PROTOKÓŁ NR XI/11


P R O T O K Ó Ł   XI/11
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 13 października 2011 roku
 
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
Radni nieobecni:
Marek Kuśmierek,
Błażej  Stankiewicz.
 
Dawid Pałczyński – spóźniony na posiedzenie

W Sesji udział wzięli:
-        Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-        mgr inż. Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
-        mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-        mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-        mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
-        mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
-        Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-        Przedstawiciele firmy Miejskie Wodociągi i Kanalizacja w Bydgoszczy Spółka z o.o.,
-        Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad.
Wójt Gminy wyjaśnił zmiany porządku obrad i przedstawił wniosek o zdjęcie z porządku obrad dwóch uchwał podatkowych oraz przyjęcie do porządku obrad uchwał dot. Powołania GOKiS i nadania mu statutu ze względu na przepisy prawne uniemożliwiające połączenie z dniem 1.01.2012 r. GOKiS z Gminną Biblioteką Publiczno – Szkolną oraz przyjęcie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały o wspólnej realizacji komunikacji miejskiej na obszarze Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Dyskusja na temat zaopatrzenia w wodę.
  7. Projekt uchwały – akt utworzenia samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej.
  8. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej.
  9. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
  10. Projekt uchwały uchylającej uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów.
  11. Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych.
  12. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
  13. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze.
  14. Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru w rejonie ulic: Strażacka i Toruńska w Dąbrowie Chełmińskiej.
  15. Projekt uchwały w sprawie nabycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej  w Dąbrowie Chełmińskiej.
  16. Wybór ławników  do Sądu Okręgowego i do Sądu Rejonowego w Bydgoszczy:
    a) PRZEDSTAWIENIE INFORMACJI ZESPOŁU OPINIUJĄCEGO KANDYDATÓW NA ŁAWNIKÓW;
    b) STANOWISKA KOMISJI;
    c) DYSKUSJA;
    d) POWOŁANIE KOMISJI SKRUTACYJNEJ
    e) PRZEPROWADZENIE GŁOSOWANIA TAJNEGO
    f) PRZEDSTAWIENIE PROTOKÓŁÓW KOMISJI SKRUTACYJNEJ
    g) PODJĘCIE UCHWAŁY
  17. Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały o wspólnej realizacji komunikacji miejskiej na obszarze Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  18. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011.
  19. Wnioski Instytutu Archeologii w Toruniu.
  20. Ciąg dalszy dyskusji na temat zaopatrzenia Gminy w wodę.
  21. Kwestie powołania przedsiębiorstwa bądź spółki wodno – kanalizacyjnej.
  22. Sprzeciw do planu zagospodarowania przestrzennego.
  23. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
  24. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  25. Zakończenie obrad:
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 12 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Jerzego Szczęsnego na Sekretarza obrad. Radny Szczęsny wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokółu z X Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z X Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym. jednogłośnie.
 
ad.5. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie poruszano żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji na temat koncepcji zaopatrzenia w wodę głos zabrali:
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że na posiedzeniu Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska dość szczegółowo omówiono te kwestie. Stwierdził, iż odnosi wrażenie, że trochę po omacku próbuje się tę sprawę załatwić, ponieważ odłączając dolny taras nie ma jednoznacznej odpowiedzi, czy wody ze stacji w Nowym Dworze wystarczy do zaopatrzenia Wałdowa Królewskiego, choćby ze względu na to, czy przekroje rur na terenie Gminy to zagwarantują. Może zaistnieć sytuacja, że Gmina nie skorzysta z miejskiej wody, a Gminę czeka nieuchronna modernizacja stacji w Nowym Dworze. Dodał, iż myśli, że między Miastem, a Gminą jest zbyt duża różnica cen wody. Rozumie, że wykonując przedmiotową inwestycję jest szansa, że wody będzie więcej, ale nie jest przekonany, że mimo to będzie ona na tzw. górnym tarasie. Zauważył, że w/w inwestycja jest bardzo kosztowna, w związku, z czym osobiście głęboko by się zastanawiał nad pójściem w kierunku modernizacji gminnych stacji, by mieć wpływ na kalkulację cen. W przeciwnym razie Gmina będzie musiała dopłacać do każdego metra zużytej wody miejskiej.
Zwrócił uwagę, iż nie ma gwarancji, czy ta woda dopłynie do Wałdowa Królewskiego, które cierpi na największe niedobory.
Przedstawiciel Spółki MWiK wyjaśnił, że wykonał obliczenia hydrologiczne i po to są przewidziane trzy przepompownie, żeby woda dotarła do najbardziej odległego punktu. Zapewnił, że ta woda tam dopłynie. W każdym punkcie, który obejmuje strefa zasilania będzie woda. Co do modernizacji stacji wariant „A” obejmujący większą średnicę i budowę dwóch przepompowni zakłada, że stacja w Nowym Dworze zostanie zamknięta, bo nie ma sensu dwa razy wydawać pieniędzy.
Kolejny przedstawiciel Spółki MWiK poinformował, że po dyskusji na posiedzeniu Komisji jeszcze raz zajęto się przedmiotową sprawą. Przedstawił propozycję i kwestie cen wody. Zakłada się, że cena wody w Bydgoszczy nie będzie rosła przez najbliższe lata, bo budowa infrastruktury została objęta tymi zwyżkami cen. Przez najbliższe lata nie zakłada się podwyżek cen. Woda to jest towar, który spółka sprzedaje. Ta inwestycja to nie jest tylko sprawa wydatkowania finansów po stronie Gminy, ale również po stronie Spółki MWiK. Jeżeli byłaby pozytywna decyzja, wówczas na pewno zostanie wypracowane jakieś porozumienie pomiędzy Gminą a Spółką MWiK. Wydzielenie strefy zasilania dolnego tarasu i pozostałej części Gminy jest zalecane ze względu na sprawy przeciwpożarowe, co wymaga odpowiedniego ciśnienia. Ta inwestycja zapewni właściwe ciśnienie wody w przypadku pożaru.
Radny Krzysztof Paliński wyjaśnił, że opracowanie, które powstało na prośbę Urzędu Gminy było podyktowane głosami mieszkańców, ponieważ w 2010 i 2011 były sporadycznie (ale były) dni i godziny, w których mieszkańcy terenów, gdzie do dzisiaj nie wiadomo, dlaczego, są braki wody. Prawdopodobnie to w przekrojach rur i zwiększenia się liczby odbiorców na danym odcinku powstają niedobory. Zwrócił uwagę, że plusy wynikające z omawianego opracowania są takie, że gdyby przemyśleć, pójście w tym wariancie, korzyści będą na pewno niewymierne, ponieważ zostanie zapewniony odwód awaryjny. Przypomniał, że w Białych Błotach był przypadek skażenia wody pitnej i dostęp do awaryjnego zasilania był dosyć skomplikowany. Dodał, że na pewno nie odstąpimy od tego by nie mieć własnych zasobów, bo to jest najlepsze. Cena wody jest nie tylko merytoryczną, ale również polityczną. Zgadza się, że cenę wody można negocjować. Wskazał, że przedstawiony wariant jest na pewno o tyle korzystny, że w wariancie „A” można wykonać pierwszą przepompownię i zawory, dzięki czemu będzie można wstrzymać przebudowę stacji w Nowym Dworze. Zauważył, że w Bydgoszczy cena uwzględnia amortyzację, której w naszej cenie nie ma. Woda miejska byłaby podawana tylko w pewnym okresie i tylko na wyraźne życzenie władz Gminy. Stwierdził, że to spotkanie i wymiana doświadczeń były na tyle potrzebne, by podjąć próby poprawienia pewnych połączeń. Zwrócił uwagę, że trzeba zajrzeć do paszportyzacji inwentaryzacji sieci.
Jest zdania, że jeżeli trzeba będzie, należy zabezpieczyć interes społeczeństwa. Jeżeli trzeba będzie, należy powołać ekspertów przyjrzeć się tej rzeczywistej paszportyzacji i przemyśleć opracowanie jakiegoś wyjścia.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy poinformował, że taras dolny obejmowałby również „stare” Ostromecko. Najlepszą koncepcją jest to, by dolny taras był stale zasilany. Zdaniem Kierownika to jest najkorzystniejsza wersja. W razie awarii można będzie dowozić wodę beczkowozem z terenu Gminy. Inne gminy np. Białe Błota czy Osielsko z takiego rozwiązania skorzystały.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że nie ma jasnej koncepcji. Wójt Gminy mówi, że będziemy czerpać wodę w razie potrzeby. Kierownik, że nieprzerwanie. Wskazał na koszty inwestycji, a następnie koszty dopłat do wody. W efekcie okaże się, że te koszty w połowie sfinansują modernizację stacji uzdatniania wody. Poinformował, iż myśli, że woda nie dopłynie do Wałdowa Królewskiego, ponieważ są zbyt cienkie nitki i zbyt wielu odbiorców, w związku, z czym na pewno w określonych godzinach nie będzie tam wody. Stwierdził, że Rada działa po omacku.
Wójt Gminy wyjaśnił, iż podtrzymuje, że jest to tylko awaryjne zasilanie. Dodał, że modernizacja stacji uzdatniania wody w Nowym Dworze nie rozwiąże problemu braku wody w Wałdowie Królewskim.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o udzielenie informacji dotyczącej ciśnienia wody w Wałdowie Królewskim przy przekroju rur  fi 110 oraz przy korzystaniu z zasilania wodą miejską.
Przedstawiciel Spółki MWiK zagwarantował, że w Nowym Dworze będzie odpowiednie ciśnienie. Przedstawił szczegółowe informacje na ten temat. Dobierając odpowiednie pompy woda zostanie przez istniejące rury przepchnięta.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że przedstawiciel Spółki mówił o rzędnych, które są obliczone do „dolnego” Wałdowa Królewskiego, a problem występuje w Wałdowie Królewskim na górnym tarasie.
Przedstawiciel Spółki MWiK poinformował, iż brał pod uwagę różnice poziomu Wałdowa Królewskiego.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że wariant „A” w całości kosztuje około 4 000 000,oo zł. Po stronie Gminy będzie to koszt 3 000 000,oo zł. Mówi się tu o trzech przepompowniach wody i dopiero wówczas inwestycja miałaby szansę pełnej realizacji. W przypadku budowy sieci awaryjnego zasilania w ograniczonym stopniu przy jednej przepompowni zaopatrzone w wodę będzie Ostromecko, Strzyżawa itp, ale problem górnego tarasu pozostanie. Zdaniem radnej lepiej pozostawić gminną infrastrukturę. Awaryjne dostarczanie wody może byłoby konieczne, ale najpierw należy zadbać o gminną infrastrukturę a dopiero potem zastanowić się nad awaryjnym dostarczaniem wody. Może zwiększenie przekroju rur poprawi sytuację. Przypomniała, że po modernizacji stacji w Gzinie problem z wodą się poprawił. Po remoncie stacji w Dąbrowie Chełmińskiej sytuacja prawdopodobnie również ulegnie poprawie.
Przedstawiciel Spółki MWiK wyjaśnił, że koszt około 3 000 000,oo zł przewiduje objęcie zasilaniem całej Gminy. Rzeczywisty koszt to kwota 1 500 000,oo zł. Przedstawił wyjaśnienia na temat przyjętych wskaźników. Przy utrzymujących się tendencjach cena na pewno będzie niższa i po stronie Bydgoszczy te ceny również mogą być niższe. Na przetargach już od kilku miesięcy uzyskuje się znacznie niższe ceny od zakładanych.
Radna Danuta Węgierska wskazała na opracowanie „rozwój infrastruktury”, które było przedstawiane podczas dyskusji na temat powołania spółki aglomeracyjnej. Porównała koszty rozbudowy i modernizacji w obu opracowaniach.
Radny Gabriel Zukierski wskazał, że mówi się tu o kosztach budowy przecisku pod Wisłą. Jako podmiot gospodarczy chcąc coś sprzedać musi to dostarczyć odbiorcy. W związku, z tym jeśli Spółka MWiK chce Gminie sprzedawać wodę, powinna ją dostarczyć we własnym zakresie. Zatem koszty inwestycji powinny w większym stopniu zostać skierowane na MWiK, ponieważ ta Spółka będzie czerpać zyski ze sprzedanej wody.
Przedstawiciel Spółki MWiK poinformował, że w statucie Spółki zapisano, że działa ona na terenie Bydgoszczy i nie może inwestować w obce gminy. Może wybudować rurę tylko po stronie Miasta. Reszta to sprawa rozmów z Zarządem Spółki. Dodał, że proponowane rozwiązanie jest korzystniejsze niż rozbudowa stacji w Nowym Dworze, ponieważ koszty rozbudowy ujęcia są bardzo duże.
Kolejny przedstawiciel Spółki MWiK wyjaśnił, że problem nie wynika ze zbyt małych rur, ale z ujęcia. Przedstawił wyjaśnienia dot. wykonanych obliczeń ciśnienia. Problem nie wynika ze średnicy rur ale zbyt słabego ujęcia wody.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że przedstawione argumenty nie przemawiają do niego.
Przedstawiciel Spółki MWiK wyjaśnił, że to wynika ze zbyt niskiego ciśnienia w sieci.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że przy wyjściu z sieci ciśnienie jest właściwe. Przy zastosowaniu propozycji Spółki to ciśnienie też będzie maleć. Przypomniał, że kilka lat temu Wałdowo Królewskie było zasilanie wodą z Dąbrowy Chełmińskiej, zrobiono przepięcie z Nowego Dworu i to tylko minimalnie rozwiązało problem. Zdaniem radnego problem bierze się nie z ciśnienia tylko z przekroju rur.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy wyjaśnił, że nie można było zastosować większej średnicy rur ze stacji w Nowym Dworze. Przedstawił wyjaśnienia techniczne.
Radny Szymon Dunal stwierdził, iż byłoby dobrze, gdyby Spółka MWiK na własny koszt wykonała przewiert pod Wisłą.
Przedstawiciel Spółki MWiK wyjaśnił, że są od spraw technicznych.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że Gminy Dobrcz i Osielsko zwróciły się do Rzecznika Praw Konsumenta, ponieważ są traktowani przez Spółkę jako odbiorcy indywidualni.
Przedstawiciel Spółki MWiK wyjaśnił, że nie można traktować tak samo Osielska i Dąbrowy Chełmińskiej, bo mają inną sytuację finansową.
 
Na tym dyskusję zakończono
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 9:55 ogłosił piętnaście minut przerwy.
 
O godzinie 10:10 wznowiono obrady po przerwie.
 
ad.7. Projekt uchwały - akt powołania Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej:
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych nie dyskutowała, ani się specjalnie nie przygotowywała do tego tematu, ponieważ ustalono, że będzie zdjęty z porządku obrad.
Wójt Gminy przypomniał, że temat omawiano na wcześniejszych posiedzeniach.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż przeczytała gdzieś opinię mówiącą o tym, że nie można łączyć kultury ze sportem. Zapytała, czy zostało to sprawdzone i przeanalizowane?
Wójt Gminy wyjaśnił, że tu nie chodzi o dotacje na sport kwalifikowany, a o utrzymanie obiektów.
Radny Andrzej Barczyński wskazał, że za połączeniem GOKiS z Gminną Biblioteką, czemu jest przeciwny, przemawiały względy oszczędności. Wskazał, że ustawa o bibliotekach obowiązuje do końca listopada br., a nowe przepisy zaczną obowiązywać po upływie roku.
Wójt Gminy wyjaśnił, że dlatego przedmiotowy punkt jest w tej chwili omawiany, ponieważ istnieje konieczność powołania GOKiS bez biblioteki.
Radny Andrzej Barczyński zapytał, co właściwie Rada Gminy chce zrobić?
Wójt Gminy wyjaśnił, że chce zrobić to, o czym wyraźnie mówi ustawa i Regionalna Izba Obrachunkowa. Poinformował, że odbyły się rozmowy z mieszkańcami i przygotował uchwałę o powołaniu GOKiS, ale w międzyczasie w Regionalnej Izbie Obrachunkowej otrzymał informację, że będzie można połączyć ośrodki kultury i biblioteki, dlatego chciał zdjąć z porządku obrad te uchwały, by połączyć obie instytucje. Po rozmowie telefonicznej z prawnikiem okazało się, że na razie nie ma jeszcze ustawy. W związku z tym od 1 stycznia 2012 r. nie będziemy w stanie powołać połączonej instytucji, ale dalej o tym mówimy. Temat połączenia GOKiS z Gminną Biblioteką będzie poddany dyskusji, gdy wszystkie przepisy wejdą w życie. Dodał, że jeżeli będzie taka wola Rady Gminy, będzie dążył do połączenia GOKiS i Gminnej Biblioteki Publiczno - Szkolnej.
Skarbnik Gminy przytoczyła przepisy prawne dot. możliwości połączenia instytucji kultury. Zwróciła uwagę, że to dopiero się okaże w 2013 roku, a instytucję kultury Gmina musi stworzyć od 1.01.2012 r.
Radny Andrzej Barczyński wskazał, że powołując odrębną instytucję trzeba zabezpieczyć środki. Zapytał, czy są na to pieniądze?
Wójt Gminy wyjaśnił, iż to nie jest tak, że trzeba poszukać 300 000 zł dla GOKiS, bo na świetlice już przeznacza się około 200 000 zł. Dodał, że naprawdę ciężko jest porównywać te budżety ze względu na liczbę pracowników, ilość obiektów, koszty ich utrzymania itp. Na dzień dzisiejszy na świetlice wydawane jest ponad 200 000 zł i ponad 100 000 zł na sport. Lks-y też część swoich środków przeznaczały na utrzymanie obiektów.
Radna Danuta Węgierska wyraziła wątpliwości, czy aby na pewno można łączyć kulturę ze sportem, bo dotacja podmiotowa przeznaczona jest na kulturę, natomiast przedmiotowa na sport. Uważa, że jeśli tworzy się GOKiS, od razu należy ująć kwestie przekazywania majątku. Zdaniem radnej w pierwszej kolejności należy uzgodnić, jaki majątek zostanie przekazany, a dopiero potem podjąć decyzje.
Wójt Gminy wyjaśnił, że decyzję o utworzeniu ośrodka kultury Rada Gminy musi podjąć niezależnie od majątku. Radca Prawny popisała się pod projektem statutu GOKiS i uważa że można sport połączyć z kulturą. Dodał, że w innych gminach takie rozwiązanie jest stosowane.
Radny Krzysztof Paliński wskazał, że temat jest omawiany już od kilku miesięcy wśród społeczeństwa, urzędników i radnych. Opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej z ubiegłego roku i ostatnia przywołują radnych do przepisów o prowadzeniu działalności kulturalnej. Koszty, o których mowa stanowią przeniesienie istniejących kosztów powiększonych o koszty typowo organizacyjne. Nie można czekać do kolejnego roku, ponieważ Regionalna Izba Obrachunkowa wyda negatywne opinie i zakwestionuje rozliczenie budżetu oraz może wyciągnąć inne sankcje. Odwlekanie czegoś, co ustawa nakłada obligatoryjnie jest „chowaniem głowy w piasek”. Jeżeli prawnik pozytywnie zaopiniowała zaproponowaną przez Wójta Gminy formę, należy to uszanować i iść w kierunku powołania ośrodka. Wskazał na spotkanie sołeckie w Boluminie. Podkreślił, że radni są reprezentantami Gminy. U niego społeczeństwo jest bardzo zadowolone z tego, że powstanie ośrodek kultury. Dzięki staraniu urzędników jest już wykonany projekt placu zabaw. Nie należy patrzeć kątem pięknej świetlicy w Boluminie. Jest tam ogromne zaangażowanie społeczne. Stwierdził, iż myśli, że problem polega na tym, że należy wprowadzić wszystkie elementy, a  dyrektorem powinna zostać osoba, która zna problemy i która potrafi się wszystkim zająć, a wówczas znajdą się tzw. „furtki”, które pogodzą społeczeństwo. Poinformował, iż stawia formalny wniosek o powołanie GOKiS.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że jest przeciwny powoływaniu GOKiS ze względów finansowych, ponieważ niezbędne będą bardzo duże pieniądze, by zapewnić jego właściwe funkcjonowanie. Życie w tych obiektach nie będzie tętnić, ponieważ mieszkańcy inaczej podchodzą do czegoś, za co odpowiadają, a inaczej, gdy jest zarządca, któremu za to płacą. Ludzie będą czekać, aż GOK wszystko zrobi.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę, że należy rozmawiać z ludźmi i im pokazywać.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że takie jest funkcjonowanie psychiki ludzkiej, że nikt już za darmo nie pójdzie do pomocy wiedząc, że są ludzie, którym za to płacą.
Skarbnik Gminy poinformowała, że dyrektor skumuluje działania i będzie chciał się wykazać, by coś w Gminie się działo. Wniosła, by podjąć omawianą uchwałę, bo w przeciwnym razie nie będzie mogła przekazać Regionalnej Izbie Obrachunkowej prawidłowego budżetu. Musi mieć odpowiednio zapisane wydatki. Przedstawiła szczegółowe informacje na ten temat.
Wójt Gminy przyznał, iż prawdą jest, że i on ma obawy, jak w/w ośrodek będzie funkcjonował, ale dołoży wszelkich starań, by mu się powiodło. Dodał, że jeżeli wszyscy zobowiążą się do pomocy, dyrektorowi na pewno będzie łatwiej.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że radni zostali troszeczkę postawieni pod ścianą. GOKiS to nie jest jakieś przedsiębiorstwo. Kultura to rzecz delikatna. Zapytała, dlaczego Wójt nie dołożył starań, by pogodzić środowiska? Zdaniem radnej należało dojść do porozumienia ze środowiskami, by potraktować wszystkich jednakowo.
Wójt Gminy zwrócił się z prośbą, by rozdzielić te tematy. Na kolejnej Sesji będzie omawiana  sprawa mienia GOKiS.
Dodał, że rolą dyrektora, radnych i wójta będzie przekonanie wszystkich do ośrodka kultury.
Radny Gabriel Zukierski poinformował, iż popiera obawy radnego Barczyńskiego i radnej Węgierskiej, w Boluminie spotkał się z głosami, które są za powołaniem GOKiS. Jest obawa o kwestie sali. Dodał, iż jest zwolennikiem argumentacji radnego Palińskiego, by połączyć w jednym ośrodku kulturę i sport, skoro radca prawny dopuściła taką możliwość.
Radny Ryszard Kaczor stwierdził, sprawa GOKiS jest dosyć prosta. Radni są po to, by przestrzegać prawa. Często uczestniczy w szkoleniach organizowanych przez Regionalną Izbę Obrachunkową. Nie wiadomo, jaka będzie następna decyzja RIO, która może negatywnie zaopiniować budżet, albo nawet ukarać Gminę. Stwierdził, że powołanie ośrodka kultury i przyjęcie jego statutu jest obowiązkiem Rady Gminy. Należy przestrzegać zaleceń.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dziesięciu głosach „za” i dwóch przeciwnych podjęła uchwałę nr XI/71/11 akt utworzenia samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.8. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej.
Radna Danuta Węgierska przypomniała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw socjalnych postawiła wniosek,  by dyrektora GOKiS powoływać wyłącznie w formie konkursu.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że pozostałe Komisje nie kwestionowały zaproponowanego zapisu.
Dodał, iż może poddać w/w propozycję pod głosowanie, jeżeli radna Węgierska postawi wniosek.
Wójt Gminy wyjaśnił, że taka była propozycja Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych, a proponowany zapis jest przepisany z ustawy. Zapis pozostał w przedstawionej formie dlatego, że pozostałe Komisje go nie zakwestionowały. Dodał, że jeżeli taka będzie wola Rady Gminy w/w zapis zostanie zmieniony.
Radna Danuta Węgierska postawiła wniosek o zapisanie w uchwale, że dyrektor GOKiS jest wybierany wyłączni w drodze konkursu.
Wójt Gminy wyjaśnił, że pozostał zapis umożliwiający powołanie dyrektora bez konkursu, ponieważ z różnych przyczyn można nie wyłonić dyrektora, a dzięki obecnemu zapisowi będzie możliwość powierzenia obowiązków na określony czas. Dodał, iż zakłada z góry, że będzie przeprowadzony konkurs na stanowisko dyrektora GOKiS.
Radny Krzysztof Paliński zauważył, że życie dyktuje takie sytuacje, gdzie w drodze konkursu wybrano kanclerza jednej z uczelni. Nowo wybrany kanclerz okazał się kompletnym „nieudacznikiem”. W tej chwili powierzono obowiązki kanclerza innej osobie, która działa znacznie lepiej, niż osoba z konkursu. Dodał, iż bardzo by chciał, by dyrektorem została osoba sprawdzona tutaj, bo powierzenie obowiązków dyrektora komuś, kto potrafi opracować dokumenty i dobrze się sprzedać nie świadczy o tym, że będzie dobrze pracować.
Niech Wójt powoła osobę, która będzie pracowała uczciwie, niech powierzy jej obowiązki na czas taki, gdzie uzna, że będzie wiedział, czy ta osoba się sprawdzi. W przypadku, gdy się nie sprawdzi, wówczas ogłosi konkurs. Stawia wniosek, by omawiany zapis pozostał zgodnie z zapisem ustawowym.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie wniosek Przewodniczącej Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw socjalnych by powoływać dyrektora GOKiS wyłącznie w drodze konkursu.  
 
Za  przyjęciem w/w wniosku głosowało dwóch radnych, przeciw – dziesięciu. W związku z powyższym wniosek został odrzucony
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dziesięciu głosach „za” i dwóch przeciwnych podjęła uchwałę nr XI/72/11 w sprawie przyjęcia Statutu Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały proponując opłatę za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych w wysokości 50,00 zł.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały. Komisja nie wypracowała stanowiska w kwestii ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały proponując opłatę za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych w wysokości 50,00 zł.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że nie ma możliwości zwolnienia z w/w opłaty, ponieważ ustawa wyraźnie określa, że pobiera się opłatę w jakiejkolwiek wysokości, ale musi być ona ustalona.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z powyższym odczytał w/w projekt uchwały z propozycją ustalenia opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych w wysokości 50,00 zł i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dziesięciu głosach „za”  i dwóch wstrzymujących podjęła uchwałę nr XI/73/11 w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały uchylającej uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XI/74/11 uchylającą uchwałę w sprawie opłaty od posiadania psów, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XI/75/11 w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji podatkowych, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opnie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dziesięciu głosach „za” , jednym przeciwnym i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XI/76/11 w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XI/77/11 w sprawie ustalenia opłaty za odprowadzanie ścieków do stacji zlewczej w Nowym Dworze, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru w rejonie ulic: Strażacka i Toruńska w Dąbrowie Chełmińskiej  głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XI/78/11 w sprawie w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru w rejonie ulic: Strażacka i Toruńska w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nabycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały dodając, że przedstawiona cena jest ceną netto.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę  nr XI/79/11 w sprawie nabycia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.16. Wybór ławników  do Sądu Okręgowego i do Sądu Rejonowego w Bydgoszczy:
 
W tym momencie radny Stanisław Syrocki opuścił salę obrad. Aktualny stan Rady – 11 osób. Radny został zwolniony z dalszej części Sesji.
 
a)        PRZEDSTAWIENIE INFORMACJI ZESPOŁU OPINIUJĄCEGO KANDYDATÓW NA ŁAWNIKÓW:
Radny Krzysztof Paliński – Przewodniczący Zespołu Opiniującego Kandydatów na ławników odczytał protokół zespołu , który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Zespół stwierdził na podstawie posiadanych dokumentów, że poszczególni kandydaci spełniają wymogi do pełnienia funkcji ławników sądowych.
 
b)        STANOWISKA KOMISJI:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne stanowiska Komisji dla projektu uchwały w sprawie wyboru ławników do sądów powszechnych na kadencję 2012-2015.
 
c)        DYSKUSJA:
Radni nie zabierali głosów w dyskusji.
 
d)       POWOŁANIE KOMISJI SKRUTACYJNEJ:
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował skład Komisji Skrutacyjnej w osobach:
- radny Gabriel Zukierski, który wyraził zgodę na pracę w Komisji skrutacyjnej;
- radny Szymon Dunal, który wyraził zgodę na pracę w Komisji skrutacyjnej;
- radny Zdzisław Bukowski, który wyraził zgodę na pracę w Komisji skrutacyjnej.
 
Rada Gminy jednogłośnie powołała radnych: Gabriela Zukierskiego, Szymona Dunala i Zdzisława Bukowskiego w skład komisji skrutacyjnej dla przeprowadzenia wyboru ławników sądowych na kadencję 2012 – 2015.
 
e)        PRZEPROWADZENIE GŁOSOWANIA TAJNEGO:
Przewodniczący Komisji skrutacyjnej radny Gabriel Zukierski odczytał regulamin wyboru na ławników.
 
W tym momencie radny Dawid Pałczyński przybył na salę obrad. Aktualny stan Rady 12 osób.
 
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, iż należy rozumieć, że  żaden z kandydatów nie może odpaść.
Wójt Gminy wyjaśnił, że kandydat może zostać nie wybrany na ławnika w przypadku, gdy nie otrzyma minimum sześciu głosów.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że głos nieważny jest w przypadku nie postawienia żadnego znaku przy nazwisku kandydata. Poinformowała, iż jej zdaniem taki głos jest głosem ważnym, ponieważ radny ma prawo wyrazić swój sprzeciw.
Sekretarz Gminy zwróciła uwagę, że przedstawiony regulamin głosowania został przyjęty przez Radę Gminy na poprzedniej Sesji.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że wówczas radni myśleli, że będzie więcej kandydatów niż miejsc.
 
Komisja skrutacyjna rozdała radnym karty do głosowania.
 
Przeprowadzono głosowanie:
Radni wyczytywani podchodzili kolejno do urny oddając swe głosy.
Komisja dokonała liczenia głosów.
 
Przewodniczący Rady Gminy o 11:30 ogłosił 15 min. Przerwy.
O godzinie 11:48 wznowiono obrady po przerwie.
   
f)         PRZEDSTAWIENIE PROTOKÓŁÓW KOMISJI SKRUTACYJNEJ:
Przewodniczący komisji skrutacyjnej odczytał protokoły, które stanowią załączniki do protokołu. Wszyscy kandydaci otrzymali wymaganą liczbę głosów i tym samym zostali wybrani do pełnienia funkcji ławników sądowych na kadencję 2012 – 2015.
 
g)        PODJĘCIE UCHWAŁY
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XI/80/11 w sprawie wyboru ławników do sądów powszechnych na kadencję 2012-2015, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie uchylenia uchwały o wspólnej realizacji komunikacji miejskiej na obszarze Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały, dodając, że wynika to z uchwały zebrania wiejskiego Sołectwa Ostromecko. Mieszkańcy Gminy nie korzystają z w/w formy komunikacji ze względu na wysoką cenę. Dodał, że umowa zakłada 6-miesięczny okres wypowiedzenia i aby nie wchodzić w nowy okres opłat, który rozpoczyna się w maju przyszłego roku, należy podjąć uchwałę na obecnej Sesji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XI/81/11 w sprawie uchylenia uchwały o wspólnej realizacji komunikacji miejskiej na obszarze Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.18. W dyskusji nad projektem uchwały w  sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały oraz przedstawiła informacje o dodatkowych zmianach, które wpłynęły w okresie pomiędzy posiedzeniami Komisji, a Sesją Rady Gminy.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XI/70/11 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2011, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.19. W dyskusji nad wnioskami Instytutu Archeologii w Toruniu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące szybowiska Komisji Rady Gminy:
Komisja Rewizyjna zaproponowała udzielenie dotacji w kwocie 3 000,oo zł w roku 2012.
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zaproponowała udzielenie dotacji w kwocie 3 000,oo zł w roku 2012.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała udzielenie dotacji w kwocie 3 000,oo zł w roku 2012.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję udzielenia Instytutowi Archeologii w Toruniu dotacji w kwocie 3 000,oo zł w roku przyszłym.
 
Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, przy dwunastu głosach „za” – jednogłośnie postanowiła przyznać dotację w kwocie 3 000,oo zł dla Instytutu archeologii w Toruniu.
 
Wójt Gminy dodał, na najbliższej Sesji Rady Gminy przedstawi informację na temat formy przekazania w/w dotacji.
 
ad.20. W dyskusji na temat zaopatrzenia Gminy w wodę głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że w pierwszej kolejności należy określić, czy w ogóle Rada Gminy jest za tym, by wspomagać się wodą z Bydgoszczy, a dopiero wówczas podjąć dyskusję na temat wariantów i zakresu prac.
Radny Andrzej Barczyński przypomniał, że radni dużo rozmawiali na ten temat.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że przed rozpoczęciem głosowania należy wziąć pod uwagę to, że proponowane rozwiązanie nie rozwikła gminnych problemów z dostarczaniem wody.
Wójt Gminy wyjaśnił, iż nie byłoby rozmowy na ten temat, gdyby chodziło o wydatki rzędu 300-400 000 zł, bo byłoby to już wykonane. Decyzja Rady wiąże się z tym, że trzeba będzie przeznaczyć w budżecie jakieś pieniądze na opracowanie dokumentacji. Przyznał, iż również ma obawy, czy przekrój rur będzie wystarczający. Wskazał, na konieczność wykonania remontu stacji uzdatniania wody w Nowym Dworze. Dodał, że najbliższe opracowanie prognozy finansowej da obraz, czy taka inwestycja w ogóle wejdzie w rachubę.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję awaryjnego zasilania sieci wodociągowej wodą z Bydgoszczy.
 
Za przyjęciem w/w rozwiązania głosowało siedmiu radnych, przeciw – czterech, wstrzymujących się – jeden.
 
W związku z powyższym przystąpiono do rozpatrzenia proponowanych wariantów.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż odcina się od tej decyzji. Jeżeli Gmina ma posiłkować się wodą z Bydgoszczy, to dopiero po wyremontowaniu stacji uzdatniania wody w Nowym Dworze, bo wówczas będzie wiadomo, czy zaistnieje konieczność awaryjnego zasilania w wodę, w przeciwnym razie będzie to wyrzucanie pieniędzy.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że jedna i druga racja przemawia na korzyść. Zwrócił uwagę, że w przypadku zrealizowania inwestycji i wystąpienia mokrych lat mieszkańcy zarzucą radnym niegospodarność, ponieważ awaryjne zasilanie nie będzie wykorzystywane. Zdaniem radnego należy wykonać kalkulację ile rocznie wyniesie dopłata wynikająca z różnicy cen wody gminnej i miejskiej.
Gmina powinna mieć własne podstawowe dobra do konsumpcji. Należy dążyć do rozbudowy gminnych stacji. Zwrócił uwagę na ogromne koszty inwestycji. Przypomniał, jak funkcjonowała spółka aglomeracyjna i jakie generowała koszty. Ostrzegł, iż nie należy sądzić, że Miasto Bydgoszcz wyłoży na tę inwestycję kwotę 1 000 000 zł na to, że Gmina trochę wody weźmie, albo nie weźmie.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że może się tak zdarzyć, że będzie suche lato i mieszkańcy zarzucą radnym brak wody.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że nikt nie jest w stanie zaręczyć, że przy posiłkowaniu się wodą miejską będzie woda w Wałdowie Królewskim.
Radny Krzysztof Paliński zauważył, że Gmina nie jest krezusem finansowym, ale należy spojrzeć na sprawy w ten sposób: jeżeli myślenie przedstawicieli Spółki MWiK jest takie, że przewidują dostarczanie dla Gminy wody przez cały czas, to będą ogromne koszty i to nie jest dobre rozwiązanie.
Dodał, że w rozmowach z przedstawicielami Spółki należy martwić się o to, by nie dawać sygnałów, że najlepiej, żeby nikt do nas się nie wprowadzał. Trzeba dbać o to, by Gmina się rozwijała, a będzie się rozwijała, gdy ludzie będą budować i gdy będą realizowane inwestycje.
Planując budżet na rok 2012 dobrze by było, aby Wójt mógł sporządzić symulację, na co Gminę w tej chwili stać. Dzięki dzisiejszemu głosowaniu Wójt otrzyma „glejt”, który pozwoli mu pracować nad rzeczywistym dokumentem, by wszyscy wiedzieli, że Spółka MWiK ma awaryjnie dostarczać Gminie wodę. Należy się dowiedzieć, czy Spółka może jednak ma możliwość wykonania przewiertu pod całą Wisłą we własnym zakresie. W jakimś kierunku należy pójść. Zwrócił uwagę, że mogą nadejść dwa lata bardzo suche i wówczas będą problemy z dostarczaniem wody. Chciałby, aby przesłanie z Gminy było nie takie, że część radnych zrobiła jakiś zamach na pieniądze, ale, „że chcemy zabezpieczyć dobro, chcemy wykorzystać nasze ujęcia, ale w dobrej wierze”. To przesunie gminne inwestycje o kilka lat. Może uda się pozyskać jakieś środki zewnętrzne.                 
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że dzisiejsza decyzja upoważni Wójta do zagwarantowania pieniędzy na ten cel. To nie jest „glejt”, żeby zaczął pracować, ale żeby podjął wiążące działania. Każdy z radnych mierzy, czy te pieniądze gwarantują, że wszystko się spełni. Dodał, iż nie chodzi o to, żeby radni się dzielili i że ktoś jest przeciwny rozwojowi Gminy.
Wójt Gminy zaproponował, że jeżeli rozważać awaryjne dostarczanie wody to przyjmując wariant „A” ale z większą rurą i tylko w pierwszym etapie. Dodał, iż nie jest w stanie nic powiedzieć na temat kwot i nie chce mówić o możliwościach dofinansowana. Z góry należy zakładać, że na pokrycie inwestycji będzie zaciągnięty albo kredyt komercyjny, albo kredyt z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Dodał, że dopiero po przyłożeniu do budżetu będzie w stanie określić, czy Gminę na to stać.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy przy konstruowaniu budżetu nie będą szukane środki poprzez obniżanie inwestycji rozbudowy stacji uzdatniania wody?
Wójt Gminy wyjaśnił, że w pierwszej kolejności zakłada się rozbudowę stacji uzdatniania wody w Dąbrowie Chełmińskiej i kanalizacji do bloków, ponieważ to są inwestycje priorytetowe, a dopiero w następnej kolejności będą realizowane małe inwestycje.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję realizacji wariantu „A” proponowanego w opracowaniu dotyczącym awaryjnego zasilania Gminy wodą miejską w pierwszym etapie, przy zastosowaniu szerszej rury.
 
Za przyjęciem w/w propozycji głosowało ośmiu radnych, przeciw – trzech, wstrzymujących się – jeden. Wniosek został przyjęty.
 
ad.21. W  dyskusji nad kwestiami powołania przedsiębiorstwa bądź spółki wodno – kanalizacyjnej głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż nie chce, by dziś podejmowano decyzję, ale by wywiązała się dyskusja, by wiosną przyszłego roku podjąć wiążącą decyzję.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, iż wiedząc, że Gmina mając nieco ponad 20% zadłużenia ledwie sobie radziła. Zapytał, z czego zostanie pokryta dotacja dla GOKiS oraz z czego zostanie pokryte doposażenie np. zakładu komunalnego? Zauważył, że Rada Gminy dyskutuje nad czymś, co nie znajdzie potwierdzenia w finansach. Decyzje Rady są powiązane z pieniędzmi, a wiadomo, że ich nie ma. Dodał, że przez dwadzieścia lat pracował jako radny i członek Zarządu Gminy nad konstruowaniem budżetu i zna wszelkie realia.
Wójt Gminy stwierdził, że szkoda, że przez dwadzieścia lat ten budżet był tak konstruowany, że teraz Rada Gminy musi się pochylać nad tymi wszystkimi problemami, podczas, gdy w innych gminach od lat funkcjonują ośrodki kultury i zakłady bądź spółki komunalne. Wskazał, że dyskusja czy powołać spółkę, czy zakład komunalny, to jest decydowanie, czy spółka, czy to, co w tej chwili funkcjonuje. Atutem powołania spółki jest to, że mogłaby się zadłużyć i wykonać dodatkowe zadania. Zauważył, że w takiej sytuacji padną słowa, że odzwierciedli się to na cenie wody, ale Spółka MWiK dzięki podwyżkom wody zmodernizowała całą sieć i może dostarczać wodę dla gmin ościennych.
Dodał, że jednoosobowa spółka, która będzie własnością Gminy jest całkowicie uzależniona od Gminy. Należy rozważyć, czy pozostawić stan obecny i doposażyć gminną brygadę, czy powołać spółkę. Poinformował, że w przypadku braku wody Miasto Bydgoszcz dysponuje tylko dwoma beczkowozami.
Zwrócił uwagę, że zakład komunalny urodzi tylko dodatkowe koszty związane z zatrudnieniem kierownika i księgowości.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że pewne decyzje mają długofalowe konsekwencje. Jeżeli Gmina chciała się zaopatrywać w wodę z Bydgoszczy, trzeba było podjąć taką decyzję wiele lat temu. Jeżeli podjęto decyzje i zostaną przebudowane stacje uzdatniania wody, przejdzie to na majątek spółki. Rada Gminy nie będzie miała żadnego wpływu na to, jakie ceny będzie dyktować spółka.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że Gmina przed laty nie mogła korzystać z wody bydgoskiej, bo Bydgoszcz sama borykała się z problemami braku wody.
Wójt Gminy dodał, że wiele lat temu Gminę było stać na to, by dostarczać wodę dla gmin sąsiednich.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że chodzi o czas mniej odległy.
Radny Krzysztof Paliński złożył wyjaśnienia do slajdów prezentowanych na poprzedniej Sesji Rady Gminy. Omawiał wówczas m.in. funkcjonowanie zakładu komunalnego w Legionowie. Wyjaśnił, że opinie o tym zakładzie należy rozumieć w sensie negatywnym.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu Gminy wyjaśnił, że zakłady komunalne traktowane są jako przeżytek. Wskazał na kwestię polityki małych kroków zmierzających w kierunku doposażenia. Przedstawił artykuł prasowy zawierający informacje dotyczące stratności wody, z którego wynika że są jeszcze większe stratności niż w naszej gminie.
Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu tematu zamknął dyskusję.
 
ad.22. W dyskusji na temat sprzeciwu do planu zagospodarowania przestrzennego głos zabrali:
Teresa Łabaj – inspektor ds. zagospodarowania przestrzennego Urzędu Gminy omówiła plan zagospodarowania, który jest przedmiotem protestu.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy między terenami rolnymi jest inna klasa ziemi?
Teresa Łabaj – inspektor ds. zagospodarowania przestrzennego Urzędu Gminy  potwierdziła, występuje klasa IV i V. Dodała, że Minister wyraził zgodę na wyłączenie 2 ha klasy III z produkcji rolniczej. Przedstawiła informacje o zaprojektowanych drogach gminnych.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że działki, które znajdują się przy granicy parku są zaprojektowane do samego parku, a 30-metrowy obszar ochronny został ujęty w granicach działek. Kończy się las i od razu zaczyna się działka. Wskazała, że nie ma żadnego pasa oddzielającego park od prywatnych nieruchomości.
Teresa Łabaj – inspektor ds. zagospodarowania przestrzennego Urzędu Gminy odpowiedziała, że wówczas Gmina musiałaby być właścicielem przedmiotowego pasa, który obecnie ma kilku właścicieli.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że to blokuje dostęp do Lasu Mariańskiego.
Teresa Łabaj – inspektor ds. zagospodarowania przestrzennego Urzędu Gminy wyjaśniła, że do Lasu Mariańskiego istnieje dostęp z dróg. Na omawianym obszarze wprowadzono ograniczenie zabudowy łącznie z ograniczeniem możliwości stawiania płotów.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że należy wziąć pod uwagę ochronę Lasu Mariańskiego.
Teresa Łabaj – inspektor ds. zagospodarowania przestrzennego Urzędu Gminy poinformowała, iż  jest możliwość egzekucji w przypadku zabudowy niezgodnej z planem.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że przyjęte postępowanie jest nieroztropne. Las Mariański jest rezerwatem i przynajmniej 30 m gruntów powinno być użytkowane tak, jak dotychczas. Rada Gminy nie powinna pozwalać na tworzenie działek.
Wójt Gminy wyjaśnił, że ten 30-metrowy pas powinien być użytkowany typowo rolniczo, ale właściciele nie będą mogli dojechać do tych gruntów. Dodał, iż rozumie intencję radnej Węgierskiej.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że tak powinno być.
Teresa Łabaj – inspektor ds. zagospodarowania przestrzennego Urzędu Gminy  zapytała, kto w takiej sytuacji będzie te drogi utrzymywał i czyją mają być własnością?
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że można to rozwiązać.
Wójt Gminy wyjaśnił, że jeżeli chodzi o zabudowę tej działki, nic się nie zmieni.
Teresa Łabaj – inspektor ds. zagospodarowania przestrzennego Urzędu Gminy dodała, że  właściciel będzie musiał dbać o przedmiotowy pas, ale nie będzie mógł go zabudować.
Radny Ryszard Kaczor stwierdził, że gdy jest właściciel na miejscu, to zmienia temat. W Wałdowie Królewskim są 10-12 metrowe drogi i powstałych w ten sposób nieużywanych pasów nie ma kto utrzymywać.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, iż nie zaprzecza, że tam nie ma właścicieli. To nie będzie bezpańskie, tyle tylko, że przedmiotowy pas ma mieć charakter ochronny.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, iż rozumie intencję, że nie będzie można chodzić przy rezerwacie, a jedynie w lesie, bo właściciel pasa ochronnego może stwarzać problemy.
Wójt Gminy przedstawił informacje o sposobie zarządzania przez gospodarzy rezerwatu. Pozwala się na ogromne zaniedbania, wycinkę drzew, jeżdżenie kładami. Głównym zadaniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska będzie egzekwowanie przepisów ochrony rezerwatu.
Zastanawiał się, czy nie lepiej ograniczyć dostęp do Lasu Mariańskiego, żeby tego rezerwatu nie zadeptać. Patrzmy na tych, którzy dzisiaj powinni o ten rezerwat dbać.
Teresa Łabaj – inspektor ds. zagospodarowania przestrzennego Urzędu Gminy zauważyła, że jeśli ktoś będzie miał mały kawałek ziemi, nie będzie mu się opłacało wjechać sprzętem rolnym, by prowadzić tam gospodarkę rolną.
Radny Krzysztof Paliński zwrócił uwagę, że drogi przeciwpożarowe patrząc pod kątem mieszkańców i samego lasu to jest jedna droga. Zwrócił uwagę na zagadnienia przeciwpożarowe względem mieszkańców, którzy tam  się osiedlą i względem rezerwatu.
Teresa Łabaj – inspektor ds. zagospodarowania przestrzennego Urzędu Gminy poinformowała, że pod względem przeciwpożarowym pozostaje jedna droga. Poinformowała, że od strony Mozgowiny istnieje wejście do Lasu Mariańskiego, następne wejście znajduje się pomiędzy budynkami na ul. Leśnej w Ostromecku, ale to jest teren Lasów Państwowych. Rezerwat też jest własnością Lasów Państwowych, które mają swoje drogi gospodarcze i muszą mieć możliwość dostania się do każdego miejsca.
Przewodniczący Rady Gminy zapytał, czy udzielić odpowiedzi w duchu w jakim Rada Gminy otrzymała informację od Wójta Gminy, który  w dniu  6 września 2011 roku dokonał rozstrzygnięcia uwag złożonych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w trakcie wyłożenia go do publicznego wglądu. Rozstrzygnięcie przedstawia się następująco – uwagi dotyczące:
-        zagrożenia bezpieczeństwa budynku na działce nr 277/3 poprzez likwidację drogi o numerze ewidencyjnym 276. Uwaga została uwzględniona, drogę pozostawiono w istniejących liniach rozgraniczających jako ciąg pieszo-jezdny;
-        zakłócenie porządku komunikacyjnego powstającego osiedla – uwaga została uwzględniona, droga pozostawiona jako ciąg pieszo-jezdny;
-        zakłócenie bezpieczeństwa zabudowań planowanego osiedla – uwaga uwzględniona,  droga pozostawiona jako ciąg pieszo-jezdny;
-        ochrona naturalnego majątku wsi Nowy Dwór i gminy Dąbrowa Chełmińska.  Uwaga nie została uwzględniona. Projekt planu nie obejmuje terenu rezerwatu, położony jest w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Projekt planu nie zakłada agresywnej polityki budowlanej, ponieważ na terenach w bezpośrednim sąsiedztwie rezerwatu zaprojektowano zabudowę na działkach o minimalnej powierzchni 2.500m2 wprowadzając nieprzekraczalną linię zabudowy w odległości 30,0m od granic rezerwatu. Na pozostałych działkach  wprowadzono zabudowę o  powierzchni 1.000 – 1.200m2, ograniczając tę powierzchnię do  800m2 tylko w wyjątkowych wypadkach;
-        ochrony istniejącego architektonicznego porządku okolicy – uwaga została uwzględniona w zakresie pozostawienia istniejącej drogi jako ciągu pieszego; 
-        Nie została uwzględniona uwaga w sprawie sprzeciwu dot. zabudowy działki nr 275. Przeznaczenie terenu pod zabudowę do granic rezerwatu wynika z ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Na działce nr 275 wprowadzono ograniczenia zabudowy w postaci nieprzekraczalnej linii zabudowy w odległości 30,0m od granic rezerwatu, a także nieprzekraczalną linię zabudowy od strony działki nr 277/3 skonstruowano w taki sposób, aby nie został ograniczony widok na rezerwat z istniejącego budynku na działce nr 277/3. O zacienieniu działki nie może być mowy, ponieważ odległość między budynkami na działkach nr 275 i 277/3 wyniesie    minimum 12,0 m, co jest znacznie korzystniejsze od odległości wynikającej z obowiązujących przepisów, a wynoszącej 8,0 m;
-        zabudowy rezydencjonalnej – uwaga została uwzględniona. Do projektu planu wprowadzona zostanie korekta. Ponieważ w literaturze brak jest definicji zabudowy rezydencjonalnej, występująca w projekcie planu zostanie zamieniona na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną o charakterze rezydencjonalnym wynikająca z projektowanej powierzchni działki ustalonej dla tego typu zabudowy z ustaleń studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Dąbrowa Chełmińska;
-        naruszenie praw osób trzecich – uwaga nie została uwzględniona, ponieważ zabudowa mieszkaniowa spełniająca wymagania odległości wynikające z obowiązujących   przepisów takich praw nie narusza;
-        obniżenie wartości majątku położonego w ramach działki nr 277/3 poprzez likwidację drogi zabudowę na działce nr 275. Uwaga nie została uwzględniona. Droga pozostanie, a zabudowa na działce za drogą nie ma wpływu na wartość  majątku,   ponieważ jest to zabudowa o tej samej funkcji mieszkaniowej.
Na skutek wprowadzenia zmian wynikających z uwzględnienia uwag projekt planu zostanie ponownie wyłożony do publicznego wglądu.
 
Za przyjęciem w/w propozycji głosowało jedenastu radnych, wstrzymujących się – jeden.
 
ad.23. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
 
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie,  podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano tematykę Sesji Rady.
 
ad.24. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
 
a)      Radna Danuta Węgierska poinformowała, że na posiedzeniu Komisji zadała pytanie dot. drogi wojewódzkiej w Ostromecku.
Wójt Gminy wyjaśnił, że poszerzenie ul. Bydgoskiej w Ostromecku będzie wykonane w kierunku „schetynówki”.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że ten zakręt będzie bardzo niebezpieczny.
 
b)      Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska przedstawił do zaopiniowania projekty ochrony rezerwatów Las Mariański i Wielka Kępa, czym Rada Gminy będzie się zajmowała na kolejnej Sesji, która odbędzie się w dniu 24 listopada br. Przewodniczący zwrócił się o zapoznanie się i przeanalizowania tematu.
 
c)      Wójt Gminy poinformował, że w dniu 12 października 2011 r. Gmina Solec Kujawski przekazała Gminie Dąbrowa Chełmińska autobus szkolny.
 
d)     Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy nie warto by pomyśleć nad zmianą albo taktyką porozumienia dotyczącego utrzymania dróg ze Starostwem Powiatowym w Bydgoszczy, które warto by reaktywować. Zwrócił uwagę, że nie można przeznaczać funduszy sołeckich na drogi powiatowe, a Starostwo Powiatowe kieruje Rady Sołeckie do budżetu Gminy.
Wójt Gminy poinformował, że przystąpi do renegocjacji przedmiotowego porozumienia. Przekazanych przez Starostwo Powiatowe pieniędzy brakuje nawet na zimowe utrzymanie dróg. Przedstawił informacje o współpracy ze Starostwem Powiatowym w kwestii utrzymania dróg powiatowych. Jego z daniem w budżecie Powiatu powinny być zaplanowane środki na drobne inwestycje, czy prace, a nie wszystko kieruje się do środków przekazanych gminom, podczas, gdy tych pieniędzy nie wystarcza.
 
ad.25. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 13:30 zamknął XI Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (13 października 2011)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (25 listopada 2011, 14:33:10)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 970