PROTOKÓŁ NR XV/12 Z SESJI RADY GMINY


P R O T O K Ó Ł   XV/12
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 17 stycznia 2012 roku
 
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
Radni nieobecni:
Pałczyński Dawid;
Stankiewicz Błażej.
 
W Sesji udział wzięli:
-        Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-        mgr inż. Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-        mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-        mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-        mgr Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – Radca Prawny;
-        mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS;
-        mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
-        Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-        Zbigniew Łuczak – Wicestarosta Bydgoski;
-        Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.

Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Projekt uchwały w sprawie wysokości opłat za zajęcie pasa drogowego.
  7. Projekt uchwały w sprawie sprzedaży samodzielnego lokalu mieszkalnego przy ul. Bydgoskiej 40 w Dąbrowie Chełmińskiej.
  8. Projekt uchwały w sprawie sprzedaży samodzielnego lokalu mieszkalnego we wsi Gzin nr 53.
  9. Projekt uchwały uchylającej uchwałę nr XIV/105/11 z dnia 29 grudnia 2011 r.
  10. Projekt uchwały uchylającej uchwałę w sprawie udzielania i rozliczania dotacji na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
  11. Projekt uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej.
  12. Projekt uchwały w sprawie wyznaczenia podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodzin.
  13. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011.
  14. Dyskusja nad pismem Kierownik GOPS dot. sytuacji warunków pracy pracowników samorządowych i socjalnych w GOPS.
  15. Przyjęcie planów pracy Komisji Rady Gminy na rok 2012.
  16. Przyjęcie informacji z prac Komisji Rady Gminy za okres międzysesyjny.
  17. Rozpatrzenie skargi na działania Wójta Gminy.
  18. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  19. Zakończenie obrad.
 
Wójt Gminy złożył podziękowania dotychczasowemu sołtysowi sołectwa Strzyżawa oraz na jego ręce członkom Rady Sołeckiej i Komisji Rewizyjnej Sołectwa.
Zygmunt Meller - ustępujący Sołtys Sołectwa Strzyżawa złożył podziękowania za współpracę władzom Gminy oraz pracownikom Urzędu Gminy, z którymi współpracował. Przekazał radnemu Ryszardowi Kaczor podziękowania za pomoc od pana Głowińskiego – wcześniejszego Sołtysa Sołectwa Strzyżawa. W dowód wdzięczności za szczególną pomoc i współpracę wręczył Sekretarz Gminy bukiet kwiatów.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Gabriela Zukierskiego na Sekretarza obrad. Radny Zukierski wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XIV Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XIV Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski głos zabrali:
a)  Radny Szymon Dunal zapytał, jakie decyzje zapadły podczas spotkania dotyczącego kwestii świetlicy wiejskiej w Janowie?
Wójt Gminy poinformował, że spotkanie już wcześniej przyjęło, że świetlica nie zostanie przekazana dla GOKiS. Podczas spotkania omawiano kwestie umów i współpracy z GOKiS.
 
b)   Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy została zmieniona umowa ze Starostwem Bydgoskim w sprawie przekazywania środków finansowych na utrzymanie dróg powiatowych?
Wójt Gminy poinformował, że po rozmowie z Wicestarostą przesłano pismo o zwiększenie środków i spłynęła do Gminy kwota o 20 000 zł większa. Wójt przedstawił informacje o sfinansowanych zadaniach w ramach tej kwoty.
 
ad.6. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie opłat za zajęcia pasa drogowego głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy można zastosować zerową stawkę dla urządzeń infrastruktury wodno - kanalizacyjnej?
Wójt Gminy wyjaśnił, iż nie był w stanie uzyskać informacji na ten temat. Jeżeli będzie taka możliwość, wówczas będzie można zastosować zmianę uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XV/113/11 w sprawie zmian opłat za zajęcia pasa drogowego, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie sprzedaży samodzielnego lokalu mieszkalnego przy ul. Bydgoskiej 40 w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zawnioskowała, by przed podjęciem przedmiotowej uchwały rozpatrzyć możliwość przyznania tego mieszkania rodzinie, której wniosek był wcześniej rozpatrywany przez Komisje i Radę Gminy  poprzedniej kadencji. Jest to wniosek formalny Komisji. Radna zaproponowała rozeznanie sytuacji tej rodziny, gdzie jest ciężko chore dziecko.
Radny Szymon Dunal przyznał, ze na posiedzeniu Komisji zagłosował za wstrzymaniem sprzedaży przedmiotowego mieszkania, ale po dokonaniu analizy w mieszkaniu przy ul. Bydgoskiej 40 są tylko dwa pokoje, czyli tak samo jak to, które rodzina posiada. Radny zaproponował, by w jakiś sposób wesprzeć finansowo tę rodzinę a mieszkanie sprzedać, ponieważ Gmina będzie stale ponosiła koszty udziału w remontach. Wyjaśnił, iż przemyślał sprawę i zmienił zdanie.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że wniosek Komisji wiązał się z tym, by rozpoznać sytuację rodziny oraz rozpoznać, czy będzie nim zainteresowana i podjąć decyzję w sprawie zbycia na następnej Sesji. Miesiąc nie stworzy jakiegoś zagrożenia bezpieczeństwa dla gminnego budżetu.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy jest jakikolwiek aktualny wniosek tej rodziny o przyznanie lokalu mieszkalnego?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że wniosek tej rodziny jest jednym z wielu wniosków. Do Gminy wpłynęły pięćdziesiąt cztery wnioski o przyznanie mieszkania. Powołano Komisję Mieszkaniową, która typuje wnioski. Obecnie są dwa lokale do zasiedlenia w Gzinie i Rafie.
Radny Andrzej Barczyński przypomniał, że Gmina kilka lat temu udzieliła w/w rodzinie pomocy. Zastanawiał się, czy znajdzie się informacja jakiej pomocy udzielono.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy wpłynął jakikolwiek wniosek Komisji Mieszkaniowej w sprawie tej rodziny?
Przypomniał, że Urząd Gminy przekazał pomoc finansową oraz, że osobiście był zaangażowany w pomoc tej rodzinie.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy w związku z otrzymaną informacją przesunąć omawiany punkt na kolejną Sesję Rady Gminy?
Radny Andrzej Barczyński nie podtrzymał swego wniosku.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym poddał pod głosowanie wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych w sprawie przełożenia dyskusji nad projektem uchwały w sprawie sprzedaży lokalu mieszkalnego przy ul. Bydgoskiej 40 w Dąbrowie Chełmińskiej na kolejną Sesję Rady Gminy.
 
Za przyjęciem w/w wniosku głosowało czterech radnych, przeciw – siedmiu, wstrzymujących się – dwóch.
W związku z powyższym Rada Gminy odrzuciła w/w wniosek Komisji.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dziesięciu głosach „za” i trzech wstrzymujących podjęła uchwałę nr XV/114/11 w sprawie sprzedaży samodzielnego lokalu mieszkalnego przy ul. Bydgoskiej 40 w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie sprzedaży samodzielnego lokalu mieszkalnego we wsi Gzin nr 53 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały. Z wyjątkiem Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, która zaproponowała przełożenie dyskusji nad tym punktem na kolejną Sesję Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XV/115/11 w sprawie sprzedaży samodzielnego lokalu mieszkalnego we wsi Gzin nr 53, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.9.  W dyskusji nad projektem uchwały uchylającej uchwałę nr XIV/105/11 z dnia 29 grudnia 2011 r. głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie .
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XV/116/11 uchylającą uchwałę nr XIV/105/11 z dnia 29 grudnia 2011 r., która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchylającej uchwałę w sprawie udzielania i rozliczania dotacji na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, czy kolejna uchwała zostanie podjęta na tych samych zasadach jak uchylona?
Wójt Gminy odpowiedział twierdząco, wyjaśniając, że aby nie spowodować, że w obrocie prawnym znajdą się cztery uchwały w tej sprawie na następnej Sesji będzie podejmowana uchwała w sprawie dotacji na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XV/117/11 uchylającą uchwałę w sprawie udzielania i rozliczania dotacji na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XV/118/11 w sprawie udzielenia Powiatowi Bydgoskiemu pomocy finansowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyznaczenia podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodzin  głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie dla w/w projektu uchwały.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż jej uwaga dotyczy faktu, że po raz kolejny administracja rządowa zrzuca kolejne zadania na administrację samorządową nie przekazując w ślad za tym żadnych środków finansowych, a przewidywane są znaczne koszty realizacji tegoż zadania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XV/119/11 w sprawie wyznaczenia podmiotu właściwego do realizacji zadania administracji publicznej w zakresie wspierania rodzin, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy na rok 2012 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XV/112/12 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2012, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. W dyskusji nad pismem Kierownik GOPS dot. sytuacji warunków pracy pracowników samorządowych i socjalnych w GOPS głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące opinie Komisji:
Komisja Rewizyjna zaproponowała następujące możliwości poprawy warunków lokalowych GOPS:
- adaptacja pomieszczeń po mleczarni w Dąbrowie Chełmińskiej;
-  zaadaptowanie pomieszczeń dawnej szkoły w Czemlewie,
- wykorzystanie pomieszczeń szkoły w Wałdowie Królewskim,
- przeznaczenie na potrzeby GOPS Sali konferencyjnej Urzędu Gminy.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała, by zaadoptować na potrzeby GOPS pomieszczenia po szkole w Czemlewie.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że jeżeli GOPS będzie się znajdował w innej miejscowości niż Dąbrowa Chełmińska, będzie to sprawiało pewne trudności dla niektórych mieszkańców Gminy.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska przychyliła się do wniosku i uznała, że warunki GOPS są trudne. Jedyna możliwość poprawy, to rozbudowa budynku Urzędu Gminy w przyszłości. Nie brano pod uwagę czaso-okresu.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych padła opinia, że w najbliższych trzech latach nie ma możliwości poprawy warunków GOPS.
Zwrócił się do Wójta Gminy z prośbą, by w miarę możliwości naprawić mankamenty budowlane obecnego obiektu GOPS. Poinformował, że będzie rozmawiał z Przewodniczącą Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, żeby Komisja korzystała z Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy.
Wójt Gminy wyraził swoją opinię na temat możliwości przeniesienia lokalizacji GOPS. Zwrócił uwagę na koszty adaptacji pomieszczeń na potrzeby Ośrodka Pomocy. Zaproponował, by Kierownik GOPS zastanowiła się, jakie rozwiązanie będzie najkorzystniejsze, ponieważ jego zdaniem rozbudowa Urzędu Gminy będzie najlepszym rozwiązaniem, ale jest ona możliwa dopiero po zrealizowaniu czterech podstawowych inwestycji.
Danuta Tomaszewska - Kierownik GOPS wyjaśniła, że intencją Ośrodka Pomocy jest świadczenie administracji i osobiście jest za tym, by była ona scentralizowana. Dodała, że mając na względzie możliwość poprawy warunków jest skłonna przez te dwa - trzy lata pracować w obecnych warunkach.
Zbigniew Łuczak Wicestarosta Bydgoski zwrócił uwagę, że Kierownik GOPS stwierdziła, że przejmując prowadzenie zadań z zakresu wspierania rodzin będzie potrzebowała nowych pomieszczeń. Miał nadzieję, że działania w tej materii będą polegały na pracy w terenie i zwolni się miejsce, bo jeżeli przejęcie tych zadań ma polegać na tym, że w biurach będą siedzieli kolejni pracownicy, wówczas jest to pozbawione sensu. Dodał, iż nie wyobraża sobie, że w sytuacji, gdy zaczyna się realizować zapisy ustawy,  ta praca będzie polegała na tym, że rodzina otrzyma dofinansowanie, czy odda się dzieci do domu dziecka. Ma nadzieję, że pracownicy będą pracowali w terenie, a nie w biurach.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS wyjaśniła, że w ustawie jest wyraźnie określone, że zadań nie mogą realizować pracownicy socjalni, dlatego muzą być zatrudnione kolejne osoby. Taki asystent musi mieć komputer itp.
Zbigniew Łuczak Wicestarosta Bydgoski poinformował, że w Starostwie Bydgoskim zrobiono tak, że jeden pracownik został zatrudniony, a pozostali pracują w ramach umowy zadaniowej. Taki pracownik wcale nie musi siedzieć w biurze, a wyposażenie może polegać na zakupie laptopa, dzięki czemu będzie mógł pracować w domu i przekazywać kierownikowi sprawozdania.
Danuta Tomaszewska – Kierownik GOPS stwierdziła, iż musi zapewnić pracownikowi miejsce pracy.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że problemy lokalowe GOPS nie pojawiły się z powodu nowej ustawy, ponieważ istniały już wcześniej. Zauważył, że żaden asystent nie zmusi matki, żeby nie oddawana dzieci do domu dziecka. Wyjaśnił, iż nie powiedział, że rozbudowa Urzędu Gminy nastąpi za dwa - trzy lata, ale, że najpierw muszą zostać zrealizowane najważniejsze zadania inwestycyjne.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 9:55 ogłosił przerwę do godziny 10:20.
 
O godzinie 10:20 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady - trzynaście osób
 
ad.15. Przewodniczący Komisji przedstawili plany pracy Komisji na rok 2012.
Przewodniczący Rady Gminy dodał, że są to plany otwarte, ponieważ zwykle w trakcie roku pojawiają się dodatkowe tematy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie w/w plany pracy Komisji.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, dwunastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła plany pracy Komisji na rok 2012, które stanowią załączniki do niniejszego protokołu.
 
ad.16. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała dwa razy. Podczas pierwszego posiedzenia rozpatrzono skargę na działalność Wójta Gminy. Na kolejnym Posiedzeniu Komisja omawiała kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano tematykę Sesji Rady.
 
ad.17. W dyskusji na temat skargi z dnia 19 grudnia 2012 r. na działania Wójta Gminy głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał protokół Komisji z przeprowadzonych w dniu 16stycznia 2011 r. czynności kontrolnych, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały w sprawie  rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy, którą uznaje się za bezzasadną i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XV/120/12 w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.18. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
 
a) Radna Danuta Węgierska zwróciła się z prośbą, by w przypadkach, gdy występują inne niż czwartkowe terminy Sesji Rady Gminy, sesje odbywały się w godzinach późniejszych.
Przewodniczący Rady Gminy w odpowiedzi poinformował, że na pewno będzie to możliwe. Dodał, że nikt nie zwrócił mu na to wcześniej uwagi. Poinformował, że Sesje, które będą odbywały się w dni inne niż czwartki rozpoczną się o godzinie 13:00 lub 14:00.
 
b) Zbigniew Łuczak Wicestarosta Bydgoski przedstawił plany remontowe na drogach powiatowych na ternie Gminy, gdzie jest około 10% dróg powiatowych z terenu całego Powiatu Bydgoskiego. Powiat przeznaczył kwotę około 2 000 000 zł na utrzymanie dróg na terenie Gminy, z tego około 490 000 zł na remonty. Oprócz drogi do Rafy Powiat będziemy chciał wykonać następujące nakładki: 150 m na drodze w Czarżu i 1375 m na ul Toruńskiej w Dąbrowie Chełmińskiej. Dodał, że jeżeli zostanie uruchomiona powiatowa rezerwa celowa, chciałby żeby dalej była realizowana droga Czarże – Rafa.
Poinformował, że Starostwo wystąpiło do Gminy o zgodę na wycinkę drzew na ul. Toruńskiej, ale nie jest przewidziane poszerzenie tej ulicy. 
 
c) Zbigniew Łuczak Wicestarosta Bydgoski  poinformował, że Proboszcz Parafii Czarże zgłosił wniosek o likwidację przystanku autobusowego znajdującego się przy Kościele.
Wyjaśnił, że stanowisko Starostwa jest takie, że przystanek nie zostanie zlikwidowany. Wyjaśnił, że zatoka autobusowa i przystanek stanowią własność Parafii, natomiast wiata jest własnością Gminy. Parafia może zlikwidować przystanek, ale lokalizacja przystanku musi się odbywać w oparciu o przepisy. Dodał, że jeżeli zatoka i wiata zostaną zlikwidowane, przystanek pozostanie, chyba że będą wnioski w sprawie przeniesienia przystanku. Jedyna możliwa lokalizacja jest w okolicach szkoły, ale będzie to bardzo blisko kolejnego przystanku.
Przewodniczący Rady Gminy uściślił, że chyba ksiądz proboszcz chce zlikwidować przystanek, bo parafia to parafianie, a nie słyszał żeby parafianie chcieli likwidować przystanek autobusowy. Dodał, iż uważa to za lapus słowny.
Zbigniew Łuczak Wicestarosta Bydgoski potwierdził omyłkę słowną.
 
d) Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę na zaniedbane pod względem przystanków i wiat przystankowych skrzyżowanie dróg wojewódzkiej i powiatowej w Dąbrowie Chełmińskiej. Na drodze w kierunku Czarża obiecano wybudowanie wiaty przystankowej, a nie ma tam nawet słupka. Wskazał na kwestie braku oznakowania dojścia do przystanków. Wody opadowe podmyły skarpy za barierkami i nie ma możliwości przejścia przez skrzyżowanie. Dodał, że tam bardzo niebezpiecznie, w związku, z czym zwrócił się, by pomyśleć o rozwiązaniu przedstawionych problemów.
 
e) Radna Danuta Węgierska zapytała, czy jest możliwość utworzenia ścieżki lub pobocza na drodze z Ostromecka w stronę Mozgowiny. Droga jest pod górę i jest bardzo niebezpiecznie. Zapytała, czy jest możliwe zaprojektowanie ścieżki lub poszerzenie drogi?
Zbigniew Łuczak Wicestarosta Bydgoski poinformował, iż jest problem z powodu braku terenu na wykonanie chodnika.
Radna Danuta Węgierska zwróciła się, by mieć ten problem na uwadze.
 
f) Maria Łabaj - Sołtys Sołectwa Ostromecko poinformowała, iż otrzymała pismo ze Starostwa Powiatowego informujące, że prośba Sołectwa w sprawie budowy chodnika na ul. Leśnej nie została uwzględniona ze względu na konieczność wykupu gruntów.
 
g) Radna Danuta Węgierska złożyła podziękowania w imieniu szkoły w Ostromecku wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do organizowanej akcji pomocy Natalce. Poinformowała, iż za zgodą Przewodniczącego Rady Gminy pozwoliła sobie przynieść puszkę i zwróciła się o pomoc. Dodała, że choroba tej dziewczynki jest bardzo poważna i stale się pogłębia. Każda pomoc jest cenna i dziękuje za każdy przejaw chodności.
 
ad.19. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 10:45 zamknął XV Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych - inspektor (17 stycznia 2012)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (9 marca 2012, 11:04:32)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1002