PROTOKÓŁ NR I/10


P R O T O K  Ó Ł   NR  I/10
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 1 grudnia 2010 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska .
 
Najstarszy wiekiem radny – Szymon Dunal o godzinie 10:00 otworzył Sesję i po wysłuchaniu hymnu państwowego oraz powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
W Sesji udział wzięli:
-         Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-         mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
-         mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-         mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-         Adam Olchowik – Zastępca Przewodniczącego Gminnej Komisji Wyborczej,
-         Hanna Włodarczyk - Kiełkowska – Radca Prawny,
-         mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
-         mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik ZOS,
-         inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-         Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Adam Olchowik – Zastępca Przewodniczącego Gminnej Komisji Wyborczej w Dąbrowie Chełmińskiej wygłosił krótkie przemówienie oraz dokonał wręczenia wszystkim radnym, którzy uzyskali mandat w wyborach do Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, przeprowadzonych w dniu 21 listopada 2010 r. zaświadczenia o wyborze na radnego Rady Gminy.
 
Przewodniczący obrad – Szymon Dunal zwrócił się do najmłodszego wiekiem radnego – Dawida Pałczyńskiego o odczytanie roty ślubowania, a następnie kolejne wyczytywanie radnych celem powstania i potwierdzenia woli złożenia ślubowania słowem „ślubuję”. 
Radny poinformował, że po słowie „ślubuję” każdy z radnych może dodatkowo wypowiedzieć formułę: „tak mi dopomóż Bóg”.
 
Radny Dawid Pałczyński odczytał rotę ślubowania:
„WIERNY KONSTYTUCJI I PRAWU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ, ŚLUBUJĘ UROCZYŚCIE OBOWIĄZKI RADNEGO SPRAWOWAĆ GODNIE, RZETELNIE I UCZCIWIE, MAJĄC NA WZGLĘDZIE DOBRO MOJEJ GMINY I JEJ MIESZKAŃCÓW”
Następnie wyczytywała radnych wg listy obecności na Sesji.
Wszyscy radni Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska obecni na Sesji powstawali kolejno składając ślubowanie.
Lista obecności radnych na pierwszej Sesji Rady Gminy stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
Przewodniczący obrad – Szymon Dunal podziękował za złożenie ślubowania i stwierdził, że radni, którzy złożyli ślubowanie, objęli mandat radnego Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący obrad – Szymon Dunal odczytał proponowany porządek obrad opracowany przez Przewodniczącego Rady Gminy poprzedniej kadencji Józefa Hentricha i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
 
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Wybór Przewodniczącego Rady Gminy VI kadencji:
    a)  zgłaszanie kandydatów;
    b)  powołanie komisji skrutacyjnej;
    c)  przeprowadzenie głosowania.
  2. Przejęcie prowadzenia obrad przez Przewodniczącego Rady Gminy.
  3. Wybór Wiceprzewodniczących Rady Gminy:
    a)  zgłaszanie kandydatów;
    b)  powołanie komisji skrutacyjnej;
    c)  przeprowadzenie głosowania.
  4. Powołanie Przewodniczącego i składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
  5. Powołanie składów osobowych Komisji Stałych Rady Gminy.
  6. Informacja Wójta Gminy poprzedniej kadencji o stanie Gminy.
  7. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2010.
  8. Interpelacje, zapytania, sprawy różne oraz odpowiedzi na interpelacje i zapytania.
  9. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Wybór Przewodniczącego Rady Gminy VI kadencji:
a)      Przewodniczący obrad - Szymon Dunal zwrócił się o zgłaszanie kandydatów do pełnienia funkcji Przewodniczącego Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, przypomniał, że zgłaszane osoby muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.
Radny Szymon Dunal zgłosił kandydaturę Józefa Hentricha.
Radna Danuta Węgierska postawiła wniosek o ogłoszenie przerwy, ponieważ, aby wypełnić ślubowanie wcześniej wszyscy powinni zapoznać się z podstawowymi dokumentami – ustawą oraz Statutem Gminy. Zdaniem radnej wszyscy powinni się zapoznać z przepisami i dopiero wówczas głosować.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, iż rozumie intencje radnej Węgierskiej, ale nie wie, w jakim czasie radni mają zapoznać się z przepisami oraz o jakie dokumenty chodzi.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, iż chodzi o Statut Gminy oraz ustawę o samorządzie gminnym. Radna dodała, że przerwa powinna trwać do przyszłego tygodnia, np. do czwartku. Wyjaśniła, iż stawia swój wniosek na podstawie § 28 ust 3 i 4 Statutu Gminy.
Radny Krzysztof Paliński zaproponował, by w/w przerwa trwała do przyszłęgo wtorku lub środy.
Przewodniczący obrad - Szymon Dunal  poddał pod głosowanie w/w wniosek radnej Węgierskiej.
 
Za przyjęciem wniosku radnej Węgierskiej w sprawie ogłoszenia przerwy w Sesji Rady Gminy głosowało czterech radnych, przeciw – jedenastu. Wniosek upadł.
 
Przewodniczący obrad - Szymon Dunal  przystąpił do dalszego prowadzenia Sesji ponownie zgłaszając kandydaturę Józefa Hentricha do pełnienia funkcji Przewodniczącego Rady Gminy.
Radny Józef Hentrich wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Błażej Stankiewicz  zgłosił kandydaturę radnego Krzysztofa Palińskiego.
Radny Krzysztof Paliński wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, iż osobiście dobrze zna kandydatów, ale zwrócił się z prośbą, aby kandydaci pokrótce się przedstawili.
 
Kandydaci do pełnienia funkcji Przewodniczącego Rady Gminy dokonali autoprezentacji.
 
Przewodniczący obrad – Szymon Dunal w związku z brakiem dalszych zgłoszeń poddał pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów na Przewodniczącego Rady Gminy.
 
Za zamknięciem listy kandydatów na Przewodniczącego Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska w głosowaniu jawnym, przy obecności piętnastu radnych, głosowało piętnastu radnych.
 
Przewodniczący obrad – Szymon Dunal przypomniał, że Rada Gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
Zaproponował ustalenie następujących zasad głosowania:
  • Przewodniczący Rady Gminy wybierany jest spośród nieograniczonej liczby kandydatów;
  • na kartach do głosowania zgłaszani kandydaci zapisywaniu są w kolejności alfabetycznej;
  • wyrażenie swego poparcia dla jednego z kandydatów następuje poprzez postawienie znaku „x” przy jego nazwisku;
  • postawienie większej liczby znaków „x” bądź nie postawienie żadnego znaku obok nazwisk kandydatów na karcie do głosowania powoduje nieważność głosu;
  • w przypadku równej liczby głosów przeprowadza się ponowne głosowanie.
Zwrócił się o przedstawianie ewentualnych uwag i propozycji do zaproponowanych zasad głosowania.
 
Do przedstawionych zasad głosowania uwag nie wniesiono.
 
Przewodniczący obrad  – Szymon Dunal poddał pod głosowanie zasady głosowania dot. Wyborów Przewodniczącego Rady Gminy.
 
Rada Gminy w głosowaniu jawnym przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła zaproponowane przez radnego Dunala zasady głosowania.
 
b)  Przewodniczący obrad – Szymon Dunal zwrócił się o zgłaszanie kandydatów do prac w Komisji Skrutacyjnej. Przypomniał, że osoby kandydujące na przewodniczącego nie mogą wchodzić w skład tej komisji.
 
Do prac w Komisji Skrutacyjnej zgłoszono:
Radną Danutę Węgierską, która wyraziła zgodę na pracę w w/w Komisji,
Radnego Ryszarda Kaczor, który wyraził zgodę na pracę w w/w Komisji,
Radnego Zdzisława Bukowskiego, który wyraził zgodę na pracę w w/w Komisji.
 
Komisja Skrutacyjna wybrała radną Danutę Węgierską na swą przewodniczącą.
 
Przewodniczący obrad – Szymon Dunal odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy w głosowaniu jawnym przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr I/1/10 w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
c)   Przystąpiono do przeprowadzenia głosowania tajnego:
Radni Józef Hentrich oraz Krzysztof Paliński zgodnie z art. 25a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zmianami) nie brali udziału w głosowaniu.
 
Członkowie Komisji Skrutacyjnej przygotowali  i rozdali radnym karty do głosowania zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie Gminy.
Następnie wyczytywani kolejno radny podchodzili do urny oddając swe głosy.
 
Po zliczeniu głosów Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej – radna Danuta Węgierska odczytała protokół Komisji, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
W wyniku głosowania tajnego na Przewodniczącego Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, przy trzynastu głosach ważnych, poszczególni kandydaci otrzymali następującą ilość głosów:
Radny Józef Hentrich – 10 głosów,
Radny Krzysztof Paliński – 3 głosy.
W związku z powyższym do pełnienia funkcji Przewodniczącego Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska powołano radnego Józefa Hentricha.
 
Przewodniczący obrad  – Szymon Dunal odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Rada Gminy w głosowaniu jawnym, przy obecności piętnastu radnych, jednogłośnie podjęła uchwałę nr I/2/10 w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.2.  Przewodniczący obrad – Szymon Dunal złożył gratulacje Przewodniczącemu Rady Gminy i w poczuciu dobrze spełnionego obowiązku przekazał prowadzenie obrad nowowybranemu Przewodniczącemu Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska Józefowi Hertrichowi.
 
Przewodniczący Rady Gminy – Józef Hentrich przejął prowadzenie obrad wygłaszając krótkie przemówienie i składając podziękowania za wybór do pełnienia przedmiotowej funkcji.
 
ad.3. Wybór Wiceprzewodniczących Rady Gminy:
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że zgodnie z zapisami Statutu Gminy należy dokonać wyboru dwóch wiceprzewodniczących Rady Gminy.
 
a)      Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o zgłaszanie kandydatów do pełnienia funkcji Wiceprzewodniczących Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński zgłosił kandydaturę radnego Dawida Pałczyńskiego.
Radny Dawid Pałczyński wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Stanisław Syrocki zgłosił kandydaturę radnego Gabriela Zukierskiego.
Radny Gabriel Zukierski wyraził zgodę na kandydowanie.
Radna Danuta Węgierska zgłosiła kandydaturę radnego Krzysztofa Palińskiego.
Radny Krzysztof Paliński wyraził zgodę na kandydowanie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych zgłoszeń poddał pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się z prośbą, aby kandydaci pokrótce się przedstawili.
 
Kandydaci do pełnienia funkcji Wiceprzewodniczących Rady Gminy dokonali autoprezentacji.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie dokonała zamknięcia listy kandydatów na Wiceprzewodniczących Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że Rada Gminy wybiera ze swego grona Wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.
 
Zaproponował ustalenie następujących zasad głosowania:
  • Wiceprzewodniczący Rady Gminy wybierani są spośród nieograniczonej liczby kandydatów;
  • na kartach do głosowania zgłaszani kandydaci zapisywaniu są w kolejności alfabetycznej;
  • wyrażenie swego poparcia dla dwóch lub jednego z kandydatów następuje poprzez postawienie znaku „x” przy ich nazwiskach;
  • postawienie większej liczby znaków „x” niż dwa, bądź nie postawienie żadnego znaku obok nazwisk kandydatów na karcie do głosowania powoduje nieważność głosu;
  • w przypadku równej liczby głosów przeprowadza się ponowne głosowanie.
 
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o przedstawienie ewentualnych uwag lub wniosków do przedstawionego projektu zasad głosowania.
 
Do przedstawionego projektu zasad głosowanie uwag nie wniesiono.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w zasady głosowania nad wyborem Wiceprzewodniczących Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w zasady głosowania nad wyborem Wiceprzewodniczących Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
b)      Przewodniczący Rady Gminy zaproponował powołanie 3-osobowej Komisji Skrutacyjnej. Przypomniał, że nie mogą w jej pracach uczestniczyć osoby kandydujące do funkcji Wiceprzewodniczących Rady Gminy.
 
Do prac w Komisji Skrutacyjnej zgłoszono:
Radną Danutę Węgierską, która wyraziła zgodę na pracę w w/w Komisji,
Radnego Ryszarda Kaczor, który wyraził zgodę na pracę w w/w Komisji,
Radnego Zdzisława Bukowskiego, który wyraził zgodę na pracę w w/w Komisji.
 
Komisja Skrutacyjna wybrała radną Danutę Węgierską na swą przewodniczącą.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy w głosowaniu jawnym przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr I/3/10 w sprawie powołania Komisji Skrutacyjnej do przeprowadzenia głosowania nad wyborem Wiceprzewodniczących Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
c)  Przystąpiono do przeprowadzenia głosowania tajnego:
Radni Krzysztof Paliński, Dawid Pałczyński oraz Gabriel Zukierski zgodnie z art. 25a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zmianami) nie brali udziału w głosowaniu.
 
Członkowie Komisji Skrutacyjnej przygotowali i rozdali radnym karty do głosowania zgodnie z zapisami zawartymi w Statucie Gminy.
Następnie wyczytywani kolejno radny podchodzili do urny oddając swe głosy.
 
Po zliczeniu głosów Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej – radna Danuta Węgierska odczytała protokół Komisji, który stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
W wyniku głosowania tajnego do pełnienia funkcji Wiceprzewodniczących powołani zostali Radny Dawid Pałczyński, który otrzymał 11 głosów ważnych oraz Radny Gabriel Zukierski, który otrzymał 9 głosów ważnych.
Radny Krzysztof Paliński otrzymał 3 ważne głosy – najmniejszą liczbę.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych jednogłośnie podjęła uchwałę nr I/4/10 w sprawie wyboru Wiceprzewodniczących Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.4. Powołanie Przewodniczącego i składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy przypomniał, że Komisja Rewizyjna pracuje w pięcioosobowym składzie oraz, że w jej pracach nie mogą uczestniczyć Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady Gminy.
Poinformował, że niektórzy radni już w poprzedniej kadencji zgłaszali zbyt małą liczbę Komisji Stałych Rady Gminy. Brakuje komisji budżetowej, ale jej powołanie wymaga wprowadzenia zmian w Statucie Gminy. Dodał, iż na kolejnej Sesji zapyta Radę Gminy, czy dokonać zmian w Statucie i wówczas zostanie wybrana specjalna komisja do opracowania propozycji zmian.
Przewodniczący zwrócił się o zgłaszanie kandydatów do pełnienia funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
Radny Andrzej Barczyński zgłosił kandydaturę radnego Ryszarda Kaczor.
Radny Ryszard Kaczor wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się z prośbą do radnego Kaczora o krótkie przedstawienie się.
Radny Ryszard Kaczor dokonał autoprezentacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie propozycję zamknięcia listy kandydatów.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, w głosowaniu jawnym, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie zamknęła listę kandydatów do pełnienia funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie kandydaturę radnego Ryszarda Kaczor.
Radny Ryszard Kaczor zgodnie z art. 25a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zmianami) nie brał udziału w głosowaniu.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, w głosowaniu jawnym, przy dwunastu głosach „za” i dwóch wstrzymujących powołała Radnego Ryszarda Kaczor do pełnienia funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy.
 
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o zgłaszanie kandydatów na członków Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Radny Zdzisław Bukowski zgłosił kandydaturę radnego Stanisława Syrockiego.
Radny Stanisław Syrocki wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Mieczysław Siwert zgłosił kandydaturę radnego Zdzisława Bukowskiego.
Radny Zdzisław Bukowski wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Stanisław Syrocki zgłosił kandydaturę radnego Mieczysława Siwerta.
Radny Mieczysław Siewert wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Błażej Stankiewicz zgłosił kandydaturę radnego Krzysztofa Palińskiego.
Radny Krzysztof Paliński wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Andrzej Barczyński zgłosił kandydaturę radnego Marka Kuśmierka.
Radny Marek Kuśmierek wyraził zgodę na kandydowanie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie propozycję zamknięcia listy kandydatów.
 
Rada Gminy w głosowaniu jawnym przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie zamknęła listę kandydatów do prac w Komisji Rewizyjnej.
 
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, iż podda pod głosowanie poszczególne kandydatury wg kolejności zgłoszeń, tj:
Radnego Stanisława Syrockiego,
Radnego Zdzisława Bukowskiego,
Radnego Mieczysława Siewerta,
Radnego Krzysztofa Palińskiego,
Radnego Marka Kuśmierka
do prac w Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy nie łatwiej byłoby przeprowadzić głosowania na kartkach pomocniczych?
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, iż obawia się, by ktoś nie zarzucił, że wybór nie odbył się w wyniku głosowania jawnego. Dodał, iż optuje, za tym, by nie łamać przepisów.
Wójt Gminy wyjaśnił, że nie będzie problemu z przeprowadzeniem głosowania jawnego. Jest pięciu kandydatów, wystarczy więc, że w momencie głosowania radni poczekają, aż Wiceprzewodniczący Rady Gminy spiszą nazwiska głosujących.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że Statut Gminy nie zawiera informacji, w jakim głosowaniu należy wybrać komisję.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że nie można powołać komisji Rady Gminy w głosowaniu tajnym oraz przedstawił przepisy prawa regulujące kwestie głosowań.
Radny Andrzej Barczyński ostrzegł, by nie powstał precedens do zaskarżenia. Zaproponował przygotowanie listy radnych, na której Wiceprzewodniczący Rady Gminy będą odznaczać radnych biorących udział w głosowaniach nad poszczególnymi kandydaturami.
Wójt Gminy odczytał art. 14 ustawy o samorządzie gminnym, mówiący o zasadach głosowania.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że uchwały w sprawie powołania składów osobowych komisji będą podejmowane w głosowaniu jawnym. Dodała, że w ustawie chodzi o podjęcie uchwały, a nie sam wybór członków komisji.
Radny Ryszard Kaczor stwierdził, że przeprowadzenie głosowania jawnego nie będzie problemem, ponieważ Przewodniczący Rady Gminy wywoła: „kto jest za” i nie będzie możliwości oszukiwania w głosowaniu.
Radny Dawid Pałczyński poinformował, iż ma listę obecności i będzie odhaczał, kto ile razy głosował.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, że głosowanie na kartce będzie dużo wygodniejsze.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że w art. 19 ustawy o samorządzie gminnym jest wyraźny zapis, ze rada wybiera w głosowaniu tajnym, a w art., 14 mówi się, że rada podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym, chyba, że ustawa stanowi inaczej.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że ze względów proceduralnych kartki byłyby wygodniejsze, ale żeby nikt nie wniósł uwag lepiej będzie przeprowadzić głosowanie jawne.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie wniosek radnego Barczyńskiego poparty przez radnego Pałczyńskiego, by wyboru poszczególnych kandydatów do prac w Komisji Rewizyjnej Rady Gminy i pozostałych Komisji dokonano w głosowaniu jawnym.
 
Za przyjęciem w/w wniosku głosowało dwunastu radnych, przeciw – trzech. Wniosek został przyjęty. Rada Gminy dokona wyboru członków Komisji Rady Gminy w głosowaniach jawnych.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie kandydaturę radnego Stanisława Syrockiego do prac w Komisji Rewizyjnej.
 
Rada Gminy w obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie wybrała radnego Syrockiego do prac w Komisji Rewizyjnej.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie kandydaturę radnego Zdzisława Bukowskiego do prac w Komisji Rewizyjnej.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” dokonała wyboru radnego Bukowskiego do prac w Komisji Rewizyjnej.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie kandydaturę radnego Mieczysława Siewerta do prac w Komisji Rewizyjnej.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy trzynastu głosach „za” dokonała wyboru radnego Siewerta do prac w Komisji Rewizyjnej.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie kandydaturę radnego Krzysztofa Palińskiego do prac w Komisji Rewizyjnej.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy trzech głosach „za” nie dokonała wyboru radnego Palińskiego do prac w Komisji Rewizyjnej.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie kandydaturę radnego Marka Kuśmierka do prac w Komisji Rewizyjnej.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy czternastu głosach „za” dokonała wyboru radnego Kuśmierka do prac w Komisji Rewizyjnej.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, w głosowaniu jawnym, przy czternastu głosach „za” i jednym „wstrzymującym” podjęła uchwałę nr I/5/10 w sprawie powołania składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.  
 
 
ad.5. Powołanie składów osobowych Komisji Stałych Rady Gminy:
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o przedstawianie propozycji dotyczących ustalenia liczby członków poszczególnych Komisji. Przypomniał, że radni mogą uczestniczyć w pracach tylko jednej z komisji. Zaproponował, by składy komisji stałych Rady Gminy były pięcioosobowe i w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w propozycję ustalenia pięcioosobowych składów Komisji Rady Gminy.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, w głosowaniu jawnym, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie ustaliła, że Komisje Stałe Rady Gminy będą pracowały w składach pięcioosobowych.
 
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się o zgłaszanie kandydatów do prac w poszczególnych Komisjach.
 
Do udziału w pracach Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych zgłoszono:
Radny Andrzej Barczyński zgłosił kandydaturę radnej Danuty Węgierskiej.
Radna Danuta Węgierska wyraziła zgodę na kandydowanie.
Radny Szymon Dunal zgłosił kandydaturę radnego Dawida Pałczyńskiego.
Radny Dawid Pałczyński wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Krzysztof Paliński zgłosił kandydaturę radnego Błażeja Stankiewicza.
Radny Błażej Stankiewicz wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Marek Kuśmierek zgłosił kandydaturę radnego Andrzeja Barczyńskiego.
Radny Andrzej Barczyński nie wyraził zgody na kandydowanie.
Radny Dawid Pałczyński zgłosił kandydaturę radnego Szymona Dunala.
Radny Szymon Dunal wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Ryszard Kaczor zgłosił kandydaturę radnego Józefa Hentricha.
Radny Józef Hentrich wyraził zgodę na kandydowanie.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie propozycję zamknięcia listy kandydatów.
 
Rada Gminy w głosowaniu jawnym przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie zamknęła listę kandydatów do prac w Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w skład Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych jednogłośnie przyjęła skład Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych w osobach: radna Danuta Węgierska, radny Dawid Pałczyński, radny Błażej Stankiewicz, radny Szymon Dunal, radny Józef Hentrich.
 
Do udziału w pracach Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zgłoszono:
Radna Danuta Węgierska zgłosiła kandydaturę radnego Krzysztofa Palińskiego.
Radny Krzysztof Paliński wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Jerzy Szczęsny zgłosił kandydaturę radnego Romana Zielińskiego.
Radny Ryszard Kaczor zgłosił kandydaturę radnego Andrzeja Barczyńskiego.
Radny Andrzej Barczyński wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Roman Zieliński zgłosił kandydaturę radnego Jerzego Szczęsnego.
Radny Jerzy Szczęsny wyraził zgodę na kandydowanie.
Radny Andrzej Barczyński zgłosił kandydaturę radnego Gabriela Zukierskiego.
Radny Gabriel Zukierski wyraził zgodę na kandydowanie.
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie propozycję zamknięcia listy kandydatów.
 
Rada Gminy w głosowaniu jawnym przy obecności piętnastu radnych, przy piętnastu głosach „za” – jednogłośnie zamknęła listę kandydatów do prac w Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska.
 
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie w/w skład Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych jednogłośnie przyjęła skład Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska w osobach: radny Roman Zieliński, radny Andrzej Barczyński, radny Jerzy Szczęsny, radny Gabriel Zukierski.
 
Członkowie Komisji udali się na krótkie posiedzenia celem wyłonienia ze swych składów przewodniczących.
 
Po odbyciu narad ogłoszono, że:
  • Przewodniczącym Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska został wybrany radny Roman Zieliński,
  • Przewodniczącą Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych została wybrana radna Danuta Węgierska.
(W tym momencie radny Stanisław Syrocki opuścił salę obrad. Aktualny stan Rady – czternaście osób.)
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały w sprawie powołania składów osobowych Komisji Stałych Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, w głosowaniu jawnym, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr I/6/10 w sprawie powołania składów osobowych Komisji Stałych Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.6. Wójt Gminy przedstawił informację o stanie Gminy oraz przedstawił jej sytuację finansową.
 
(W tym momencie radny Stanisław Syrocki powrócił na salę obrad. Aktualny stan Rady – piętnaście osób).
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów i uwag poddał pod głosowanie przyjęcie w/w informacji.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, w głosowaniu jawnym, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie” przyjęła informację Wójta Gminy o stanie Gminy, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Radna Danuta Węgierska zapytała, dlaczego dokonuje się zmniejszenia wydatków na wypłaty zasiłków dla poszkodowanych w powodzi?
Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  poinformowała, iż były różne formy udzielania zasiłków z tytułu powodzi. Przy pierwszym planowaniu przyjmowano ogólne liczby, jednak później okazało się, że nie wszyscy poszkodowani mogli otrzymać pomoc ze względu na to, że nie spełnili wymogów, np. nie byli ubezpieczeni w KRUS. Kierownik przedstawiła informacje o procedurze przyznawania pomocy dla rolników poszkodowanych przez powódź.
Radny Andrzej Barczyński podsumował, że inaczej mówiąc Gmina otrzymała więcej pieniędzy niż potrzebowała.
Skarbnik Gminy przedstawiła wyjaśnienia i informacje o środkach pomocowych z innych źródeł. Wyjaśniła, że omawiana, zmniejszona kwota realizowana była w ramach zadania zleconego dla rolników.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że Gmina otrzymała umorzenie pożyczki.
Skarbnik Gminy potwierdziła, wyjaśniając, że jest to pożyczka zaciągnięta w 2006 na budowę kanalizacji Nowy Dwór i Ostromecko z punktem zlewnym. Gmina wystąpiła o umorzenie tej pożyczki. Skarbnik Gminy udzieliła wyjaśnień  na temat zasad umorzeń.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że mimo, iż w niedługim czasie odbędzie się kolejna Sesja Rady Gminy, sołtysi powinni wiedzieć, czy będą mogli organizować wieczory wigilijne.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że chciał również tę kwestię poruszyć, dodając, że wsparcie tych funduszy sołeckich jest jak najbardziej celowe.
Wójt Gminy wyjaśnił, że nie planował w tym roku dotacji na organizację wieczorów wigilijnych, dlatego, że Gmina jest zadłużona na poziomie 19% i istnieje problem ze wskaźnikiem „płynność płacowa”, dlatego powstała konieczność ograniczenia wydatków do minimum. Złożono wniosek o płatność, ale nie wiadomo czy do końca roku zostaną przekazane środki.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, że niektóre sołectwa planują takie spotkania w styczniu.
Radny Roman Zieliński poinformował, że spotkanie wigilijne w Czarżu odbywa się na początku stycznia, można więc zaplanować odpowiednie środki w przyszłorocznym budżecie.
Radny Szymon Dunal zwrócił uwagę, że w nowych budżetach sołeckich nie ma wyodrębnionych środków na ten cel, a w części sołectw te spotkania mają charakter Bożonarodzeniowy i odbywają się już przed świętami.
Radny Andrzej Barczyński zaproponował, by Skarbnik i Wójt Gminy przeanalizowali możliwości budżetu i na następną Sesję Rady Gminy przekazali propozycje.
Przewodniczący Rady Gminy zauważył, że choć mniejsze środki, ale dobrze żeby się znalazły.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy zakup oleju opałowego dotyczy szkół w Dąbrowie Chełmińskiej i Ostromecku?
Skarbnik Gminy odpowiedziała twierdząco.
 
(W tym momencie radny Andrzej Barczyński opuścił salę obrad. Aktualny skład Rady Gminy – czternaście osób)
 
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy czternastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr I/7/10 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. W punkcie „Interpelacje, zapytania, sprawy różne oraz odpowiedzi na interpelacje i zapytania” głos zabrali:
 
(W tym momencie radny Andrzej Barczyński wrócił na salę obrad. Aktualny stan Rady Gminy – piętnaście osób).
 
a)      Radny Błażej Stankiewicz zapytał, na kiedy zaplanowano zakończenie budowy drogi Ostromecko - Wałdowo Królewskie i kto będzie dokonywał odbioru?  Zauważył, że droga jest nowa, a już w opłakanym stanie. Zwrócił uwagę na znaczną ilość szczelin i urąbków. W wielu miejscach jest wykonana nierzetelnie. Część ubytków naprawiano na bieżąco, ale sporo z nich jeszcze zostało.
Wójt Gminy wyjaśnił, że ubytki, o których poinformował radny Stankiewicz dotyczyły warstwy wiążącej, która została poprawiona. Droga jest wykonana zgodnie z zamówieniem. Inspektor nadzoru zakwestionował pierwszą warstwę wiążącą, w związku z czym zdjęto wierzchnią warstwę i położono nową. Stąd ubytki, o których informował radny Stankiewicz. Wójt poinformował, że w dniu 29 listopada br. nastąpił odbiór przedmiotowej drogi. W tej chwili trwają prace związane z oznakowaniem. Zgodnie z projektem przy torach pozostanie bukowisko, ponieważ władze PKP nie wyraziły zgody na położenie tam nawierzchni asfaltowej.
Radny Błażej Stankiewicz zapytał, co z hałdami ziemi, które pozostały po budowie w/w drogi?
Wójt Gminy wyjaśnił, iż wiedział, że roboty porządkowe nie zostaną zakończone do końca października br. Wyjaśnił, że sprawy porządkowe zostaną dokończone jeszcze w tym roku, jeśli pozwolą na to warunki pogodowe. Dodał, że pęknięcia zostały uzupełnione, a wiosną przyszłego roku należy dokonać przeglądu omawianej drogi, która posiada trzy lata gwarancji. Dodał, iż nie wie, czy warunki pogodowe pozwolą, by w tym roku zostało wykonane oznakowanie poziome. Wskazał na kwestie terminów wykonania drogi, co było warunkiem otrzymania dotacji.
 
b)      Radny Błażej Stankiewicz przedstawił ustną skargę od mieszkanki Ostromecka, która prosiła, by odśnieżyć drogę gminną, ale w odpowiedzi usłyszała, że ma sama sobie odśnieżyć.
Wójt Gminy zapytał, czy w/w osoba mieszka przy drodze gruntowej, czy asfaltowej? Wyjaśnił, iż ustalono, że wykonawca wjeżdża tylko na drogi asfaltowe i wykonane z kostki. Dodał, że sołtysi mają świadomość, że trzeba będzie ratować się w inny sposób.
Radny Błażej Stankiewicz zapytał, kto wygrał przetarg na zimowe utrzymanie dróg?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że przetarg wygrała firma Jerzego Serockiego.
Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo poinformował, że po obfitych nocnych opadach śniegu nie było decyzji, kto ma odśnieżać drogi gruntowe, czy kogo wynająć do pomocy.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w przypadku opadów śniegu sołtys ma podjąć decyzję w kwestii odśnieżania, dodał, że nie ma problemów ze zwrotem kosztów. Znalezienie wykonawców odśnieżania jest zadaniem sołtysa.
Wyjaśnił, że pierwszej kolejności jest odśnieżana droga wojewódzka, potem powiatowe, następnie gminne asfaltowe, po których jeżdżą autobusy szkolne, a dopiero później kolejne. Wójt wyjaśnił, że odśnieżanie ma się odbywać na dotychczasowych warunkach.
 
c)      Przewodniczący Rady Gminy przypomniał o konieczności składania oświadczeń majątkowych.
 
d)      Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż chciałaby ustalić godziny rozpoczynania Sesji Rady Gminy. Zaproponowała, by Sesje odbywały się w godzinach rannych lub od 13:00. Zaproponowała, by odbywały się o 8:00 lub 13:00.
Radny Andrzej Barczyński zaproponował, by Sesje Rady Gminy zwoływać na godzinę 9:00, ponieważ godzina 13:00 jest jego zdaniem niewłaściwa.
Radna Danuta Węgierska postawiła wniosek, by Sesje Rady Gminy rozpoczynały się o godzinie 8:00.
Przewodniczący Rady Gminy poddał pod głosowanie propozycję, by Sesje Rady Gminy rozpoczynały się o godzinie 8:00

 
Rada Gminy przyjęła w/w propozycję znaczną większością głosów.
 
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, by Sesje Rady Gminy odbywały się w czwartki i w związku z brakiem innych propozycji poddał pod głosowanie.
 
Rada Gminy przyjęła w/w propozycję znaczną większością głosów.
 
ad.9. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 12:35 zamknął I Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (1 grudnia 2010)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (14 grudnia 2010, 12:46:23)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 955