PROTOKÓŁ NR XIV/04

P R O T O K Ó Ł NR XIV/04
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 9 czerwca 2004 roku

Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska .

Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9.oo otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).

Radni nieobecni:
Arnold Drążyk
Maksymilian Henke

W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- Elżbieta Piotrowska - Skarbnik Gminy,
- Danuta Tomaszewska - Kierownik G.O.P.S,
- Stanisław Buś – radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.

Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień do porządku.

Rada Gminy obradowała wg następującego porządku:

  1. Powołanie Sekretarza obrad.

  2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.

  3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.

  4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.

  5. Sprawozdanie z działalności służby zdrowia.

    Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełm. za rok 2003.

  6. Sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

  7. Stan bezpieczeństwa na terenie Gminy:
    - informacja Komendanta Gminnego OSP,
    - informacja przedstawiciela policji,
    - informacja Wójta Gminy na temat obrony cywilnej.

  8. Projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania i stosowania innych ulg w spłacaniu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - ordynacja podatkowa.

  9. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia “Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art.3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2004”.

  10. Projekt uchwały w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji i sposobie ich rozliczania.

  11. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania planu miejscowego dla obszaru ograniczonego ul. Targową, terenami leśnymi (działkami nr 85/1 LP i 85/2 LP), linią kolejową, ul. Leśną, ul. Wyzwolenia, ul. Rzemieślniczą wraz z zabudową od ul. Rzemieślniczej do ul. Ptasiej wraz z ul. Cichą i działką nr 130/10, ul. Młyńską i ul. Bydgoską do ul. Targowej obejmującego część centrum wsi Dąbrowa Chełmińska.

  12. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania planu miejscowego “Osiedla pod Gruszą” w Ostromecku obejmującego obszar pomiędzy drogą wojewódzką nr 551, lasem (działką nr 151/3 LP), terenem kolejowym oraz linią rozgraniczającą działkę nr 271/15 z działką nr 271/19.

  13. Projekt uchwały w sprawie dzierżawy części nieruchomości zabudowanej, działki nr 122/1 położonej w Dąbrowie Chełmińskiej przy ulicy Bydgoskiej 54.

  14. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004.

  15. Zaopiniowanie projektu herbu Gminy Dąbrowa Chełmińska.

  16. Informacja o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym.

  17. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.

  18. Zakończenie obrad.

ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radną Reginę Bukowską na Sekretarza obrad. Radna Bukowska wyraziła zgodę na pełnienie tej funkcji.

ad.2. Do protokółu z XIII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XIII Sesji.

ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się z prośbą o informację na temat wyników przetargów na budowę kanalizacji ściekowej oraz sieci wodociągowej przy współudziale środków z programu SAPARD.
Wójt Gminy odpowiedział, że do chwili obecnej odpowiedź nie nadeszła.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami “za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie międzysesyjnym, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.4. W punkcie “interpelacje, zapytania i wolne wnioski” nie poruszano żadnych kwestii.

ad.5. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności służby zdrowia oraz nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że ze sprawozdania wynika, iż jedną z przyczyn strat jest nie wykonanie kontraktu stomatologicznego.
Irena Werner Kryszewska – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej wyjaśniła, że kontrakt nie został wykonany dlatego, że mimo częstych napomnień lekarz z Ostromecka go nie zrealizował. Dyrektor poinformowała, że nie ma możliwości przeniesienia kontraktu z jednej przychodni do drugiej, dodając, że jako dyrektor nie ma również możliwości ukarania lekarza.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy są szanse na zlikwidowanie punktów lub otrzymanie większej ich ilości?
Dyrektor Gminnej Przychodni odpowiedziała, że w stomatologii będzie można łączyć pewne usługi, dodając, że do tej pory nie było możliwości np. przygotowania wypełnienia ze środków funduszu zdrowia i dopłaty przez pacjenta za lepszą plombę. Obecnie taka możliwość będzie istniała. Dyrektor poinformowała, iż obawia się, że Gmina nie otrzyma większej ilości punktów, ponieważ są jednorazowo dzielone na poszczególne województwa, a dopiero te przyznają je poszczególnym gabinetom, których powstaje coraz więcej. Dyrektor poinformowała, że stomatolog z przychodni w Ostromecku chce podpisać kontrakt z Narodowym Funduszem Zdrowia.
W odpowiedzi na pytanie dotyczące rejestrowania pacjentów do stomatologa dyrektor poinformowała, że stomatolodzy doszli do wniosku, że nie ma sensu, aby pacjenci czekali od rana nie mając pewności, że zostaną przyjęci. Oczywiście pacjenci z bólem przyjmowani są poza kolejnością.
Radny Witold Siewert przypomniał, że do tej pory próbki krwi były przewożone z przychodni w Czarżu autobusem szkolnym. Czy jest zabezpieczenie odbioru próbek w przyszłości?
Dyrektor w odpowiedzi poinformowała, że od miesiąca września bieżącego roku laboratorium będzie odbierało próbki krwi we własnym zakresie.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji przeprowadził głosowanie nad sprawozdaniem z działalności służby zdrowia na terenie gminy.

Rada Gminy przy obecności 13 radnych, trzynastoma głosami “za” – jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdanie.

Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zatwierdzenia bilansu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej odczytał stosowny projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIV/98/04 w sprawie zatwierdzenia bilansu Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.6. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dot. sprawozdania z działalności Gminnej Komisji.
Radny Andrzej Barczyński poprosił o wyjaśnienie kwestii udziału w kosztach remontu Izby Wytrzeźwień w Bydgoszczy.
Beniamin Brzyski – Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wyjaśnił, że Gminna Komisja nawiązała współpracę z bydgoską Izbą Wytrzeźwień i zgodnie z wnioskiem przekazała na remont Izby kwotę 300,oo zł. Pełnomocnik krótko omówił zadania realizowane przez izby wytrzeźwień.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji przeprowadził głosowanie nad przyjęciem w/w sprawozdania.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami “za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok 2003, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.7. W dyskusji na temat stanu bezpieczeństwa na terenie gminy głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy do przedstawionych informacji na temat stanu bezpieczeństwa na terenie gminy.

  1. W dyskusji nad informacją przedstawiciela Komendanta Gminnego OSP głos zabrali:
    Wojciech Gmurczyk Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej poinformował, że poprzedni rok zamknął się liczbą 122 interwencji. W bieżącym roku odbędzie się ponowna weryfikacja wniosków, o przyjęcie do krajowego Systemu Ratownictwa Drogowego w związku z czym ma nadzieję, że jednostka OSP Czarże znajdzie się w systemie.
    Komendant poinformował, że dokonano kontroli w Urzędzie Gminy oraz Zespole Szkół w Dąbrowie Chełm. pod względem zabezpieczenia przeciwpożarowego. W wyniku kontroli stwierdzono następujące nieprawidłowości: brak oddzielenia kotłowni od magazynu olejowego, niedostosowanie sprzętu, nieaktualne instrukcje, brak badań instalacji odgromowej oraz węży. To są zadania, które powinny być realizowane na bieżąco. Komendant dodał, że zdaje sobie sprawę, iż nie zawsze wystarcza środków. Zwrócił uwagę na fakt braku bieżącej konserwacji zewnętrznej sieci wodociągowej. Państwowa Straż Pożarna we współpracy z policją prowadzi kontrole przy przewożeniu materiałów niebezpiecznych.
    Radny Bartosz Giłka zapytał, jaka jest szansa na włączenie jednostki OSP Czarże do Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego?
    Wojciech Gmurczyk Komendant Miejski Państwowej Straży Pożarnej wyjaśnił, że w momencie, gdy włączano jednostki do systemu wymagano, aby posiadały minimum dwa samochody bojowe. Komendant dodał, że w roku 2001 do systemu udało się włączyć tylko jedną jednostkę z terenu województwa. W roku bieżącym planuje się włączenie około stu jednostek do omawianego systemu ratowniczo – gaśniczego i jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że jednostka OSP Czarże znajdzie się w systemie.
    Irena Werner Kryszewska – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej zapytała, na jakim poziomie w województwie Kujawsko – Pomorskim jest opracowywanie linii 112, czy w jednostkach włączonych do krajowego systemu jest przewidziane wyposażenie w sprzęt podstawowego ratownictwa medycznego?
    Komendant Państwowej Straży Pożarnej poinformował, że w dniu 7 czerwca bieżącego roku rozpoczął się kurs medyczny, o czym jednostki były poinformowane. Komendant wskazał na niewielkie zainteresowanie szkoleniami. Komendant poinformował o planach zatrudnienia koordynatora ratownictwa medycznego, który będzie zajmował się prowadzeniem szkoleń w jednostkach OSP.
    Irena Werner Kryszewska zapytała, czy są jakieś wymagania co do sprzętu ratownictwa medycznego?
    Wojciech Gmurczyk – Komendant Państwowej Straży Pożarnej poinformował o wymogach, dot. sprzętu ratownictwa medycznego. W sprawie linii 112 brak jednoznacznych przepisów dot. funkcjonowania tej inicjatywy. Przedstawiciele Telekomunikacji poinformowali, że linia nie zostanie uruchomiona, dopóki nie będzie jednoznacznych przepisów regulujących zasady jej działania.
    Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że bolączką straży są badania lekarskie. Radny zapytał, czy jest możliwość przeprowadzenia badań w taki sposób, by strażacy nie musieli jeździć do Bydgoszczy?
    Irena Werner Kryszewska poinformowała, że w lipcu bieżącego roku będzie organizowała tego typu badania dla pracowników przychodni. Jednostki OSP mogą przyłączyć się do tej akcji, którą będzie można zorganizować na miejscu.
    Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji podziękował za przedstawione informacje.

  2. W dyskusji nad informacją przedstawiciela Policji głos zabrali:
    Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon wskazał na zdecydowany spadek zdarzeń. Komendant poinformował o prowadzonych akcjach znakowania rowerów, dodając, że chodzi tu o rowery nowe, posiadające gwarancję lub dokument zakupu.
    Komendant poinformował również o akcji ochrony pojazdów “STOP 24”
    Radna Regina Bukowska zapytała, czy są jakieś wyznaczone dni na znakowanie rowerów?
    Cezary Szczerbiński – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej poinformował, że posterunek jest czynny codziennie do godziny piętnastej, ktoś zawsze jest na miejscu. Znakowanie odbywa się na miejscu na wniosek zainteresowanego.
    Radny Jan Palmowski wyraził swe zadowolenie z faktu, iż zwraca się uwagę na współpracę pomiędzy policją, a mieszkańcami, jednak ze strony funkcjonariuszy ta współpraca jest niewielka. Radny zwrócił uwagę, że zasadnym było by, żeby od czasu do czasu na zebraniach wiejskich pojawiali się policjanci. Mieszkańcy nie są informowani o różnego typu akcjach, jak np. znakowanie rowerów, czy pojazdów.
    Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon przyznał, że policja nie jest tu całkowicie bez winy. Komendant zwrócił się z prośbą o informowanie funkcjonariuszy o spotkaniach społeczności lokalnych, dodając, że funkcjonariusze zawsze chętnie skorzystają z zaproszeń.
    Radny Witold Siewert zwrócił uwagę na to, że dzięki współpracy społeczeństwa z policją udało się rozwiązać kilka spraw. Radny dodał, że ma dobre zdanie na temat działań policji.
    Cezary Szczerbiński - Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełm. poinformował, że wystarczy kontakt telefoniczny informujący o zebraniach wiejskich itp.
    Radny Jan Palmowski wyjaśnił, że mówił nie o wykrywaniu przestępczości, ale o jej zapobieganiu.
    Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że w małych miejscowościach na terenie Gminy dość często można spotkać patrole policji, być może odbywa się to kosztem większych wsi. Radny zwrócił uwagę, że w Dąbrowie Chełmińskiej łamane jest prawo w ten sposób, że mimo zakazu, przed sklepami zatrzymują się samochody, blokując chodniki.
    Cezary Szczerbiński Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej w odpowiedzi poinformował, że kontaktował się z Wydziałem Ruchu Drogowego w tej sprawie. Kierownik zwrócił uwagę na grunty prywatne przed sklepami.
    Wójt Gminy zwrócił uwagę, że chodnik nie służy do jeżdżenia, a wyjeżdżając na teren prywatny, samochód musi przejechać chodnikiem. Wójt poinformował, że nie egzekwuje się zakazu zatrzymywania się i postoju, dodając, że należy karać tego typu wykroczenia.
    Irena Werner Kryszewska – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej przyznała, że nie ma problemu, jeżeli chodzi o patrolowanie okolic Ostromecka, jednak jest przerażona sytuacją na drodze od Nowego Dworu w kierunku Dąbrowy Chełm., gdzie kierowcy znacznie przekraczają dozwolone prędkości oraz pojawiają się pijani rowerzyści.
    Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon poinformował, że komisariaty nie mają swoich sekcji ruchu drogowego. Komenda Miejska obejmuje cały powiat bydgoski. Komendant obiecał, że zwróci się pisemnie do Naczelnika Sekcji Ruchu Drogowego w tej sprawie. Komendant przypomniał, że w roku ubiegłym policja otrzymała dotację na zakup paliwa, dzięki czemu lepiej mogła realizować swe zadania.
    Radny Szymon Dunal potwierdzając fakt braku kontroli drogowych, zapytał, czy nie byłoby zasadne ustawienie tablic informujących o kontroli radarowej. Taki znak na pewno spowoduje, że kierowcy będą “zdejmować nogę z gazu”.
    Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon w odpowiedzi poinformował, że o ustawianiu oznakowania decyduje zarządca drogi. Komendant obiecał, że zorientuje się, czy w tej kwestii nie zajdzie konieczność spełnienia wymogów formalnych.
    Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji podziękował za przedstawione informacje.

    Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, jedenastoma głosami “za” – jednogłośnie przyjęła informację policji na temat bezpieczeństwa na terenie gminy, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

    (nieobecni podczas głosowania: radny Ryszard Kaczor oraz radny Jerzy Pluciński).

  3. W dyskusji nad informacją Wójta Gminy na temat obrony cywilnej na terenie Gminy nie zabierano głosu.
    Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji podziękował za przedstawioną informacje i w związku z brakiem dyskusji przeprowadził głosowanie nad przyjęciem w/w informacji na temat bezpieczeństwa na terenie Gminy.

    Rada Gminy przy obecności jedenastu radnych, jedenastoma głosami “za” – jednogłośnie przyjęła informacje na temat bezpieczeństwa na terenie gminy, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.

    (nieobecni podczas głosowania: radny Ryszard Kaczor oraz radny Jerzy Pluciński).

ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania i stosowania innych ulg w spłacaniu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy - ordynacja podatkowa głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady gminy do w/w projektu uchwały.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że proponowany 3 – letni okres wygaśnięcia należności jest zbyt krótki dla Gminy.
Wójt Gminy w odpowiedzi stwierdził, że radny Barczyński ma rację, ale często zdarzają się sytuacje, szczególnie przy należnościach za wodę, że mieszkańcy nie płacą z powodu trudnej sytuacji. Jednak często po wyjściu z “dołka finansowego” mogliby spłacić powstałe zaległości. Wójt zwrócił uwagę, że w wielu przypadkach komornik nie jest w stanie ściągnąć należności i sprawa kierowana jest do sądu lecz w dalszym ciągu się nie rozwiązuje. Może więc lepiej dać takiej osobie szansę, by z “czystym kontem” zaczęła od nowa. Wójt dodał, że czasami warto uznać po trzech latach należności jako nieściągnięte by nie obciążać tych mieszkańców.
Radny Jan Palmowski zapytał, czy zapis punktu piątego mówiący o tym, że można nie ściągać należności, gdy jej ściągnięcie zagraża ważnym interesom dłużnika, nie spowoduje nadużyć? Radny zwrócił uwagę, że w projekcie uchwały nie zawarto informacji o jakie kwoty należności chodzi.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że nie należy odczytywać słowa interes, jako tożsame ze słowem biznes, związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, dodając, że słowo” interes" występuje również w innych ustawach. Wójt wyjaśnił, że wszelkie umorzenia i przedawnienia ujmowane są w sprawozdaniach z wykonania budżetu gminy, w związku z czym Rada Gminy ma możliwość określenia , czy powstają nadużycia w tej materii.
Radny Andrzej Barczyński wyraził obawy, czy zapisy ujęte w projekcie uchwały nie staną się furtką do korzystania z możliwości nie wnoszenia opłat za pobór wody. Mogą pojawić się osoby, które nie będą chciały płacić podatków i opłat lokalnych. Zdaniem radnego zapis §3 ust.1 pkt 4 jest zbędny.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę , że zapis projektu uchwały mówi o możliwości, a nie o przymusie umorzenia.
Wójt Gminy wyjaśnił, że uchwała dotyczy wyłącznie należności niepodatkowych. Zaległości podatkowe reguluje ustawa o podatkach i opłatach, dodając, że nie upiera się przy omawianym zapisie. Omawiany punkt można wykreślić, ale należy zwrócić uwagę, że podczas kolejnych analiz budżetu, zaległości będą rosły. Wójt poinformował, że w każdym przypadku umarzania prowadzone jest postępowanie administracyjne.
Radny Andrzej Barczyński postawił wniosek o wykreślenie z projektu uchwały punktu czwartego zawartego w § 3 ust.1.
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie wniosku radnego Barczyńskiego.

Za przyjęciem wniosku radnego Barczyńskiego o wykreślenie z projektu uchwały punktu czwartego zawartego w § 3 ust.1. głosowało 5 radnych, przeciw – 6, wstrzymujących się – 2. Wniosek upadł.

Radny Jan Palmowski stwierdził, iż ma wątpliwości co do zasadności zapisu § 5 mówiącego o nie naliczaniu odsetek za zwłokę jeżeli ich wysokość nie przekracza na dzień zapłaty 2,oo zł. Radny postawił wniosek o przyjęcie kwoty 1,oo zł.

Za przyjęciem wniosku radnego Palmowskiego głosowało 3 radnych, przeciw – 10, wstrzymujących się – 0. Wniosek upadł.

Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszej dyskusji odczytał projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIV/99/04 w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania i stosowania innych ulg w spłacaniu należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia “Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2004” wskazywano na:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIV/100/04 w sprawie przyjęcia “Programu współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2004”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji i sposobie ich rozliczania głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do przedstawionego projektu uchwały.
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIV//101/04 w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji i sposobie ich rozliczania, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania planu miejscowego dla obszaru ograniczonego ul. Targową, terenami leśnymi (działkami nr 85/1 LP i 85/2 LP), linią kolejową, ul. Leśną, ul. Wyzwolenia, ul. Rzemieślniczą wraz z zabudową od ul. Rzemieślniczej do ul. Ptasiej wraz z ul. Cichą i działką nr 130/10, ul. Młyńską i ul. Bydgoską do ul. Targowej obejmującego część centrum wsi Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do przedstawionego projektu uchwały.
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił projekt uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIV/102/04 w sprawie przystąpienia do opracowania planu miejscowego dla obszaru ograniczonego ul. Targową, terenami leśnymi (działkami nr 85/1 LP i 85/2 LP), linią kolejową, ul. Leśną, ul. Wyzwolenia, ul. Rzemieślniczą wraz z zabudową od ul. Rzemieślniczej do ul. Ptasiej wraz z ul. Cichą i działką nr 130/10, ul. Młyńską i ul. Bydgoską do ul. Targowej obejmującego część centrum wsi Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do opracowania planu miejscowego “Osiedla pod Gruszą” w Ostromecku obejmującego obszar pomiędzy drogą wojewódzką nr 551, lasem (działką nr 151/3 LP), terenem kolejowym oraz linią rozgraniczającą działkę nr 271/15z działką nr 271/19 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do przedstawionego projektu uchwały.
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Radna Barbara Łukowska zapytała, kto jest właścicielem działki nr 271/15, czy jest to własność prywatna, czy własność Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa? Radna zastanawiała się, czy jeżeli przedmiotowy grunt należy do Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, nie byłoby dobrze, by Gmina go wykupiła, a następnie sama podzieliła na działki i sprzedała osiągając zysk?
Wójt Gminy wyjaśnił, że przedmiotowy grunt jest własnością Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, ale jej kierownictwo wie o tym, że grunt jest przeznaczony pod budownictwo i nie będzie chciało go zbyć za cenę wielokrotnie niższą od tej, którą uzyska zbywając działki.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami “za” - jednogłośnie podjęła uchwałę nr XIV/103/04 w sprawie przystąpienia do opracowania planu miejscowego “Osiedla pod Gruszą” w Ostromecku obejmującego obszar pomiędzy drogą wojewódzką nr 551, lasem (działką nr 151/3 LP), terenem kolejowym oraz linią rozgraniczającą działkę nr 271/15z działką nr 271/19, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie dzierżawy części nieruchomości zabudowanej, działki nr 122/1 położonej w Dąbrowie Chełmińskiej przy ulicy Bydgoskiej 54 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do przedstawionego projektu uchwały.
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały

(W tym momencie radny Bartosz Giłka opuścił salę obrad. Aktualny stan Rady – 12 osób).

Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności dwunastu radnych, dwunastoma głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIV/104/04 w sprawie dzierżawy części nieruchomości zabudowanej, działki nr 122/1 położonej w Dąbrowie Chełmińskiej przy ulicy Bydgoskiej 54, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004 głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do przedstawionego projektu uchwały.
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały oraz przedstawił wniosek Policji o przyznanie dotacji na zakup paliwa. Wójt Gminy przedstawił wniosek o przyznanie dotacji na zakup paliwa dla Posterunku Policji w Dąbrowie Chełm. w kwocie 2 000,oo zł.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że skoro policja nie wykorzystała jeszcze limitu , to może dotację na paliwo należy przyznać w sierpniu bieżącego roku?
Przewodniczący Rady Gminy przeprowadził głosowanie wniosku Wójta Gminy o przyznanie dotacji w kwocie 2.000 zł na zakup paliwa dla Policji na obecnej Sesji Rady Gminy.

Za przyjęciem w/w wniosku Wójta Gminy głosowało 12 radnych, przeciw – 1.


Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności 13 radnych, trzynastoma głosami “za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XIV/97/04 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2004, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.

ad.15. W dyskusji nad projektu herbu Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia poinformował o ogłoszonym konkursie na herb Gminy, dodając, że podczas rozstrzygnięcia wybrano pewne warianty stanowiące podstawę wzoru herbu oraz opracowano dodatkowe trzy warianty herbu (których Komisje nie omawiały).
Radny Jan Szramkowski stwierdził, że jego zdaniem projekt nr 1 jest najodpowiedniejszy, ponieważ kolor zielony symbolizuje las – dąbrowę, natomiast kolor niebieski – Rzekę Wisłę, która stanowi naturalną granicę pomiędzy Gminą, a miastem Bydgoszcz. Zdaniem radnego liść i owoce dębu należałoby umieścić na zielonym tle.
Wójt Gminy wyjaśnił, że artysta plastyk, członek Komisji, która zajmuje się opracowaniem projektu herbu stwierdził, że umieszczenie liścia i owoców dębu na zielonym tle spowoduje, wrażenie ciężkości.
Radna Barbara Łukowska oraz radny Bartosz Giłka zaproponowali uznanie jako herbu Gminy projektu nr 3 – gałązki dębu (wraz z dwoma listkami i owocami) w kolorze złotym, na zielonym tle.
Radna Regina Bukowska poparła propozycję radnych Łukowskiej i Giłka.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że aby dokonać wyboru herbu należy wiedzieć coś na temat heraldyki.
Wójt Gminy wyjaśnił, że przedstawione wzory odpowiadają wymogom heraldyki.
Radny Jan Palmowski dodał, że herb powinien być dokładnie związany z nazwą.
Wójt Gminy poinformował, że czerwone pasy na projekcie nr 5 i nr 6 nie mają znaczenia, stanowią ubogacenie herbów.
Radny Witold Siewert zaproponował wybór projektu nr 3 wyjaśniając: “zielona Dąbrowa od lasu dębowego”. Radny zastanawiał się, czy nie należałoby uwzględnić w herbie drugiego członu nazwy Gminy “Chełmińska” i umieścić na nim mały herb Miasta Chełmna.
Radny Bartosz Giłka zwrócił uwagę, że umieszczenie w herbie Gminy Dąbrowa Chełmińska herbu Miasta Chełmna może spowodować, że nasza Gmina będzie kojarzona z powiatem chełmińskim.
Wójt Gminy wyjaśnił, że dodawanie herbów innych miejscowości jest niemożliwe.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji przeprowadził głosowanie nad wnioskiem grupy w/w radnych, by jako herb Gminy Dąbrowa Chełmińska ustanowić projekt nr 3 (gałązka dębu z liśćmi i owocami, w kolorze złotym, na tle zielonym).

Za przyjęciem w/w propozycji głosowało dziesięciu radnych, przeciw - wstrzymujących się – 1.

(Dwóch radnych nieobecnych na sali obrad podczas głosowania).

Rada Gminy jako projekt herbu Gminy Dąbrowa Chełmińska przyjęła wzór nr 3 – gałązka dębu w kolorze złotym, na zielonym tle.

Ad.16. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że w okresie międzysesyjnym Komisja spotykała się jeden raz. Komisja omawiała tematykę związaną z programem Sesji Rady Gminy .
Radna Barbara Łukowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, na którym omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy oraz odbyto wizytację ośrodków Zdrowia na terenie Gminy.
Radny Witold Siewert – Członek Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformował, że w okresie międzysesyjnym komisja spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy, przeanalizowano protokół z wizytacji wybranych jednostek OSP oraz odpowiedź Wójta Gminy na wnioski zawarte w przedmiotowym protokóle. Radny poinformował, że w związku z nagannym zachowaniem się Komendanta Gminnego OSP wobec członków Komisji dokonujących wizytacji Jednostki OSP w Dąbrowie Chełmińskiej Komisja postanowiła przekazać protokół z wizytacji Zarządowi Gminnemu OSP z prośbą o ustosunkowanie się do sprawy i wyciągnięcie konsekwencji wobec Komendanta.

Ad.17. W punkcie “sprawy różne” głos zabrali:

  1. Radny Witold Siewert zwrócił uwagę na konieczność wykaszania poboczy dróg. Wójt Gminy poinformował, że realizowane jest wykaszanie poboczy na skrzyżowaniach, ale ta akcja zostanie przerwana i będzie realizowane wykaszanie poboczy dróg powiatowych i gminnych.
  2. Wójt Gminy przedstawił pismo Starosty Bydgoskiego informującego o nowym systemie ewidencji pojazdów oraz kosztach zakupu i obsługi nowego sprzętu komputerowego z oprogramowaniem.
    Wójt zwrócił się z prośbą o podjęcie decyzji o pozostawieniu w Gminie lub przeniesieniu do Bydgoszczy Wydziału Komunikacji.
    Radny Andrzej Barczyński wyraził swe oburzenie, przypominając, że jeszcze nie tak dawno Rada miała znaleźć w budżecie Gminy środki finansowe na dofinansowanie wynagrodzenia podinspektora ds. komunikacji, a teraz proponuje się kolejne koszty. Radny dodał, że największa odpowiedzialność spada zawsze na samorządy lokalne, ponieważ wyborcy znają swoich przedstawicieli, zasiadających w Radzie Gminy. Radny dodał, że niezadowolenia społeczeństwa spadnie na radnych. Chyba przyjdzie czas, że trzeba będzie się zbuntować. Radny stwierdził, że powoli zaczyna się ubezwłasnowolnianie samorządu. Radny stwierdził, że należy się buntować.
    Przewodniczący Rady Gminy poparł wypowiedź radnego Barczyńskiego.
    Radny Jan Palmowski ostrzegł, że gdy Wydział Komunikacji pozostanie w Gminie, po upływie kilku miesięcy mogą pojawić się dodatkowe koszty. Radny dodał, że wg pisma Starosty, koszty utrzymania wyniosą około 40 000 zł rocznie.
    Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy poinformowała, że od chwili przejęcia komunikacji, Starostwo powiatowe nie przekazało żadnych środków na utrzymanie biura, sprzętu, oprogramowania itp. Każdego roku przed opracowaniem projektu budżetu Wójt Gminy zwraca się do Starostwa o zabezpieczenie środków finansowych na funkcjonowanie obsługi pojazdów. Sekretarz Gminy zwróciła uwagę na obecne koszty utrzymania ewidencji pojazdów, które wynoszą w granicach 5.000,oo zł rocznie i pokrywane są ze środków budżetu gminy.
    Radny Witold Siewert stwierdził, że najważniejszą rzeczą jest służyć społeczeństwu, dlatego trzeba będzie ponieść koszty i nie utrudniać mieszkańcom dostępu do administracji. Radny Siewert postawił wniosek o pozostawienie wydziału komunikacji w Urzędzie Gminy.
    Radna Marlena Łobocka zapytała, skąd wziąć środki finansowe na utrzymanie ewidencji pojazdów?
    Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że jeżeli Rada Gminy zdecyduje się na pozostawienie ewidencji pojazdów w Gminie, to na sierpniowej Sesji zaproponuje odpowiednie zmiany do budżetu gminy. Wójt dodał, że dotychczasowe utrzymanie wydziału komunikacji spoczywa w głównej mierze na Gminie. Powiat pokrywa tylko koszty pracownika w wynegocjowanym wymiarze. Wójt zwrócił uwagę na zawarty w piśmie termin 12 czerwca na wypracowanie jednoznacznej deklaracji w tej sprawie.

    W wyniku dyskusji Rada Gminy przy ośmiu głosach “za” i pięciu “przeciwnych” wypracowała następujące stanowisko: o utrzymaniu w tut. Gminie filii Wydziału Komunikacji i Dróg Starostwa Powiatowego w Bydgoszczy. W związku z powyższym Rada upoważniła Wójta Gminy do podpisania porozumienia w sprawie utrzymania w/w filii oraz do zabezpieczenia jej funkcjonowania zarówno pod względem personalnym, jak i finansowym.
    Jednocześnie zwróciła się do Wójta o zabezpieczenie w budżecie gminy odpowiednich środków finansowych na realizację w/w zadania w roku 2004 i przedstawienie na kolejnej Sesji Rady Gminy stosownego projektu zmian do budżetu.
  3. Wójt Gminy poinformował, że w wydatkach inwestycyjnych budżetu gminy zaplanowano rozbudowę budynku Urzędu Gminy. Projektantka zaproponowała, zastanowienie się nad przebudową klatki schodowej i likwidacji istniejących barier architektonicznych i utrudnień. Wójt dodał, że jeżeli Rada Gminy wyrazi zgodę na wykonanie remontu klatki schodowej, to znacznie wzrosną koszty remontu, który zostałby przełożony na rok przyszły, natomiast w roku bieżącym zlecono by wykonanie projektu.
    Radny Jan Szramkowski stwierdził, że budynek Urzędu Gminy na tle Dąbrowy Chełm. wygląda bardzo skromnie. Radny jest zdania, że jeżeli chce się coś zrobić, to należy zrobić to dobrze, dodając, że proponuje, aby nie zbliżać budynku Urzędu do jezdni.
    Radny Witold Siewert zwrócił uwagę, że zakończono już budowę szkół, sal gimnastycznych. W interesie całego społeczeństwa byłoby wybudowanie nowego budynku Urzędu. Rozbudowa istniejącego obiektu spowoduje stratę pomieszczeń i przesunięcie budynku w kierunku jezdni. Radny dodał, że jest zwolennikiem budowy nowego obiektu.
    Wójt Gminy poinformował, że remont budynku Urzędu spowoduje przesunięcie go o jeden metr w stosunku do stanu istniejącego i nie spowoduje to straty biur. Przebudowa klatki schodowej spowoduje pomniejszenie biur o około jeden metr. Wójt wyjaśnił, że koszt budowy nowego Urzędu Gminy wyniesie kilka milionów złotych. Jeżeli Rada Gminy zadecyduje, że należy wybudować nowy obiekt na potrzeby Urzędu, wówczas remont nie zostanie wykonany, ale nie będzie również budowy nowego budynku ze względu na inne ważniejsze inwestycje, np. kanalizacja ściekowa.
    Radna Barbara Łukowska zapytała, czy jest już opracowany projekt rozbudowy Urzędu Gminy oraz czy będzie można się z nim zapoznać? Radna dodała, że budynek Urzędu powinien zostać już dawno wybudowany, dodając, że w innych gminach urzędy są dużo ładniejsze.
    Wójt Gminy zwrócił uwagę, że na terenie naszej Gminy jest nowoczesna sieć szkół, dodając, że można było dziesięć lat temu pobudować nowy Urząd, ale dzisiaj dzieci uczyłyby się w starych i niefunkcjonalnych pomieszczeniach. Wójt kończąc swą wypowiedź stwierdził, że nie będzie budowy nowego Urzędu Gminy, ponieważ nas na to nie stać.
    Przewodniczący Rady Gminy zaproponował, aby Komisje Rady Gminy omówiły kwestie remontu budynku Urzędu Gminy na swych sierpniowych posiedzeniach.

    Rada Gminy jednogłośnie przyjęła w/w propozycję Przewodniczącego Rady Gminy.
  4. Radna Barbara Łukowska przypomniała, że w budżecie gminy na 2004 rok zabezpieczono środki finansowe na adaptację budynku po starej szkole podstawowej w Ostromecku na potrzeby świetlicy wiejskiej i biblioteki. Radna poinformowała, że w ramach realizacji tej inwestycji można zwrócić się o przyznanie środków unijnych. Radna dodała, że na razie jeszcze nie przyjmuje się wniosków w tej sprawie, ale obawia się, że możemy nie zdążyć, ponieważ jest wymóg opracowania projektu adaptacji. Radna zwróciła się z prośbą, by w jakiś sposób to przyspieszyć.
    Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że inwestycja jest wykonywana z zamiarem otrzymania dotacji ze środków “unijnych”.

ad.18. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 1:15 zamknął XIV Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska (9 czerwca 2004)
Opublikował: Dorota Kraska (16 września 2004, 11:44:34)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 2015