PROTOKÓŁ NR XIX/12 Z SESJI RADY GMINY


P R O T O K Ó Ł   XIX/12
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 13 września 2012 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
W Sesji udział wzięli:
-          Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-          Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-          Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-          Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-          Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny,
-          Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.
-          Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej,
-          Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS,
-          Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-          Zbigniew Łuczak - Wicestarosta Bydgoski,
-          Władysław Sobociński - Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
-          Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej,
-          Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu,
-          Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku,
-          Radni Przedstawiciele Kujawsko-Pomorskiej Izby Rolniczej,
-          Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad i zwrócił się o przeniesienie punktu 8 porządku obrad w miejsce punktu 6 ze względu na pilny wyjazd Dyrektora GOKiS.
Rada Gminy jednogłośnie przyjęła w/w propozycję.
 
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji, stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Sprawozdanie z działalności GOKiS za pierwsze półrocze 2012 r.
  7. Informacja na temat przygotowania placówek oświatowo - wychowawczych do nowego roku szkolnego.
  8. Informacja dot. wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum.
  9. Dyskusja nad wnioskiem o wyrażenie zgody na wykup wynajmowanego mieszkania.
  10. Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru w obrębie ewidencyjnym Ostromecko, gmina Dąbrowa Chełmińska – „Przy Lesie Mariańskim”.
  11. Projekt uchwały w sprawie górnej stawki opłaty za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych.
  12. Projekt uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
  13. Dyskusja na temat wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałej.
  14. Projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia intencyjnego dotyczącego budowy ścieżek rowerowych
  15. Projekt uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej na opłaty z tytułu użytkowania gruntów pod ścieżki rowerowe.
  16. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego z Gminą Miastem Bydgoszcz dotyczącego powierzenia zadania własnego Gminy Dąbrowa Chełmińska z zakresu zapewnienia opieki bezdomnym psom na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  17. Dyskusja nad apelem o wsparcie finansowe dla mieszkańców wsi Zdroje poszkodowanych w wyniku wystąpienia trąby powietrznej.
  18. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012.
  19. Projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024.
  20. Dyskusja na temat projektu podziału Gminy na okręgi wyborcze.
  21. Przyjęcie wskaźników dotyczących opracowania budżetu na rok 2013.
  22. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych. 
  23. Przyjęcie informacji z prac Komisji Rady Gminy za okres międzysesyjny. 
  24. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne. 
  25. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji.
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Ryszarda Kaczora  na Sekretarza obrad. Radny Kaczor wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XVIII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XVIII Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o przedstawienie szczegółowych informacji na temat spotkania dotyczącego problemów komunikacyjnych. Dodał, że problem się nasilił, ponieważ autobusy bydgoskie nie zabierają pasażerów z biletami miesięcznymi wydanymi przez toruńskiego przewoźnika i odwrotnie. To odbywa się ze szkodą dla pasażerów.
Zwrócił się o podanie szerszej informacji na temat spotkania dotyczącego funkcjonowania policji.
Wójt Gminy poinformował, że spotkanie z przedstawicielami bydgoskich i toruńskich przewoźników zostało zainicjowane na wniosek mieszkańców Sołectwa Czarże. Zostali na nie zaproszeni radni i sołtysi zainteresowanych sołectw. Chodziło o linię Dąbrowa Chełmińska - Dębowiec, ponieważ na tym odcinku kursuje coraz mniej autobusów. Na w/w spotkaniu przedstawiciele przewoźników obiecali, że przyjrzą się liniom i postarają się rozwiązać zagadnienie. Nie ukrywali że głównym problemem są względy ekonomiczne. Jeden i drugi przewoźnik zobowiązali się, że będą respektować bilety innych linii.  Dodał, że jednak nie osiągnięto porozumienia, jeśli chodzi o przekazywanie biletów  i na to nie mamy wpływu.
 
Wójt Gminy poinformował o spotkaniu z Komendantem i Kierownikami Posterunków Policji, z którego wynikało, że w strukturze policji znikną nazwy posterunków. Dodał, iż apelował, że Gminy Dąbrowa Chełmińska ze względu na położenie nie można przyrównać do innych gmin powiatu bydgoskiego, ponieważ w przypadku, gdyby doszło do zamknięcia mostu np. z powodu kolizji drogowej, Gmina zostanie pozbawiona zabezpieczenia policji. Wyjaśnił, że fizycznie te posterunki nie znikną, zostaną jedynie usunięte ze struktury.
 
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu poinformowała, ze pod koniec wakacji przyszła do niej grupa młodzieży informując o problemach z respektowaniem biletów miesięcznych przez przewoźników. Zatelefonowała do firmy Veolia, gdzie poinformowano ją, że niestety takiego porozumienia nie będzie. Dodała, że PKS Bydgoszcz ponosi winę za zaistniałą sytuację, ponieważ, nie chce podzielić się dochodami ze sprzedaży biletów miesięcznych z firmą Veolia, która za darmo wozi pasażerów z biletami miesięcznymi sprzedawanymi przez PKS Bydgoszcz. Jest to przerażające, bo dzieci koczują w pobliskim centrum handlowym czekając na autobusy. Wskazała na problem z autobusami powrotnymi. Osobiście musi jeździć po swoje dziecko z Czarża na skrzyżowanie w Dąbrowie Chełmińskiej.
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, by ponownie wystąpić do przewoźników, aby dzieci na tym nie traciły. Zwrócił się z prośbą do redaktora Gazety Regionalnej Powiat, aby uwypuklić w prasie ten problem.
Radny Krzysztof Paliński zastanawiał się nad możliwością zaproszenia przedstawicieli przewoźników na Sesję Rady Gminy.
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu zwróciła uwagę, że firma Veolia od lat woziła dzieci za darmo. Nie jest to problem złej woli, ale o takim rozwiązaniu zadecydowały względy ekonomiczne. Bilety na autobusy tej firmy można kupić tylko w budce MZK w pobliżu dworca autobusowego. Można jedynie prosić władze PKS Bydgoszcz o wstawienie nowych autobusów.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że postulat zostanie rozpatrzony. Dodał, że zapraszanie przedstawicieli przewoźników jest bezzasadne, ponieważ taka osoba powie, że będą respektowane bilety innych przewoźników, ale nie będzie władna do podejmowania wiążących decyzji. W związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski nie podnoszono żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności GOKiS za pierwsze półrocze 2012 r. głos zabrali:
Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS zaapelowała do sołectw o wspólne tworzenie gminnego harmonogramu imprez. Zwróciła się z prośbą o przemyślenie planu zorganizowania wspólnego gminnego dnia dziecka. Gdyby się udało w przyszłym roku 1.06 połączyć wszystkie siły, wówczas uda się zorganizować imprezę z wieloma atrakcjami. Jedną z nich będą loty balonem.
Poinformowała, że problemem jednostki jest niski budżet. Najwięcej kosztów generuje utrzymanie boisk sportowych i placów zabaw, co ogranicza możliwości realizowania innych zadań.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla przedstawionego sprawozdania.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności GOKiS za pierwsze półrocze 2012 r .
 
ad.7. W dyskusji  nad informacją na temat przygotowania placówek oświatowo - wychowawczych do nowego roku szkolnego głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła nad informacją na temat przygotowania placówek oświatowo - wychowawczych do nowego roku szkolnego.
 
ad.8. W dyskusji na temat informacji dot. wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum głos zabrali:
Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS  przedstawiła informację multimedialną dotyczącą wyników egzaminów kompetencyjnych w skali województwa kujawsko – pomorskiego oraz w skali kraju. Dokonała porównania z wynikami uzyskanymi w poszczególnych zespołach szkół na terenie Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż dowiedział się z prasy, że w Dąbrowie Chełmińskiej i Ostromecku przyjęto nowych nauczycieli.
Przedstawicielka Zespołu Szkół w Ostromecku poinformowała, że powodem zatrudnienia nowych nauczycieli jest roczny urlop jednej z pań oraz urlopy macierzyńskie innych nauczycielek.
Elżbieta Galant – Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że jedna nauczycielka jest na urlopie rocznym, jedna przebywa na urlopie macierzyńskim,  dwie panie te urlopy kończą, stąd konieczność zatrudnienia osób na zastępstwo. Dodała, że nie utworzono nowych etatów, z wyjątkiem przedszkola, gdzie w ubiegłym roku było dużo nadgodzin.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, iż  po podliczeniu uczniów w klasach wyszła spora różnica w porównaniu ze stanem faktycznym.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, że w szkole funkcjonują trzy klasy zerowe i 29 osób przechodzi do kolejnego oddziału, który pracuje dłużej, dlatego ta liczba się dubluje. Dodał, że liczbowo jest ponad trzystu uczniów, natomiast fizycznie ta liczba jest mniejsza.
Trzy osoby przeniosły się z gimnazjum do hufca i nie wszyscy, którzy zgłaszali dzieci do przedszkola to potwierdzili.
Uczniowie uzyskują bardzo dobre wyniki, które przekroczyły oczekiwania nauczycieli. Dyrektor przedstawił szczegółowo wyniki uzyskane w szkole, w porównaniu ze szkołami o wysokim standardzie. Dodał, że w szkole uczą się dzieci z różnych środowisk i kadra pedagogiczna jakoś sobie z tym radzi. Podziękował nauczycielom, bo te efekty to wynik działania zespołowego. Wykorzystuje się wszystkie możliwości, które są w szkole. Nauczyciele przygotowują dzieci po godzinach oraz w soboty. Pośrednio można podziękować samym uczniom i ich rodzicom. Skierował podziękowania dla władz, za to, że jest sporo bezpłatnych zajęć dodatkowych, których koszty pokrywa Gmina.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informacje.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację dot. wyników egzaminów kompetencyjnych na szczeblu szkoły podstawowej i gimnazjum.
 
ad.9. W dyskusji nad wnioskiem o wyrażenie zgody na wykup wynajmowanego mieszkania głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia przedstawił sprawę.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące opinie Komisji dla w/w wniosku:
Komisja Rewizyjna wypracowała propozycję, że kwestię sprzedaży mieszkań należy rozpatrywać kompleksowo.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych wysłuchała wszystkich uwag i wypowiedzi i ostatecznie nie zajęła stanowiska ze względu na konieczność uzyskania dodatkowych materiałów.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska podobnie, jak Komisja Oświaty nie zajęła stanowiska w sprawie. Komisja uznała, że należy sięgnąć do materiałów archiwalnych i wyjaśnić, czy faktycznie wnioskujący nie zostali poinformowani o możliwości wykupu  mieszkania.
Wójt Gminy poinformował, iż skłaniałby się do zastosowania rozwiązań kompleksowych. Przedstawił informację o posiadanych lokalach, które nie są obecnie przeznaczone do sprzedaży. Wskazał na przykład, gdzie Rada Gminy wyraziła zgodę na sprzedaż mieszkań za 50% wartości i nikt nie zgłosił chęci kupna stwierdzając, że cena jest zbyt wysoka, dlatego należy się zwrócić do wynajmujących, rad sołeckich, dyrektorów szkół i innych, ponieważ oni mają pewne opinie na temat współpracy z lokatorami. Należy zebrać wszystkie materiały, a to może potrwać. Poinformował, iż sięgnie również do materiałów archiwalnych i wyjaśni, czy mieszkańcy lokali, które zostały wykupione zostali poinformowani o takiej możliwości.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, iż jest mile zaskoczony informacją o poniesionych przez lokatorów nakładach i o nakładach, jakie poniosła Gmina na remonty i adaptację mieszkania, które jest przedmiotem wniosku.  Dodał, że pewnie nie ma tak wiele rodzin, jak wnioskujący, które inwestowały własne środki na poprawę standardu mieszkania w tak znacznym stopniu. Stwierdził, iż sam chciałby zapoznać się z materiałami z 2002 r.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję podjęcia decyzji na najbliższej Sesji Rady Gminy, po uzyskaniu dodatkowych materiałów.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie wyraziła zgodę, aby decyzję w przedmiotowej sprawie podjąć na jednej z najbliższych Sesji.
 
Marlena Łobocka – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu złożyła podziękowania dla radnych za bezinteresowną pomoc, którą okazali szkole w wakacje. Dodała, że radny Szczęsny zawsze pomaga, użyczając szkole np. prywatny sprzęt itp.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 9:50 ogłosił piętnaście minut przerwy.
 
O godz. 9:05 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady – piętnaście osób.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru w obrębie ewidencyjnym Ostromecko, gmina Dąbrowa Chełmińska – „Przy Lesie Mariańskim” głos zabrali:
Wójt Gminy postawił wniosek o wprowadzenie autopoprawki polegającej na sprostowaniu oczywistej omyłki pisarskiej oraz omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji:
Komisja Rewizyjna jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych nie zajęła stanowiska w sprawie.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała wykreślenie punktu 10 odrzuconych wniosków.
Maria Posadzy – Projektant planu przedstawiła wyjaśnienia do projektu uchwały. Dodała, że gdy Rada Gminy przychyli się do wniosku i zlikwiduje drogę, zaistnieje konieczność uruchomienia jednego z istniejących ciągów jako drogi publicznej, co będzie się wiązało z kosztami dla Gminy oraz będzie wymuszało wykupienie gruntów pod drogę i zapewnienie dojazdu do działek. Likwidacja przedmiotowej drogi jest nieuzasadniona z ekonomicznego punktu widzenia.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę, że  w pierwszej kolejności trzeba patrzeć, iż ludzie, którzy chcieliby wykupić działki powinni mieć trochę logicznej sytuacji do wglądu. Logika nakazuje, że mieszkaniec powinien jak najkrótszą drogą wydostać się ze swojej posesji. Wskazał na pismo osób, które zadeklarowały chęć przekazania swoich gruntów. Zgodzili się na udostępnienie gruntu w celu umożliwienia dojazdu do kolejnych działek. Postawił wniosek, by zostawić w palnie dotychczasową funkcjonalność pasa pieszo – jezdnego. Dodał, że rdzenni mieszkańcy również wnioskują o usunięcie części drogi, która jest kością niezgody i staje się skupiskiem kurzu. Na jej renowację zostały przekazane środki z funduszu sołeckiego. Jako Sołtys Sołectwa Nowy Dwór brał udział w wyłożeniach tego planu i po rozmowach z długoletnimi mieszkańcami uważa, że ich zdanie należy najbardziej szanować.
Zaproponował, aby pozostawiać ten krótki odcinek drogi, który tak naprawdę nigdy nie będzie drogą, ponieważ zrobi się przysługę tylko jednej rodzinie.
Wójt Gminy wyjaśnił, że jeżeli chodzi o budowę wszelkiej infrastruktury, mieszkańcy muszą ustanowić służebność.
Maria Posadzy – Projektant planu stwierdziła, iż wg tego co zrozumiała, radny Paliński proponuje utworzenie dodatkowej drogi gminnej, a to spowoduje dodatkowe koszty. Dodała, że kłady jeżdżą główną drogą, której nie da się zlikwidować.
Radny Krzysztof Paliński zapytał, jaki logiczny cel ma utrzymywanie pasa jezdni w proponowanej szerokości?
Maria Posadzy – Projektant planu wyjaśniła, że to jest istniejący odcinek.
Radna Danuta Węgierska wskazała, iż sprawa bezpieczeństwa mieszkańców i odpowiedniego dojazdu  jest bardzo ważna. Jeśli chodzi o drogi gminne, należy mieć ich więcej, a nie mniej ze względu na ich zimowe utrzymanie. Przedstawiła uwagę dotyczącą terenów przylegających do „Lasu Mariańskiego”, dodając, że nie ma tam bezpośredniego przejazdu do drogi gminnej. W takim planie zagospodarowania należy jak najbardziej oddalić się od rezerwatu. Stwierdziła, że proponowane rozwiązanie nie pasuje do krajobrazu. Należałoby zrezygnować z działek, które znajdują się przy rezerwacie i rozwiązać problem komunikacyjny.
Wójt Gminy wyjaśnił, że nabywca nieruchomości mając zapis w akcie notarialnym będzie miał świadomość kwestii związanych z dostępem do drogi.
Maria Posadzy – Projektant planu dodała, iż nie można poprowadzić drogi przez grunty rolne, ponieważ są to grunty trzeciej klasy, które nie mają pozwolenia na wyłączenie z użytkowania. Można tam zastosować jedynie zabudowę zagrodową.
Radny Krzysztof Paliński zaproponował przekształcenie drogi wewnętrznej na gminną.
Maria Posadzy – Projektant planu stwierdziła, iż nie rozumie logiki. Takie osiedle powinno mieć jak najwięcej wjazdów i wyjazdów, ponieważ może tam powstać około stu nieruchomości. Gdyby chodziło o drogę projektowaną, rozumie, ale jest to droga istniejąca. Zwróciła uwagę, że opracowując plan należy zabezpieczać interesy wszystkich mieszkańców, zarówno obecnych, jak i przyszłych.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że realizacja budynków mieszkalnych na w/w osiedlu będzie możliwa dopiero po realizacji infrastruktury wodno – kanalizacyjnej. To wynika z uzgodnień.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że po informacji Wójta należy się zastanowić, czy nie pozostawić więcej nieruchomości w dotychczasowym charakterze, bo wybudowanie infrastruktury jest kosztowne. Są osiedla, gdzie jest już przygotowana infrastruktura i tylko czekają, żeby się mieszkańcy osiedlili, więc w związku z tym pewne rzeczy trzeba zabezpieczyć nowym mieszkańcom.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, iż chciałby podsumować dyskusję. Jako przedstawiciel społeczności lokalnej zaapelował o wyrozumiałość do radnych, by przede wszystkim wziąć pod uwagę wszystkie głosy stron oraz, że trzeba uszanować wolę wszystkich mieszkańców. Gdyby odrzucić omawiany plan w ogóle, należałoby argumentować, że Gminy nie stać na budowę infrastruktury, a nie, że mieszkańcy prosili o zlikwidowanie małego odcinka tej drogi.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji  zwrócił się do radnych o pozwolenie na odczytanie tylko nagłówka projektu uchwały.
 
Radni wyrazili zgodę na w/w prośbę Przewodniczącego Rady Gminy.
 
Radny Krzysztof Paliński postawił wniosek o wykreślenie punktu 10 z listy nie uwzględnionych uwag.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że dalej idącą jest propozycja Wójta Gminy i jeśli uchwała nie zostanie podjęta, wówczas odbędzie się głosowanie nad wnioskiem radnego Palińskiego. Przewodniczący poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy jedenastu głosach „za”, trzech przeciwnych i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XIX.169.2012 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru w obrębie ewidencyjnym Ostromecko, gmina Dąbrowa Chełmińska – „Przy Lesie Mariańskim”.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie górnej stawki opłaty za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawiły pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały oraz propozycje ustalenia górnej stawki na poziomie 15 zł/1m3.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, by informować mieszkańców, że to jest maksymalna górna stawka.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX.171.2012 w sprawie górnej stawki opłaty za opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż jest przeciwna takiemu sposobowi naliczania opłat za śmieci ze względu na głosy mieszkańców. Należy zastanowić się, jak będzie wyglądała kwestia naliczania w/w opłat dla rodzin wielodzietnych, których jest wiele. W tego typu  gospodarstwach domowych w/w opłaty będą dużo wyższe i należy się zastanowić, czy będzie je na to stać. Trzeba przyjąć inną metodę. Zgodziła się, że każda metoda jest taka, że ktoś będzie pokrzywdzony. Ustawodawca nie daje możliwości przyjęcia kilku wskaźników. Gdyby wziąć pod uwagę wielkość mieszkania, czy ilość zużytej wody spowoduje to możliwość zapłaty.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, iż zakładając, że dwóch emerytów zamieszkuje w stumetrowym mieszkaniu, czy ten metraż będzie adekwatny do ilości śmieci, które te osoby wytworzą? Wyjaśnił, że to ludzie produkują śmieci i proponowana metoda jest najsprawiedliwsza.
Radny Andrzej Barczyński przyznał, iż to prawda, że nie ma żadnej sprawiedliwej metody. Nowe przepisy prawne wymusiły stworzenie kolejnego etatu administracyjnego. Dziś ustalana jest forma, za chwilę stawka, a nie wiadomo, co w zamian, ponieważ nie są znane koszty, które wynikną z przetargu, nie wiadomo, czy wieloosobowa rodzina otrzyma większy pojemnik na śmieci, niż rodzina dwuosobowa. Jedno jest pewne - będzie kolejny podatek.
Zastanawiał się, czy to spowoduje, że znikną śmieci z lasów? Gdyby wszyscy podpisali umowy na wywóz śmieci, da to taką samą kwotę, jaką otrzymamy po wprowadzeniu nowych przepisów. Stwierdził, że należy zastanowić się nad propozycjami radnej Węgierskiej, bo przy niżu demograficznym dodatkowo zniechęcamy do zakładania dużych rodzin.
Zdaniem radnego zostało to zrobione od tyłu. Płatnik nie wie, co dostanie, ponieważ już dzisiaj i to bez pośrednictwa Urzędu Gminy również  ma odebrane śmieci.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że 60% mieszkańców nie ma odebranych śmieci.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że Wójt nie będzie w stanie wyegzekwować  opłat. Stwierdził, że gminy zostały poszkodowane. To jest biznes śmieciowo – administracyjny.
Rezerwy, z których można ściągnąć pieniądze za wywóz śmieci widać na wsiach,  a dzięki temu można zatrudnić mnóstwo nowych osób.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że również w miastach nie wszyscy posiadają pojemniki na śmieci.
Radny Krzysztof Paliński stwierdziłł, iż temat jest o tyle trudny, że został narzucony ustawą przez parlamentarzystów. Wskazał, że pewnie istnieje lobby, które będzie miało w tym interes, bo zacznie się produkcja pojemników, zacznie się upadłość małych firm. Dodał, że odpowiedzi na pytanie nie uzyskamy, bo nikt nie jest winny, że nad tą sprawą trzeba procedować. Rozumie że z ten bubel ustawowy jest kolejnym dokumentem, który wyciąga od wójtów i gmin dodatkowe pieniądze. Stwierdził, iż pewnie należy się skupić na apelach do mieszkańców wyjaśniających, że konieczność naliczania opłat za wywóz śmieci nakłada dokument wyższej rangi, który wymaga również określenia stawki. Zdaniem radnego po wprowadzeniu nowych przepisów ludzie i tak będą palić i podrzucać śmieci. Zawnioskował, żeby ustalając kwotę, czy wybierając metodę wystosować apel do Konwentu Gmin, by przesłał do Rządu swoje niezadowolenie. Informację o wystosowanym apelu należy przekazać również mieszkańców Gminy.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, iż w jednej z gazet przeczytał, ze wójtowie piszą sprzeciwy w sprawie niedoszacowania szkół, konieczności przejęcia zadań dotyczących gospodarki odpadami, utrzymania dróg itp. Gminy widzą, że procent dotacji, który do nich spływa jest zbyt mały. Utworzono wielkie związki gmin, miast i co by się stało, gdyby się sprzeciwiły. Zauważył, że pojedyncza gmina nic nie jest w stanie zrobić. Gminy otrzymują coraz mniej środków na inwestycje. Dodał, iż nasz samorząd jest o tyle trudniejszy, że przeważają tereny rolnicze i Gminę takie nowe zadania będą pogrążać.
Radny Dawid Pałczyński zapytał, czy jest możliwość zmiany metody w późniejszym terminie?
Wójt Gminy wyjaśnił, że na chwilę obecną katalog metod jest zamknięty. To, że śmieci muszą być odbierane i segregowane jest normalne. Zapytał, dlaczego nie mówi się o osobach samotnych mieszkających w dużych domach? Jest wiele rodzin wielopokoleniowych, w których np. jest dwoje dzieci, a pozostali członkowie osiągają dochody.
Gdyby wszyscy posiadali śmietniki, dziś tego problemu by nie było. Podkreślił, że w przypadku, gdy uchwały nie będą chronologicznie podejmowane, wówczas nie będzie można sporządzić regulaminu. Dodał, że większość gmin będzie zmieniać zasady odbioru śmieci od dnia 1.01.2013 r., my będziemy czekać do 1.07.2013 r.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że w innych krajach do tego systemu dochodzono po dwadzieścia lat. Dodał, iż ma nadzieję, że po pewnym czasie sprawa się zweryfikuje i może znajdzie się inny, bardziej odpowiedni system.
Wójt Gminy dodał, że argumentem przemawiającym za wyborem metody opłaty od osoby załatwi kwestię jej poboru od osób niezameldowanych i mieszkających w budynkach bez odbioru.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy dwunastu głosach „za”, dwóch przeciwnych i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XIX.172.2012 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.13. W dyskusji na temat wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałej głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia poinformował, że w chwili obecnej projekt deklaracji został przedstawiony do dyskusji. Uchwała w tej sprawie zostanie podjęta w terminie późniejszym. W związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w propozycję.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” i jednym wstrzymującym przyjęła propozycję wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałej
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 11:00 ogłosił 10 min przerwy.

O godzinie 11:10 wznowiono obrady po przerwie. Radny Błażej Stankiewicz nie powrócił na Salę Obrad (zwolniony, usprawiedliwiony). Aktualny Stan Rady Gminy – czternaście osób.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zawarcia porozumienia intencyjnego dotyczącego budowy ścieżek rowerowych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały oraz przedstawił informacje na temat środków finansowych po stronie gminy i o projektowanych ścieżkach.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX.173.2012 w sprawie zawarcia porozumienia intencyjnego dotyczącego budowy ścieżek rowerowych, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.15. Projekt uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej na opłaty z tytułu użytkowania gruntów pod ścieżki rowerowe głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały, dodając, że chodzi o już wybudowaną ścieżkę.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX.170.2012 w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej na opłaty z tytułu użytkowania gruntów pod ścieżki rowerowe, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego z Gminą Miastem Bydgoszcz dotyczącego powierzenia zadania własnego Gminy Dąbrowa Chełmińska z zakresu zapewnienia opieki bezdomnym psom na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że na realizację przedmiotowego zadania trzeba zabezpieczyć znaczne środki finansowe. Dodała, że należałoby podjąć wspólne działania z innymi gminami, które prowadzą schroniska, ponieważ bydgoskie schronisko jest strasznie drogie.
Wójt Gminy wyjaśnił, że zgodnie z przepisami psy muszą po wyłapaniu trafić do schroniska. Złożył podziękowania Gazecie Regionalnej Powiat, że włączyła się do akcji adopcyjnej. Poinformował, iż odbędą się rozmowy z gminą Pruszcz, która planuje wybudowanie schroniska. Gminy Toruń i Inowrocław nie są zainteresowane obsługą naszej Gminy. Dodał, że dotychczas Gmina Bydgoszcz nie chciała się zgodzić na przyjmowanie psów z terenu Gminy Dąbrowa Chełmińska do swojego schroniska. Dodał, że gdy tylko pojawi się możliwość, na pewno będą podejmowane działania zmierzające do zmiany schroniska.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że często pomagał przy adopcjach i zabezpieczeniu pomocy dla porzuconych psów. Zauważył, że Gmina ponosi wydatki za pieski, które są podrzucane na naszym szlaku przez przejeżdżających mieszkańców innych miejscowości. Poinformował o przypadku, gdzie przez czterdzieści minut po znalezieniu wyrzuconego psa mimo telefonu nikt nie przyjechał. Dodał, że jeżeli nasze pieski i nasze pieniądze miałyby trafić do miejscowości, której nie wymieni, to jest dramat.
Wójt Gminy zapytał, czy oczekiwanie na służby było po telefonie do Urzędu Gminy?
Radny Krzysztof Paliński odpowiedział, że nie, dzwonił na policję.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX.174.2012 w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego z Gminą Miastem Bydgoszcz dotyczącego powierzenia zadania własnego Gminy Dąbrowa Chełmińska z zakresu zapewnienia opieki bezdomnym psom na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
ad.17. W dyskusji nad apelem o wsparcie finansowe dla mieszkańców wsi Zdroje poszkodowanych w wyniku wystąpienia trąby powietrznej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w apelu. Komisje zaproponowały przyznanie pomocy w kwocie 10 000 zł.
Wójt Gminy dodał, że jeżeli Rada Gminy wyrazi zgodę, wówczas na najbliższej Sesji Rady Gminy zostaną przedstawione odpowiednie zmiany w budżecie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję przyznania pomocy dla mieszkańców wsi Zdroje w kwocie 10 000 zł.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie wyraziła zgodę na udzielenie pomocy mieszkańcom wsi Zdroje poszkodowanym w wyniku trąby powietrznej w kwocie 10 000 zł.
 
ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie na rok 2012 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX.167.2012 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.19. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIX.168.2012 w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2012-2024, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.20. W dyskusji nad projektem podziału Gminy na okręgi wyborcze głos zabrali:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w propozycje.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące opinie Komisji dla w/w projektu:
Komisje Rewizyjna oraz Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowały w/w projekt.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych miała uwagi do przedstawionej propozycji.
Radna Danuta Węgierska zapytała,  jakie są stanowiska mieszkańców miejscowości, bo wydawało się jej że w drugim okręgu znajduje się Czemlewo, Janowo i część Czarża, a są to liczne miejscowości, które będą miały jednego wspólnego przedstawiciela, podczas, gdy są mniejsze, które również będą miały jednego reprezentanta.
Wójt Gminy uściślił, że w Czemlewie odbyło się zebranie wiejskie, podczas którego zaproponowano wyłączenie i utworzenie jednego okręgu Czemlewo i Janowo oraz wyłączenie Czarża. Dodał, że w Janowie nie odbyło się jeszcze zebranie.
Rafał Miksztowicz - Sołtys Sołectwa Janowo poinformował, iż mieszkańcy chcieliby, aby Czemlewo i Janowo były połączone w jeden okręg, bez Czarża.
Radna Danuta Węgierska zapytała, co z pozostałymi mieszkańcami Czarża.
Sekretarz Gminy wyjaśniła, iż ustawodawca wskazuje, żeby nie dzielić miejscowości o ile jest to możliwe. Przypomniała, że do Sołectwa Czemlewo włączono część Czarża. Po wyłączeniu mieszkańców Czarża sołectwo się podzieli, a chodzi o to, by nie wprowadzać w błąd tych mieszkańców, ponieważ dotychczas głosowali w Czemlewie.
Zasada jest taka, by miejscowości tworzące jeden okręg z sobą graniczyły. Należy mieć na uwadze obwody głosowania.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż chciała dowiedzieć się, co na ten temat sądzą mieszkańcy, ponieważ to oni decydują, dlatego powinni mieć główny wpływ na to, jak będą wyglądały te obwody.
Beata Niedziela – Sołtys Sołectwa Czemlewo poinformowała, że dla mieszkańców Sołectwa proponowany podział jest znacznie lepszy, ponieważ mieszkańcy zyskają łatwiejszy dostęp do radnego na miejscu, niż w Czarżu.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w propozycję.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła propozycję podziału Gminy na okręgi wyborcze, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.21. W dyskusji na temat wskaźników dotyczących opracowania budżetu na rok 2013głos zabrali:
Wójt Gminy poinformował, iż w związku z wejściem w życie ustawy „śmieciowej” będzie wnioskował, by nie podnosić podatków oraz będzie wnioskował o obniżenie podatku od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W aspekcie ceny wody będzie postulował o niewielki, ale sukcesywny wzrost cen, by nie odprowadzić do sytuacji znacznej podwyżki co kilka lat. Dodał, że będzie to miało przełożenie na nasze wydatki, które nie zostaną zwiększone. Będzie zwyżka czynszu w mieszkaniach komunalnych do 5 zł/1 m2, ale to zostanie przyjęte zarządzeniem Wójta Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w propozycje.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i jednym wstrzymującym przyjęła w/w propozycje Wójta Gminy.
 
ad.22. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych za rok 2011, w których nie stwierdzono nieprawidłowości oraz informację Wójta Gminy o złożonych oświadczeniach majątkowych przez osoby do tego zobowiązane, w których nie stwierdzono nieprawidłowości. Wszystkie oświadczenia zostały złożone w wymaganym terminie. Przewodniczący Rady Gminy dodał, że oświadczenia majątkowe o złożone przez Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy, zostały złożone w terminie i  nie wniesiono do nich zastrzeżeń. W/w informacje stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
 
ad.23. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie,  podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano tematykę Sesji Rady.
 
ad.24. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne” poruszano następujące kwestie:
a)  Przewodniczący Rady Gminy odczytał list otwarty Rady Powiatu Bydgoskiego w sprawie  budowy drogi ekspresowej S5, wystosowanego przez Radę Powiatu Bydgoskiego do parlamentarzystów z regionu.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że Rada Gminy może przyjąć przedmiotowy list przez aklamację, ponieważ cały nasz region jest pokrzywdzony. Dodała, że w/w  droga wymaga wielu nakładów.
 
b) Radna Danuta Węgierska poinformowała, że podczas wakacji brała udział w spotkaniu dotyczącym tworzenia strategii województwa. Zapytała, do kiedy ewentualnie można wnosić uwagi i w jakiej formie?
Wójt Gminy wyjaśnił, że jeżeli chodzi o zbieranie informacji, organem właściwym do ich przyjmowania było miasto Bydgoszcz. Przedstawiciele Gminy uczestniczyli we wszystkich panelach.
Sekretarz Gminy dodała, że Powiat trochę się podzielił. Sprawą zajął się Prezydent Miasta Bydgoszczy, natomiast Powiat od niej odstąpił
Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski poinformował, że jeżeli są jeszcze jakieś uwagi, prosi o przekazywanie ich do Starostwa Powiatowego w Bydgoszczy.
 
c) Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej przedstawił informacje o awariach na sieci wodociągowej. Dodał, że awaryjność w okresie 20 lat jest znacznie mniejsza i występuje głównie na starych sieciach. Przedstawił informacje o awarii w Nowym Dworze.
Zwrócił się z prośbą o uświadamianie mieszkańców, by w przypadku awarii nie denerwowali się oraz wykazali cierpliwość i zrozumienie, że pracownicy robią, co mogą i tak szybko jak się da.
Radny Szymon Dunal poinformował, że na ul. Weterynaryjnej w Dąbrowie Chełmińskiej nie zachowano głębokości 1,5 m. W przyszłości powinna nastąpić wymiana rurociągu na wysokości, gdzie występują awarie, ponieważ tam jest zbyt płytko.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej wskazał na problemy wynikające z powodu braku inwentaryzacji na obszarze Nowego Dworu.
 
d)  Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski zauważył, że może należałoby spróbować rozwiązać problemy dotyczące biletów autobusowych za pomocą Wydziału Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego, który wydaje koncesje na przewóz osób, by przy wydawaniu nowej koncesji przyjęto pewne uwagi. Starostwo opiniuje te koncesje, ale gdyby Wójt lub Rada Gminy wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego, może wówczas uda się przyjąć jakieś rozwiązanie.
 
e) Sekretarz Gminy poinformowała, że w przypadku, gdy będzie obowiązek wprowadzenia uchwały dot. zmian w okręgach wyborczych i zapisu, że ogłasza się w ciągu 14 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym, trzeba będzie się spotkać w pierwszej połowie października.
 
ad.25. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 11:55 zamknął XIX Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych - inspektor (13 września 2012)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (25 października 2012, 15:05:20)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 957