PROTOKÓŁ NR XXXIII/06



P R O T O K Ó Ł   NR  XXXIII/06
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 27 października 2006 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska .
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 13:30 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 15 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- Bogusław Przybysz – Radca Prawny,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
- inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
- Stanisław Buś – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego, Dyrektor Zespołu Szkół w Ostromecku,
- Waldemar Łobocki – Dyrektor Zespołu Szkół w Czarżu,
- Danuta Ciesińska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Wałdowie Król.,
- Irena Werner – Kryszewska – Dyrektor Gminnej Przychodni SP ZOZ w Dąbrowie Chełmińskiej,
- Cezary Szczerbiński – Kierownik Posterunku Policji w Dąbrowie Chełmińskiej,
- Józef Kozdroń - Komendant Gminny OSP,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
1.
 Powołanie Sekretarza obrad.
2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
5. Informacja na temat działalności świetlic wiejskich na terenie Gminy.
6. Sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełm.
7. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2007”.
8. Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru.
9. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za przyjmowanie odpadów stałych na składowisku odpadów w Boluminie.
10. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych.
11. Projekt uchwały w sprawie odpłatności za korzystanie z pobytu dziecka w przedszkolu.
12. Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości.
13. Projekt uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku.
14. Projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2006 r.
15. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok.
16. Informacja o złożonych oświadczeniach majątkowych.
17. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
18. Podsumowanie prac Rady Gminy w kadencji 2002 – 2006.
19. Informacja na temat zrealizowanych inwestycji w kadencji 2002 – 2006.
20. Podsumowanie prac Komisji Rady Gminy za rok 2006.
21. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
22. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radną Marlenę Łobocką na Sekretarza obrad. Radna Łobocka wyraziła zgodę na pełnienie tej funkcji.

ad.2. Do protokółu z XXXII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXXII Sesji. 

ad.3. Wójt   Gminy   przedłożył   Radzie  Gminy  informację  na  temat  swojej  działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu. Dodał w ramach uzupełnienia, iż w związku, z faktem, iż firma, z którą podpisano trzyletnią umowę na zimowe utrzymanie dróg wypowiedziała tę umowę, dlatego ogłoszono nowy przetarg na wykonywanie w/w usług. Otwarcie ofert nastąpi w dniu2.11.2006 r.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił się uwagę, że prace remontowe pomnika pomordowanych w Dąbrowie Chełm. wg niego rozpoczęły się od końca, ponieważ w pierwszej kolejności wykonano prace renowacyjne, a dopiero potem wycięto drzewa, co spowodowało uszkodzenia.
Wójt Gminy wyjaśnił, że poważnym problemem było znalezienie wykonawcy, który podjąłby się wycinki bardzo dużych drzew rosnących przy w/w pomniku. W związku z tym, że termin na rozliczenie dotacji był ściśle określony należało jak najszybciej wykonać prace remontowe. Uszkodzenie zostało naprawione.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy.
 
ad.4. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski”  nie podnoszono żadnych kwestii.
 
ad.5. W dyskusji nad informacją na temat działalności świetlic wiejskich głos zabrali:
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy do w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat działalności świetlic wiejskich na terenie Gminy, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.6. W dyskusji nad sprawozdaniem z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej głos zabrali:
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w sprawozdania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w sprawozdanie.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Dąbrowie Chełm. za rok 2005, które stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia „Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2007” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie” podjęła uchwałę nr XXXIII/250/06 w sprawie przyjęcia „Programu Współpracy Gminy Dąbrowa Chełmińska z organizacjami pozarządowymi, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie na rok 2007”, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące stanowiska Komisji:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja wypracowała propozycję pozostawienia stawek opłaty targowej na poziomie ubiegłorocznym, w związku z tym, że są one dość wysokie.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego przedstawił pozytywną opinię Komisji dla projektu budżetu.
Radna Barbara Łukowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały nie proponując do niego żadnych zmian.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy dziesięciu głosach „za” i pięciu przeciwnych podjęła uchwałę nr XXXIII/251/06 w sprawie wysokości stawek opłaty targowej i sposobu jej poboru, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za przyjmowanie odpadów stałych na składowisku odpadów w Boluminie głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXIII/252/06 w sprawie ustalenia wysokości opłat za przyjmowanie odpadów stałych na składowisku odpadów w Boluminie, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące stanowiska Komisji:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił pozytywną opinię Komisji do w/w projektu uchwały.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego poinformował, że Komisja wypracowała propozycję ustalenia ceny wody na poziomie 1,65 zł /1m2 ze względu na konieczność modernizacji sieci wodociągowej.
Radna Barbara Łukowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja przy czterech głosach „za” pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że kilka dni temu inkasent spisywał stan wodomierzy, w związku z czym pewnie po raz kolejny pojawi się u indywidualnych odbiorców wody dopiero pod koniec stycznia przyszłego roku. Radny zapytał, według jakich stawek w związku z powyższą sytuacją będzie rozliczany pobór wody za listopad i grudzień 2006 roku, czy już wg nowej taryfy?
Wójt Gminy w odpowiedzi poinformował, że w roku ubiegłym inkasent spisywał stan liczników również pod koniec grudnia. Można zastosować metodę, gdzie inkasent spisze stan poboru wody na koniec stycznia nowego roku, a przy rozliczaniu nastąpi podział i za dwa miesiące zostanie naliczona stawka obowiązująca na rok 2006, natomiast za jeden miesiąc stawka na 2007 rok.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że intencją Rady Gminy był, nie osiąganie korzyści z tytułu sprzedaży wody. Dodał, że na inwestycje wodociągowe przyznawane są odrębne środki budżetowe.
Radna Barbara Łukowska poinformowała, że przychody ze sprzedaży wody nie pokrywają kosztów związanych z eksploatacją sieci wodociągowej. W efekcie Gmina do wody dopłaca. Dopłaca również firmom, które wykorzystują duże ilości wody. Zdaniem radnej indywidualni odbiorcy są w stanie udźwignąć kilka groszy o które  wzrośnie cena wody, a chodzi o firmy.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że wszystko zależy od tego, w jaki sposób czyta się dany budżet. Gdy brać pod uwagę wyłącznie wydatki związane z utrzymaniem sieci wodociągowej, wówczas rzeczywiście znacznie przewyższają dochody z tytułu wpływów za wodę. Należy zwrócić uwagę, że w wydatkach zawarte są również wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń pracowników obsługujących sieć oraz koszty drobnych inwestycji. Po odliczeniu pewnych pozycji okazuje się, że Gmina nie traci na wodzie. Efektem podwyższenia cen wody firmom będą wyższe ceny ich produktów. Przypomniał, iż od początku zakładano, by sprzedaż wody nie przynosiła zysków. Przychody z tego tytułu miały wyłącznie pokrywać koszty eksploatacji sieci wodociągowej. Zwrócił uwagę, że wszystkie opłaty i podatki lokalne wzrosną o 3% i w efekcie niektórzy indywidualni mieszkańcy Gminy zapłacą nawet o kilkaset złotych więcej.
Wójt Gminy poinformował, iż chciałby namówić do zmiany filozofii patrzenia na ceny wody. Wyjaśnił, że nigdy nie uwzględniano kosztów amortyzacji. Poinformował, że czterokrotnie obniżono normy zawartości żelaza i manganu w wodzie, w związku z czym 90% stacji w Polsce nie odpowiada wymogom sanitarnym. Zwrócił uwagę na konieczność modernizacji wszystkich stacji na terenie Gminy, ponieważ do tej pory budowano wyłącznie nowe odcinki sieci wodociągowej. Istnieje konieczność uporządkowania istniejącej sieci, by zakończyły się problemy z brakiem ciśnienia wody. W związku z tym trzeba będzie zainstalować pompownie strefowe. Wszystkie stacje uzdatniania wody wymagają remontów. Koszty niezbędnych inwestycji można pokryć z budżetu Gminy, czyli z podatków, które płacą mieszkańcy, ale z tych podatków dopłacamy również firmom – dużym odbiorcom wody. Gdyby wziąć pod uwagę koszty amortyzacji okaże się, że cena wody jest zbyt niska.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę na znaczną stratność wody.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej poinformował, że stratność wody kształtuje się na poziomie 30%, co jest wartością porównywalną z innymi gminami.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że straty finansowe spowodowane ubytkami wody wystarczyłyby na pokrycie kosztów amortyzacji.
Wójt Gminy wyjaśnił, że stratność na poziomie 20% jest wkalkulowana obowiązkowo w koszty eksploatacji sieci wodociągowej i przeznaczana na płukanie sieci itp. Stratność spowodowana przeciekami, kradzieżami itp. kształtuje się na poziomie 10%.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że w przypadku, gdy Gmina przystąpi do programu poprawy wody, zaistnieje konieczność szukania środków z zewnątrz na realizację założeń zawartych w tym programie. Wzrost ceny wody o 3% nie stanowił znacznego wpływu do budżetu gminy.
Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę na jego zdaniem bezzasadny argument, że odbiorcy indywidualni mają ponosić większe opłaty za wodę tylko dlatego, że firmy sporo jej zużywają. Zdaniem radnego podwyżka o 5 groszy za 1 m2 jest znacznym obciążeniem dla mieszkańców.
Wójt Gminy wskazał, że w tych pięciu groszach zawarto 22% podatku od towarów i usług VAT.
Radny Jan Palmowski stwierdził, że informacje o koniecznych inwestycjach związanych z eksploatacją sieci wodociągowej powinny zostać przedstawione Komisjom Rady Gminy, by przyjąć stosowne rozwiązania do budżetu Gminy.
Radna Barbara Łukowska stwierdziła, iż nie zgadza się z argumentami radnego Palmowskiego, że ucierpi indywidualny odbiorca. Woda stanowi cenny surowiec i należy nauczyć się za niego płacić. Ustalając odpowiednią cenę wody uczymy społeczeństwo oszczędności.
Dodała, że Gmina Dąbrowa Chełmińska sprzedaje wodę do gmin sąsiednich, które narzucają odbiorcom z ich terenu swoją cenę i w związku z tym generują dla siebie zyski nie ponosząc kosztów utrzymania sieci.
Radny Arnold Drążyk wyjaśnił, że Komisji chodzi o ustalenie realnej wartości wody. Przypomniał, że w ostatnim sezonie letnim brakowało wody, co było bardzo odczuwalne dla niektórych mieszkańców, podczas gdy inni w tym czasie podlewali ogródki i trawniki. Otrzymujemy dotowaną wodę, z której powinniśmy umieć korzystać.
Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej poinformował, że za dwa, trzy lata Gmina nie będzie sprzedawała wody do innych gmin.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy ośmiu głosach „za” i siedmiu przeciwnych podjęła uchwałę nr XXXIII/253/06 w sprawie ustalenia opłaty za pobór wody i odprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie odpłatności za korzystanie z pobytu dziecka w przedszkolu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXIII/254/06 w sprawie odpłatności za korzystanie z pobytu dziecka w przedszkolu, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.

Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXIII/255/06 w sprawie ustalenia opłat z tytułu użytkowania i dzierżawy nieruchomości, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXIII/256/06 w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień w tym podatku, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.14. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2006 r. głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące opinie Komisji dla w/w projektu uchwały:
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja zaproponowała obniżenie średniej ceny skupu żyta do kwoty 28,72 zł/1 kwintal.
Radna Barbara Łukowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, że Komisja zaproponowała obniżenie ceny skupu żyta do kwoty 30,00 zł/1 kwintal.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego poinformował, że Komisja wypracowała propozycję obniżenia średniej ceny skupu żyta do kwoty 30,00 zł/1 kwintal.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że mijający rok nie był łatwym. Teren m.in. naszej gminy został dotknięty suszą, co spowodowało znaczne obniżenie plonów. Wyjaśnił, iż stawka 35 zł za jeden kwintal żyta jest wynikiem małej ilości zebranego w 2006 roku zboża.
Postawił wniosek o przegłosowanie w pierwszej kolejności wniosku Komisji Rewizyjnej.
Radny Jan Palmowski zaznaczył, że w przedmiotowym projekcie uchwały mówi się o obniżeniu ceny żyta. Jedną z przyczyn wysokiej ceny żyta jest fakt, że nie ma go na rynku. Dodał, że nie spotkał się z tak wysoką ceną żyta, jaką podaje Główny Urząd Statystyczny. Zdaniem radnego, jeżeli ustala się wzrost o 3% dla wszystkich podatków i opłat lokalnych, cena żyta również powinna wzrosnąć o 3% w stosunku do obecnie obowiązującej.
Wójt Gminy wyjaśnił, że proponując ustalenie ceny żyta na poziomie 30 zł za jeden kwintal brał pod uwagę zarówno argumenty radnych, ale również fakt, że gdy w roku ubiegłym ustalano wzrost podatków i opłat lokalnych o 3%, cena żyta spadła o około 15%. Spowodowało to obniżenie stawek podatku rolnego, podczas, gdy pozostałe podatki i opłaty wzrosły.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że większość podatków i opłat, które Rada Gminy uchwala w dniu  dzisiejszym dotyczy z wyjątkiem podatku od nieruchomości również rolników. Susza i późniejsze sierpniowe znaczne opady deszczu spowodowały, że zbiory są bardzo niskie, a towar złej jakości i szybko się psuje. Sytuacja dla rolnictwa stała się bardzo trudna. Dodatkowe utrudnienia spowodowało przystąpienie Polski do Unii Europejskiej. Dodał, że doskonale zna problemy mieszkańców.
Radny Ryszard Kaczor wyjaśnił, że Komisja Rewizyjna sugerując się posiadanymi danymi miała na myśli solidarne, czyli obłożenie 3%-owym wzrostem wszystkich podatków i opłat lokalnych, w tym podatku rolnego. Zdaniem Komisji nie należy brać pod uwagę wcześniejszych stawek, ponieważ w poprzednich latach cena żyta stanowiąca podstawę do obliczania podatku rolnego ustalana była na poziomie nawet 35,20 zł/1 kwintal.
Radny Jan Palmowski stwierdził, że do wszystkich opłat należy podejść jednakowo, a w przypadku omawianej uchwały mówi się o obniżaniu stawek, podczas, gdy w pozostałych projektach uchwał mówi się o podwyżkach. Może więc należy ustalić maksymalne stawki pozostałych podatków i opłat lokalnych i również je obniżać? W przypadku podstawy naliczania podatku rolnego podaje się stawkę maksymalną, którą się obniża.
Wójt Gminy wyjaśnił, że przedmiotowej uchwały nie można inaczej skonstruować, ponieważ nie pozwala na to ustawodawca.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów poddał pod głosowanie wniosek radnego Barczyńskiego, by do projektu omawianej uchwały przyjąć kwotę 28,72 zł/1 kwintal.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy dziewięciu głosach „za” przyjęła propozycję radnego Barczyńskiego.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 21006 roku do kwoty 28,72 zł/1 kwintal.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, przy dziewięciu głosach „za” i sześciu przeciwnych podjęła uchwałę nr XXXIII/257/06 w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2006 r., która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie” podjęła uchwałę nr XXXIII/249/06 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.16. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych radnych za rok 2005 i na koniec kadencji 2002-2006, w których nie stwierdzono nieprawidłowości.
Wójt Gminy przedstawił informację o złożonych oświadczeniach majątkowych za 2005 rok osób do tego zobowiązanych. W w/w oświadczeniach nie stwierdzono nieprawidłowości.
W/w informacje stanowią załączniki do niniejszego protokółu.
 
ad.17. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji        w okresie międzysesyjnym:
Radna Barbara Łukowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym jedno posiedzenie podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
 
ad.18. Przewodniczący Rady Gminy przedstawił informację na temat prac Rady Gminy w ciągu kadencji 2002-2006, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radny Arnold Drążyk zwrócił się o ujęcie do sprawozdania informacji o wystosowaniu przez Radę Gminy apelu do właścicieli nieruchomości o utrzymywanie na nich czystości i porządku.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że w/w informacja zostanie ujęta do sprawozdania.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła informację o pracach Rady w okresie kadencji 2002-2006.
 
ad.19. Wójt Gminy przedstawił informację na temat inwestycji zrealizowanych w ciągu kadencji 2002-2006, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
Rada Gminy przy obecności piętnastu radnych, piętnastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat zrealizowanych inwestycji w okresie kadencji 2002-2006.
 
ad.20. W punkcie „odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:

a) Przewodniczący Rady Gminy złożył podziękowania za współpracę w trakcie kadencji oraz wręczył radnym, Wójtowi, Sekretarz, Skarbnik Gminy oraz inspektor ds. obsługi organów gminy listy z podziękowaniami.

b) Wójt Gminy dziękując za czteroletnią owocną pracę i dyskusje prowadzone na wysokim poziomie wręczył Przewodniczącemu Rady Gminy list z podziękowaniem.

c) Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin, Przewodnicząca Gminnej Rady Kobiet z ramienia Gminnej Rady Kobiet wręczyła na ręce Wójta Gminy wiązankę kwitów dla Rady Gminy wraz ze słowami uznania i podziękowania oraz osobne podziękowania i kwiaty radnemu z Gzina Janowi Palmowskiemu.
 
ad.21. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 15:10 zamknął XXXIII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska - inspektor (27 października 2006)
Opublikował: Dorota Kraska (14 listopada 2006, 15:23:11)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1352