PROTOKÓŁ NR XXIV/09


P R O T O K  Ó Ł   NR   XXIV/09
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 26 czerwca 2009 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 11:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
Radni nieobecni:
Robert Borek,
Gabriel Zukierski.
 
W Sesji udział wzięli:
-   Radni Rady Gminy wg listy obecności,
-   mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
-   mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
-   mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
-   inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
-   mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
-   mgr Małgorzata Sadurska – Kierownik Zespołu Oświaty Samorządowej,
-   Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego,
-   Danuta Węgrowska – Kierownik Gminnej Biblioteki Publiczno – Szkolnej w Dąbrowie Chełm.
-   Marek Rogawski – Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon,
-   Modest Paliwoda – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej,
-   Włodzimierz Młodawski – Inspektor ds. obrony cywilnej,
-   Longina Tomczyk - Radna– Przedstawiciel Kujawsko – Pomorskiej Izby Rolniczej,
-   Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Powołanie Sekretarza obrad.
  2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
  3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  5. Informacja na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy:
    a)      informacja Kierownika Posterunku Policji,
    b)      informacja Komendanta Gminnego OSP,
    c)      informacja Wójta Gminy z zakresu obrony cywilnej.
  6. Sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publiczno - Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej.
  7. Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych.
  8. Projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości rolnej.
  9. Projekt uchwały w sprawie zgody na przedłużenie umowy dzierżawy części działki nr 38 położonej w obrębie geodezyjnym Dąbrowa Chełm. na okres dłuższy niż 3 lata.
  10. Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości.
  11. Projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowych przeznaczonych od drogę gminną lokalną przy ulicy Wyzwolenia w Dąbrowie Chełmińskiej.
  12. Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XIX/134/08 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 26 września 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Królewskim.
  13. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Królewskim.
  14. Projekt uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w 2010 roku.
  15. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009.
  16. Zaopiniowanie Uchwały Rady Miasta Bydgoszczy w sprawie projektu uchwały o przekształceniu Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego im. dr E. Warmińskiego w Bydgoszczy polegającego na likwidacji komórki działalności podstawowej.
  17. Informacja z prac Komisji za okres międzysesyjny.
  18. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
  19. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radną Lidię Mandra na Sekretarza obrad. Radna Mandra wyraziła zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.2. Do protokółu z XXIII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXIII Sesji.
 
ad.3. Wójt Gminy przedłożył Radzie Gminy informację na temat swojej działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o podanie informacji, na jakim etapie są sprawy remontów dróg powiatowych oraz kwestie gospodarki odpadami.
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że drogi powiatowe są w trakcie remontowania. Poinformował o zaawansowaniu prac. W kwestii gospodarki odpadami Wójt Gminy poinformował, że Gmina korzysta z bydgoskiego wysypiska śmieci i musi być podpisane porozumienie w tej sprawie, a wcześniej stosowna uchwała.
Radny Szymon Dunal zapytał, czy dawna sala gimnastyczna w Czemlewie ma być przeznaczona na mieszkania?
Wójt Gminy odpowiedział twierdząco, dodając, że pawilon szkolny jest adoptowany na mieszkania.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, trzynastoma głosami „za” – jednogłośnie i bez uwag przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.4. W punkcie „Interpelacje, zapytania i wolne wnioski” podnoszono następujące kwestie:
Radny Jan Palmowski zapytał, czy mieszkania w dawnej szkole w Gzinie zostały przewidziane do sprzedaży?
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że odpowiedź zostanie udzielona w punkcie „sprawy różne”.
 
ad.5. W dyskusji na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w informacji.
 
a)      informacja Kierownika Posterunku Policji:
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że inicjatywa policji dotycząca współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej jest bardzo dobra. Radny zwrócił się o podanie informacji, czy ta współpraca już się odbywa oraz jak wyglądają kwestie organizacyjne. Radny dodał, że od kilku lat trwa akcja alarmowego numeru telefonu 112, czy to działa?
Marek Rogawski – Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon przedstawił informacje na temat współpracy z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Dodał, że w dniu dzisiejszym zostanie podpisane stosowne porozumienie. Komendant przedstawił informacje na temat interwencji. 70% z nich dotyczy przemocy w rodzinie. Wyjaśnił, że chce, by informacje na temat przemocy w rodzinie posiadali również pracownicy GOPS.
Poinformował, że w bieżącym roku odbyło się kilkanaście spotkań w szkołach. Chodzi o to, by osoby wiedziały, gdzie się zgłosić i by GOPS potrafił udzielić pomocy. Działania będą się odbywały przy współpracy z Prokuraturą Rejonową Bydgoszcz – Północ. Program ma na celu zajęcie się sprawcą. Odbywają się również spotkania z nauczycielami i pedagogami szkolnymi. Komendant przedstawił informacje o działaniach profilaktycznych związanych z uzależnieniami, informacje na temat funkcjonowania numeru alarmowego 112 oraz inne informacje dotyczące przestępstw i zdarzeń, do których doszło w bieżącym roku. Niepokojącym zjawiskiem na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska  jest przemoc w rodzinie i spożycie alkoholu, poza tym jest gminą bardzo spokojną.
Komendant złożył podziękowanie za dofinansowanie płatnych patroli.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o wyjaśnienie kwestii pozwoleń na posiadanie broni przez osoby dopuszczające się przemocy w rodzinie.
Marek Rogawski – Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon wyjaśnił, że postępowanie karne toczy się swoim trybem, a administracyjne swoim. Samo zabranie pozwolenia na broń nie będzie skutkowało tym, że osoba przestanie grozić rodzinie.
Radna Danuta Węgierska zapytała, czy istnieje możliwość, by część wcześniejszych patroli przesunąć na godziny nocne z uwzględnieniem miejsc szczególnie niebezpiecznych?
Marek Rogawski – Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon wyjaśnił, że to zależy od Komendanta Miejskiego. To n kieruje dodatkowe patrole. Dodał, że będzie się starał dyslokować patrole w godzinach popołudniowych, ale nocnych nie ma potrzeby, ponieważ między godziną 2:00 – 6:00 nic się nie dzieje i wysyłanie na teren gminy patroli jest w takim przypadku marnowaniem sił i środków. Co najmniej do godziny 24:00 będą dyslokowane patrole w Ostromecku. Gdy odbywają się dyskoteki, wówczas kieruje się w dane miejsce większą liczbę patroli.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę na często powtarzające się sytuacje, w których sprawca przemocy w rodzinie jest doprowadzany do aresztu, a następnie z niego wypuszczany i dochodzi wtedy mnóstwo tragedii, cierpi rodzina, sąsiedzi i na końcu sam sprawca, który często sam sobie wymierza sprawiedliwość. Radny zapytał, czy w tym kierunku zostały podjęte jakieś działania?
Marek Rogawski – Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon w odpowiedzi poinformował, że właśnie dlatego policja współpracuje z GOPS. Wyjaśnił, że sąd nie musi skazywać takich osób na areszt, ale kieruje na leczenie itp.
Radny Arnold Drążyk poinformował, że w ostatnim czasie dużo się mówi o progach zwalniających i sporo się ich instaluje. Czy te progi skutkują uregulowaniem ruchu, czy pomagają takiej służbie? Radny zwrócił uwagę, że najbardziej groźnymi użytkownikami dróg są motocykliści, a progi zwalniające nie są dla nich przeszkodą. Dodał, że przejeżdżające przez progi ciężkie samochody czynią ogromny hałas. Zdaniem radnego należałoby rozważyć czy te progi warto instalować.
Marek Rogawski – Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon wyjaśnił, że progi są zakładane na wniosek radnych, a obowiązują one tylko przy szkołach. Zakładają je zarządy dróg. Dodał, że nie badał tego zjawiska i trudno mu powiedzieć, czy progi przynoszą oczekiwane skutki. Zdaniem Komendanta najlepszym rozwiązaniem byłaby zmiana mentalności kierowców.
 
b)      Rada Gminy nie wniosła uwag do informacji Komendanta Gminnego OSP.
 
c)      informacja Wójta Gminy z zakresu obrony cywilnej:
Włodzimierz Młodawski - Inspektor ds. obrony cywilnej przedstawił informacje na w/w temat i zwrócił się o sugestie i uwagi do planu obrony cywilnej. Podziękował wszystkim, którzy umożliwili zbieranie danych do planu.
Marek Rogawski – Komendant Komisariatu Policji Bydgoszcz – Fordon zwrócił się o umieszczenie w lokalnej prasie zdjęć dzielnicowych z numerami telefonów.
Redaktor Gazety Regionalnej Powiat poinformowała, że będzie miała to na uwadze i porozmawia o tym z redaktorem naczelnym
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie informacje na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informacje na temat stanu bezpieczeństwa na terenie Gminy, które stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
 
ad.6. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności Gminnej Biblioteki Publiczno - Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w sprawozdania.
Stanisław Buś – Przewodniczący Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku złożył podziękowania za bardzo dobry kontakt ze szkołą i szereg inicjatyw.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Gminnej Biblioteki Publiczno - Szkolnej w Dąbrowie Chełmińskiej, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIV/199/09 w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zbycia nieruchomości rolnej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIV/200/09 w sprawie zbycia nieruchomości rolnej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.9. Projekt uchwały w sprawie zgody na przedłużenie umowy dzierżawy części działki r 38 położonej w obrębie geodezyjnym Dąbrowa Chełmińska na okres dłuższy niż 3 lata głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych przy trzynastu glosach „za” - jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIV/201/09 w sprawie zgody na przedłużenie umowy dzierżawy części działki r 38 położonej w obrębie geodezyjnym Dąbrowa Chełmińska na okres dłuższy niż 3 lata, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIV/202/09 w sprawie nieodpłatnego przejęcia nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.11.W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod drogę gminną lokalną przy ul. Wyzwolenia w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIV/203/09 w sprawie nabycia nieruchomości gruntowych przeznaczonych pod drogę gminną lokalną przy ul. Wyzwolenia w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12. Projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały nr XIX/134/08 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 26 września 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Królewskim głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o zadeklarowanie, że gdy tylko będzie taka możliwość, plan, który wycofano zostanie opracowany i wykonany.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIV/204/09 w sprawie uchylenia uchwały nr XIX/134/08 Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska z dnia 26 września 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Królewskim, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Królewskim głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIV/205/09 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Królewskim, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w 2010 roku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały:
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały, ale wywołał on mnóstwo kontrowersji i niedomówień.
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja nie zajęła stanowiska w sprawie.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja nie wypracowała stanowiska w sprawie.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że dotychczasowe zasady podziału środków budżetowych dla sołectw w myśl przepisów muszą zniknąć, ale jako sołtys i praktyk stwierdził, że zmierza to w niewłaściwym kierunku. Wnioski, uzasadnienia, projekty, zebrania wiejskie. Zgodnie z nowymi regulacjami dany projekt wymaga zatwierdzenia, a następnie do dnia 30 września te projekty muszą zostać zgłoszone. Rada Gminy ma 30 dni na zatwierdzenie poprawek w projekcie. Przypomniał, że do tej pory funkcjonowanie rad soleckich było dla Urzędu Gminy korzystne, bo wsie potrafiły poprzez swój wkład pracy powiększyć to, co otrzymały z budżetu gminy. Proponowane zmiany są zdaniem radnego znacznie gorsze od stosowanych obecnie w Gminie. Zwrócił uwagę na mnóstwo spraw tzw. Papierkowych. Sołtysi nie mają tyle czasu, by takie dokumentacje prowadzić. Dodał, iż nie jest zwolennikiem zaproponowanej metody i jego zdaniem nic dobrego z tego nie wyniknie.
Radny Szymon Dunal poinformował, że na szkoleniu dot. w/w funduszy poinformowano, że skończy się kawa i ciasteczka, wobec tego jak zorganizować dzień dziecka, czy spotkania opłatkowe dla starszych? Radny zastanawiał się, jaki cel będzie miał w tej sytuacji fundusz sołecki?
Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo zwrócił uwagę, że by przyciągnąć mieszkańców na festyny itp. musi być zorganizowany poczęstunek oraz nagrody za udział w konkursach.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że wyodrębnienie funduszu soleckiego nie jest inicjatywą oddolną. Dodał, że kwoty dla poszczególnych sołectw będą znacznie większe. Nowe zasady na pewno będą stanowiły znaczne utrudnienia dla sołtysów, ale może, gdy nabierze się praktyki będzie to inaczej funkcjonowało.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że nie powinno się dyskutować, czy przyjąć ten fundusz, czy nie. Sołtysi pewnie jeszcze nie wiedzą, jak on ma funkcjonować, ale nie można rad sołeckich pozbawić środków finansowych. Dodał, że inne organizacje na terenie gminy też muszą się rozliczać, pisać uzasadnione wnioski itp. i dają sobie z tym radę.
Dodał, iż nowe zasady będą funkcjonowały podobnie, jak obecne, zebranie wiejskie uchwali plan wydatków sołectwa, tak, jak było do tej pory.
Radny Andrzej Barczyński zauważył, że ochotnicze straże pożarne mają wąski wycinek zadań, natomiast sołtys jest od wszystkiego, wysłuchania problemów mieszkańców, kultury, pomocy itp. Zakres pracy sołtysa jest ogromny. Inicjatywy społeczne zaczynają zwolna zanikać z różnych przyczyn. Gdy społeczeństwo jest bogate chętnie się udziela, a teraz, w dobie kryzysu obserwuje się walkę o przetrwanie.
Radny Arnold Drążyk zauważył, że ten wyodrębniony fundusz sołecki przypomina działanie stowarzyszeń, których jest niewiele, ponieważ bardzo trudno zdobyć pieniądze. Sołtys jest „ojcem” całej wioski, interesuje się wszystkim, każdą rędziną, a teraz otrzyma dodatkowe zadanie i w efekcie stanie się urzędnikiem w pełnym tego słowa znaczeniu.
Wójt Gminy poinformował, iż podejrzewa, że gdyby w naszej gminie nie było wyodrębnionych środków dla sołectw, pewnie dziś wszyscy przyjęliby przedmiotową ustawę z radością, podczas, gdy w chwili obecnej dyskutuje się nad tym, by nie zepsuć, tego, co przez te wszystkie lata zostało wypracowane. Sam nie wie, czy to rozwiązanie będzie korzystne. Z informacji, jakie posiada, tryb przygotowania wniosku będzie podobny do przyjętego obecnie. Dodał, że obawia się, iż wprowadzenie funduszu sołeckiego może w niektórych sołectwach zabić inicjatywę społeczną, ale wrowadzenie uchwały o funduszu sołeckim spowoduje zwiększenie środków dla sołectw i uporządkuje budżet gminy.
Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że jako sołtys dba o sołectwo i wszystkiego pilnuje działając dodatkowo w innych organizacjach. Pilnuje wydatków i uchwał zebrania wiejskiego. Dodała, że otrzymane z budżetu gminy środki są rzetelnie i gospodarnie wydatkowane i rozliczane.
Radny Ryszard Kaczor przypomniał, że to dzięki zaangażowaniu społecznemu powstały obiekty, z których gmina dziś może być dumna. Zdaniem radnego proponowany fundusz jest niewłaściwy, ponieważ trzeba omówić mnóstwo spraw organizacyjnych i wewnętrznych.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że nie ma jeszcze interpretacji dot. zasad wydatkowania środków sołeckich,brak wykładni w tej kwestii.
Stanisław Armknecht – Sołtys Sołectwa Czemlewo poinformował, że jest przeciwny nowym regulacjom dotyczącym funduszu sołeckiego.
Radny Arnold Drążyk zwrócił uwagę, iż na brak wykładni prawnej oraz, że w zasadzie nic nie wiadomo na temat stosowanie ustawy regulującej tworzenie i wykorzystanie funduszy sołeckich. Dodał, że jest zniesmaczony przygotowaniem projektu w/w uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, iż uchwała musi zostać podjęta ze względu na określone prawem terminy.
Radny Ryszard Kaczor zauważył, że nigdzie nie napisano, że trzeba utworzyć fundusz sołecki, może należy pozwolić by inni go zastosowali, ponieważ mówi się o wdrożeniu tego funduszu od 2010 roku. Dodał, że jest zwolennikiem kontynuowania przynajmniej przez rok dotychczasowych zasad, tyle, że zapisanych w budżecie w inny sposób. Należy pozwolić innym „przetestować” ten program.
Sekretarz Gminy stwierdziła, że nie należy odbierać tego w ten sposób,  że nie można kupować kawy i ciasteczek w ogóle. Można zapisać sobie w danym przedsięwzięciu taki zakup, bo zezwala się na organizowanie imprez typu święto pieroga czy truskawki. Zdaniem Sekretarz Gminy sołtysi będą mieli mniej pracy. Każde zadanie i tak zgodnie ze statutem zatwierdza zebranie wiejskie.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że bardzo dokładnie wysłuchała wypowiedzi szczególnie sołtysów, ale mimo wielu negatywnych uwag należy do tego funduszu przystąpić, by sołectwo dysponowało jakimkolwiek funduszem.
Radny Ryszard Kaczor zapytał, czy środki dla sołectw nie mogą być na przyszły rok rozdysponowane według obecnych zasad?
Wójt Gminy poinformował, że również jest zniesmaczony, ale ustawa dopiero weszła w życie, a do 30 czerwca muszą być podjęte uchwały. Rozporządzenia dopiero mają zostać wydane, ale w najbliższym czasie nie będzie. Niczego nie ukrywa. Wyjaśnił, że jego obowiązkiem było przygotowanie projektu uchwały, ale jeśli uchwała o funduszu sołeckim nie zostanie podjęta, nie zlikwiduje środków dla sołectw. Zdaniem Wójta samorząd, który kończy się na gminie nie jest samorządem.
Radny Roman Zieliński stwierdził, że rozwiązanie zaproponowane przez Wójta Gminy byłoby najwłaściwsze.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że według nowych regulacji najwięcej zyskają małe sołectwa i każde sołectwo będzie miało znacznie większe środki niż dotychczas, co również należy wziąć pod uwagę.
Skarbnik Gminy przedstawiła różnice obecnych środków dla sołectw i tych, które sołectwa otrzymają po utworzeniu funduszu sołeckiego.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż wyczytała, że rada gminy może zwiększyć ten fundusz, w związku z tym większym sołectwom będzie można w/w fundusz odpowiednio zwiększyć.
Wójt Gminy wyjaśnił, że fundusz można zwiększyć tylko wszystkim sołectwom. Musi występować równość podmiotów. Ewentualny wzrost może być określony albo procentowo albo kwotowo dla wszystkich sołectw jednakowo.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, iż nigdzie nie ma informacji, że trzem największym sołectwom nie będzie można dorównać do wskaźnika, który przekraczają.
Radny Jan Palmowski wskazał, że każde sołectwo zyska, ale najpierw należy zadecydować, czy utworzyć w/w fundusz, a dopiero potem omawiać szczegóły.
Skarbnik Gminy poinformowała, że działania rozpoczną się dopiero w 2010 roku, ale jak dotąd nie ma żadnych orzeczeń sądowych, a skoro obowiązuje równość podmiotów, ustawodawca nie przewiduje dodatkowych środków dla kilku sołectw.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji oraz w związku z tym, że jedna z Komisji pozytywnie zaopiniowała utworzenie funduszu sołeckiego, odczytał i poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie utworzenia funduszu sołeckiego.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dziewięciu głosach „za” , jednym przeciwnym i trzema wstrzymującymi podjęła uchwałę nr XXIV/198/09 w sprawie wyodrębnienia funduszu sołeckiego w 2010 roku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad 15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przekazania skargi Prokuratora Rejonowego w Bydgoszczy z dnia 17 czerwca 209 r. Syg. Akt Pa 41/09 oraz udzielenia odpowiedzi na skargę Prokuratora Rejonowego w Bydgoszczy i przekazania jej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIV/206/09 w sprawie przekazania skargi Prokuratora Rejonowego w Bydgoszczy z dnia 17 czerwca 209 r. Syg. Akt Pa 41/09 oraz udzielenia odpowiedzi na skargę Prokuratora Rejonowego w Bydgoszczy i przekazania jej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy zaproponował rozpatrzenie wniosku Rady Sołeckiej w Ostromecku w sprawie dofinansowania „Sołtysiady”. Przewodniczący Rady zapytał, ile sołectw zgłosiło swój udział w w/w imprezie?
Maria Łabaj - Sołtys Sołectwa Ostromecko poinformowała, że na dzień dzisiejszy zgłosiło się 7 sołectw, dwa jeszcze się nie zastanawiają, czyli udział jest niemały. Dodała, że mimo tego, że nie wszystkie sołectwa wyrażą chęć uczestnictwa, impreza się odbędzie.
Radny Szymon Dunal stwierdził, iż pomysł jest dobry, tylko ogłoszony zbyt późno. Zdaniem radnego pół roku wcześniej powinno odbyć się spotkanie z sołtysami, by wszystko zaplanować. Dodał, że w konkursach powinna brać udział cała rada sołecka, a nie osoby – mieszkańcy sołectwa.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że jest to pierwsza „Sołtysiada” i jeśli nawet nie wszystkie sołectwa wezmą w niej udział i tak będzie sukcesem. Radna wyjaśniła, że w konkursach nie musi brać udziału wyłącznie rada sołecka, jeżeli sołtys rzeczywiście nie może uczestniczyć, niech zorganizuje zastępstwo.
Radny Arnold Drążyk zauważył, że to jest pierwsza impreza i mimo, iż są niedociągnięcia, należy ją organizować.
Maria Łabaj – Sołtys Sołectwa Ostromecko poinformowała, że funkcję sołtysa sprawuje zaledwie od roku i nie miała możliwości przygotowania tej imprezy z odpowiednim wyprzedzeniem.
Radna Ewa Juchcińska poinformowała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych pozytywnie zaopiniowała przedmiotową imprezę. Zdaniem Komisji jest to wspaniały pomysł.
Radny Ryszard Kaczor pozytywnie wypowiedział się na temat imprezy. Należy się pochwała dla osób, które chcą coś organizować. Dodał, że wszystkie imprezy uważa za integracyjne. Radni są zapraszani, jest przygotowane krzesło i poczęstunek. Zwrócił uwagę, że nad przygotowaniem imprez pracuje sztab ludzi i wypadałoby z zaproszenia skorzystać, albo przynajmniej poinformować w odpowiednim terminie, że się nie skorzysta z zaproszenia.
Radny Szymon Dunal poinformował, że chciałby wziąć udział w „Sołtysiadzie” i chciałby zakupić choćby koszulki dla drużyny, ale budżet sołectwa już uchwalono.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że jedno z sołectw zamówiło koszulki z nadrukiem i zapłaciło za nie około 80 zł, więc nie stanowi to problemu.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję przyznania dotacji w kwocie 6000,oo zł w ramach dofinansowania organizacji „Sołtysiady”.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie postanowiła wydzielić z budżetu gminy środki finansowe w kwocie 6000,oo zł w ramach dofinansowania organizacji „Sołtysiady”.
 
Skarbnik Gminy omówiła zmiany do budżetu gminy.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „Za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXIV/197/09 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2009, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.17. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej przekształcenia  Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego im. dr E. Warmińskiego w Bydgoszczy polegającego na likwidacji komórki działalności podstawowej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy dwunastu głosach „za” i jednym wstrzymującym podjęła uchwałę nr XXIV/207/09 w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej przekształcenia Samodzielnego Zakładu Opieki Zdrowotnej Wielospecjalistycznego Szpitala Miejskiego im. dr E. Warmińskiego w Bydgoszczy polegającego na likwidacji komórki działalności podstawowej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.18. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Ewa Juchcińska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
 
ad.19. W punkcie „odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:
 
a) Wójt Gminy odpowiadając na pytanie zadane w punkcie „interpelacje...” wyjaśnił, że mieszkania w budynku komunalnym w Gzinie, zgodnie z uchwałą Rady Gminy przeznaczony jest do sprzedaży. Wpłynęły wnioski w tej sprawie i w tym roku dojdzie do sprzedaży w/w mieszkań.
 
b) Radna Ewa Juchcińska poinformowała, że Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych po raz kolejny poruszyła kwestie etatów dla logopedów i pedagogów szkolnych. Przypomniała, że Rada Gminy przyjęła uchwałę o ustaleniu tygodniowego wymiaru godzin i to nie jest pensum. Zdaniem radnej albo źle to zostało przyjęte, albo wystąpił błąd. Dodała, iż odczucie było takie, że jeżeli dyrektorzy będą widzieli potrzebę zwiększenia etatów pedagogów i logopedów, będzie na to zgoda.
Zwróciła uwagę, iż potrzeba zatrudnienia w pełnym wymiarze pedagogów szkolnych podkreślana jest przez wiele organów.
Przewodniczący Rady Gminy wyjaśnił, że każda uchwała Rady Gminy kierowana jest do nadzoru i jeśli występują niezgodności z prawem, wojewoda je uchyla.
Dodał, że zatrudnienie pedagogów i logopedów nie leży w kompetencji Rady Gminy. Te kwestie powinny być ustalane pomiędzy wójtem a dyrektorami szkól.
Radna Danuta Węgierska zauważyła, że Rada Gminy powinna brać pod uwagę zdanie dyrektorów szkół. Zwróciła się o opinię Stanisława Busia – Dyrektora Zespołu Szkół w Ostromecku, ponieważ w piśmie Dyrektora Zespołu Szkół w Czarżu znajduje się uzasadnienie. Dodała, że Rada nie ma wpływu na zatrudnianie, ale jej opinia może być wiążąca dla organu prowadzącego.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się o podanie liczby uczniów oraz informację, jak to się ma do obecnych etatów. Ostrzegł, iż może zaistnieć sytuacja, w której Dyrektor Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej wystąpi o dodatkowy etat pedagoga i psychologa ze względu na znacznie większą liczbę dzieci niż w Czarżu, czy Ostromecku.
Radna Ewa Juchcińska wyjaśniła, że nie należy się sugerować liczbą dzieci, mamy do czynienia z trzema odrębnymi środowiskami.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, że należy domniemywać ze w dużej populacji znajdzie się więcej problemów niż w małej.
Stanisław Buś – Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku poinformował, że łączna liczba uczniów szkoły podstawowej dochodzi do 250 , w tym około siedemdziesięciu gimnazjalistów. W Czarżu liczba uczniów wygląda podobnie, natomiast do Zespołu Szkół w Dąbrowie Chełmińskiej uczęszcza przynajmniej dwa razy więcej uczniów.
Wójt Gminy przedstawił dane z projektów organizacyjnych szkół i dodał, że wyraził zgodę na pełne etaty logopedów.
Radna Ewa Juchcińska poinformowała, że wielokrotnie w sprawozdaniach podsumowujących Kuratorium Oświaty w zaleceniach zobowiązało dyrektorów, by wnioskowali o pełne etaty logopedów i pedagogów szkolnych.
Radna Danuta Węgierska przypomniała, że na jednej z Sesji Rady Gminy rozmawiano na ten temat i była decyzja, że jeżeli dyrektorzy zgłoszą potrzebę zatrudnienia w pełnym wymiarze logopedów i pedagogów szkolnych, ich wnioski zostaną rozpatrzone pozytywnie.
Radny Błażej Stankiewicz zwrócił uwagę, że liczba dzieci nie jest miarodajna, wrócił do informacji Kierownika Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej, który zwrócił uwagę na narkotyki w Ostromecku.
 
c)  Radny Błażej Stankiewicz poinformował, że mieszkańcy Ostromecka pytają o kwestie opłat za przyłączenie do kanalizacji. Doszło do rozprawy sądowej, którą wygrał mieszkaniec. Radny zapytał, jakie będzie postępowanie w stosunku do innych mieszkańców, w związku z zaistniałą sytuacją?
Wójt Gminy poinformował, że Gmina przegrała proces i złożyła odwołanie do Sądu Okręgowego. Zwrócił uwagę, że w Polsce istnieje trzyinstancyjny tryb sądowy, nie zakłada, że którakolwiek strona przegra nie będzie się odwoływała.
 
d)  Radny Błażej Stankiewicz wskazał na zły stan jeziora w Ostromecku. Niegdyś był  tam nawieziony piasek. W chwili obecnej teren jest zaniedbany i zarasta. Radny zapytał, czy mieszkańcy będą mogli zrobić tam porządek na własną rękę.
Wójt Gminy wyjaśnił, że przedmiotowy teren jest niewyodrębnioną działką. Zwrócił się do Agencji Własności Rolnej, by zechciała Gminie go przekazać. W planie zagospodarowania przestrzennego omawiany teren nie jest przewidziany jako urządzenie komunalne, stąd szanse by Gmina go otrzymała są niewielkie.
 
e)  Radny Błażej Stankiewicz poinformował, że mieszkańcy osiedla „pod gruszą” w Ostromecku pytają o możliwość zainstalowania kratki na rynience przy wjeździe, ponieważ samochody o nią haczą.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w przypadku położenia na w/w rynience jakiejkolwiek kratki, zostanie spowolniony przepływ wody, a ilość wody opadowej jest tam ogromna. Dodał, iż zwrócił się do Zarządu Dróg o oczyszczenie terenu - rynienek.
 
f) Radny Arnold Drążyk przypomniał, że Rada Gminy podjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia planu zagospodarowania przestrzennego w Wałdowie Królewskim. Przyczyną zmniejszenia obszaru objętego planem jest przebieg planowanej linii energetycznej, a to koliduje z interesami naszych mieszkańców. Zwrócił się o wyjaśnienie kiedy mieszkańcy, którzy planują podzielenie swych gruntów na działki przeznaczone do sprzedaży będą mieli taką możliwość?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że w dniu dzisiejszym otrzymał pismo z Polskich Sieci Elektro – Energetycznych, do którego załączono mapy projektowanej linii wysokiego napięcia. W dziewięćdziesięciu kilku procentach z tego pisma wynika, że w/w linia będzie przebiegała na istniejącej sieci. Ma nadzieję, że jest to plan ostateczny, bo taka wersja została przekazana do planu województwa. Dodał, iż sądzi, że do końca przyszłego roku w/w plan będzie uchwalony i wówczas będzie można przystąpić do zmian studium.
 
g)  Radny Szymon Dunal poinformował, iż mówił wczoraj o chodniku i wójt odpowiedział, ze jest to w gestii  Zarządu Dróg Wojewódzkich.
Wójt Gminy w odpowiedzi na pytanie radnego Dunala poinformował, że na przyszły rok Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie opracowywał projekt przebudowy ul. Bydgoskiej w Ostromecku, zwrócił się, by zakres robót obejmował teren do granic Dąbrowy Chełm.
 
h) Radna Danuta Węgierska wskazała, że obok jeziora w Ostromecku, w planie zagospodarowania jest przeznaczone boisko, więc są tam urządzenia użyteczności publicznej.
Wójt Gminy w odpowiedzi przedstawił plan zagospodarowania centrum Ostromecka. Jezioro znajduje się poza planem. Dodał, że plan został opracowany w 2000 roku.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że w Strategii Rozwoju Gminy zaplanowano tam kąpielisko.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że nie określa się nieruchomości, na której to kąpielisko powstać.
Radna Danuta Węgierska wyjaśniła, że w Ostromecku nie ma innego jeziora.
Wójt Gminy wyjaśnił, że gdyby w/w teren był w planie zagospodarowania przestrzennego, Gmina wystąpiłaby o przejęcie tej działki. To na wniosek Gminy zmieniono przeznaczenie terenu na wody stojące.
 
i)   Radny Szymon Dunal zauważył, że targowisko w Dąbrowie Chełmińskiej nabrało blasku i ma nadzieję, że może w przyszłości ten plac zostanie utwardzony w całości, by służył również jako parking, ponieważ ten obecny jest już zapełniony.
Wójt Gminy odpowiedział, że to Rada Gminy dokonuje podziału środków budżetu gminy.
 
j)   Radna Ewa Juchcińska zwróciła uwagę, że kwestia etatów nie została zakończona. Dodała, iż chciałaby usłyszeć racjonalne argumenty wójta, dlaczego nie zwiększył etatów pedagogów.
 
k)  Sekretarz Gminy poinformowała, że w połowie sierpnia br zostanie zorganizowane szkolenie dotyczące kwestii funduszu sołeckiego.
Radny Arnold Drążyk zwrócił się, by o w/w szkoleniu powiadomić również radnych.
 
ad.20. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 14:45 zamknął XXIV Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 

 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (26 czerwca 2009)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (27 sierpnia 2009, 11:43:28)

Ostatnia zmiana: mgr Dorota Kraska-Wadych (12 października 2009, 15:15:24)
Zmieniono: korekta błędu pisarskiego dot. ustawowego składu Rady

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1931