PROTOKÓŁ NR XXXII/06



P R O T O K Ó Ł   NR  XXXII/06
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 29 września 2006 roku
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska .
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9.oo otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 14 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokółu).
 
Radny nieobecny:
Maksymilian Henke
 
W Sesji udział wzięli:
- Radni Rady Gminy wg listy obecności,
- mgr Zbigniew Łuczak - Wójt Gminy,
- mgr Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
- mgr Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
- Bogusław Przybysz – Radca Prawny,
- mgr Danuta Tomaszewska – Kierownik G.O.P.S.,
- inż. Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
- Stanisław Buś – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
- Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
 
Przewodniczący Rady Gminy odczytał porządek obrad i zwrócił się o przedstawienie wniosków w sprawie ewentualnych poprawek i uzupełnień.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
1.
 Powołanie Sekretarza obrad.
2. Przyjęcie protokółu z poprzedniej Sesji.
3. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
4. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
5. Projekt uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
6. Dyskusja na temat określenia podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska na 2007 rok.
7. Projekt uchwały w sprawie zmiany regulaminu udzielania pomocy o charakterze socjalnym.
8. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru części działki nr 64/2 w Dąbrowie Chełmińskiej.
9. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego działki nr 67/4, 68, 69/1, 69/2, 70/1 – 70/8 i 306 w Dąbrowie Chełmińskiej.
10. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla mieszkaniowego „Linie” w Dąbrowie Chełmińskiej.
11. Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru działek nr 55/1, 55/3, 55/5 i części działki nr 55/6 obręb geodezyjny Gzin Dolny.
12. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok.
13. Informacja z prac Komisji w okresie międzysesyjnym.
14. Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne.
15. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Ryszarda Kaczor na Sekretarza obrad. Radny Kaczor wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.

ad.2. Do protokółu z XXXI Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXXI Sesji. 

ad.3.
Wójt   Gminy   przedłożył   Radzie  Gminy  informację  na  temat  swojej  działalności w okresie międzysesyjnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o przedstawienie informacji na temat spotkania z Wicestarostą Bydgoskim w sprawie aneksu dotyczącego utrzymania dróg powiatowych. Zapytał, czy przewiduje się kontynuację remontów dróg powiatowych w Boluminie i Wałdowie Królewskim?
Wójt Gminy wyjaśnił, że celem przedmiotowego spotkania było podpisanie umowy dotyczącej renowacji łuku drogi w Ostromecku. Dodał, że w poprzedniej kadencji, po podpisaniu umowy o przejęciu utrzymania dróg powiatowych przez gminy odbywały się wspólne negocjacje w kwestii dotacji dla poszczególnych gmin. Obecnie umowy są podpisywane i negocjowane indywidualnie. Poinformował, że podnosił ten problem na kilku naradach. Ma nadzieję, że remonty dróg, o których mówił radny Barczyński będą kontynuowane, ma nadzieję, że w przyszłym roku koszty remontu jednego odcinka drogi Wałdowo Król. – Czarże poniesie Starostwo Powiatowe, natomiast remont drugiego odcinka zostanie pokryty ze środków budżetu gminy. drugi Gmina, ponieważ trzeba kontynuować remonty tych dróg.
Radny Arnold Drążyk zapytał, czy zanieczyszczona woda z sieci wodociągowej w Wałdowie Król. ma związek z budową nowej „nitki” Wałdowo Król. – Nowy Dwór? Dodał, że poruszy ten problem w punkcie „interpelacje...”
Wójt Gminy odpowiedział, że tego zanieczyszczenia nie spowodowało spięcie sieci wodociągowej pomiędzy Wałdowem Król., a Nowym Dworem.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie przyjęła w/w sprawozdanie Wójta Gminy.
 
ad.4. W punkcie „interpelacje, zapytania i wolne wnioski” podnoszono następujące kwestie:
Radny Arnold Drążyk poinformował, ze wpływają do niego skargi mieszkańców Wałdowa Król., iż zdarzają się sytuacje, gdzie z kranów płynie brudna woda Nie informuje się o tym wcześniej. Takie sytuacje nie powinny mieć miejsca. Poprosił o zwrócenie większej uwagi na w/w fakt.

ad.5. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/243/06 w sprawie  procedury uchwalania budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.6. W dyskusji na temat określenia podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska na 2007 rok głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił propozycje podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu gminy na 2007 rok: dochody własne – wzrost o 3%, wynagrodzenia – 3%, pozostałe wydatki bieżące – 1,9%.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili następujące opinie Komisji do w/w projektu:
Radna Barbara Łukowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawiła pozytywną opinię Komisji do w/w propozycji Wójta Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego przedstawił pozytywną opinię Komisji do w/w propozycji Wójta Gminy.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja Rewizyjna po przeprowadzonej dyskusji zaproponowała przyjęcie następujących parametrów do prac nad projektem budżetu gminy Dąbrowa Chełmińska na 2007: dochody własne – wzrost o 2%, wynagrodzenia – 2%, pozostałe wydatki bieżące – 1,9%.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, że bieżący rok jest bardzo trudnym dla rolnictwa. Niekorzystne warunki pogodowe miały wpływ na bardzo niskie plony. Dodał, że kwota średniego wynagrodzenia miesięcznego wypracowywana jest przez zupełnie inną grupę społeczną niż grupy zamieszkujące na naszym terenie.
Radny Jan Palmowski stwierdził, iż miał uwagi i wątpliwości w tej kwestii. Dodał, że skoro Komisja Rewizyjna proponuje wzrost omawianych parametrów o 2%, a nie jak proponuje Wójt – o 3%, to należy mieć świadomość o jakich różnicach finansowych mowa. Jeżeli dla przeciętnego podatnika różnica pomiędzy wzrostem podatku pomiędzy 2, a 3% wyniesie  kilka złotych, wówczas nie ma o czym mówić.
Wójt Gminy poinformował, że płaci rocznie około 350 zł podatku. Wzrost o 3% daje około 10 zł, natomiast wzrost o 2% wyniesie około 7 zł.
Radny Jan Palmowski stwierdził, że w takiej sytuacji nie ma o czym dyskutować.
Wójt Gminy zwrócił uwagę, że negatywne skutki suszy mają swe odzwierciedlenie w budżecie gminy, ponieważ wpływa wiele wniosków o umorzenia podatku rolnego , które są rozpatrywane pozytywnie. Dodał, iż trzeba będzie brać pod uwagę tę sytuację przy ustalaniu ceny żyta dla celów podatku rolnego na rok przyszły. Chciałby, aby podatki i opłaty lokalne uchwalono jeszcze w obecnej kadencji.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, iż chodzi o pewną zasadę, by nie żyć w oderwaniu od mieszkańców. Poinformował, że z Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej otrzymał do rozdysponowania pomoc rzeczową dla stu czterdziestu osób, którą rozdano błyskawicznie. Zwrócił uwagę, że sto czterdzieści osób, to prawie 1/3 całego społeczeństwa tego sołectwa. Przerażającym jest fakt, że istnieje tylu potrzebujących. Był pewien, że będzie miał problem z wydaniem wszystkich darów i będzie zmuszony, by część zwrócić do G.O.P.S.-u. Wyjaśnił, iż nie chodziło o to, że zwiększenie podatku o 1% będzie stanowiło obciążenie dla podatników, ale należy utrzymać utrzymanie pewne zasady.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję Wójta Gminy dot. podstawowych parametrów do prac nad projektem budżetu gminy na 2007 rok: dochody własne – wzrost o 3%, wynagrodzenia – 3%, pozostałe wydatki bieżące – 1,9%.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, przy dziesięciu głosach „za” i czterech przeciwnych przyjęła zaproponowane przez Wójta Gminy podstawowe parametry do prac nad projektem budżetu gminy na 2007 rok: dochody własne – wzrost o 3%, wynagrodzenia – 3%, pozostałe wydatki bieżące – 1,9%.
 
ad.7. W dyskusji nad projektem uchwały sprawie zmiany regulaminu udzielania pomocy o charakterze socjalnym głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/244/06 w sprawie zmiany regulaminu udzielania pomocy o charakterze socjalnym, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.8. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru części działki nr 64/2 w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/245/06 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru części działki nr 64/2 w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego działki nr 67/4, 68, 69/1, 69/2, 70/1 – 70/8 i  306 w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały, dodając, by wymienić w uchwale wszystkie numery działek.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/246/06 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru obejmującego działki nr 67/4, 68, 69/1, 69/2, 70/1, 70/2, 70/3, 70/4, 70/5, 70/6, 70/7, 70/8 i 306 w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla mieszkaniowego „Linie” w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/247/06 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla mieszkaniowego „Linie” w Dąbrowie Chełmińskiej, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru działek nr 55/1, 55/3, 55/5 i części działki nr 55/6 obręb geodezyjny Gzin Dolny głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/248/06 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru działek nr 55/1, 55/3, 55/5 i części działki nr 55/6 obręb geodezyjny Gzin Dolny, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2006 rok głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji do w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w projekt uchwały.
 
Rada Gminy przy obecności czternastu radnych, czternastoma głosami „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę Nr XXXII/242/06 w sprawie zmian w budżecie gminy na rok 2006, która stanowi załącznik do niniejszego protokółu.
 
ad.13. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Barbara Łukowska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła jedno posiedzenie, podczas którego omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się jeden raz. Podczas posiedzenia omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Arnold Drążyk – Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa, Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym jedno posiedzenie podczas którego omawiano sprawy związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
 
ad.14. W punkcie „Odpowiedzi na interpelacje, sprawy różne” głos zabrali:

a)
 Wójt Gminy przedstawił informacje na temat wyceny nieruchomości gruntowych przeznaczonych do sprzedaży, stanowiących własność Gminy.

b)
 Wójt Gminy poinformował, że zanieczyszczenie wody w „dolnym” Wałdowie Król. może być spowodowana wadliwym działaniem zaworu w sieci wodociągowej.
Radni Rady Gminy poinformowali, że problem dotyczy również innych miejscowości na terenie Gminy.
Wójt Gminy wyjaśnił, że w takim przypadku może to wynikać z prowadzonych napraw sieci.

c) Radny Andrzej Barczyński zwrócił się o ujęcie do budżetu gminy środków finansowych na zamontowanie przy głównych drogach w sołectwach tabliczek informujących o numerach nieruchomości usytuowanych w oddaleniu od drogi głównej. Przypomniał, że już kilkakrotnie występował w tej sprawie. Dodał, że sołtysi powinni otrzymać wykazy osób zameldowanych w danym sołectwie. Często zdarza się taka sytuacja, że ktoś pyta, jak trafić pod numer np. 50-ty, a sołtys nie umie udzielić stosownej informacji. To ujmuje jego roli.

d)
Radny Bartosz Giłka zwrócił uwagę, że znaki drogowe informujące o nazwach miejscowości w tzw. górnej części gminy są nowe, natomiast w części dolnej są zniszczone, albo nie ma ich wcale. Słończ nie posiada znaku informacyjnego dot. nazwy miejscowości, a znak „Czarże” jest w złym stanie.
Radny Witold Siewert poinformował, że znaki informujące o nazwie miejscowości „Czarże” od strony Dębowca są nowe. Zgadza się, że niektóre z nich są stare i zniszczone. Zwrócił uwagę na jego zdaniem niewłaściwe oznakowanie drogi pierwszeństwa przejazdu na jednym ze skrzyżowań w Czarżu. Zastanawiał się, czy do obowiązków policji nie powinno należeć zwracanie uwagi na zniszczone znaki drogowe?
 
e) Radna Marlena Łobocka zapytała, czy w Czarżu przewidziano się zamontowanie nowych wiat przystankowych oraz budowę zatok autobusowych? Obecne są solidne, ale nieestetyczne. Dodała, że nie jest to problem palący, ale obecne przystanki burzą estetykę wsi.
Radny Witold Siewert wyjaśnił, że dwa lata temu na zebraniu wiejskim Wójt Gminy proponował wykonanie wymiany przystanków autobusowych, ale mieszkańcy uznali, że ważniejszą sprawą jest budowa chodnika.
 
f) Radna Marlena Łobocka poinformowała, o awarii oświetlenia drogowego w części Czarża.
Radny Witold Siewert wyjaśnił, że zgłaszał problem i w ostatnim czasie został wymieniony wyłącznik zmierzchowy. W chwili obecnej oświetlenie działa bez zarzutu.
 
g) Radny Jan Szramkowski zwrócił uwagę, że po zakończeniu budowy sieci wodociągowej Nowy Dwór – Wałdowo Król. nie doprowadzono zniszczonej w trakcie inwestycji drogi do stanu poprzedniego. W/w droga jest nieprzejezdna. Dodał, iż dobrą decyzją było wycięcie topoli rosnących wzdłuż tej drogi, ponieważ stanowiły poważne zagrożenie. Dobrą praktyką było, że w miejsce usuniętego drzewa sadzono nowe. Zdaniem radnego ta zasada powinna być w dalszym ciągu przestrzegana, by nie prowadzić do ubożenia krajobrazu.
 
h) Radny Witold Siewert poinformował, że Rada Sołecka wsi Czarże chciała zwrócić się do Rady Gminy, o zaasfaltowanie nowopowstałego parkingu samochodowego przy kościele. Proboszcz nie wyraził na to zgody z obawy, że opady deszczu będą powodowały zalewanie plebanii.
Dodał,że oba przystanki autobusowe w Czarżu powinny być dwukierunko-we. Dyrektor PKS poinformował w rozmowie, że takie możliwości istnieją.
 
i) Zygmunt Głowiński – Sołtys Sołectwa Strzyżawa poinformował o braku kolejności w numeracji nieruchomości w Strzyżawie. Poinformował o niepomalowanym przejściu dla pieszych oraz koleinach na drodze nr 551, które stwarzają zagrożenie dla kierowców. Zwrócił uwagę na brak reakcji ze strony zarządcy przedmiotowych dróg.
 
j) Ambroży Chyła – Sołtys Sołectwa Nowy Dwór poinformował o zaorywanej drodze biegnącej od bloków w kierunku kasztana. Zwrócił uwagę na konieczność wykoszenia poboczy przy drodze nr 551.
 
k) Longina Tomczyk – Sołtys Sołectwa Gzin poinformowała, że dopominała się o ustawienie znaków miejscowości „Gzin”. Zwróciła uwagę na brak w centrum wsi informacyjnychtabliczek kierunkowych do Czarża i Czemlewa.
Radny Szymon Dunal potwierdził, że pobocza dróg na terenie Gminy są zachwaszczone. Zastanawiał się, czy nie należałoby rozważyć możliwości zakupu na potrzeby Urzędu Gminy ciągnika rolniczego z kosiarką rotacyjną.
 
l) Radny Arnold Drążyk przypomniał, iż niegdyś wystąpiono z apelem do mieszkańców, by odchwaszczali swe nieruchomości. Zwrócił się z wnioskiem, by taki apel dołączać do decyzji podatkowych.
 
m) Wójt Gminy poinformował, iż zgadza się z częścią uwag dotyczących oznakowania dróg i miejscowości. Znak z nazwą miejscowości Słończ zostanie zamontowany. Znaki drogowe ustawiane są zgodnie z planem, jednak zdarzają się przypadki, że ktoś nieodpowiedzialny niszczy je lub usuwa. Zgodził się, że niektóre z nich należy wymienić. Dodał, że znaki informacyjne z nazwą miejscowości „Gzin” są poustawiane przy drogach asfaltowych z każdej strony wsi. Nie zostaną ponownie zamontowane. Poinformował, że nie zostaną zamontowane znaki kierunkowe do Czemlewa i Czarża w centrum Gzina. Jeśli rady sołeckie widzą taką potrzebę, to muszą dokonać zakupu i zamontowania tego typu znaków we własnym zakresie przy wykorzystaniu własnych środków finansowych.
Wyjaśnił, że jeżeli istnieje oznakowanie pionowe przejścia dla pieszych nie ma wymogu oznakowania poziomego. Niemniej jednak wystąpił o pomalo-wanie pasów przy drodze wojewódzkiej. Poinformował, że w/w uwagi kierowane są do organu, który nie ma na to wpływu.
 
n) Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, na brak należytej konserwacji hydrantów na terenie Gminy. Niektóre z nich należałoby usunąć, ponieważ są nieużywane, stwarzają jedynie okazję do kradzieży wody. Radny zwrócił się o zdemontowanie niepotrzebnych i nieużywanych hydrantów.
 
o) Radna Barbara Łukowska poinformowała, że na drodze wojewódzkiej nr 551 na wysokości Osiedla Zabasta istnieje ugięcie jezdni, które stwarza zagrożenie. Dodała, że Wójt ma rację, trudno wynegocjować wykonanie jakichkolwiek remontów i napraw z przedstawicielami Zarządu Dróg Wojewódzkich. Poinformowała, że na Osiedlu Zabasta znajduje się kilka nieruchomości, których właściciele nie dbają o porządek. Rosnące tam chwasty zanieczyszczają sąsiednie działki. Chwasty ze swych posesji powinni usuwać właściciele. Radna zastanawiała się, kto powinien usuwać chwasty przydrożne?
 
p) Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że nie satysfakcjonuje go odpowiedź Wójta Gminy. Prosił, by w budżecie gminy zagwarantować środki finansowe na zamontowanie tabliczek informujących o położeniu nieruchomości w głębi wsi lub opracowanie innego sposobu informacji. Dodał, że montaż znaków informujących, że dana droga prowadzi w kierunku konkretnej miejscowości nie jest złym pomysłem.
Wójt Gminy odpowiedział, że stąd jego propozycja, by koszty takich tablic informacyjnych były pokrywane ze środków rad sołeckich.
Radny Andrzej Barczyński zwrócił uwagę, iż zgłosił problem i żąda zagwarantowania w budżecie gminy na rok przyszłych środków na jego realizację.
Rany Witold Siewert zwrócił uwagę, że Przewodniczący Rady Gminy na tym etapie nie ma nic wspólnego z tworzeniem projektu budżetu, zajmuje się tym Wójt Gminy.
Radny Andrzej Barczyński poinformował, że doskonale zna procedurę uchwalania budżetu.
Radna Barbara Łukowska poinformowała, że Rada Sołecka Ostromecko sama zamawiała i we własnym zakresie montowała tablice informacyjne dot. nazw ulic, których zakup finansowany był ze środków własnych sołectwa.
Przewodniczący Rady Gminy polecił, by radni kontrolowali projekt budżetu i jeżeli wniosek  radnego Barczyńskiego nie zostanie w nim ujęty, wówczas budżet nie zostanie przyjęty.
Wójt Gminy wyjaśnił, że tego typu wydatki muszą znaleźć się w dziale drogi - wydatki bieżące. Zapytał, czy radny oczekuje, że przygotowaniem tych tabliczek zajmie się Wójt?
Radny Andrzej Barczyński wyjaśnił, że zainicjował pomysł, ale może istnieją tańsze możliwości, lub inny sposób załatwienia sprawy?
 
q) Radny Jan Palmowski zwrócił uwagę, że dzięki zaangażowaniu pracowników prac społecznie użytecznych wygląd wsi uległ znacznej poprawie.
 
ad.15. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad o godzinie 10:40 zamknął XXXII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 

metryczka


Wytworzył: mgr Dorota Kraska - inspektor (29 września 2006)
Opublikował: Dorota Kraska (14 listopada 2006, 14:56:56)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1227