uwag. Zwrócono uwagę na kwoty dodatków i zmniejszenie liczby oddziałów.
Zauważyła, że w przypadku zaakceptowania propozycji przedstawionych w projekcie uchwały dyrektor szkoły w której jest powyżej 20 oddziałów uzyska 500 zł podwyżki, a dyrektorzy mniejszych szkół po 200 zł podwyżki. Zdaniem Komisji ta różnica jest zbyt wielka. Komisja zastanawiała się również od kiedy miałaby obowiązywać omawiana uchwała i czy są środki na jej realizację.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja zaproponowała, by wyrazić zgodę na podwyżki dla dyrektorów, ale dodatek dla wicedyrektora pozostawić na obecnym poziomie, ze względu na fakt, iż ta funkcja jest obwarowana jedenastoma nadgodzinami, a wicedyrektorowi powierzono dodatkowo czternaście godzin ponadwymiarowych, czyli obecnie realizuje 24 godziny nadliczbowe. Komisja nie wypowiadała się w kwestii terminu wejścia w życie przedmiotowej uchwały.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że dodatkowe godziny wicedyrektora zostały zapewne ustalone na podstawie porozumienia, ponieważ to Wójt ustalił zasady.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w tej sprawie nikt się do niego nie zgłosił. Został o tym fakcie tylko  poinformowany.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że jeżeli Wójt wcześniej wydał zarządzenie ustalające limity godzin ponadwymiarowych, to należy się tego trzymać i wobec tego niech dodatki dla dyrektorów również wzrosną sprawiedliwie. Może zaistnieć sytuacja powołania innego wicedyrektora, który w efekcie będzie poszkodowany. Dodała, że jeżeli podwyższa się jakąś kwotę, należy to zrobić mniej więcej jednakowo dla wszystkich.
Radny Ryszard Kaczor zauważył, że gdyby sprawa dotyczyła 3-4 wicedyrektorów, wówczas wystąpienie radnej Węgierskiej byłoby uzasadnione, ale w przypadku, gdy jest jeden wicedyrektor, który za przyzwoleniem dyrektora łamie prawo stanowisko Komisji Rewizyjnej jest w pełni uzasadnione.
Przewodniczący Rady Gminy przyznał, że liczba czternastu godzin ponadwymiarowych jest ogromna. Zaproponował, by Wójt Gminy wyjaśnił tę sprawę z Dyrektorem Szkoły.
Wójt Gminy poinformował, że wszyscy pozostali nauczyciele poza stażystami przekroczyli średnie. Dodał, że ma wpływ tylko na kwestie związane ze stanowiskami dyrektorów szkół, nie ma niestety wpływu na kwestie wicedyrektorów, ponieważ jest to wyłącznie w gestii dyrektora.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, by nowa uchwała zaczęła obowiązywać od dnia 1.09.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że omawiany projekt uchwały został już uzgodniony ze związkami zawodowymi.
Przewodniczący Rady Gminy potwierdził, dodając, że ewentualne zmiany w omawianym projekcie uchwały, będą musiały zostać uzgodnione ze związkami zawodowymi.
Wójt Gminy wyjaśnił, że ostateczną decyzję i tak podejmie Rada Gminy, a jeżeli nie będzie porozumienia ze związkami, wówczas zostanie przedstawiony protokół rozbieżności.
Radny Krzysztof Paliński stwierdził, iż przykrym jest fakt nieobecności przedstawiciela związków zawodowych, który podpisał protokół oraz, że nie uczestniczą w niej dyrektorzy szkół, bo mówi się o podmiotach, którymi zarządzają i to oni powinni wysłuchać krytycznych głosów. Dodał, iż życzyłby wszystkim w Polsce tak układnych związków zawodowych, jakie funkcjonują w tej Gminie. Wskazał, że ustawa o związkach zawodowych mówi o konieczności prowadzenia konsultacji. Związki w stosownym terminie otrzymały informację, ale w dokumentach przekazanych radnym nie ma ich opinii. Jest protokół, ale to nie jest opinia związków zawodowych. Zgodnie z ustawą o związkach zawodowych i ustawą karta nauczyciela trochę inaczej to wygląda. Organ prowadzący przesyła informację o tym, co zostało wykonane i wówczas odbywa się posiedzenie. Podejrzewa, że prezes jednoosobowo zgodził się na zaproponowane zmiany.
Poinformował, iż miał okazję wiele razy brać udział w posiedzeniach związków zawodowych i za każdym razem wypracowywanie opinii było procesem bardzo trudnym. Dodał, iż cieszy się, że Wójt zaproponował dyskusję, aczkolwiek bez udziału zainteresowanych. Dodał, iż chciałby zapytać prezesa, dlaczego nie szanuje związków zawodowych.
Zwrócił się z prośbą, by w statutach Zespołu Szkół w Czarżu i Ostromecku, które mówią, że w przypadku nieobecności wicedyrektora jego funkcję pełni pisemnie upoważniony członek rady pedagogicznej ująć to w sposób, jaki funkcjonuje w innych gminach, gdzie jest napisane, że społeczny wicedyrektor pełni obowiązki dyrektora, ponieważ nie zawsze jest możliwość pisemnego upoważnienia. Należałoby to przemyśleć i ewentualnie dopisać.
Wójt Gminy wyjaśnił, że Dyrektorzy szkół zarówno Czarża, jak i Ostromecka złożyli pisemne informacje, kto jest zastępcą dyrektora w nagłych wypadkach. Te osoby są wyznaczone „z automatu”.
Radny Krzysztof Paliński stwierdził, że to jest jakieś rozwiązanie, ale będzie bardziej sankcjonujące, jeżeli zostanie ujęte w statucie.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że statut szkoły dotyczy szkoły i rady pedagogicznej i można jedynie zasugerować radom pedagogicznym, by wystąpiły do Rady Gminy z propozycją zmian. Nie czułby się w obowiązku wtrącać się do statutu innej jednostki.
Radny Krzysztof Paliński wskazał na kwestie liczby oddziałów. Pojawiły się propozycje do 19-stu oddziałów i od 20 i więcej. Nie spotkał się z sytuacją, by związki zawodowe ustępowały. Według jego wyliczenia Zespół Szkół w Ostromecku jest na poziome 56,7% w stosunku do Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej, zaś Zespół Szkół w Czarżu na poziomie 50% w stosunku do Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej. Jeżeli wziąć pod uwagę gratyfikacje ujęte w widełkach, dyrektorzy w Ostromecku i Czarżu otrzymają 33,33% uposażenia otrzymywanego przez Dyrektora Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej.
Przedstawił wspólne zadania, które obowiązują wszystkich dyrektorów niezależnie od liczby uczniów i oddziałów.
Zaproponował, by pozostać przy oddziałach do 17-stu, ponieważ nie będzie to rodzić problemów i opracować te widełki dodatków dla dyrektorów w sposób bardziej czytelny, wskazując na odpowiedzialność dyrektorsko – menadżerską.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o przedstawienie propozycji kwot dodatków dla dyrektorów szkół.
Radny Krzysztof Paliński zaproponował ustalenie dodatku w granicach od 700 zł dla Dyrektorów Zespołów Szkół w Czarżu i Ostromecku.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że najważniejsi w tej sprawie są radni, ponieważ mają rozstrzygnąć sprawę. Dodał, iż radni nie znają procedury zatwierdzania projektów uchwał przez związki zawodowe, ale jeśli będą dochodzili ilu członków związku się zebrało, utrudnią pracę Wójtowi. Wymóg został spełniony i radnym to powinno wystarczyć.  Nie należy tworzyć sobie dodatkowych utrudnień. Zapytał, czy Wójt na etapie podpisywania projektu organizacyjnego widział ilość godzin ponadwymiarowych wicedyrektora?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, iż nie widział wszystkich.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że jeżeli takie rzeczy dzieją się „poza plecami”, jest to sytuacja niepokojąca.
Wójt Gminy wyjaśnił, że zgodnie z wyrokiem sądu wójt nie może ingerować w kwestie dotyczące stanowiska wicedyrektora. Zastanawiał się, czy wszyscy dyrektorzy nie mogliby wspólnie zatrudnić np. historyka w wymiarze pół etatu, który zrealizuje nadgodziny.
Przedstawił informacje na temat obciążeń finansowych. Dodał, że w związku z propozycjami obniżenia liczby godzin ponadwymiarowych należałoby zastanowić się nad zwyżkami dodatków funkcyjnych.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że należy dążyć do tego, by jak najdokładniej zbliżać się do godzin ponadwymiarowych, które ustalono.
Radny Krzysztof Paliński wyjaśnił, iż nie troszczy się o związki zawodowe, tylko o Radę. Poinformował, że Prezydenci Miast Torunia i Kutna przedstawili projekty uchwał, które zostały podjęte, a następnie obalone wyrokiem sądu, z powodu braku opinii związków zawodowych.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się, by Wójt Gminy zwrócił się z prośbą do Prezesa Związków Zawodowych o napisanie odrębnego pisma. Dodał, że obecna forma była stosowana  lat.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że Komisja Rewizyjna długo dyskutowała na ten temat. Radny zauważył, że wyliczenia wynagrodzeń dyrektorów mniejszych szkół (33%) w stosunku do dyrektora szkoły w Dąbrowie Chełmińskiej nie są do końca prawdziwe, ponieważ wpływa na to liczba dzieci, położenie obiektów itp. Gdy wliczymy dodatkowe obowiązki statutowe to wyjdzie 78%.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, iż patrząc z matematycznego punktu widzenia na obowiązujący regulamin, można powiedzieć, że dyrektorzy mniejszych szkół otrzymują około 50% dodatku w stosunku do dyrektora szkoły w Dąbrowie Chełmińskiej. W nowym regulaminie te proporcje nie zostały zachowane. Radna zaproponowała wyrównanie w/w widełek, by dysproporcja była podobna do obecnej.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że Komisja zaproponowała kwotę 641 zł.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że może należy zająć się górną granicą dodatków (ile mają zarabiać), bo może tak będzie łatwiej.
Podnosi się dodatki nie patrząc na to, ze dyrektorzy „dobijają” już do pełnych pułapów których Gmina nie jest w stanie zapłacić.
Radny Dawid Pałczyński zaproponował, aby nie zmieniać kwot dodatków funkcyjnych, ale zwiększyć do 80 zł dodatek za wychowawstwo i podwyższyć dodatek dla opiekuna stażu. Zwrócił uwagę na znacznie niższą kwotę subwencji oświatowej dla Gminy.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że jeśli chodzi o liczbę oddziałów, nie ma z tym większego problemu, ponieważ są określone widełki, a Wójt podejmuje decyzję w kwestii wysokości dodatków funkcyjnych dla dyrektorów poszczególnych szkół.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że przed kwietniową Sesją odbędzie się spotkanie z dyrektorami szkół, Prezesem związków zawodowych nauczycieli oraz Przewodniczących Komisji w tej sprawie. Na najbliższej Sesji Rada Gminy opracuje całość i zajmie ostateczne stanowisko, które zostanie przekazane do związków zawodowych, z prośbą by napisały swoje stanowisko na odrębnym piśmie i dopiero wówczas zostanie podjęta stosowna uchwała.
Dodał, iż jeśli rozmawia się o pieniądzach dotyczących konkretnych osób, jest to dla nich krępujące, dlatego zaprosi Dyrektorów Szkół na Sesję, na której będzie podejmowana uchwała.
Radny Dawid Pałczyński postawił wniosek o przegłosowanie, czy Rada Gminy w ogóle chce zajmować się opracowaniem zmian, ponieważ w przeciwnym razie dalsza dyskusja będzie bezcelowa.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że Wójt Gminy przedstawił Radzie projekt, nad którym trzeba pracować. W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w wniosek radnego Pałczyńskiego.
 
Za tym, by nie podejmować prac związanych z wprowadzeniem zmian do omawianego projektu uchwały głosował jeden radny, przeciw – dwunastu, wstrzymujących się – jeden.
W związku z powyższym Rada Gminy będzie pracowała nad przedmiotową sprawą.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z tych opłat, jak również tryb ich pobierania głos zabrali:
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.222.2013 w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z tych opłat, jak również tryb ich pobierania, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia 3-letniego Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2015 głos zabrali:
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.223.2013 w sprawie uchwalenia 3-letniego Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2015, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały wprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy w uchwale musi być ujęty konkretny lekarz weterynarii? Zauważył, że zaproponowany w projekcie uchwały lekarz może niebawem odejść na emeryturę.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w uchwale musi być określony lekarz weterynarii, ale może zostać zmieniona, w przypadku, gdy zmieni się lekarz. Dodał, że wysłano zapytanie do innych lekarzy weterynarii, ale zgłosił się tylko jeden.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.224.2013 w sprawie przyjęcia Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia opinii dot. planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Linje” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.218.2013 w sprawie wyrażenia opinii dot. planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Linje”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.19. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do Kujawsko-Pomorskiego Samorządowego Stowarzyszenia Europa Kujaw i Pomorza głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały proponując by jako przedstawiciela Gminy powołać Krystynę Kalinowską -  Sekretarz Gminy.
Sekretarz Gminy wyraziła zgodę na pełnienie w/w funkcji.
 
Rada Gminy jednogłośnie powołała Sekretarz Gminy jako przedstawiciela Gminy w strukturze Kujawsko-Pomorskiego Samorządowego Stowarzyszenia Europa Kujaw i Pomorza.
 
Sekretarz Gminy omówiła zapisy statutu w zakresie składek członkowskich.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.225.2013 w przystąpienia do Kujawsko-Pomorskiego Samorządowego Stowarzyszenia Europa Kujaw i Pomorza, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.20. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.226.2013 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski przedstawił informacje o planowanych inwestycjach na drogach powiatowych. W przyszłym roku planuje się położenie około 3 km nakładek, Czarże – Rafa – około 1 km, na ul. Toruńskiej w Dąbrowie Chełmińskiej - 200 m, około 1 km w Wałdowie  Królewskimi i około 1 km w Boluminie. W Ostromecku są zabezpieczone środki na budowę chodnika z inicjatywy lokalnej. Projekt został opracowany przez inicjatywę społeczną mieszkańców Ostromecka. Przewidziano 100 000 zł. na remont drogi do miejscowości Linie.
Stanisław Łącki – Sołtys Sołectwa Rafa zapytał, czy w najbliższym czasie przewidziano połączenie nakładką bitumiczną miejscowości Rafa i Pień, żeby połączyć te miejscowości?
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski wyjaśnił, że tego zadania nie przewidziano w planie inwestycyjnym obecnej kadencji, ale, rozmawia z Wójtem by tę nakładkę ulepszyć w formie tłuczniowej. Nie przewiduje się nakładki bitumicznej.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że Rada Sołecka otrzymała pismo ze Starostwa informujące o tym, że droga prowadząca w kierunku miejscowości Bruki będzie systematycznie naprawiana, ale jeszcze nie jest ona całkowicie wyremontowana.
Wójt Gminy wyjaśnił, że Gmina nie ma już środków na bieżące utrzymanie dróg przekazanych przez Starostwo.
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski stwierdził, że Gmina będzie musiała wystąpić o zwiększenie środków.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 11:30 ogłosił 5 minut przerwy.
 
O godzinie 11:40 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady Gminy – czternaście osób.
 
ad.21. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania Strategii Rozwoju Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2014 – 2023 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Radna Danuta Węgierska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż Komisja postawiła wniosek, by do zespołu powołać również zainteresowanych radnych.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się, by chętni radni zgłaszali się do Wójta Gminy lub do biura rady i w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.227.2013 w sprawie przystąpienia do opracowania Strategii Rozwoju Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2014 – 2023, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.22. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w Czarżu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.228.2013 w sprawie nadania nazwy ulicy w Czarżu, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.23. W dyskusji nad projektami uchwał w sprawie zaciągnięcia kredytów i pożyczek głos zabrali:
a) Projekt uchwały we sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.219.2013 w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
b) Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska w roku 2013:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.220.2013 w sprawie zaciągnięcia kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska w roku 2013, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
c) Projekt uchwały w sprawi zaciągnięcia kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska w roku 2013:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go po głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.221.2013 w sprawie zaciągnięcia kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska w roku 2013, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.24. W dyskusji nad wnioskiem Sołtysów Czemlewa i Janowa w sprawie potrzeby ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, polegającej na urządzeniu drogi we wsi Czemlewo, łączącej się ze wsią Janowo głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę oraz przebieg rozmów z zainteresowanymi właścicielami sąsiednich nieruchomości. Zaproponował oddalenie przedmiotowego wniosku.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, iż w przypadku oddalenia wniosku sprawa nadal nie zostanie rozwiązana. Należy zastanowić się, co Gmina może zrobić, by sprawę rozwiązać w taki sposób, żeby nie było konfliktu sąsiedzkiego.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że uczestniczył we wszystkich spotkaniach dotyczących przedmiotowej sprawy. Jeden z właścicieli wyraził pełną zgodę na poprowadzenie drogi przez jego grunty. Wyrysowano mu propozycje podziału działek i zaproponowano, że Gmina przejmie na siebie utrzymanie drogi. W/w właściciel miał tydzień na podjęcie decyzji, która w efekcie okazała się negatywną.
Wójt Gminy dodał, że w/w osoba i tak wydziela działki. Gmina chciała go odciążyć i przejąć drogę na siebie. W/w właściciel może tak wytyczyć drogę, że odetnie możliwość utworzenia drogi do gruntów wnioskującego.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie wniosek Wójta Gminy o odrzucenie wniosku Sołtysów Sołectwa Czemlewo i Janowo. Dodał, iż z przykrością, ale może sytuacja dojrzeje że sprawa się rozwiąże.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy dwunastu głosach „za”, jednym wstrzymującym i jednym przeciwnym postanowiła negatywnie rozpatrzyć przedmiotowy wniosek Sołtysów Sołectw Czemlewo i Janowo.
 
ad.25. W dyskusji nad wnioskiem w sprawie dofinansowania zakupu sprzętu transportowego na rzecz Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się, by omówić bieżący punkt porządku obrad w korespondencji z punktem kolejnym. Przypomniał, że kiedyś Gmina w całości sfinansowała zakup samochodu, a następnie dofinansowała w połowie zakup kolejnego. Oddźwięk społeczny był negatywny.
Wójt Gminy przedstawił propozycję zawarcia w jednym piśmie odpowiedzi na oba wnioski, ze Rada rozważa możliwość nieodpłatnego przejęcia w całości obecnego obiektu, a w zamian zostanie przekazany policji obiekt, w którym obecnie znajduje się GOPS. Gmina będzie utrzymywać przekazany obiekt oraz udzieli dofinansowania w kwocie 30 000 zł na zakup samochodu. Dodał, iż czuje się oszukany przez władze policji, które podczas różnych spotkań obiecywały utrzymanie posterunku policji w Dąbrowie Chełmińskiej.
Przewodniczący Rady Gminy wskazał, iż zmieniają się główni komendanci policji.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poparła propozycję Wójta Gminy, tym bardziej, że mówiono już o tym, że warunki lokalowe GOPS są bardzo trudne i gdyby udało się pozyskać obiekt Posterunku Policji, wówczas te warunki pracy uległyby znacznej poprawie.
Skarbnik Gminy zaproponowała przekazanie proponowanej kwoty na fundusz wsparcia policji.
Radny Krzysztof Paliński stwierdził, iż jest zdumiony beztroską władz policji. Nowy komendant nie utrzymał ciągłości myślowej swego poprzednika, powymieniał komendantów miejskich i poróżnił ludzi w policji, a później odszedł na „generalski stołek” do Poznania.
Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu dyskusji poddał pod głosowanie w/w wniosek Wójta Gminy.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w propozycję Wójta Gminy.
 
ad.26. Wniosek w sprawie rozważenia możliwości partycypacji w kosztach utrzymania obiektu Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej rozpatrzono w punkcie 25 porządku obrad.
 
ad.27. W dyskusji nad wnioskiem w sprawie zmiany przeznaczenia nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy przedstawił sprawę oraz omówił szczegółowo jej przebieg.
Radna Danuta Węgierska dodała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych na posiedzeniu została poinformowana, że Rada Gminy nie jest władna do podejmowania decyzji w przedmiotowej sprawie. W związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy może w odpowiedzi poinformować, że nie może takiej decyzji podjąć.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili negatywne opinie Komisji dla w/w wniosku.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie negatywne rozpatrzenie przedmiotowego wniosku z powodu braku kompetencji do podejmowania decyzji w przedmiotowej sprawie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie negatywnie rozpatrzyła w/w wniosek ze względu na fakt, iż nie posiada kompetencji do rozpatrywania przedmiotowej sprawy.
 
ad.28. W dyskusji nad wnioskiem w sprawie dotyczącego zakupu tablic interaktywnych - przystąpienia przez Gminę do realizacji Projektu pn. „Realizacja systemu innowacyjnej edukacji w województwie kujawsko – pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w wniosku.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję pozytywnego rozpatrzenia sprawy.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” –  jednogłośnie wyraziła zgodę na przystąpienie przez Gminę do realizacji Projektu pn. „Realizacja systemu innowacyjnej edukacji w województwie kujawsko – pomorskim poprzez zbudowanie systemu dystrybucji treści edukacyjnych”
 
ad.29. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.216.2013 w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
 
ad.30. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2013-2025, głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXV.217.2013 w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2013-2025, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.31. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz Podczas posiedzenia Komisja omawiała kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
 
ad.32. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
 
a)Stanisław Łącki - Sołtys Sołectwa Rafa odniósł się do wystąpienia mieszkanki w/w miejscowości. W dniu 11 marca w godzinach 14:50 do 15:30 Wójt Gminy wraz z Inspektorem do spraw dróg dokonali oględzin przejezdności dróg na terenie Gminy. Na podstawie dokonanych obserwacji stwierdzono, że wszystkie drogi były przejezdne.
Dodał, że dziś rano droga Rafa- Janowo wyglądała idealnie, tam jest czarny asfalt nie ma śniegu ani lodu. Dzięki radnemu Szczęsnemu droga jest systematycznie odśnieżana.
Wójt Gminy poinformował, że Inspektor do spraw dróg we wtorek 19.03 dokonał objazdu dróg. Im lepiej utrzymujemy te drogi, tym więcej pretensji. Dodał, że nie wszystko da się odśnieżyć. Gmina nie ma już soli, dlatego mieszanka soli sypana jest tylko na drodze wojewódzkiej. Zwrócił uwagę, że jeżdżenie zimą rowerem nie jest bezpieczne. Nie kwestionuje zdrowia fizycznego w/w mieszkanki Rafy, ale ta pani ma synów, którzy posiadają inne niż rower środki lokomocji i dowożą ją do Urzędu Gminy, w związku z tym do pracy też mogliby ją dowozić. Przewoźnicy z zewnątrz dziwią się, o co chodzi mieszkańcom. Należy dziękować osobom, które pomagają Gminie w odśnieżaniu dróg. Koszt odśnieżania w Gminie Dąbrowa Chełmińska wynosi 90 zł, podczas, gdy w innych gminach ten koszt kształtuje się na poziomie 200 - 300 zł.  W dalszym ciągu nasza Gmina jest stawiana za wzór. Osiągamy nawet zbyt wysoki standard, co zarzuca Zarząd Dróg Wojewódzkich. Dodał, iż nie lekceważy tej pani i pozwala jej się wypowiedzieć, ale nie jest w stanie nic więcej zrobić.
Radny Krzysztof Paliński potwierdził słowa Wójta Gminy. Dodał, że w pewnym momencie wyłączył telefony, ponieważ nie dało się słuchać skarg i uwag. Poprosił Inspektora ds. dróg, by w jakiś sposób zainterweniował, jest kilka ciągników w okolicy, ale nikt tam nie współpracuje pomijając, że nawet sobie nie odśnieżą. Ludzie są niesamowicie uzurpatorscy, od siebie bardzo mało, a wymagania ogromne. Złożył podziękowania dla radnego Kaczora, który zobowiązał się i wspomaga na każde zawołanie utrzymanie jednej z dróg w Sołectwie Nowy Dwór.
Wójt Gminy podziękował wszystkim, którzy włączają się do akcji zimowego utrzymania dróg. Piękne jest to, że nie ograniczamy się tylko do swojego sołectwa, a współpracujemy z innymi.
 
b)Stanisław Łącki – Sołtys Sołectwa Rafa zwrócił się o przedstawienie zakresu remontu świetlicy we wsi Rafa.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że remont obejmie wymianę pokrycia dachowego i docieplenie. Wykonanie remontu wewnątrz świetlicy jest zadaniem Dyrektor GOKiS, ale Gmina udzieli pomocy w tym zakresie.
 
c)Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego poinformował, że Komisja Rewizyjna Rady Powiatu podała koszty zimowego utrzymania dróg w powiecie bydgoskim. Standard utrzymania dróg w Gminach Dąbrowa Chełmińska i Sicienko jest bardzo wysoki. Podczas posiedzenia padły propozycje, żeby przekazać pieniądze na utrzymanie dróg również pozostałym gminom. Zaproponował, by Wójt wystąpił o zwiększenie środków na zimowe utrzymanie dróg.  
 
d)Przewodniczący Rady Gminy przekazał Sołtysom życzenia Wiceprezesa Rady Ministrów Janusza  Piechocińskiego z okazji Dnia Sołtysa, do których się dołączył oraz złożył obecnym życzenia świąteczne.

ad.33. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 12:22 zamknął XXV Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska składając obecnym życzenia świąteczne.
   

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych (21 marca 2013)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (30 kwietnia 2013, 15:06:51)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 831