PROTOKÓŁ Z XXXIII SESJI RADY GMINY

P R O T O K Ó Ł   XXXIII/2013
z Sesji Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska
odbytej w dniu 12 grudnia 2013 r.
 
Sesja odbyła się w Sali Konferencyjnej Urzędu Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 
Przewodniczący Rady Gminy Józef Hentrich o godzinie 9:00 otworzył Sesję i po powitaniu radnych i gości oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w posiedzeniu uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 15 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji. (Listy obecności radnych i gości stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
Radni nieobecni:
- Kuśmierek Marek,
- Stankiewicz Błażej.
 
W Sesji udział wzięli:
  • Radni Rady Gminy wg listy obecności,
  • Radosław Ciechacki - Wójt Gminy,
  • Krystyna Kalinowska – Sekretarz Gminy,
  • Ewa Bukowska – Skarbnik Gminy,
  • Hanna Włodarczyk – Kiełkowska – radca prawny,
  • Dorota Ratajczak – Dyrektor GOKiS,
  • Kazimierz Porażyński – Kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej,
  • Władysław Sobociński – Radny Rady Powiatu Bydgoskiego,
  • Krzysztof Nowacki – Prezes LGD Zakole Dolnej Wisły,
  • Małgorzata Kopaczewska – Pełnomocnik Wójta ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
  • Andrzej Mierzyński – Prezes Zarządu Oddziału Gminnego OSP,
  • Mieszkańcy miejscowości Reptowo,
  • Sołtysi i zaproszeni goście wg listy obecności.
Przewodniczący Rady Gminy odczytał projekt porządku obrad. W związku z tym, że są mieszkańcy punkt 17 „Dyskusja nad wnioskiem mieszkańców wsi Nowy Dwór w sprawie podziału Sołectwa” zostanie przełożony w miejsce punktu 7.
 
Rada Gminy jednogłośnie wyraziła zgodę na zmianę kolejności punktów porządku obrad.
 
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono.
 
Rada Gminy obradowała według następującego porządku:
  1. Otwarcie Sesji - Stwierdzenie quorum.
  2. Powołanie Sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej Sesji.
  4. Informacja Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
  5. Interpelacje, zapytania i wolne wnioski.
  6. Informacja na temat działalności Lokalnej Grupy Działania w 2013 roku.
  7. Dyskusja nad wnioskiem mieszkańców wsi Nowy Dwór w sprawie podziału Sołectwa.
  8. Analiza realizacji inwestycji budowy kanalizacji ściekowej i zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy w 2013 roku.
  9. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie nadania Statutu samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej o nazwie "Gminna Przychodnia w Dąbrowie Chełmińskiej".
  10. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014.
  11. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia dokumentu pn. „Strategia Rozwoju Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2014-2023”.
  12. Projekt uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej w Gminie Dąbrowa Chełmińska.
  13. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Porozumienia międzygminnego z Gminą Miastem Bydgoszcz dotyczącego powierzenia zadania własnego Gminy Dąbrowa Chełmińska z zakresu zapewnienia opieki bezdomnym psom na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska.
  14. Projekt uchwały w sprawie opracowania i wdrożenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  15. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013r.
  16. Projekt uchwały w sprawie zmian Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
  17. Dyskusja nad wnioskiem w sprawie realizacji uzgodnień w kwestii przeznaczenia części działki na poszerzenie drogi publicznej gminnej w Dąbrowie Chełmińskiej.
  18. Dyskusja dotycząca zasad i trybu  udzielania oraz sposobu rozliczania dotacji celowej na dofinansowanie  osobom fizycznym  do kosztów usuwania wyrobów zawierających azbest, pochodzących z budynków mieszkalnych i gospodarczych na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska.
  19. Dyskusja nad wnioskami w sprawie wykupu nieruchomości rolnych położonych w miejscowości Gzin na powiększenie sąsiednich nieruchomości.
  20. Przyjęcie informacji z prac Komisji Rady Gminy za okres międzysesyjny.
  21. Odpowiedzi na interpelacje,  sprawy różne.
  22. Zakończenie obrad.
 
ad.1. Przewodniczący Rady Gminy oświadczył, iż zgodnie z listą obecności aktualnie w Sesji uczestniczy 13 radnych, co wobec ustawowego składu Rady wynoszącego 13 radnych stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych decyzji.
 
ad.2. Rada Gminy jednogłośnie powołała radnego Ryszarda Kaczora na Sekretarza obrad. Radny Kaczor wyraził zgodę na pełnienie tej funkcji.
 
ad.3. Do protokołu z XXXII Sesji Rady Gminy uwag nie wniesiono. Rada Gminy jednogłośnie przyjęła protokół z XXXII Sesji. 
 
ad.4. Wójt Gminy przedstawił informację na temat podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację Wójta Gminy dot. podejmowanych działań w okresie międzysesyjnym.
 
ad.5. W punkcie interpelacje, zapytania i wolne wnioski nie podnoszono żadnych kwestii.
 
ad.6. W dyskusji na temat działalności Lokalnej Grupy Działania w 2012 r. głos zabrali:
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD przedstawił prezentację multimedialną zawierającą m. in. informacje o organizowanych przez LGD imprezach, jarmarkach, projektach, konkursach itp., o zrealizowanych i rozpatrzonych wnioskach na dofinansowanie w ramach małych projektów oraz informacje o kolejnym okresie programowania na lata 2014-2020.
Beata Niedziela – Sołtys Sołectwa Czemlewo zwróciła uwagę, że Koła Gospodyń Wiejskich są zapraszane na jarmarki, ale promowane jest tylko jedno stoisko lub jedna potrawa. Nie mówi się o sukcesach KGW, które uzyskują wysokie miejsca w różnego rodzaju konkursach. Dodała, iż zgłaszała ten problem podczas w/w imprez, ale bez skutku.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że jeżeli są jakieś pretensje i uwagi, to nie trzeba czekać cały rok, tylko załatwiać to na bieżąco.
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD poinformował, że nie słyszał o tej sprawie, ale zwróci na to uwagę. Dodał, iż  podaje zainteresowanym numery telefonów kontaktowych, ale takie informacje do niego nie docierają.
Radny Andrzej Barczyński przypomniał, że ostatnia prezentacja obejmowała informacje o ogłoszonych konkursach, w których tylko jedna osoba otrzymała grant. Zdaniem radnego Lokalna Grupa Działania powinna ogłaszać konkursy dla zwykłych mieszkańców. Nie jest złym rozwiązaniem dofinansowanie do budżetów gmin, ale ludzie powinni mieć więcej możliwości skorzystania z grantów. Dodał, iż zdaje sobie sprawę, że przepisy wprowadzają różnego rodzaju ograniczenia, jednak dobrze by było, gdyby jak największe grono osób mogło korzystać z tych form dofinansowania. Zwrócił się o przedstawienie informacji na temat nowego okresu programowania, czy będzie on skierowany do szerszego grona odbiorców? Podkreślił, że LGD Dolina Dolnej Wisły jest grupą bardzo silną, której trzeba pogratulować odnoszonych sukcesów.
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD poinformował, że do LGD wpłynęło bardzo wiele projektów, niektóre z nich odpadły z przyczyn formalnych, w innych przypadkach wnioskodawcy sami zrezygnowali. Było więcej takich wniosków, gdzie zrezygnowano. Jedna z pań opracowała przy pomocy LGD dziewięć wniosków, których w ogóle nie złożyła. LGD nie miała żadnego wpływu na procedury. Przez cały okres 2007-2013 walczono o ich złagodzenie. Na nowy okres udało się wywalczyć łagodniejsze procedury. Z grantów będą mogły korzystać osoby fizyczne, grupy nieformalne, sołectwa, ale będą musiały mieć afiliację osoby prawnej, np. GOKiS, Gminy itp. Ma nadzieję, że zostaną wdrożone propozycje, które udało się wypracować, ale na razie są to tylko projekty.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż cieszy się, że udało się wnieść jakieś zmiany w prawie. Zapytała, czy LGD wpływa na kwestie sprzedaży produktów lokalnych, choćby w kontekście rozliczeń z Urzędem Skarbowym? Słyszy się, że Urząd Skarbowy wkracza na imprezy i karze mandatami osoby sprzedające np. pierogi, czy inne produkty. Zapytała, czy coś w tym kierunku się dzieje?
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD w odpowiedzi poinformował, że przedstawiciele LGD podejmują działania w tej sprawie. W Nałęczowie wypracowano pismo do Ministra, które zostało podpisane przez dziewięciu parlamentarzystów, niestety bez skutku. Sytuacja producentów produktów lokalnych jest nieciekawa, choćby w porównaniu z producentami z Zachodu, gdzie każdy rolnik jest podmiotem gospodarczym. U nas kwestie rolników regulują odrębne przepisy, ale Ministerstwo planuje wyrażenie zgody na sprzedaż produktów przetworzonych z gospodarstwa do kwoty 7000 zł rocznie.
Radna Danuta Węgierska wskazała, iż ma nadzieję, że LGD ma jakąś siłę i uda jej się wpłynąć na osoby, które podejmują decyzje w omawianych wyżej kwestiach.
Wójt Gminy podziękował za współpracę i organizowane imprezy. Poinformował, że obecnie LGD opiera się na bazie czterech gmin. W związku z nowymi unormowaniami prawnymi do współpracy będzie musiała zostać zaproszona piąta gmina. Dodał, że współpraca pomiędzy gminami, wójtami i Prezesem jest bardzo dobra. Wskazał, że gminy członkowskie otrzymują podobne kwotowo dotacje. Zwrócił uwagę, że rok 2014 i następne są niepewne, ze względu na wymóg, by obszar LDG obejmował minimum 30 000 mieszkańców. W przypadku wystąpienia jednej gminy LGD będzie musiało się rozwiązać. Złożył na ręce Prezesa podziękowania dla Wójta Gminy Kijewo Królewskie za udostępnienie budynku na działalność LGD.
Krzysztof Nowacki – Prezes LGD stwierdził, że tak dobrze jest w LGD Zakole Dolnej Wisły, dlatego, że wójtowie tak znakomicie z sobą współpracują. Inne grupy nam zazdroszczą. Złożył symbolicznie podziękowanie na ręce Wójta Gminy dla wszystkich Wójtów Gmin członkowskich za to, że zawsze wspierają LGD.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.

Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała w/w informację.
 
ad.7. W dyskusji nad wnioskiem mieszkańców wsi Nowy Dwór w sprawie podziału Sołectwa głos zabrali:
Przewodniczący Rady Gminy celem wprowadzenia przedstawił sprawę oraz poinformował, że wpłynął wniosek, nad którym procedowały poszczególne Komisje Rady Gminy. Nadmienił, że przewidziano dyskusję nad wnioskiem i na obecnej Sesji nie będzie podejmowana żadna decyzja w tej sprawie.
Dorota Szuła – mieszkanka wsi Reptowo poinformowała, że poza wnioskiem, który wpłynął od mieszkańców miejscowości Nowy Dwór, na zebraniu wiejskim odbyła się dyskusja i głosowanie, w wyniku którego zdecydowana większość mieszkańców i Reptowa i Nowego Dworu opowiedziała się za podziałem Sołectwa. Mieszkańcy obu wsi bardzo różnią się potrzebami itp. i nie bardzo potrafią „znaleźć wspólny język”. Dodała, że chcą funkcjonować odrębnie.
Radny Ryszard Kaczor poinformował, że uczestniczył w zebraniu wiejskim Sołectwa Nowy Dwór i tam jakby wszystko zrozumiał, ale z pisma podpisanego wyłącznie przez mieszkańców Nowego Dworu, na którym  brakuje podpisów i pieczęci Sołtysa oraz Rady Sołeckiej, które wpłynęło już po dokonaniu podziału funduszu sołeckiego, w którym nie wydzielono ani złotówki dla Reptowa, wynika, że występuje się, by Reptowo od siebie odłączyć.
Marek Jędrczak – mieszkaniec wsi Reptowo, członek Rady Sołeckiej Sołectwa Nowy Dwór stwierdził, że określenie „wyrzuceni” jest adekwatne do sposobu, w jaki to nastąpiło ze strony wsi Nowy Dwór, który jednostronnie partycypuje. Wieś Nowy Dwór otrzymała pieniądze i jeszcze jakby się obraziła na Reptowo.
Radny Krzysztof Paliński, Sołtys Sołectwa Nowy Dwór poinformował, iż choćby chciał, nie bardzo umie odpowiedzieć na pytanie radnego Kaczora. O przedmiotowym piśmie dowiedział się już po jego złożeniu w Urzędzie Gminy. W trakcie zebrania wiejskiego nawiązał do tego wniosku i w efekcie wnioskodawczyni postawiła mu zarzut. Dodał, że inicjatorka podziału Sołectwa poszła z wnioskiem do wybranych mieszkańców. U niego nie była i u wielu innych również. Nie zapytała też o zdanie mieszkańców Reptowa. Złożyła wniosek w imieniu części mieszkańców. Zwrócił uwagę, że on się nie utożsamia. W swoim wystąpieniu na zebraniu, w licznym gronie radnych powiedział, że dziś po latach rozumie, że Reptowo zawsze było „wciągane” w różne niecne gierki części mieszkańców Nowego Dworu. Sprawa ma swój dalszy epilog, ponieważ po zebraniu, na którym uzyskał mandat na dokończenie kadencji okazało się, że wnioskodawczyni złożyła do Urzędu Gminy skargę na jego osobę, jako sołtysa i radnego, a na drugi dzień - kolejne pismo. Poinformował, że ta pani dalej prowadzi jakieś rozgrywki, ale nie będzie schodził jej z drogi i będzie dalej działał. Cieszy się, że tak liczne grono Rady i Urzędu Gminy uczestniczyło w zebraniu, bo dzięki temu mają ogląd sprawy. Gdyby w/w osób nie było na zebraniu, nie miałby szans obronić swojego dobrego imienia. Poinformował, iż składa formalny wniosek, by w tej dyskusji radni się szeroko uaktywnili i odnieśli do sprawy. Dodał, że dla dobra mieszkańców Reptowa lepiej będzie, gdy powstanie nowe sołectwo, ale na równych prawach i zasadach finansowych.
Zwrócił się z prośbą, by szerzej nad tym punktem się zatrzymać i wyrazić swój głos, żeby później nie zarzucono, że za Rada Gminy za krótko dyskutowała i nie wypracowała argumentów.
Dorota Szuła – mieszkanka wsi Reptowo stwierdziła, że niepotrzebnie zatrzymano się nad pismami inicjatorki podziału Sołectwa. Społeczność całego Sołectwa wyraziła swoją opinię w tym zakresie i obie strony chcą podziału. Obecni na zebraniu oraz Wójt Gminy stwierdzili, że będą wspierać mieszkańców w decyzji, którą podjęli. Dodała, iż mieszkańcy liczyli, że dziś zapadną wiążące decyzje w tej sprawie. Jest zawiedzona. Wójt na zebraniu stwierdził, że sprawę trzeba załatwić dosyć szybko, bo zbliżają się wybory.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że jego przedmówczyni stwierdziła, że obie wsie chcą rozwodu, ale pod względem prawnym rozwodu nie otrzymuje się na pierwszej rozprawie. Poinformował, iż decyzja zapadnie, ale nie podczas dzisiejszej Sesji. Dodał, iż jest zwolennikiem, żeby taki stan przetrwał do końca kadencji. Procedurę można podjąć w przyszłym roku, ale jego zdanie jest takie, by zaistniały dwa sołectwa, ale od 2015 r.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, że zawsze jest zwolenniczką, by mieszkańcy decydowali o sobie i jeżeli wszyscy stwierdzą, że takiego podziału należy dokonać, wówczas należy zrobić wszystko, by to zrealizować, ale należy przemyśleć sprawę i zastanowić się, czy może znajdzie się kompromis, aby pozostać razem, ponieważ gdy jest większe sołectwo, to większy fundusz sołecki. Zastanawiała się, czy w tej sprawie nie powinni się wypowiedzieć sołtysi, którzy zetknęli się z podobnymi sytuacjami, na przykład Ostromecko i Strzyżawa. Zapytała, czy Sołtys Sołectwa Strzyżawa mógłby się wypowiedzieć, czy podział wpłynął pozytywnie na Sołectwo? Dodała, że trzeba rozważyć wszystkie za i przeciw, ale najważniejsze jest zdanie mieszkańców.
Dorota Szuła – mieszkanka wsi Reptowo zwróciła uwagę, że na zebraniu wiejskim Wójt Gminy powiedział, że w 2014 r. sołectwo będzie musiało funkcjonować bez środków, ale do września musi złożyć wniosek o przyznanie dotacji na kolejny rok. Jeżeli podział nastąpi w nowej kadencji, wówczas nowe sołectwo nie będzie miało szans na otrzymanie środków z funduszu sołeckiego na rok 2015.
Wójt Gminy przypomniał, iż na w/w zebraniu radny Kaczor odpowiedział na to pytanie – „Gmina zawsze może wesprzeć działania sołectwa udzielając dotacji”.
Radna Danuta Węgierska zwróciła uwagę, iż nie może być tak, że jeśli sołectwo podzieli się w trakcie roku, to jedna miejscowość nie otrzyma żadnych środków, a druga większe, niż powinna mieć.
Wójt Gminy wyjaśnił, że fundusz jest realizowany od 2014 i sołtys może wydać wszystkie przyznane środki już pierwszego dnia.
Marek Jędrczak – mieszkaniec wsi Reptowo poinformował, że uczestniczył w zebraniach wiejskich i głosował za przyznaniem całych środków na modernizację drogi dla mieszkańców Nowego Dworu. Dodał, że latami trwało to, że Nowy Dwór czerpał korzyści kosztem Reptowa. Wspólnie dochodzono do jakiegoś konsensusu. Poinformował, że „ten rok sprawił i inicjatywa jakiejś osoby fizycznej sprawiła, że zostaliśmy postawieni pod ścianę i nie było to w porządku. Dopóki ta osoba się nie wtrącała, żyliśmy wspólnie i jakoś to funkcjonowało. Dlaczego Reptowianie mają mieć duży znak zapytania, co nas czeka w przyszłym roku, ponieważ w obecnym również nie otrzymaliśmy środków. Nie chcemy odpowiedzi, dlaczego i nie chcemy stawiać sobie tego pytania. Niech ta osoba się aktywuje i robi co chce, ale nie naszym kosztem. To będą nasze pieniądze, którymi sami będziemy gospodarować.”
Radny Andrzej Barczyński poinformował, iż podczas zebrania odniósł wrażenie, że wraz z Przewodniczącym Rady Gminy nie wiedzieli, o czym mówią i gdzie się znajdują. Mieszkańcy jakby wiedzieli, że ten podział już nastąpił. Zwrócił uwagę, iż Członek Rady Sołeckiej nie ma racji mówiąc o jednostronnym podziale funduszu. Pamięta doskonale fundusze, gdzie większość środków była przeznaczana na budowę drogi do Reptowa i między mieszkańcami obu miejscowości były takie umowy. Uzgadniano, że będzie remontowana jedna droga w Nowym Dworze, w innym roku w Reptowie. Zwrócił uwagę, że przedmiotowe pismo nie odzwierciedla woli wszystkich mieszkańców. Jeżeli podpisało się pod nim około stu osób, nie oznacza to, że nie chcą mieć z Reptowem nic wspólnego. Wskazał na konsekwencje podziału. Uchwalono nowe obwody głosowania, a nowe sołectwo będzie finansowo bardzo słabe. Zgodził się z faktem istnienia problemu, ale nie może być tak, że ktoś krzyknął i Rada od razu musi dokonać podziału. Należy zastanowić się nad tą kwestią. Zauważył, że może dojść do sytuacji, iż za chwilę inne sołectwa będą chciały się rozdzielić. Zwrócił się do radnego Palińskiego, że tak do końca nie rozumie jego postępowania, ponieważ jako sołtys dążyłby do tego, by utrzymać sołectwo, ponieważ dla sołtysa taki podział jest porażką, a radny Paliński wypowiadał się tak, jakby był sołtysem Reptowa, a nie Nowego Dworu.
Radny Krzysztof Paliński stwierdził, iż rozumie, że mówiono o nierównym traktowaniu funduszu sołeckiego przez poprzednie rady sołeckie. Poinformował, że w 2011 r. fundusz był w 75% zrealizowany w Reptowie. W 2012 również mieszkańcy Reptowa wyrazili zgodę na partycypowanie w wybudowaniu placu zabaw w Nowym Dworze, który był dofinansowany przez Lokalną Grupę Działania, ale 30% funduszu było przekazane dla Reptowa. W 2013 realizowane są w Reptowie prace interwencyjne. Nie należy mówić, że w trakcie kadencji Rady Sołeckiej, której przewodniczy, Reptowo było pomijane.
Wójt Gminy poinformował, że uczestniczy we wszystkich zebraniach wiejskich i nie jest prawdą, że mieszkańcy mniejszych sołectw są zgodni. Na zebranie przychodzi niekiedy pięć osób i co pięć lat nie kończy się rozpoczętego zadania i tworzy nowe. Bywa tak, że w zebraniach uczestniczy więcej radnych niż mieszkańców. Przypomniał, że o podziale funduszu decyduje zebranie wiejskie. W Nowym Dworze stosowano rozwiązanie, że Rada Sołecka spotykała się i dyskutowała z pracownikiem Urzędu Gminy na temat możliwości realizowania danego zadania, a na zebraniu wiejskim przedstawiano wypracowane propozycje, które były przyjmowane. Zdarzały się przesunięcia kwotowe. W sołectwie Dąbrowa Chełmińska utrzymuje się taki trend, że udaje się przekonać mieszkańców, iż pewne rzeczy kończymy i dopiero zaczynamy kolejne.
Przewodniczący Rady Gminy zwrócił uwagę, że te wypracowane zdania Komisji Rady Gminy mogą ulec zmianie, ponieważ nie są one wiążące. Zwrócił się do przewodniczących Komisji Rady Gminy o przedstawienie stanowisk Komisji w tej sprawie.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja nie zajęła stanowiska w sprawie, ponieważ najpierw chciała wysłuchać argumentów mieszkańców.
Radna Danuta Węgierska – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawiła negatywną opinię Komisji dla w/w podziału Sołectwa.
Roman Zieliński – Przewodniczący Komisji Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja zaproponowała, by podział Sołectwa nastąpił od  2015 r.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów zamknął dyskusję w w/w sprawie.
 
Przewodniczący Rady Gminy o godzinie 10:22 ogłosił pięć minut przerwy.
O godzinie 10:35 wznowiono obrady po przerwie. Aktualny stan Rady Gminy - 13 osób.

ad.8. W dyskusji nad informacją na temat realizacji inwestycji budowy kanalizacji ściekowej i zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy w 2013 roku głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił zrealizowane inwestycje.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w informacji.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie w/w informację.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła informację na temat realizacji inwestycji budowy kanalizacji ściekowej i zaopatrzenia w wodę na terenie Gminy w 2013 roku.

ad.9. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie nadania Statutu samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej o nazwie "Gminna Przychodnia w Dąbrowie Chełmińskiej" głos zabrali:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „Za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXIII.293.2013 zmieniającą uchwałę w sprawie nadania Statutu samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej o nazwie "Gminna Przychodnia w Dąbrowie Chełmińskiej", która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.10. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014 głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXIII.294.2013 w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2014, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
   
ad.11. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia dokumentu pn. „Strategia Rozwoju Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2014-2023” głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXIII.295.2013 w sprawie przyjęcia dokumentu pn. „Strategia Rozwoju Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2014-2023”, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.12. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej w Gminie Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili następujące Stanowiska komisji:
Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych  negatywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Komisja Rewizyjna nie wypracowała stanowiska w sprawie.
Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska  pozytywnie zaopiniowała w/w projekt uchwały.
Radny Dawid Pałczyński wskazał, iż Rząd chcąc wnieść jakieś ulgi dla strażaków ochotników zaproponował ekwiwalenty. Wyjaśnił, iż według niego i większości strażaków, chęć zapłaty za coś, co niesie się dobrowolnie jest uwłaczająca. Dla nich jest to obraźliwe. Obowiązująca uchwała  przewiduje stawkę 16 zł za godzinę udziału w akcjach i 8 zł za udział w szkoleniach. Proponowana uchwała jest konsekwencją szkolenia – ćwiczenia przeprowadzonego w ubiegłym miesiącu. Jeden ze strażaków zgłosił się o przyznanie ekwiwalentu, który uznał za zbyt niski. W związku z powyższym zgłosił wniosek na posiedzeniu Zarządu Gminnego OSP, który został niejednogłośnie przyjęty.
Zwrócił uwagę, że każde szkolenie, czy ćwiczenie jest akcją zaplanowaną i jeżeli ktoś nie jest w stanie poświęcić swojego wolnego czasu na udział, nie powinien być strażakiem. W wyniku rozmów z innymi ochotnikami z terenu Gminy uznano, że nie jest on potrzebny. Taki ekwiwalent był pobierany tylko 2 razy. Radny zgłosił wniosek o odrzucenie w/w projektu uchwały.
Wójt Gminy wyjaśnił, że osoba, której dotyczył ekwiwalent nie zgłosiła wniosku na posiedzeniu Zarządu, ale Prezes jednostki. Zaproponował ujednolicenie, by uniknąć nieporozumień, że ktoś o czymś nie wiedział i wziął udział.
Radny Ryszard Kaczor zwrócił uwagę, że nikt nie mówi o rolnikach, którym ekwiwalent się nie należy, a przecież OSP zawiązywali w większości rolnicy. Ponadto rolnicy, którzy nie płacą podatków nie mogą liczyć na zwroty i pobór. Dodał, że na terenie Gminy jest wielu rolników, którym nie pomoże żaden zwrot, ani pismo.
Radna Danuta Węgierska poinformowała, iż nie zajęła stanowiska w sprawie, ponieważ chciała usłyszeć głosy osób zainteresowanych. Zwróciła się o wypowiedź Prezesa OSP w tej sprawie, bo chciałaby podjąć taką decyzję, która będzie satysfakcjonująca.
Andrzej Mierzyński Prezes Oddziału Gminnego OSP w odpowiedzi poinformował, że  ta sprawa nie jest pilna i nie wymaga pośpiechu, ale nie do końca zgadza się z przedmówcami. Decyzja została podjęta przez Zarząd Gminny OSP, to nie jest jego głos. Większość wystąpiła, by taki wniosek przedstawić Radzie Gminy. Wyjaśnił, że prawo zmusza gminy do uchwalania uchwał dot. ekwiwalentów. Inflacja spowodowała, że to się stały się one zbyt niskie, choć prawie nikt ich nie bierze. Strażacy w Dąbrowie Chełmińskiej świadomie zrezygnowali z pobierania ekwiwalentów. Te drobne kwoty powodowały to, że w kraju specjalnie były wywoływane pożary. Druhowie tych pieniędzy nie biorą, by nie wywoływały takich namiętności. Ten ekwiwalent jest wypłacany tylko wtedy, gdy strażak jest wywoływany do udziału w akcji czy szkoleniu i traci z tego powodu dochód.
Takie wypadki zdarzają się 2-3, maksymalnie 4 razy do roku. Sam by o to nie występował, ale taka jest wola Zarządu.
Radny Andrzej Barczyński stwierdził, że informacja radnego Pałczyńskiego, iż wcale nie większość skierowała ten wniosek daje do myślenia.  Zwrócił uwagę, że dawniej straż wzywano tylko do pożarów, teraz również do wypadków,  usuwania gniazd niebezpiecznych owadów itp. Zdaniem radnego Rada Gminy powinna uchwalić zaproponowane stawki,  natomiast co się z tym dalej stanie, czy strażacy skorzystają, czy też nie, to nie jest już sprawą Rady. Zwrócił uwagę, że problem pozostaje w kwestii rolników.
Uważa, że strażacy powinni mieć takie prawo, ponieważ oznacza to, że Rada widzi ich trud. Przypomniał, że Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska zaproponowała, by nie zmieniać stawki za udział w szkoleniach, a zwiększyć za udział w akcji.
Radny Dawid Pałczyński wyjaśnił, że poinformował, iż nie jest to wniosek większości strażaków, ale większości Zarządu Gminnego OSP. Dodał, że zna środowisko strażaków i większość z nich nie chce ekwiwalentu. Tylko jedna osoba wyciągnęła rękę po te pieniądze. Zwrócił uwagę, że w powiecie bydgoskim miała miejsce sytuacja, gdzie w związku z wysokimi ekwiwalentami następowały podpalenia i prowadzono fikcyjne akcje. Tam  młodzież dodatkowo sobie zarobkowała. Państwo chciało w jakiś sposób wynagrodzić ochotnikom ponoszony trud, ale zapomniało, że rolnicy też tam występują, a żeby otrzymać ekwiwalent trzeba przedstawić zaświadczenie z zakładu pracy o utraconych dochodach. Rolnik takiego zaświadczenia sobie nie wystawi.
Radny Andrzej Barczyński podkreślił, że do tej pory obowiązywały stawki ekwiwalentu i nie było szaleńca, który by podpalał, a teraz, gdy proponuje się obniżenie stawki za udział w akcjach, taka osoba w ogóle nie powinna się pojawić. Dodał, iż jego zdaniem Rada Gminy jest to strażakom winna, by podjąć uchwałę zgodną z ich wnioskiem. Jak oni to wykorzystają, to inna sprawa.
Radna Danuta Węgierska wskazała, że jeżeli jest to wniosek Zarządu Gminnego OSP, to należy go przyjąć jako wniosek większości strażaków. Pan Przewodniczący Pałczyński honorowo podszedł do sprawy i jest to słuszne, bo strażak powinien być honorowy, ale radni powinni iść w kierunku wniosku, ponieważ zdarzają się różne sytuacje. Każdy może z tego ekwiwalentu skorzystać lub nie. Na morale to na pewno nie wpłynie, a strażacy są taką organizacją której członkowie w jakiś sposób wpływają wychowawczo na siebie. Rozumie podejście radnego Pałczyńskiego, że może wykorzystuje swoje stanowisko, by zapewnić sobie dodatkowe dochody.
Radny Mieczysław Siwert poinformował, że jest przeciwny podejmowaniu w/w uchwały, ponieważ pomniejsza dochody osób, które biorą udział w akcji i powiększa tym, którzy udział w szkoleniu mogą zaplanować.
Radny Krzysztof Paliński poinformował, że na posiedzeniu Komisji głosował za tym, by wniosek rozpatrzyć pozytywnie. On mimo wszystko ufa strażakom, bo te dwa zimne dni,(podczas huraganu) pokazały, że straż jest bardzo solidna. Uważa, że kto nosi mundur, ten go nie splami.
Radna Danuta Węgierska zaproponowała ustalenie stawki za udział w akcjach i szkoleniach na poziomie 16 zł/1 godzinę.
Przewodniczący Rady Gminy poinformował, że jako pierwszy podda pod głosowanie projekt uchwały, jako dalej idący. Jeżeli nie zostanie przyjęty, wówczas Rada Gminy będzie rozważała kolejne warianty.
Radna Danuta Węgierska stwierdziła, iż byłaby za tym, by najpierw przegłosować jej wniosek, by mogła głosować zgodnie ze swoim sumieniem, ponieważ jeśli zagłosuje przeciwko uchwale, którą chce podjąć, nie pozostanie z sobą w zgodzie.
Przewodniczący Rady Gminy stwierdził, iż myśli, że Radna zgodzi się ze swoim sumieniem, a on przeprowadzi głosowanie zgodnie z zasadami.
Radny Ryszard Kaczor zauważył, że już od początku obowiązywania przepisów nakładających obowiązek ustalenia ekwiwalentów, wszystkie jednostki OSP zrzekły się ekwiwalentu na rzecz finansowania jednostek i to jest najważniejsza decyzja wówczas podjęta.
Radna Danuta Węgierska zwróciła się o opinię radcy prawnego, ponieważ jeśli uchwała zostanie odrzucona, wówczas całą procedurę trzeba będzie podjąć na nowo.
Hanna Włodarczyk – Kiełkowska - radca prawny wyjaśniła, że w przypadku odrzucenia projektu uchwały w dalszym ciągu będzie obowiązywała dotychczasowa.
Przewodniczący Rady Gminy zauważył, iż Rada Gminy dotychczas nie wnikała w to, czy Zarząd uzyskał jednomyślność. Należy rozpatrzyć wniosek.
Radna Danuta Węgierska zastanawiała się, czy aby na pewno podejmowana decyzja jest słuszna.
Hanna Włodarczyk – Kiełkowska - radca prawny zgodziła się ze stanowiskiem Przewodniczącego Rady Gminy, ponieważ jeżeli Zarząd Oddziału Gminnego OSP podał propozycję to nie należy tego zmienić, ale podjąć decyzję w sprawie wniosku, ewentualnie później procedować.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem dalszych głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Za podjęciem w/w uchwały głosowało sześciu radnych, przeciw - siedmiu radnych.
W związku z powyższym Rada Gminy nie podjęła uchwały w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członka Ochotniczej Straży Pożarnej w Gminie Dąbrowa Chełmińska.

ad.13. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Porozumienia międzygminnego z Gminą Miastem Bydgoszcz dotyczącego powierzenia zadania własnego Gminy Dąbrowa Chełmińska z zakresu zapewnienia opieki bezdomnym psom na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXIII.296.2013 zmieniającą uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie Porozumienia międzygminnego z Gminą Miastem Bydgoszcz dotyczącego powierzenia zadania własnego Gminy Dąbrowa Chełmińska z zakresu zapewnienia opieki bezdomnym psom na terenie gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.14. Projekt uchwały w sprawie opracowania i wdrożenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXIII.297.2013 w sprawie opracowania i wdrożenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Dąbrowa Chełmińska, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.15. W dyskusji nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 r. głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXIII.291.2013 w sprawie zmian w budżecie Gminy Dąbrowa Chełmińska na 2013 r., która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.16. W dyskusji nad projektem uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2023 głos zabrali:
Skarbnik Gminy celem wprowadzenia omówiła w/w projekt uchwały.
Przewodniczący Komisji przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla w/w projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji odczytał w/w projekt uchwały i poddał go pod głosowanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie podjęła uchwałę nr XXXIII.292.2013zmieniającą uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Dąbrowa Chełmińska na lata 2013-2023, która stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
 
ad.17. W dyskusji nad wnioskiem w sprawie realizacji uzgodnień w kwestii przeznaczenia części działki na poszerzenie drogi publicznej gminnej w Dąbrowie Chełmińskiej głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia przedstawił informację na temat zaproponowanego rozwiązania, gdzie w ramach odszkodowania za przejęcie przez Gminę części działki nr ewidencyjny 446/1 na poszerzenie drogi publicznej gminnej i wyburzenie istniejącego na niej budynku mieszkalnego właścicielce nieruchomości zostaną w zamian przekazane 4 przyległe działki. Wydzielenie projektowanych działek oraz przeniesienie własności w formie notarialnej planuje się w terminie do 31.03.2014 r., natomiast jako termin ostateczny wybudowania przez Zainteresowaną nowego budynku mieszkalnego i fizycznego przekazania Gminie przejętego mienia proponuje się w terminie do dnia 31.12.2020 r.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji dla zaproponowanego rozwiązania.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie zaproponowane rozwiązanie.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła zaproponowane przez Wójta Gminy rozwiązanie kwestii realizacji uzgodnień w kwestii przeznaczenia części działki na poszerzenie drogi publicznej gminnej w Dąbrowie Chełmińskiej
 
ad.18. W dyskusji dotyczącej zasad i trybu  udzielania oraz sposobu rozliczania dotacji celowej na dofinansowanie  osobom fizycznym  do kosztów usuwania wyrobów zawierających azbest, pochodzących z budynków mieszkalnych i gospodarczych na terenie Gminy Dąbrowa Chełmińska głos zabrali:
Sekretarz Gminy celem wprowadzenia omówiła sprawę dodając, że planowano jeszcze w tym roku przedłożyć projekt uchwały. Po dokonaniu analizy przepisów uchwała musi być nie tylko podjęta ale i opublikowana. Musi wejść w życie w roku 2013. Zaproponowała, by zaczekać do nowego roku. Jeśli nie będzie przeciwwskazań, wówczas nowa uchwała będzie zawierała zapis, że jej unormowania będą obejmowały wszystkie inwestycje rozpoczęte w 2014 r.
 
Rada Gminy przyjęła zaproponowane rozwiązanie przez aklamację.
 
ad.19. W dyskusji nad wnioskami w sprawie wykupu nieruchomości rolnych położonych w miejscowości Gzin na powiększenie sąsiednich nieruchomości głos zabrali:
Wójt Gminy celem wprowadzenia omówił sprawę.
Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili pozytywne opinie Komisji Rady Gminy dla wniosku o pozytywne rozpatrzenie w/w wniosków.
Przewodniczący Rady Gminy w związku z brakiem głosów w dyskusji poddał pod głosowanie propozycję wdrożenia procedury w celu sprzedaży działek wnioskodawcom.
 
Rada Gminy przy obecności trzynastu radnych, przy trzynastu głosach „za” – jednogłośnie przyjęła w/w propozycję.
 
ad.20. Przewodniczący Komisji Rady Gminy przedstawili informacje o pracach Komisji w okresie międzysesyjnym:
Radna Danuta Węgierska  – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych poinformowała, iż w okresie międzysesyjnym Komisja odbyła dwa posiedzenia, podczas których dokonała analizy projektu budżetu gminy na rok 2014, projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej, dochody i wydatki, przychody i rozchody, planowaną kwotę długu na lata 2014 – 2025 oraz omawiała sprawy związane z tematyką Sesji.
Radny Ryszard Kaczor – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym spotkała się dwa razy. Podczas pierwszego posiedzenia dokonano analizy projektu budżetu na rok przyszły, projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej, dochody i wydatki, przychody i rozchody, planowaną kwotę długu na lata 2014 – 2025. Na drugim posiedzeniu omawiano kwestie związane z tematyką Sesji Rady Gminy.
Radny Roman Zieliński – Przewodniczący  Komisji Rolnictwa, Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska poinformował, że Komisja w okresie międzysesyjnym odbyła dwa posiedzenia, podczas których dokonano analizy projektu budżetu Gminy na rok 2014, projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej, dochody i wydatki, przychody i rozchody, planowaną kwotę długu na lata 2014 – 2025oraz omawiano tematykę Sesji Rady.
 
ad.21. W punkcie „sprawy różne” omawiano następujące kwestie:
a)Wójt Gminy przedstawił informację o nowym harmonogramie odbioru odpadów komunalnych Dodał, że nasz system jest wydolny i nie przymierza się do zwiększenia kwoty opłaty za odpady.
 
b) Radna Danuta Węgierska przedstawiła pismo gratulacyjne Fundacji Inicjatyw Społeczno – Ekonomicznych  za zorganizowany przez Gminną Bibliotekę Publiczno – Szkolną w Dąbrowie Chełmińskiej projekt pt. „Kreatywni Bibliotekarze w Akcji – warsztaty z doradztwa zawodowego dla naszych partnerów oraz bezrobotnych”.
 
c)Stanisław Łącki – Sołtys Sołectwa Rafa zapytał, czy jest możliwe, by powstała jednostka OSP w Rafie oraz zwrócił się o informacje dotyczące powiadamiania przez wiadomości tekstowe sms.
Wójt Gminy wyjaśnił, że jednostka OSP w Rafie istnieje. Jeśli chodzi o system powiadamiania przez wiadomości tekstowe  sms, zastanawiał się nad tym, ale nie chciał wdrażać tego rozwiązania w pierwszym okresie, bo to na początku jest zawsze droższe. Poinformował, że pomimo szalejącego huraganu sprawdził się system awaryjny, ponieważ nie było braków wody i działał agregat.

ad.22. Przewodniczący Rady Gminy po wyczerpaniu porządku obrad, o godzinie 11:30 zamknął XXXIII Sesję Rady Gminy Dąbrowa Chełmińska.
 

metryczka


Wytworzył: Dorota Kraska-Wadych (12 grudnia 2013)
Opublikował: Dorota Kraska-Wadych (3 stycznia 2014, 12:31:01)

Ostatnia zmiana: Dorota Kraska-Wadych (28 stycznia 2014, 15:14:19)
Zmieniono: dodanie numerów uchwał

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 2069