PROTOKÓŁ Z XII SESJI RADY GMINY


P R O T O K Ó Ł   XII/11
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 24 listopada 2011 roku
 
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
W Sesji udział wzięli:
-        Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-        mgr inż. Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-        mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-        mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-        mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
-        mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
-        Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-        Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Wójt Gminy zaproponował by rozpoczęcia omawiania punktów merytorycznych od punktu 25, by nie przetrzymywać przedstawiciela wnioskodawcy.
Rada Gminy  jednogłośnie przyjęła w/w wniosek.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Dyskusja nad wnioskiem w sprawie zaliczenia drogi wewnętrznej dz. Nr 67 w miejscowości Janowo do kategorii dróg publicznych gminnych.
  7. Informacja na temat działalności świetlic za pierwsze półrocze 2011 r.
  8. Projekt w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
  9. Projekt uchwały w sprawie udzielania i rozliczania dotacji na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  10. Projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego.
  11. Projekt uchwały w sprawie opłaty targowej.
  12. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości.
  13. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku.
  14. Projekt uchwały uchylającej uchwały w sprawie ustalenia wykazu mienia gminnego przekazanego w zarząd Radom Sołeckim. 
  15. Projekt uchwały w sprawie przekazania mienia GOKiS.
  16. Projekt uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod działalność usługową.
  17. Projekt uchwały w sprawie dzierżawy lokalu usługowego (sklepu) na działce nr 252/3 obręb Dąbrowa Chełmińska.
  18. Projekt uchwały w sprawie dzierżawy lokalu usługowego (sklepu) na działce nr 138/4 obręb Gzin Górny.
  19. Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Czemlewo i Czarże w rejonie skrzyżowania drogi powiatowej nr 1601C Dąbrowa Chełmińska – Kokocko i drogi gminnej nr 050501C Nowy Dwór – Gzin w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
  20. Projekt uchwały w sprawie ustanowienia za użytek ekologiczny.
  21. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Las Mariański”.
  22. Projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej planu ochrony dla rezerwatu przyrody „Wielka Kępa”.
  23. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011.
  24. Dyskusja na temat przejęcia obiektów Policji.
  25. Dyskusja nad wnioskiem w sprawie zmiany przeznaczenia nieruchomości w Dąbrowie Chełmińskiej.
  26. 26.  Dyskusja nad wnioskiem Wójta Gminy w sprawie sprzedaży mieszkań komunalnych.
  27. 27.  Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
  28. 28.  Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  29. 29.  Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Błażeja Stankiewicza na Sekretarza obrad. Radny Stankiewicz wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokółu z XI Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XI Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie poruszano żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji nad wnioskiem w sprawie zaliczenia drogi wewnętrznej dz. nr 67 w miejscowości Janowo do kategorii dróg gminnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił informacje o stanie faktycznym. Dodał, że po dokonaniu wizji lokalnej w sprawie wydania warunków zabudowy okazało się, że w/w droga nie spełnia parametrów technicznych. W związku z konfliktem, który zawiązał się na gruncie właścicieli nieruchomości usytuowanych przy przedmiotowej drodze wnioskodawcą Wójt przeprowadził wraz Sołtysem Sołectwo Janowo i radnym Pałczyńskim mediacje z udziałem zainteresowanych. Zaplanowane na dzień wczorajszy spotkanie w sprawie alternatywnego dojazdu do nieruchomości wnioskodawcy nie doszło do skutku. Rolnik przez którego grunty miałaby przebiegać alternatywna droga poinformował, że nie jest zainteresowany takim rozwiązaniem. Wyjaśnił, że ze względów technicznych w/w droga nie może być uznana za publiczną. Nie można również przeprowadzić rozgraniczenia, ponieważ stroną postępowania jest osoba nieżyjąca.
Tadeusz Johim – geodeta, pełnomocnik wnioskodawcy poinformował, że w dawnych dokumentach omawiana droga była ewidentnie drogą publiczną pozostającą we władaniu Rady Powiatowej w Chełmnie. Taki stan prawny obowiązywał do czasu komunalizacji mienia. Należy stwierdzić, że droga odbiega w sposób zasadniczy od wykazanych w dokumentach katastralnych. Przedmiotem wniosku była zmiana statutu w/w drogi. Przedstawił definicję dróg publicznych. Poinformował, że przed wojną omawiana droga stanowiła połączenie ze wsią Czemlewo, więc tym samym spełniała wymogi drogi lokalnej.
Pełnomocnik zauważył, że w tej sytuacji zachodzi pytanie, czy w świetle przepisów, które mówiły, że drogi nie zaliczone do dróg publicznych stanowią drogi wewnętrzne? Niepodjęcie uchwały oznacza status drogi wewnętrznej, o czym przesądza status gruntu.
Przedstawił wyjaśnienia przepisów regulujących statusy dróg i kwestie wywłaszczenia gruntów pod drogę ekwiwalentną. Wskazał, że przedmiotowa droga przed komunalizacją na pewno była drogą publiczną. Jeżeli droga główna w Janowie jest drogą powiatową, to drogi odchodzące do zabudowań mogą być gminnymi. W Urzędzie Gminy jest taka tendencja, żeby drogami publicznymi, czyli gminnymi były tylko strategiczne drogi, a wielu mieszkańców nie zdaje sobie sprawy, że mieszkają pry drogach wewnętrznych i mogą mieć w przyszłości problemy. Proponuje odłożenie sprawy do momentu wyjaśnienia możliwości zrekonstruowania przedmiotowej drogi, bądź znalezienia alternatywnego dojazdu do gruntów wnioskującego. Stwierdził, że szerokość drogi nie decyduje o jej statusie. O tym decyduje stan prawny. Wskazał na wiele orzeczeń dotyczących tego typu spraw.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że nie może spełnić wniosku o odroczenie przedmiotowej sprawy. Taki wniosek może postawić tylko Wójt lub Radny.
Tadeusz Johim – geodeta, pełnomocnik wnioskodawcy  zapytał, czy zasięgnięto opinii odpowiednich organów?
Wójt Gminy wyjaśnił, że na dzień dzisiejszy omawiana droga nie ma dostępu do wsi Czemlewo. Dodał, że status dostępności gruntów wnioskującego do drogi jest spełniony. Dodał, że jest wiele dróg wewnętrznych, które łączą się bezpośrednio z drogą wojewódzką.
Status szerokości drogi musi być spełniony dla 15 nowych właścicieli. Zwrócił uwagę na zapis Kodeksu Cywilnego regulującego kwestie stanu swobodnego posiadania. Wskazał, że jest bardzo wiele aspektów ważnych przy rozgraniczeniu.
Tadeusz Johim – geodeta, pełnomocnik wnioskodawcy poinformował, że stan faktyczny na gruncie został w sposób ewidentny zmieniony.  Przedstawił przepisy regulujące stwierdzenie przebiegu granic. Z dokumentów wynika, że w/w droga przebiega inaczej. Droga ma szerokość 2 m, bo ktoś takie działania podjął. Konieczne jest podjęcie działań w celu zrekonstruowania w/w drogi w innym miejscu, ponieważ nie ma ona dostępu do szosy. Wnioskodawca na skutek działań osób trzecich został pozbawiony możliwości dojazdu. Podkreślił, że był grunt publiczny, który został zdegradowany i trzeba odtworzyć drogę w innym miejscu, ale należy odtworzyć drogę celu publicznego, bo w innym przypadku nie będzie możliwości wywłaszczenia. Pełnomocnik zapytał, czy skoro osoby wcześniej zajęły ten grunt – drogę, nie powinien tego załatwić Skarb Państwa? Gmina nie weszła w posiadanie przedmiotowego gruntu.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że intencją radnych  była próba pozytywnego załatwienia przedmiotowej sprawy. Zapytał, czy znane są przyczyny, dlaczego to spotkanie się nie odbyło?
Rafał Miksztowicz – Sołtys Sołectwa Janowo poinformował, że rolnik, przez którego grunty miała przebiegać alternatywna droga nie zgodził się na to informując, iż nie jest obecnie zainteresowany.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że radni mieli cały czas na myśli możliwość innego przeprowadzenia przedmiotowej drogi. Dodała, iż myśli, że Rada Gminy powinna spełnić prośbę wnioskodawcy. Nie może być tak, że ktoś ma grunty, do których nie ma dojazdu. Zaproponowała, by zastanowić się nad sprawą na kolejnej Sesji.
Wójt Gminy podkreślił, że wnioskodawca ma dostęp do swoich gruntów.
Tadeusz Johim – geodeta, pełnomocnik wnioskodawcy  zakwestionował wypowiedź Wójta informując, że istniejąca droga przebiega przez prywatne grunty.
Wójt Gminy zauważył, że o tym jeszcze nie wiadomo.
Tadeusz Johim – geodeta, pełnomocnik wnioskodawcy poinformował, iż uważa, że droga jest amputowana na początkowym odcinku. Udowadnia, że początkowego odcinka nie ma, bo droga przechodzi przez grunty prywatne.
Radca Prawny zwróciła się o przekazanie oskarbowanego pełnomocnictwa do występowania w imieniu wnioskodawcy.
Tadeusz Johim – geodeta, pełnomocnik wnioskodawcy wręczył pełnomocnictwo i poinformował, że opłata zostanie wniesiona w przerwie.
Radny Dawid Pałczyński zauważył, że przedmiotową drogą przejedzie tylko samochód osobowy czy kład, ale nie ma mowy o większym samochodzie.
Rafał Miksztowicz - Sołtys Sołectwa Janowo poinformował, że w tej sprawie odbędzie się zebranie wiejskie.
Aleksandra Kirchner – Banach – Przedstawicielka Kujawsko – Pomorskiej Izby Rolniczej poinformowała, że w przypadkach, gdy nie można ustalić stanu prawnego z uwagi na to, że nie jest możliwe przeprowadzenie rozgraniczenia, władze nie „przeskoczą” tego elementu dopóki nie zostanie przeprowadzone postępowanie spadkowe. Dodała, iż nie ma możliwości poszerzenia przedmiotowej drogi. Trzeba zatem od razu mówić o utworzeniu drogi alternatywnej. Uznanie drogi za wewnętrzną, czy publiczną jest odrębną sprawą. Droga zapewniająca dostęp samochodom osobowym i jej status drogi wewnętrznej wystarczy.
Radny Szymon Dunal poinformował, że  urodził się i wychował w Janowie i pamięta, że w/w droga stanowiła swego rodzaju szerszą granicę. Wnioskodawca zawsze dojeżdżał ze swojej posesji do Janowa i jeżeli chce udostępnić drogę,  powinien dojść do porozumienia z właścicielami gruntów przyległych.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że mówi się o drodze 2 – metrowej. Zapytała czy można wjechać tam samochodem ciężarowym?
Wójt Gminy wyjaśnił, że duże samochody jeżdżą po drogach leśnych.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że sprawę trzeba jakoś załatwić.
Wójt Gminy poinformował, iż podtrzymuje, by droga miała status wewnętrznej, bo droga celu publicznego pociąga za sobą kwestie odszkodowawczego wywłaszczenia. Dodał, że wraz z Sołtysem będzie mediować, by załatwić jakieś wyjście. Zapewnił, że będą się odbywały dalsze mediacje, ponieważ wszystkim zależy, by powstały działki, ale dzisiejszy stan faktyczny nie pozwala na rozwiązanie sprawy.
Radna Danuta Węgierska podtrzymała swój wniosek, by odłożyć sprawę celem podjęcia dalszych działań mających na celu zadowolenie stron.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę na planowane kolejne mediacje w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie odłożenie sprawy i rozpatrzenie jej w terminie późniejszym.
 
Za przyjęciem w/w rozwiązania głosowało czternastu radnych, wstrzymujących się – 1. Wniosek został przyjęty.
 
ad.7.  Rada Gminy po dokonaniu analizy otrzymanych informacji oraz po przeprowadzonej dyskusji przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat działalności świetlic za pierwsze półrocze 2011 r.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XII/83/11 w sprawie uchwalenia rocznego programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie udzielania i rozliczania dotacji na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne stanowiska Komisji z wyjątkiem Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która postawiła wniosek o większą dotację na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków w kwocie 1500 zł.
Wójt Gminy wskazał na koszty większej liczby wniosków i planowany kolejny program dofinansowania wymiany eternitowych pokryć dachowych.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że Komisja rozmawiała o zwiększeniu w/w kwoty, by zachęcić do budowy przydomowych oczyszczalni. Dodał, iż dobrze by było opracować wykaz miejscowości, w których na pewno nie będzie kanalizacji. Wskazał na koszty dokumentacji itp. Trudno przy tego typu inwestycjach zejść poniżej kwoty 6000. Dodał, iż wie, że są trudności finansowe, ale trzeba rozważyć, czy warto, czy nie warto, dlatego Przewodniczący takie stanowisko przestawił.
Wójt Gminy poinformował, że takie opracowania zostaną przygotowane. Każdy wniosek zostanie rozpatrzony indywidualnie. Zwrócił uwagę, że może zaistnieć sytuacja, że wody gruntowe będą wysoko i nie będzie można takiej oczyszczalni pobudować.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że, gdy udzielano dofinansowania na ten cel w latach ubiegłych kwota dofinansowania za każdym razem była niższa niż uchwalona wówczas maksymalna stawka 1000 zł.
Wójt Gminy poinformował, że koszty instalacji były niższe.
Radna Danuta Węgierska zapytała, jaki jest w tym interes Gminy? Jeśli chodzi o ekologię, istotniejsze dla Gminy jest to, żeby szamba były szczelne. W przypadku przydomowych oczyszczalni Gmina nie ma żadnego interesu. Radna zastanawiała się, czy nie lepiej będzie przeznaczyć te pieniądze na coś innego. Wskazała, że Wójt mówi o pięciu wnioskach z lat poprzednich, do tego dojdzie jeszcze kilka bieżących i koszty dotacji wyniosą ogółem 10 000 zł, podczas, gdy na wymiany okien czy dachu w szkołach nie ma środków.
Radny Andrzej Barczyński wskazał, że skanalizowanie gminy należy do jej zadań własnych, dlatego jest to alternatywa dla tych mieszkańców, którym tego zadania Gmina nie jest w stanie spełnić. Zdaniem radnego taka polityka ochrony środowiska jest bardzo słuszna. Za kilka lat pewnie będzie wymóg wymierzalności ścieków.
Radny Krzysztof Paliński wskazał, że są dwie sprawy, które słusznie poruszył radny Barczyński. Mieszkańcy mają prawo oczekiwać od Gminy ustawowych możliwości otrzymania dofinansowania. Tam gdzie jest taka możliwość należy to wykonywać grupowo. Dodał, iż należy namawiać ludzi, by próbowali zakładać pewnego rodzaju spółdzielnie w celu oczyszczania swoich ścieków.
Poinformował, że nie jest przekonany co do jakości najtańszych oczyszczalni, bo środki czystości stosowane w domach mogą spowodować ich szybkie zniszczenie.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że mówi się o tym problemie, bo zlikwidowano fundusz ochrony środowiska i teraz te dotacje muszą być przyznawane z własnych środków.
Wójt Gminy poinformował, iż są wpływy do budżetu z tytułu ochrony środowiska, ale cześć trzeba dofinansować. Zdaniem Wójta lepiej dofinansować budowę przydomowej oczyszczalni niż budować 2 km sieci kanalizacyjnej do jednego gospodarstwa. Wskazał na koszty i zasady utrzymania przydomowej oczyszczalni ścieków.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż dowiedziała się, że Gmina ma możliwość uzyskania dotacji z Ministerstwa.
Radny Roman Zieliński przedstawił informacje o możliwości otrzymania dofinansowania przydomowych oczyszczalni.
Wójt Gminy przedstawił wyjaśnienia szczegółowe. Na rok 2012 Gmina będzie się przymierzać i rozważać wystąpienie o to dofinansowanie. Ten program rozpocznie się w 2013 rokiem.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję Komisji  Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, by dotacja wynosiła 1500 zł.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy dziesięciu głosach „za”, dwóch przeciwnych i trzech wstrzymujących przyjęła w/w wniosek.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym odczytał w/projekt uchwały uwzględniający dotację w kwocie 1500 zł i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy trzynastu głosach „za”, jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XII/84/11 w sprawie udzielania i rozliczania dotacji na dofinansowanie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna zaproponowała obniżenie ceny skupu żyta do kwoty 45 zł/1q.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała obniżenie ceny skupu żyta do kwoty 50 zł/1q, jedna osoba proponowała obniżenie ceny skupu żyta do kwoty 48 zł/1q.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała obniżenie średniej ceny skupu żyta do kwoty 46 zł/1q.
Radny Szymon Dunal stwierdził, że nikt nie chciałby płacić podatku. Największe obciążenie ponoszą osoby prowadzące działalność gospodarczą. Sam jest właścicielem działki o powierzchni 7000 m2 i na rok płaci za nią 500 zł podatku, podczas, gdy jego żona jest współwłaścicielem gospodarstwa rolnego, za które płaci 50 zł. Zaproponował uwzględnienie ceny 48 zł/1q, będzie to pewne wypośrodkowanie. Stwierdził, że wszyscy chyba ten ciężar udźwigną, bo Gmina, by funkcjonować musi z czegoś brać środki.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że są rolnicy, którzy gospodarują na obszarach zalewowych, ale nie są ujęci do terenów międzywala i nie mają ustawowo umorzonych płatności podatkowych. Osoby, które stracą dochód z gospodarstwie rolnym latami borykają się z trudną sytuacją. Sytuacja finansowa rolników nie uległa poprawie i będzie coraz gorzej. Należy się zastanowić, czy wszyscy będą w stanie zapłacić w/w podatek.
Zapytał, czy Wójt widzi możliwość pomocy rolnikom, którzy znajdują się w najtrudniejszej sytuacji?
Wójt Gminy poinformował, że pomoc zawsze była udzielana i umarzano podatki na wniosek. Przedstawił informacje o umorzeniach i zaległościach podatkowych. Dodał, że Gmina stara się pomóc odbudowywać mini-wały i to, co jest możliwe, jest umarzane.
Radny Dawid Pałczyński poinformował, że w powiecie bydgoskim większość gmin przyjęła stawkę 50 zł/1q. Przychylił się do wniosku radnego Dunala o obniżenie ceny skupu żyta do kwoty 48 zł/1q.
Radny Zdzisław Bukowski stwierdził, że obniżenie ceny żyta do kwoty 45 zł/1q było dobrą propozycją, bo koszty wszystkich środków do produkcji rolnej w ciągu 3 lat wzrosły o 100%.
Radny Roman Zieliński zwrócił uwagę, że nie można sugerować się gminami ościennymi, które posiadają grunty wyższej klasy. Proponuje obniżenie ceny skupu żyta do kwoty 46 zł/1q.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że w bieżącym roku proponuje się bardzo dużą obniżkę ceny skupu żyta w stosunku do cen ustalonych przez GUS. W ubiegłym roku Rada Gminy obniżyła cenę skupu żyta o 9%. Zastosowano bardzo duże obniżenie procentowe, w związku, z czym zaproponowała przyjęcie kwoty 50 zł/1q.
Radny Krzysztof Paliński podkreślił, że są ciężkie czasy. Najgorszy jego zdaniem będzie rok 2013 w odniesieniu globalnym, ale dotyczy to również „naszego podwórka”. Ludzie przyzwyczaili się do szybkiego postępu. Przedstawił informacje dotyczące obniżenia cen żyta przez Radę Gminy w stosunku do stawek GUS od roku 2007. Dodał, iż nie należy mówić o procentach, ale o życiu. Przez wiele lat przedmiotowy podatek kształtował się bardzo swobodnie. Przedsiębiorcy wliczą sobie podatki w koszty, rolnicy otrzymują dotację z Unii Europejskiej. Nie należy kłócić się o złotówki, przez które potem dłużej i częściej Rada Gminy będzie się spotykać myśląc, jak zabezpieczyć podstawowe funkcje społeczeństwa. Poinformował, że Gmina została bardzo wysoko oceniona we wszystkich działaniach powodziowych i przeciwpowodziowych.
Przewodniczący Rady Gminy podsumował, że należy podjąć jakąś decyzję, by to wypośrodkować. Zaproponował, że jako pierwszą podda pod głosowanie kwotę 48 zł/1q, żeby wypracować pewien kompromis. Jest członkiem Komisji, która zaproponowała obniżenie ceny skupu żyta do kwoty 50 zł/1q, ale patrząc na inne argumenty skłania się do kompromisu. Dodał, że wszyscy ponosimy trudy życia, nie tylko rolnicy.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:28 ogłosił 10 min przerwy.
 
O godzinie 10:45 wznowiono obrady po przerwie.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie obniżenie ceny skupu żyta do kwoty 48 zł/1q.
 
Za przyjęciem w/w propozycji głosowało siedmiu radnych, przeciw – ośmiu. W związku z powyższym wniosek został odrzucony.
 
Radny Roman Zieliński zaproponował obniżenie średniej ceny żyta do kwoty 46 zł/1q.
Radny Krzysztof Paliński zaproponował obniżenie średniej ceny żyta do kwoty 47 zł/1q.
Radny Zdzisław Bukowski zaproponował obniżenie średniej ceny żyta do kwoty 45 zł/1q.
Radna Danuta Węgierska zaproponowała obniżenie średniej ceny żyta do kwoty 50 zł/1q.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję obniżenia średniej ceny skupu żyta do kwoty 50 zł/1q.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, dlaczego w pierwszej kolejności głosuje się w/w stawkę, podczas, gdy zaproponowano niższe?
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, iż chciał dojść do kompromisu, dlatego w pierwszej kolejności głosował stawkę  48 zł, a następnie 50 zł.
Wójt Gminy dodał, że jego wniosek jest najdalej idący i jest to również wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych.
 
Za obniżeniem średniej ceny skupu żyta do kwoty 50 zł/1q głosowało pięciu radnych, przeciw – dziesięciu. W związku z powyższym wniosek został odrzucony.
 
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że na posiedzeniu Komisji proponował obniżenie ceny żyta do kwoty 48 zł/1q i ta propozycja została odrzucona. Radny w związku z powyższym zaproponował obniżenie średniej ceny skupu żyta do kwoty 47 zł/1q.
Radny Andrzej Barczyński zaproponował, by poddawać pod głosowanie w pierwszej kolejności propozycje Komisji, a wniosek radnego Palińskiego powinien być głosowany później.
Radny Krzysztof Paliński zauważył, że jeśli zostanie przyjęta kwota 46 zł/1q,  to w jaki sposób później może być głosowana kwota 47 zł/1q?
Radca Prawny poinformowała, że głosowanie powinno zostać przeprowadzone w kolejności spadającej.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym poddał pod głosowanie propozycję obniżenia ceny skupu żyta do kwoty 47 zł/1q.
 
Za przyjęciem w/w wniosku głosowało ośmiu radnych, przeciw – sześciu, wstrzymujących się – jeden.
W związku z powyższym Rada Gminy obniżyła średnią cenę skupu żyta dla celów podatku rolnego do kwoty 47 zł/1q.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały uwzględniający obniżenie ceny skupu żyta do kwoty 47 zł/1q i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy dziewięciu głosach „za”, trzech przeciwnych i trzech wstrzymujących podjęła uchwałę nr XII/85/11 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie opłaty targowej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XII/86/11 w sprawie opłaty targowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały oraz zwrócił się, by w § 2 ust. 2 dodać na końcu:” pkt 1”.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał pod go głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XII/87/11 w sprawie określenia wysokości stawek i zwolnień w podatku od nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
 
Ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała, by przez kolejne dwa lata nie podnosić tych stawek.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XII/88/11 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały uchylającej uchwały w sprawie ustalenia wykazu mienia gminnego przekazanego w zarząd Radom Sołeckim głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy trzynastu głosach „za”, jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę  nr XII/89/11 uchylającą uchwały w sprawie ustalenia wykazu mienia gminnego przekazanego w zarząd Radom Sołeckim, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przekazania mienia dla GOKiS głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radny Marek Kuśmierek złożył wniosek o zmianę punktu 8 projektu uchwały polegającą na wykreśleniu Sali OSP Gzin, żeby przekazana do GOKiS została tylko świetlica wiejska, ponieważ społeczeństwo chciałoby, aby sala pozostała w zarządzie OSP.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał pismo mieszkańców Gzina o odstąpienie od przekazania domu strażaka w Gzinie.
Wójt Gminy odniósł się do projektu omawianej uchwały. W pierwszej koncepcji Sali OSP w Gzinie nie było w projekcie uchwały, ale po wypracowanych przez Radę Gminy stanowiskach, przedmiotowa sala została ujęta do przekazania dla GOKiS.
Przewodniczący Rady Gminy zauważył, iż należałoby rozumieć to pismo, że sprawa nie odnosi się do przekazywania całego budynku.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że jest przeciwna podejmowaniu takiej uchwały, ponieważ uważa, że nie wszystkie podmioty są traktowane jednakowo. Dwie sale pozostają przy jednostkach OSP. Zdaniem radnej wszystkie podmioty należy tratować tak samo, a tu  mówi się, że niektóre jednostki będą właściwie zajmować się obiektami, a niektóre nie np. rady sołeckie czy KGW.  Ta uchwała jest sprzeczna z zasadami współdziałania ze społeczeństwem. Wskazała, że uzyskała od Wójta Gminy odpowiedź, że nie udało się dojść do porozumienia ze środowiskami. Jeśli Rada Gminy podejmie taką uchwałę, wówczas okaże się, że pokrzywdzonych będzie więcej. Radna zwróciła uwagę, że albo wszystko zostanie przekazane, albo nic i niech GOKiS współpracuje ze wszystkimi  radami sołeckimi.
Rafał Miksztowicz – Sołtys Sołectwa Janowo poinformował, że to, czy świetlica w Janowie będzie przekazana dla GOKiS okaże się dopiero 12.12.2011 r.
Wójt Gminy złożył wyjaśnienia zapisów projektu uchwały. Dodał, że jeżeli Kółko Rolnicze w Janowie nie przekaże obiektów, wówczas ten zapis będzie martwy.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy nie ma wady prawnej w omawianej uchwale, bo proponuje się do przekazania świetlicę wiejską w Janowie, a na razie nie ma po temu uprawnień.
Radca Prawny wyjaśniła, że jest dobra wola i oświadczenie, ponieważ Kółko Rolnicze czyni starania, by przekazać to mienie Gminie. Kółko Rolnicze jest w stanie uśpienia, ale jest wola przekazania. Czynni przedstawiciele kółka już kilka lat temu wyrazili wolę przekazania. Ta chwała stanowi tylko zezwolenie Rady na podjęcie dalszych kroków w sprawie przekazania przedmiotowego obiektu. Dodała, że może zaistnieć sytuacja, gdy pewne punkty pozostaną martwe, ale w razie, gdy wszystkie sprawy formalno – prawne zostaną załatwione, wówczas będzie można przekazać mienie bez konieczności podejmowania kolejnych uchwał.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że  mieszkańcy Sołectwa Gzin wnioskują o nie przekazywanie budynku, ale znajduje się w nim również świetlica, sklep i mieszkania. W świetlicy znajdują się ubikacje, które obsługują również salę OSP.
Radca Prawny wyjaśniła, że w pierwszej kolejności powinno obyć się głosowanie nad całością uchwały. Dalsze szczegóły powinny być głosowane dopiero wówczas, gdy w/w uchwała nie zostanie przyjęta.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy dziesięciu głosach „za”, czterech przeciwnych i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XII/90/11 w sprawie przekazania mienia dla GOKiS, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, iż nie wie, czy prawidłowo podjęto przedmiotową uchwałę, bo nie głosowano wniosku radnego Kuśmierka.
Radca Prawny udzieliła wyjaśnień, dodając, że nie ma przeszkód by podpisywać umowy cywilnoprawne z OSP, mieszkańcami, ale musi być podstawa do działania. Wykonanie uchwały będzie polegało na wykonaniu inwentaryzacji i sprawdzaniu możliwości przekazania. Nic w tej sprawie nie jest przesądzone. Czy te obiekty będą przekazane, to jeszcze daleka droga.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, iż  nie zgadza się z interpretacją Prawnika.
Radca Prawny wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy musiałby już być stan prawny uprawniający do przekazania mienia.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że Rada Gminy w głosowaniu pokazała, które obiekty mają zostać przekazane dla GOKiS i dla niego jest to jednoznaczne.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod działalność usługową głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę  nr XII/91/11 w sprawie dzierżawy nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod działalność usługową, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie dzierżawy lokalu usługowego (sklepu) na działce nr 252/3 obręb Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały z wyjątkiem Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która nie wypracowała stanowiska.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy tryb przetargowy nie byłby korzystniejszy dla kogoś, kto chciałby ten lokal prowadzić? Może należałoby zaproponować niższą kwotę w przetargu?
Wójt Gminy wyjaśnił, że nie ma możliwości zaproponowania niższej kwoty od ustalonej przez rzeczoznawcę. Poinformował, iż zrobi wszystko, żeby te ceny były przystępne.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę  nr XII/92/11 w sprawie dzierżawy lokalu usługowego (sklepu) na działce nr 252/3 obręb Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie dzierżawy lokalu usługowego (sklepu) na działce nr 138/4 obręb Gzin Górny głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy tutaj będzie podobna sytuacja jak przy pozostałych nieruchomościach?
Wójt Gminy potwierdził, dodając, że będzie się starał wpłynąć na wycenę rzeczoznawcy, by wziął pod uwagę możliwości.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę  nr XII/93/11 w sprawie dzierżawy lokalu usługowego (sklepu) na działce nr 138/4 obręb Gzin Górny, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.19. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Czemlewo i Czarże w rejonie skrzyżowania drogi powiatowej nr 1601C Dąbrowa Chełmińska – Kokocko i drogi gminnej nr 050501C Nowy Dwór – Gzin w Gminie Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radny Dawid Pałczyński postawił wniosek, by przedmiotowa uchwała nie była czytana, ponieważ  jest bardzo obszerna i znana radnym.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w wniosek.
 
Za przyjęciem w/w wniosku radnego Pałczyńskiego głosowało czternastu radnych, przeciw – jeden. W związku z powyższym przedmiotowy projekt uchwały nie był czytany.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę  nr XII/94/11 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Czemlewo i Czarże w rejonie skrzyżowania drogi powiatowej nr 1601C Dąbrowa Chełmińska – Kokocko i drogi gminnej nr 050501C Nowy Dwór – Gzin w Gminie Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 11:33 ogłosił 10 minut przerwy.
 
O godzinie 11:45 wznowiono obrady po przerwie.
 
ad.20. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustanowienia za użytek ekologiczny głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radny Błażej Stankiewicz zwrócił uwagę, że na omawianym zbiorniku przez jakiś czas nie można było łowić.
Wójt Gminy poinformował, że przez cały czas można tam łowić wędką. Dodał, że to jezioro jest dzierżawione.
Aleksandra Kirchner – Banach – przedstawiciel Kujawsko – Pomorskiej Izby Rolniczej poinformowała, że jest to jezioro wędkarskie uznane za płynące. Jest dzierżawione i wymaga się posiadania karty wędkarskiej na łowienie ryb. Dodała, że nie można tam zaciągać sieci.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XII/95/11 w sprawie ustanowienia za użytek ekologiczny, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.21. w dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej planu ochrony dla rezerwatu „Las Mariański” glos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Radna Danuta Węgierska wyraziła swój sprzeciw do pozytywnej opinii ponieważ uważa że przedstawiony projekt ochrony nie jest wystarczający. 30 - metrowy pas ochronny nie pozwoli, by rezerwat był chroniony. Działki wg planu mają przylegać bezpośrednio do granicy lasu i na tych 30 metrach nie może być zabudowy nasadzeń, rowów itp. Radna zwróciła uwagę, że należy bardziej zadbać o w/w las, bo jeżeli zabudowa dojdzie bezpośrednio do niego, wówczas za ileś lat nastąpi degradacja tego rezerwatu. Zdaniem radnej ten pas ochronny powinien być szerszy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy trzynastu głosach „za” i dwóch przeciwnych podjęła uchwałę  nr XII/96/11 w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej planu ochrony dla rezerwatu „Las Mariański”, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.22. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej planu ochrony dla rezerwatu „Wielka Kępa” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XII/97/11 w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej planu ochrony dla rezerwatu „Wielka Kępa”, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.23.  W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały i uzupełnienia dot. okresu od posiedzeń Komisji do Sesji.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji z wyjątkiem Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska, która nie zajęła stanowiska w sprawie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XII/82/11 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
   
ad.24. W dyskusji na temat przejęcia obiektów Policji głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia poinformował, że możemy jedynie zaproponować, że oddamy pomieszczenie w Urzędzie Gminy, ale pod warunkiem, że Policja odda Gminie obiekty w Dąbrowie Chełmińskiej. Przejęcie Posterunku z funkcjonariuszami nie polepszy warunków lokalowych Urzędu Gminy, bo Policja zajmuje cały parter, a piętro wymaga kapitalnego remontu.
Przewodniczący Komisji poinformowali, że Komisje zgodziły się ze stanowiskiem Wójta Gminy i przyjęły jego propozycję.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym poddał pod głosowanie w/w propozycję Wójta Gminy.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w propozycję rozwiązania sprawy.
 
ad.25. W dyskusji nad wnioskiem w sprawie zmiany przeznaczenia nieruchomości w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę i zaproponował, by wstrzymać się z decyzją i wpierw przeprowadzić rozmowy z właścicielami nieruchomości sąsiadujących z gruntami, które są przedmiotem wniosku. Poinformował, że w grudniu br. postara się zorganizować spotkanie z właścicielami przedmiotowego terenu i na Sesji w dniu postara się 15.12.2011 r. postara się przedstawić stanowisko.
Przewodniczący Komisji poinformowali, że Komisje zgodziły się ze stanowiskiem Wójta Gminy i przyjęły jego propozycję.
 
Rada Gminy odłożyła rozpatrzenie sprawy do czasu otrzymania stosownych informacji od Wójta Gminy.
 
ad.26. W dyskusji nad wnioskiem Wójta Gminy w sprawie sprzedaży mieszkania komunalnego głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę. Postawił wniosek o umożliwienie zbycia mieszkania przy ul. Rydygiera 1 w Dąbrowie Chełmińskiej. W przypadku zgody na kolejną Sesje zostaną przedstawione stosowne projekty uchwał.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wolę przeznaczenia do sprzedaży przedmiotowego lokalu.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie wyraziła wolę zbycia w/w lokalu mieszkalnego.
 
ad.27. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie,  podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano tematykę Sesji Rady.
 
ad.28. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
 
a)      Radny Krzysztof Paliński powrócił do tematu ochrony rezerwatu „Las Mariański”. Poinformował, że w dniu wczorajszym na prośbę oddziału regionalnego KRUS organizował szkolenie dla rolników w Nowym Dworze. Frekwencja była duża, szkolenie dotyczyło informowania rolników, w jaki sposób mogą dochodzić swoich roszczeń w przypadkach losowych i wypadkach. Omawiano kwestie segregacji śmieci, dokonano analizy wypadkowości. W trakcie tego szkolenia obecni dowiedzieli się wielu ciekawych rzeczy.  Po szkoleniu na sali pozostali mieszkańcy, którzy zadawali pytania dotyczące w/w rezerwatu. Poinformował, iż musi powiedzieć z całą odpowiedzialnością, że osoby, które tam się urodziły i zamieszkują od lat nie wyraziły żadnych sprzeciwów dot. kwestii ochrony rezerwatu, wobec czego z czystym sumieniem zagłosował za przyjęciem przedmiotowego planu ochrony.
Przewodniczący Rady Gminy pogratulował radnemu inicjatywy prowadzenia takich szkoleń.
 
b)      Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę na kwestię rozbudowy drogi w Ostromecku. Wybudowano mieszkańcom coś, co wygląda tragicznie i nie wie, czy spełni to swoją funkcję. Wybudowano bardzo wysokie krawężniki i by dojechać do swych posesji ludzie muszą pokonywać schody. Osoby niepełnosprawne pewnie w ogóle nie będą mogły korzystać z chodników. Budując krawężniki nie pomyślano o matkach z dziećmi i niepełnosprawnych. Wskazała, że będzie konieczność wykonania podjazdów. Radna zapytała, kto za to będzie odpowiadał i poniesie koszty?
Wójt Gminy wyjaśnił, że nie można nawiązywać drogą wojewódzką do kiosku czy sklepiku w lesie. Inwestycja jest finansowana w100 % przez Zarząd Wojewódzki. Jeśli chodzi o zjazdy, Sołtys „trzyma rękę na pulsie”. Wójt zwrócił uwagę na brak współpracy z mieszkańcami. Nie ma żadnej inicjatywy, nikt nie pomaga, wszyscy tylko narzekają. Wzywa się Gminę do podnoszenia siatek i przesuwania płotów. Poinformował, że zostanie zrobione wszystko, żeby było dojście do sklepów od strony parku i tam będą wykonane chodniki.  Jest to stan zastany i zaprojektowany z wolą zarządcy. Główne uzgodnienia wykonywał Zarząd Dróg Wojewódzkich. Dodał, że wszystko jest na bieżąco zgłaszane.
 
c)      Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin zapytała, jak wygląda kwestia budowy drogi  Gzin – Dąbrowa Chełmińska.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w/w inwestycja nie będzie realizowana ze względu na brak środków finansowych.
Wójt Gminy zgodził się z opinią Przewodniczącego Rady Gminy.
 
d)     Maria Łabaj - Sołtys Sołectwa Ostromecko zwróciła uwagę na ogromną ilość problemów związanych z przebudową drogi i brakiem konsultacji z mieszkańcami. Przedstawiła propozycję, aby przed każdym projektowaniem odbyło się spotkanie z mieszkańcami, których to bezpośrednio dotyczy.  Zwróciła się z prośbą, by na etapie projektowania przeprowadzać konsultacje społeczne.
 
ad.29.  Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 12:23 zamknął XII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
 
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (24 listopada 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (15 grudnia 2011, 15:56:38)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1616