PROTOKÓŁ NR 21/09 KOMISJI REWIZYJNEJ


P R O T O K Ó Ł   NR 21/09
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej
odbytego w dniu 27 marca 2009 roku
                                                                                       
Posiedzeniu przewodniczył Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji.
                                                                                       
W posiedzeniu uczestniczyli:
-         członkowie Komisji wg listy obecności,
-         Józef Hentrich – Przewodniczący Rady Gminy,
-         mgr Zbigniew Łuczak – Wójt Gminy,
-         mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy
-         mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy.
 
Porządek posiedzenia:
1.      Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za rok 2008.
2.      Przyjęcie protokółu z poprzedniego posiedzenia.
3.      Sprawy różne
 
ad.1. Komisja dokonała wnikliwej analizy sprawozdania z wykonania budżetu gminy za rok 2007, nie wnosząc zastrzeżeń do przedstawionych materiałów.
Wójt Gminy udzielił szczegółowych wyjaśnień na temat zaległości w podatkach i opłatach lokalnych.
Komisja Rewizyjna podczas analizy sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2006 rok stwierdziła, co następuje:
 
1)      Planowane dochody na rok 2008 – 18 800 081 zł, wykonano – 19 032 744,31 zł, co stanowi 101,2 %. Największy udział w dochodach stanowią subwencje (7 703 418 zł – 40,5 %) i dochody własne (7 731 081,68 zł – 40,6 %), w tym dochody z podatków 5 130 786,36 zł.
2)      Na planowane wydatki w wysokości 20 755 383 zł  wydatkowano kwotę
19 819 911,66 co stanowi 95,5 %. Największy udział w wydatkach stanowi oświata 36,0% i pomoc społeczna 17,4 %. Na realizację inwestycji zaplanowano w budżecie gminy kwotę 4 475 966 zł co stanowiło 21,6 % planowanych wydatków. Wydatkowano kwotę 4 404 055,43 zł, co stanowi 22,2 % wykonanych wydatków (w tym na wydatki niewygasające przekazano kwotę 455 430 zł).
Planowany deficyt na 2008r. w wysokości 3 314 397 zł po zmianach budżetu wyniósł 1 955 302 zł.
3)      Budżet Gminy zamknął się w roku 2008 wynikiem ujemnym w wysokości 787 167,35 zł.
4)      Planowane przychody w wysokości 2 583 312 zł zrealizowano w wysokości                4 063 193,80 zł. Wykonane przychody pochodziły z wolnych środków –                      2 007 891,80    zł, spłaconej pożyczki w wysokości 100 000 zł oraz  zaciągniętych pożyczek z WFOŚiGW w Toruniu w wysokości 1 955 302 zł z przeznaczeniem na:
-         budowę kanalizacji sanitarnej i deszczowej na osiedlu Zabasta w Ostromecku –          1 295 000 zł,
-         budowę kanalizacji sanitarnej w obrębie dworca kolejowego w Ostromecku –          310 302 zł,
-         zakup pojazdu specjalistycznego ratownictwa chemiczno-ekologicznego dla OSP w Dąbrowie Chełmińskiej – 350 000 zł.
5)      Planowane rozchody w wysokości 628 010 zł wykonano w 100 % i dotyczą one spłat wcześniej zaciągniętych pożyczek z WFOŚ i GW oraz kredytu w PKO Bydgoszcz.
6)      Zobowiązania długoterminowe na dzień 31.12.2008 roku wynoszą 2 891 263 zł (są to zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów – 600 000 zł i pożyczek z WFOŚiGW  w Toruniu – 2 291 263 zł).
Zobowiązania stanowią 15,4 % planowanych dochodów budżetu gminy i nie przekraczają wielkości określonych w art.170 ust.1 ustawy o finansach publicznych.    W roku 2008 gmina spłaciła kredyty i pożyczki w wysokości 628 010,11 zł oraz odsetki w wysokości 92 845,77 zł, ogółem 720 855,88 zł, co stanowi 3,8 % w relacji do zrealizowanych dochodów. Spłaty nie przekraczają więc wielkości określonych w art.169 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Źródłem finansowania spłat są wolne środki wynikające z rozliczenia kredytów  i pożyczek z lat ubiegłych.
7)      Gmina na dzień 31 grudnia 2008 roku nie posiadała wymagalnych zobowiązań z terminem płatności do 31 grudnia z tytułu np.: dostaw towarów i usług, składek na ZUS i FP oraz podatków.
8)      Wykonanie budżetu sprawdzono na podstawie złożonego przez Wójta Gminy sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2008, sprawozdania Rb-NDS o nadwyżce/deficycie za rok 2008, sprawozdania Rb-PDP z wykonania dochodów    podatkowych za rok 2008.
9)      Realizacja  wydatków budżetowych odbywała się w oparciu o przepisy ustawy o zamówieniach publicznych – zlecanie zadań następowało na zasadzie   najkorzystniejszej dla gminy oferty.
10)  Wójt Gminy realizując zadania związane z wykonaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.
11)  Wójt Gminy dokonał poręczenia w wysokości 86 668 zł Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Kujawsko-Pomorskiego za zobowiązania Fundacji „Edukacyjne Drogi Polek i Polaków” z Brąchnowa, która realizuje na terenie gminy projekt pt. „Przedszkole na wsi szansa na dobry rozwój dzieci” w okresie od 1 lipca 2008r. do 30 września 2009r. Środki planowane w budżecie, w wysokości 23 637 zł, na potencjalną spłatę zobowiązań Fundacji nie zostały wydatkowane.
12)  Nie lokowano wolnych środków w innych bankach niż bank obsługujący gminę.
 
Zdaniem Komisji Rewizyjnej powyższe wnioski dają podstawę do udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dąbrowa Chełmińska za wykonanie budżetu gminy za rok 2008.
 
Komisja po przeprowadzonej dyskusji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za rok 2008 i zwróciła się do Rady Gminy z wnioskiem o udzielenie Wójtowi Gminy absolutorium.
 
ad.2. Członkowie Komisji zapoznali się z treścią protokółu z poprzedniego posiedzenia. Komisja jednogłośnie przyjęła w/w protokół.
 
ad.3. W punkcie „sprawy różne” nie poruszano żadnych kwestii.
 
Na tym posiedzenie zakończono.

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska-Wadych - inspektor (27 marca 2009)
Opublikował: mgr Dorota Kraska-Wadych (30 kwietnia 2009, 14:08:30)

Ostatnia zmiana: mgr Dorota Kraska-Wadych (20 września 2011, 10:32:14)
Zmieniono: DODANIE NAZWY KOMISJI

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1014